ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ένας ποδηλατόδρομος φέρνει «άνοιξη» αναπλάσεων σε Θεσσαλονίκη και Καλαμαριά

Το σχέδιο που «ξεχάστηκε» στα συρτάρια το 2021 βγαίνει και διανθίζεται

 27/04/2024 07:00

Ένας ποδηλατόδρομος φέρνει «άνοιξη» αναπλάσεων σε Θεσσαλονίκη και Καλαμαριά

Δημήτρης Λαζόπουλος

Στη μελέτη ενός σχεδίου που είχε «ξεχαστεί» από το 2021 στα συρτάρια της διαδημοτικής εταιρείας Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης και των δήμων Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς προχωρούν οι δύο δημοτικές Αρχές, προκειμένου να δημιουργήσουν έναν ποδηλατόδρομο που θα τις συνδέει και ταυτόχρονα θα συμπεριλάβει έργα ανάπλασης διαφόρων σημείων κατά μήκος της πορείας του.

Οι πρώην δημοτικές διοικήσεις Ζέρβα και Δαρδαμανέλη και η πρώην της ΜΑΘ ΑΕ είχαν καταφέρει να εξασφαλίσουν το 2021, από το υπουργείο Τουρισμού, ένα κονδύλι 765.000 ευρώ για να μελετήσουν την κατασκευή νέου ενιαίου ποδηλατόδρομου που θα ένωνε τα παραλιακά μέτωπα Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς. Ωστόσο, για λόγους που δεν έχουν αποσαφηνιστεί μέχρι σήμερα, αυτό το κονδύλι δεν αξιοποιήθηκε μέχρι και το 2023, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει κίνδυνος για επιστροφή του.

Οι νέες διοικήσεις Αγγελούδη και Αράπογλου, καθώς και αυτή στη ΜΑΘ ΑΕ, εντόπισαν το κονδύλι και αποφάσισαν όχι μόνο να προχωρήσουν άμεσα στην αξιοποίησή του, αλλά να εμπλουτίσουν το έργο, καθότι το ποσό είναι πολύ μεγάλο μόνο για τη μελέτη ενός ποδηλατόδρομου. Η σχετική προγραμματική σύμβαση υπογράφηκε από τη ΜΑΘ και τους δήμους και εκκρεμεί η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Η νέα διαδρομή θα «κουμπώσει» στο υπάρχον ποδηλατικό δίκτυο που ξεκινάει από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και καταλήγει στο Μέγαρο Μουσικής, αλλά και σε εκείνο της Μαρίνας στην Κρήνη.

Βασικός στόχος του έργου είναι οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες να διασχίζουν ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη και το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς με ασφάλεια και περνώντας από διάφορα σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος και αναψυχής, τα οποία θα αναδειχθούν στο πλαίσιο του έργου.

Η χάραξη, οι αναπλάσεις και οι προσθήκες

Ειδικότερα, στη Θεσσαλονίκη θα γίνουν νέοι ποδηλατόδρομοι γύρω από το Μέγαρο Μουσικής, την οδό Καθηγητή Ρωσσίδη, τη Θεμιστοκλή Σοφούλη και τη λεωφόρο Γ. Παπανδρέου (πρώην Ανθέων), ενώ θα εκτελεστούν και έργα βιοκλιματικών αναπλάσεων του αστικού περιβάλλοντος με σύγχρονες τεχνολογίες για την εξοικονόμηση ενέργειας και «έξυπνες» λειτουργίες.

Στον δήμο Καλαμαριάς παράλληλα με την κατασκευή του ποδηλατόδρομου θα αναπλαστούν οι οδοί απ’ όπου θα περάσει, δηλαδή τη Θεμιστοκλή Σοφούλη, από το ύψος της Αργοναυτών, και τη Νικολάου Πλαστήρα μέχρι τη Ρέμβη στην Αρετσού, όπου αναμένεται να κατασκευαστεί και το αλιευτικό καταφύγιο.

Ο νέος ποδηλατόδρομος μαζί με τον υφιστάμενο από το λιμάνι μέχρι το Μέγαρο Μουσικής θα εκτείνεται σε μήκος, περίπου, 10 χιλιομέτρων. Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Βιώσιμης Κινητικότητας και Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, εξηγεί στη «ΜτΚ» ότι «επειδή τα χρήματα είναι αρκετά για αυτό που είχε περιγραφεί, προσπαθούμε να διευρύνουμε το αντικείμενο, γιατί αυτό ήταν κάτι ‘γενναιόδωρο’ ως ποσό». Υπό αυτό το πρίσμα, στο έργο μπορούν να ενταχθούν αναπλάσεις περιοχών γύρω από τον νέο ποδηλατόδρομο. Η φύση των αναπλάσεων θα καθοριστεί από τους μελετητές, ωστόσο κάποια από αυτές μπορεί να προβλέπει θέσεις ανάπαυσης με θέα στον Όλυμπο, σύμφωνα με τον κ. Νικηφορίδη.

Σε ό,τι αφορά τις προδιαγραφές ασφαλείας του ποδηλατόδρομου οι μελετητές θα πρέπει να προβλέψουν τις πιο σύγχρονες και να συνυπολογίσουν τις προδιαγραφές της κάθε περιοχής και τη δυνατότητα να κατασκευαστεί μακριά από τα αυτοκίνητα, επάνω σε διευρυμένο πεζοδρόμιο, σημειώνει ο κ. Νικηφορίδης.

Η χάραξη του νέου ποδηλατόδρομου θα αποφασιστεί από τους μελετητές, αλλά ένα σενάριο είναι να διατρέξει περιμετρικά το Μέγαρο Μουσικής, ώστε να αποφευχθούν οδοί όπως η Μαρία Κάλλας, όπου παρατηρείται συνωστισμός από πεζούς κατά τη διάρκεια της ημέρας, διευκρινίζει ο αντιδήμαρχος.

Η Ελπίδα Καλπίδου, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Δόμησης του δήμου Καλαμαριάς, δηλώνει ότι η χρηματοδότηση της μελέτης για το έργο εντοπίστηκε «τελείως συμπωματικά». «Δεν φαίνεται να υπήρχε πρόθεση μελέτης αυτού του έργου», διότι η διοίκηση Δαρδαμανέλη «είχε αφαιρέσει τον παραλιακό ποδηλατόδρομο από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και είχε δημιουργήσει ένα άλλο δίκτυο μέσα στον αστικό ιστό», συμπληρώνει η αντιδήμαρχος. Παρατηρεί, δε, ότι ένα έργο που έχει μελέτη διατηρεί περισσότερες πιθανότητες να αντλήσει χρηματοδότηση και να κατασκευαστεί.

«Η βάση του έργου θα είναι ένας τουριστικός ποδηλατόδρομος που θα δίνει τη δυνατότητα μίας μεγάλης διαδρομής γύρω στα 10 χιλιόμετρα από το λιμάνι μέχρι τη Ρέμβη και παράλληλα θα γίνουν σημειακές αναπλάσεις, ενώ θα γίνει και περιπατητική διαδρομή», περιγράφει η ίδια τονίζοντας ότι βασική επιδίωξη θα είναι η ανάδειξη τοπόσημων και σημείων ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος. Σε αυτό το πλαίσιο θα κατασκευαστούν και χώροι πρασίνου, προσθέτει η αντιδήμαρχος.

Εξάλλου, όπως σημειώνεται στο τεχνικό δελτίο του δήμου Καλαμαριάς για το έργο, η κεντρική ιδέα ορίζει την υλοποίηση παρεμβάσεων για την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας για τα ΑμεΑ, την αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση των ελεύθερων χώρων, την οργάνωση της κίνησης και στάσης-στάθμευσης των οχημάτων με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων και δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, αλλά και τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου.

Έτοιμη η μελέτη σε 10-12 μήνες

Ο πρόεδρος της ΜΑΘ ΑΕ, Βασίλης Διαμαντάκης, σημειώνει στη «ΜτΚ» ότι το έργο αφορά στην ουσία τη βιοκλιματική αναβάθμιση όλης της ζώνης που θα διατρέχει ο ποδηλατόδρομος, δηλαδή την ανάπλαση των παιδικών χαρών, του Κελλάριου Όρμου, των πεζοδρομίων, των πάρκων και όποιας υποδομής υφίσταται, καθώς επίσης την κατασκευή νέων και την εγκατάσταση σύγχρονων υποδομών όπως οι «έξυπνες» στάσεις.

Για το διαδικαστικό κομμάτι, η εκπόνηση της μελέτης που θα γίνει υπό την ευθύνη της ΜΑΘ ΑΕ, πρέπει να αρχίσει έως το τέλος Μαΐου, για να μη χαθούν τα χρήματα, και εκτιμά ότι θα ολοκληρωθεί σε ένα διάστημα 10-12 μηνών. Από εκεί και μετά, οι δύο δήμοι θα πρέπει να βρουν τα κονδύλια που θα ορίσει η μελέτη, είτε από κοινού είτε ο καθένας μόνος του, για τα έργα που αφορούν τα δικά του διοικητικά όρια. 

Όπως τονίζει ο κ. Διαμαντάκης το γεγονός ότι θα υπάρχει έτοιμη μελέτη θα είναι ένα πλεονέκτημα ώστε το αίτημα χρηματοδότησης να γίνει δεκτό, ενώ υπάρχουν διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία στα οποία θα μπορούσε να ενταχθεί το έργο, όπως το «Πράσινο Ταμείο» και το Ταμείο Ανάκαμψης. Το επόμενο βήμα θα είναι η προκήρυξη δύο διεθνών διαγωνισμών, ώστε να αναδειχθούν οι εργολάβοι που θα υλοποιήσουν τα έργα στον κάθε δήμο.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21.04.2024

Στη μελέτη ενός σχεδίου που είχε «ξεχαστεί» από το 2021 στα συρτάρια της διαδημοτικής εταιρείας Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης και των δήμων Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς προχωρούν οι δύο δημοτικές Αρχές, προκειμένου να δημιουργήσουν έναν ποδηλατόδρομο που θα τις συνδέει και ταυτόχρονα θα συμπεριλάβει έργα ανάπλασης διαφόρων σημείων κατά μήκος της πορείας του.

Οι πρώην δημοτικές διοικήσεις Ζέρβα και Δαρδαμανέλη και η πρώην της ΜΑΘ ΑΕ είχαν καταφέρει να εξασφαλίσουν το 2021, από το υπουργείο Τουρισμού, ένα κονδύλι 765.000 ευρώ για να μελετήσουν την κατασκευή νέου ενιαίου ποδηλατόδρομου που θα ένωνε τα παραλιακά μέτωπα Θεσσαλονίκης και Καλαμαριάς. Ωστόσο, για λόγους που δεν έχουν αποσαφηνιστεί μέχρι σήμερα, αυτό το κονδύλι δεν αξιοποιήθηκε μέχρι και το 2023, με αποτέλεσμα να ελλοχεύει κίνδυνος για επιστροφή του.

Οι νέες διοικήσεις Αγγελούδη και Αράπογλου, καθώς και αυτή στη ΜΑΘ ΑΕ, εντόπισαν το κονδύλι και αποφάσισαν όχι μόνο να προχωρήσουν άμεσα στην αξιοποίησή του, αλλά να εμπλουτίσουν το έργο, καθότι το ποσό είναι πολύ μεγάλο μόνο για τη μελέτη ενός ποδηλατόδρομου. Η σχετική προγραμματική σύμβαση υπογράφηκε από τη ΜΑΘ και τους δήμους και εκκρεμεί η έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.

Η νέα διαδρομή θα «κουμπώσει» στο υπάρχον ποδηλατικό δίκτυο που ξεκινάει από το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και καταλήγει στο Μέγαρο Μουσικής, αλλά και σε εκείνο της Μαρίνας στην Κρήνη.

Βασικός στόχος του έργου είναι οι Θεσσαλονικείς και οι επισκέπτες να διασχίζουν ολόκληρη τη Θεσσαλονίκη και το παραλιακό μέτωπο της Καλαμαριάς με ασφάλεια και περνώντας από διάφορα σημεία πολιτιστικού ενδιαφέροντος και αναψυχής, τα οποία θα αναδειχθούν στο πλαίσιο του έργου.

Η χάραξη, οι αναπλάσεις και οι προσθήκες

Ειδικότερα, στη Θεσσαλονίκη θα γίνουν νέοι ποδηλατόδρομοι γύρω από το Μέγαρο Μουσικής, την οδό Καθηγητή Ρωσσίδη, τη Θεμιστοκλή Σοφούλη και τη λεωφόρο Γ. Παπανδρέου (πρώην Ανθέων), ενώ θα εκτελεστούν και έργα βιοκλιματικών αναπλάσεων του αστικού περιβάλλοντος με σύγχρονες τεχνολογίες για την εξοικονόμηση ενέργειας και «έξυπνες» λειτουργίες.

Στον δήμο Καλαμαριάς παράλληλα με την κατασκευή του ποδηλατόδρομου θα αναπλαστούν οι οδοί απ’ όπου θα περάσει, δηλαδή τη Θεμιστοκλή Σοφούλη, από το ύψος της Αργοναυτών, και τη Νικολάου Πλαστήρα μέχρι τη Ρέμβη στην Αρετσού, όπου αναμένεται να κατασκευαστεί και το αλιευτικό καταφύγιο.

Ο νέος ποδηλατόδρομος μαζί με τον υφιστάμενο από το λιμάνι μέχρι το Μέγαρο Μουσικής θα εκτείνεται σε μήκος, περίπου, 10 χιλιομέτρων. Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Βιώσιμης Κινητικότητας και Περιβάλλοντος του δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης, εξηγεί στη «ΜτΚ» ότι «επειδή τα χρήματα είναι αρκετά για αυτό που είχε περιγραφεί, προσπαθούμε να διευρύνουμε το αντικείμενο, γιατί αυτό ήταν κάτι ‘γενναιόδωρο’ ως ποσό». Υπό αυτό το πρίσμα, στο έργο μπορούν να ενταχθούν αναπλάσεις περιοχών γύρω από τον νέο ποδηλατόδρομο. Η φύση των αναπλάσεων θα καθοριστεί από τους μελετητές, ωστόσο κάποια από αυτές μπορεί να προβλέπει θέσεις ανάπαυσης με θέα στον Όλυμπο, σύμφωνα με τον κ. Νικηφορίδη.

Σε ό,τι αφορά τις προδιαγραφές ασφαλείας του ποδηλατόδρομου οι μελετητές θα πρέπει να προβλέψουν τις πιο σύγχρονες και να συνυπολογίσουν τις προδιαγραφές της κάθε περιοχής και τη δυνατότητα να κατασκευαστεί μακριά από τα αυτοκίνητα, επάνω σε διευρυμένο πεζοδρόμιο, σημειώνει ο κ. Νικηφορίδης.

Η χάραξη του νέου ποδηλατόδρομου θα αποφασιστεί από τους μελετητές, αλλά ένα σενάριο είναι να διατρέξει περιμετρικά το Μέγαρο Μουσικής, ώστε να αποφευχθούν οδοί όπως η Μαρία Κάλλας, όπου παρατηρείται συνωστισμός από πεζούς κατά τη διάρκεια της ημέρας, διευκρινίζει ο αντιδήμαρχος.

Η Ελπίδα Καλπίδου, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Δόμησης του δήμου Καλαμαριάς, δηλώνει ότι η χρηματοδότηση της μελέτης για το έργο εντοπίστηκε «τελείως συμπωματικά». «Δεν φαίνεται να υπήρχε πρόθεση μελέτης αυτού του έργου», διότι η διοίκηση Δαρδαμανέλη «είχε αφαιρέσει τον παραλιακό ποδηλατόδρομο από το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας και είχε δημιουργήσει ένα άλλο δίκτυο μέσα στον αστικό ιστό», συμπληρώνει η αντιδήμαρχος. Παρατηρεί, δε, ότι ένα έργο που έχει μελέτη διατηρεί περισσότερες πιθανότητες να αντλήσει χρηματοδότηση και να κατασκευαστεί.

«Η βάση του έργου θα είναι ένας τουριστικός ποδηλατόδρομος που θα δίνει τη δυνατότητα μίας μεγάλης διαδρομής γύρω στα 10 χιλιόμετρα από το λιμάνι μέχρι τη Ρέμβη και παράλληλα θα γίνουν σημειακές αναπλάσεις, ενώ θα γίνει και περιπατητική διαδρομή», περιγράφει η ίδια τονίζοντας ότι βασική επιδίωξη θα είναι η ανάδειξη τοπόσημων και σημείων ιδιαίτερου τουριστικού ενδιαφέροντος. Σε αυτό το πλαίσιο θα κατασκευαστούν και χώροι πρασίνου, προσθέτει η αντιδήμαρχος.

Εξάλλου, όπως σημειώνεται στο τεχνικό δελτίο του δήμου Καλαμαριάς για το έργο, η κεντρική ιδέα ορίζει την υλοποίηση παρεμβάσεων για την ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, τη διευκόλυνση της προσβασιμότητας για τα ΑμεΑ, την αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση των ελεύθερων χώρων, την οργάνωση της κίνησης και στάσης-στάθμευσης των οχημάτων με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων και δρόμους ήπιας κυκλοφορίας, αλλά και τη δημιουργία νέων χώρων πρασίνου.

Έτοιμη η μελέτη σε 10-12 μήνες

Ο πρόεδρος της ΜΑΘ ΑΕ, Βασίλης Διαμαντάκης, σημειώνει στη «ΜτΚ» ότι το έργο αφορά στην ουσία τη βιοκλιματική αναβάθμιση όλης της ζώνης που θα διατρέχει ο ποδηλατόδρομος, δηλαδή την ανάπλαση των παιδικών χαρών, του Κελλάριου Όρμου, των πεζοδρομίων, των πάρκων και όποιας υποδομής υφίσταται, καθώς επίσης την κατασκευή νέων και την εγκατάσταση σύγχρονων υποδομών όπως οι «έξυπνες» στάσεις.

Για το διαδικαστικό κομμάτι, η εκπόνηση της μελέτης που θα γίνει υπό την ευθύνη της ΜΑΘ ΑΕ, πρέπει να αρχίσει έως το τέλος Μαΐου, για να μη χαθούν τα χρήματα, και εκτιμά ότι θα ολοκληρωθεί σε ένα διάστημα 10-12 μηνών. Από εκεί και μετά, οι δύο δήμοι θα πρέπει να βρουν τα κονδύλια που θα ορίσει η μελέτη, είτε από κοινού είτε ο καθένας μόνος του, για τα έργα που αφορούν τα δικά του διοικητικά όρια. 

Όπως τονίζει ο κ. Διαμαντάκης το γεγονός ότι θα υπάρχει έτοιμη μελέτη θα είναι ένα πλεονέκτημα ώστε το αίτημα χρηματοδότησης να γίνει δεκτό, ενώ υπάρχουν διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία στα οποία θα μπορούσε να ενταχθεί το έργο, όπως το «Πράσινο Ταμείο» και το Ταμείο Ανάκαμψης. Το επόμενο βήμα θα είναι η προκήρυξη δύο διεθνών διαγωνισμών, ώστε να αναδειχθούν οι εργολάβοι που θα υλοποιήσουν τα έργα στον κάθε δήμο.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 21.04.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία