ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η ατζέντα των ιδιωτικοποιήσεων και η τύχη κρατικών εταιρειών στη Β. Ελλάδα

Οι εκκρεμότητες που παρέλαβε η νέα κυβέρνηση και οι αποφάσεις που πρέπει να λάβει

 23/07/2019 13:09

Η ατζέντα των ιδιωτικοποιήσεων και η τύχη κρατικών εταιρειών στη Β. Ελλάδα

Σοφία Χριστοφορίδου

Ιδιωτικοποιήσεις μεγάλων εταιρειών που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών, όπως η ΔΕΗ και η Εγνατία οδός, μεγάλων εταιρειών στον τομέα της ενέργειας όπως η ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ και χρονίως προβληματικών εταιρειών όπως η ΕΒΖ και η ΕΛΒΟ, για τις οποίες πρέπει να βρεθεί μία λύση, βρίσκονται στην ατζέντα των αποφάσεων που πρέπει να λάβει η νέα κυβέρνηση.

Όλες αυτές οι εταιρείες είτε έχουν δραστηριότητα στη Β. Ελλάδα είτε σχετίζονται σε κάποιο βαθμό με την περιοχή. Επίσης στα μεγάλα «πρότζεκτ» ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνονται ΛΑΡΚΟ, Ελληνικό, «Ελ. Βενιζέλος» κτλ. Ας δούμε όμως αυτές που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αφορούν περισσότερο τη Θεσσαλονίκη και τη Β. Ελλάδα.

ΔΕΗ: Η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας βρέθηκε να έχει 900 εκατομμύρια ζημιές. Ο διαγωνισμός για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων σε Μεγαλόπολη και Μελίτη Φλώρινας έχει βγει κατ’ επανάληψη άγονος -το τελευταίο ναυάγιο ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα. Η αποκατάσταση των οικονομικών της επιχείρησης φέρνει μοιραία αυξήσεις στα τιμολόγια. Ο στόχος της κυβέρνηση είναι η προσέλκυση «στρατηγικού επενδυτή» και ενδεχομένως πωλήσεις μονάδων -έξι εκ των οποίων λειτουργούν στη Δ. Μακεδονία και ένας υδροηλεκτρικός σταθμός στη Δράμα.

ΕΛΠΕ: Στα Ελληνικά Πετρέλαια (που διατηρούν διυλιστήριο στη Θεσσαλονίκη) το ποσοστό του δημοσίου είναι περίπου στο 35,5% (η πλευρά Λάτση έχει γύρω στο 45,5%). Παρά την εντυπωσιακή κερδοφορία, η πρώτη προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε πώληση μεριδίου του δημοσίου απέβη άκαρπη. Εκκρεμεί να αποφασιστεί το αν θα επαναληφθεί ο διαγωνισμός για την από κοινού πώληση του 50,1% των μετοχών δημοσίου - Λάτση.

ΔΕΠΑ: Εκκρεμεί η ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου, που σχεδίασε το ΤΑΙΠΕΔ. Η εταιρεία έχει τα συσσωρευμένα χρέη της ELFE (βιομηχανία λιπασμάτων, συμφερόντων Λαυρεντιάδη, με έδρα την Καβάλα) και της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Η ΝΔ έχει προαναγγείλει διαφορετικό μοντέλο ιδιωτικοποίησης από αυτό που είχε προκριθεί μέχρι τώρα, αντί της ιδιωτικοποίησης της δραστηριότητας εμπορίας την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή.

Εγνατία οδός: Για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού παραμένουν μια σειρά από εκκρεμότητες, από τον ορισμό νέας διοίκησης μέχρι την ολοκλήρωση των αδειοδοτήσεων των σηράγγων και γεφυρών. Επίσης θα πρέπει να ξεκαθαρίσει η τιμολογιακή πολιτική των διοδίων (υφιστάμενων και υπό κατασκευή), για να ξέρει ο ιδιώτης τι έσοδα θα έχει (εκκρεμεί η έγκριση από τη γενική διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε.) και ποιο είναι το κόστος της βαριάς συντήρησης και ποιος θα το επωμιστεί. Αν δεν ξεκαθαρίσουν αυτά τα ζητήματα, μπορεί να προχωρήσει η β’ φάση του διαγωνισμού παραχώρησης.

Περιφερειακά λιμάνια: Για τις υποπαραχωρήσεις των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, που δρομολόγησε το προηγούμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ, εκκρεμεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα προβλέπει το ανταποδοτικό όφελος, το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν οι επενδυτές στους οργανισμούς λιμένων. Η ΝΔ όμως είχε εξαγγείλει ριζική αλλαγή του μοντέλου αξιοποίησής τους. Σημειωτέον ότι στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται εδώ και χρόνια και η υποθαλάσσια αποθήκη για φυσικό αέριο, στον κόλπο της Καβάλας.

Οι εταιρείες της Θεσσαλονίκης

ΕΥΑΘ: Στις 2 Αυγούστου η γενική συνέλευση των μετόχων (50% κατέχει το υπερταμείο, 24% το ΤΑΙΠΕΔ) θα πρέπει να ορίσει νέο πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, καθώς από τα τέλη Ιουνίου η εταιρεία παραμένει ακέφαλη. Από εκεί και έπειτα θα πρέπει να ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση αν η μείωση του δημοσίου περιλαμβάνει και την εταιρεία ύδρευσης της Θεσσαλονίκης, που είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων τουλάχιστον του ΤΑΙΠΕΔ.

ΕΒΖ: Η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης βρίσκεται μια ανάσα πριν από το (προσωρινό;) λουκέτο. Αύριο είναι προγραμματισμένο να συζητηθεί στο δικαστήριο το αίτημα υπαγωγής της εταιρείας στο καθεστώς του άρθρου 106 του πτωχευτικού κώδικα και να εφαρμοστεί το σχέδιο εξυγίανσης της Τράπεζας Πειραιώς. Εργαζόμενοι σχεδιάζουν να ασκήσουν παρέμβαση, διεκδικώντας τις αποζημιώσεις τους. Μένει να φανεί αν θα εμφανιστεί και ο Λ. Φέκερ, που εμφανίζονταν το προηγούμενο διάστημα ως ενδιαφερόμενος αγοραστής της εταιρείας.

ΕΛΒΟ: Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων τελεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από την 27η Ιανουαρίου 2014 και εδώ και χρόνια δεν έχει καμία δραστηριότητα. Στο μεταξύ, τους τελευταίους μήνες οι εργαζόμενοι αξιοποίησαν το δικαίωμα που τους έδινε ο νόμος για να μεταταγούν στο δημόσιο και πλέον η εταιρεία μένει ουσιαστικά χωρίς προσωπικό. Θα γίνει νέος διαγωνισμός, έπειτα από μία σειρά αποτυχημένων προσπαθειών; Μένει η νέα πολιτική ηγεσία των υπουργείων Οικονομικών (όπου υπάγεται η εταιρεία) και Άμυνας να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της.

ΟΑΣΘ: Τελευταία, αλλά σε καμία περίπτωση ελάσσονος σημασίας, είναι η περίπτωση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ βρίσκεται σε αρχικό στάδιο και βάσει του νόμου πρεπει να έχει ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2019. Εκκρεμεί ο διορισμός νέας διοίκησης, κυρίως όμως η παρουσίαση του σχεδίου της κυβέρνησης για τον ΟΑΣΘ. Κρατικός; Ιδιωτικός; Και με τι κόστος για τους πολίτες;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουλίου 2019

Ιδιωτικοποιήσεις μεγάλων εταιρειών που επηρεάζουν την καθημερινότητα των πολιτών, όπως η ΔΕΗ και η Εγνατία οδός, μεγάλων εταιρειών στον τομέα της ενέργειας όπως η ΔΕΠΑ και τα ΕΛΠΕ και χρονίως προβληματικών εταιρειών όπως η ΕΒΖ και η ΕΛΒΟ, για τις οποίες πρέπει να βρεθεί μία λύση, βρίσκονται στην ατζέντα των αποφάσεων που πρέπει να λάβει η νέα κυβέρνηση.

Όλες αυτές οι εταιρείες είτε έχουν δραστηριότητα στη Β. Ελλάδα είτε σχετίζονται σε κάποιο βαθμό με την περιοχή. Επίσης στα μεγάλα «πρότζεκτ» ιδιωτικοποιήσεων περιλαμβάνονται ΛΑΡΚΟ, Ελληνικό, «Ελ. Βενιζέλος» κτλ. Ας δούμε όμως αυτές που με τον ένα ή τον άλλο τρόπο αφορούν περισσότερο τη Θεσσαλονίκη και τη Β. Ελλάδα.

ΔΕΗ: Η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας βρέθηκε να έχει 900 εκατομμύρια ζημιές. Ο διαγωνισμός για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων σε Μεγαλόπολη και Μελίτη Φλώρινας έχει βγει κατ’ επανάληψη άγονος -το τελευταίο ναυάγιο ανακοινώθηκε την περασμένη εβδομάδα. Η αποκατάσταση των οικονομικών της επιχείρησης φέρνει μοιραία αυξήσεις στα τιμολόγια. Ο στόχος της κυβέρνηση είναι η προσέλκυση «στρατηγικού επενδυτή» και ενδεχομένως πωλήσεις μονάδων -έξι εκ των οποίων λειτουργούν στη Δ. Μακεδονία και ένας υδροηλεκτρικός σταθμός στη Δράμα.

ΕΛΠΕ: Στα Ελληνικά Πετρέλαια (που διατηρούν διυλιστήριο στη Θεσσαλονίκη) το ποσοστό του δημοσίου είναι περίπου στο 35,5% (η πλευρά Λάτση έχει γύρω στο 45,5%). Παρά την εντυπωσιακή κερδοφορία, η πρώτη προσπάθεια του ΤΑΙΠΕΔ να προχωρήσει σε πώληση μεριδίου του δημοσίου απέβη άκαρπη. Εκκρεμεί να αποφασιστεί το αν θα επαναληφθεί ο διαγωνισμός για την από κοινού πώληση του 50,1% των μετοχών δημοσίου - Λάτση.

ΔΕΠΑ: Εκκρεμεί η ιδιωτικοποίηση της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου, που σχεδίασε το ΤΑΙΠΕΔ. Η εταιρεία έχει τα συσσωρευμένα χρέη της ELFE (βιομηχανία λιπασμάτων, συμφερόντων Λαυρεντιάδη, με έδρα την Καβάλα) και της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης. Η ΝΔ έχει προαναγγείλει διαφορετικό μοντέλο ιδιωτικοποίησης από αυτό που είχε προκριθεί μέχρι τώρα, αντί της ιδιωτικοποίησης της δραστηριότητας εμπορίας την αναζήτηση στρατηγικού επενδυτή.

Εγνατία οδός: Για την παραχώρηση του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας οδού παραμένουν μια σειρά από εκκρεμότητες, από τον ορισμό νέας διοίκησης μέχρι την ολοκλήρωση των αδειοδοτήσεων των σηράγγων και γεφυρών. Επίσης θα πρέπει να ξεκαθαρίσει η τιμολογιακή πολιτική των διοδίων (υφιστάμενων και υπό κατασκευή), για να ξέρει ο ιδιώτης τι έσοδα θα έχει (εκκρεμεί η έγκριση από τη γενική διεύθυνση Μεταφορών της Ε.Ε.) και ποιο είναι το κόστος της βαριάς συντήρησης και ποιος θα το επωμιστεί. Αν δεν ξεκαθαρίσουν αυτά τα ζητήματα, μπορεί να προχωρήσει η β’ φάση του διαγωνισμού παραχώρησης.

Περιφερειακά λιμάνια: Για τις υποπαραχωρήσεις των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, που δρομολόγησε το προηγούμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ, εκκρεμεί η κοινή υπουργική απόφαση που θα προβλέπει το ανταποδοτικό όφελος, το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν οι επενδυτές στους οργανισμούς λιμένων. Η ΝΔ όμως είχε εξαγγείλει ριζική αλλαγή του μοντέλου αξιοποίησής τους. Σημειωτέον ότι στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται εδώ και χρόνια και η υποθαλάσσια αποθήκη για φυσικό αέριο, στον κόλπο της Καβάλας.

Οι εταιρείες της Θεσσαλονίκης

ΕΥΑΘ: Στις 2 Αυγούστου η γενική συνέλευση των μετόχων (50% κατέχει το υπερταμείο, 24% το ΤΑΙΠΕΔ) θα πρέπει να ορίσει νέο πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο, καθώς από τα τέλη Ιουνίου η εταιρεία παραμένει ακέφαλη. Από εκεί και έπειτα θα πρέπει να ξεκαθαρίσει η κυβέρνηση αν η μείωση του δημοσίου περιλαμβάνει και την εταιρεία ύδρευσης της Θεσσαλονίκης, που είναι ενταγμένη στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων τουλάχιστον του ΤΑΙΠΕΔ.

ΕΒΖ: Η Ελληνική Βιομηχανία Ζάχαρης βρίσκεται μια ανάσα πριν από το (προσωρινό;) λουκέτο. Αύριο είναι προγραμματισμένο να συζητηθεί στο δικαστήριο το αίτημα υπαγωγής της εταιρείας στο καθεστώς του άρθρου 106 του πτωχευτικού κώδικα και να εφαρμοστεί το σχέδιο εξυγίανσης της Τράπεζας Πειραιώς. Εργαζόμενοι σχεδιάζουν να ασκήσουν παρέμβαση, διεκδικώντας τις αποζημιώσεις τους. Μένει να φανεί αν θα εμφανιστεί και ο Λ. Φέκερ, που εμφανίζονταν το προηγούμενο διάστημα ως ενδιαφερόμενος αγοραστής της εταιρείας.

ΕΛΒΟ: Η Ελληνική Βιομηχανία Οχημάτων τελεί σε καθεστώς ειδικής εκκαθάρισης από την 27η Ιανουαρίου 2014 και εδώ και χρόνια δεν έχει καμία δραστηριότητα. Στο μεταξύ, τους τελευταίους μήνες οι εργαζόμενοι αξιοποίησαν το δικαίωμα που τους έδινε ο νόμος για να μεταταγούν στο δημόσιο και πλέον η εταιρεία μένει ουσιαστικά χωρίς προσωπικό. Θα γίνει νέος διαγωνισμός, έπειτα από μία σειρά αποτυχημένων προσπαθειών; Μένει η νέα πολιτική ηγεσία των υπουργείων Οικονομικών (όπου υπάγεται η εταιρεία) και Άμυνας να ξεκαθαρίσει τις προθέσεις της.

ΟΑΣΘ: Τελευταία, αλλά σε καμία περίπτωση ελάσσονος σημασίας, είναι η περίπτωση των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης. Η εκκαθάριση του ΟΑΣΘ βρίσκεται σε αρχικό στάδιο και βάσει του νόμου πρεπει να έχει ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2019. Εκκρεμεί ο διορισμός νέας διοίκησης, κυρίως όμως η παρουσίαση του σχεδίου της κυβέρνησης για τον ΟΑΣΘ. Κρατικός; Ιδιωτικός; Και με τι κόστος για τους πολίτες;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21 Ιουλίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία