ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Γιάννης Μυλόπουλος: Η πρόοδος του μετρό ενοχλεί αφόρητα τους υπεύθυνους για το ναυάγιό του

Για την πορεία ολοκλήρωσης της βασικής γραμμής, το σταθμό Βενιζέλου, την Προοδευτική Συμμαχία του ΣΥΡΙΖΑ και τον Γιάννη Μπουτάρη μιλά στη «ΜτΚ» ο καθηγητής της Πολυτεχνικής σχολής του ΑΠΘ και πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ

 28/04/2019 21:00

Γιάννης Μυλόπουλος: Η πρόοδος του μετρό ενοχλεί αφόρητα τους υπεύθυνους για το ναυάγιό του

Ιάσων Μπάντιος

Σε ποια φάση βρίσκονται οι εργασίες της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης; Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχετε θέσει;

Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα πολύ ταλαιπωρημένο έργο, που συγχρόνως έχει ταλαιπωρήσει σε μεγάλο βαθμό την πόλη και τους πολίτες. Να θυμίσω ότι έπειτα από δεκαετίες ατελέσφορων πειραματισμών, που ξεκίνησαν με την παγκόσμια πρωτοτυπία της «τρύπας» της δεκαετίας του ’80, το μετρό επιτέλους ξεκίνησε με την ορθόδοξη διαδικασία του δημόσιου και συγχρηματοδοτούμενου έργου το 2016. Το 2012, χρονιά συμβατικής ολοκλήρωσης, το έργο ήδη μετρούσε 5 χρόνια καθυστέρησης.

Το 2014 το έργο τελικά σταμάτησε κάτω από το βάρος των αδιεξόδων που του είχαν προκαλέσει οι παθογένειες, τα λάθη στη διαχείρισή του και οι κακοί χειρισμοί. Το 2016 το έργο επανεκκίνησε σε νέες βάσεις και με μία νέα διευρυμένη αντίληψη, που ήθελε το μεγαλύτερο έργο υποδομής που εκτελέστηκε ποτέ στη Θεσσαλονίκη να αντιμετωπίζεται πλέον ως έργο βιώσιμης ανάπτυξης, ως έργο δηλαδή που εξυπηρετεί εκτός από συγκοινωνιακούς, ευρύτερα οικονομικούς, κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς και πολιτισμικούς σκοπούς.

Το έργο σήμερα προχωρεί με ρυθμούς 3,5 φορές πιο γρήγορους σε σχέση με το παρελθόν. Μόνο το 2017 επενδύθηκαν από την Αττικό Μετρό ΑΕ στα έργα της Θεσσαλονίκης 260 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα, το μετρό θα λειτουργήσει στο τέλος του 2020. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί η διάνοιξη των υπογείων σηράγγων και σε βαθμό μεγαλύτερο από το 95% τα έργα πολιτικού μηχανικού. Ο πρώτος ολοκληρωμένος κατασκευαστικά σταθμός είναι το Σιντριβάνι/Έκθεση και έπονται άλλοι δύο, οι Ευκλείδη και Παπάφη, που ολοκληρώνονται τον επόμενο μήνα.

Ακόμη, μετά το Πάσχα φτάνει στη Θεσσαλονίκη ο πρώτος συρμός του μετρό, με προοπτική να ξεκινήσουν, στις αρχές φθινοπώρου, οπότε θα είναι έτοιμη η επιδομή και η ηλεκτροδότηση, τα δοκιμαστικά δρομολόγια.

Έχετε εξαγγείλει τις επεκτάσεις του έργου στις δυτικές συνοικίες και στο αεροδρόμιο. Πρόκειται για έναν εφικτό στόχο για τα επόμενα χρόνια ή θα ζήσουμε την ίδια ιστορία με τη βασική γραμμή και τις καθυστερήσεις;

Η εμπειρία από την πρόοδο του έργου τα τελευταία τρία χρόνια έχει διαλύσει τους φόβους για επιστροφή στο κακό παρελθόν. Το έργο που προχωρεί και ολοκληρώνεται, οι εργοταξιακές καταλήψεις που υποχωρούν και οι σταθμοί που είναι πλέον επισκέψιμοι, αποτελούν τεκμήρια αυτής της χωρίς επιστροφή πορείας προς την ολοκλήρωση.

Άλλωστε η μαρτυρία των ευρωπαίων χρηματοδοτών, οι οποίοι σε πρόσφατο έλεγχο αναγνώρισαν δημοσίως ότι η σημαντική πρόοδος του έργου δικαιολογεί απόλυτα τη συνέχιση της χρηματοδότησης και των επεκτάσεών του, ήταν αποκαλυπτική για τις προθέσεις τους.

Σήμερα ξεκινούν οι τοπογραφικές, γεωλογικές και γεωτεχνικές μελέτες για την υπέργεια επέκταση προς αεροδρόμιο, ενώ στην επέκταση δυτικά, με μια κυκλική γραμμή 11 χιλιομέτρων, ξεκινούν οι οριστικές μελέτες του έργου.

Για πρώτη φορά τέλος δημοπρατείται στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με τον ΟΣΕΘ, «Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό», η οποία θα διατυπώσει τεκμηριωμένες προτάσεις για τις περαιτέρω επεκτάσεις του.

Ήταν άδικη η κριτική που δεχθήκατε για την εκδήλωση παρουσία του πρωθυπουργού στο σταθμό στο Σιντριβάνι ή είχε κάποια βάση;

Δεν ήταν κριτική αυτό που έγινε, αλλά ένα μείγμα λάσπης και κακίας.

Η κριτική χρειάζεται τεκμηρίωση και αυτοί που αμφισβητούν την πρόοδο του έργου δεν έχουν έρθει ούτε μια φορά να το επισκεφτούν, για να διαπιστώσουν την πραγματικότητα.

Η αλήθεια είναι ότι η σημερινή πρόοδος του έργου ενοχλεί αφόρητα τους υπεύθυνους για το ναυάγιό του. Τους θυμίζει «οικεία κακά».

Αντιπολιτευόμενοι όμως το έργο, αναγκάζονται να αντιπολιτεύονται την αλήθεια. Δυστυχώς γι’ αυτούς, οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν την αλήθεια, εμπιστευόμενοι τα δικά τους μάτια.

Όσοι αμφισβητούν την πρόοδο του έργου, έρχονται σε ευθεία αντίθεση με την κοινή επιθυμία αυτό να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει.

Και το χειρότερο όλων, αντιπολιτευόμενοι το έργο παραδέχονται τις ενοχές για τις ευθύνες τους που το έριξαν στα βράχια. Χρεώνοντας, ειρήσθω εν παρόδω, με πολλά εκατομμύρια ευρώ το ελληνικό δημόσιο και την ελληνική οικονομία.

Προκαλούν λοιπόν το δημόσιο αίσθημα αυτοί που έκαναν το έργο ανέκδοτο και που σήμερα, που τα πράγματα σοβάρεψαν, περιγελούν την πρόοδό του.

Ο σταθμός Βενιζέλου αποτελεί εδώ και χρόνια ζήτημα αντιπαράθεσης σε τοπικό αλλά και σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο. Κάνετε θετικό ή αρνητικό απολογισμό σε σχέση με την απόφασή σας για συνύπαρξη του μετρό και των αρχαίων ευρημάτων;

Το διχαστικό δίλημμα «ή αρχαία ή μετρό», όπως και το στερεότυπο που ήθελε τις αρχαιολογικές εργασίες να καθυστερούν τα κατασκευαστικά έργα, έχουν πια ξεπεραστεί από την πραγματικότητα.

Το δόγμα «και αρχαία και μετρό» έχει πια χειροπιαστά αποτελέσματα, τα οποία φαίνονται στη μεγάλη πρόοδο τόσο του κατασκευαστικού όσο και του αρχαιολογικού έργου.

Το μυστικό της γρήγορης προόδου ήταν η εξαιρετική συνεργασία που ξεκίνησε μεταξύ της Αττικό Μετρό, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, του υπουργείου Πολιτισμού και του δήμου Θεσσαλονίκης.

Η Ελλάδα σήμερα έχει ανάγκη να στραφεί προς ένα βιώσιμο παραγωγικό προσανατολισμό, το κυρίαρχο χαρακτηριστικό του οποίου είναι η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε τόπου.

Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, μια πόλη με μακρά ιστορία και πλούσιο πολιτισμό, αυτό σημαίνει ότι η ανάπτυξη θα στηριχθεί, εκτός των άλλων, και στο σημαντικό ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, την ιστορία και τον τεράστιο αρχαιολογικό πλούτο.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί ενόψει των ευρωεκλογών τη συγκρότηση μιας προοδευτικής συμμαχίας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Είναι ένα ρεαλιστικό πολιτικό σχέδιο ή ένα σύνθημα;

Η συγκρότηση μιας ευρύτερης προοδευτικής συμμαχίας σήμερα αποτελεί αίτημα διαχρονικό και εκφράζει μια ιστορική πολιτική πραγματικότητα. Η αντιπαράθεση της συντηρητικής και της προοδευτικής παράταξης, από τα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου μέχρι τον Ανδρέα Παπανδρέου και τον Αλέξη Τσίπρα σήμερα, είναι μια ιστορική πραγματικότητα.

Τι ήταν αλήθεια και από πού προήλθε αυτό το 36% των πολιτών που υπερψήφισαν τον ΣΥΡΙΖΑ δυο φορές το 2015;

Η κοινωνία, ευτυχώς, έχει προοδευτικό ένστικτο και αντιδρά πολύ πιο γρήγορα από τα κόμματα. Γι’ αυτό και η ζωή πάντα προχωρεί μπροστά.

Ο Αλέξης Τσίπρας σήμερα, ως ευφυής πολιτικός, συλλαμβάνει τα μηνύματα των καιρών, αφουγκράζεται την κοινωνία και την εκφράζει.

Η Ελλάδα αν γυρίσει πίσω στο κακό παρελθόν, θα επαναλάβει τα ίδια λάθη που την οδήγησαν στην κρίση. Μόνη λύση σήμερα είναι η αλλαγή πορείας. Η υπέρβαση των δοκιμασμένων νεοφιλελεύθερων πολιτικών που οδήγησαν την Ελλάδα στην ύφεση, την ανεργία, τη φτώχεια και την αύξηση των ανισοτήτων.

Η προοδευτική λύση σήμερα είναι η υιοθέτηση ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου με χαρακτηριστικά βιωσιμότητας, αποδοτικού οικονομικά, δίκαιου κοινωνικά και εφικτού περιβαλλοντικά.

Η θητεία του Γιάννη Μπουτάρη φτάνει στο τέλος της. Πώς βλέπετε την επόμενη μέρα στο δήμο Θεσσαλονίκης μετά την 26η Μαΐου;

Η πολιτική σκέψη και η πρακτική του Γιάννη Μπουτάρη ανήκουν σε αυτό που αποκαλούμε προοδευτική κατεύθυνση. Κι αυτό γιατί ο Μπουτάρης άλλαξε σελίδα για τη μέχρι πρότινος συντηρητική, φοβική και εσωστρεφή Θεσσαλονίκη.

Η υπεράσπιση της συνύπαρξης αρχαίων και μετρό και οι αγώνες που έδωσε για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης, τον κατατάσσουν σε ηγετική φυσιογνωμία της προοδευτικής πολιτικής αντίληψης.

Εύχομαι και ελπίζω η δημοκρατική Θεσσαλονίκη να πει ΝΑΙ στην πρόοδο και να υπερψηφίσει ως δήμαρχο εκείνον ή εκείνη που θα συνεχίσει το έργο του Γιάννη Μπουτάρη από εκεί που εκείνος θα το αφήσει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 27-28 Απριλίου 2019

Σε ποια φάση βρίσκονται οι εργασίες της βασικής γραμμής του μετρό Θεσσαλονίκης; Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα που έχετε θέσει;

Το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ένα πολύ ταλαιπωρημένο έργο, που συγχρόνως έχει ταλαιπωρήσει σε μεγάλο βαθμό την πόλη και τους πολίτες. Να θυμίσω ότι έπειτα από δεκαετίες ατελέσφορων πειραματισμών, που ξεκίνησαν με την παγκόσμια πρωτοτυπία της «τρύπας» της δεκαετίας του ’80, το μετρό επιτέλους ξεκίνησε με την ορθόδοξη διαδικασία του δημόσιου και συγχρηματοδοτούμενου έργου το 2016. Το 2012, χρονιά συμβατικής ολοκλήρωσης, το έργο ήδη μετρούσε 5 χρόνια καθυστέρησης.

Το 2014 το έργο τελικά σταμάτησε κάτω από το βάρος των αδιεξόδων που του είχαν προκαλέσει οι παθογένειες, τα λάθη στη διαχείρισή του και οι κακοί χειρισμοί. Το 2016 το έργο επανεκκίνησε σε νέες βάσεις και με μία νέα διευρυμένη αντίληψη, που ήθελε το μεγαλύτερο έργο υποδομής που εκτελέστηκε ποτέ στη Θεσσαλονίκη να αντιμετωπίζεται πλέον ως έργο βιώσιμης ανάπτυξης, ως έργο δηλαδή που εξυπηρετεί εκτός από συγκοινωνιακούς, ευρύτερα οικονομικούς, κοινωνικούς, περιβαλλοντικούς και πολιτισμικούς σκοπούς.

Το έργο σήμερα προχωρεί με ρυθμούς 3,5 φορές πιο γρήγορους σε σχέση με το παρελθόν. Μόνο το 2017 επενδύθηκαν από την Αττικό Μετρό ΑΕ στα έργα της Θεσσαλονίκης 260 εκατομμύρια ευρώ.

Σύμφωνα με το νέο χρονοδιάγραμμα, το μετρό θα λειτουργήσει στο τέλος του 2020. Ήδη έχουν ολοκληρωθεί η διάνοιξη των υπογείων σηράγγων και σε βαθμό μεγαλύτερο από το 95% τα έργα πολιτικού μηχανικού. Ο πρώτος ολοκληρωμένος κατασκευαστικά σταθμός είναι το Σιντριβάνι/Έκθεση και έπονται άλλοι δύο, οι Ευκλείδη και Παπάφη, που ολοκληρώνονται τον επόμενο μήνα.

Ακόμη, μετά το Πάσχα φτάνει στη Θεσσαλονίκη ο πρώτος συρμός του μετρό, με προοπτική να ξεκινήσουν, στις αρχές φθινοπώρου, οπότε θα είναι έτοιμη η επιδομή και η ηλεκτροδότηση, τα δοκιμαστικά δρομολόγια.

Έχετε εξαγγείλει τις επεκτάσεις του έργου στις δυτικές συνοικίες και στο αεροδρόμιο. Πρόκειται για έναν εφικτό στόχο για τα επόμενα χρόνια ή θα ζήσουμε την ίδια ιστορία με τη βασική γραμμή και τις καθυστερήσεις;

Η εμπειρία από την πρόοδο του έργου τα τελευταία τρία χρόνια έχει διαλύσει τους φόβους για επιστροφή στο κακό παρελθόν. Το έργο που προχωρεί και ολοκληρώνεται, οι εργοταξιακές καταλήψεις που υποχωρούν και οι σταθμοί που είναι πλέον επισκέψιμοι, αποτελούν τεκμήρια αυτής της χωρίς επιστροφή πορείας προς την ολοκλήρωση.

Άλλωστε η μαρτυρία των ευρωπαίων χρηματοδοτών, οι οποίοι σε πρόσφατο έλεγχο αναγνώρισαν δημοσίως ότι η σημαντική πρόοδος του έργου δικαιολογεί απόλυτα τη συνέχιση της χρηματοδότησης και των επεκτάσεών του, ήταν αποκαλυπτική για τις προθέσεις τους.

Σήμερα ξεκινούν οι τοπογραφικές, γεωλογικές και γεωτεχνικές μελέτες για την υπέργεια επέκταση προς αεροδρόμιο, ενώ στην επέκταση δυτικά, με μια κυκλική γραμμή 11 χιλιομέτρων, ξεκινούν οι οριστικές μελέτες του έργου.

Για πρώτη φορά τέλος δημοπρατείται στη Θεσσαλονίκη, σε συνεργασία με τον ΟΣΕΘ, «Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό», η οποία θα διατυπώσει τεκμηριωμένες προτάσεις για τις περαιτέρω επεκτάσεις του.

Ήταν άδικη η κριτική που δεχθήκατε για την εκδήλωση παρουσία του πρωθυπουργού στο σταθμό στο Σιντριβάνι ή είχε κάποια βάση;

Δεν ήταν κριτική αυτό που έγινε, αλλά ένα μείγμα λάσπης και κακίας.

Η κριτική χρειάζεται τεκμηρίωση και αυτοί που αμφισβητούν την πρόοδο του έργου δεν έχουν έρθει ούτε μια φορά να το επισκεφτούν, για να διαπιστώσουν την πραγματικότητα.

Η αλήθεια είναι ότι η σημερινή πρόοδος του έργου ενοχλεί αφόρητα τους υπεύθυνους για το ναυάγιό του. Τους θυμίζει «οικεία κακά».

Αντιπολιτευόμενοι όμως το έργο, αναγκάζονται να αντιπολιτεύονται την αλήθεια. Δυστυχώς γι’ αυτούς, οι Θεσσαλονικείς γνωρίζουν την αλήθεια, εμπιστευόμενοι τα δικά τους μάτια.

Όσοι αμφισβητούν την πρόοδο του έργου, έρχονται σε ευθεία αντίθεση με την κοινή επιθυμία αυτό να ολοκληρωθεί και να λειτουργήσει.

Και το χειρότερο όλων, αντιπολιτευόμενοι το έργο παραδέχονται τις ενοχές για τις ευθύνες τους που το έριξαν στα βράχια. Χρεώνοντας, ειρήσθω εν παρόδω, με πολλά εκατομμύρια ευρώ το ελληνικό δημόσιο και την ελληνική οικονομία.

Προκαλούν λοιπόν το δημόσιο αίσθημα αυτοί που έκαναν το έργο ανέκδοτο και που σήμερα, που τα πράγματα σοβάρεψαν, περιγελούν την πρόοδό του.

Ο σταθμός Βενιζέλου αποτελεί εδώ και χρόνια ζήτημα αντιπαράθεσης σε τοπικό αλλά και σε κεντρικό πολιτικό επίπεδο. Κάνετε θετικό ή αρνητικό απολογισμό σε σχέση με την απόφασή σας για συνύπαρξη του μετρό και των αρχαίων ευρημάτων;

Το διχαστικό δίλημμα «ή αρχαία ή μετρό», όπως και το στερεότυπο που ήθελε τις αρχαιολογικές εργασίες να καθυστερούν τα κατασκευαστικά έργα, έχουν πια ξεπεραστεί από την πραγματικότητα.

Το δόγμα «και αρχαία και μετρό» έχει πια χειροπιαστά αποτελέσματα, τα οποία φαίνονται στη μεγάλη πρόοδο τόσο του κατασκευαστικού όσο και του αρχαιολογικού έργου.

Το μυστικό της γρήγορης προόδου ήταν η εξαιρετική συνεργασία που ξεκίνησε μεταξύ της Αττικό Μετρό, της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πόλης Θεσσαλονίκης, του υπουργείου Πολιτισμού και του δήμου Θεσσαλονίκης.

Η Ελλάδα σήμερα έχει ανάγκη να στραφεί προς ένα βιώσιμο παραγωγικό προσανατολισμό, το κυρίαρχο χαρακτηριστικό του οποίου είναι η αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων κάθε τόπου.

Ειδικότερα για τη Θεσσαλονίκη, μια πόλη με μακρά ιστορία και πλούσιο πολιτισμό, αυτό σημαίνει ότι η ανάπτυξη θα στηριχθεί, εκτός των άλλων, και στο σημαντικό ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα, την ιστορία και τον τεράστιο αρχαιολογικό πλούτο.

Ο ΣΥΡΙΖΑ επιχειρεί ενόψει των ευρωεκλογών τη συγκρότηση μιας προοδευτικής συμμαχίας σε Ελλάδα και Ευρώπη. Είναι ένα ρεαλιστικό πολιτικό σχέδιο ή ένα σύνθημα;

Η συγκρότηση μιας ευρύτερης προοδευτικής συμμαχίας σήμερα αποτελεί αίτημα διαχρονικό και εκφράζει μια ιστορική πολιτική πραγματικότητα. Η αντιπαράθεση της συντηρητικής και της προοδευτικής παράταξης, από τα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου μέχρι τον Ανδρέα Παπανδρέου και τον Αλέξη Τσίπρα σήμερα, είναι μια ιστορική πραγματικότητα.

Τι ήταν αλήθεια και από πού προήλθε αυτό το 36% των πολιτών που υπερψήφισαν τον ΣΥΡΙΖΑ δυο φορές το 2015;

Η κοινωνία, ευτυχώς, έχει προοδευτικό ένστικτο και αντιδρά πολύ πιο γρήγορα από τα κόμματα. Γι’ αυτό και η ζωή πάντα προχωρεί μπροστά.

Ο Αλέξης Τσίπρας σήμερα, ως ευφυής πολιτικός, συλλαμβάνει τα μηνύματα των καιρών, αφουγκράζεται την κοινωνία και την εκφράζει.

Η Ελλάδα αν γυρίσει πίσω στο κακό παρελθόν, θα επαναλάβει τα ίδια λάθη που την οδήγησαν στην κρίση. Μόνη λύση σήμερα είναι η αλλαγή πορείας. Η υπέρβαση των δοκιμασμένων νεοφιλελεύθερων πολιτικών που οδήγησαν την Ελλάδα στην ύφεση, την ανεργία, τη φτώχεια και την αύξηση των ανισοτήτων.

Η προοδευτική λύση σήμερα είναι η υιοθέτηση ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου με χαρακτηριστικά βιωσιμότητας, αποδοτικού οικονομικά, δίκαιου κοινωνικά και εφικτού περιβαλλοντικά.

Η θητεία του Γιάννη Μπουτάρη φτάνει στο τέλος της. Πώς βλέπετε την επόμενη μέρα στο δήμο Θεσσαλονίκης μετά την 26η Μαΐου;

Η πολιτική σκέψη και η πρακτική του Γιάννη Μπουτάρη ανήκουν σε αυτό που αποκαλούμε προοδευτική κατεύθυνση. Κι αυτό γιατί ο Μπουτάρης άλλαξε σελίδα για τη μέχρι πρότινος συντηρητική, φοβική και εσωστρεφή Θεσσαλονίκη.

Η υπεράσπιση της συνύπαρξης αρχαίων και μετρό και οι αγώνες που έδωσε για τη διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης, τον κατατάσσουν σε ηγετική φυσιογνωμία της προοδευτικής πολιτικής αντίληψης.

Εύχομαι και ελπίζω η δημοκρατική Θεσσαλονίκη να πει ΝΑΙ στην πρόοδο και να υπερψηφίσει ως δήμαρχο εκείνον ή εκείνη που θα συνεχίσει το έργο του Γιάννη Μπουτάρη από εκεί που εκείνος θα το αφήσει.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 27-28 Απριλίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία