ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η "ανάσταση" του ελληνικού σιδηροδρόμου και οι Διευρωπαϊκοί Διάδρομοι

Η Ελλάδα πρέπει να ξαναδεί "ζεστά" το σχέδιο 'Sea2Sea', για το Αλεξανδρούπολη- Μπουργκάς

 31/10/2023 17:37

Η "ανάσταση" του ελληνικού σιδηροδρόμου και οι Διευρωπαϊκοί Διάδρομοι

Άννη Καρολίδου

Η Ελλάδα χρειάζεται σιδηρόδρομο, η ανάταξη και ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στη χώρα μας, δεν είναι επιλογή, είναι μονόδρομος και θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τις επιλογές της Ε.Ε. για τις μεταφορές και να εκμεταλλευτούμε τους Διευρωπαϊκούς Σιδηροδρομικούς Διαδρόμους, για να “αναστήσουμε” τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Τα ανωτέρω τονίσθηκαν από το συνέδριο SouthEast Europe Connectivity Forum και το πάνελ για τις Νέες Τάσεις στο Σιδηρόδρομο, στο οποίο και συζητήθηκαν οι προκλήσεις για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, πολύ μεγάλες προκλήσεις, καθώς το 2023 αποδείχθηκε μία πολύ άσκημη χρονιά για το συγκεκριμένο μέσο μαζικών μεταφορών.

Tόσο η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, όσο και ο κ. Χρήστος Διονέλης, πρώην CEO της ΕΡΓΟΣΕ και νυν ειδικός σύμβουλος της Σαμαράς &Συνεργάτες ΑΕ., τόνισαν ότι η απόφαση για συμμετοχή της Ελλάδας στους σιδηροδρομικούς διαδρόμους των Δυτικών Βαλκανίων και της Βαλτικής-Μαύρης Θάλασσας- Αιγαίου αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία για να ανακάμψει ο ελληνικός σιδηρόδρομος, καθώς ο σιδηρόδρομος είναι απαραίτητο στοιχείο της διαλειτουργικότητας στις μεταφορές και της υπερεθνικής διασυνδεσιμότητας.

Για την κα. Τσιαπαρίκου, η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει στα νέα έργα που έχουν εξαγγελθεί και, συγκεκριμένα, στη νέα χάραξη Θεσσαλονίκη- Καβάλα- Τοξότες, όπως και στην αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα.

Η χώρα μας έχει δεσμευτεί για τα έργα αυτά, έχουν ληφθεί πολιτικές αποφάσεις και δεσμεύσεις, άρα θα πρέπει να βρεθούν τρόποι υλοποίησής τους. Άλλωστε, όπως υπογραμμίσθηκε, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης ειδικά των εμπορευματικών μεταφορά από τη Θεσσαλονίκη, προς τα βαλκάνια, την Κεντρική Ευρώπη, μέχρι και την Βαλτική.

O άξονας της Βαλτικής και το ‘Sea2Sea’

O κ. Διονέλης επέμεινε στην αναπτυξιακή προοπτική που έχει για την Ελλάδα ο άξονας Βαλτικής- Μαύρης Θάλασσας- Αιγαίου, ένα φιλόδοξο project , κόστους άνω των 5 δισ. σε όλο του το μήκος και υλοποίησης, σε βάθος 10ετίας.

Η Ελλάδα, πρέπει να επανεξετάσει, το συζητημένο και στο παρελθόν έργο Sea2Sea, το γνωστό και ως Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς, το οποίο θα μπορούσε να απορροφήσει το 5%-8% των ροών που σήμερα περνάνε από τα Δαρδανέλια, μέγεθος διελεύσεων που θα καθιστούσε “παραπάνω από βιώσιμο” το συγκεκριμένο έργο. Το 'Sea2Sea' αποτελεί τμήμα του άξονα της Βαλτικής. 

Τransit η Ελλάδα στις σιδηροδρομικές μεταφορές

Για να αναπτυχθεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος, η χώρα μας θα πρέπει να γίνει από τελικός προορισμός, χώρα transit στις εμπορευματικές μεταφορές , υποστήριξε ο κ. Παναγιώτης Χριστέλης, διευθυντής της VTG Rail Logistics Hellas.

Οι συνδυασμένες μεταφορές στηρίζονται στο δίπολο σιδηρόδρομος- λιμάνι, ενώ πρέπει να φροντίσουμε η επιδομή να εξασφαλίζει τη διαλειτουργικότητα, μεταξύ των δικτύων διαφορετικών κρατών. 

Μονοπώλιο στο σιδηρόδρομο

Το περιβάλλον στον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι αναμφίβολα μονοπωλιακό, στο οποίο κυριαρχεί η Hellenic Train. Η  ΡΑΣ, είπε η κα. Τσιαπαρίκου, προσπαθεί για την άρση των εμποδίων που υπάρχουν και μπλοκάρουν την είσοδο στην αγορά, νέων σιδηροδρομικών εταιρειών.

Σημαντικότερο εμπόδιο ως προς το θέμα αυτό, είναι η έλλειψη τροχαίου υλικού, με αποτέλεσμα η PEARL που θέλει να ανανεώσει την άδειά της για έναρξη δρομολογίων, να καθυστερεί τη δραστηριοποίησή της.

Σε ό,τι αφορά το ανοικτό θέμα των οικονομικών διεκδικήσεων, τόσο από πλευράς ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ από τη Ηellenic Train, όσο και της Ηellenic Train, η εύρεση λύσης αναμένεται να επιτευχθεί από την Επιτροπή που θεσμοθετήθηκε για το σκοπό αυτό και την οποία θα συντονίζει το αρμόσιο Υπουργείο.

Τη συζήτηση για το Σιδηρόδρομο, συντόνισε ο δημοσιογράφος Νίκος Καραγιάννης.


Η Ελλάδα χρειάζεται σιδηρόδρομο, η ανάταξη και ανάπτυξη του σιδηροδρόμου στη χώρα μας, δεν είναι επιλογή, είναι μονόδρομος και θα πρέπει να αξιοποιήσουμε τις επιλογές της Ε.Ε. για τις μεταφορές και να εκμεταλλευτούμε τους Διευρωπαϊκούς Σιδηροδρομικούς Διαδρόμους, για να “αναστήσουμε” τον ελληνικό σιδηρόδρομο.

Τα ανωτέρω τονίσθηκαν από το συνέδριο SouthEast Europe Connectivity Forum και το πάνελ για τις Νέες Τάσεις στο Σιδηρόδρομο, στο οποίο και συζητήθηκαν οι προκλήσεις για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, πολύ μεγάλες προκλήσεις, καθώς το 2023 αποδείχθηκε μία πολύ άσκημη χρονιά για το συγκεκριμένο μέσο μαζικών μεταφορών.

Tόσο η πρόεδρος της ΡΑΣ, Ιωάννα Τσιαπαρίκου, όσο και ο κ. Χρήστος Διονέλης, πρώην CEO της ΕΡΓΟΣΕ και νυν ειδικός σύμβουλος της Σαμαράς &Συνεργάτες ΑΕ., τόνισαν ότι η απόφαση για συμμετοχή της Ελλάδας στους σιδηροδρομικούς διαδρόμους των Δυτικών Βαλκανίων και της Βαλτικής-Μαύρης Θάλασσας- Αιγαίου αποτελεί εξαιρετική ευκαιρία για να ανακάμψει ο ελληνικός σιδηρόδρομος, καθώς ο σιδηρόδρομος είναι απαραίτητο στοιχείο της διαλειτουργικότητας στις μεταφορές και της υπερεθνικής διασυνδεσιμότητας.

Για την κα. Τσιαπαρίκου, η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει στα νέα έργα που έχουν εξαγγελθεί και, συγκεκριμένα, στη νέα χάραξη Θεσσαλονίκη- Καβάλα- Τοξότες, όπως και στην αναβάθμιση της γραμμής Αλεξανδρούπολη- Ορμένιο- Ελληνοβουλγαρικά σύνορα.

Η χώρα μας έχει δεσμευτεί για τα έργα αυτά, έχουν ληφθεί πολιτικές αποφάσεις και δεσμεύσεις, άρα θα πρέπει να βρεθούν τρόποι υλοποίησής τους. Άλλωστε, όπως υπογραμμίσθηκε, υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης ειδικά των εμπορευματικών μεταφορά από τη Θεσσαλονίκη, προς τα βαλκάνια, την Κεντρική Ευρώπη, μέχρι και την Βαλτική.

O άξονας της Βαλτικής και το ‘Sea2Sea’

O κ. Διονέλης επέμεινε στην αναπτυξιακή προοπτική που έχει για την Ελλάδα ο άξονας Βαλτικής- Μαύρης Θάλασσας- Αιγαίου, ένα φιλόδοξο project , κόστους άνω των 5 δισ. σε όλο του το μήκος και υλοποίησης, σε βάθος 10ετίας.

Η Ελλάδα, πρέπει να επανεξετάσει, το συζητημένο και στο παρελθόν έργο Sea2Sea, το γνωστό και ως Αλεξανδρούπολη - Μπουργκάς, το οποίο θα μπορούσε να απορροφήσει το 5%-8% των ροών που σήμερα περνάνε από τα Δαρδανέλια, μέγεθος διελεύσεων που θα καθιστούσε “παραπάνω από βιώσιμο” το συγκεκριμένο έργο. Το 'Sea2Sea' αποτελεί τμήμα του άξονα της Βαλτικής. 

Τransit η Ελλάδα στις σιδηροδρομικές μεταφορές

Για να αναπτυχθεί ο ελληνικός σιδηρόδρομος, η χώρα μας θα πρέπει να γίνει από τελικός προορισμός, χώρα transit στις εμπορευματικές μεταφορές , υποστήριξε ο κ. Παναγιώτης Χριστέλης, διευθυντής της VTG Rail Logistics Hellas.

Οι συνδυασμένες μεταφορές στηρίζονται στο δίπολο σιδηρόδρομος- λιμάνι, ενώ πρέπει να φροντίσουμε η επιδομή να εξασφαλίζει τη διαλειτουργικότητα, μεταξύ των δικτύων διαφορετικών κρατών. 

Μονοπώλιο στο σιδηρόδρομο

Το περιβάλλον στον ελληνικό σιδηρόδρομο είναι αναμφίβολα μονοπωλιακό, στο οποίο κυριαρχεί η Hellenic Train. Η  ΡΑΣ, είπε η κα. Τσιαπαρίκου, προσπαθεί για την άρση των εμποδίων που υπάρχουν και μπλοκάρουν την είσοδο στην αγορά, νέων σιδηροδρομικών εταιρειών.

Σημαντικότερο εμπόδιο ως προς το θέμα αυτό, είναι η έλλειψη τροχαίου υλικού, με αποτέλεσμα η PEARL που θέλει να ανανεώσει την άδειά της για έναρξη δρομολογίων, να καθυστερεί τη δραστηριοποίησή της.

Σε ό,τι αφορά το ανοικτό θέμα των οικονομικών διεκδικήσεων, τόσο από πλευράς ΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ από τη Ηellenic Train, όσο και της Ηellenic Train, η εύρεση λύσης αναμένεται να επιτευχθεί από την Επιτροπή που θεσμοθετήθηκε για το σκοπό αυτό και την οποία θα συντονίζει το αρμόσιο Υπουργείο.

Τη συζήτηση για το Σιδηρόδρομο, συντόνισε ο δημοσιογράφος Νίκος Καραγιάννης.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία