ΑΠΟΨΕΙΣ

FlyOver: Έχουν αφήσει τη Θεσσαλονίκη στην τύχη της. Του Νίκου Ηλιάδη

Κι όμως, λύσεις υπάρχουν, αλλά πρέπει κάποιοι να τις απαιτήσουν

 14/01/2024 08:00

FlyOver: Έχουν αφήσει τη Θεσσαλονίκη στην τύχη της. Του Νίκου Ηλιάδη

Νίκος Ηλιάδης

nikos-hliadis-q3ac6.jpg

Η επιστροφή στην κανονικότητα, μετά το διάλειμμα των εορτών, ήταν για τους Θεσσαλονικείς μια μεγάλη δοκιμασία. Η μετακίνηση, κυρίως για όσους πρέπει να κινηθούν στις παρυφές ή και εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος ισοδυναμεί με καθημερινό Γολγοθά. Το μποτιλιάρισμα στην περιφερειακή οδό, καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας είναι συνεχές και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει ως και στα δέκα χιλιόμετρα! Το ίδιο ασφυκτικές είναι οι κυκλοφοριακές συνθήκες στις εισόδους της πόλης, είτε κατά τις πρωινές ώρες, όταν όλοι πηγαίνουν στις δουλειές τους είτε αργά το μεσημέρι όταν προσπαθούν να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Οξύτερο είναι το πρόβλημα στη δυτική πλευρά καθώς η προσέλευση και η αποχώρηση προς και από τη βιομηχανική περιοχή, τα Δικαστήρια και αλλού, είναι πολύ μεγαλύτερη.

Σοβαρά προβλήματα συναντούν όσοι έχουν ανάγκη να προσεγγίσουν νοσοκομεία τα οποία βρίσκονται εκτός πόλης, όπως το “Παπανικολάου”, το “Παπαγεωργίου”, το “424”. Δυσκολίες αντιμετωπίζουν ακόμη και τα ασθενοφόρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία ή και τη ζωή των ασθενών. Σημαντικές δυσλειτουργίες παρατηρούνται όσον αφορά την αποκομιδή των απορριμμάτων, κυρίως στους δήμους της ανατολικής Θεσσαλονίκης, αλλά και στον κεντρικό δήμο. Αιτία είναι το γεγονός ότι τα απορριμματοφόρα είναι αναγκασμένα να κινηθούν αποκλειστικά μέσω της μποτιλιαρισμένης περιφερειακής οδού προκειμένου να μεταφέρουν τα σκουπίδια στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης ή στον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων της Ευκαρπίας. Οι χρόνοι έχουν σχεδόν διπλασιαστεί με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι στην αποκομιδή να χρειάζεται να δουλέψουν υπερωρίες για να μην μένουν τα σκουπίδια στους κάδους.

Τα ανωτέρω είναι μερικά μόνο από το σοβαρά προβλήματα τα οποία έχουν προκύψει μετά την έναρξη των εργασιών για το λεγόμενο FlyOver. Κάποιοι, κυβερνητικοί κυρίως παράγοντες, αντιμετωπίζουν την όλη κατάσταση σχεδόν μοιρολατρικά: “ε, και τι να κάνουμε, τα έχουν αυτά τα μεγάλα έργα· κάντε υπομονή, τέσσερα χρονάκια είναι, θα περάσουν και μετά, όλα θα είναι διαφορετικά”. Αντιτείνουν, μάλιστα, ότι η κατάσταση μέσα στην πόλη έχει βελτιωθεί, χάρη στη συνεχή αστυνόμευση. Πράγματι, για κάποιες ώρες της ημέρας στους δύο βασικούς οδικούς άξονες που διαπερνούν την πόλη, στις οδούς Κ. Καραμανλή και Εγνατίας από τη μιά και Βασ. Όλγας, Βασ. Γεωργίου και Τσιμισκή από την άλλη, υπάρχει καλή κυκλοφοριακή ροή. Όμως σε όλους τους δευτερεύοντες δρόμους της πόλης η κατάσταση έχει χειροτερέψει ενώ η αναζήτηση θέσης στάθμευσης είναι καθημερινό μαρτύριο.

Η κατάσταση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι οι αρμόδιοι δεν είχαν κάνει καμία απολύτως προετοιμασία, κανέναν σχεδιασμό μέτρων και παρεμβάσεων προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις από το FlyOver. Θεώρησαν ότι αφήνοντας απλώς κλήσεις στα παρμπρίζ τα προβλήματα θα λυθούν. Συγκρότησαν και μία επιτροπή, κατά βάση από αναρμόδιους, υπό την προεδρία του υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη η οποία συνεδρίαζε άπαξ εβδομαδιαίως προκειμένου να ελέγχει την κατάσταση στην πόλη και να λαμβάνει υποτίθεται μέτρα εφόσον ήταν αναγκαία. Όμως, κι αυτή, έχει να συνεδριάσει από το τέλος Νοεμβρίου. Προφανώς έγινε αντιληπτό ότι, έτσι κι αλλιώς, δεν παρήγαγε και τίποτε σπουδαίο. Και κάπως έτσι η Θεσσαλονίκη έχει αφεθεί στην τύχη της.

Το παράδοξο είναι ότι, πέρα από την κυβερνητική αδιαφορία για όσα συμβαίνουν στην πόλη, το ίδιο αδιάφορη εμφανίζεται και η πολιτική ηγεσία της Θεσσαλονίκης με μόνη ίσως εξαίρεση μέχρι στιγμής, τις διαμαρτυρίες του νέου δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη. Οι κυβερνητικοί βουλευτές σιωπούν. Μόνη τους έγνοια είναι η επανεκλογή τους και όσο οι ψηφοφόροι επιβραβεύουν τους “απόντες” δεν έχουν κανέναν λόγο να μιλήσουν, να διεκδικήσουν, να απαιτήσουν. Όμως σιωπηλοί παραμένουν και οι δήμαρχοι, ο περιφερειάρχης, οι εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων που εκπροσωπούν σημαντικούς τομείς της τοπικής οικονομίας που κι αυτή πλήττεται από τη δημιουργηθείσα κατάσταση.

Κι όμως, λύσεις υπάρχουν, αλλά πρέπει κάποιοι να τις απαιτήσουν. Το πρώτο που θα έπρεπε να γίνει, πολύ πριν από την έναρξη των εργασιών για το FlyOver, ήταν η συγκρότηση ενός μητροπολιτικού φορέα, ικανού να σχεδιάζει και να εφαρμόζει μέτρα για τη διαχείριση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων σε όλη την έκταση του πολεοδομικού συγκροτήματος. Σποραδικές προτάσεις έχουν διατυπωθεί, αλλά πέραν της αστυνόμευσης και κάποιων μικροπαρεμβάσεων στην αστική συγκοινωνία, δεν έχει εφαρμοστεί καμία άλλη. Για παράδειγμα, η νυχτερινή τροφοδοσία της αγοράς, όπως και η νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων θα προσέφεραν σημαντική κυκλοφοριακή ανάσα κατά τις ώρες αιχμής. Όπως και η δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης, στο λιμάνι, σε πρώην στρατόπεδα και οπουδήποτε υπάρχει διαθέσιμος δημόσιος χώρος· η ρύθμιση στους φωτεινούς σηματοδότες για τη διευκόλυνση του λεγόμενου “πράσινου κύματος”· η ενίσχυση της αστικής συγκοινωνίας, τα κλιμακωτά ωράρια λειτουργία των υπηρεσιών και της αγοράς κ.ο.κ.

Όλα αυτά θα ήταν ενδεχομένως αχρείαστα εάν η κυβέρνηση αποφάσιζε να υλοποιήσει τα αναγκαία έργα με τη σωστή σειρά και σε σωστό χρόνο. Εάν για παράδειγμα, προχωρούσε στην κατασκευή του FlyOver, αφού προηγουμένως είχε ολοκληρώσει τον εξωτερικό δακτύλιο, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός· ή έστω, αφού ξεκινούσε η λειτουργία του μετρό. Όμως, αυτή είναι πλέον μια παλιά συζήτηση. Εκείνο που πρέπει να γίνει άμεσα, είναι η συγκρότηση του μητροπολιτικού φορέα και η άμεση λήψη μέτρων για τη διαχείριση του χάους το οποίο προϊόντος του χρόνου, ολοένα θα μεγαλώνει.

nikos-hliadis-q3ac6.jpg

Η επιστροφή στην κανονικότητα, μετά το διάλειμμα των εορτών, ήταν για τους Θεσσαλονικείς μια μεγάλη δοκιμασία. Η μετακίνηση, κυρίως για όσους πρέπει να κινηθούν στις παρυφές ή και εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος ισοδυναμεί με καθημερινό Γολγοθά. Το μποτιλιάρισμα στην περιφερειακή οδό, καθ' όλη τη διάρκεια της ημέρας είναι συνεχές και σε ορισμένες περιπτώσεις φτάνει ως και στα δέκα χιλιόμετρα! Το ίδιο ασφυκτικές είναι οι κυκλοφοριακές συνθήκες στις εισόδους της πόλης, είτε κατά τις πρωινές ώρες, όταν όλοι πηγαίνουν στις δουλειές τους είτε αργά το μεσημέρι όταν προσπαθούν να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Οξύτερο είναι το πρόβλημα στη δυτική πλευρά καθώς η προσέλευση και η αποχώρηση προς και από τη βιομηχανική περιοχή, τα Δικαστήρια και αλλού, είναι πολύ μεγαλύτερη.

Σοβαρά προβλήματα συναντούν όσοι έχουν ανάγκη να προσεγγίσουν νοσοκομεία τα οποία βρίσκονται εκτός πόλης, όπως το “Παπανικολάου”, το “Παπαγεωργίου”, το “424”. Δυσκολίες αντιμετωπίζουν ακόμη και τα ασθενοφόρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την υγεία ή και τη ζωή των ασθενών. Σημαντικές δυσλειτουργίες παρατηρούνται όσον αφορά την αποκομιδή των απορριμμάτων, κυρίως στους δήμους της ανατολικής Θεσσαλονίκης, αλλά και στον κεντρικό δήμο. Αιτία είναι το γεγονός ότι τα απορριμματοφόρα είναι αναγκασμένα να κινηθούν αποκλειστικά μέσω της μποτιλιαρισμένης περιφερειακής οδού προκειμένου να μεταφέρουν τα σκουπίδια στον ΧΥΤΑ Μαυροράχης ή στον Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων της Ευκαρπίας. Οι χρόνοι έχουν σχεδόν διπλασιαστεί με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι στην αποκομιδή να χρειάζεται να δουλέψουν υπερωρίες για να μην μένουν τα σκουπίδια στους κάδους.

Τα ανωτέρω είναι μερικά μόνο από το σοβαρά προβλήματα τα οποία έχουν προκύψει μετά την έναρξη των εργασιών για το λεγόμενο FlyOver. Κάποιοι, κυβερνητικοί κυρίως παράγοντες, αντιμετωπίζουν την όλη κατάσταση σχεδόν μοιρολατρικά: “ε, και τι να κάνουμε, τα έχουν αυτά τα μεγάλα έργα· κάντε υπομονή, τέσσερα χρονάκια είναι, θα περάσουν και μετά, όλα θα είναι διαφορετικά”. Αντιτείνουν, μάλιστα, ότι η κατάσταση μέσα στην πόλη έχει βελτιωθεί, χάρη στη συνεχή αστυνόμευση. Πράγματι, για κάποιες ώρες της ημέρας στους δύο βασικούς οδικούς άξονες που διαπερνούν την πόλη, στις οδούς Κ. Καραμανλή και Εγνατίας από τη μιά και Βασ. Όλγας, Βασ. Γεωργίου και Τσιμισκή από την άλλη, υπάρχει καλή κυκλοφοριακή ροή. Όμως σε όλους τους δευτερεύοντες δρόμους της πόλης η κατάσταση έχει χειροτερέψει ενώ η αναζήτηση θέσης στάθμευσης είναι καθημερινό μαρτύριο.

Η κατάσταση αυτή οφείλεται στο γεγονός ότι οι αρμόδιοι δεν είχαν κάνει καμία απολύτως προετοιμασία, κανέναν σχεδιασμό μέτρων και παρεμβάσεων προκειμένου να μετριαστούν οι επιπτώσεις από το FlyOver. Θεώρησαν ότι αφήνοντας απλώς κλήσεις στα παρμπρίζ τα προβλήματα θα λυθούν. Συγκρότησαν και μία επιτροπή, κατά βάση από αναρμόδιους, υπό την προεδρία του υφυπουργού Μακεδονίας Θράκης Στάθη Κωνσταντινίδη η οποία συνεδρίαζε άπαξ εβδομαδιαίως προκειμένου να ελέγχει την κατάσταση στην πόλη και να λαμβάνει υποτίθεται μέτρα εφόσον ήταν αναγκαία. Όμως, κι αυτή, έχει να συνεδριάσει από το τέλος Νοεμβρίου. Προφανώς έγινε αντιληπτό ότι, έτσι κι αλλιώς, δεν παρήγαγε και τίποτε σπουδαίο. Και κάπως έτσι η Θεσσαλονίκη έχει αφεθεί στην τύχη της.

Το παράδοξο είναι ότι, πέρα από την κυβερνητική αδιαφορία για όσα συμβαίνουν στην πόλη, το ίδιο αδιάφορη εμφανίζεται και η πολιτική ηγεσία της Θεσσαλονίκης με μόνη ίσως εξαίρεση μέχρι στιγμής, τις διαμαρτυρίες του νέου δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη. Οι κυβερνητικοί βουλευτές σιωπούν. Μόνη τους έγνοια είναι η επανεκλογή τους και όσο οι ψηφοφόροι επιβραβεύουν τους “απόντες” δεν έχουν κανέναν λόγο να μιλήσουν, να διεκδικήσουν, να απαιτήσουν. Όμως σιωπηλοί παραμένουν και οι δήμαρχοι, ο περιφερειάρχης, οι εκπρόσωποι των Επιμελητηρίων που εκπροσωπούν σημαντικούς τομείς της τοπικής οικονομίας που κι αυτή πλήττεται από τη δημιουργηθείσα κατάσταση.

Κι όμως, λύσεις υπάρχουν, αλλά πρέπει κάποιοι να τις απαιτήσουν. Το πρώτο που θα έπρεπε να γίνει, πολύ πριν από την έναρξη των εργασιών για το FlyOver, ήταν η συγκρότηση ενός μητροπολιτικού φορέα, ικανού να σχεδιάζει και να εφαρμόζει μέτρα για τη διαχείριση των κυκλοφοριακών επιπτώσεων σε όλη την έκταση του πολεοδομικού συγκροτήματος. Σποραδικές προτάσεις έχουν διατυπωθεί, αλλά πέραν της αστυνόμευσης και κάποιων μικροπαρεμβάσεων στην αστική συγκοινωνία, δεν έχει εφαρμοστεί καμία άλλη. Για παράδειγμα, η νυχτερινή τροφοδοσία της αγοράς, όπως και η νυχτερινή αποκομιδή των απορριμμάτων θα προσέφεραν σημαντική κυκλοφοριακή ανάσα κατά τις ώρες αιχμής. Όπως και η δημιουργία νέων θέσεων στάθμευσης, στο λιμάνι, σε πρώην στρατόπεδα και οπουδήποτε υπάρχει διαθέσιμος δημόσιος χώρος· η ρύθμιση στους φωτεινούς σηματοδότες για τη διευκόλυνση του λεγόμενου “πράσινου κύματος”· η ενίσχυση της αστικής συγκοινωνίας, τα κλιμακωτά ωράρια λειτουργία των υπηρεσιών και της αγοράς κ.ο.κ.

Όλα αυτά θα ήταν ενδεχομένως αχρείαστα εάν η κυβέρνηση αποφάσιζε να υλοποιήσει τα αναγκαία έργα με τη σωστή σειρά και σε σωστό χρόνο. Εάν για παράδειγμα, προχωρούσε στην κατασκευή του FlyOver, αφού προηγουμένως είχε ολοκληρώσει τον εξωτερικό δακτύλιο, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός· ή έστω, αφού ξεκινούσε η λειτουργία του μετρό. Όμως, αυτή είναι πλέον μια παλιά συζήτηση. Εκείνο που πρέπει να γίνει άμεσα, είναι η συγκρότηση του μητροπολιτικού φορέα και η άμεση λήψη μέτρων για τη διαχείριση του χάους το οποίο προϊόντος του χρόνου, ολοένα θα μεγαλώνει.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία