ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών εγκαινίασε η Κατερίνα Σακελλαροπούλου (βίντεο, φωτ.)

Πρόκειται για τη συλλογή «Nicholas Egon – ένα προσωπικό πορτρέτο της Ελλάδας»

 08/03/2024 13:12

Έκθεση στο Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών εγκαινίασε η Κατερίνα Σακελλαροπούλου (βίντεο, φωτ.)

Κυριακή Τσολάκη

Την έκθεση του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών με τίτλο «Nicholas Egon – ένα προσωπικό πορτρέτο της Ελλάδας» που αποτελεί δωρεά έργων του Nicholas Egon (1921-2017) από την Σταματία Κομνηνού και τον Νικόλαο Αλέξανδρο Κομνηνό και παρουσιάζει πίνακες ζωγραφικής και σχέδια του ζωγράφου από το 1948 ως τα τελευταία χρόνια της ζωής του εγκαινίασε σήμερα η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου

«Είναι εντυπωσιακό πώς ο καλλιτέχνης αποτύπωσε με τόση ενάργεια της λεπτομέρειες της ελληνικής γης διασώζοντας στις τοπιογρφίες του», τόνισε η πρόεδρος ενώ μίλησε για τη βαθιά αγάπη του ζωγράφου για τη χώρα μας. «Έφτασε στην Ελλάδα σε δίσεκτους καιρούς και παρακολούθησε από κοντά τις συνέπειες του πολέμου. Μίλησε για τη ζωή, ενώ στράφηκε, μεταξύ άλλων, στην απεικόνιση των θυμάτων του πολέμου με μια τέχνη βαθιά ανθρωπιστική. Η ειρήνη θα αλλάξει τη ματιά του ζωγράφου, που θα ασχοληθεί με ένα τοπίο απέριττο που πανηγυρίζει την ύπαρξή του κάτω από το μεσογειακό φως», τόνισε μεταξύ άλλων η πρόεδρος.

Στη διάρκεια των εγκαινίων μίλησε για την έκθεση και η θετή κόρη του ζωγράφου Σταματία Κομνηνού. «Θα δείτε μερικά από τα έργα που κόσμησαν τα δύο μας σπίτια στην Αθήνα και την Κόριθνο. Θα δείτε τον Ιησού Χριστό να προσεύχεται στον κήπο της Γεσθημανής. Από τους 500 πίνακες που μας έχει αφήσει αυτό είναι το μόνο θρησκευτικό έργο. Μερικές από τις πρώτες προσωπογραφίες, κομψές αριστοκρατικές κυρίες της Μεγάλης Βρετανίας, αλλά και ανθρώπους της υπαίθρου στην Ελλάδα στα τέλη της πολεμικής δεκαετίες του ‘40. 

Τα τοπία ξεχειλίζουν από χρώμα και ζωή, από τη γαλήνη μιας ήρεμης εποχής για τον κόσμο και την αισιοδοξία τους. Είναι με τον τρόπο του εγκώμια στην φύση, ύμνοι στον δημιουργό. Συχνά δημιουργούσε δύο τοπία τη βδομάδα. Έχω μια αίσθηση νοσταλγίας και ευγνωμοσύνης κάθε φορά που κοιτάζω αυτούς τους πίνακες».

Η έκθεση οργανώνεται σε δύο ενότητες: τα τοπία και τα πορτρέτα, με κοινό παρονομαστή την ιδιαίτερη γνώση και αγάπη του καλλιτέχνη για την Ελλάδα.

Ο Nicholas Egon είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση καλλιτέχνη, τόσο για το έργο του όσο και για τον βίο του. Ήταν άνθρωπος μορφωμένος, κοσμοπολίτης, πολύγλωσσος, φιλέλληνας και πολυταξιδεμένος.

Το 1949 πήγε στην Ελλάδα όπου έκανε τα πορτρέτα του βασιλιά Παύλου Αˈ και της βασίλισσας Φρειδερίκης και άλλων μελών της βασιλικής οικογένειας. Τότε ήρθε σε επαφή με τα πρόσφατα γεγονότα της Κατοχής και του εμφυλίου πολέμου (παρακολούθησε τις μάχες στο Βίτσι και στον Γράμμο) και ανέλαβε τη δημιουργία ενός τρίπτυχου σε παραγγελία του βασιλιά Παύλου από το οποίο ολοκλήρωσε μόνο το κεντρικό τμήμα, «Η Πείνα στην Αθήνα». Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στη χώρα απεικόνισε γυναίκες, πρόσφυγες, αντάρτες και ορφανά παιδιά.

Παράλληλα, ξεκίνησε από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 μια πετυχημένη διεθνή πορεία ως προσωπογράφος.

Μαζί με το πορτρέτο, η άλλη μεγάλη πτυχή της τέχνης του Egon είναι η τοπιογραφία. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών και διαμονών του στην Αίγυπτο, στη Νιγηρία, στο Μαρόκο, στην Ιορδανία, στη Σαουδική Αραβία, στη Σικελία, και στην Ελλάδα (από το 1978 στο εξής) απεικόνιζε τοπία και αρχαιολογικούς χώρους.

Τα ελληνικά τοπία του ξεχωρίζουν από αυτό το σύνολο και παρουσιάζουν ένα μεγάλο εύρος σε σχέση με τις επιλεγμένες τοποθεσίες και με τις στιγμές της ημέρας, τις εποχές και τις συνθήκες φωτισμού. Ο ίδιος είχε, επιπλέον, μια αξιοσημείωτη γνώση του τόπου μέσω των συζητήσεών του με διακεκριμένους ιστορικούς, διανοουμένους και αρχαιολόγους.

Συνολικά, η τέχνη του Nicholas Egon χαρακτηρίζεται από την αρτιότητα της σύνθεσης και την τεχνική δεξιοτεχνία του με ποικίλα μέσα (λάδι, παστέλ, ακουαρέλα, κάρβουνο, αιματίτη, κιμωλία). Μπορεί να ξεχωρίσει κανείς, επίσης, τη δυναμική ισορροπία των χρωμάτων της τοπιογραφίας του και τον ιδιαίτερο χειρισμό της γραμμής στα πορτρέτα του και, κυρίως, την ικανότητά του να καταφέρνει κάθε φορά να μας μεταφέρει την προσωπικότητα των ανθρώπων και την ιδιαίτερη δόνηση και μουσική του κάθε τόπου.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης μίλησαν για την έκθεση και το έργο του ζωγράφου ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο πρόεδρος του ΔΣ του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών και κοσμήτορας της Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ Θόδωρος Δαρδαβέσης, ο πρύτανης του ΑΠΘ Χαράλαμος Φείδας, η διευθύντρια του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά.

Η έκθεση θα παρουσιάζεται έως τις 31 Μαΐου.

Την έκθεση του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών με τίτλο «Nicholas Egon – ένα προσωπικό πορτρέτο της Ελλάδας» που αποτελεί δωρεά έργων του Nicholas Egon (1921-2017) από την Σταματία Κομνηνού και τον Νικόλαο Αλέξανδρο Κομνηνό και παρουσιάζει πίνακες ζωγραφικής και σχέδια του ζωγράφου από το 1948 ως τα τελευταία χρόνια της ζωής του εγκαινίασε σήμερα η Πρόεδρος της Δημοκρατίας Κατερίνα Σακελλαροπούλου

«Είναι εντυπωσιακό πώς ο καλλιτέχνης αποτύπωσε με τόση ενάργεια της λεπτομέρειες της ελληνικής γης διασώζοντας στις τοπιογρφίες του», τόνισε η πρόεδρος ενώ μίλησε για τη βαθιά αγάπη του ζωγράφου για τη χώρα μας. «Έφτασε στην Ελλάδα σε δίσεκτους καιρούς και παρακολούθησε από κοντά τις συνέπειες του πολέμου. Μίλησε για τη ζωή, ενώ στράφηκε, μεταξύ άλλων, στην απεικόνιση των θυμάτων του πολέμου με μια τέχνη βαθιά ανθρωπιστική. Η ειρήνη θα αλλάξει τη ματιά του ζωγράφου, που θα ασχοληθεί με ένα τοπίο απέριττο που πανηγυρίζει την ύπαρξή του κάτω από το μεσογειακό φως», τόνισε μεταξύ άλλων η πρόεδρος.

Στη διάρκεια των εγκαινίων μίλησε για την έκθεση και η θετή κόρη του ζωγράφου Σταματία Κομνηνού. «Θα δείτε μερικά από τα έργα που κόσμησαν τα δύο μας σπίτια στην Αθήνα και την Κόριθνο. Θα δείτε τον Ιησού Χριστό να προσεύχεται στον κήπο της Γεσθημανής. Από τους 500 πίνακες που μας έχει αφήσει αυτό είναι το μόνο θρησκευτικό έργο. Μερικές από τις πρώτες προσωπογραφίες, κομψές αριστοκρατικές κυρίες της Μεγάλης Βρετανίας, αλλά και ανθρώπους της υπαίθρου στην Ελλάδα στα τέλη της πολεμικής δεκαετίες του ‘40. 

Τα τοπία ξεχειλίζουν από χρώμα και ζωή, από τη γαλήνη μιας ήρεμης εποχής για τον κόσμο και την αισιοδοξία τους. Είναι με τον τρόπο του εγκώμια στην φύση, ύμνοι στον δημιουργό. Συχνά δημιουργούσε δύο τοπία τη βδομάδα. Έχω μια αίσθηση νοσταλγίας και ευγνωμοσύνης κάθε φορά που κοιτάζω αυτούς τους πίνακες».

Η έκθεση οργανώνεται σε δύο ενότητες: τα τοπία και τα πορτρέτα, με κοινό παρονομαστή την ιδιαίτερη γνώση και αγάπη του καλλιτέχνη για την Ελλάδα.

Ο Nicholas Egon είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίπτωση καλλιτέχνη, τόσο για το έργο του όσο και για τον βίο του. Ήταν άνθρωπος μορφωμένος, κοσμοπολίτης, πολύγλωσσος, φιλέλληνας και πολυταξιδεμένος.

Το 1949 πήγε στην Ελλάδα όπου έκανε τα πορτρέτα του βασιλιά Παύλου Αˈ και της βασίλισσας Φρειδερίκης και άλλων μελών της βασιλικής οικογένειας. Τότε ήρθε σε επαφή με τα πρόσφατα γεγονότα της Κατοχής και του εμφυλίου πολέμου (παρακολούθησε τις μάχες στο Βίτσι και στον Γράμμο) και ανέλαβε τη δημιουργία ενός τρίπτυχου σε παραγγελία του βασιλιά Παύλου από το οποίο ολοκλήρωσε μόνο το κεντρικό τμήμα, «Η Πείνα στην Αθήνα». Κατά τη διάρκεια της διαμονής του στη χώρα απεικόνισε γυναίκες, πρόσφυγες, αντάρτες και ορφανά παιδιά.

Παράλληλα, ξεκίνησε από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 μια πετυχημένη διεθνή πορεία ως προσωπογράφος.

Μαζί με το πορτρέτο, η άλλη μεγάλη πτυχή της τέχνης του Egon είναι η τοπιογραφία. Κατά τη διάρκεια των ταξιδιών και διαμονών του στην Αίγυπτο, στη Νιγηρία, στο Μαρόκο, στην Ιορδανία, στη Σαουδική Αραβία, στη Σικελία, και στην Ελλάδα (από το 1978 στο εξής) απεικόνιζε τοπία και αρχαιολογικούς χώρους.

Τα ελληνικά τοπία του ξεχωρίζουν από αυτό το σύνολο και παρουσιάζουν ένα μεγάλο εύρος σε σχέση με τις επιλεγμένες τοποθεσίες και με τις στιγμές της ημέρας, τις εποχές και τις συνθήκες φωτισμού. Ο ίδιος είχε, επιπλέον, μια αξιοσημείωτη γνώση του τόπου μέσω των συζητήσεών του με διακεκριμένους ιστορικούς, διανοουμένους και αρχαιολόγους.

Συνολικά, η τέχνη του Nicholas Egon χαρακτηρίζεται από την αρτιότητα της σύνθεσης και την τεχνική δεξιοτεχνία του με ποικίλα μέσα (λάδι, παστέλ, ακουαρέλα, κάρβουνο, αιματίτη, κιμωλία). Μπορεί να ξεχωρίσει κανείς, επίσης, τη δυναμική ισορροπία των χρωμάτων της τοπιογραφίας του και τον ιδιαίτερο χειρισμό της γραμμής στα πορτρέτα του και, κυρίως, την ικανότητά του να καταφέρνει κάθε φορά να μας μεταφέρει την προσωπικότητα των ανθρώπων και την ιδιαίτερη δόνηση και μουσική του κάθε τόπου.

Στη διάρκεια της εκδήλωσης μίλησαν για την έκθεση και το έργο του ζωγράφου ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης, ο πρόεδρος του ΔΣ του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών και κοσμήτορας της Ιατρικής Σχολής ΑΠΘ Θόδωρος Δαρδαβέσης, ο πρύτανης του ΑΠΘ Χαράλαμος Φείδας, η διευθύντρια του Τελλόγλειου Ιδρύματος Τεχνών Αλεξάνδρα Γουλάκη – Βουτυρά.

Η έκθεση θα παρουσιάζεται έως τις 31 Μαΐου.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία