ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Γιώργος Σκόδρας: Τα έσοδα έχουν καταρρεύσει, ενώ τα χρέη ανέρχονται σε εκατομμύρια ευρώ

Συνέντευξη του προέδρου του ΟΑΣΘ στη "ΜτΚ"

 21/10/2019 10:00

Γιώργος Σκόδρας: Τα έσοδα έχουν καταρρεύσει, ενώ τα χρέη ανέρχονται σε εκατομμύρια ευρώ

Βαγγέλης Στολάκης

Λίγη ακόμα υπομονή, μέχρι να ξεκινήσουν τα ΚΤΕΛ να πραγματοποιούν 25 δρομολόγια του ΟΑΣΘ και τα περίπου 60 - 70 αστικά που βρίσκονται έκτος πολεοδομικού συγκροτήματος να πάρουν τους δρόμους... εντός αυτού, συνιστά στους πολίτες ο πρόεδρος του Οργανισμού.

Μιλώντας στη «ΜτΚ», ο χημικός μηχανικός και τακτικός καθηγητής του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, που εδώ και περίπου δύο μήνες τοποθετήθηκε επικεφαλής του «προβληματικού», κατά γενική ομολογία, Οργανισμού που ταλαιπωρεί καθημερινά με τις καθυστερήσεις και τα παλιά και χαλασμένα οχήματα χιλιάδες Θεσσαλονικείς, υποστηρίζει πως ο ΟΑΣΘ, που βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης με καταληκτική ημερομηνία την 3η Δεκεμβρίου, θα πάρει παράταση λειτουργίας.

Ο κ. Σκόδρας παραδέχεται ότι τα οικονομικά του Οργανισμού με τους περισσότερους από 2.100 εργαζόμενους είναι «τραγικά». Αυτήν την περίοδο ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ με τους συνεργάτες του καθημερινά από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, ευρισκόμενος στον 6ο όροφο του κτιρίου όπου στεγάζονται τα γραφεία του Οργανισμού, αναζητά λύσεις για την ανανέωση και την ενίσχυση του «γερασμένου» στόλου, μέχρι να έρθουν στην πόλη σε περίπου δυο χρόνια τα 350 νέα αστικά λεωφορεία. Αναφέρει πως στόχος του είναι η αύξηση του ποσοστού κάλυψης των αναγκών από το 60% που είναι σήμερα στο 80%, και ζητά συγνώμη από τους Θεσσαλονικείς για την ταλαιπωρία τους.

Τι σημαίνει για το επιβατικό κοινό η παραχώρηση 25 δρομολογίων στο ΚΤΕΛ;

Δεν σημαίνει τίποτα για τους πολίτες. Ευελπιστούμε η κατάσταση να βελτιωθεί, καθώς τα εκατό λεωφορεία είναι απαιτούμενα για το πλήρες πρόγραμμα δρομολογίων που έχει ο ΟΑΣΘ, που σήμερα καλύπτεται από 70 αυτοκίνητα. Θα γίνονται τα προβλεπόμενα, άρα θα πυκνώσουν τα δρομολόγια και το κόμιστρο θα παραμείνει εκεί που είναι. Αυτό σημαίνει πως τα 70 αυτοκίνητα που απασχολούνται έκτος πολεοδομικού συγκροτήματος θα έρθουν μέσα στο συγκρότημα. Το συνολικό σύστημα για το νομό Θεσσαλονίκης απαιτεί περίπου 520 λεωφορεία συν τις εφεδρείες. Βγάζοντας εκατό λεωφορεία για το υπεραστικό τμήμα, η απαίτηση θα είναι στα 420 λεωφορεία. Κατά συνέπεια, το ποσοστό κάλυψης των δρομολογίων μας με αυτόν τον τρόπο για το πολεοδομικό συγκρότημα θα ανέβει από το 60% στο 80%. Άρα θα υπάρξει μία ορατή βελτίωση. Είμαστε μακριά από το να παραδεχτούμε ότι επανήλθε το μεταφορικό έργο στα επίπεδα που πρέπει.

Πόσος χρόνος θα χρειαστεί από την υπογραφή της σύμβασης μέχρι την εφαρμογή της;

Η εφαρμογή της σύμβασης με το ΚΤΕΛ θα ξεκινήσει στις αρχές Ιανουαρίου. Οι μήνες που θα προηγηθούν είναι δύσκολοι, διότι υπάρχει βαριά ανάγκη για αστική συγκοινωνία, αλλά θα κάνουμε υπομονή.

Πόσα αστικά κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και πόσα παραλάβατε;

Σήμερα κυκλοφορούν 331 λεωφορεία και παραλάβαμε μία κατάσταση με 213 αστικά. Είμαστε 60% πάνω από τον αριθμό των λεωφορείων που παραλάβαμε στις 19 Αυγούστου. Ο Οργανισμός διαθέτει στην ιδιοκτησία του 617 αστικά, αλλά δυστυχώς ο στόλος είναι πολύ γερασμένος. Υπάρχουν οχήματα που δεν μπορούν να επισκευαστούν.

Ποιος είναι ο στόχος μέχρι το τέλος του έτους;

Θα θέλαμε να κυκλοφορούν όλα όσα απαιτούνται. Δυστυχώς, οι δυνατότητες που υπάρχουν στον υφιστάμενο στόλο μάς κάνουν να λέμε ότι περίπου 350 λεωφορεία θα κυκλοφορούν.

Γιατί ενώ υπήρξε μία βελτίωση της κατάστασης στους δρόμους και τις στάσεις, σήμερα συναντάμε πάλι καθυστερήσεις;

Έχουν ανέβει πολύ οι απαιτήσεις. Έχουν έρθει οι φοιτητές και έχει αυξηθεί το επιβατικό κοινό. Μέσα στην πόλη, αν αφαιρέσουμε τα οχήματα που εκτελούν τις υπεραστικές γραμμές, κυκλοφορούν περίπου 260 λεωφορεία, την ώρα που χρειάζονται 400. Στόχος μας είναι να φτάσουμε το επίπεδο κάλυψης από το 60% στο 80%.

Στο 100% είναι εφικτό να φτάσει;

Με τον υφιστάμενο στόλο όχι. Ωστόσο κάνουμε άλλες ενέργειες, με σκοπό να το φτάσουμε. Θα τις ανακοινώσουμε όταν είναι ώριμες.

Ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 1.000 λεωφορείων, από τα οποία 350 θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη, πότε θα είναι έτοιμος;

Χρειάζεται ένας χρόνος προετοιμασίας περίπου έξι μηνών. Από το χρόνο προκήρυξης θα χρειαστεί περίπου 1,5 χρόνος, για να παραχθούν έργα.

Άρα καινούργια αστικά θα δούμε στους δρόμους της πόλης σε περίπου δύο χρόνια από σήμερα;

Ναι, αλλά δεν μπορούμε να περιμένουμε, γι’ αυτό επεξεργαζόμαστε άλλες λύσεις. Ο κόσμος έχει απόλυτο δίκιο που αντιδρά. Οφείλουμε όλοι όσοι συμμετέχουμε, άλλος περισσότερο άλλος λιγότερο, να ζητήσουμε συγνώμη από τους πολίτες. Η κατάσταση δεν έπρεπε να φτάσει εδώ που έφτασε. Υπήρξαν πράξεις και παραλείψεις.

Ο Οργανισμός τελεί υπό εκκαθάριση με καταληκτική ημερομηνία την 3η Δεκεμβρίου. Μετά τι θα συμβεί; Ποιο θα είναι το καθεστώς στις αστικές συγκοινωνίες;

Το βέβαιο είναι ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να έχει αστικές συγκοινωνίες. Το τελευταίο που απασχολεί είναι το καθεστώς του ΟΑΣΘ. Προφανώς και θα παραταθεί η λειτουργία του. Δεν θα έχουμε ξαφνικό θάνατο στις 3 Δεκεμβρίου. Άλλωστε λειτουργούμε σε καθεστώς κανονισμού 1370/2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προβλέπει ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Θα πρέπει να δούμε τι είναι εφικτό και τι είναι ρεαλιστικό.

Με ποιον τρόπο θα παραταθεί η λειτουργία του ΟΑΣΘ;

Θα υπάρξει προφανώς νομοθετική παρέμβαση. Στις 4 Δεκεμβρίου ο ΟΑΣΘ πρέπει να λειτουργεί.

Ποια είναι η επιχορήγηση του κρατικού ΟΑΣΘ;

Ο Οργανισμός έλαβε τα προηγούμενα δυο χρόνια 165.000.000 ευρώ ως κρατική επιχορήγηση. Εμείς καταθέσαμε προϋπολογισμό με βάση το μοντέλο που λειτουργούσαμε έως σήμερα. Επεξεργαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον Οργανισμό. Τα χρήματα του προέρχονται από τους έλληνες φορολογούμενους και οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Τα νέα λεωφορεία που θα έρθουν στην Θεσσαλονίκη θα φέρουν και νέες προσλήψεις;

Όχι, βέβαια. Στον ΟΑΣΘ εργάζονται 2.173 υπάλληλοι. Έχουμε οδηγούς που δεν απασχολούνται, γιατί δεν έχουμε λεωφορεία.

Ποια είναι τα χρέη του ΟΑΣΘ;

Ο ΟΑΣΘ έχει 27.000.000 ευρώ όφειλες προς την εφορία για ΦΠΑ και φόρους για τα τελευταία δυο χρόνια. Προς προμηθευτές οφείλουμε 8.000.000 ευρώ, αλλά ακόμα... σκάβουμε. Ψάχνουμε. Οφείλει επίσης ενοίκια. Οφείλει χρήματα πολλά. Πρόσφατα ήρθε χρηματοδότηση για ένα κομμάτι της κοινωνικής πολιτικής ύψους 2.500.000 ευρώ. Τα χρήματα αυτά δεσμεύτηκαν.

Ποια είναι τα έσοδα του Οργανισμού;

Η κατάσταση είναι τραγική. Τα έσοδα έχουν καταρρεύσει. Τον Αύγουστο τα εισιτήρια που έκοψε ο ΟΑΣΘ εισέφεραν στα ταμεία μόλις 1.500.000 ευρώ. Το πρώτο εννεάμηνο του 2019 τα έσοδα από εισιτήρια ήταν 17.600.000 ευρώ. Ο ΟΑΣΘ στο μέγιστο σημείο του έφτασε να έχει 55.000.000 έσοδα πριν από την κρατικοποίηση.

Πώς μπορεί να αλλάξει αυτή η εικόνα;

Με την παροχή αξιόπιστων υπηρεσιών. Θα ξεκινήσουν έλεγχοι. Ήδη έχουν ξεκινήσει δειλά δειλά. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται είναι περιορισμένα. Σε ένα λεωφορείο που οι επιβάτες είναι σαν σαρδέλες μέσα, δεν μπορεί να μπει ο ελεγκτής. Δεν υπάρχει πάντως δυνατότητα εντατικών και αξιόπιστων ελέγχων. Θα μπορέσουμε να μειώσουμε την εισιτηριοδιαφυγή περίπου το Πάσχα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 20 Οκτωβρίου 2019

Λίγη ακόμα υπομονή, μέχρι να ξεκινήσουν τα ΚΤΕΛ να πραγματοποιούν 25 δρομολόγια του ΟΑΣΘ και τα περίπου 60 - 70 αστικά που βρίσκονται έκτος πολεοδομικού συγκροτήματος να πάρουν τους δρόμους... εντός αυτού, συνιστά στους πολίτες ο πρόεδρος του Οργανισμού.

Μιλώντας στη «ΜτΚ», ο χημικός μηχανικός και τακτικός καθηγητής του πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, που εδώ και περίπου δύο μήνες τοποθετήθηκε επικεφαλής του «προβληματικού», κατά γενική ομολογία, Οργανισμού που ταλαιπωρεί καθημερινά με τις καθυστερήσεις και τα παλιά και χαλασμένα οχήματα χιλιάδες Θεσσαλονικείς, υποστηρίζει πως ο ΟΑΣΘ, που βρίσκεται σε καθεστώς εκκαθάρισης με καταληκτική ημερομηνία την 3η Δεκεμβρίου, θα πάρει παράταση λειτουργίας.

Ο κ. Σκόδρας παραδέχεται ότι τα οικονομικά του Οργανισμού με τους περισσότερους από 2.100 εργαζόμενους είναι «τραγικά». Αυτήν την περίοδο ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ με τους συνεργάτες του καθημερινά από νωρίς το πρωί μέχρι αργά το βράδυ, ευρισκόμενος στον 6ο όροφο του κτιρίου όπου στεγάζονται τα γραφεία του Οργανισμού, αναζητά λύσεις για την ανανέωση και την ενίσχυση του «γερασμένου» στόλου, μέχρι να έρθουν στην πόλη σε περίπου δυο χρόνια τα 350 νέα αστικά λεωφορεία. Αναφέρει πως στόχος του είναι η αύξηση του ποσοστού κάλυψης των αναγκών από το 60% που είναι σήμερα στο 80%, και ζητά συγνώμη από τους Θεσσαλονικείς για την ταλαιπωρία τους.

Τι σημαίνει για το επιβατικό κοινό η παραχώρηση 25 δρομολογίων στο ΚΤΕΛ;

Δεν σημαίνει τίποτα για τους πολίτες. Ευελπιστούμε η κατάσταση να βελτιωθεί, καθώς τα εκατό λεωφορεία είναι απαιτούμενα για το πλήρες πρόγραμμα δρομολογίων που έχει ο ΟΑΣΘ, που σήμερα καλύπτεται από 70 αυτοκίνητα. Θα γίνονται τα προβλεπόμενα, άρα θα πυκνώσουν τα δρομολόγια και το κόμιστρο θα παραμείνει εκεί που είναι. Αυτό σημαίνει πως τα 70 αυτοκίνητα που απασχολούνται έκτος πολεοδομικού συγκροτήματος θα έρθουν μέσα στο συγκρότημα. Το συνολικό σύστημα για το νομό Θεσσαλονίκης απαιτεί περίπου 520 λεωφορεία συν τις εφεδρείες. Βγάζοντας εκατό λεωφορεία για το υπεραστικό τμήμα, η απαίτηση θα είναι στα 420 λεωφορεία. Κατά συνέπεια, το ποσοστό κάλυψης των δρομολογίων μας με αυτόν τον τρόπο για το πολεοδομικό συγκρότημα θα ανέβει από το 60% στο 80%. Άρα θα υπάρξει μία ορατή βελτίωση. Είμαστε μακριά από το να παραδεχτούμε ότι επανήλθε το μεταφορικό έργο στα επίπεδα που πρέπει.

Πόσος χρόνος θα χρειαστεί από την υπογραφή της σύμβασης μέχρι την εφαρμογή της;

Η εφαρμογή της σύμβασης με το ΚΤΕΛ θα ξεκινήσει στις αρχές Ιανουαρίου. Οι μήνες που θα προηγηθούν είναι δύσκολοι, διότι υπάρχει βαριά ανάγκη για αστική συγκοινωνία, αλλά θα κάνουμε υπομονή.

Πόσα αστικά κυκλοφορούν σήμερα στους δρόμους της Θεσσαλονίκης και πόσα παραλάβατε;

Σήμερα κυκλοφορούν 331 λεωφορεία και παραλάβαμε μία κατάσταση με 213 αστικά. Είμαστε 60% πάνω από τον αριθμό των λεωφορείων που παραλάβαμε στις 19 Αυγούστου. Ο Οργανισμός διαθέτει στην ιδιοκτησία του 617 αστικά, αλλά δυστυχώς ο στόλος είναι πολύ γερασμένος. Υπάρχουν οχήματα που δεν μπορούν να επισκευαστούν.

Ποιος είναι ο στόχος μέχρι το τέλος του έτους;

Θα θέλαμε να κυκλοφορούν όλα όσα απαιτούνται. Δυστυχώς, οι δυνατότητες που υπάρχουν στον υφιστάμενο στόλο μάς κάνουν να λέμε ότι περίπου 350 λεωφορεία θα κυκλοφορούν.

Γιατί ενώ υπήρξε μία βελτίωση της κατάστασης στους δρόμους και τις στάσεις, σήμερα συναντάμε πάλι καθυστερήσεις;

Έχουν ανέβει πολύ οι απαιτήσεις. Έχουν έρθει οι φοιτητές και έχει αυξηθεί το επιβατικό κοινό. Μέσα στην πόλη, αν αφαιρέσουμε τα οχήματα που εκτελούν τις υπεραστικές γραμμές, κυκλοφορούν περίπου 260 λεωφορεία, την ώρα που χρειάζονται 400. Στόχος μας είναι να φτάσουμε το επίπεδο κάλυψης από το 60% στο 80%.

Στο 100% είναι εφικτό να φτάσει;

Με τον υφιστάμενο στόλο όχι. Ωστόσο κάνουμε άλλες ενέργειες, με σκοπό να το φτάσουμε. Θα τις ανακοινώσουμε όταν είναι ώριμες.

Ο νέος διαγωνισμός για την προμήθεια 1.000 λεωφορείων, από τα οποία 350 θα έρθουν στη Θεσσαλονίκη, πότε θα είναι έτοιμος;

Χρειάζεται ένας χρόνος προετοιμασίας περίπου έξι μηνών. Από το χρόνο προκήρυξης θα χρειαστεί περίπου 1,5 χρόνος, για να παραχθούν έργα.

Άρα καινούργια αστικά θα δούμε στους δρόμους της πόλης σε περίπου δύο χρόνια από σήμερα;

Ναι, αλλά δεν μπορούμε να περιμένουμε, γι’ αυτό επεξεργαζόμαστε άλλες λύσεις. Ο κόσμος έχει απόλυτο δίκιο που αντιδρά. Οφείλουμε όλοι όσοι συμμετέχουμε, άλλος περισσότερο άλλος λιγότερο, να ζητήσουμε συγνώμη από τους πολίτες. Η κατάσταση δεν έπρεπε να φτάσει εδώ που έφτασε. Υπήρξαν πράξεις και παραλείψεις.

Ο Οργανισμός τελεί υπό εκκαθάριση με καταληκτική ημερομηνία την 3η Δεκεμβρίου. Μετά τι θα συμβεί; Ποιο θα είναι το καθεστώς στις αστικές συγκοινωνίες;

Το βέβαιο είναι ότι η Θεσσαλονίκη πρέπει να έχει αστικές συγκοινωνίες. Το τελευταίο που απασχολεί είναι το καθεστώς του ΟΑΣΘ. Προφανώς και θα παραταθεί η λειτουργία του. Δεν θα έχουμε ξαφνικό θάνατο στις 3 Δεκεμβρίου. Άλλωστε λειτουργούμε σε καθεστώς κανονισμού 1370/2007 της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που προβλέπει ιδιωτικοποίηση των αστικών συγκοινωνιών. Θα πρέπει να δούμε τι είναι εφικτό και τι είναι ρεαλιστικό.

Με ποιον τρόπο θα παραταθεί η λειτουργία του ΟΑΣΘ;

Θα υπάρξει προφανώς νομοθετική παρέμβαση. Στις 4 Δεκεμβρίου ο ΟΑΣΘ πρέπει να λειτουργεί.

Ποια είναι η επιχορήγηση του κρατικού ΟΑΣΘ;

Ο Οργανισμός έλαβε τα προηγούμενα δυο χρόνια 165.000.000 ευρώ ως κρατική επιχορήγηση. Εμείς καταθέσαμε προϋπολογισμό με βάση το μοντέλο που λειτουργούσαμε έως σήμερα. Επεξεργαζόμαστε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον Οργανισμό. Τα χρήματα του προέρχονται από τους έλληνες φορολογούμενους και οφείλουμε να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί.

Τα νέα λεωφορεία που θα έρθουν στην Θεσσαλονίκη θα φέρουν και νέες προσλήψεις;

Όχι, βέβαια. Στον ΟΑΣΘ εργάζονται 2.173 υπάλληλοι. Έχουμε οδηγούς που δεν απασχολούνται, γιατί δεν έχουμε λεωφορεία.

Ποια είναι τα χρέη του ΟΑΣΘ;

Ο ΟΑΣΘ έχει 27.000.000 ευρώ όφειλες προς την εφορία για ΦΠΑ και φόρους για τα τελευταία δυο χρόνια. Προς προμηθευτές οφείλουμε 8.000.000 ευρώ, αλλά ακόμα... σκάβουμε. Ψάχνουμε. Οφείλει επίσης ενοίκια. Οφείλει χρήματα πολλά. Πρόσφατα ήρθε χρηματοδότηση για ένα κομμάτι της κοινωνικής πολιτικής ύψους 2.500.000 ευρώ. Τα χρήματα αυτά δεσμεύτηκαν.

Ποια είναι τα έσοδα του Οργανισμού;

Η κατάσταση είναι τραγική. Τα έσοδα έχουν καταρρεύσει. Τον Αύγουστο τα εισιτήρια που έκοψε ο ΟΑΣΘ εισέφεραν στα ταμεία μόλις 1.500.000 ευρώ. Το πρώτο εννεάμηνο του 2019 τα έσοδα από εισιτήρια ήταν 17.600.000 ευρώ. Ο ΟΑΣΘ στο μέγιστο σημείο του έφτασε να έχει 55.000.000 έσοδα πριν από την κρατικοποίηση.

Πώς μπορεί να αλλάξει αυτή η εικόνα;

Με την παροχή αξιόπιστων υπηρεσιών. Θα ξεκινήσουν έλεγχοι. Ήδη έχουν ξεκινήσει δειλά δειλά. Τα πρόστιμα που επιβάλλονται είναι περιορισμένα. Σε ένα λεωφορείο που οι επιβάτες είναι σαν σαρδέλες μέσα, δεν μπορεί να μπει ο ελεγκτής. Δεν υπάρχει πάντως δυνατότητα εντατικών και αξιόπιστων ελέγχων. Θα μπορέσουμε να μειώσουμε την εισιτηριοδιαφυγή περίπου το Πάσχα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 20 Οκτωβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία