Ένας διάλογος τέχνης και μόδας

 25/05/2013 00:10

Ένας διάλογος τέχνης και μόδας

Δεν χρειάζεται να καταφύγουμε στα γραπτά του Ρολάν Μπαρτ, για να αντιληφθούμε πως η μόδα δεν είναι ένα ανάλαφρο παιχνίδι που αφορά μόνο ανέμελες γυναίκες αλλά και άνδρες.

 



Του Κώστα Μαρίνου
marinos@makthes.gr

Όλοι πλέον γνωρίζουν ότι αποτελεί εθνικό κεφάλαιο για πολλές χώρες, όπου λειτουργεί ως πλουτοπαραγωγική μηχανή, όλοι μπορούν να αντιληφθούν πως κάθε στοιχείο που ολοκληρώνει ό,τι αποκαλούμε «μόδα» εκφράζει το πνεύμα μιας εποχής.
Την έχουν χαρακτηρίσει και «τέχνη» και ίσως υπερβολικά, όμως μπορεί να γίνει πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία έργων τέχνης, όπως αποδεικνύει και η έκθεση με γενικό τίτλο «Αφιέρωμα στην Coco Chanel - Coco σαν εκείνη», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 30 Μαΐου στην γκαλερί Λόλα Νικολάου.
Μυθικό πρόσωπο στο χώρο της μόδας η Κοκό Σανέλ. Και όχι μόνο, αφού δρώντας αρχικά ως σχεδιάστρια και κατασκευάστρια ρούχων βοήθησε ή μάλλον ώθησε τις κυρίες της εποχής της να αλλάξουν όχι μόνο την ενδυμασία τους αλλά τη στάση του σώματος, την κίνησή τους στο δρόμο και στο σπίτι, την άποψή τους για τη ζωή.
«Αυτή η γυναίκα είναι μοναδική στην ιστορία της μόδας. Απελευθέρωσε τη γυναίκα και γι’ αυτό μπορεί να θεωρηθεί και πρόδρομος του φεμινισμού», λέει η Μαρία Καραχρήστου. Εικαστικός η ίδια, βίωσε, όπως όλοι, τις επιπτώσεις της κρίσης, οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής, και προχώρησε σε μία αναθεώρηση πολλών απόψεών της για όσα έπραττε ώς τώρα. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου περισυλλογής βρήκε στο πρόσωπο της Σανέλ και κυρίως στον τρόπο με τον οποίο επέδρασε στο στιλ της εποχής της ένα πρότυπο.
«Αναζήτησα την ουσία των πραγμάτων, ώστε να πορευτώ στη ζωή μου. Και θεωρώ πως αυτή η γυναίκα απέδειξε ότι η αισθητική δεν είναι θέμα χρημάτων, αλλά σχετίζεται με την καλλιέργεια, τη μόρφωση. Μου άρεσε επίσης ότι στηρίχθηκε στην αφαίρεση. Δούλεψε με άλλα υφάσματα, έκοψε τα μαλλιά της, τόλμησε να εισαγάγει στη μόδα στοιχεία από τις ενδυμασίες των ανδρών. Νομίζω πως ήταν μία πολιτική πράξη αυτό».
Με βάση αυτό το σκεπτικό η Μαρία Καραχρήστου έκανε ένα επόμενο βήμα. Πρότεινε σε σειρά καλλιτεχνών να ερμηνεύσουν από τη δική τους οπτική γωνία το φαινόμενο Σανέλ. Προσοχή: Να το ερμηνεύσουν και όχι να το απεικονίσουν.
«Τους είπα ότι σε αυτές τις μέρες της κρίσης, όπου οι παγιωμένες απόψεις καταρρέουν, είναι ευκαιρία αναθεώρησης συγκεκριμένων στάσεων ζωής. Ότι είναι ανάγκη να δώσουμε βαρύτητα στα σημαντικά και τους εξήγησα πως αυτό που ζητούσα να κάνουμε είναι μία ‘αρχειακή συλλογή αισθήσεων’, δηλαδή όχι να εικονογραφήσουν τη Σανέλ, αλλά να αποδώσουν την αίσθηση που έχουν για τη Σανέλ και τα συνώνυμά της, όπως η κομψότητα, η απλότητα, η πολυτέλεια».

ΩΣ ΙΝΤΡΙΓΚΑ
Στην έκθεση συμμετέχουν οι εικαστικοί Μανώλης Αναστασάκος, Βάσω Βούλγαρη, Γιάννης Διαμαντής, Μάριος Ελευθεριάδης, Δημήτρης Ζουρούδης, Kalos & Klio, Μαρία Καραχρήστου, Χάρης Κοντοσφύρης, Φώτιος Μπάλας, Άγγελος Παπαδημητρίου, Νίκος Τριανταφύλλου και Έλλη Χρυσίδου. Ακόμη θα παρουσιαστούν και δημιουργίες της Δάφνης Βαλέντε, του Μάκη Τσέλιου και του Κωνσταντίνου Τσιγαρού.
«Με τη βοήθεια του αρχιτέκτονα Θανάση Οικονόμου τα ρούχα και τα έργα τέχνης θα παρουσιαστούν ως μία εγκατάσταση στο χώρο της γκαλερί», διευκρινίζει η κ. Καραχρήστου.
Όμως το ενδιαφέρον θα συγκεντρωθεί σίγουρα στα έργα που δημιούργησαν ειδικά για την έκθεση εικαστικοί με διαφορετικό ύφος και προηγούμενο έργο.
«Καλοδέχτηκαν όλοι τους την ιδέα μου. Το είδαν ως ίντριγκα και αυτός ήταν ο σκοπός μου. Δεν είναι μία έκθεση μόδας. Για μένα όλοι τους είναι εννοιακοί καλλιτέχνες, μπορεί η γραφή τους να είναι διαφορετική, ορισμένοι να έχουν εκφράσει πολιτικές απόψεις με το έργο τους, αλλά τους εμπιστεύομαι όλους».

Who is who
Η Μαρία Καραχρήστου γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Παλαιό Φάληρο. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας και η πτυχιακή της εργασία είχε ως θέμα τον Γιάννη Κουνέλη. Επέστρεψε στην Ελλάδα, όταν διορίστηκε στη μέση εκπαίδευση, και πρόσφατα ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της με θέμα «Αρχιτεκτονική και Τέχνη» στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
«Με ενδιαφέρει ο χώρος και για μένα η μόδα είναι ο χώρος του σώματος και πιστεύω ότι η τέχνη, ο χώρος, η μόδα είναι αλληλένδετα δοχεία. Το ένα συμπληρώνει το άλλο, με τη μόδα να δίνει το στίγμα της εποχής», λέει η Μαρία Καραχρήστου και τονίζει: «Η μόδα σχετίζεται άμεσα με την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 22/6.
 

Δεν χρειάζεται να καταφύγουμε στα γραπτά του Ρολάν Μπαρτ, για να αντιληφθούμε πως η μόδα δεν είναι ένα ανάλαφρο παιχνίδι που αφορά μόνο ανέμελες γυναίκες αλλά και άνδρες.

 



Του Κώστα Μαρίνου
marinos@makthes.gr

Όλοι πλέον γνωρίζουν ότι αποτελεί εθνικό κεφάλαιο για πολλές χώρες, όπου λειτουργεί ως πλουτοπαραγωγική μηχανή, όλοι μπορούν να αντιληφθούν πως κάθε στοιχείο που ολοκληρώνει ό,τι αποκαλούμε «μόδα» εκφράζει το πνεύμα μιας εποχής.
Την έχουν χαρακτηρίσει και «τέχνη» και ίσως υπερβολικά, όμως μπορεί να γίνει πηγή έμπνευσης για τη δημιουργία έργων τέχνης, όπως αποδεικνύει και η έκθεση με γενικό τίτλο «Αφιέρωμα στην Coco Chanel - Coco σαν εκείνη», που εγκαινιάζεται την Πέμπτη 30 Μαΐου στην γκαλερί Λόλα Νικολάου.
Μυθικό πρόσωπο στο χώρο της μόδας η Κοκό Σανέλ. Και όχι μόνο, αφού δρώντας αρχικά ως σχεδιάστρια και κατασκευάστρια ρούχων βοήθησε ή μάλλον ώθησε τις κυρίες της εποχής της να αλλάξουν όχι μόνο την ενδυμασία τους αλλά τη στάση του σώματος, την κίνησή τους στο δρόμο και στο σπίτι, την άποψή τους για τη ζωή.
«Αυτή η γυναίκα είναι μοναδική στην ιστορία της μόδας. Απελευθέρωσε τη γυναίκα και γι’ αυτό μπορεί να θεωρηθεί και πρόδρομος του φεμινισμού», λέει η Μαρία Καραχρήστου. Εικαστικός η ίδια, βίωσε, όπως όλοι, τις επιπτώσεις της κρίσης, οικονομικής, πολιτικής και κοινωνικής, και προχώρησε σε μία αναθεώρηση πολλών απόψεών της για όσα έπραττε ώς τώρα. Στη διάρκεια αυτής της περιόδου περισυλλογής βρήκε στο πρόσωπο της Σανέλ και κυρίως στον τρόπο με τον οποίο επέδρασε στο στιλ της εποχής της ένα πρότυπο.
«Αναζήτησα την ουσία των πραγμάτων, ώστε να πορευτώ στη ζωή μου. Και θεωρώ πως αυτή η γυναίκα απέδειξε ότι η αισθητική δεν είναι θέμα χρημάτων, αλλά σχετίζεται με την καλλιέργεια, τη μόρφωση. Μου άρεσε επίσης ότι στηρίχθηκε στην αφαίρεση. Δούλεψε με άλλα υφάσματα, έκοψε τα μαλλιά της, τόλμησε να εισαγάγει στη μόδα στοιχεία από τις ενδυμασίες των ανδρών. Νομίζω πως ήταν μία πολιτική πράξη αυτό».
Με βάση αυτό το σκεπτικό η Μαρία Καραχρήστου έκανε ένα επόμενο βήμα. Πρότεινε σε σειρά καλλιτεχνών να ερμηνεύσουν από τη δική τους οπτική γωνία το φαινόμενο Σανέλ. Προσοχή: Να το ερμηνεύσουν και όχι να το απεικονίσουν.
«Τους είπα ότι σε αυτές τις μέρες της κρίσης, όπου οι παγιωμένες απόψεις καταρρέουν, είναι ευκαιρία αναθεώρησης συγκεκριμένων στάσεων ζωής. Ότι είναι ανάγκη να δώσουμε βαρύτητα στα σημαντικά και τους εξήγησα πως αυτό που ζητούσα να κάνουμε είναι μία ‘αρχειακή συλλογή αισθήσεων’, δηλαδή όχι να εικονογραφήσουν τη Σανέλ, αλλά να αποδώσουν την αίσθηση που έχουν για τη Σανέλ και τα συνώνυμά της, όπως η κομψότητα, η απλότητα, η πολυτέλεια».

ΩΣ ΙΝΤΡΙΓΚΑ
Στην έκθεση συμμετέχουν οι εικαστικοί Μανώλης Αναστασάκος, Βάσω Βούλγαρη, Γιάννης Διαμαντής, Μάριος Ελευθεριάδης, Δημήτρης Ζουρούδης, Kalos & Klio, Μαρία Καραχρήστου, Χάρης Κοντοσφύρης, Φώτιος Μπάλας, Άγγελος Παπαδημητρίου, Νίκος Τριανταφύλλου και Έλλη Χρυσίδου. Ακόμη θα παρουσιαστούν και δημιουργίες της Δάφνης Βαλέντε, του Μάκη Τσέλιου και του Κωνσταντίνου Τσιγαρού.
«Με τη βοήθεια του αρχιτέκτονα Θανάση Οικονόμου τα ρούχα και τα έργα τέχνης θα παρουσιαστούν ως μία εγκατάσταση στο χώρο της γκαλερί», διευκρινίζει η κ. Καραχρήστου.
Όμως το ενδιαφέρον θα συγκεντρωθεί σίγουρα στα έργα που δημιούργησαν ειδικά για την έκθεση εικαστικοί με διαφορετικό ύφος και προηγούμενο έργο.
«Καλοδέχτηκαν όλοι τους την ιδέα μου. Το είδαν ως ίντριγκα και αυτός ήταν ο σκοπός μου. Δεν είναι μία έκθεση μόδας. Για μένα όλοι τους είναι εννοιακοί καλλιτέχνες, μπορεί η γραφή τους να είναι διαφορετική, ορισμένοι να έχουν εκφράσει πολιτικές απόψεις με το έργο τους, αλλά τους εμπιστεύομαι όλους».

Who is who
Η Μαρία Καραχρήστου γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Παλαιό Φάληρο. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Φλωρεντίας και η πτυχιακή της εργασία είχε ως θέμα τον Γιάννη Κουνέλη. Επέστρεψε στην Ελλάδα, όταν διορίστηκε στη μέση εκπαίδευση, και πρόσφατα ολοκλήρωσε το μεταπτυχιακό της με θέμα «Αρχιτεκτονική και Τέχνη» στο τμήμα Αρχιτεκτονικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
«Με ενδιαφέρει ο χώρος και για μένα η μόδα είναι ο χώρος του σώματος και πιστεύω ότι η τέχνη, ο χώρος, η μόδα είναι αλληλένδετα δοχεία. Το ένα συμπληρώνει το άλλο, με τη μόδα να δίνει το στίγμα της εποχής», λέει η Μαρία Καραχρήστου και τονίζει: «Η μόδα σχετίζεται άμεσα με την πολιτική και κοινωνική πραγματικότητα». Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 22/6.
 

Επιλέξτε Κατηγορία