ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γιώργος Κύρτσος: Ψυχραιμία απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα

Ο ευρωβουλευτής της ΝΔ βλέπει θετικά τον πρώτο απολογισμό της κυβέρνησης Μητσοτάκη, ενώ λέει ναι σε μία υποψηφιότητα Σαμαρά για την Προεδρία της Δημοκρατίας

 15/12/2019 18:00

Γιώργος Κύρτσος: Ψυχραιμία απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα

Νίκος Οικονόμου

Ψυχραιμία και αυτοσυγκράτηση προτείνει ο Γιώργος Κύρτσος. Ψυχραιμία απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα γιατί, όπως τονίζει ο ευρωβουλευτής της ΝΔ σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ», «μας ενδιαφέρει έπειτα από τόσα χρόνια κρίσης η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη». Και αυτοσυγκράτηση «για να μην κυριαρχεί στο δημόσιο διάλογο και στα ΜΜΕ το θέμα της ενδεχόμενης τουρκικής απειλής, γιατί αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε βάρος του οικονομικού κλίματος, των επενδύσεων, της ανάπτυξης και των θέσεων εργασίας».

Θεωρεί θετικό τον πρώτο απολογισμό της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, εκτός από τη διαχείριση του προσφυγικού, όπου δηλώνει ότι η κυβέρνηση αιφνιδιάστηκε, ενώ για τον επόμενο πρόεδρο της Δημοκρατίας ψηφίζει Αντώνη Σαμαρά. «Έχουμε μπροστά μας μία περίοδο, στην οποία θα δοκιμαστούν εθνικές αντοχές και πρέπει να ενισχύσουμε το συμβολισμό του 2021» σημειώνει, ενώ ξεκαθαρίζει ότι θα στηρίξει όποια απόφαση και αν λάβει ο πρωθυπουργός.

Κύριε Κύρτσο, πώς εξηγείτε τη μεγάλη τουρκική προκλητικότητα, η οποία το τελευταίο διάστημα και ύστερα από την υπογραφή της συμφωνίας Τουρκίας - Λιβύης έχει πάρει ευρύτερες διαστάσεις;

Θεωρώ ότι μετά το αποτυχημένο στρατιωτικό πραξικόπημα του 2016 ο Ερντογάν υιοθέτησε μία πιο επιθετική εξωτερική πολιτική. Στο εσωτερικό συμμάχησε με τους ακραίους εθνικιστές και τους «Γκρίζους Λύκους», με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η εξωτερική πολιτική που ακολουθεί έναντι της Ελλάδας και στην ευρύτερη περιοχή μας.

Πώς βλέπει η Ευρώπη τη συγκεκριμένη ένταση στη Μεσόγειο;

Η Ε.Ε. παρακολουθεί ανήσυχη τις εξελίξεις και τάσσεται με διάφορους τρόπους υπέρ της Ελλάδας. Επειδή όμως δεν υπάρχει κοινή εξωτερική πολιτική, κοινή πολιτική άμυνας ούτε υπάρχουν εγγυήσεις για τα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., η παρέμβαση των Ευρωπαίων είναι κυρίως διπλωματική και οικονομική.

Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα, για να φρενάρει τους γείτονες;

Το πρώτο που πρέπει να κάνει είναι να συνεχίσει την καλή διπλωματική προσπάθεια, που φέρνει ήδη θετικά αποτελέσματα. Δεν πρέπει να χάσουμε την ψυχραιμία μας γιατί μας ενδιαφέρει, έπειτα από τόσα χρόνια κρίσης, η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην αποτρεπτική ισχύ των ενόπλων δυνάμεων και να φροντίσουμε, σε βάθος χρόνου, να αποκατασταθεί η ευρύτερη ισορροπία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η ισορροπία αυτή έχει ανατραπεί σε βάρος μας, εφόσον η Τουρκία έχει πλέον πέντε έως έξι φορές το ελληνικό ΑΕΠ.

Φοβάστε ότι η ενασχόληση της χώρας και της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τα εξωτερικά θέματα και μάλιστα με τόση ένταση μπορεί να μπλοκάρει την περαιτέρω βελτίωση της ελληνικής οικονομίας;

Όχι, υπό την προϋπόθεση ότι θα κινηθούμε σωστά. Από τις πρώτες επιτυχίες στον οικονομικό τομέα πρέπει να περάσουμε σε μία πιο σύνθετη οικονομική πολιτική, που θα φέρει μεγάλες βιομηχανικές επενδύσεις και θα προωθήσει την περιφερειακή ανάπτυξη, ιδιαίτερα σε περιοχές στρατηγικής σημασίας. Πρέπει πάντως να δείξουμε αυτοσυγκράτηση και να μην κυριαρχεί στο δημόσιο διάλογο και στα ΜΜΕ το θέμα της ενδεχόμενης τουρκικής απειλής, γιατί αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε βάρος του οικονομικού κλίματος, των επενδύσεων, της ανάπτυξης και των θέσεων εργασίας.

Πώς κρίνετε μέχρι στιγμής το πρώτο πεντάμηνο της νέας κυβέρνησης;

Στα θετικά έχουμε τη δύναμη του παραδείγματος του πρωθυπουργού, ο οποίος λειτουργεί σαν καταλύτης της κυβερνητικής προσπάθειας. Καταγράφονται οι πρώτες σημαντικές επιτυχίες στο κλίμα οικονομικής εμπιστοσύνης, στη μείωση του κόστους δανεισμού του ελληνικού δημοσίου, στη βελτίωση της επενδυτικής προοπτικής, στη μείωση της φορολογίας, στην τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας και της αγοράς ακινήτων. Το μεγάλο πρόβλημα για την κυβέρνηση είναι το προσφυγικό – μεταναστευτικό, από τις διαστάσεις του οποίου έδειξε να αιφνιδιάζεται.

Ιδιαίτερα θετικές είναι οι εξελίξεις σε θέματα προστασίας της έννομης τάξης, ενώ τα περί επιτελικού κράτους και ψηφιακής διακυβέρνησης δεν έχουν περάσει ακόμη στην καθημερινότητα των πολιτών.

Εξαιρετικά καλή και αποτελεσματική αποδεικνύεται η διπλωματία κορυφής που ασκεί ο κ. Μητσοτάκης στην Ε.Ε. αλλά και με τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Βλέπετε κάποια αλλαγή στο πώς μας αντιμετωπίζουν οι ευρωπαίοι εταίροι μας ύστερα από 4,5 χρόνια διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ;

Οι ευρωπαίοι εταίροι είχαν αρχίσει να μας αντιμετωπίζουν πιο θετικά μετά τη στροφή 180 μοιρών που έκανε η κυβέρνηση Τσίπρα το καλοκαίρι του 2015 και την προσαρμογή της πολιτικής της στους κανόνες της ΟΝΕ.

Με Μητσοτάκη η αντιμετώπιση είναι ακόμη πιο θετική, γιατί θεωρούν ότι είναι μεταρρυθμιστής και κάνει αυτά που πρέπει να κάνει επειδή τα πιστεύει και έχει τις γνώσεις, και όχι υπό συνεχή πίεση όπως ο Τσίπρας.

Αυτές τις ημέρες η νέα πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν παρουσίασε την πράσινη συμφωνία. Τι περιλαμβάνει και ποιες θετικές ή αρνητικές προκλήσεις μπορεί να ανοίξει για τη χώρα μας;

Η πράσινη συμφωνία (Green Deal) είναι η προσπάθεια της Ε.Ε. να πρωταγωνιστήσει στην αποτροπή της κλιματικής αλλαγής.

Προσφέρει μεγάλες οικονομικές και επενδυτικές ευκαιρίες για όσους θα προσαρμοστούν έγκαιρα και δημιουργικά, ενώ θα έχει τεράστιο κόστος για όσους μείνουν πίσω με δική τους ευθύνη.

Εάν κρίνουμε από όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα σε βάρος της βιοποικιλότητας, με τα λιπάσματα και τα γεωργικά φάρμακα, με τις χωματερές και τη διαχείριση των βιομηχανικών αποβλήτων, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τον λιγνίτη, τα ταξί με κινητήρες ντίζελ εικοσαετίας και τα πλαστικά, κινδυνεύουμε να πέσουμε σε μια πράσινη «τρύπα» - με απώλεια ευρωπαϊκών κονδυλίων και μεγάλα πρόστιμα εάν δεν προσαρμοστούμε έγκαιρα και αποτελεσματικά.

Τον Φεβρουάριο θα πρέπει να λυθεί το αίνιγμα του νέου προέδρου της Δημοκρατίας. Ποια λύση θα βλέπατε με θετικό μάτι και ποιον θα προτείνατε για διάδοχο του Προκόπη Παυλόπουλου;

Έχω ταχθεί δημόσια υπέρ της υποψηφιότητας του Αντώνη Σαμαρά, θεωρώντας ότι έχουμε μπροστά μας μία περίοδο στην οποία θα δοκιμαστούν εθνικές αντοχές και πρέπει να ενισχύσουμε το συμβολισμό του 2021.

Είναι όμως μία απόφαση που ανήκει στον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη, ο οποίος έχει τη γενική εικόνα και θα κάνει την ανάλυση και τους υπολογισμούς που επιβάλλονται. Θα έχει την υποστήριξή μου στην επιλογή που θα κάνει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15 Δεκεμβρίου 2019

Ψυχραιμία και αυτοσυγκράτηση προτείνει ο Γιώργος Κύρτσος. Ψυχραιμία απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα γιατί, όπως τονίζει ο ευρωβουλευτής της ΝΔ σε συνέντευξή του στη «ΜτΚ», «μας ενδιαφέρει έπειτα από τόσα χρόνια κρίσης η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη». Και αυτοσυγκράτηση «για να μην κυριαρχεί στο δημόσιο διάλογο και στα ΜΜΕ το θέμα της ενδεχόμενης τουρκικής απειλής, γιατί αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε βάρος του οικονομικού κλίματος, των επενδύσεων, της ανάπτυξης και των θέσεων εργασίας».

Θεωρεί θετικό τον πρώτο απολογισμό της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη, εκτός από τη διαχείριση του προσφυγικού, όπου δηλώνει ότι η κυβέρνηση αιφνιδιάστηκε, ενώ για τον επόμενο πρόεδρο της Δημοκρατίας ψηφίζει Αντώνη Σαμαρά. «Έχουμε μπροστά μας μία περίοδο, στην οποία θα δοκιμαστούν εθνικές αντοχές και πρέπει να ενισχύσουμε το συμβολισμό του 2021» σημειώνει, ενώ ξεκαθαρίζει ότι θα στηρίξει όποια απόφαση και αν λάβει ο πρωθυπουργός.

Κύριε Κύρτσο, πώς εξηγείτε τη μεγάλη τουρκική προκλητικότητα, η οποία το τελευταίο διάστημα και ύστερα από την υπογραφή της συμφωνίας Τουρκίας - Λιβύης έχει πάρει ευρύτερες διαστάσεις;

Θεωρώ ότι μετά το αποτυχημένο στρατιωτικό πραξικόπημα του 2016 ο Ερντογάν υιοθέτησε μία πιο επιθετική εξωτερική πολιτική. Στο εσωτερικό συμμάχησε με τους ακραίους εθνικιστές και τους «Γκρίζους Λύκους», με αποτέλεσμα να επηρεάζεται η εξωτερική πολιτική που ακολουθεί έναντι της Ελλάδας και στην ευρύτερη περιοχή μας.

Πώς βλέπει η Ευρώπη τη συγκεκριμένη ένταση στη Μεσόγειο;

Η Ε.Ε. παρακολουθεί ανήσυχη τις εξελίξεις και τάσσεται με διάφορους τρόπους υπέρ της Ελλάδας. Επειδή όμως δεν υπάρχει κοινή εξωτερική πολιτική, κοινή πολιτική άμυνας ούτε υπάρχουν εγγυήσεις για τα εξωτερικά σύνορα της Ε.Ε., η παρέμβαση των Ευρωπαίων είναι κυρίως διπλωματική και οικονομική.

Τι πρέπει να κάνει η Ελλάδα, για να φρενάρει τους γείτονες;

Το πρώτο που πρέπει να κάνει είναι να συνεχίσει την καλή διπλωματική προσπάθεια, που φέρνει ήδη θετικά αποτελέσματα. Δεν πρέπει να χάσουμε την ψυχραιμία μας γιατί μας ενδιαφέρει, έπειτα από τόσα χρόνια κρίσης, η οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Πρέπει να δώσουμε έμφαση στην αποτρεπτική ισχύ των ενόπλων δυνάμεων και να φροντίσουμε, σε βάθος χρόνου, να αποκατασταθεί η ευρύτερη ισορροπία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Η ισορροπία αυτή έχει ανατραπεί σε βάρος μας, εφόσον η Τουρκία έχει πλέον πέντε έως έξι φορές το ελληνικό ΑΕΠ.

Φοβάστε ότι η ενασχόληση της χώρας και της κυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη με τα εξωτερικά θέματα και μάλιστα με τόση ένταση μπορεί να μπλοκάρει την περαιτέρω βελτίωση της ελληνικής οικονομίας;

Όχι, υπό την προϋπόθεση ότι θα κινηθούμε σωστά. Από τις πρώτες επιτυχίες στον οικονομικό τομέα πρέπει να περάσουμε σε μία πιο σύνθετη οικονομική πολιτική, που θα φέρει μεγάλες βιομηχανικές επενδύσεις και θα προωθήσει την περιφερειακή ανάπτυξη, ιδιαίτερα σε περιοχές στρατηγικής σημασίας. Πρέπει πάντως να δείξουμε αυτοσυγκράτηση και να μην κυριαρχεί στο δημόσιο διάλογο και στα ΜΜΕ το θέμα της ενδεχόμενης τουρκικής απειλής, γιατί αυτό μπορεί να λειτουργήσει σε βάρος του οικονομικού κλίματος, των επενδύσεων, της ανάπτυξης και των θέσεων εργασίας.

Πώς κρίνετε μέχρι στιγμής το πρώτο πεντάμηνο της νέας κυβέρνησης;

Στα θετικά έχουμε τη δύναμη του παραδείγματος του πρωθυπουργού, ο οποίος λειτουργεί σαν καταλύτης της κυβερνητικής προσπάθειας. Καταγράφονται οι πρώτες σημαντικές επιτυχίες στο κλίμα οικονομικής εμπιστοσύνης, στη μείωση του κόστους δανεισμού του ελληνικού δημοσίου, στη βελτίωση της επενδυτικής προοπτικής, στη μείωση της φορολογίας, στην τόνωση της οικοδομικής δραστηριότητας και της αγοράς ακινήτων. Το μεγάλο πρόβλημα για την κυβέρνηση είναι το προσφυγικό – μεταναστευτικό, από τις διαστάσεις του οποίου έδειξε να αιφνιδιάζεται.

Ιδιαίτερα θετικές είναι οι εξελίξεις σε θέματα προστασίας της έννομης τάξης, ενώ τα περί επιτελικού κράτους και ψηφιακής διακυβέρνησης δεν έχουν περάσει ακόμη στην καθημερινότητα των πολιτών.

Εξαιρετικά καλή και αποτελεσματική αποδεικνύεται η διπλωματία κορυφής που ασκεί ο κ. Μητσοτάκης στην Ε.Ε. αλλά και με τις ΗΠΑ και την Κίνα.

Βλέπετε κάποια αλλαγή στο πώς μας αντιμετωπίζουν οι ευρωπαίοι εταίροι μας ύστερα από 4,5 χρόνια διακυβέρνησης από τον ΣΥΡΙΖΑ;

Οι ευρωπαίοι εταίροι είχαν αρχίσει να μας αντιμετωπίζουν πιο θετικά μετά τη στροφή 180 μοιρών που έκανε η κυβέρνηση Τσίπρα το καλοκαίρι του 2015 και την προσαρμογή της πολιτικής της στους κανόνες της ΟΝΕ.

Με Μητσοτάκη η αντιμετώπιση είναι ακόμη πιο θετική, γιατί θεωρούν ότι είναι μεταρρυθμιστής και κάνει αυτά που πρέπει να κάνει επειδή τα πιστεύει και έχει τις γνώσεις, και όχι υπό συνεχή πίεση όπως ο Τσίπρας.

Αυτές τις ημέρες η νέα πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν παρουσίασε την πράσινη συμφωνία. Τι περιλαμβάνει και ποιες θετικές ή αρνητικές προκλήσεις μπορεί να ανοίξει για τη χώρα μας;

Η πράσινη συμφωνία (Green Deal) είναι η προσπάθεια της Ε.Ε. να πρωταγωνιστήσει στην αποτροπή της κλιματικής αλλαγής.

Προσφέρει μεγάλες οικονομικές και επενδυτικές ευκαιρίες για όσους θα προσαρμοστούν έγκαιρα και δημιουργικά, ενώ θα έχει τεράστιο κόστος για όσους μείνουν πίσω με δική τους ευθύνη.

Εάν κρίνουμε από όσα συμβαίνουν στην Ελλάδα σε βάρος της βιοποικιλότητας, με τα λιπάσματα και τα γεωργικά φάρμακα, με τις χωματερές και τη διαχείριση των βιομηχανικών αποβλήτων, την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας με βάση τον λιγνίτη, τα ταξί με κινητήρες ντίζελ εικοσαετίας και τα πλαστικά, κινδυνεύουμε να πέσουμε σε μια πράσινη «τρύπα» - με απώλεια ευρωπαϊκών κονδυλίων και μεγάλα πρόστιμα εάν δεν προσαρμοστούμε έγκαιρα και αποτελεσματικά.

Τον Φεβρουάριο θα πρέπει να λυθεί το αίνιγμα του νέου προέδρου της Δημοκρατίας. Ποια λύση θα βλέπατε με θετικό μάτι και ποιον θα προτείνατε για διάδοχο του Προκόπη Παυλόπουλου;

Έχω ταχθεί δημόσια υπέρ της υποψηφιότητας του Αντώνη Σαμαρά, θεωρώντας ότι έχουμε μπροστά μας μία περίοδο στην οποία θα δοκιμαστούν εθνικές αντοχές και πρέπει να ενισχύσουμε το συμβολισμό του 2021.

Είναι όμως μία απόφαση που ανήκει στον πρωθυπουργό κ. Μητσοτάκη, ο οποίος έχει τη γενική εικόνα και θα κάνει την ανάλυση και τους υπολογισμούς που επιβάλλονται. Θα έχει την υποστήριξή μου στην επιλογή που θα κάνει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 15 Δεκεμβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία