Έρευνα ΕΒΕΘ: Η ακρίβεια «ροκανίζει» το κλίμα αισιοδοξίας - Eπαναφορά στην κανονικότητα το 2023 «βλέπει» το 38%
22/10/2021 11:01
22/10/2021 11:01
Μειωμένη απαισιοδοξία εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας του κορονοϊού, διατήρηση του κακού κλίματος μεταξύ των καταναλωτών, ακρίβεια στην αγορά, αλλά και θετικότερες εκτιμήσεις από τις επιχειρήσεις, αποτυπώνονται στην τελευταία Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Η Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Νομού Θεσσαλονίκης (“Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”) διεξάγεται δύο φορές το χρόνο, κατά το 2ο 15νθήμερο των μηνών Μαρτίου και Σεπτεμβρίου, σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών). Η έρευνα καλύπτει και τους τέσσερις τομείς της οικονομίας (βιομηχανία –μεταποίηση, υπηρεσίες, λιανικό εμπόριο και κατασκευές) και την υλοποιεί για λογαριασμό του ΕΒΕΘ η εταιρεία Palmos Analysis.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι καταναλωτές στο Νομό Θεσσαλονίκης εξακολουθούν να διακατέχονται από προβληματισμό, με αποτέλεσμα ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης να εξακολουθεί να παραμένει σε αρνητικό έδαφος στο -26, αισθητά βελτιωμένος από τον Σεπτέμβριο 2020 που ήταν στο – 41, αλλά χαμηλότερα από το Σεπτέμβριο 2019 (στο-2) που ήταν και καλύτερη επίδοση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009 σήμερα.
Ταυτόχρονα, το 27% των νοικοκυριών δηλώνουν ότι αποταμιεύουν σε κάποιο βαθμό, το υψηλότερο ποσοστό από την έναρξη των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ” τον Μάρτιο του 2009.
Συνολικά, διαφαίνεται μια ανάκαμψη της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών σε σχέση με την κατάσταση που επικράτησε κατά τη διάρκεια των συνεχόμενων lockdown, λόγω της έξαρσης της πανδημίας. Ωστόσο διατηρείται σε σημαντικό βαθμό η επιφυλακτικότητα σε σχέση με την περαιτέρω βελτίωση της οικονομικής τους κατάστασης, κυρίως λόγω της ανασφάλειας που δημιουργούν οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά/υπηρεσίες, όπως η ενέργεια και οι μεταφορές και η επίδρασή τους, μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας, στις τιμές των περισσότερων καταναλωτικών αγαθών.
Παράλληλα, οι συνεχείς εξάρσεις της πανδημίας, με τα διαδοχικά κύματα να ταλαιπωρούν τη χώρα αλλά και τη διεθνή κοινότητα, έχει οδηγήσει στην αίσθηση ότι η επαναφορά στην κανονικότητα θα αργήσει: η πλειοψηφία (38%) θεωρεί ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί από το 2023 και μετά, ενώ τον Μάρτιο του 2021 η πλειοψηφία «έβλεπε» το τέλος της πανδημίας να έρχεται μέσα στο 2022.
Ειδικότερα, οι Καταναλωτές του Νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:
Έρευνα Βιομηχανίας
Ο “Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία” στο Νομό Θεσσαλονίκης περνάει σε θετικό έδαφος για πρώτη φορά μετά το εμφάνιση της πανδημίας τον Μάρτιο του 2020, συνεχίζοντας την αλματώδη βελτίωση σε σχέση με τον “Μάρτιο 2021”, για τρίτο συνεχόμενο εξάμηνο.
Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του “Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών της Βιομηχανίας” βρίσκεται πλέον στις +6 μονάδες στο Νομό Θεσσαλονίκης. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος δείκτης βρέθηκε στο χειρότερο επίπεδο τον Μάρτιο του 2020 από την καθιέρωση των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009, ενώ βρίσκεται σήμερα στο καλύτερο επίπεδο από την καθιέρωση των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”, ακλουθώντας αντίστοιχη πορεία των δεικτών τόσο σε Εθνικό, όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ειδικότερα, οι απόψεις των βιομηχανιών του Νoμού Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:
Έρευνα Επιχειρήσεων Παροχής Υπηρεσιών
Θετικό κλίμα καταγράφεται στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών στο Νομό Θεσσαλονίκης, μετά από μια περίοδο 1,5 χρόνου που σημαδεύτηκε από έντονο προβληματισμό και αρνητικό κλίμα.
Πιο αναλυτικά, ο σχετικός «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών» για τον τομέα των Υπηρεσιών καταγράφεται ξανά μετά τον Σεπτέμβριο του 2019 σε θετικό έδαφος (στο +23 από -14 τον Μάρτιο του 2021) και στο υψηλότερο σημείο από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009.
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών του Νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:
Έρευνα Επιχειρήσεων Λιανικού Εμπορίου
Σημαντική βελτίωση του κλίματος καταγράφεται στις επιχειρήσεις Λιανικού Εμπορίου στο Νομό Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον Μάρτιο του 2021, με τον «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για το Λιανικό Εμπόριο» να περνάει και πάλι σε θετικό έδαφος μετά από 1,5 χρόνο πανδημικής κρίσης και μάλιστα στο υψηλότερο του σημείο από την έναρξη των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”.
Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Λιανικού Εμπορίου» βρίσκεται στο +11 (από -11 τον Μάρτιο του 2021).
Ειδικότερα, οι απόψεις των εμπορικών επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:
Έρευνα Κατασκευών
Σημαντικά ανοδική τάση του Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών, στο υψηλότερο επίπεδο από την καθιέρωση των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ” και σε οριακά ουδέτερο έδαφος, καταγράφεται στον κλάδο των Κατασκευών, καθώς ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις Κατασκευές» στο Νομό Θεσσαλονίκης εμφανίζει σημαντική βελτίωση.
Έτσι, το ισοζύγιο θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Κατασκευών» βρίσκεται στις -1 μονάδες στο Νομό Θεσσαλονίκης (έναντι -23 τον Μάρτιο 2021).
Ειδικότερα, οι απόψεις των κατασκευαστικών επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:
AD HOC Ερωτήσεις Καταναλωτών
Στο πλαίσιο της αποτελεσματικότερης αξιοποίησης του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”– ως ερευνητικού εργαλείου– και για την πληρέστερη πληροφόρηση του επιχειρηματικού κόσμου του Νομού Θεσσαλονίκης, ενσωματώθηκαν στα ερωτηματολόγιά του “ad-hoc” ερωτήσεις. Τα ερωτήματα τέθηκαν με τέτοιο τρόπο (στο τέλος των τυποποιημένων ερωτηματολογίων που χρησιμοποιεί το “Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”), ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων του.
Η ανησυχία για την επίδραση της πανδημίας COVID – 19 στα οικονομικά του νοικοκυριού τους (50% δηλώνουν ότι τους ανησυχεί “Πολύ” και “Αρκετά”) φαίνεται να επισκιάζει την ανησυχία των καταναλωτών για την αντίστοιχη επίδραση στην υγεία τους (44% το αντίστοιχο ποσοστό). Η ανησυχία όμως τόσο για τα οικονομικά του νοικοκυριού όσο και για την υγεία υποχωρεί σημαντικά σε σχέση με την Μάρτιο του 2021, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 63% και 55%. Παράλληλα, κυριαρχεί ως συναίσθημα η ανησυχία (38%) για την πανδημία του κορωνοϊού και παραμένουν ισχυρά αισθήματα όπως η ανασφάλεια (21%), η απογοήτευση (17%) η οργή (15%) και ο φόβος (15%).
Μια σειρά από αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά ήρθαν με την πανδημία COVID-19 και φαίνεται ότι σε σημαντικό βαθμό θα παραμείνουν και μετά την λήξη της. Πιο συγκεκριμένα, το 43% (από 35% πριν 6 μήνες) δηλώνουν ότι θα πραγματοποιούν αγορές μέσω του διαδικτύου πιο συχνά, το 38% (από 20% τον Μάρτιο του 2021) δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούν συχνότερα βιντεοκλήσεις, το 33% απαντούν ότι θα πληρώνουν για τις αγορές τους μέσω κινητού πιο συχνά (από 29% πριν 6 μήνες), ενώ το 30% (έναντι 18% τον Μάρτιο του 2021) δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούν πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης πιο συχνά. Τέλος, περίπου 1 στους 5 (22% από 20% τον Μάρτιο του 2021) δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούν βιντεοκλήσεις και υπηρεσίες παράδοσης έτοιμου φαγητού (delivery) πιο συχνά, ενώ ενισχύεται και το ποσοστό όσων απαντούν ότι θα εργάζονται από το σπίτι μέσω τηλεργασίας πιο συχνά (20% από 15% το προηγούμενο εξάμηνο).
Σημαντικά ευρήματα καταγράφονται σε σχέση με τις προτιμήσεις των καταναλωτών για αγορές μέσω φυσικών ή διαδικτυακών (online) καταστημάτων. Πιο συγκεκριμένα, το διαδίκτυο και τα online κανάλια αγορών προτιμούν περίπου 4 στους 10 καταναλωτές για τις αγορές ηλεκτρονικών συσκευών (Η/Υ, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις κτλ), ενώ υψηλά ποσοστά προτίμησης μεταξύ των καταναλωτών καταγράφουν οι online αγορές στους τομείς των ηλεκτρικών συσκευών (ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια κτλ 28%) και των καλλυντικών και ειδών δώρων (29%). Τα φυσικά καταστήματα, εξακολουθούν, ασφαλώς, να κυριαρχούν στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ειδικά στους τομείς της ένδυσης/υπόδησης (83%), των επίπλων/ειδών σπιτιού (89%) και των τροφίμων/ποτών (93%).
Το 33% έχει καθυστερήσει/αναβάλλει διακοπές και ταξίδια (έναντι 35% τον Μάρτιο του 2021), ενώ σημαντική μείωση – σε σχέση με τον Μάρτιο του 2021 – παρουσιάζει το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι έχουν καθυστερήσει αγορές ενδυμάτων και υποδημάτων (16% από 35% τον περασμένο Μάρτιο). Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι δεν έχουν πλέον καθυστερήσει σημαντικές αγορές (53% έναντι 25% την Μάρτιο του 2021).
2 στους 3 περίπου δηλώνουν ότι έχουν εμβολιαστεί πλήρως (και με τις δυο δόσεις εμβολίου) ενάντια στον κορωνοϊό, ενώ το 12% αναφέρουν ότι έχουν νοσήσει από COVID-19. Συνολικά, περίπου 8 στους 10 ενήλικες δηλώνουν είτε πλήρως εμβολιασμένοι είτε νοσήσαντες από κορωνοϊό. Στον αντίποδα το 11% δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να εμβολιαστούν, ενώ συνολικά περίπου 2 στους 10 ερωτηθέντες δηλώνουν ότι δεν έχουν εμβολιαστεί μέχρι σήμερα.
Όπως καταγράφηκε και από τις απαντήσεις των καταναλωτών στις σταθερές ερωτήσεις του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”, η ακρίβεια και η αύξηση των τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες έχει γίνει ήδη αισθητή: το 77% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι έχουν ήδη εντοπίσει αύξηση των τιμών.
AD HOC Ερωτήσεις Επιχειρήσεων
Επαρκή και αποτελεσματικά κρίνουν τα μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και πολιτών που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός το 54% των επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης που συμμετείχαν στην ερευνά, έναντι 34% που τα θεωρούν ανεπαρκή και αναποτελεσματικά. Η μείωση του φόρου των επιχειρήσεων από το 24% στο 22% από το 2022 θεωρείται το πιο σημαντικό μέτρο από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην ερευνά (66% δηλώνουν ότι το θεωρούν Πολύ ή Αρκετά σημαντικό) και ακολουθούν η επιδότηση εργασίας νέων 18 – 29 ετών χωρίς προηγούμενη εργασιακή εμπειρία για 6 μήνες εντός του 2022 (63%), η μείωση του ποσοστού επιστροφής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών ανάλογα με την πτώση τζίρου από 25% έως 50% (61%) και η επέκταση για το 2022 της μείωσης κατά τρεις μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών (60%).
6 στις 10 επιχειρήσεις (ή 59%) στον Νομό Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι ο κύκλος εργασιών τους έχει μειωθεί εξαιτίας της πανδημίας COVID-19, αρκετά χαμηλότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα και την έναρξη της πανδημίας. Επιπλέον, μεταξύ όσων δηλώνουν ότι δεν μειώθηκε ο κύκλος εργασιών τους, το 27% δηλώνουν ότι μειώθηκε λίγο η κερδοφορία τους, το 10% ότι η κερδοφορία τους μειώθηκε σημαντικά και το 5% ότι εμφάνισαν ζημίες, ενώ το 55% δηλώνουν ότι δεν επηρεάστηκε η κερδοφορία τους.
Να σημειωθεί ότι η έρευνα για το “Βαρόμετρο ΕΒΕΘ” διεξάγεται με τηλεφωνικές συνεντεύξεις με τους υπεύθυνους των επιχειρήσεων (Γενικούς Διευθυντές ή Διευθυντές Οικονομικών ή Διευθυντές Πωλήσεων ή τους ιδιοκτήτες, αν πρόκειται για μικρότερες επιχειρήσεις) με τη χρήση των ερωτηματολογίων που χρησιμοποιούνται από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και την Ευρωπαϊκή Ένωση (DG ECFIN), προκειμένου τα αποτελέσματα να είναι συγκρίσιμα με τις αντίστοιχες έρευνες που διεξάγονται σε Εθνικό (ΙΟΒΕ) και Ευρωπαϊκό (DG ECFIN) επίπεδο.
Αναλυτικότερες πληροφορίες και σχετικά γραφήματα θα βρείτε εδώ.
Μειωμένη απαισιοδοξία εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας του κορονοϊού, διατήρηση του κακού κλίματος μεταξύ των καταναλωτών, ακρίβεια στην αγορά, αλλά και θετικότερες εκτιμήσεις από τις επιχειρήσεις, αποτυπώνονται στην τελευταία Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης.
Η Έρευνα Οικονομικής Συγκυρίας του Νομού Θεσσαλονίκης (“Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”) διεξάγεται δύο φορές το χρόνο, κατά το 2ο 15νθήμερο των μηνών Μαρτίου και Σεπτεμβρίου, σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεων και 700 καταναλωτών). Η έρευνα καλύπτει και τους τέσσερις τομείς της οικονομίας (βιομηχανία –μεταποίηση, υπηρεσίες, λιανικό εμπόριο και κατασκευές) και την υλοποιεί για λογαριασμό του ΕΒΕΘ η εταιρεία Palmos Analysis.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, οι καταναλωτές στο Νομό Θεσσαλονίκης εξακολουθούν να διακατέχονται από προβληματισμό, με αποτέλεσμα ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης να εξακολουθεί να παραμένει σε αρνητικό έδαφος στο -26, αισθητά βελτιωμένος από τον Σεπτέμβριο 2020 που ήταν στο – 41, αλλά χαμηλότερα από το Σεπτέμβριο 2019 (στο-2) που ήταν και καλύτερη επίδοση του δείκτη καταναλωτικής εμπιστοσύνης από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009 σήμερα.
Ταυτόχρονα, το 27% των νοικοκυριών δηλώνουν ότι αποταμιεύουν σε κάποιο βαθμό, το υψηλότερο ποσοστό από την έναρξη των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ” τον Μάρτιο του 2009.
Συνολικά, διαφαίνεται μια ανάκαμψη της οικονομικής κατάστασης των νοικοκυριών σε σχέση με την κατάσταση που επικράτησε κατά τη διάρκεια των συνεχόμενων lockdown, λόγω της έξαρσης της πανδημίας. Ωστόσο διατηρείται σε σημαντικό βαθμό η επιφυλακτικότητα σε σχέση με την περαιτέρω βελτίωση της οικονομικής τους κατάστασης, κυρίως λόγω της ανασφάλειας που δημιουργούν οι ανατιμήσεις σε βασικά αγαθά/υπηρεσίες, όπως η ενέργεια και οι μεταφορές και η επίδρασή τους, μέσω της εφοδιαστικής αλυσίδας, στις τιμές των περισσότερων καταναλωτικών αγαθών.
Παράλληλα, οι συνεχείς εξάρσεις της πανδημίας, με τα διαδοχικά κύματα να ταλαιπωρούν τη χώρα αλλά και τη διεθνή κοινότητα, έχει οδηγήσει στην αίσθηση ότι η επαναφορά στην κανονικότητα θα αργήσει: η πλειοψηφία (38%) θεωρεί ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί από το 2023 και μετά, ενώ τον Μάρτιο του 2021 η πλειοψηφία «έβλεπε» το τέλος της πανδημίας να έρχεται μέσα στο 2022.
Ειδικότερα, οι Καταναλωτές του Νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:
Έρευνα Βιομηχανίας
Ο “Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τη Βιομηχανία” στο Νομό Θεσσαλονίκης περνάει σε θετικό έδαφος για πρώτη φορά μετά το εμφάνιση της πανδημίας τον Μάρτιο του 2020, συνεχίζοντας την αλματώδη βελτίωση σε σχέση με τον “Μάρτιο 2021”, για τρίτο συνεχόμενο εξάμηνο.
Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του “Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών της Βιομηχανίας” βρίσκεται πλέον στις +6 μονάδες στο Νομό Θεσσαλονίκης. Πρέπει να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος δείκτης βρέθηκε στο χειρότερο επίπεδο τον Μάρτιο του 2020 από την καθιέρωση των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009, ενώ βρίσκεται σήμερα στο καλύτερο επίπεδο από την καθιέρωση των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”, ακλουθώντας αντίστοιχη πορεία των δεικτών τόσο σε Εθνικό, όσο και σε Ευρωπαϊκό επίπεδο.
Ειδικότερα, οι απόψεις των βιομηχανιών του Νoμού Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:
Έρευνα Επιχειρήσεων Παροχής Υπηρεσιών
Θετικό κλίμα καταγράφεται στις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών στο Νομό Θεσσαλονίκης, μετά από μια περίοδο 1,5 χρόνου που σημαδεύτηκε από έντονο προβληματισμό και αρνητικό κλίμα.
Πιο αναλυτικά, ο σχετικός «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών» για τον τομέα των Υπηρεσιών καταγράφεται ξανά μετά τον Σεπτέμβριο του 2019 σε θετικό έδαφος (στο +23 από -14 τον Μάρτιο του 2021) και στο υψηλότερο σημείο από την έναρξη των μετρήσεων του Βαρόμετρου ΕΒΕΘ τον Μάρτιο του 2009.
Ειδικότερα, οι επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών του Νομού Θεσσαλονίκης αναφέρουν:
Έρευνα Επιχειρήσεων Λιανικού Εμπορίου
Σημαντική βελτίωση του κλίματος καταγράφεται στις επιχειρήσεις Λιανικού Εμπορίου στο Νομό Θεσσαλονίκης σε σχέση με τον Μάρτιο του 2021, με τον «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών για το Λιανικό Εμπόριο» να περνάει και πάλι σε θετικό έδαφος μετά από 1,5 χρόνο πανδημικής κρίσης και μάλιστα στο υψηλότερο του σημείο από την έναρξη των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”.
Έτσι, το ισοζύγιο θετικών – αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Λιανικού Εμπορίου» βρίσκεται στο +11 (από -11 τον Μάρτιο του 2021).
Ειδικότερα, οι απόψεις των εμπορικών επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:
Έρευνα Κατασκευών
Σημαντικά ανοδική τάση του Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών, στο υψηλότερο επίπεδο από την καθιέρωση των μετρήσεων του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ” και σε οριακά ουδέτερο έδαφος, καταγράφεται στον κλάδο των Κατασκευών, καθώς ο «Δείκτης Επιχειρηματικών Προσδοκιών για τις Κατασκευές» στο Νομό Θεσσαλονίκης εμφανίζει σημαντική βελτίωση.
Έτσι, το ισοζύγιο θετικών-αρνητικών εκτιμήσεων του «Δείκτη Επιχειρηματικών Προσδοκιών Κατασκευών» βρίσκεται στις -1 μονάδες στο Νομό Θεσσαλονίκης (έναντι -23 τον Μάρτιο 2021).
Ειδικότερα, οι απόψεις των κατασκευαστικών επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης συνοψίζονται στα εξής:
AD HOC Ερωτήσεις Καταναλωτών
Στο πλαίσιο της αποτελεσματικότερης αξιοποίησης του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”– ως ερευνητικού εργαλείου– και για την πληρέστερη πληροφόρηση του επιχειρηματικού κόσμου του Νομού Θεσσαλονίκης, ενσωματώθηκαν στα ερωτηματολόγιά του “ad-hoc” ερωτήσεις. Τα ερωτήματα τέθηκαν με τέτοιο τρόπο (στο τέλος των τυποποιημένων ερωτηματολογίων που χρησιμοποιεί το “Βαρόμετρο ΕΒΕΘ”), ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια και η εγκυρότητα των αποτελεσμάτων του.
Η ανησυχία για την επίδραση της πανδημίας COVID – 19 στα οικονομικά του νοικοκυριού τους (50% δηλώνουν ότι τους ανησυχεί “Πολύ” και “Αρκετά”) φαίνεται να επισκιάζει την ανησυχία των καταναλωτών για την αντίστοιχη επίδραση στην υγεία τους (44% το αντίστοιχο ποσοστό). Η ανησυχία όμως τόσο για τα οικονομικά του νοικοκυριού όσο και για την υγεία υποχωρεί σημαντικά σε σχέση με την Μάρτιο του 2021, όταν τα αντίστοιχα ποσοστά ήταν 63% και 55%. Παράλληλα, κυριαρχεί ως συναίσθημα η ανησυχία (38%) για την πανδημία του κορωνοϊού και παραμένουν ισχυρά αισθήματα όπως η ανασφάλεια (21%), η απογοήτευση (17%) η οργή (15%) και ο φόβος (15%).
Μια σειρά από αλλαγές στην καταναλωτική συμπεριφορά ήρθαν με την πανδημία COVID-19 και φαίνεται ότι σε σημαντικό βαθμό θα παραμείνουν και μετά την λήξη της. Πιο συγκεκριμένα, το 43% (από 35% πριν 6 μήνες) δηλώνουν ότι θα πραγματοποιούν αγορές μέσω του διαδικτύου πιο συχνά, το 38% (από 20% τον Μάρτιο του 2021) δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούν συχνότερα βιντεοκλήσεις, το 33% απαντούν ότι θα πληρώνουν για τις αγορές τους μέσω κινητού πιο συχνά (από 29% πριν 6 μήνες), ενώ το 30% (έναντι 18% τον Μάρτιο του 2021) δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούν πλατφόρμες τηλεδιάσκεψης πιο συχνά. Τέλος, περίπου 1 στους 5 (22% από 20% τον Μάρτιο του 2021) δηλώνουν ότι θα χρησιμοποιούν βιντεοκλήσεις και υπηρεσίες παράδοσης έτοιμου φαγητού (delivery) πιο συχνά, ενώ ενισχύεται και το ποσοστό όσων απαντούν ότι θα εργάζονται από το σπίτι μέσω τηλεργασίας πιο συχνά (20% από 15% το προηγούμενο εξάμηνο).
Σημαντικά ευρήματα καταγράφονται σε σχέση με τις προτιμήσεις των καταναλωτών για αγορές μέσω φυσικών ή διαδικτυακών (online) καταστημάτων. Πιο συγκεκριμένα, το διαδίκτυο και τα online κανάλια αγορών προτιμούν περίπου 4 στους 10 καταναλωτές για τις αγορές ηλεκτρονικών συσκευών (Η/Υ, κινητά τηλέφωνα, τηλεοράσεις κτλ), ενώ υψηλά ποσοστά προτίμησης μεταξύ των καταναλωτών καταγράφουν οι online αγορές στους τομείς των ηλεκτρικών συσκευών (ψυγεία, κουζίνες, πλυντήρια κτλ 28%) και των καλλυντικών και ειδών δώρων (29%). Τα φυσικά καταστήματα, εξακολουθούν, ασφαλώς, να κυριαρχούν στις προτιμήσεις των καταναλωτών, ειδικά στους τομείς της ένδυσης/υπόδησης (83%), των επίπλων/ειδών σπιτιού (89%) και των τροφίμων/ποτών (93%).
Το 33% έχει καθυστερήσει/αναβάλλει διακοπές και ταξίδια (έναντι 35% τον Μάρτιο του 2021), ενώ σημαντική μείωση – σε σχέση με τον Μάρτιο του 2021 – παρουσιάζει το ποσοστό όσων δηλώνουν ότι έχουν καθυστερήσει αγορές ενδυμάτων και υποδημάτων (16% από 35% τον περασμένο Μάρτιο). Η πλειοψηφία των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι δεν έχουν πλέον καθυστερήσει σημαντικές αγορές (53% έναντι 25% την Μάρτιο του 2021).
2 στους 3 περίπου δηλώνουν ότι έχουν εμβολιαστεί πλήρως (και με τις δυο δόσεις εμβολίου) ενάντια στον κορωνοϊό, ενώ το 12% αναφέρουν ότι έχουν νοσήσει από COVID-19. Συνολικά, περίπου 8 στους 10 ενήλικες δηλώνουν είτε πλήρως εμβολιασμένοι είτε νοσήσαντες από κορωνοϊό. Στον αντίποδα το 11% δηλώνουν ότι δεν σκοπεύουν να εμβολιαστούν, ενώ συνολικά περίπου 2 στους 10 ερωτηθέντες δηλώνουν ότι δεν έχουν εμβολιαστεί μέχρι σήμερα.
Όπως καταγράφηκε και από τις απαντήσεις των καταναλωτών στις σταθερές ερωτήσεις του “Βαρόμετρου ΕΒΕΘ”, η ακρίβεια και η αύξηση των τιμών σε βασικά καταναλωτικά αγαθά και υπηρεσίες έχει γίνει ήδη αισθητή: το 77% των ερωτηθέντων αναφέρουν ότι έχουν ήδη εντοπίσει αύξηση των τιμών.
AD HOC Ερωτήσεις Επιχειρήσεων
Επαρκή και αποτελεσματικά κρίνουν τα μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και πολιτών που ανακοίνωσε στη ΔΕΘ ο Πρωθυπουργός το 54% των επιχειρήσεων του Νομού Θεσσαλονίκης που συμμετείχαν στην ερευνά, έναντι 34% που τα θεωρούν ανεπαρκή και αναποτελεσματικά. Η μείωση του φόρου των επιχειρήσεων από το 24% στο 22% από το 2022 θεωρείται το πιο σημαντικό μέτρο από τις επιχειρήσεις που συμμετείχαν στην ερευνά (66% δηλώνουν ότι το θεωρούν Πολύ ή Αρκετά σημαντικό) και ακολουθούν η επιδότηση εργασίας νέων 18 – 29 ετών χωρίς προηγούμενη εργασιακή εμπειρία για 6 μήνες εντός του 2022 (63%), η μείωση του ποσοστού επιστροφής όλων των επιστρεπτέων προκαταβολών ανάλογα με την πτώση τζίρου από 25% έως 50% (61%) και η επέκταση για το 2022 της μείωσης κατά τρεις μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών (60%).
6 στις 10 επιχειρήσεις (ή 59%) στον Νομό Θεσσαλονίκης δηλώνουν ότι ο κύκλος εργασιών τους έχει μειωθεί εξαιτίας της πανδημίας COVID-19, αρκετά χαμηλότερα σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα και την έναρξη της πανδημίας. Επιπλέον, μεταξύ όσων δηλώνουν ότι δεν μειώθηκε ο κύκλος εργασιών τους, το 27% δηλώνουν ότι μειώθηκε λίγο η κερδοφορία τους, το 10% ότι η κερδοφορία τους μειώθηκε σημαντικά και το 5% ότι εμφάνισαν ζημίες, ενώ το 55% δηλώνουν ότι δεν επηρεάστηκε η κερδοφορία τους.
Να σημειωθεί ότι η έρευνα για το “Βαρόμετρο ΕΒΕΘ” διεξάγεται με τηλεφωνικές συνεντεύξεις με τους υπεύθυνους των επιχειρήσεων (Γενικούς Διευθυντές ή Διευθυντές Οικονομικών ή Διευθυντές Πωλήσεων ή τους ιδιοκτήτες, αν πρόκειται για μικρότερες επιχειρήσεις) με τη χρήση των ερωτηματολογίων που χρησιμοποιούνται από το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ) και την Ευρωπαϊκή Ένωση (DG ECFIN), προκειμένου τα αποτελέσματα να είναι συγκρίσιμα με τις αντίστοιχες έρευνες που διεξάγονται σε Εθνικό (ΙΟΒΕ) και Ευρωπαϊκό (DG ECFIN) επίπεδο.
Αναλυτικότερες πληροφορίες και σχετικά γραφήματα θα βρείτε εδώ.
ΣΧΟΛΙΑ