ΠΑΙΔΕΙΑ

Επαναλειτουργία των σχολείων μέσα σε κλίμα αβεβαιότητας

Με αυστηρά μέτρα, rapid tests στους εκπαιδευτικούς και διαφορετικές ώρες προσέλευσης και αποχώρησης θα γίνει η επιστροφή των μαθητών στα θρανία. Προβληματισμό προκάλεσαν τα αντικρουόμενα μηνύματα για το άνοιγμα - Διχασμένοι οι ειδικοί.

 10/01/2021 20:00

Επαναλειτουργία των σχολείων μέσα σε κλίμα αβεβαιότητας
(Φωτογραφία αρχείου) Μαθητές της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και των Ειδικών Σχολείων επιστρέφουν στα σχολεία

Έλενα Αποστολίδου

Σενάρια, συσκέψεις, ανακοινώσεις, αλλαγή δεδομένων και πολλά ερωτήματα είχε η εβδομάδα που μας πέρασε στο ζήτημα της επαναλειτουργίας των σχολείων για τη νέα χρονιά. Οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των Ειδικών Σχολείων επιστρέφουν αύριο, Δευτέρα 11 Ιανουαρίου στα σχολεία και στη δια ζώσης εκπαίδευση που τελικά θα πραγματοποιηθεί σε όλη τη χώρα, ακόμα και στις επιδημιολογικά επιβαρυμένες περιοχές. Μόνο που η επιστροφή στα σχολεία γίνεται μέσα σε κλίμα επιφυλακτικότητας που δημιουργήθηκε από τις διαφορετικές εισηγήσεις των ειδικών στο ζήτημα, αλλά και μέσα σε κλίμα ασάφειας, από τις αντικρουόμενες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που με τις τοποθετήσεις τους «ανοιγόκλειναν» καθημερινά τα σχολεία.

Θολό τοπίο

Η εύθραυστη επιδημιολογική κατάσταση και η αναμονή για την αποτύπωση των επιδημιολογικών δεδομένων των ημερών των Χριστουγέννων και της περιόδου χαλάρωσης των μέτρων, φαίνεται πως οδήγησε σε σύγχυση μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς που λάμβαναν πολλαπλά και διαφορετικά μηνύματα. Ξεκάθαρο κλίμα δεν υπήρχε και η τελική απόφαση έμοιαζε μέχρι το τέλος της εβδομάς με γρίφο.

Την Πέμπτη το μεσημέρι το υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του θέλησε να βάλει τέλος στην ασάφεια και προχώρησε σε υπενθύμιση της ειλημμένης απόφασης για άνοιγμα των σχολείων στις 11 Ιανουαρίου. «Υπενθυμίζεται η απόφαση της κυβέρνησης, στη βάση εισήγησης της Επιτροπής των ειδικών, για δια ζώσης επαναλειτουργία των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Ειδικών Σχολείων όλων των βαθμίδων την προσεχή Δευτέρα 11 Ιανουαρίου. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα εν λόγω σχολεία αναλαμβάνουν υπηρεσία, την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου». Λίγες ώρες νωρίτερα, η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη είχε αφήσει ανοιχτό το ζήτημα του ανοίγματος των σχολείων στις 11 Ιανουαρίου, λέγοντας πως «δεν υπάρχουν βεβαιότητες» παραπέμποντας στα επιδημιολογικά δεδομένα και την εισήγηση των Ειδικών όπου θα λάμβανε την τελική απόφαση την Παρασκευή. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπτρίτη, ο οποίος μίλησε ακόμα και για «αιφνιδιαστικά μέτρα» μέσα στο Σαββατοκύριακο που μπορεί να αλλάξουν την απόφαση για τα σχολεία. Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας υπογράμμισε ότι συμφωνεί με τις παραπάνω τοποθετήσεις και μίλησε για «άνοιγμα με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην ανοίξουν τελικά τα σχολεία.

Οι χειρισμοί στο θέμα των σχολείων προκάλεσαν την αντίδραση της αντιπολίτευσης, με το ΣΥΡΙΖΑ να καλεί την κυβέρνηση να «μην παίζει με την υγεία και την αγωνία των εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών». Το ΚΙΝΑΛ έκανε λόγο για «ράβε ξήλωνε» της κυβέρνησης στο θέμα και το ΚΚΕ ζήτησε «να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα και να ανοίξουν τα σχολεία με ασφάλεια».

Διχασμένοι και οι Λοιμωξιολόγοι

Διαφορετικές απόψεις καταγράφονται και στην Επιτροπή των Λοιμωξιλόγων για το άνοιγμα των σχολείων, με την πλειοψηφία να δίνει το «πράσινο φως» ακόμα και στις «κόκκινες» περιοχές, στις οποίες καταγράφεται αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο. Οι ειδικοί εμφανίζονται διχασμένοι στο ζήτημα. Η καθηγήτρια Επιδημιολογίας του ΕΚΠΑ, Αθηνά Λινού, χαρακτηρίζει «σωστή απόφαση το άνοιγμα των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων και όχι των γυμνασίων και των λυκείων της χώρας». Η ίδια έδωσε έμφαση στα αυστηρά μέτρα που λαμβάνει το υπουργείο Παιδείας, ενώ στάθηκε για ακόμα μια φορά στο χαμηλό ιικό φορτίο των μικρών παιδιών.

Ο καθηγητής πολιτικής της Υγείας του London School of Economics, Ηλίας Μόσιαλος σε ανάρτησή του στο Facebook αναφέρθηκε στο ζήτημα των σχολείων και στη διαχείριση της πληροφορίας γύρω από το άνοιγμά τους. «Η κυβέρνηση προφανώς θα σταθμίσει και τα επιδημιολογικά δεδομένα, και το ρίσκο της αναστολής της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τα παιδιά, αλλά και τους οικονομικούς κινδύνους. Αυτό όμως πρέπει να γίνεται σαφές κάθε φορά. Ιδανικά δε, δεν πρέπει να γίνονται κατηγορηματικές δηλώσεις. Αντιμετωπίζουμε ένα πρωτοφανές φαινόμενο. Είναι λογικό να αλλάζει γνώμη και πορεία η κυβέρνηση όταν αλλάζουν τα δεδομένα σε μία τόσο δυναμικά εξελισσόμενη κατάσταση. Αυτό που δεν είναι λογικό είναι να εκπέμπονται αντικρουόμενα μηνύματα και τελικά να αλλάζουν οι κατευθύνσεις μέσα σε λίγες ώρες» αναφέρει ο κ. Μόσιαλος.

Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την επόμενη περίοδο κάνοντας λόγο για τρίτο κύμα της πανδημίας που λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών θα λειτουργήσει επιβαρυντικά στη χώρα μας. Ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Σαρηγιάννης, στο θέμα των σχολείων έδειξε προς την περίοδο πριν τις εορτές όπου η μείωση των κρουσμάτων ήρθε μετά το κλείσιμο των σχολείων. Ο Νίκος Καπραβέλος, διευθυντής ΜΕΘ του Νοσοκομείου «Παπανικολάου» από την πλευρά του μίλησε για ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων το επόμενο διάστημα.

Αυστηρά μέτρα και rapid test

Με αυστηρά μέτρα ανοίγουν τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία, με το υπουργείο Παιδείας να επικεντρώνεται στη λήψη προληπτικών μέτρων στη λειτουργία των σχολικών μονάδων, αλλά και στην αποφυγή συγχρωτισμού από τους γονείς των μαθητών στις εισόδους και τις εξόδους των σχολείων, όπου θα γίνεται πλέον σε διαφορετικές ώρες ανά τάξη. Όπως ορίζει ο κανονισμός του υπουργείου, προβλέπεται «διαφοροποιημένη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης, ανά ομάδες τμημάτων όπου αυτό είναι εφικτό και αναγκαίο καθώς και χρήση περισσοτέρων της μίας εισόδου της σχολικής μονάδας, όπου υπάρχουν» με στόχο την πρόληψη του συγχρωτισμού των συνοδών των μαθητών. Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τα υπουργεία Υγείας, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εθνικής Άμυνας έθεσε σε λειτουργία την ειδική πλατφόρμα μέσω της οποίας εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αιτούνται δωρεάν εξέταση για τον κορονοϊό. Το μέτρο έχει εθελοντικό χαρακτήρα και συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί που καταθέτουν την αίτησή τους στην πλατφόρμα (edu.testing.gov.gr), όπου ενημερώνονται μέσω SMS για το ραντεβού τους στο πλησιέστερο από τα 386 σημεία ελέγχου σε όλη την Ελλάδα.

Κεντρική Μακεδονία

Σε ετοιμότητα βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί στην Κεντρική Μακεδονία, οι οποίοι όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Αλέξανδρος Κόπτσης, Διευθυντής Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να κάνουν δωρεάν εξέταση για τον κορονοϊό. Όπως εξηγεί ο ίδιος, αρκετοί δήμου έχουν αναλάβει την πρωτοβουλία για δωρεάν τεστ στους εκπαιδευτικούς που επιστρέφουν τη Δευτέρα στις σχολικές μονάδες. «Περιμέναμε ότι μετά την περίοδο των εορτών θα ανοίξουν τα σχολεία και ήμασταν σε ετοιμότητα. Από την ώρα που ενημερωθήκαμε από την υπουργό Παιδείας ότι ανοίγουν τα σχολεία, αμέσως ήρθαμε σε επικοινωνία με τους διευθυντές εκπαίδευσης και μέσα από συνεχείς συσκέψεις προχωρήσαμε στη ρύθμιση όλων των λεπτομερειών. Δόθηκαν εντολές προς όλα τα σχολεία να τηρηθούν στο έπακρο οι οδηγίες που έστειλε το αρμόδιο υπουργείο και κυρίως για το νέο μέτρο, την κλιμακούμενη προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών στους χώρους των σχολείων με ευθύνη των διευθυντών, ώστε να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός των συνοδών. Έχει αποδεχθεί ότι η διασπορά στα σχολεία είναι ελάχιστη και γι’ αυτό θα πρέπει να αποφύγουμε και τον συγχρωτισμό που ευνοεί τη μετάδοση. Δεν θα συγχρωτίζονται οι γονείς, θα έρχονται και θα φεύγουν σταδιακά. Θα γίνει η χρήση όλων των εισόδων και των εξόδων των σχολείων και τα παιδιά θα βγαίνουν σε διαφορετικές ώρες διαλείμματα.

Κάνουμε ό,τι μπορούμε σε συνεννόηση με τον Πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Ιγνάτιο Καϊτεζίδη, ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος εξοπλισμός σε όλα τα σχολεία, αντισηπτικά, μάσκες κ.λπ. Σκοπός μας είναι να είμαστε ακόμα καλύτερα προετοιμασμένοι από τις προηγούμενες φορές. Παράλληλα, είναι σημαντική η παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας για τα τεστ στους εκπαιδευτικούς, αλλά και το ότι δόθηκε προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς στον εμβολιασμό» τονίζει ο κ. Κόπτσης.

Αποφυγή συγχρωτισμού των γονέων

«Προβληματισμός και αγωνία» επικρατεί στους γονείς των μαθητών σύμφωνα με τον Θανάση Κοκονά, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» «προσπαθούμε να παρακολουθήσουμε την κυβέρνηση και τους χειρισμούς της στο θέμα των σχολείων. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τον τρόπο που επιλέγει να χειριστεί ένα τόσο σημαντικό και ευαίσθητο θέμα. Ακούγαμε κάθε λίγες ώρες και άλλες, εκ διαμέτρου αντίθετες μεταξύ τους δηλώσεις από στελέχη της κυβέρνησης. Η εβδομάδα τελείωνε, οι γονείς έπρεπε να δουν τι θα κάνουν με τον προγραμματισμό τους και πάλι δεν γνώριζαν αν θα πάνε τελικά τα παιδιά στο σχολείο ή όχι. Επιπλέον, δημιουργούνται σοβαρά ερωτήματα ως προς την ασυνέπεια λόγου και πράξεων απέναντι στους μαθητές γυμνασίου και λυκείου της χώρας». Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι τα τεστ COVID στους εκπαιδευτικούς είναι σημαντικά, αλλά θέτει και πάλι το ζήτημα των υπεράριθμων τμημάτων. «Το υπουργείο παίρνει μέτρα αποφυγής συγχρωτισμού στην είσοδο και έξοδο των μαθητών, αλλά την ίδια ώρα κλείνει τα μάτια στα υπεράριθμα τμήματα, στις τάξεις με 25 και 28 παιδιά. Όλα αυτά προκαλούν ανησυχία όταν ακούμε από τους ειδικούς ότι έρχεται πιο σφοδρό κύμα της πανδημίας» δηλώνει ο κ. Κοκονάς.

Στο ίδια ζήτημα, των υπεράριθμων τμημάτων στέκονται και οι εκπαιδευτικοί. Ο Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ), Θανάσης Κικίνης, τόνισε τις δυσκολίες στον αερισμό των σχολικών αιθουσών που είναι απαραίτητος και ορίζεται και στα μέτρα πρόληψης, επισημαίνοντας τις δυσκολίες που προκύπτουν λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών στην περίοδο που μπαίνουμε, αλλά και του μεγάλου αριθμού μαθητών ανά σχολική τάξη που λειτουργεί επιβαρυντικά.

Τηλεκπαίδευση και μείωση της ύλης

Την περασμένη Παρασκευή ξεκίνησαν τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης για τους μαθητές των γυμνασίων και των λυκείων της χώρας, με το άνοιγμα των σχολείων να εξετάζεται το επόμενο διάστημα από τους Λοιμωξιολόγους που επιθυμούν να έχουν ολοκληρωμένη την επιδημιολογική εικόνα που δημιουργεί η περίοδος των εορτών, αλλά και το άνοιγμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως δήλωσε ότι θα συνεχιστούν οι προσπάθειες λειτουργίας της δια ζώσης εκπαίδευσης και στις υπόλοιπες εκπαιδευτικές δομές, επαναλαμβάνοντας πως «το σχολείο είναι το φυσικό περιβάλλον των μαθητών». Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη μείωση της ύλης στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ Λυκείου. Η μείωση της ύλης θα γίνει σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στην Γ' τάξη του συνόλου των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας και θα γίνει αναλογικά, δηλαδή σύμφωνα με την πρόοδο που είχε πραγματοποιηθεί στη διδασκαλία της ύλης και αφορά την περίοδο μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου.

kerameos.jpg

Αλλαγή προσώπων στο υπουργείο Παιδείας

Σημαντικές αλλαγές στο υπουργείο Παιδείας έφερε ο ανασχηματισμός, με τον πρωθυπουργό να αποφασίζει την παραμονή της Νίκη Κεραμέως στο τιμόνι του υπουργείου και την αλλαγή των δυο υφυπουργών Σοφία Ζαχαράκη και Βασίλη Διγαλάκη, από τους Ζέττα Μακρή και Άγγελο Συρίγο αντίστοιχα. Οι δυο νέοι υφυπουργοί Παιδείας ανέλαβαν καθήκοντα την εβδομάδα που μας πέρασε. Ο νέος υφυπουργός Άγγελος Συρίγος είναι νομικός, αναπληρωτής καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και ανέλαβε τη Γενική Γραμματεία Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η Ζέττα Μακρή είναι η νέα υφυπουργός Παιδείας, αρμόδια για θέματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής. Η κ. Μακρή αναφέρθηκε στο άνοιγμα των σχολείων, διαψεύδοντας τα σενάρια ότι δεν θα ανοίξουν, ενώ σε τοποθετήσεις της επισήμανε ότι οι εκπαιδευτικοί θα εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Ιανουαρίου 2021

Σενάρια, συσκέψεις, ανακοινώσεις, αλλαγή δεδομένων και πολλά ερωτήματα είχε η εβδομάδα που μας πέρασε στο ζήτημα της επαναλειτουργίας των σχολείων για τη νέα χρονιά. Οι μαθητές της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και των Ειδικών Σχολείων επιστρέφουν αύριο, Δευτέρα 11 Ιανουαρίου στα σχολεία και στη δια ζώσης εκπαίδευση που τελικά θα πραγματοποιηθεί σε όλη τη χώρα, ακόμα και στις επιδημιολογικά επιβαρυμένες περιοχές. Μόνο που η επιστροφή στα σχολεία γίνεται μέσα σε κλίμα επιφυλακτικότητας που δημιουργήθηκε από τις διαφορετικές εισηγήσεις των ειδικών στο ζήτημα, αλλά και μέσα σε κλίμα ασάφειας, από τις αντικρουόμενες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών που με τις τοποθετήσεις τους «ανοιγόκλειναν» καθημερινά τα σχολεία.

Θολό τοπίο

Η εύθραυστη επιδημιολογική κατάσταση και η αναμονή για την αποτύπωση των επιδημιολογικών δεδομένων των ημερών των Χριστουγέννων και της περιόδου χαλάρωσης των μέτρων, φαίνεται πως οδήγησε σε σύγχυση μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς που λάμβαναν πολλαπλά και διαφορετικά μηνύματα. Ξεκάθαρο κλίμα δεν υπήρχε και η τελική απόφαση έμοιαζε μέχρι το τέλος της εβδομάς με γρίφο.

Την Πέμπτη το μεσημέρι το υπουργείο Παιδείας με ανακοίνωσή του θέλησε να βάλει τέλος στην ασάφεια και προχώρησε σε υπενθύμιση της ειλημμένης απόφασης για άνοιγμα των σχολείων στις 11 Ιανουαρίου. «Υπενθυμίζεται η απόφαση της κυβέρνησης, στη βάση εισήγησης της Επιτροπής των ειδικών, για δια ζώσης επαναλειτουργία των Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Ειδικών Σχολείων όλων των βαθμίδων την προσεχή Δευτέρα 11 Ιανουαρίου. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα εν λόγω σχολεία αναλαμβάνουν υπηρεσία, την Παρασκευή 8 Ιανουαρίου». Λίγες ώρες νωρίτερα, η αναπληρώτρια κυβερνητική εκπρόσωπος Αριστοτελία Πελώνη είχε αφήσει ανοιχτό το ζήτημα του ανοίγματος των σχολείων στις 11 Ιανουαρίου, λέγοντας πως «δεν υπάρχουν βεβαιότητες» παραπέμποντας στα επιδημιολογικά δεδομένα και την εισήγηση των Ειδικών όπου θα λάμβανε την τελική απόφαση την Παρασκευή. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι δηλώσεις του υπουργού Επικρατείας Γιώργου Γεραπτρίτη, ο οποίος μίλησε ακόμα και για «αιφνιδιαστικά μέτρα» μέσα στο Σαββατοκύριακο που μπορεί να αλλάξουν την απόφαση για τα σχολεία. Ο υπουργός Υγείας Βασίλης Κικίλιας υπογράμμισε ότι συμφωνεί με τις παραπάνω τοποθετήσεις και μίλησε για «άνοιγμα με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα», αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην ανοίξουν τελικά τα σχολεία.

Οι χειρισμοί στο θέμα των σχολείων προκάλεσαν την αντίδραση της αντιπολίτευσης, με το ΣΥΡΙΖΑ να καλεί την κυβέρνηση να «μην παίζει με την υγεία και την αγωνία των εκπαιδευτικών, γονέων και μαθητών». Το ΚΙΝΑΛ έκανε λόγο για «ράβε ξήλωνε» της κυβέρνησης στο θέμα και το ΚΚΕ ζήτησε «να ληφθούν όλα τα αναγκαία μέτρα και να ανοίξουν τα σχολεία με ασφάλεια».

Διχασμένοι και οι Λοιμωξιολόγοι

Διαφορετικές απόψεις καταγράφονται και στην Επιτροπή των Λοιμωξιλόγων για το άνοιγμα των σχολείων, με την πλειοψηφία να δίνει το «πράσινο φως» ακόμα και στις «κόκκινες» περιοχές, στις οποίες καταγράφεται αυξημένο επιδημιολογικό φορτίο. Οι ειδικοί εμφανίζονται διχασμένοι στο ζήτημα. Η καθηγήτρια Επιδημιολογίας του ΕΚΠΑ, Αθηνά Λινού, χαρακτηρίζει «σωστή απόφαση το άνοιγμα των νηπιαγωγείων και των δημοτικών σχολείων και όχι των γυμνασίων και των λυκείων της χώρας». Η ίδια έδωσε έμφαση στα αυστηρά μέτρα που λαμβάνει το υπουργείο Παιδείας, ενώ στάθηκε για ακόμα μια φορά στο χαμηλό ιικό φορτίο των μικρών παιδιών.

Ο καθηγητής πολιτικής της Υγείας του London School of Economics, Ηλίας Μόσιαλος σε ανάρτησή του στο Facebook αναφέρθηκε στο ζήτημα των σχολείων και στη διαχείριση της πληροφορίας γύρω από το άνοιγμά τους. «Η κυβέρνηση προφανώς θα σταθμίσει και τα επιδημιολογικά δεδομένα, και το ρίσκο της αναστολής της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τα παιδιά, αλλά και τους οικονομικούς κινδύνους. Αυτό όμως πρέπει να γίνεται σαφές κάθε φορά. Ιδανικά δε, δεν πρέπει να γίνονται κατηγορηματικές δηλώσεις. Αντιμετωπίζουμε ένα πρωτοφανές φαινόμενο. Είναι λογικό να αλλάζει γνώμη και πορεία η κυβέρνηση όταν αλλάζουν τα δεδομένα σε μία τόσο δυναμικά εξελισσόμενη κατάσταση. Αυτό που δεν είναι λογικό είναι να εκπέμπονται αντικρουόμενα μηνύματα και τελικά να αλλάζουν οι κατευθύνσεις μέσα σε λίγες ώρες» αναφέρει ο κ. Μόσιαλος.

Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την επόμενη περίοδο κάνοντας λόγο για τρίτο κύμα της πανδημίας που λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών θα λειτουργήσει επιβαρυντικά στη χώρα μας. Ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Σαρηγιάννης, στο θέμα των σχολείων έδειξε προς την περίοδο πριν τις εορτές όπου η μείωση των κρουσμάτων ήρθε μετά το κλείσιμο των σχολείων. Ο Νίκος Καπραβέλος, διευθυντής ΜΕΘ του Νοσοκομείου «Παπανικολάου» από την πλευρά του μίλησε για ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων το επόμενο διάστημα.

Αυστηρά μέτρα και rapid test

Με αυστηρά μέτρα ανοίγουν τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά σχολεία, με το υπουργείο Παιδείας να επικεντρώνεται στη λήψη προληπτικών μέτρων στη λειτουργία των σχολικών μονάδων, αλλά και στην αποφυγή συγχρωτισμού από τους γονείς των μαθητών στις εισόδους και τις εξόδους των σχολείων, όπου θα γίνεται πλέον σε διαφορετικές ώρες ανά τάξη. Όπως ορίζει ο κανονισμός του υπουργείου, προβλέπεται «διαφοροποιημένη ώρα προσέλευσης και αναχώρησης, ανά ομάδες τμημάτων όπου αυτό είναι εφικτό και αναγκαίο καθώς και χρήση περισσοτέρων της μίας εισόδου της σχολικής μονάδας, όπου υπάρχουν» με στόχο την πρόληψη του συγχρωτισμού των συνοδών των μαθητών. Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας σε συνεργασία με τα υπουργεία Υγείας, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Εθνικής Άμυνας έθεσε σε λειτουργία την ειδική πλατφόρμα μέσω της οποίας εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αιτούνται δωρεάν εξέταση για τον κορονοϊό. Το μέτρο έχει εθελοντικό χαρακτήρα και συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί που καταθέτουν την αίτησή τους στην πλατφόρμα (edu.testing.gov.gr), όπου ενημερώνονται μέσω SMS για το ραντεβού τους στο πλησιέστερο από τα 386 σημεία ελέγχου σε όλη την Ελλάδα.

Κεντρική Μακεδονία

Σε ετοιμότητα βρίσκονται οι εκπαιδευτικοί στην Κεντρική Μακεδονία, οι οποίοι όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Αλέξανδρος Κόπτσης, Διευθυντής Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον να κάνουν δωρεάν εξέταση για τον κορονοϊό. Όπως εξηγεί ο ίδιος, αρκετοί δήμου έχουν αναλάβει την πρωτοβουλία για δωρεάν τεστ στους εκπαιδευτικούς που επιστρέφουν τη Δευτέρα στις σχολικές μονάδες. «Περιμέναμε ότι μετά την περίοδο των εορτών θα ανοίξουν τα σχολεία και ήμασταν σε ετοιμότητα. Από την ώρα που ενημερωθήκαμε από την υπουργό Παιδείας ότι ανοίγουν τα σχολεία, αμέσως ήρθαμε σε επικοινωνία με τους διευθυντές εκπαίδευσης και μέσα από συνεχείς συσκέψεις προχωρήσαμε στη ρύθμιση όλων των λεπτομερειών. Δόθηκαν εντολές προς όλα τα σχολεία να τηρηθούν στο έπακρο οι οδηγίες που έστειλε το αρμόδιο υπουργείο και κυρίως για το νέο μέτρο, την κλιμακούμενη προσέλευση και αποχώρηση των μαθητών στους χώρους των σχολείων με ευθύνη των διευθυντών, ώστε να αποφευχθεί ο συγχρωτισμός των συνοδών. Έχει αποδεχθεί ότι η διασπορά στα σχολεία είναι ελάχιστη και γι’ αυτό θα πρέπει να αποφύγουμε και τον συγχρωτισμό που ευνοεί τη μετάδοση. Δεν θα συγχρωτίζονται οι γονείς, θα έρχονται και θα φεύγουν σταδιακά. Θα γίνει η χρήση όλων των εισόδων και των εξόδων των σχολείων και τα παιδιά θα βγαίνουν σε διαφορετικές ώρες διαλείμματα.

Κάνουμε ό,τι μπορούμε σε συνεννόηση με τον Πρόεδρο της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Ιγνάτιο Καϊτεζίδη, ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος εξοπλισμός σε όλα τα σχολεία, αντισηπτικά, μάσκες κ.λπ. Σκοπός μας είναι να είμαστε ακόμα καλύτερα προετοιμασμένοι από τις προηγούμενες φορές. Παράλληλα, είναι σημαντική η παρέμβαση του υπουργείου Παιδείας για τα τεστ στους εκπαιδευτικούς, αλλά και το ότι δόθηκε προτεραιότητα στους εκπαιδευτικούς στον εμβολιασμό» τονίζει ο κ. Κόπτσης.

Αποφυγή συγχρωτισμού των γονέων

«Προβληματισμός και αγωνία» επικρατεί στους γονείς των μαθητών σύμφωνα με τον Θανάση Κοκονά, πρόεδρο της Ομοσπονδίας Γονέων Κεντρικής Μακεδονίας. Όπως εξηγεί στη «ΜτΚ» «προσπαθούμε να παρακολουθήσουμε την κυβέρνηση και τους χειρισμούς της στο θέμα των σχολείων. Αδυνατούμε να κατανοήσουμε τον τρόπο που επιλέγει να χειριστεί ένα τόσο σημαντικό και ευαίσθητο θέμα. Ακούγαμε κάθε λίγες ώρες και άλλες, εκ διαμέτρου αντίθετες μεταξύ τους δηλώσεις από στελέχη της κυβέρνησης. Η εβδομάδα τελείωνε, οι γονείς έπρεπε να δουν τι θα κάνουν με τον προγραμματισμό τους και πάλι δεν γνώριζαν αν θα πάνε τελικά τα παιδιά στο σχολείο ή όχι. Επιπλέον, δημιουργούνται σοβαρά ερωτήματα ως προς την ασυνέπεια λόγου και πράξεων απέναντι στους μαθητές γυμνασίου και λυκείου της χώρας». Ο ίδιος αναγνωρίζει ότι τα τεστ COVID στους εκπαιδευτικούς είναι σημαντικά, αλλά θέτει και πάλι το ζήτημα των υπεράριθμων τμημάτων. «Το υπουργείο παίρνει μέτρα αποφυγής συγχρωτισμού στην είσοδο και έξοδο των μαθητών, αλλά την ίδια ώρα κλείνει τα μάτια στα υπεράριθμα τμήματα, στις τάξεις με 25 και 28 παιδιά. Όλα αυτά προκαλούν ανησυχία όταν ακούμε από τους ειδικούς ότι έρχεται πιο σφοδρό κύμα της πανδημίας» δηλώνει ο κ. Κοκονάς.

Στο ίδια ζήτημα, των υπεράριθμων τμημάτων στέκονται και οι εκπαιδευτικοί. Ο Πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΔΟΕ), Θανάσης Κικίνης, τόνισε τις δυσκολίες στον αερισμό των σχολικών αιθουσών που είναι απαραίτητος και ορίζεται και στα μέτρα πρόληψης, επισημαίνοντας τις δυσκολίες που προκύπτουν λόγω των χαμηλών θερμοκρασιών στην περίοδο που μπαίνουμε, αλλά και του μεγάλου αριθμού μαθητών ανά σχολική τάξη που λειτουργεί επιβαρυντικά.

Τηλεκπαίδευση και μείωση της ύλης

Την περασμένη Παρασκευή ξεκίνησαν τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης για τους μαθητές των γυμνασίων και των λυκείων της χώρας, με το άνοιγμα των σχολείων να εξετάζεται το επόμενο διάστημα από τους Λοιμωξιολόγους που επιθυμούν να έχουν ολοκληρωμένη την επιδημιολογική εικόνα που δημιουργεί η περίοδος των εορτών, αλλά και το άνοιγμα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως δήλωσε ότι θα συνεχιστούν οι προσπάθειες λειτουργίας της δια ζώσης εκπαίδευσης και στις υπόλοιπες εκπαιδευτικές δομές, επαναλαμβάνοντας πως «το σχολείο είναι το φυσικό περιβάλλον των μαθητών». Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τη μείωση της ύλης στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα της Γ’ Λυκείου. Η μείωση της ύλης θα γίνει σε όλα τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα στην Γ' τάξη του συνόλου των Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων της χώρας και θα γίνει αναλογικά, δηλαδή σύμφωνα με την πρόοδο που είχε πραγματοποιηθεί στη διδασκαλία της ύλης και αφορά την περίοδο μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου.

kerameos.jpg

Αλλαγή προσώπων στο υπουργείο Παιδείας

Σημαντικές αλλαγές στο υπουργείο Παιδείας έφερε ο ανασχηματισμός, με τον πρωθυπουργό να αποφασίζει την παραμονή της Νίκη Κεραμέως στο τιμόνι του υπουργείου και την αλλαγή των δυο υφυπουργών Σοφία Ζαχαράκη και Βασίλη Διγαλάκη, από τους Ζέττα Μακρή και Άγγελο Συρίγο αντίστοιχα. Οι δυο νέοι υφυπουργοί Παιδείας ανέλαβαν καθήκοντα την εβδομάδα που μας πέρασε. Ο νέος υφυπουργός Άγγελος Συρίγος είναι νομικός, αναπληρωτής καθηγητής του Διεθνούς Δικαίου και της Εξωτερικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και ανέλαβε τη Γενική Γραμματεία Ανώτατης Εκπαίδευσης. Η Ζέττα Μακρή είναι η νέα υφυπουργός Παιδείας, αρμόδια για θέματα Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής. Η κ. Μακρή αναφέρθηκε στο άνοιγμα των σχολείων, διαψεύδοντας τα σενάρια ότι δεν θα ανοίξουν, ενώ σε τοποθετήσεις της επισήμανε ότι οι εκπαιδευτικοί θα εμβολιαστούν κατά προτεραιότητα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 10 Ιανουαρίου 2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία