ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ένα παιχνίδι που βοηθά στην πρώιμη ανίχνευση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας

Το makthes.gr στην παρουσίαση του παιχνιδιού «PIZZA ON TIME» και των αποτελεσμάτων του ως εργαλείο διάγνωσης και παρέμβασης των συμπτωμάτων μίας από τις συχνότερες διαταραχές της παιδικής ηλικίας

 07/10/2021 11:39

Ένα παιχνίδι που βοηθά στην πρώιμη ανίχνευση της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας
Το παιχνίδι βασίζεται σε τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης

Έλενα Αποστολίδου

Το παιχνίδι έχει ως τίτλο «PIZZA ON TIME», βασίζεται σε τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης και αποτελεί σημαντικό εργαλείο ανίχνευσης και βελτίωσης των συμπτωμάτων της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ).

Χαρακτηριστικά συμπεριφοράς παιδιών με ΔΕΠΥ

Ο Διευθυντής της Παιδοψυχιατρικής Κλινικής του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, Παιδοψυχίατρος, Δρ. Βάιος Νταφούλης, μίλησε στην εκδήλωση για τα χαρακτηριστικά που εμφανίζουν στη συμπεριφορά που εκδηλώνουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Όπως είπε, μερικά από αυτά είναι η απροσεξία, δηλαδή «αδυναμία εστίασης της προσοχής τους σε λεπτομέρειες, κάνουν λάθη απροσεξίας στο σχολείο, ξεχνάνε που έβαλαν κάτι, έχουν άγχος για λεπτομερειακές δουλειές, ενώ αναπτύσσουν δυσκολία να οργανώσουν καθήκοντα, δραστηριότητες και αργούν και πολλές φορές χάνουν ραντεβού και μαθήματα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, 1 στα 20-23 παιδιά έχουν ΔΕΠΥ, ενώ βασική συμπεριφορά μέσα από την οποία αντιλαμβανόμαστε ότι ένα παιδί έχει ΔΕΠΥ είναι «όταν ένας μαθητής Β’ τάξης Δημοτικού σχολείου σηκώνεται πολύ συχνά από τη θέση του κατά τη διάρκεια του μαθήματος, τότε πιθανότατα έχει Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας». Ο κ. Νταφούλης αναφέρθηκε και στους γονείς των παιδιών που πολλές φορές πιστεύουν πως είναι λάθος δικό τους γεγονός πως το παιδί τους βιώνει συμπτώματα ΔΕΠΥ, τονίζοντας πως «δεν πρέπει να μπούμε στο παιχνίδι του ποιος φταίει, καθώς κάτι τέτοιος δεν θα έδινε θετική ενίσχυση στο παιδί».

Πρωτοποριακή πλατφόρμα διάγνωσης

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου ADHD360, δηλαδή της ολοκληρωμένης και πρωτοποριακής πλατφόρμας πρώιμης διάγνωσης και παρέμβασης συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ, με τον Διευθυντή του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, Παναγιώτη Μπαμίδη, να αναφέρεται στα βήματα που ακολουθήθηκαν από τη δημιουργία του παιχνιδιού έως τις πιλοτικές δοκιμές του. «Αρχικά ορίστηκαν τα κριτήρια που θα ενσωματώνει το παιχνίδι, ο σχεδιασμός του και η ανάπτυξη εφαρμογής παρατήρησης συμπεριφοράς και τέλος, η ανάλυση των δεδομένων με μεθόδους Τεχνητής Νοημοσύνης».

Μηχανική μάθηση στο παιχνίδι

Ο Διευθυντής Εργαστηρίου Ευφυών Συστημάτων του τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ, καθηγητής Ιωάννης Βλαχάβας, αναφέρθηκε στο ρόλο της μηχανικής μάθησης στα παιχνίδια και γενικότερα της τεχνητής νοημοσύνης, όπου χρησιμοποιούνται για διάφορους σκοπούς. «Η μηχανική μάθηση σε ένα παιχνίδι χρησιμοποιείται για την ανάλυση συμπεριφοράς των παιχτών με σκοπό την ανίχνευση της πιθανότητας να πάσχουν από κάποια πάθηση (διαταραχή)» Παρακάτω αποδίδεται η διαδικασία σε παιχνίδια σοβαρού σκοπού όπως αναλύθηκε στην παρουσίαση από τον κ. Βλαχάβα.

dype-parousiasi.jpg

Στα ευρήματα της έρευνας, σύμφωνα με τον κ. Βλαχάβα, αποδείχθηκε με ποσοστό ακρίβειας 85%, η σημαντική ικανότητα των μοντέλων να διακρίνουν εάν ένας παίχτης έχει ΔΕΠΥ ή όχι. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι η ίδια μεθοδολογία μπορεί να γενικευτεί και να εφαρμοστεί για τη διάγνωση και άλλων διαταραχών.


Γνώση και τεχνική εμπειρία

Ο Χρήστος Καραπιπέρης, Research and Development Director της εταιρείας «The Second Methodo S.A.»,που συνεργάστηκε με το Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων του ΑΠΘ και του εργαστήριο MEDPHYS του ΑΠΘ, για την ανάπτυξη της πλατφόρμας, μίλησε για τη συνεργασία αυτή που συνενώνονται οι απαιτούμενες γνώσεις και η τεχνική εμπειρία, εστιάζοντας την παρουσίασή του στο Gamification, δηλαδή στο ίδιο το παιχνίδι και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Όπως προδίδει και ο τίτλος του «Pizza On time», ο οδηγός μίας μοτοσυκλέτας που μεταφέρει Pizza πρέπει να φτάσει τον προορισμό του, μέσα από μια συγκεκριμένη διαδρομή. «Πρόκειται ουσιαστικά για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης τεχνολογικής λύσης που περιλαμβάνει ένα παιχνίδι σοβαρού σκοπού και μια εφαρμογή παρατήρησης της συμπεριφοράς για κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ».

depyy-tDhm9.jpg


Την εκδήλωση που μεταδόθηκε μέσω της πλατφόρμας ZOOM χαιρέτησε ο Πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου, ο οποίος τόνισε πως «ως πατέρας αλλά και ως ακαδημαϊκός δάσκαλος, συμμερίζομαι την αγωνία και το ενδιαφέρον γονέων και εκπαιδευτικών να ενημερωθούν σχετικά με τη ΔΕΠΥ και να βρουν τρόπους να βοηθήσουν τα παιδιά. Η πλατφόρμα που έχουν δημιουργήσει οι εξαίρετοι συνάδελφοι δεν υποκαθιστά τους ειδικούς ιατρούς, ωστόσο αποτελεί ένα καινοτόμο και ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο πρώιμης διάγνωσης, παρέμβασης και βελτίωσης των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ».

Στο εξαιρετικό εργαλείο που δημιούργησαν οι καθηγητές και ερευνητές του ΑΠΘ αναφέρθηκε ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ, Θεόδωρος Δαρδαβέσης, ο οποίος τόνισε τη σημασία των μεθόδων και των στοιχείων που χρησιμοποιήθηκαν και συλλέχθηκαν για πιθανή μελλοντική διάγνωση και άλλων διαταραχών.

Η Χριστίνα Γεωργιάδου, πρόεδρος ADHD Ελλάδας, μιλώντας για το παιχνίδι που δημιουργήθηκε τόνισε πως «όλες οι δράσεις που γίνονται για τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι ευπρόσδεκτες και τα μοιραζόμαστε με γονείς και εκπαιδευτικούς για να είναι ενήμεροι».


*Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις ομάδες που συμμετέχουν, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν στη σελίδα www.adhg360.eu

Το παιχνίδι έχει ως τίτλο «PIZZA ON TIME», βασίζεται σε τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης και αποτελεί σημαντικό εργαλείο ανίχνευσης και βελτίωσης των συμπτωμάτων της Διαταραχής Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ).

Χαρακτηριστικά συμπεριφοράς παιδιών με ΔΕΠΥ

Ο Διευθυντής της Παιδοψυχιατρικής Κλινικής του Ιπποκράτειου Νοσοκομείου Θεσσαλονίκης, Παιδοψυχίατρος, Δρ. Βάιος Νταφούλης, μίλησε στην εκδήλωση για τα χαρακτηριστικά που εμφανίζουν στη συμπεριφορά που εκδηλώνουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ. Όπως είπε, μερικά από αυτά είναι η απροσεξία, δηλαδή «αδυναμία εστίασης της προσοχής τους σε λεπτομέρειες, κάνουν λάθη απροσεξίας στο σχολείο, ξεχνάνε που έβαλαν κάτι, έχουν άγχος για λεπτομερειακές δουλειές, ενώ αναπτύσσουν δυσκολία να οργανώσουν καθήκοντα, δραστηριότητες και αργούν και πολλές φορές χάνουν ραντεβού και μαθήματα».

Σύμφωνα με τον ίδιο, 1 στα 20-23 παιδιά έχουν ΔΕΠΥ, ενώ βασική συμπεριφορά μέσα από την οποία αντιλαμβανόμαστε ότι ένα παιδί έχει ΔΕΠΥ είναι «όταν ένας μαθητής Β’ τάξης Δημοτικού σχολείου σηκώνεται πολύ συχνά από τη θέση του κατά τη διάρκεια του μαθήματος, τότε πιθανότατα έχει Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας». Ο κ. Νταφούλης αναφέρθηκε και στους γονείς των παιδιών που πολλές φορές πιστεύουν πως είναι λάθος δικό τους γεγονός πως το παιδί τους βιώνει συμπτώματα ΔΕΠΥ, τονίζοντας πως «δεν πρέπει να μπούμε στο παιχνίδι του ποιος φταίει, καθώς κάτι τέτοιος δεν θα έδινε θετική ενίσχυση στο παιδί».

Πρωτοποριακή πλατφόρμα διάγνωσης

Στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε διαδικτυακά παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα του ερευνητικού έργου ADHD360, δηλαδή της ολοκληρωμένης και πρωτοποριακής πλατφόρμας πρώιμης διάγνωσης και παρέμβασης συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ, με τον Διευθυντή του Εργαστηρίου Ιατρικής Φυσικής και Ψηφιακής Καινοτομίας του τμήματος Ιατρικής του ΑΠΘ, Παναγιώτη Μπαμίδη, να αναφέρεται στα βήματα που ακολουθήθηκαν από τη δημιουργία του παιχνιδιού έως τις πιλοτικές δοκιμές του. «Αρχικά ορίστηκαν τα κριτήρια που θα ενσωματώνει το παιχνίδι, ο σχεδιασμός του και η ανάπτυξη εφαρμογής παρατήρησης συμπεριφοράς και τέλος, η ανάλυση των δεδομένων με μεθόδους Τεχνητής Νοημοσύνης».

Μηχανική μάθηση στο παιχνίδι

Ο Διευθυντής Εργαστηρίου Ευφυών Συστημάτων του τμήματος Πληροφορικής του ΑΠΘ, καθηγητής Ιωάννης Βλαχάβας, αναφέρθηκε στο ρόλο της μηχανικής μάθησης στα παιχνίδια και γενικότερα της τεχνητής νοημοσύνης, όπου χρησιμοποιούνται για διάφορους σκοπούς. «Η μηχανική μάθηση σε ένα παιχνίδι χρησιμοποιείται για την ανάλυση συμπεριφοράς των παιχτών με σκοπό την ανίχνευση της πιθανότητας να πάσχουν από κάποια πάθηση (διαταραχή)» Παρακάτω αποδίδεται η διαδικασία σε παιχνίδια σοβαρού σκοπού όπως αναλύθηκε στην παρουσίαση από τον κ. Βλαχάβα.

dype-parousiasi.jpg

Στα ευρήματα της έρευνας, σύμφωνα με τον κ. Βλαχάβα, αποδείχθηκε με ποσοστό ακρίβειας 85%, η σημαντική ικανότητα των μοντέλων να διακρίνουν εάν ένας παίχτης έχει ΔΕΠΥ ή όχι. Σημαντικό στοιχείο αποτελεί το γεγονός ότι η ίδια μεθοδολογία μπορεί να γενικευτεί και να εφαρμοστεί για τη διάγνωση και άλλων διαταραχών.


Γνώση και τεχνική εμπειρία

Ο Χρήστος Καραπιπέρης, Research and Development Director της εταιρείας «The Second Methodo S.A.»,που συνεργάστηκε με το Εργαστήριο Ευφυών Συστημάτων του ΑΠΘ και του εργαστήριο MEDPHYS του ΑΠΘ, για την ανάπτυξη της πλατφόρμας, μίλησε για τη συνεργασία αυτή που συνενώνονται οι απαιτούμενες γνώσεις και η τεχνική εμπειρία, εστιάζοντας την παρουσίασή του στο Gamification, δηλαδή στο ίδιο το παιχνίδι και τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Όπως προδίδει και ο τίτλος του «Pizza On time», ο οδηγός μίας μοτοσυκλέτας που μεταφέρει Pizza πρέπει να φτάσει τον προορισμό του, μέσα από μια συγκεκριμένη διαδρομή. «Πρόκειται ουσιαστικά για την ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης τεχνολογικής λύσης που περιλαμβάνει ένα παιχνίδι σοβαρού σκοπού και μια εφαρμογή παρατήρησης της συμπεριφοράς για κινητά τηλέφωνα και τάμπλετ».

depyy-tDhm9.jpg


Την εκδήλωση που μεταδόθηκε μέσω της πλατφόρμας ZOOM χαιρέτησε ο Πρύτανης του ΑΠΘ Νίκος Παπαϊωάννου, ο οποίος τόνισε πως «ως πατέρας αλλά και ως ακαδημαϊκός δάσκαλος, συμμερίζομαι την αγωνία και το ενδιαφέρον γονέων και εκπαιδευτικών να ενημερωθούν σχετικά με τη ΔΕΠΥ και να βρουν τρόπους να βοηθήσουν τα παιδιά. Η πλατφόρμα που έχουν δημιουργήσει οι εξαίρετοι συνάδελφοι δεν υποκαθιστά τους ειδικούς ιατρούς, ωστόσο αποτελεί ένα καινοτόμο και ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο πρώιμης διάγνωσης, παρέμβασης και βελτίωσης των συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ».

Στο εξαιρετικό εργαλείο που δημιούργησαν οι καθηγητές και ερευνητές του ΑΠΘ αναφέρθηκε ο Κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Υγείας του ΑΠΘ, Θεόδωρος Δαρδαβέσης, ο οποίος τόνισε τη σημασία των μεθόδων και των στοιχείων που χρησιμοποιήθηκαν και συλλέχθηκαν για πιθανή μελλοντική διάγνωση και άλλων διαταραχών.

Η Χριστίνα Γεωργιάδου, πρόεδρος ADHD Ελλάδας, μιλώντας για το παιχνίδι που δημιουργήθηκε τόνισε πως «όλες οι δράσεις που γίνονται για τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι ευπρόσδεκτες και τα μοιραζόμαστε με γονείς και εκπαιδευτικούς για να είναι ενήμεροι».


*Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τις ομάδες που συμμετέχουν, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να βρουν στη σελίδα www.adhg360.eu

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία