ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Ένα ελληνικό SUV μιας άλλης εποχής (φωτ.)

Ο αρχιτέκτονας σχεδιαστής Γιώργος Μιχαήλ θυμάται για το πώς σχεδίασε και κατασκεύασε το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο στο ναυπηγείο στο Νεώριο στη Σύρο

 16/06/2021 12:21

Ένα ελληνικό SUV μιας άλλης εποχής (φωτ.)

* του Αντώνη Δοβώνη

Πόσοι άραγε θυμούνται το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα; Ο Γιώργος Μιχαήλ σίγουρα το θυμάται.

Ο ίδιος μας ταξιδεύει πίσω στο 1973 όταν είχε μόλις επιστρέψει στην Ελλάδα, μετά το πέρας τον σπουδών του στο Τορίνο της Ιταλίας. Ο σχεδιαστής είχε καταφέρει από τα φοιτητικά του χρόνια να χτίσει ένα καλό όνομα στην αγορά, γεγονός που τον οδήγησε στο να προσληφθεί στην εταιρεία Enfield Automotive συμφερόντων του Γιάννη Γουλανδρή, η οποία κατασκεύαζε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην Σύρο και συγκεκριμένα στο ναυπηγείο του Νεώριου, αλλά είχε έδρα τη Βρετανία.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros.jpg
Ο Γ. Μιχαήλ


Τα όσα άκουσε ο Γιάννης Γουλανδρής για τις δυνατότητες του νεαρού σχεδιαστή, οδήγησαν τον ιδιοκτήτη της εταιρείας να του αναθέσει την κατασκευή ενός πολυτελούς αυτοκινήτου, το οποίο θα προορίζονταν για τον ίδιο.

Ο Γιάννης Γουλανδρής, ζήτησε από τον αρχιτέκτονα- σχεδιαστή Γιώργο Μιχαήλ να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο, το οποίο θα παρέπεμπε σε αμάξι της δεκαετίας του 1930. Μια δεκαετία η οποία θα θύμιζε στον ισχυρό άνδρα τα παιδικά του χρόνια, όταν και θαύμαζε με τα νεανικά του τότε μάτια εκείνα τα παλιά αυτοκίνητα, που έμοιαζαν με μια εκδοχή σύγχρονης άμαξας. Επιπλέον στην όψη εκείνα τα αυτοκίνητα έφεραν ομοιότητες με λιμουζίνα, ενώ το ύψος τους μαρτυρούσε και ορισμένα στοιχεία από τα μεταγενέστερα στρατιωτικά τζιπ.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros2.jpg


Ο κ. Μιχαήλ χωρίς να χάσει χρόνο δημιούργησε μία ομάδα που αποτελούνταν από καραβομαραγκούς, οι οποίοι αγκάλιασαν το όλο εγχείρημα από την πρώτη κιόλας στιγμή, επιδεικνύοντας υπέρμετρο ενθουσιασμό: « Ήταν απλοί άνθρωποι που δεν κοιτούσαν ωράρια όταν δούλευαν, η κατασκευή του αυτοκινήτου, ήταν το μεράκι μας» αναφέρει χαρακτηριστικά στο makthes.gr, ο σχεδιαστής και συμπληρώνει: «Είναι ένα αυτοκίνητο χειροποίητο, φτιαγμένο από αλουμίνιο, του οποίου τα μοναδικά μέρη τα οποία δεν κατασκευάσαμε εμείς, αλλά τοποθετήθηκαν μετέπειτα στο εσωτερικό, ήταν το σασμάν και ο κινητήρας» .

Έτσι η ομάδα του Γιάννη Μιχαήλ δουλεύοντας ασταμάτητα και με πολύ αγάπη για αυτό το οποίο έκανε κατάφερε το 1974 να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο ακριβώς όπως το είχε οραματιστεί και το είχε παραγγείλει ο Γιάννης Γουλανδρής. Ένα ξεχωριστό κόκκινου χρώματος αλουμινένιο αυτοκίνητο, παντός εδάφους, που ήταν ένας συνδυασμός λιμουζίνας με τζιπ.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros3.jpg


Το αυτοκίνητο ονομάστηκε Νεώριο Σικάγο και είχε για έμβλημα μία άγκυρα που εκείνη την περίοδο ήταν το σήμα κατατεθέν των ναυπηγείων της Σύρου.

Το εν λόγω αυτοκίνητο όμως δεν ήταν και το μοναδικό που σχεδίασε και κατασκεύασε με την ομάδα του ο σχεδιαστής, αφού λίγο καιρό αργότερα δημιουργήθηκε και δεύτερο αυτοκίνητο, χρώματος μπλε, το οποίο είχε κοινά χαρακτηριστικά με το κόκκινο αυτοκίνητο, το Νεώριο Σικάγο.

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως κανένα από τα δύο οχήματα δεν πήρε άδεια , καθότι θεωρήθηκαν ιδιοκατασκευές και δεν έλαβαν πινακίδες, αλλά ούτε και άδεια έκδοσης από το ελληνικό κράτος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το όλο πρόγραμμα να ακυρωθεί και τα δύο ξεχωριστά οχήματα να τοποθετηθούν στις αποθήκες των ναυπηγείων.

Σήμερα διασώζεται μόνο το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε, το Νεώριο Σικάγο, το οποίο εκτίθεται αναπαλαιωμένο στο κέντρο «NOESIS», στη Θεσσαλονίκη και το οποίο είναι επισκέψιμο για το κοινό. Μάλιστα το συγκεκριμένο όχημα είναι πλέον μοναδικό στο είδος του, καθώς το δεύτερο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε, χρώματος μπλε, έχει εξαφανιστεί και η τύχη του παραμένει άγνωστη μέχρι και σήμερα.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros4.jpg


* του Αντώνη Δοβώνη

Πόσοι άραγε θυμούνται το πρώτο ελληνικό αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε στην Ελλάδα; Ο Γιώργος Μιχαήλ σίγουρα το θυμάται.

Ο ίδιος μας ταξιδεύει πίσω στο 1973 όταν είχε μόλις επιστρέψει στην Ελλάδα, μετά το πέρας τον σπουδών του στο Τορίνο της Ιταλίας. Ο σχεδιαστής είχε καταφέρει από τα φοιτητικά του χρόνια να χτίσει ένα καλό όνομα στην αγορά, γεγονός που τον οδήγησε στο να προσληφθεί στην εταιρεία Enfield Automotive συμφερόντων του Γιάννη Γουλανδρή, η οποία κατασκεύαζε ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα στην Σύρο και συγκεκριμένα στο ναυπηγείο του Νεώριου, αλλά είχε έδρα τη Βρετανία.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros.jpg
Ο Γ. Μιχαήλ


Τα όσα άκουσε ο Γιάννης Γουλανδρής για τις δυνατότητες του νεαρού σχεδιαστή, οδήγησαν τον ιδιοκτήτη της εταιρείας να του αναθέσει την κατασκευή ενός πολυτελούς αυτοκινήτου, το οποίο θα προορίζονταν για τον ίδιο.

Ο Γιάννης Γουλανδρής, ζήτησε από τον αρχιτέκτονα- σχεδιαστή Γιώργο Μιχαήλ να κατασκευάσει ένα αυτοκίνητο, το οποίο θα παρέπεμπε σε αμάξι της δεκαετίας του 1930. Μια δεκαετία η οποία θα θύμιζε στον ισχυρό άνδρα τα παιδικά του χρόνια, όταν και θαύμαζε με τα νεανικά του τότε μάτια εκείνα τα παλιά αυτοκίνητα, που έμοιαζαν με μια εκδοχή σύγχρονης άμαξας. Επιπλέον στην όψη εκείνα τα αυτοκίνητα έφεραν ομοιότητες με λιμουζίνα, ενώ το ύψος τους μαρτυρούσε και ορισμένα στοιχεία από τα μεταγενέστερα στρατιωτικά τζιπ.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros2.jpg


Ο κ. Μιχαήλ χωρίς να χάσει χρόνο δημιούργησε μία ομάδα που αποτελούνταν από καραβομαραγκούς, οι οποίοι αγκάλιασαν το όλο εγχείρημα από την πρώτη κιόλας στιγμή, επιδεικνύοντας υπέρμετρο ενθουσιασμό: « Ήταν απλοί άνθρωποι που δεν κοιτούσαν ωράρια όταν δούλευαν, η κατασκευή του αυτοκινήτου, ήταν το μεράκι μας» αναφέρει χαρακτηριστικά στο makthes.gr, ο σχεδιαστής και συμπληρώνει: «Είναι ένα αυτοκίνητο χειροποίητο, φτιαγμένο από αλουμίνιο, του οποίου τα μοναδικά μέρη τα οποία δεν κατασκευάσαμε εμείς, αλλά τοποθετήθηκαν μετέπειτα στο εσωτερικό, ήταν το σασμάν και ο κινητήρας» .

Έτσι η ομάδα του Γιάννη Μιχαήλ δουλεύοντας ασταμάτητα και με πολύ αγάπη για αυτό το οποίο έκανε κατάφερε το 1974 να δημιουργήσει ένα αυτοκίνητο ακριβώς όπως το είχε οραματιστεί και το είχε παραγγείλει ο Γιάννης Γουλανδρής. Ένα ξεχωριστό κόκκινου χρώματος αλουμινένιο αυτοκίνητο, παντός εδάφους, που ήταν ένας συνδυασμός λιμουζίνας με τζιπ.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros3.jpg


Το αυτοκίνητο ονομάστηκε Νεώριο Σικάγο και είχε για έμβλημα μία άγκυρα που εκείνη την περίοδο ήταν το σήμα κατατεθέν των ναυπηγείων της Σύρου.

Το εν λόγω αυτοκίνητο όμως δεν ήταν και το μοναδικό που σχεδίασε και κατασκεύασε με την ομάδα του ο σχεδιαστής, αφού λίγο καιρό αργότερα δημιουργήθηκε και δεύτερο αυτοκίνητο, χρώματος μπλε, το οποίο είχε κοινά χαρακτηριστικά με το κόκκινο αυτοκίνητο, το Νεώριο Σικάγο.

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός πως κανένα από τα δύο οχήματα δεν πήρε άδεια , καθότι θεωρήθηκαν ιδιοκατασκευές και δεν έλαβαν πινακίδες, αλλά ούτε και άδεια έκδοσης από το ελληνικό κράτος. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα το όλο πρόγραμμα να ακυρωθεί και τα δύο ξεχωριστά οχήματα να τοποθετηθούν στις αποθήκες των ναυπηγείων.

Σήμερα διασώζεται μόνο το πρώτο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε, το Νεώριο Σικάγο, το οποίο εκτίθεται αναπαλαιωμένο στο κέντρο «NOESIS», στη Θεσσαλονίκη και το οποίο είναι επισκέψιμο για το κοινό. Μάλιστα το συγκεκριμένο όχημα είναι πλέον μοναδικό στο είδος του, καθώς το δεύτερο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε, χρώματος μπλε, έχει εξαφανιστεί και η τύχη του παραμένει άγνωστη μέχρι και σήμερα.

giorgos-mixail-autokinito-suv-neorio-syros4.jpg


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία