ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Επισκευάζεται ο προβληματικός αγωγός της ΕΥΑΘ

Παράλληλα ολοκληρώθηκε το έργο σύνδεσης των υδραγωγείων Αλιάκμονα και Αραβησσού - Εφικτή πλέον η βέλτιστη διανομή των ποσοτήτων ύδατος

 10/12/2019 07:00

Επισκευάζεται ο προβληματικός αγωγός της ΕΥΑΘ

Δημήτρης Λαζόπουλος

Τη δυνατότητα να διαχειρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα διαθέσιμα αποθέματα ύδατος σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης έχει πλέον η Εταιρεία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης, καθώς την τρέχουσα εβδομάδα ολοκληρώθηκε η διασύνδεση των υδραγωγείων του Αλιάκμονα και της Αραβησσού.

Εν τοις πράγμασι, «για πρώτη φορά συνδέονται οι δύο βασικοί κλάδοι τροφοδοσίας της πόλης μεταξύ τους, οπότε υπάρχει δυνατότητα υποστήριξης του κλάδου που δέχεται νερό από την Αραβησσό και του κλάδου που δέχεται νερό από τον Αλιάκμονα» συνοψίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του δ.σ. της ΕΥΑΘ Άγις Παπαδόπουλος.

«Σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος, θα υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ευελιξία στη δυνατότητα κάλυψης των φορτίων, ώστε να έχουμε τις μικρότερες δυνατές παρενέργειες» στην καθημερινότητα της πόλης και των δήμων, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο. Πιο συγκεκριμένα, η συνένωση των δύο υδραγωγείων επιτρέπει στην ΕΥΑΘ να υδροδοτεί εναλλακτικά το κέντρο της πόλης και από τον Αλιάκμονα και όχι μόνο από την Αραβησσό, όπως συνέβαινε μέχρι πριν από λίγες ημέρες.

Σε κάθε περίπτωση «το νερό του Αλιάκμονα και το νερό της Αραβησσού, από μόνα τους, δεν φτάνουν να καλύψουν την αιχμή της ζήτησης στη Θεσσαλονίκη. Εξαρτάται από το πόση ζήτηση υπάρχει και από τεχνικές λεπτομέρειες, όπως είναι ο χειρισμός του δικτύου», προειδοποιεί ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ. Αυτό το έργο «μας διασφαλίζει ότι εφόσον έχουμε μία λελογισμένη κατανάλωση, που σε περίπτωση κάποιας κρίσης επαφιόμαστε στο ότι οι καταναλωτές θα δείξουν κάποια αυτοσυγκράτηση και με τους κατάλληλους χειρισμούς του δικτύου θα μπορέσει να αποφευχθεί η ολική διακοπή και θα μπορεί να υπάρχει πάντα η κάλυψη αναγκών της πόλης», εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.

Ζητούμενο η αποφυγή της «στεγνής» άνοιξης του 2018

Το μείζον πρόβλημα εντοπίζεται στο τμήμα του αγωγού της Αραβησσού στη Σίνδο, όπου για περίπου 1,6 χιλιόμετρα, λόγω παλαιότητας και σύστασης του εδάφους, ο αγωγός έχει φθαρεί υπερβολικά, σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος.

Αποκαλύπτει πως τις επόμενες ημέρες «θα βάλουμε μπρος τη σταδιακή επιθεώρηση και επισκευή, όπου απαιτείται, του αγωγού» και συμπληρώνει πως η επισκευή των προβληματικών τμημάτων αφορά αρχικά μία έκταση περίπου ενός χιλιομέτρου, το οποίο «είναι αυτό που, η εμπειρία και το ιστορικό που έχουμε, έχει δείξει ότι εκεί είναι οι περισσότερες βλάβες και φθορές, γιατί έχει να κάνει με τη σύσταση του εδάφους». Αυτό το σημείο «έκανε νερά» και το 2018, προκαλώντας χάος για σχεδόν επτά ημέρες στους περισσότερους δήμους της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης.

Η επισκευή του αγωγού της Αραβησσού μπορεί να διαρκέσει από μερικές εβδομάδες μέχρι και μήνες, διότι «θα πρέπει να αποκαλυφθεί με μεγάλη προσοχή ο αγωγός και αναλόγως του τι θα προκύπτει θα επισκευάζεται. Αν δεν προκύψουν μείζονα προβλήματα, μπορεί να διαρκέσει κάποιες βδομάδες, κάποιους μήνες», εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.

Μετά από τα προβληματικά 1,6 χιλιόμετρα και «εφόσον χρειαστεί», θα εξεταστεί και το υπόλοιπο τμήμα του αγωγού, ο οποίος «έχει αρκετές δεκαετίες ζωής στην πλάτη, αλλά όλα τα μεγάλα έργα υποδομής είναι στη φύση τους να τα επιθεωρεί κανείς και να τα επισκευάζει ανά διαστήματα», παρατηρεί ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ.

Να σημειωθεί ότι η επισκευή θα γίνει με πόρους της ΕΥΑΘ. Το κόστος του έργου δεν μπορεί να προϋπολογιστεί και θα γίνει απολογιστικά, σύμφωνα με τον ίδιο. Σε κάθε περίπτωση «είναι διασφαλισμένη η χρηματοδότηση και είναι και έργο υψίστης προτεραιότητας», διαβεβαιώνει ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ.

Τα συνοδευτικά έργα

Στην ΕΥΑΘ «επανεξετάζουμε ένα πρόγραμμα δράσεων, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει νέας τεχνολογίας μετρητές και εκσυγχρονισμό του δικτύου, τα οποία πιστεύουμε με το νέο έτος θα μπορέσουμε να τα ξεκινήσουμε, μόλις υπάρξει ολοκληρωμένη μελέτη», αποκαλύπτει ο κ. Παπαδόπουλος.

Ερωτηθείς για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το αστικό δίκτυο ύδρευσης, ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ επισημαίνει μέσω της «ΜτΚ» ότι οι διαδικασίες ανανέωσης, εκσυγχρονισμού και αναβάθμισής του εξελίσσονται διαρκώς, καθώς «η ανανέωση των υποδομών είναι σε συνεχή λειτουργία. Δεν σταματά ποτέ».

Εντούτοις, «αυτό που θέλουμε να κάνουμε τώρα είναι και η ποιοτική αναβάθμισή του» με την υιοθέτηση της ψηφιακής στρατηγικής για την ποιοτικότερη διαχείριση των υδάτων, συμπληρώνει ο ίδιος.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Παπαδόπουλος προειδοποιεί τους πολίτες πως το μείζον πρόβλημα ποιότητας στο αστικό δίκτυο εντοπίζεται, κυρίως, «στις εσωτερικές εγκαταστάσεις των πολυκατοικιών». Ενδεικτικά, σε μία πολυκατοικία 70 ετών «το υδραυλικό σύστημα μέσα είναι πεπαλαιωμένο, έχει σκουριές και διάφορα προβλήματα», προσθέτει.

Με τα νέα υδρόμετρα και τον εκσυγχρονισμό του αστικού δικτύου η ΕΥΑΘ στοχεύει σε μείωση των απωλειών, μείωση των παράνομων υδροληψιών και σε πληρέστερη καταγραφή σε «πυκνότερα» διαστήματα από το τετράμηνο, όπως ισχύει σήμερα.

Παράλληλα, είναι χαρακτηριστικό πως με βάση τις εκτιμήσεις της ΕΥΑΘ «έχουμε μία απώλεια νερού της τάξης του 30%» κατά μέσο όρο το χρόνο, κάτι το οποίο είναι «φυσιολογικό» αν αναλογιστεί κανείς ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες το ποσοστό απωλειών ανέρχεται, σχεδόν, στο 20%, υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Η ανομβρία και το νέο διυλιστήριο

Το νέο διυλιστήριο είναι το επόμενο μεγάλο έργο, το οποίο «θα μας επιτρέψει να διπλασιάσουμε σχεδόν τη δυνατότητα διύλισης νερού από τον Αλιάκμονα και να αντιμετωπίσουμε σε βάθος χρόνου τις ανάγκες της πόλης. Θα ενισχυθεί η ροή και η ποσότητα», ενημερώνει ο κ. Παπαδόπουλος και τοποθετεί χρονικά την έναρξη λειτουργίας στου διυλιστηρίου το πολύ σε τέσσερα χρόνια από σήμερα.

Στο ερώτημα εάν η φετινή ανομβρία κατά τη φθινοπωρινή περίοδο δύναται να επηρεάσει τις διαθέσιμες ποσότητες ύδατος για τη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ επιβεβαιώνει μεν ότι «η Αραβησσός, στο Πάικο στην πραγματικότητα δεν είχε φέτος αρκετές βροχές», συμπληρώνει, δε, πως «αυτό δεν σημαίνει ότι βραχυπρόθεσμα έχουμε πρόβλημα», αλλά «αν πιστέψει κανείς τους συναδέλφους μετεωρολόγους, υπάρχει μία περιοδικότητα» στις περιόδους βροχοπτώσεων και ανομβρίας, οπότε μακροπρόθεσμα εγείρονται ερωτήματα. Από την άλλη, «ο Αλιάκμονας δεν επηρεάζεται τόσο, γιατί σχηματίζεται από τα νερά στην Πίνδο, που επηρεάζονται από τις βροχοπτώσεις στη Δυτική Ελλάδα, που έχει άφθονες», τονίζει καθησυχαστικά ο κ. Παπαδόπουλος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 8 Δεκεμβρίου 2019

Τη δυνατότητα να διαχειρίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο τα διαθέσιμα αποθέματα ύδατος σε ολόκληρο το πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης έχει πλέον η Εταιρεία Ύδρευσης Αποχέτευσης Θεσσαλονίκης, καθώς την τρέχουσα εβδομάδα ολοκληρώθηκε η διασύνδεση των υδραγωγείων του Αλιάκμονα και της Αραβησσού.

Εν τοις πράγμασι, «για πρώτη φορά συνδέονται οι δύο βασικοί κλάδοι τροφοδοσίας της πόλης μεταξύ τους, οπότε υπάρχει δυνατότητα υποστήριξης του κλάδου που δέχεται νερό από την Αραβησσό και του κλάδου που δέχεται νερό από τον Αλιάκμονα» συνοψίζει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του δ.σ. της ΕΥΑΘ Άγις Παπαδόπουλος.

«Σε περίπτωση κάποιου ατυχήματος, θα υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ευελιξία στη δυνατότητα κάλυψης των φορτίων, ώστε να έχουμε τις μικρότερες δυνατές παρενέργειες» στην καθημερινότητα της πόλης και των δήμων, σύμφωνα με τον κ. Παπαδόπουλο. Πιο συγκεκριμένα, η συνένωση των δύο υδραγωγείων επιτρέπει στην ΕΥΑΘ να υδροδοτεί εναλλακτικά το κέντρο της πόλης και από τον Αλιάκμονα και όχι μόνο από την Αραβησσό, όπως συνέβαινε μέχρι πριν από λίγες ημέρες.

Σε κάθε περίπτωση «το νερό του Αλιάκμονα και το νερό της Αραβησσού, από μόνα τους, δεν φτάνουν να καλύψουν την αιχμή της ζήτησης στη Θεσσαλονίκη. Εξαρτάται από το πόση ζήτηση υπάρχει και από τεχνικές λεπτομέρειες, όπως είναι ο χειρισμός του δικτύου», προειδοποιεί ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ. Αυτό το έργο «μας διασφαλίζει ότι εφόσον έχουμε μία λελογισμένη κατανάλωση, που σε περίπτωση κάποιας κρίσης επαφιόμαστε στο ότι οι καταναλωτές θα δείξουν κάποια αυτοσυγκράτηση και με τους κατάλληλους χειρισμούς του δικτύου θα μπορέσει να αποφευχθεί η ολική διακοπή και θα μπορεί να υπάρχει πάντα η κάλυψη αναγκών της πόλης», εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.

Ζητούμενο η αποφυγή της «στεγνής» άνοιξης του 2018

Το μείζον πρόβλημα εντοπίζεται στο τμήμα του αγωγού της Αραβησσού στη Σίνδο, όπου για περίπου 1,6 χιλιόμετρα, λόγω παλαιότητας και σύστασης του εδάφους, ο αγωγός έχει φθαρεί υπερβολικά, σημειώνει ο κ. Παπαδόπουλος.

Αποκαλύπτει πως τις επόμενες ημέρες «θα βάλουμε μπρος τη σταδιακή επιθεώρηση και επισκευή, όπου απαιτείται, του αγωγού» και συμπληρώνει πως η επισκευή των προβληματικών τμημάτων αφορά αρχικά μία έκταση περίπου ενός χιλιομέτρου, το οποίο «είναι αυτό που, η εμπειρία και το ιστορικό που έχουμε, έχει δείξει ότι εκεί είναι οι περισσότερες βλάβες και φθορές, γιατί έχει να κάνει με τη σύσταση του εδάφους». Αυτό το σημείο «έκανε νερά» και το 2018, προκαλώντας χάος για σχεδόν επτά ημέρες στους περισσότερους δήμους της μητροπολιτικής ενότητας Θεσσαλονίκης.

Η επισκευή του αγωγού της Αραβησσού μπορεί να διαρκέσει από μερικές εβδομάδες μέχρι και μήνες, διότι «θα πρέπει να αποκαλυφθεί με μεγάλη προσοχή ο αγωγός και αναλόγως του τι θα προκύπτει θα επισκευάζεται. Αν δεν προκύψουν μείζονα προβλήματα, μπορεί να διαρκέσει κάποιες βδομάδες, κάποιους μήνες», εξηγεί ο κ. Παπαδόπουλος.

Μετά από τα προβληματικά 1,6 χιλιόμετρα και «εφόσον χρειαστεί», θα εξεταστεί και το υπόλοιπο τμήμα του αγωγού, ο οποίος «έχει αρκετές δεκαετίες ζωής στην πλάτη, αλλά όλα τα μεγάλα έργα υποδομής είναι στη φύση τους να τα επιθεωρεί κανείς και να τα επισκευάζει ανά διαστήματα», παρατηρεί ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ.

Να σημειωθεί ότι η επισκευή θα γίνει με πόρους της ΕΥΑΘ. Το κόστος του έργου δεν μπορεί να προϋπολογιστεί και θα γίνει απολογιστικά, σύμφωνα με τον ίδιο. Σε κάθε περίπτωση «είναι διασφαλισμένη η χρηματοδότηση και είναι και έργο υψίστης προτεραιότητας», διαβεβαιώνει ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ.

Τα συνοδευτικά έργα

Στην ΕΥΑΘ «επανεξετάζουμε ένα πρόγραμμα δράσεων, το οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνει νέας τεχνολογίας μετρητές και εκσυγχρονισμό του δικτύου, τα οποία πιστεύουμε με το νέο έτος θα μπορέσουμε να τα ξεκινήσουμε, μόλις υπάρξει ολοκληρωμένη μελέτη», αποκαλύπτει ο κ. Παπαδόπουλος.

Ερωτηθείς για την κατάσταση στην οποία βρίσκεται το αστικό δίκτυο ύδρευσης, ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ επισημαίνει μέσω της «ΜτΚ» ότι οι διαδικασίες ανανέωσης, εκσυγχρονισμού και αναβάθμισής του εξελίσσονται διαρκώς, καθώς «η ανανέωση των υποδομών είναι σε συνεχή λειτουργία. Δεν σταματά ποτέ».

Εντούτοις, «αυτό που θέλουμε να κάνουμε τώρα είναι και η ποιοτική αναβάθμισή του» με την υιοθέτηση της ψηφιακής στρατηγικής για την ποιοτικότερη διαχείριση των υδάτων, συμπληρώνει ο ίδιος.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο κ. Παπαδόπουλος προειδοποιεί τους πολίτες πως το μείζον πρόβλημα ποιότητας στο αστικό δίκτυο εντοπίζεται, κυρίως, «στις εσωτερικές εγκαταστάσεις των πολυκατοικιών». Ενδεικτικά, σε μία πολυκατοικία 70 ετών «το υδραυλικό σύστημα μέσα είναι πεπαλαιωμένο, έχει σκουριές και διάφορα προβλήματα», προσθέτει.

Με τα νέα υδρόμετρα και τον εκσυγχρονισμό του αστικού δικτύου η ΕΥΑΘ στοχεύει σε μείωση των απωλειών, μείωση των παράνομων υδροληψιών και σε πληρέστερη καταγραφή σε «πυκνότερα» διαστήματα από το τετράμηνο, όπως ισχύει σήμερα.

Παράλληλα, είναι χαρακτηριστικό πως με βάση τις εκτιμήσεις της ΕΥΑΘ «έχουμε μία απώλεια νερού της τάξης του 30%» κατά μέσο όρο το χρόνο, κάτι το οποίο είναι «φυσιολογικό» αν αναλογιστεί κανείς ότι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες το ποσοστό απωλειών ανέρχεται, σχεδόν, στο 20%, υπογραμμίζει ο κ. Παπαδόπουλος.

Η ανομβρία και το νέο διυλιστήριο

Το νέο διυλιστήριο είναι το επόμενο μεγάλο έργο, το οποίο «θα μας επιτρέψει να διπλασιάσουμε σχεδόν τη δυνατότητα διύλισης νερού από τον Αλιάκμονα και να αντιμετωπίσουμε σε βάθος χρόνου τις ανάγκες της πόλης. Θα ενισχυθεί η ροή και η ποσότητα», ενημερώνει ο κ. Παπαδόπουλος και τοποθετεί χρονικά την έναρξη λειτουργίας στου διυλιστηρίου το πολύ σε τέσσερα χρόνια από σήμερα.

Στο ερώτημα εάν η φετινή ανομβρία κατά τη φθινοπωρινή περίοδο δύναται να επηρεάσει τις διαθέσιμες ποσότητες ύδατος για τη Θεσσαλονίκη, ο πρόεδρος της ΕΥΑΘ επιβεβαιώνει μεν ότι «η Αραβησσός, στο Πάικο στην πραγματικότητα δεν είχε φέτος αρκετές βροχές», συμπληρώνει, δε, πως «αυτό δεν σημαίνει ότι βραχυπρόθεσμα έχουμε πρόβλημα», αλλά «αν πιστέψει κανείς τους συναδέλφους μετεωρολόγους, υπάρχει μία περιοδικότητα» στις περιόδους βροχοπτώσεων και ανομβρίας, οπότε μακροπρόθεσμα εγείρονται ερωτήματα. Από την άλλη, «ο Αλιάκμονας δεν επηρεάζεται τόσο, γιατί σχηματίζεται από τα νερά στην Πίνδο, που επηρεάζονται από τις βροχοπτώσεις στη Δυτική Ελλάδα, που έχει άφθονες», τονίζει καθησυχαστικά ο κ. Παπαδόπουλος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 8 Δεκεμβρίου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία