ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ερ. Αλακιοζίδου: «Ένας καλλιτεχνικός διευθυντής οφείλει να ανατροφοδοτείται»

Η γνωστή πιανίστα ανέλαβε πρόσφατα τα ηνία του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη και μιλά γι’ αυτό στη «ΜτΚ»

 11/02/2021 08:00

Ερ. Αλακιοζίδου: «Ένας καλλιτεχνικός διευθυντής οφείλει να ανατροφοδοτείται»

Κυριακή Τσολάκη

Καταξιωμένη πιανίστα η Ερατώ Αλακιοζίδου, γνωρίζει παράλληλα πολύ καλά και τη μουσική εκπαίδευση. Γι’ αυτό και κρίθηκε ως η καταλληλότερη να αναλάβει καθήκοντα καλλιτεχνικής διευθύντριας του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη.

Ο ρόλος ήρθε σε μία δύσκολη συγκυρία. «Η ανάληψη της θέσης αυτής είναι μεγάλη τιμή, ειδικά όταν συνδυάζεται με τη βούληση του φορέα να σηματοδοτηθεί μία νέα εποχή για την καλλιτεχνική εκπαίδευση του τόπου. Με χαροποιεί ιδιαίτερα που μπορώ να προσφέρω εκεί όπου κατοικώ και που πέρασα τα μαθητικά μου χρόνια. Από εκεί και πέρα με την αναστολή των δια ζώσης μαθημάτων οι καλλιτεχνικές σχολές και τα ωδεία της χώρας βρίσκονται σε κατάσταση συνεχούς αναμονής για να επανέλθουν σε μια κανονικότητα. Η δια ζώσης διδασκαλία δεν είναι εύκολο να αντικατασταθεί και γι’ αυτό βλέπουμε πως αρκετά ωδεία -κυρίως ιδιωτικά- βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας. Εμείς δεν ανήκουμε σε αυτή την κατηγορία, αφενός γιατί είμαστε δημοτικό ωδείο και αφετέρου γιατί ήμασταν έτοιμοι γι’ αυτό από πολύ νωρίς. Με την πρώτη ανακοίνωση του lockdown η αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας έγινε αυτόματα χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Στη συντριπτική πλειοψηφία όλοι οι σπουδαστές παρακολουθούν τα διαδικτυακά μαθήματά τους με μεγάλη επιτυχία, ενώ η εξεταστική περίοδος του α’ εξαμήνου θα πραγματοποιηθεί κανονικά», λέει στη «ΜτΚ» η ίδια.

Με οδηγό το κοινό όραμα

Για εκείνη η νέα αυτή πρόκληση είναι πολυεπίπεδη. «Οραματιζόμαστε ένα ίδρυμα που να μπορεί να είναι λειτουργικό, σύγχρονο και εξωστρεφές και τα αποτελέσματα πρέπει να είναι άμεσα και ορατά. Τα αντικείμενα εργασιών έχουν πολλές θεματικές, και αυτό κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρον και προκλητικό το εγχείρημα. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο έχει γίνει ένας στρατηγικός σχεδιασμός που είναι πραγματοποιήσιμος. Σε εκπαιδευτικό επίπεδο ο στόχος είναι η πλήρης αναδιάρθρωση των σπουδών καθώς επίσης και η ανανέωση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Σε εργασιακό επίπεδο -ένας ευαίσθητος τομέας που πλήττεται τα τελευταία χρόνια- έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η ολική αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος. Ο συντονισμός, και η αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού που συμμετέχει σε αυτή την προσπάθεια, είναι το κλειδί που ανοίγει την πόρτα της επιτυχίας. Υπάρχουν βέβαια ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν, όμως με οδηγό το κοινό όραμα που συμμεριζόμαστε, το δυναμικό ξεκίνημα του ακαδημαϊκού έτους, παρόλες τις αντιξοότητες και την ανάπτυξη της ομαδικότητας με το καλλιτεχνικό προσωπικό, δείχνουν ένα πολύ ελπιδοφόρο μέλλον για ένα ίδρυμα υψηλού επιπέδου διεθνών προδιαγραφών», τονίζει η διευθύντρια.

Τίποτε από τα παραπάνω όμως δεν θα ήταν εφικτό εάν δεν υπήρχε η πολιτική βούληση. «Για πρώτη φορά η ‘πολιτική βούληση’ είναι έμπρακτη στα δικά μου μάτια, εξαιτίας της αμέριστης υποστήριξης του δημάρχου Ιγνάτιου Καϊτεζίδη πρωτοστάτη στο όραμα του πολιτισμού και πρωτοπόρου στις παροχές προς τους δημότες. Ενός διορατικού ανθρώπου με ευρεία ακαδημαϊκή μόρφωση και πείρα, ευφυή, άμεσου και προσανατολισμένου στο αποτέλεσμα. Η στενή συνεργασία μου επίσης, με το νέο πρόεδρο της ΚΕΠΑΠ Αστέριο Κισκίνη, έχει φέρει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα με αποτελεσματικότητα μία ολική παράλληλη αναβάθμιση, καθώς διαθέτει αντίληψη, είναι μουσικόφιλος και εξαιρετικά οργανωτικός. Φυσικά στην ευρύτερη ομάδα συμπεριλαμβάνονται και οι εργαζόμενοι της ΚΕΠΑΠ και του ωδείου που γρήγορα κατάφεραν να ακολουθήσουν το νέο βηματισμό και ανταποκρίθηκαν με διάθεση», επισημαίνει.

Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός

Έχοντας ανακοινώσει μέχρι στιγμής 2 ανοιχτές προσκλήσεις (Open Call) η Κοινωφελής Επιχείρηση Πολιτισμού Αθλητισμού σε συνεργασία με το ωδείο στηρίζουν εμπράκτως τους καλλιτέχνες. Η μία αφορά Έλληνες και Κύπριους συνθέτες ηλικίας 20-32 ετών. «Όσοι επιλεγούν θα έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας τα έργα τους με το διεθνώς αναγνωρισμένο σύνολο μουσικής δωματίου Israeli Chamber Project παρακολουθώντας και παρεμβαίνοντας στις πρόβες, ενώ παράλληλα αυτό το εργαστήριο θα είναι ανοιχτό και για όλους τους σπουδαστές και επαγγελματίες μουσικούς που θέλουν να το παρακολουθήσουν. Είναι εντελώς δωρεάν για όλους τους συμμετέχοντες ως πρωτοβουλία του φορέα για την πρώτη εκδήλωση του έτους λόγω της κρίσης που βιώνουμε», υπογραμμίζει η διευθύντρια.

Η άλλη πρόσκληση απευθύνεται στους καλλιτέχνες που μένουν στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη. «Περιλαμβάνει τη στήριξη καλλιτεχνών, που δραστηριοποιούνται στους τομείς της μουσικής, της λογοτεχνίας, του θεάτρου και των εικαστικών ή στον συνδυασμό τους. Οι προτάσεις που θα επιλεγούν θα ενσωματωθούν στον προγραμματισμό του φορέα. Για όλα αυτά οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν τη σελίδα του ωδείου», προσθέτει.

Οι παραπάνω προσκλήσεις είναι μέρος του καλλιτεχνικού προγραμματισμού, που περιλαμβάνει πολλές ακόμη δράσεις. «Με αφορμή τη δεκαετή επέτειο του ωδείου το 2022, θα δοθεί έμφαση στη δημιουργία 10 νέων θεματικών ενοτήτων με την προσδοκία να θεσμοθετηθούν και να συνεχιστούν και μετά την επέτειο εορτασμού του ωδείου, με κύριο στόχο τον εμπλουτισμό, την ανταλλαγή και τη συνεργασία. Η κεντρική ιδέα αφορά την ανανέωση, προβολή και δυναμική παρουσία του φορέα, ο οποίος ευελπιστεί να δώσει ένα νέο διακριτό στίγμα στον πολιτιστικό χάρτη της Ελλάδας, συμπεριλαμβάνοντας πολλές ιδέες έτσι ώστε να είναι ένας φορέας ανοιχτός για όλους τους πολίτες. Είμαστε αισιόδοξοι και παραμένουμε δημιουργικοί!».

«Ο ρόλος του διευθυντή δεν είναι μία στατική διαδικασία»

Τέλος, η Ερατώ Αλακιοζίδου θεωρεί ότι είναι εφικτό να συνδυάσει την καλλιτεχνική διεύθυνση με τις υποχρεώσεις τη ως σολίστ. «Αρκεί να υπάρχει καλή διαχείριση χρόνου», λέει.

Εξάλλου ένας καλλιτέχνης όταν αποδέχεται μία θέση ευθύνης, συνεχίζει να διατηρεί και οφείλει να υπηρετεί την αρχική του ιδιότητα. 

«Ο καθορισμός του ρόλου του διευθυντή δεν μπορεί να θεωρείται μία στατική διαδικασία, αντίθετα, εμπεριέχει τις έννοιες της αλλαγής, το ενδιαφέρον για τις νέες τάσεις. Ένας καλλιτεχνικός διευθυντής πρέπει να κινείται στον καλλιτεχνικό χώρο στην Ελλάδα και το εξωτερικό και να παραμένει ενεργός σε όλους τους τομείς. Οφείλει να ανατροφοδοτείται. Όταν ηγείται μιας ομάδας καλλιτεχνών οφείλει να κινηθεί σε τρείς βασικούς άξονες: να μπορεί να συνθέσει ένα όραμα, να μπορεί να εμπνεύσει τους συνεργάτες του και να μπορεί να είναι ο πρωταγωνιστής της υλοποίησής του. Όλο αυτό πρακτικά σημαίνει ότι είναι αυτός που έρχεται πρώτος και φεύγει τελευταίος. Οι προσωπικές μου καλλιτεχνικές υποχρεώσεις, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση της περιοδείας σε χώρες της Μεσογείου με το προτζεκτ MMS που επιχορηγήθηκε από το ΥΠΠΟΑ το 2020, αλλά δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί, τις ηχογραφήσεις δύο νέων παραγωγών που περιμένουν και αυτές τη σειρά τους και πολλά άλλα. Τίποτα δεν θα μείνει πίσω -και όλα έχουν τη θέση τους καθώς αποτελούν πηγή καλλιτεχνικής δημιουργίας και έμπνευσης διαφορετικών μορφών», καταλήγει η Ερατώ Αλακιοζίδου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 7 Φεβρουαρίου 2021

Καταξιωμένη πιανίστα η Ερατώ Αλακιοζίδου, γνωρίζει παράλληλα πολύ καλά και τη μουσική εκπαίδευση. Γι’ αυτό και κρίθηκε ως η καταλληλότερη να αναλάβει καθήκοντα καλλιτεχνικής διευθύντριας του Δημοτικού Ωδείου Πυλαίας-Χορτιάτη.

Ο ρόλος ήρθε σε μία δύσκολη συγκυρία. «Η ανάληψη της θέσης αυτής είναι μεγάλη τιμή, ειδικά όταν συνδυάζεται με τη βούληση του φορέα να σηματοδοτηθεί μία νέα εποχή για την καλλιτεχνική εκπαίδευση του τόπου. Με χαροποιεί ιδιαίτερα που μπορώ να προσφέρω εκεί όπου κατοικώ και που πέρασα τα μαθητικά μου χρόνια. Από εκεί και πέρα με την αναστολή των δια ζώσης μαθημάτων οι καλλιτεχνικές σχολές και τα ωδεία της χώρας βρίσκονται σε κατάσταση συνεχούς αναμονής για να επανέλθουν σε μια κανονικότητα. Η δια ζώσης διδασκαλία δεν είναι εύκολο να αντικατασταθεί και γι’ αυτό βλέπουμε πως αρκετά ωδεία -κυρίως ιδιωτικά- βρίσκονται σε αναστολή λειτουργίας. Εμείς δεν ανήκουμε σε αυτή την κατηγορία, αφενός γιατί είμαστε δημοτικό ωδείο και αφετέρου γιατί ήμασταν έτοιμοι γι’ αυτό από πολύ νωρίς. Με την πρώτη ανακοίνωση του lockdown η αλλαγή στον τρόπο διδασκαλίας έγινε αυτόματα χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα. Στη συντριπτική πλειοψηφία όλοι οι σπουδαστές παρακολουθούν τα διαδικτυακά μαθήματά τους με μεγάλη επιτυχία, ενώ η εξεταστική περίοδος του α’ εξαμήνου θα πραγματοποιηθεί κανονικά», λέει στη «ΜτΚ» η ίδια.

Με οδηγό το κοινό όραμα

Για εκείνη η νέα αυτή πρόκληση είναι πολυεπίπεδη. «Οραματιζόμαστε ένα ίδρυμα που να μπορεί να είναι λειτουργικό, σύγχρονο και εξωστρεφές και τα αποτελέσματα πρέπει να είναι άμεσα και ορατά. Τα αντικείμενα εργασιών έχουν πολλές θεματικές, και αυτό κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρον και προκλητικό το εγχείρημα. Σε καλλιτεχνικό επίπεδο έχει γίνει ένας στρατηγικός σχεδιασμός που είναι πραγματοποιήσιμος. Σε εκπαιδευτικό επίπεδο ο στόχος είναι η πλήρης αναδιάρθρωση των σπουδών καθώς επίσης και η ανανέωση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού. Σε εργασιακό επίπεδο -ένας ευαίσθητος τομέας που πλήττεται τα τελευταία χρόνια- έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η ολική αναβάθμιση του εργασιακού περιβάλλοντος. Ο συντονισμός, και η αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού που συμμετέχει σε αυτή την προσπάθεια, είναι το κλειδί που ανοίγει την πόρτα της επιτυχίας. Υπάρχουν βέβαια ακόμα πολλά που πρέπει να γίνουν, όμως με οδηγό το κοινό όραμα που συμμεριζόμαστε, το δυναμικό ξεκίνημα του ακαδημαϊκού έτους, παρόλες τις αντιξοότητες και την ανάπτυξη της ομαδικότητας με το καλλιτεχνικό προσωπικό, δείχνουν ένα πολύ ελπιδοφόρο μέλλον για ένα ίδρυμα υψηλού επιπέδου διεθνών προδιαγραφών», τονίζει η διευθύντρια.

Τίποτε από τα παραπάνω όμως δεν θα ήταν εφικτό εάν δεν υπήρχε η πολιτική βούληση. «Για πρώτη φορά η ‘πολιτική βούληση’ είναι έμπρακτη στα δικά μου μάτια, εξαιτίας της αμέριστης υποστήριξης του δημάρχου Ιγνάτιου Καϊτεζίδη πρωτοστάτη στο όραμα του πολιτισμού και πρωτοπόρου στις παροχές προς τους δημότες. Ενός διορατικού ανθρώπου με ευρεία ακαδημαϊκή μόρφωση και πείρα, ευφυή, άμεσου και προσανατολισμένου στο αποτέλεσμα. Η στενή συνεργασία μου επίσης, με το νέο πρόεδρο της ΚΕΠΑΠ Αστέριο Κισκίνη, έχει φέρει σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα με αποτελεσματικότητα μία ολική παράλληλη αναβάθμιση, καθώς διαθέτει αντίληψη, είναι μουσικόφιλος και εξαιρετικά οργανωτικός. Φυσικά στην ευρύτερη ομάδα συμπεριλαμβάνονται και οι εργαζόμενοι της ΚΕΠΑΠ και του ωδείου που γρήγορα κατάφεραν να ακολουθήσουν το νέο βηματισμό και ανταποκρίθηκαν με διάθεση», επισημαίνει.

Ο καλλιτεχνικός προγραμματισμός

Έχοντας ανακοινώσει μέχρι στιγμής 2 ανοιχτές προσκλήσεις (Open Call) η Κοινωφελής Επιχείρηση Πολιτισμού Αθλητισμού σε συνεργασία με το ωδείο στηρίζουν εμπράκτως τους καλλιτέχνες. Η μία αφορά Έλληνες και Κύπριους συνθέτες ηλικίας 20-32 ετών. «Όσοι επιλεγούν θα έχουν τη δυνατότητα να δουλέψουν μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας τα έργα τους με το διεθνώς αναγνωρισμένο σύνολο μουσικής δωματίου Israeli Chamber Project παρακολουθώντας και παρεμβαίνοντας στις πρόβες, ενώ παράλληλα αυτό το εργαστήριο θα είναι ανοιχτό και για όλους τους σπουδαστές και επαγγελματίες μουσικούς που θέλουν να το παρακολουθήσουν. Είναι εντελώς δωρεάν για όλους τους συμμετέχοντες ως πρωτοβουλία του φορέα για την πρώτη εκδήλωση του έτους λόγω της κρίσης που βιώνουμε», υπογραμμίζει η διευθύντρια.

Η άλλη πρόσκληση απευθύνεται στους καλλιτέχνες που μένουν στο δήμο Πυλαίας-Χορτιάτη. «Περιλαμβάνει τη στήριξη καλλιτεχνών, που δραστηριοποιούνται στους τομείς της μουσικής, της λογοτεχνίας, του θεάτρου και των εικαστικών ή στον συνδυασμό τους. Οι προτάσεις που θα επιλεγούν θα ενσωματωθούν στον προγραμματισμό του φορέα. Για όλα αυτά οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφθούν τη σελίδα του ωδείου», προσθέτει.

Οι παραπάνω προσκλήσεις είναι μέρος του καλλιτεχνικού προγραμματισμού, που περιλαμβάνει πολλές ακόμη δράσεις. «Με αφορμή τη δεκαετή επέτειο του ωδείου το 2022, θα δοθεί έμφαση στη δημιουργία 10 νέων θεματικών ενοτήτων με την προσδοκία να θεσμοθετηθούν και να συνεχιστούν και μετά την επέτειο εορτασμού του ωδείου, με κύριο στόχο τον εμπλουτισμό, την ανταλλαγή και τη συνεργασία. Η κεντρική ιδέα αφορά την ανανέωση, προβολή και δυναμική παρουσία του φορέα, ο οποίος ευελπιστεί να δώσει ένα νέο διακριτό στίγμα στον πολιτιστικό χάρτη της Ελλάδας, συμπεριλαμβάνοντας πολλές ιδέες έτσι ώστε να είναι ένας φορέας ανοιχτός για όλους τους πολίτες. Είμαστε αισιόδοξοι και παραμένουμε δημιουργικοί!».

«Ο ρόλος του διευθυντή δεν είναι μία στατική διαδικασία»

Τέλος, η Ερατώ Αλακιοζίδου θεωρεί ότι είναι εφικτό να συνδυάσει την καλλιτεχνική διεύθυνση με τις υποχρεώσεις τη ως σολίστ. «Αρκεί να υπάρχει καλή διαχείριση χρόνου», λέει.

Εξάλλου ένας καλλιτέχνης όταν αποδέχεται μία θέση ευθύνης, συνεχίζει να διατηρεί και οφείλει να υπηρετεί την αρχική του ιδιότητα. 

«Ο καθορισμός του ρόλου του διευθυντή δεν μπορεί να θεωρείται μία στατική διαδικασία, αντίθετα, εμπεριέχει τις έννοιες της αλλαγής, το ενδιαφέρον για τις νέες τάσεις. Ένας καλλιτεχνικός διευθυντής πρέπει να κινείται στον καλλιτεχνικό χώρο στην Ελλάδα και το εξωτερικό και να παραμένει ενεργός σε όλους τους τομείς. Οφείλει να ανατροφοδοτείται. Όταν ηγείται μιας ομάδας καλλιτεχνών οφείλει να κινηθεί σε τρείς βασικούς άξονες: να μπορεί να συνθέσει ένα όραμα, να μπορεί να εμπνεύσει τους συνεργάτες του και να μπορεί να είναι ο πρωταγωνιστής της υλοποίησής του. Όλο αυτό πρακτικά σημαίνει ότι είναι αυτός που έρχεται πρώτος και φεύγει τελευταίος. Οι προσωπικές μου καλλιτεχνικές υποχρεώσεις, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέψουν, περιλαμβάνουν την ολοκλήρωση της περιοδείας σε χώρες της Μεσογείου με το προτζεκτ MMS που επιχορηγήθηκε από το ΥΠΠΟΑ το 2020, αλλά δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί, τις ηχογραφήσεις δύο νέων παραγωγών που περιμένουν και αυτές τη σειρά τους και πολλά άλλα. Τίποτα δεν θα μείνει πίσω -και όλα έχουν τη θέση τους καθώς αποτελούν πηγή καλλιτεχνικής δημιουργίας και έμπνευσης διαφορετικών μορφών», καταλήγει η Ερατώ Αλακιοζίδου.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 7 Φεβρουαρίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία