Η επέκταση του έκτου προβλήτα στο λιμάνι θα δώσει "σήμα" στις μεγάλες ναυτιλιακές

Τι λέει ο γ.γ. λιμενικής πολιτικής, ο πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης και παράγοντες της αγοράς

 18/01/2021 14:25

Η επέκταση του έκτου προβλήτα στο λιμάνι θα δώσει "σήμα" στις μεγάλες ναυτιλιακές

Σοφία Χριστοφορίδου

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 θα επιδιώξει η ΟΛΘ ΑΕ να ολοκληρώσει το διαγωνισμό για την επέκταση του έκτου προβλήτα, από όπου διακινούνται κοντέινερς, μετά και τη νέα παράταση που ζήτησαν και έλαβαν οι έξι εταιρείες που συμμετείχαν, προκειμένου να καταθέσουν τις οικονομικές τους προσφορές.


Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων χωρά 550.000 TEUs και συνήθως ο χώρος είναι γεμάτος κατά 90%. Με την κατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 513 μέτρων, η χωρητικότητα του λιμανιού θα αυξηθεί σημαντικά και θα φτάσει έως τα 2.5 εκατομμύρια TEUs. Επιπλέον, το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί από 12 μέτρα που είναι σήμερα σε 17,7 μέτρα κάτι που θα επιτρέψει σε πλοία κύριων γραμμών να προσεγγίσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού συμμετείχαν όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, αυτόνομα ή σε κοινοπραξία με εταιρείες του εξωτερικού. Σημειωτέον ότι η προκήρυξη είχε ως όρο ότι η ΟΛΘ δεν θα εξετάσει ενστάσεις που θα κατατεθούν για το περιεχόμενο του διαγωνισμού, προκειμένου να μην καθυστερήσει αδικαιολόγητα η διαδικασία ολοκλήρωσης της επένδυσης, που είναι η κύρια υποχρεωτική επένδυση που ανέλαβε να εκτελέσει. Ωστόσο αυτό δεν επηρεάζει το δικαίωμα των εταιρειών να κάνουν προσφυγές όχι κατά της ΟΛΘ ΑΕ αλλά κατά των υπολοίπων εταιρειών που συμμετείχαν. Εξάλλου, οι συνεχείς παρατάσεις που ζητούν προκειμένου να ολοκληρώσουν το φάκελο της υποψηφιότητάς τους, προφανώς σχετίζεται με τις δυσλειτουργίες που προκαλεί το lockdown αλλά και με το μεγάλο ενδιαφέρον που έχουν όλες να αναλάβουν το έργο. Με την τρίτη κατά σειρά παράταση που ζητήθηκε οι προσφορές θα κατατεθούν στις 5 Ιανουαρίου. Εάν ο ανάδοχος αναδειχτεί έως το τέλος Μαρτίου και ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες , το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός 32 μηνών, αλλά λόγω των συνθηκών δεν αποκλείεται να χρειαστούν 36.

Κόμβος μεταφορών

«Η δρομολόγηση για την έναρξη των εργασιών της επέκτασης του 6ου Προβλήτα σηματοδοτεί την επιπλέον αναπτυξιακή τροχιά για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης» αναφέρει σε δήλωσή του στη «ΜτΚ» ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος. Όπως τονίζει, πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο το οποίο θα συμβάλλει ουσιαστικά στον κλάδο των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας και θα καταστήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κόμβο «Συνδυασμένων Μεταφορών» για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη αναβαθμίζοντας τη θέση του στη λιμενική βιομηχανία και ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών. «Η ολοκλήρωση των έργων υποδομής και διασύνδεσης με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι προφανές πως θα επιφέρει σημαντικά άμεσα και έμμεσα οφέλη στην οικονομία και την κοινωνία σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο» σημειώνει ο ίδιος.

Το περιμένουμε… μισόν αιώνα

Από την πλευρά του ο κ. Βασίλης Καμπάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδος σχολιάζει ότι «περιμένουμε αυτό το έργο εδώ και μισό αιώνα. Από το 1973 έχω παραστεί σε 15 εγκαίνια έναρξης των εργασιών επεκτάσεων του λιμένος από διάφορες κυβερνήσεις. Επιτέλους μπήκε το νερό στο αυλάκι». Με την επέκταση του ΣΕΜΠΟ το λιμάνι θα γίνει πραγματικά μια πύλη εισόδου στα Βαλκάνια και κυρίαρχο λιμάνι για φορτία της Ανατολικής Μεσογείου, εκτιμά ο κ. Καμπάκης. Όπως εξηγεί τα τελευταία χρόνια αυξήθηκε το μήκος και η χωρητικότητα των πλοίων, και έτσι απαιτούνται μεγαλύτερα βάθη στη θάλασσα και χώροι στην ξηρά για να πλευρίσουν μεγάλα πλοία στο λιμάνι. «Με αυτή την επέκταση το λιμάνι θα αλλάξει επίπεδο στη διεθνή αγορά. Τα φορτία δεν θα χρειάζεται να ξεφορτώνονται σε άλλα λιμάνια και να φορτώνονται σε μικρότερα πλοία». Ο ίδιος σημειώνει ότι τα προηγούμενα χρόνια, και λόγω των επαναλαμβανόμενων απεργιών των εργαζομένων, δόθηκε η ευκαιρία σε λιμάνια γειτονικών χωρών «να υφαρπάξουν φορτίο από το λιμάνι Θεσσαλονίκης το οποίο δεν γύρισε ποτέ πίσω» και τώρα είναι η ευκαιρία για επανάκαψη.

Σήμα στις ναυτιλιακές γραμμές

«Μόνο με την ολοκλήρωση του 6ου Προβλήτα θα αναγνωριστούν από τις ναυτιλιακές γραμμές οι δυνατότητες και οι προοπτικές του λιμένα της Θεσσαλονίκης. Τότε θα τους δοθεί η δυνατότητα να επικεντρωθούν στο πως θα φέρουν μεγαλύτερα πλοία στο λιμάνι αλλά και στο πως θα αυξήσουν τις αφίξεις των πλοίων τους για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και να προσελκύσουν περισσότερο φορτίο. Επιβάλλεται να δημιουργήσουμε το εμπορικό κίνητρο στις εταιρίες του εξωτερικού για να εντάξουν σε υπάρχοντα ή νέα τακτικά θαλάσσια δρομολόγια το λιμάνι της Θεσσαλονίκης» τονίζει από την πλευρά του ο κ. Φίλιππος Κωστόπουλος, πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, η οποία εκπροσωπεί σήμερα το σύνολο σχεδόν των Ναυτιλιακών πρακτορείων διεθνών τακτικών γραμμών ως και κρουαζιεροπλοίων.

Ο ίδιος εκτιμά ότι το φορτίο των γειτονικών χωρών των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αναμένεται να αναπτυχθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να διεκδικήσει και να κερδίσει το μεγαλύτερο μέρος του, μόνο με τις κατάλληλες θαλάσσιες και χερσαίες διασυνδέσεις. Από την επέκταση του ΣΕΜΠΟ θα διευκολυνθεί περισσότερο και το τοπικό εμπόριο, σημειώνει ο κ. Κωστόπουλλος, καθώς οι Έλληνες εισαγωγείς θα μπορούν να παραλάβουν νωρίτερα τα εμπορεύματα τους αλλά και οι εξαγωγείς θα μπορούν να παραδώσουν ταχύτερα τα προϊόντα τους σε μακρινές αγορές.

Με μαθηματική ακρίβεια

θα αυξηθούν τα φορτία

«Η ποιοτική αναβάθμιση του εμπορίου στη χώρα μας, περνά σαφώς μέσα από τα ελληνικά λιμάνια. Το παράδειγμα του Πειραιά, δείχνει τον δρόμο, αλλά οι δυνατότητες που έχει η Θεσσαλονίκη, είναι αναφανδόν υψηλότερες, καθώς εκ προοιμίου αποτελεί hub για το διαβαλκανικό εμπόριο, αλλά και για υψηλές ταχύτητες μεταφοράς και παράδοσης εμπορευμάτων και προς την κεντρική Ευρώπη» εκτιμά ο κ. Μιχάλης Γαλιατσάτος, ιδρυτής της Cargo 360°, η οποία εξειδικεύεται στην τελωνειακή αντιπροσώπευση και την διεθνή διαμεταφορά. Κατά τον ίδιο «η σύνδεση του αναβαθμισμένου και βαθύτερου λιμένα Θεσσαλονίκης, με τις σιδηροδρομικές γραμμές από και προς Βαλκάνια, αλλά και με περισσότερα του ενός dry port, σε συνδυασμό με την συνολική αναβάθμιση και των λοιπών περιφερειακών λιμένων (Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Βόλος), ανοίγει νέους ορίζοντες συνολικά στην περιοχή. Αν η τάση αυτή συνδυαστεί έξυπνα και με στρατηγικό σχεδιασμό, αφενός με το ενδιαφέρον για άμεσες ξένες επενδύσεις, αφετέρου με τις δυνατότητες που η νομοθεσία δίνει για αξιοποίηση μεγάλων ακινήτων με φορολογικές-τελωνειακές αποθήκες και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, η ανάταση των εμπορευματικών ροών και του εμπορίου εν γένει, θα έρθει με μαθηματική ακρίβεια».

Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" 17/1/2021

Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2021 θα επιδιώξει η ΟΛΘ ΑΕ να ολοκληρώσει το διαγωνισμό για την επέκταση του έκτου προβλήτα, από όπου διακινούνται κοντέινερς, μετά και τη νέα παράταση που ζήτησαν και έλαβαν οι έξι εταιρείες που συμμετείχαν, προκειμένου να καταθέσουν τις οικονομικές τους προσφορές.


Ο Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων χωρά 550.000 TEUs και συνήθως ο χώρος είναι γεμάτος κατά 90%. Με την κατασκευή πρόσθετης χερσαίας ζώνης, πλάτους 306,5 μέτρων, κατά μήκος του νέου πρόσθετου κρηπιδώματος μήκους 513 μέτρων, η χωρητικότητα του λιμανιού θα αυξηθεί σημαντικά και θα φτάσει έως τα 2.5 εκατομμύρια TEUs. Επιπλέον, το ελάχιστο βάθος από τη μέση στάθμη της θάλασσας θα αυξηθεί από 12 μέτρα που είναι σήμερα σε 17,7 μέτρα κάτι που θα επιτρέψει σε πλοία κύριων γραμμών να προσεγγίσουν το λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

Στην πρώτη φάση του διαγωνισμού συμμετείχαν όλες οι μεγάλες κατασκευαστικές εταιρείες της χώρας, αυτόνομα ή σε κοινοπραξία με εταιρείες του εξωτερικού. Σημειωτέον ότι η προκήρυξη είχε ως όρο ότι η ΟΛΘ δεν θα εξετάσει ενστάσεις που θα κατατεθούν για το περιεχόμενο του διαγωνισμού, προκειμένου να μην καθυστερήσει αδικαιολόγητα η διαδικασία ολοκλήρωσης της επένδυσης, που είναι η κύρια υποχρεωτική επένδυση που ανέλαβε να εκτελέσει. Ωστόσο αυτό δεν επηρεάζει το δικαίωμα των εταιρειών να κάνουν προσφυγές όχι κατά της ΟΛΘ ΑΕ αλλά κατά των υπολοίπων εταιρειών που συμμετείχαν. Εξάλλου, οι συνεχείς παρατάσεις που ζητούν προκειμένου να ολοκληρώσουν το φάκελο της υποψηφιότητάς τους, προφανώς σχετίζεται με τις δυσλειτουργίες που προκαλεί το lockdown αλλά και με το μεγάλο ενδιαφέρον που έχουν όλες να αναλάβουν το έργο. Με την τρίτη κατά σειρά παράταση που ζητήθηκε οι προσφορές θα κατατεθούν στις 5 Ιανουαρίου. Εάν ο ανάδοχος αναδειχτεί έως το τέλος Μαρτίου και ξεκινήσουν άμεσα οι εργασίες , το χρονοδιάγραμμα του έργου προβλέπει την ολοκλήρωσή του εντός 32 μηνών, αλλά λόγω των συνθηκών δεν αποκλείεται να χρειαστούν 36.

Κόμβος μεταφορών

«Η δρομολόγηση για την έναρξη των εργασιών της επέκτασης του 6ου Προβλήτα σηματοδοτεί την επιπλέον αναπτυξιακή τροχιά για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης» αναφέρει σε δήλωσή του στη «ΜτΚ» ο Γενικός Γραμματέας Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων κ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος. Όπως τονίζει, πρόκειται για ένα εμβληματικό έργο το οποίο θα συμβάλλει ουσιαστικά στον κλάδο των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας και θα καταστήσει το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κόμβο «Συνδυασμένων Μεταφορών» για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη αναβαθμίζοντας τη θέση του στη λιμενική βιομηχανία και ενισχύοντας περαιτέρω τη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο χάρτη των μεταφορών. «Η ολοκλήρωση των έργων υποδομής και διασύνδεσης με το οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο, είναι προφανές πως θα επιφέρει σημαντικά άμεσα και έμμεσα οφέλη στην οικονομία και την κοινωνία σε τοπικό, εθνικό και διεθνές επίπεδο» σημειώνει ο ίδιος.

Το περιμένουμε… μισόν αιώνα

Από την πλευρά του ο κ. Βασίλης Καμπάκης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδος σχολιάζει ότι «περιμένουμε αυτό το έργο εδώ και μισό αιώνα. Από το 1973 έχω παραστεί σε 15 εγκαίνια έναρξης των εργασιών επεκτάσεων του λιμένος από διάφορες κυβερνήσεις. Επιτέλους μπήκε το νερό στο αυλάκι». Με την επέκταση του ΣΕΜΠΟ το λιμάνι θα γίνει πραγματικά μια πύλη εισόδου στα Βαλκάνια και κυρίαρχο λιμάνι για φορτία της Ανατολικής Μεσογείου, εκτιμά ο κ. Καμπάκης. Όπως εξηγεί τα τελευταία χρόνια αυξήθηκε το μήκος και η χωρητικότητα των πλοίων, και έτσι απαιτούνται μεγαλύτερα βάθη στη θάλασσα και χώροι στην ξηρά για να πλευρίσουν μεγάλα πλοία στο λιμάνι. «Με αυτή την επέκταση το λιμάνι θα αλλάξει επίπεδο στη διεθνή αγορά. Τα φορτία δεν θα χρειάζεται να ξεφορτώνονται σε άλλα λιμάνια και να φορτώνονται σε μικρότερα πλοία». Ο ίδιος σημειώνει ότι τα προηγούμενα χρόνια, και λόγω των επαναλαμβανόμενων απεργιών των εργαζομένων, δόθηκε η ευκαιρία σε λιμάνια γειτονικών χωρών «να υφαρπάξουν φορτίο από το λιμάνι Θεσσαλονίκης το οποίο δεν γύρισε ποτέ πίσω» και τώρα είναι η ευκαιρία για επανάκαψη.

Σήμα στις ναυτιλιακές γραμμές

«Μόνο με την ολοκλήρωση του 6ου Προβλήτα θα αναγνωριστούν από τις ναυτιλιακές γραμμές οι δυνατότητες και οι προοπτικές του λιμένα της Θεσσαλονίκης. Τότε θα τους δοθεί η δυνατότητα να επικεντρωθούν στο πως θα φέρουν μεγαλύτερα πλοία στο λιμάνι αλλά και στο πως θα αυξήσουν τις αφίξεις των πλοίων τους για να γίνουν πιο ανταγωνιστικές και να προσελκύσουν περισσότερο φορτίο. Επιβάλλεται να δημιουργήσουμε το εμπορικό κίνητρο στις εταιρίες του εξωτερικού για να εντάξουν σε υπάρχοντα ή νέα τακτικά θαλάσσια δρομολόγια το λιμάνι της Θεσσαλονίκης» τονίζει από την πλευρά του ο κ. Φίλιππος Κωστόπουλος, πρόεδρος της Διεθνούς Ναυτικής Ένωσης, η οποία εκπροσωπεί σήμερα το σύνολο σχεδόν των Ναυτιλιακών πρακτορείων διεθνών τακτικών γραμμών ως και κρουαζιεροπλοίων.

Ο ίδιος εκτιμά ότι το φορτίο των γειτονικών χωρών των Βαλκανίων και της Νοτιοανατολικής Ευρώπης αναμένεται να αναπτυχθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια και το λιμάνι της Θεσσαλονίκης μπορεί να διεκδικήσει και να κερδίσει το μεγαλύτερο μέρος του, μόνο με τις κατάλληλες θαλάσσιες και χερσαίες διασυνδέσεις. Από την επέκταση του ΣΕΜΠΟ θα διευκολυνθεί περισσότερο και το τοπικό εμπόριο, σημειώνει ο κ. Κωστόπουλλος, καθώς οι Έλληνες εισαγωγείς θα μπορούν να παραλάβουν νωρίτερα τα εμπορεύματα τους αλλά και οι εξαγωγείς θα μπορούν να παραδώσουν ταχύτερα τα προϊόντα τους σε μακρινές αγορές.

Με μαθηματική ακρίβεια

θα αυξηθούν τα φορτία

«Η ποιοτική αναβάθμιση του εμπορίου στη χώρα μας, περνά σαφώς μέσα από τα ελληνικά λιμάνια. Το παράδειγμα του Πειραιά, δείχνει τον δρόμο, αλλά οι δυνατότητες που έχει η Θεσσαλονίκη, είναι αναφανδόν υψηλότερες, καθώς εκ προοιμίου αποτελεί hub για το διαβαλκανικό εμπόριο, αλλά και για υψηλές ταχύτητες μεταφοράς και παράδοσης εμπορευμάτων και προς την κεντρική Ευρώπη» εκτιμά ο κ. Μιχάλης Γαλιατσάτος, ιδρυτής της Cargo 360°, η οποία εξειδικεύεται στην τελωνειακή αντιπροσώπευση και την διεθνή διαμεταφορά. Κατά τον ίδιο «η σύνδεση του αναβαθμισμένου και βαθύτερου λιμένα Θεσσαλονίκης, με τις σιδηροδρομικές γραμμές από και προς Βαλκάνια, αλλά και με περισσότερα του ενός dry port, σε συνδυασμό με την συνολική αναβάθμιση και των λοιπών περιφερειακών λιμένων (Καβάλα – Αλεξανδρούπολη – Βόλος), ανοίγει νέους ορίζοντες συνολικά στην περιοχή. Αν η τάση αυτή συνδυαστεί έξυπνα και με στρατηγικό σχεδιασμό, αφενός με το ενδιαφέρον για άμεσες ξένες επενδύσεις, αφετέρου με τις δυνατότητες που η νομοθεσία δίνει για αξιοποίηση μεγάλων ακινήτων με φορολογικές-τελωνειακές αποθήκες και άλλες υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας, η ανάταση των εμπορευματικών ροών και του εμπορίου εν γένει, θα έρθει με μαθηματική ακρίβεια».

Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" 17/1/2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία