ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ένα… γραμμικό δάσος στη θέση του σιδηροδρόμου

Η πρόταση για ένα αλλιώτικο δάσος, το οποίο στην ουσία θα είναι ένα τεράστιο πάρκο, εκεί όπου βρίσκονται οι γραμμές του ΟΣΕ, ανήκει στον δήμαρχο Νεάπολης - Συκεών Σίμο Δανιηλίδη

 20/11/2019 14:57

Ένα… γραμμικό δάσος στη θέση του σιδηροδρόμου

Φανή Σοβιτσλή

Πώς θα φαινόταν άραγε στους Θεσσαλονικείς αν κάποια στιγμή οι φορείς συμφωνούσαν για μία… ανατροπή στην πόλη;

Για παράδειγμα έναν σχεδιασμό που θα αφορούσε την υπογείωση των γραμμών του σιδηροδρομικού σταθμού και των γραμμών του ΟΣΕ, και σε συνδυασμό με αυτό το έργο να δημιουργηθεί ένα γραμμικό δάσος χιλιάδων στρεμμάτων;

Η παρέμβαση φαίνεται οραματική και ίσως ιδανική για μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη, που στερείται ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου, αλλά για το δήμαρχο Νεάπολης - Συκεών, Σίμο Δανιηλίδη είναι απολύτως εφαρμόσιμη. Πρόκειται για πρόταση που έχει καταθέσει επανειλημμένα στις εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών και Δικτύων, ακόμα και στο πάλαι ποτέ ΠΕΧΩΔΕ, ενώ θα την καταθέσει εκ νέου στο νέο υπουργό. Μάλιστα, μία μικρή γεύση έδωσε ο δήμαρχος, μιλώντας στην πρόσφατη ημερίδα της εφημερίδας «Μακεδονία», με θέμα «Σχέδιο Θεσσαλονίκης», όπου παρουσίασε μία σειρά προτάσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ στο δυτικό μέρος της πόλης, η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στη θέση της, η μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού του ΟΣΕ στην περιοχή του Εχεδώρου, η υπογειοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού και των σιδηροδρομικών γραμμών και η κατασκευή γραμμικού δάσους σε όλα τα χιλιόμετρα που είναι κατειλημμένα από τις γραμμές.

Γραμμικό δάσος, μία πράσινη διαδρομή

Σύμφωνα με το δήμαρχο Νεάπολης - Συκεών, σε συνδυασμό με την υπογείωση του σιδηροδρομικού σταθμού και των σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ, μπορεί να δημιουργηθεί ένα γραμμικό δάσος χιλιάδων στρεμμάτων. Με λίγα λόγια, ένα τεράστιο πάρκο, ως μια ευεργετική παρέμβαση στο βεβαρυμένο περιβάλλον της πόλης. Μια πράσινη διαδρομή για κατοίκους και επισκέπτες, μια λεωφόρος πρασίνου και αναδιαμόρφωσης του υπαίθριου χώρου. «Για όλες τις παραπάνω παρεμβάσεις δεν θα απαιτηθεί ούτε καν το κόστος που χρειάζεται μια μικρή επέκταση του μετρό στην Αθήνα. Είναι γνωστό ότι έγιναν, γίνονται και σχεδιάζονται τεράστιες επεκτάσεις του μετρό στην Αθήνα» σχολίασε χαρακτηριστικά στη «Θ» ο κ. Δανιηλίδης.

Όσο για τα οφέλη που θα προκύψουν από την υπογείωση των γραμμών του ΟΣΕ και του σιδηροδρομικού σταθμού, ο δήμαρχος υποστηρίζει ότι πρώτον: στο χώρο των σημερινών εγκαταστάσεων του σιδηροδρομικού σταθμού θα δημιουργηθεί μητροπολιτικό πάρκο, ενώ θα γίνει και ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής.

Δεύτερον θα υπάρξει, όπως λέει, ασφάλεια στη διέλευση των πεζών και τρίτον θα επιλυθεί σε μεγάλο βαθμό το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Επιπλέον εξηγεί ότι ο ΟΑΣΘ θα μπορεί να δρομολογήσει νέες αστικές γραμμές και να βελτιωθεί η μαζική συγκοινωνία, να μειωθούν η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ηχορύπανση, και να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των πολιτών.

Επέκταση του Σέιχ Σου έως τον Εχέδωρο

Ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών όμως, λόγω της ειδικής και ιδιαίτερης σχέσης που έχει η περιοχή του με το δάσος, προτείνει την επέκταση των ορίων του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου προς τα δυτικά -Συκιές, Ρετζίκι, Φίλυρο, «424 ΓΣΝ», Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», Ευκαρπία, Τιτάν νέα εξωτερική περιφερειακή και κλείσιμο στον Θερμαϊκό στην περιοχή Καλοχωρίου του δήμου Εχεδώρου.

«Εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης χώρων πρασίνου. Η επέκταση, λοιπόν, του υπάρχοντος τεχνητού και μοναδικού δάσους που διαθέτει η Θεσσαλονίκη θα είναι ένα κορυφαίο περιβαλλοντικό έργο ουσίας και αισθητικής παρέμβασης» υπογραμμίζει ο ίδιος και εκτιμά ότι αυτή η παρέμβαση:

* Θα θωρακίσει όλη την πόλη, λειτουργώντας σαν προστατευτικός μανδύας.

* Θα αποτελέσει τόπο αναψυχής και πόλο έλξης τουριστών.

* Θα διασφαλίσει, στην κυριολεξία, το οξυγόνο των πολιτών.

«Δεν είναι τυχαίο ότι το Σέιχ Σου είναι τεχνητό δάσος. Και σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι η δάσωσή του σταμάτησε στα όρια της βόρειας Θεσσαλονίκης, ενώ υπήρχαν χιλιάδες ακόμη στρέμματα γης έως το Καλοχώρι, που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έναν περιαστικό πράσινο δακτύλιο για όλη τη Θεσσαλονίκη» αναφέρει ο κ. Δανιηλίδης.

Επιπλέον, αναφέρει ότι τα τελευταία χρόνια τεράστιες εκτάσεις έχουν καταστραφεί στο βωμό της οικοδόμησης, ενώ καταγγέλλει ότι «ένα μέγα σκάνδαλο εξελίσσεται και στην περιοχή του Ρετζικίου. Τα έτη 1989-91 το δημοτικό συμβούλιο Συκεών (όπου ανήκε τότε το Ρετζίκι, το οποίο σήμερα ανήκει στο δήμο Πεύκων) έπειτα από εισηγήσεις μου, είχε αποφασίσει την αναδάσωση 1.700 στρεμμάτων. Ωστόσο, οι περιοχές αυτές δεν αναδασώθηκαν ποτέ και ορισμένοι επιδιώκουν την οικοπεδοποίησή τους».

Προαστιακός σιδηρόδρομος

Ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών, εκτός των άλλων, προτείνει και τη δημιουργία προαστιακού σιδηρόδρομου στη Θεσσαλονίκη. Υποστηρίζει ότι θα ήταν σκόπιμο να επεκταθεί και να δικτυωθεί με όλους τους υπόλοιπους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας (Χαλκιδική, Πέλλα, Πιερία, Ημαθία, Κιλκίς, Σέρρες), τις πρωτεύουσες και τις μεγαλύτερες πόλεις αυτών.

Τα θετικά σημεία που θα προκύψουν είναι, μεταξύ άλλων, ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, κάλυψη των αναγκών μετακίνησης των πολιτών-επιβατών, μεγαλύτερη εξυπηρέτηση εργαζόμενων από τις όμορες περιοχές, μείωση του χρόνου μετάβασης, δυνατότητα μετεγκατάστασης χιλιάδων κατοίκων της Θεσσαλονίκης στην περιφέρεια και περιβαλλοντική και οικολογική ανάπτυξη σε όλη την Κεντρική Μακεδονία.

* Δημοσιεύτηκε στη "Θεσσαλονίκη" στις 14.11.2019.

Πώς θα φαινόταν άραγε στους Θεσσαλονικείς αν κάποια στιγμή οι φορείς συμφωνούσαν για μία… ανατροπή στην πόλη;

Για παράδειγμα έναν σχεδιασμό που θα αφορούσε την υπογείωση των γραμμών του σιδηροδρομικού σταθμού και των γραμμών του ΟΣΕ, και σε συνδυασμό με αυτό το έργο να δημιουργηθεί ένα γραμμικό δάσος χιλιάδων στρεμμάτων;

Η παρέμβαση φαίνεται οραματική και ίσως ιδανική για μια πόλη σαν τη Θεσσαλονίκη, που στερείται ελεύθερων χώρων και χώρων πρασίνου, αλλά για το δήμαρχο Νεάπολης - Συκεών, Σίμο Δανιηλίδη είναι απολύτως εφαρμόσιμη. Πρόκειται για πρόταση που έχει καταθέσει επανειλημμένα στις εκάστοτε ηγεσίες του υπουργείου Υποδομών και Δικτύων, ακόμα και στο πάλαι ποτέ ΠΕΧΩΔΕ, ενώ θα την καταθέσει εκ νέου στο νέο υπουργό. Μάλιστα, μία μικρή γεύση έδωσε ο δήμαρχος, μιλώντας στην πρόσφατη ημερίδα της εφημερίδας «Μακεδονία», με θέμα «Σχέδιο Θεσσαλονίκης», όπου παρουσίασε μία σειρά προτάσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η μετεγκατάσταση της ΔΕΘ στο δυτικό μέρος της πόλης, η δημιουργία μητροπολιτικού πάρκου στη θέση της, η μεταφορά του εμπορευματικού σταθμού του ΟΣΕ στην περιοχή του Εχεδώρου, η υπογειοποίηση του σιδηροδρομικού σταθμού και των σιδηροδρομικών γραμμών και η κατασκευή γραμμικού δάσους σε όλα τα χιλιόμετρα που είναι κατειλημμένα από τις γραμμές.

Γραμμικό δάσος, μία πράσινη διαδρομή

Σύμφωνα με το δήμαρχο Νεάπολης - Συκεών, σε συνδυασμό με την υπογείωση του σιδηροδρομικού σταθμού και των σιδηροδρομικών γραμμών του ΟΣΕ, μπορεί να δημιουργηθεί ένα γραμμικό δάσος χιλιάδων στρεμμάτων. Με λίγα λόγια, ένα τεράστιο πάρκο, ως μια ευεργετική παρέμβαση στο βεβαρυμένο περιβάλλον της πόλης. Μια πράσινη διαδρομή για κατοίκους και επισκέπτες, μια λεωφόρος πρασίνου και αναδιαμόρφωσης του υπαίθριου χώρου. «Για όλες τις παραπάνω παρεμβάσεις δεν θα απαιτηθεί ούτε καν το κόστος που χρειάζεται μια μικρή επέκταση του μετρό στην Αθήνα. Είναι γνωστό ότι έγιναν, γίνονται και σχεδιάζονται τεράστιες επεκτάσεις του μετρό στην Αθήνα» σχολίασε χαρακτηριστικά στη «Θ» ο κ. Δανιηλίδης.

Όσο για τα οφέλη που θα προκύψουν από την υπογείωση των γραμμών του ΟΣΕ και του σιδηροδρομικού σταθμού, ο δήμαρχος υποστηρίζει ότι πρώτον: στο χώρο των σημερινών εγκαταστάσεων του σιδηροδρομικού σταθμού θα δημιουργηθεί μητροπολιτικό πάρκο, ενώ θα γίνει και ανάπλαση της ευρύτερης περιοχής.

Δεύτερον θα υπάρξει, όπως λέει, ασφάλεια στη διέλευση των πεζών και τρίτον θα επιλυθεί σε μεγάλο βαθμό το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Επιπλέον εξηγεί ότι ο ΟΑΣΘ θα μπορεί να δρομολογήσει νέες αστικές γραμμές και να βελτιωθεί η μαζική συγκοινωνία, να μειωθούν η ατμοσφαιρική ρύπανση και η ηχορύπανση, και να αναβαθμιστεί η ποιότητα ζωής των πολιτών.

Επέκταση του Σέιχ Σου έως τον Εχέδωρο

Ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών όμως, λόγω της ειδικής και ιδιαίτερης σχέσης που έχει η περιοχή του με το δάσος, προτείνει την επέκταση των ορίων του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου προς τα δυτικά -Συκιές, Ρετζίκι, Φίλυρο, «424 ΓΣΝ», Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου», Ευκαρπία, Τιτάν νέα εξωτερική περιφερειακή και κλείσιμο στον Θερμαϊκό στην περιοχή Καλοχωρίου του δήμου Εχεδώρου.

«Εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια ανάπτυξης χώρων πρασίνου. Η επέκταση, λοιπόν, του υπάρχοντος τεχνητού και μοναδικού δάσους που διαθέτει η Θεσσαλονίκη θα είναι ένα κορυφαίο περιβαλλοντικό έργο ουσίας και αισθητικής παρέμβασης» υπογραμμίζει ο ίδιος και εκτιμά ότι αυτή η παρέμβαση:

* Θα θωρακίσει όλη την πόλη, λειτουργώντας σαν προστατευτικός μανδύας.

* Θα αποτελέσει τόπο αναψυχής και πόλο έλξης τουριστών.

* Θα διασφαλίσει, στην κυριολεξία, το οξυγόνο των πολιτών.

«Δεν είναι τυχαίο ότι το Σέιχ Σου είναι τεχνητό δάσος. Και σίγουρα δεν είναι τυχαίο ότι η δάσωσή του σταμάτησε στα όρια της βόρειας Θεσσαλονίκης, ενώ υπήρχαν χιλιάδες ακόμη στρέμματα γης έως το Καλοχώρι, που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν έναν περιαστικό πράσινο δακτύλιο για όλη τη Θεσσαλονίκη» αναφέρει ο κ. Δανιηλίδης.

Επιπλέον, αναφέρει ότι τα τελευταία χρόνια τεράστιες εκτάσεις έχουν καταστραφεί στο βωμό της οικοδόμησης, ενώ καταγγέλλει ότι «ένα μέγα σκάνδαλο εξελίσσεται και στην περιοχή του Ρετζικίου. Τα έτη 1989-91 το δημοτικό συμβούλιο Συκεών (όπου ανήκε τότε το Ρετζίκι, το οποίο σήμερα ανήκει στο δήμο Πεύκων) έπειτα από εισηγήσεις μου, είχε αποφασίσει την αναδάσωση 1.700 στρεμμάτων. Ωστόσο, οι περιοχές αυτές δεν αναδασώθηκαν ποτέ και ορισμένοι επιδιώκουν την οικοπεδοποίησή τους».

Προαστιακός σιδηρόδρομος

Ο δήμαρχος Νεάπολης - Συκεών, εκτός των άλλων, προτείνει και τη δημιουργία προαστιακού σιδηρόδρομου στη Θεσσαλονίκη. Υποστηρίζει ότι θα ήταν σκόπιμο να επεκταθεί και να δικτυωθεί με όλους τους υπόλοιπους νομούς της Κεντρικής Μακεδονίας (Χαλκιδική, Πέλλα, Πιερία, Ημαθία, Κιλκίς, Σέρρες), τις πρωτεύουσες και τις μεγαλύτερες πόλεις αυτών.

Τα θετικά σημεία που θα προκύψουν είναι, μεταξύ άλλων, ισόρροπη ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης και της Κεντρικής Μακεδονίας, κάλυψη των αναγκών μετακίνησης των πολιτών-επιβατών, μεγαλύτερη εξυπηρέτηση εργαζόμενων από τις όμορες περιοχές, μείωση του χρόνου μετάβασης, δυνατότητα μετεγκατάστασης χιλιάδων κατοίκων της Θεσσαλονίκης στην περιφέρεια και περιβαλλοντική και οικολογική ανάπτυξη σε όλη την Κεντρική Μακεδονία.

* Δημοσιεύτηκε στη "Θεσσαλονίκη" στις 14.11.2019.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία