ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έσπασαν τα… φρένα της βενζίνης

Σε μέγγενη οι καταναλωτές από τις τιμές των υγρών καυσίμων - «Καλύτερα να είναι άδειο το ρεζερβουάρ παρά το πορτοφόλι», λένε καταναλωτές στη «ΜτΚ»

 15/03/2022 07:30

Έσπασαν τα… φρένα της βενζίνης

Βιολέτα Φωτιάδη

Είδος πολυτελείας αρχίζει να θεωρείται η βενζίνη με την τιμή της να έχει εκτοξευθεί στα 2 ευρώ δυσκολεύοντας την καθημερινότητα των πολιτών αφού αρκετοί διστάζουν να γεμίσουν το ρεζερβουάρ και προτιμούν να τραβήξουν χειρόφρενο.

Το κόστος που καλείται να πληρώσει ο πολίτης ακόμα και για μεταβεί στην εργασία του ξεπερνά κατά πολύ το πορτοφόλι του αφού οι τιμές υγρών καυσίμων στην Ελλάδα βρίσκονται σε ένα ανεξέλεγκτο ράλι άνευ προηγουμένου μετά την εκτόξευση του αργού πετρελαίου ακόμη και πάνω από τα 130 δολάρια το βαρέλι λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Από μέρα σε μέρα, οι ιλιγγιώδεις αυξήσεις βάζουν τους πολίτες στη μέγγενη αφού η πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης σκαρφαλώνει στα 2 ευρώ ανά λίτρο, ή και να τα ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις.

Η οργή των καταναλωτών φουντώνει όλο και περισσότερο καθώς τα έξοδα δεν είναι πλέον διαχειρίσιμα και τα νοικοκυριά φτάνουν στα όρια της απελπισίας αφού σε λίγους μόνο μήνες βλέπουν το κόστος ζωής να εκτινάσσεται με όλα τα βασικά αγαθά να πραγματοποιούν ανεξέλεγκτα ανοδικά άλματα.

«Από τον Οκτώβρη του 2021 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2022 η τιμή της βενζίνης ήταν γύρω στο 1,66 το λίτρο. Ανέβηκε αρχές Φεβρουαρίου στο 1,70 και από τα τέλη του μήνα μέχρι σήμερα απογειώνεται για να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Προσωπικά έχω ένα αυτοκίνητο 1.300 κυβικά και κάνω 2-3 φουλαρίσματα το μήνα με 50-60 ευρώ για 35 λίτρα. Τώρα θα δώσω 60 ευρώ για 25 λίτρα; Φυσικά και με αποθαρρύνει όλο αυτό από το να χρησιμοποιήσω το αμάξι. Φοβόμαστε να πάμε στα βενζινάδικα και πολλές φορές έχω σκεφτεί να πάρω ΜΜΜ αλλά η καθημερινότητα θα γίνει πολύ δύσκολη γιατί πραγματοποιώ μεγάλες μετακινήσεις λόγω δουλειάς. Από την άλλη, καλύτερα να είναι άδειο το ρεζερβουάρ από το πορτοφόλι. Τώρα έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα θα πρέπει να δίνω ένα πενηντάρικο ανά δέκα μέρες», εξηγεί στη «ΜτΚ» η Σταυρούλα Δ., ιδιωτική υπάλληλος.

Την ίδια ανησυχία εκφράζει και η Ε. Μ., ελεύθερη επαγγελματίας, που όπως λέει «πλέον δεν θα μου φτάνουν 30 ευρώ ανά εβδομάδα για τις καθημερινές μετακινήσεις μου αφού στα περισσότερα πρατήρια η βενζίνη κοστίζει πάνω από 2 ευρώ το λίτρο. Είμαι μία οδηγός που δεν μπορεί να εγκαταλείψει το αμάξι λόγω δουλειάς αλλά δεν μπορούμε να πληρώνουμε χρυσή τη βενζίνη για τα καθημερινά μας δρομολόγια. Κάνω τις απολύτως απαραίτητες διαδρομές και πρέπει να τις περιορίσω ακόμα περισσότερο».

«Για τις αυξήσεις φταίνε τα διυλιστήρια»

Στα ύψη κινούνται και οι τιμές των υπόλοιπων καυσίμων, με τις εκτιμήσεις για το άμεσο μέλλον να είναι ζοφερές ενώ οι πρατηριούχοι φοβούνται πως η ζήτηση θα πάρει την κατηφόρα. Παρόλα αυτά, ο πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων Θεσσαλονίκης, Θέμης Κιουρτζής, βλέπει ένα πρώτο «ταβάνι» για τις τιμές και εκφράζει την αισιοδοξία τους πως η ισορροπία της αγοράς θα επανέλθει:

«Προσωπικά πιστεύω ότι είμαστε στα ψηλά και θα αποκλιμακωθούν», τονίζει αλλά συμπληρώνει πως αυτή τη στιγμή «υπάρχει μεγάλη μείωση στην κατανάλωση σε όλα τα καύσιμα και είναι φυσιολογικό γιατί ο προϋπολογισμός του κόσμου έχει εξαντληθεί».

Προσπαθώντας να εξηγήσει τις εξωφρενικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων ο κ. Κιουρτζής σημειώνει: «Όταν γίνεται πόλεμος στο εξωτερικό πάντα υπάρχουν επιβαρύνσεις στις αγορές που δημιουργούν αστοχίες στις οικονομίες. Οι τόσο μεγάλες αυξήσεις όμως είναι αδικαιολόγητες. Είναι χρηματιστηριακές του εξωτερικού. Δεν είναι ο πόλεμος η αιτία για τις τόσο μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Ο πόλεμος είναι μόνο μία δικαιολογία. Οι τιμές ήταν ήδη σε μία ανοδική πορεία εδώ και ένα χρόνο».

Ως εκ τούτου, ο ίδιος προτείνει την επιβολή πλαφόν στις διυλιστηριακές τιμές και υποστηρίζει πως «για να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, που είναι ένα λογικό αίτημα, πρέπει η αύξηση των τιμών να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα και να μην φαίνεται αποκλιμάκωση στον ορίζοντα».

Την ώρα που η πολεμική σύρραξη μαίνεται στην Ουκρανία, οι κυρώσεις στη Ρωσία αλλά και το γεγονός πως πετρελαιοπαραγωγές χώρες όπως η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν φαίνονται πρόθυμες να συζητήσουν με τις ΗΠΑ για την αύξηση της ημερήσιας παραγωγής μαύρου χρυσού, κάτι που αν συνέβαινε θα έριχνε τις τιμές. Ως εκ τούτου, η ενεργειακή κρίση σφίγγει τη θηλιά στο λαιμό των δυτικών οικονομιών με το ενεργειακό κόστος να είναι πλέον αβάστακτο για τον μέσο Ευρωπαίο καταναλωτή. Οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις θέλουν τις τιμές να επανέρχονται σε μία ισορροπία μόλις υπάρξουν ενδείξεις σταθεροποίησης της κατάστασης στο πολεμικό πεδίο.

Οι τιμές σε γειτονικές χώρες

Αισθητά χαμηλότερες είναι οι τιμές των καυσίμων στις γειτονικές μας χώρες, με ιδιαίτερη εντύπωση να προκαλεί η περίπτωση της Κύπρου που εισάγει καύσιμα από την Ελλάδα, με τις διαφορές στις τιμές να είναι εμφανέστατες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ιστοσελίδας GlobalPetrolPrices.com για τις 7 Μαρτίου, η τιμής βενζίνης κυμαίνεται κατά μέσο όρο:

Βουλγαρία 1,428 ευρώ

Βόρεια Μακεδονία 1,456

Σερβία 1,453

Αλβανία 1,579

Τουρκία 1,203

Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο κίνησης σύμφωνα με τα στοιχεία του GlobalPetrolPrices.com για τις 7 Μαρτίου οι τιμές κυμαίνονται στα εξής επίπεδα:

Βουλγαρία 1,439

Βόρεια Μακεδονία 1,391

Σερβία 1,521

Αλβανία 1,571

Τουρκία 1,272

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.03.2022

Είδος πολυτελείας αρχίζει να θεωρείται η βενζίνη με την τιμή της να έχει εκτοξευθεί στα 2 ευρώ δυσκολεύοντας την καθημερινότητα των πολιτών αφού αρκετοί διστάζουν να γεμίσουν το ρεζερβουάρ και προτιμούν να τραβήξουν χειρόφρενο.

Το κόστος που καλείται να πληρώσει ο πολίτης ακόμα και για μεταβεί στην εργασία του ξεπερνά κατά πολύ το πορτοφόλι του αφού οι τιμές υγρών καυσίμων στην Ελλάδα βρίσκονται σε ένα ανεξέλεγκτο ράλι άνευ προηγουμένου μετά την εκτόξευση του αργού πετρελαίου ακόμη και πάνω από τα 130 δολάρια το βαρέλι λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Από μέρα σε μέρα, οι ιλιγγιώδεις αυξήσεις βάζουν τους πολίτες στη μέγγενη αφού η πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης σκαρφαλώνει στα 2 ευρώ ανά λίτρο, ή και να τα ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις.

Η οργή των καταναλωτών φουντώνει όλο και περισσότερο καθώς τα έξοδα δεν είναι πλέον διαχειρίσιμα και τα νοικοκυριά φτάνουν στα όρια της απελπισίας αφού σε λίγους μόνο μήνες βλέπουν το κόστος ζωής να εκτινάσσεται με όλα τα βασικά αγαθά να πραγματοποιούν ανεξέλεγκτα ανοδικά άλματα.

«Από τον Οκτώβρη του 2021 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2022 η τιμή της βενζίνης ήταν γύρω στο 1,66 το λίτρο. Ανέβηκε αρχές Φεβρουαρίου στο 1,70 και από τα τέλη του μήνα μέχρι σήμερα απογειώνεται για να φτάσει ή και να ξεπεράσει τα 2 ευρώ. Προσωπικά έχω ένα αυτοκίνητο 1.300 κυβικά και κάνω 2-3 φουλαρίσματα το μήνα με 50-60 ευρώ για 35 λίτρα. Τώρα θα δώσω 60 ευρώ για 25 λίτρα; Φυσικά και με αποθαρρύνει όλο αυτό από το να χρησιμοποιήσω το αμάξι. Φοβόμαστε να πάμε στα βενζινάδικα και πολλές φορές έχω σκεφτεί να πάρω ΜΜΜ αλλά η καθημερινότητα θα γίνει πολύ δύσκολη γιατί πραγματοποιώ μεγάλες μετακινήσεις λόγω δουλειάς. Από την άλλη, καλύτερα να είναι άδειο το ρεζερβουάρ από το πορτοφόλι. Τώρα έτσι όπως έχουν έρθει τα πράγματα θα πρέπει να δίνω ένα πενηντάρικο ανά δέκα μέρες», εξηγεί στη «ΜτΚ» η Σταυρούλα Δ., ιδιωτική υπάλληλος.

Την ίδια ανησυχία εκφράζει και η Ε. Μ., ελεύθερη επαγγελματίας, που όπως λέει «πλέον δεν θα μου φτάνουν 30 ευρώ ανά εβδομάδα για τις καθημερινές μετακινήσεις μου αφού στα περισσότερα πρατήρια η βενζίνη κοστίζει πάνω από 2 ευρώ το λίτρο. Είμαι μία οδηγός που δεν μπορεί να εγκαταλείψει το αμάξι λόγω δουλειάς αλλά δεν μπορούμε να πληρώνουμε χρυσή τη βενζίνη για τα καθημερινά μας δρομολόγια. Κάνω τις απολύτως απαραίτητες διαδρομές και πρέπει να τις περιορίσω ακόμα περισσότερο».

«Για τις αυξήσεις φταίνε τα διυλιστήρια»

Στα ύψη κινούνται και οι τιμές των υπόλοιπων καυσίμων, με τις εκτιμήσεις για το άμεσο μέλλον να είναι ζοφερές ενώ οι πρατηριούχοι φοβούνται πως η ζήτηση θα πάρει την κατηφόρα. Παρόλα αυτά, ο πρόεδρος του Σωματείου Πρατηριούχων Καυσίμων Θεσσαλονίκης, Θέμης Κιουρτζής, βλέπει ένα πρώτο «ταβάνι» για τις τιμές και εκφράζει την αισιοδοξία τους πως η ισορροπία της αγοράς θα επανέλθει:

«Προσωπικά πιστεύω ότι είμαστε στα ψηλά και θα αποκλιμακωθούν», τονίζει αλλά συμπληρώνει πως αυτή τη στιγμή «υπάρχει μεγάλη μείωση στην κατανάλωση σε όλα τα καύσιμα και είναι φυσιολογικό γιατί ο προϋπολογισμός του κόσμου έχει εξαντληθεί».

Προσπαθώντας να εξηγήσει τις εξωφρενικές αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων ο κ. Κιουρτζής σημειώνει: «Όταν γίνεται πόλεμος στο εξωτερικό πάντα υπάρχουν επιβαρύνσεις στις αγορές που δημιουργούν αστοχίες στις οικονομίες. Οι τόσο μεγάλες αυξήσεις όμως είναι αδικαιολόγητες. Είναι χρηματιστηριακές του εξωτερικού. Δεν είναι ο πόλεμος η αιτία για τις τόσο μεγάλες αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Ο πόλεμος είναι μόνο μία δικαιολογία. Οι τιμές ήταν ήδη σε μία ανοδική πορεία εδώ και ένα χρόνο».

Ως εκ τούτου, ο ίδιος προτείνει την επιβολή πλαφόν στις διυλιστηριακές τιμές και υποστηρίζει πως «για να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης, που είναι ένα λογικό αίτημα, πρέπει η αύξηση των τιμών να διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα και να μην φαίνεται αποκλιμάκωση στον ορίζοντα».

Την ώρα που η πολεμική σύρραξη μαίνεται στην Ουκρανία, οι κυρώσεις στη Ρωσία αλλά και το γεγονός πως πετρελαιοπαραγωγές χώρες όπως η Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα δεν φαίνονται πρόθυμες να συζητήσουν με τις ΗΠΑ για την αύξηση της ημερήσιας παραγωγής μαύρου χρυσού, κάτι που αν συνέβαινε θα έριχνε τις τιμές. Ως εκ τούτου, η ενεργειακή κρίση σφίγγει τη θηλιά στο λαιμό των δυτικών οικονομιών με το ενεργειακό κόστος να είναι πλέον αβάστακτο για τον μέσο Ευρωπαίο καταναλωτή. Οι πιο αισιόδοξες προβλέψεις θέλουν τις τιμές να επανέρχονται σε μία ισορροπία μόλις υπάρξουν ενδείξεις σταθεροποίησης της κατάστασης στο πολεμικό πεδίο.

Οι τιμές σε γειτονικές χώρες

Αισθητά χαμηλότερες είναι οι τιμές των καυσίμων στις γειτονικές μας χώρες, με ιδιαίτερη εντύπωση να προκαλεί η περίπτωση της Κύπρου που εισάγει καύσιμα από την Ελλάδα, με τις διαφορές στις τιμές να είναι εμφανέστατες. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ιστοσελίδας GlobalPetrolPrices.com για τις 7 Μαρτίου, η τιμής βενζίνης κυμαίνεται κατά μέσο όρο:

Βουλγαρία 1,428 ευρώ

Βόρεια Μακεδονία 1,456

Σερβία 1,453

Αλβανία 1,579

Τουρκία 1,203

Σε ό,τι αφορά το πετρέλαιο κίνησης σύμφωνα με τα στοιχεία του GlobalPetrolPrices.com για τις 7 Μαρτίου οι τιμές κυμαίνονται στα εξής επίπεδα:

Βουλγαρία 1,439

Βόρεια Μακεδονία 1,391

Σερβία 1,521

Αλβανία 1,571

Τουρκία 1,272

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 13.03.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία