ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Γιώργος Τσουρβάκας: "Brand name"με την υπογραφή του ΑΠΘ

Ο καθηγητής Οικονομίας και Διοίκησης των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας και πρόεδρος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, μιλάει στη "ΜτΚ" για το Εργαστήριο Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Στρατηγικής Επικοινωνίας

 18/08/2020 13:11

Γιώργος Τσουρβάκας: "Brand name"με την υπογραφή του ΑΠΘ
Το εργαστήριο λειτουργεί υπό την επίβλεψη του καθηγητή κ. Τσουρβάκα

Έλενα Αποστολίδου

Ο καθηγητής Οικονομίας και Διοίκησης των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας και πρόεδρος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, Γιώργος Τσουρβάκας, μιλάει στη "ΜτΚ" για το Εργαστήριο Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Στρατηγικής Επικοινωνίας που αποτελεί το νεώτερο ερευνητικό κέντρο που δημιουργήθηκε στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου και λειτουργεί υπό την επίβλεψή του. 

Όπως λέει φιλοδοξεί να αποτελέσει τον κρίκο διασύνδεσης των ερευνητικών προγραμμάτων με φορείς, οργανισμούς και κόμματα, αναλαμβάνοντας τη στρατηγική επικοινωνίας και την ψηφιακή προβολής τους. Ο ίδιος μιλάει για τις προκλήσεις που φέρνει ο COVID-19 στη δημοσιογραφία, αλλά και την αλλαγή σελίδας στο προπτυχιακό πρόγραμμα της Σχολής του ΑΠΘ που εισάγει καινούργια μαθήματα και νέο όνομα.


Το εργαστήριο Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Στρατηγικής Επικοινωνίας που δημιουργήσατε αποτελεί ένα νέο εγχείρημα του τμήματος Δημοσιογραφίας, το οποίο εκτός από τη διδασκαλία και την έρευνα, θα λειτουργεί και ως "εργαλείο" για εκείνους που θέλουν να χτίσουν την δική τους στρατηγική επικοινωνίας και προβολής. Μιλήστε μας για το εργαστήριο αλλά και τη διασύνδεσή του με την αγορά εργασίας.

Το εργαστήριο Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Στρατηγικής Επικοινωνίας που έχω την τιμή να διευθύνω, αποτελεί το νεώτερο εργαστήριο του τμήματος Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ. Πρόκειται για ένα εργαστήριο που αναλαμβάνει μια ολοκληρωμένη στρατηγική μάρκετινγκ επικοινωνιών και απευθύνεται όχι μόνο σε φορείς της οικονομίας, αλλά και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, δίνοντας έμφαση στον πολιτισμό. Ένα μεγάλο κομμάτι αφορά στην στρατηγική επικοινωνίας και ψηφιακής προβολής πολιτικών οργανισμών, κομμάτων και πολιτικών προσώπων, αλλά και καλλιτεχνικών φορέων και καλλιτεχνών. Μέσω του εργαστηρίου μας μπορούν είτε στην τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης, είτε ευρύτερα σε όλη την Ελλάδα, επιχειρηματικοί φορείς, πολιτικοί και άνθρωποι του πολιτισμού να απευθυνθούν σε εμάς και να υλοποιήσουμε μέσα από το εργαστήριό μας μια ολοκληρωμένη στρατηγική μάρκετινγκ και επικοινωνιών. Δηλαδή, να αναλάβουμε τη δημιουργία καμπάνιας διαφημιστικού περιεχομένου, διαχείριση και επικαιροποίηση ιστοσελίδας και όλα τα απαιτούμενα που περιλαμβάνονται στην στρατηγική επικοινωνίας, με τις κλασικές μεθόδους αλλά και τα νέα εργαλεία που πλέον κυριαρχούν όπως οι ιστοσελίδες και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Παράλληλα, μέσα από το εργαστήριο θα διεξάγονται έρευνες, θα υπάρχει συμβουλευτικός ρόλος και θα προσφέρει στο καινούργιο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος μια σειρά μαθημάτων όπως είναι η συμπεριφορά καταναλωτή, πολιτικό μάρκετινγκ, πολιτιστική διαχείριση και πολιτιστικό μάνατζμεντ. Μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα και στοχευμένη έρευνα φέρνουμε το πανεπιστήμιο πολύ κοντά στην ίδια την κοινωνική πραγματικότητα και την αγορά. Ο χώρος που στεγάζεται είναι στο κτίριο της Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ στην οδό Εγνατίας 46 και στοχεύουμε στον εμπλουτισμό του. Πρόκειται για ένα εργαστήριο το οποίο θα προσφέρει τόσο στην επιστημονική κοινότητα, όσο και στην ελληνική κοινωνία, είμαι αισιόδοξος για την πορεία του.

Να μιλήσουμε για τη δημοσιογραφία στην περίοδο του COVID-19. Σύμφωνα με την έκθεση Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters, η πανδημία επιτάχυνε την τάση ψηφιοποίησης των μέσων ενημέρωσης διεθνώς. Τι σημαίνει αυτό για τα λεγόμενα παραδοσιακά ΜΜΕ και ποιες είναι οι σημερινές προκλήσεις τις δημοσιογραφίας;

Η πανδημία COVID-19 είχε ως αποτέλεσμα ο μικρός, τοπικός Τύπος και οι μικρότεροι επικοινωνιακοί οργανισμοί να έχουν ακόμα πιο σοβαρό πρόβλημα, από αυτό που αντιμετώπισαν την προηγούμενη περίοδο λόγω των οικονομικών περιορισμών. Άρα, έχουμε μια διπλή κρίση που λειτούργησε πολλαπλασιάστηκα. Η απάντηση σε αυτή την οικονομική και υγειονομική κρίση του Τύπου είναι να συνεχίσει είτε σε τοπικό, είτε σε εθνικό επίπεδο, είτε μιλάμε για μικρότερους ή μεγαλύτερους οργανισμούς, να παράγει αξιόπιστο, έγκυρο και ποιοτικό περιεχόμενο και να αξιοποιήσει την ψηφιακή τεχνολογία που θα αποτελέσει προστιθέμενη αξία. Τα ψηφιακά Μέσα θα κυριαρχήσουν και αυτό είναι αναπόφευκτο, χωρίς αυτό το να σημαίνει πως δεν θα υπάρχει η παρουσία του έντυπου Τύπου, απλώς θα πρέπει να στραφεί στην διαδραστικότητα, την προσωποποίηση, στην ταχύτητα και στην ψηφιακή εποχή προκειμένου να έρθει η ισορρόπηση σε αυτή την δύσκολη οικονομική κατάσταση. Με αυτόν τον τρόπο θα έρθουν και τα έσοδα από την κλασική διαφήμιση, το κοινό, αλλά και τους χορηγούς. Αυτές οι τρεις πηγές εσόδων θα κάνουν τα έντυπα βιώσιμα και ίσως θα χρειαζόντουσαν και μια επιπλέον ενίσχυση από την πολιτεία καθώς δεν είναι το ίδιο ανταγωνιστικά με τους μεγάλους οργανισμούς που η κρίση τους πλήττει λιγότερο. Θα πρέπει όπως είναι διπλή η κρίση, διπλή να είναι και η σκέψη των ανθρώπων του Τύπου και κυρίως του έντυπου. Να γνωρίζουν το κοινό και τις ανάγκες του και να προσφέρουν όχι μόνο από πλευράς ουσίας και περιεχομένου την ποιότητα που χρειάζεται, αλλά και από πλευράς τεχνολογίας. Τα μικρά Μέσα, κυρίως έντυπα και περιφερειακά θα πρέπει να αποκτήσουν ένα ισχυρό brand name, να εφαρμόσουν στρατηγικές προβολής, μάρκετινγκ ακολουθώντας τις βασικές αρχές που είναι εκείνες της ποιότητας, της αξιοπιστίας, της εγκυρότητας, της δεοντολογίας, του περιεχομένου, προσθέτοντας διαδραστικότητα και προσωπική πληροφόρηση στο ψηφιακό τους περιεχόμενο.

Την ακαδημαϊκή χρονιά που αφήσαμε πίσω μας αναγκαστήκατε να υιοθετήσετε το σύστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Με τον ίδιο τρόπο θα γίνει η έναρξη της νέας χρονιάς;

Είναι μια χρονιά που δεν μπορούμε να προβλέψουμε πως θα είναι τα πράγματα και γι' αυτό θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Είναι θέμα που αφορά και την κεντρική διοίκηση και το υπουργείο Παιδείας. Θα ακούσουμε και τις δικές τους κατευθυντήριες γραμμές και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε. Το τμήμα έχει όλη την υποδομή που χρειάζεται για να υλοποιήσει το χειμερινό εξάμηνο, τόσο στα προπτυχιακά, όσο και στα μεταπτυχιακά προγράμματα, όπου ακολουθήσαμε την ηλεκτρονική, εξ αποστάσεως εκπαίδευση χωρίς να μειωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και παρεχόμενων υπηρεσιών και αυτό φάνηκε από τις αξιολογήσεις των φοιτητών. Ως πρόεδρος του τμήματος μπορώ να σας πω ότι οι αξιολογήσεις των φοιτητών ήταν πάρα πολύ θετικές για τον τρόπο που ανταποκριθήκαμε σε κάτι το οποίο προέκυψε από τις κοινωνικές συνθήκες και δεν ήταν μια στρατηγική επιλογή. Αυτή τη στιγμή όμως, είμαστε σε θέση να κάνουμε στρατηγική επιλογή και νομίζω ότι το τμήμα και μελλοντικά θα μπορεί να προσφέρει ένα ποσοστό μαθημάτων εξ αποστάσεως ως ένα συμπληρωματικό εργαλείο εκπαίδευσης.

Το τμήμα της Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ φαίνεται πως περνάει σε μια νέα εποχή, με νέο όνομα και νέο προπτυχιακό πρόγραμμα. Τι αλλαγές περιλαμβάνονται στο νέο πρόγραμμα και τι σηματοδοτούν;

Εκτός από τα νέα μεταπτυχιακά μας που είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικά, κοντά στην αγορά εργασίας, με μεγάλη ζήτηση, εξαιρετικά βιώσιμα, γεγονός που αποτυπώνεται στη ζήτηση που αυξάνεται, προχωρήσαμε στη δημιουργία του νέου μας προπτυχιακού προγράμματος. Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος που έτυχε η νέα αυτή σημαντική αλλαγή στο τμήμα της Δημοσιογραφίας να πραγματοποιηθεί στη δική μου προεδρία. Πρόκειται για το προπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος το οποίο τιτλοφορείται πλέον Δημοσιογραφία και Μέσων Επικοινωνίας, έχοντας αφαιρέσει το Μαζικών, γιατί είναι τα Μέσα Επικοινωνίας που κυριαρχούν και όχι τόσο η μαζική αγορά που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια. Είναι ένα πιστοποιημένο προπτυχιακό πρόγραμμα με νέα μαθήματα, το οποίο δημιουργήθηκε συγκριτικά βλέποντας όλα τα προγράμματα των ποιοτικών αντίστοιχων πανεπιστημίων του εξωτερικού. Είναι πάρα πολύ κοντά στην αγορά εργασίας και κοντά στην κοινωνία. Είναι αποτέλεσμα σχεδιασμού και από τους προηγούμενους προέδρους του τμήματος και είμαι πάρα πολύ υπερήφανος για το γεγονός ότι μπήκαμε σε τροχιά υλοποίησής του.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09 Αυγούστου 2020

Ο καθηγητής Οικονομίας και Διοίκησης των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας και πρόεδρος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, Γιώργος Τσουρβάκας, μιλάει στη "ΜτΚ" για το Εργαστήριο Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Στρατηγικής Επικοινωνίας που αποτελεί το νεώτερο ερευνητικό κέντρο που δημιουργήθηκε στο Τμήμα Δημοσιογραφίας του πανεπιστημίου και λειτουργεί υπό την επίβλεψή του. 

Όπως λέει φιλοδοξεί να αποτελέσει τον κρίκο διασύνδεσης των ερευνητικών προγραμμάτων με φορείς, οργανισμούς και κόμματα, αναλαμβάνοντας τη στρατηγική επικοινωνίας και την ψηφιακή προβολής τους. Ο ίδιος μιλάει για τις προκλήσεις που φέρνει ο COVID-19 στη δημοσιογραφία, αλλά και την αλλαγή σελίδας στο προπτυχιακό πρόγραμμα της Σχολής του ΑΠΘ που εισάγει καινούργια μαθήματα και νέο όνομα.


Το εργαστήριο Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Στρατηγικής Επικοινωνίας που δημιουργήσατε αποτελεί ένα νέο εγχείρημα του τμήματος Δημοσιογραφίας, το οποίο εκτός από τη διδασκαλία και την έρευνα, θα λειτουργεί και ως "εργαλείο" για εκείνους που θέλουν να χτίσουν την δική τους στρατηγική επικοινωνίας και προβολής. Μιλήστε μας για το εργαστήριο αλλά και τη διασύνδεσή του με την αγορά εργασίας.

Το εργαστήριο Ψηφιακού Μάρκετινγκ και Στρατηγικής Επικοινωνίας που έχω την τιμή να διευθύνω, αποτελεί το νεώτερο εργαστήριο του τμήματος Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ. Πρόκειται για ένα εργαστήριο που αναλαμβάνει μια ολοκληρωμένη στρατηγική μάρκετινγκ επικοινωνιών και απευθύνεται όχι μόνο σε φορείς της οικονομίας, αλλά και μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, δίνοντας έμφαση στον πολιτισμό. Ένα μεγάλο κομμάτι αφορά στην στρατηγική επικοινωνίας και ψηφιακής προβολής πολιτικών οργανισμών, κομμάτων και πολιτικών προσώπων, αλλά και καλλιτεχνικών φορέων και καλλιτεχνών. Μέσω του εργαστηρίου μας μπορούν είτε στην τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης, είτε ευρύτερα σε όλη την Ελλάδα, επιχειρηματικοί φορείς, πολιτικοί και άνθρωποι του πολιτισμού να απευθυνθούν σε εμάς και να υλοποιήσουμε μέσα από το εργαστήριό μας μια ολοκληρωμένη στρατηγική μάρκετινγκ και επικοινωνιών. Δηλαδή, να αναλάβουμε τη δημιουργία καμπάνιας διαφημιστικού περιεχομένου, διαχείριση και επικαιροποίηση ιστοσελίδας και όλα τα απαιτούμενα που περιλαμβάνονται στην στρατηγική επικοινωνίας, με τις κλασικές μεθόδους αλλά και τα νέα εργαλεία που πλέον κυριαρχούν όπως οι ιστοσελίδες και τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Παράλληλα, μέσα από το εργαστήριο θα διεξάγονται έρευνες, θα υπάρχει συμβουλευτικός ρόλος και θα προσφέρει στο καινούργιο πρόγραμμα σπουδών του τμήματος μια σειρά μαθημάτων όπως είναι η συμπεριφορά καταναλωτή, πολιτικό μάρκετινγκ, πολιτιστική διαχείριση και πολιτιστικό μάνατζμεντ. Μέσα από ευρωπαϊκά προγράμματα και στοχευμένη έρευνα φέρνουμε το πανεπιστήμιο πολύ κοντά στην ίδια την κοινωνική πραγματικότητα και την αγορά. Ο χώρος που στεγάζεται είναι στο κτίριο της Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ στην οδό Εγνατίας 46 και στοχεύουμε στον εμπλουτισμό του. Πρόκειται για ένα εργαστήριο το οποίο θα προσφέρει τόσο στην επιστημονική κοινότητα, όσο και στην ελληνική κοινωνία, είμαι αισιόδοξος για την πορεία του.

Να μιλήσουμε για τη δημοσιογραφία στην περίοδο του COVID-19. Σύμφωνα με την έκθεση Digital News Report του Ινστιτούτου Reuters, η πανδημία επιτάχυνε την τάση ψηφιοποίησης των μέσων ενημέρωσης διεθνώς. Τι σημαίνει αυτό για τα λεγόμενα παραδοσιακά ΜΜΕ και ποιες είναι οι σημερινές προκλήσεις τις δημοσιογραφίας;

Η πανδημία COVID-19 είχε ως αποτέλεσμα ο μικρός, τοπικός Τύπος και οι μικρότεροι επικοινωνιακοί οργανισμοί να έχουν ακόμα πιο σοβαρό πρόβλημα, από αυτό που αντιμετώπισαν την προηγούμενη περίοδο λόγω των οικονομικών περιορισμών. Άρα, έχουμε μια διπλή κρίση που λειτούργησε πολλαπλασιάστηκα. Η απάντηση σε αυτή την οικονομική και υγειονομική κρίση του Τύπου είναι να συνεχίσει είτε σε τοπικό, είτε σε εθνικό επίπεδο, είτε μιλάμε για μικρότερους ή μεγαλύτερους οργανισμούς, να παράγει αξιόπιστο, έγκυρο και ποιοτικό περιεχόμενο και να αξιοποιήσει την ψηφιακή τεχνολογία που θα αποτελέσει προστιθέμενη αξία. Τα ψηφιακά Μέσα θα κυριαρχήσουν και αυτό είναι αναπόφευκτο, χωρίς αυτό το να σημαίνει πως δεν θα υπάρχει η παρουσία του έντυπου Τύπου, απλώς θα πρέπει να στραφεί στην διαδραστικότητα, την προσωποποίηση, στην ταχύτητα και στην ψηφιακή εποχή προκειμένου να έρθει η ισορρόπηση σε αυτή την δύσκολη οικονομική κατάσταση. Με αυτόν τον τρόπο θα έρθουν και τα έσοδα από την κλασική διαφήμιση, το κοινό, αλλά και τους χορηγούς. Αυτές οι τρεις πηγές εσόδων θα κάνουν τα έντυπα βιώσιμα και ίσως θα χρειαζόντουσαν και μια επιπλέον ενίσχυση από την πολιτεία καθώς δεν είναι το ίδιο ανταγωνιστικά με τους μεγάλους οργανισμούς που η κρίση τους πλήττει λιγότερο. Θα πρέπει όπως είναι διπλή η κρίση, διπλή να είναι και η σκέψη των ανθρώπων του Τύπου και κυρίως του έντυπου. Να γνωρίζουν το κοινό και τις ανάγκες του και να προσφέρουν όχι μόνο από πλευράς ουσίας και περιεχομένου την ποιότητα που χρειάζεται, αλλά και από πλευράς τεχνολογίας. Τα μικρά Μέσα, κυρίως έντυπα και περιφερειακά θα πρέπει να αποκτήσουν ένα ισχυρό brand name, να εφαρμόσουν στρατηγικές προβολής, μάρκετινγκ ακολουθώντας τις βασικές αρχές που είναι εκείνες της ποιότητας, της αξιοπιστίας, της εγκυρότητας, της δεοντολογίας, του περιεχομένου, προσθέτοντας διαδραστικότητα και προσωπική πληροφόρηση στο ψηφιακό τους περιεχόμενο.

Την ακαδημαϊκή χρονιά που αφήσαμε πίσω μας αναγκαστήκατε να υιοθετήσετε το σύστημα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Με τον ίδιο τρόπο θα γίνει η έναρξη της νέας χρονιάς;

Είναι μια χρονιά που δεν μπορούμε να προβλέψουμε πως θα είναι τα πράγματα και γι' αυτό θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Είναι θέμα που αφορά και την κεντρική διοίκηση και το υπουργείο Παιδείας. Θα ακούσουμε και τις δικές τους κατευθυντήριες γραμμές και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε. Το τμήμα έχει όλη την υποδομή που χρειάζεται για να υλοποιήσει το χειμερινό εξάμηνο, τόσο στα προπτυχιακά, όσο και στα μεταπτυχιακά προγράμματα, όπου ακολουθήσαμε την ηλεκτρονική, εξ αποστάσεως εκπαίδευση χωρίς να μειωθεί η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης και παρεχόμενων υπηρεσιών και αυτό φάνηκε από τις αξιολογήσεις των φοιτητών. Ως πρόεδρος του τμήματος μπορώ να σας πω ότι οι αξιολογήσεις των φοιτητών ήταν πάρα πολύ θετικές για τον τρόπο που ανταποκριθήκαμε σε κάτι το οποίο προέκυψε από τις κοινωνικές συνθήκες και δεν ήταν μια στρατηγική επιλογή. Αυτή τη στιγμή όμως, είμαστε σε θέση να κάνουμε στρατηγική επιλογή και νομίζω ότι το τμήμα και μελλοντικά θα μπορεί να προσφέρει ένα ποσοστό μαθημάτων εξ αποστάσεως ως ένα συμπληρωματικό εργαλείο εκπαίδευσης.

Το τμήμα της Δημοσιογραφίας του ΑΠΘ φαίνεται πως περνάει σε μια νέα εποχή, με νέο όνομα και νέο προπτυχιακό πρόγραμμα. Τι αλλαγές περιλαμβάνονται στο νέο πρόγραμμα και τι σηματοδοτούν;

Εκτός από τα νέα μεταπτυχιακά μας που είναι πάρα πολύ ανταγωνιστικά, κοντά στην αγορά εργασίας, με μεγάλη ζήτηση, εξαιρετικά βιώσιμα, γεγονός που αποτυπώνεται στη ζήτηση που αυξάνεται, προχωρήσαμε στη δημιουργία του νέου μας προπτυχιακού προγράμματος. Είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος που έτυχε η νέα αυτή σημαντική αλλαγή στο τμήμα της Δημοσιογραφίας να πραγματοποιηθεί στη δική μου προεδρία. Πρόκειται για το προπτυχιακό πρόγραμμα του τμήματος το οποίο τιτλοφορείται πλέον Δημοσιογραφία και Μέσων Επικοινωνίας, έχοντας αφαιρέσει το Μαζικών, γιατί είναι τα Μέσα Επικοινωνίας που κυριαρχούν και όχι τόσο η μαζική αγορά που υπήρχε τα προηγούμενα χρόνια. Είναι ένα πιστοποιημένο προπτυχιακό πρόγραμμα με νέα μαθήματα, το οποίο δημιουργήθηκε συγκριτικά βλέποντας όλα τα προγράμματα των ποιοτικών αντίστοιχων πανεπιστημίων του εξωτερικού. Είναι πάρα πολύ κοντά στην αγορά εργασίας και κοντά στην κοινωνία. Είναι αποτέλεσμα σχεδιασμού και από τους προηγούμενους προέδρους του τμήματος και είμαι πάρα πολύ υπερήφανος για το γεγονός ότι μπήκαμε σε τροχιά υλοποίησής του.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 09 Αυγούστου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία