ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗ

Εγκρίθηκε ο ισολογισμός του δήμου Θεσσαλονίκης για το 2020 - Σχεδόν 60 εκατ. στο ταμείο του

Για στασιμότητα και έλλειψη σχεδίου κατηγόρησε η αντιπολίτευση τη διοίκηση του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Κ. Ζέρβα

 03/11/2021 19:00

Εγκρίθηκε ο ισολογισμός του δήμου Θεσσαλονίκης για το 2020 - Σχεδόν 60 εκατ. στο ταμείο του
Φωτογραφία αρχείου

Δημήτρης Λαζόπουλος

Για πλήρως ρεαλιστικό ισολογισμό έκανε λόγο ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Μιχάλης Κούπκας, μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, κατά την οποία εγκρίθηκε ο ισολογισμός για το 2020.

Κανένα μέγεθός του δεν είναι φουσκωμένο, επισήμανε ο κ. Κούπκας. «Μετά από δύο χρόνια καταφέραμε να μη δημιουργούμε νέες οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία και στην εφορία, να πληρώνουμε τα πάντα στην ώρα τους, να αποπληρώνουμε το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε προμηθευτές και εργολάβους και να μπορούμε να προχωρούμε σε μείωση δημοτικών τελών 30% μέσα σε 26 μήνες για όλους τους Θεσσαλονικείς οριζοντίως», πρόσθεσε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Σύμφωνα με τον κ. Κούπκα, οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις του δήμου ανέρχονται σε 30 εκατ. ευρώ και «έχουμε 570 εκατ. ευρώ στο ενεργητικό» εκ των οποίων μετρητά είναι 57,6 εκατ. ευρώ, συνόψισε ο αντιδήμαρχος. «Ο δήμος δεν κινδυνεύει πουθενά», υποστήριξε και έκανε λόγο για άνεση ρευστότητας.

Όπως είπε ο κ. Κούπκας, το γεγονός ότι δεν εκτοξεύθηκαν οι οφειλές προς τον δήμο το 2020, «έχει να κάνει με τις ρυθμίσεις που κάναμε ως δήμος» με βάση τον νόμο 4611/19, την ενεργοποίηση του οποίου ζήτησε εκ νέου ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Παράλληλα, το 2020 καταγράφηκε βελτίωση στη δυνατότητα είσπραξης του δήμου, συνέχισε ο κ. Κούπκας και ειδικότερα υπάρχει καλύτερη εισπραξιμότητα σε ό,τι αφορά ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Επίσης, «μεταφέραμε σχεδόν το 80% όλων των καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδας», επιτυγχάνοντας 2,4% επιτόκιο, ανακοίνωσε ο κ. Κούπκας.

Σε ό,τι αφορά τον δανεισμό, αυτός ανέρχεται σε 24 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούν το δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ένα μικρότερο μέρος από το πρόγραμμα "Jessica" το οποίο παρέχεται μέσω συστημικής τράπεζας.

«Οι προμηθευτές ξέρουν πλέον ότι θα τα πάρουν τα λεφτά τους», τόνισε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Συνολικά, ο ισολογισμός του 2020 καταγράφει αρνητικό αποτέλεσμα χρήσης, κατά 8,2 εκατ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα καταγράφονται 126 εκατ. ευρώ οργανικά έσοδα έναντι 144 εκατ. ευρώ οργανικών εξόδων και 9,9 εκατ. ευρώ έκτακτων και ανόργανων αποτελεσμάτων. «Είναι ένα θετικά αρνητικό αποτέλεσμα γιατί όλοι μαζί μέσα στο 2020 πήραμε μια γενναία απόφαση: να στηρίξουμε τους δημότες και τις επιχειρήσεις της πόλης μας», απεφάνθη ο Μιχάλης Κούπκας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, τα χρηματικά διαθέσιμα του δήμου Θεσσαλονίκης, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν λόγω της πανδημίας, παρουσιάζουν μια αύξηση της τάξης του 3% από 55,3 εκατ. ευρώ το 2019 σε 56,7 εκατ. ευρώ το 2020.


Πολιτική στήριξης της πραγματικής οικονομίας

Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Οικονομικών, στο πλαίσιο της πολιτικής οικονομικών ελαφρύνσεων προωθήθηκαν και ίσχυσαν μέσα στο 2020 απαλλαγές κατά 100% στα δημοτικά τέλη για τις υποχρεωτικά κλειστές επιχειρήσεις, απαλλαγές επίσης κατά 100% στα τέλη κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, απαλλαγές στα μισθώματα δημοτικών ακινήτων, αναστολές και παρατάσεις των ενεργών ρυθμίσεων, απαλλαγές σε τόκους, πρόστιμα και προσαυξήσεις σε όλες τις ρυθμίσεις αλλά και αναστολή εφαρμογής της ελεγχόμενης στάθμευσης κατά την περίοδο του λοκντάουν.

Παράλληλα, ο κ. Κούπκας υπογράμμισε ότι τα υπόλοιπα προς τους προμηθευτές μειώθηκαν από 6,3 εκατ. ευρώ το 2019 σε 5 εκατ. ευρώ το 2020. «Σε μια χρονιά κατά την οποία η αγορά κατέγραψε πολύ χαμηλές πτήσεις εμείς καταφέραμε και επιστρέψαμε χρήματα στην πραγματική οικονομία, που ήταν απαραίτητα λόγω της δύσκολης συγκυρίας», τόνισε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Έργα 18,4 εκατ. ευρώ
Στο μεταξύ, οι ρυθμοί υλοποίησης έργων στον δήμο Θεσσαλονίκης ήταν υψηλοί, όπως είπε ο κ. Κούπκας. Βάσει της έκθεσης που έχουν συντάξει οι ορκωτοί ελεγκτές, μέσα στην πανδημία ο δήμος Θεσσαλονίκης ολοκλήρωσε έργα ύψους 8,8 εκατ. ευρώ και έθεσε υπό εκτέλεση πρόσθετα έργα 9,6 εκατ. ευρώ.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Γιάννης Κούτρας, ορκωτός ελεγκτής της εταιρείας που ήλεγξε τα δεδομένα, διαβεβαίωσε ότι είναι «αρκετά καλή εικόνα» αυτή του ισολογισμού και ισχυρίστηκε ότι γίνεται χρηστή διαχείριση. «Ο δήμος δεν έχει πρόβλημα για τη συνέχιση της δραστηριότητάς του», συμπλήρωσε ο κ. Κούτρας.

Κατηγορίες για έλλειψη σχεδιασμού και στασιμότητα από την αντιπολίτευση 

Ο Γιώργος Ορφανός, επικεφαλής της παράταξης «Η Θεσσαλονίκη Είναι το Μέλλον», ξεκαθάρισε ότι «η ουσιαστική εμφάνιση του ισολογισμού δεν δημιουργεί παρατηρήσεις. Καλά έχουν εφαρμοστεί». Συμπλήρωσε όμως ότι όλα τα λογιστικά στοιχεία αποτυπώνονται στην έλλειψη νέων έργων, στον εξοστρακισμό των έργων της προηγούμενης διοίκησης, στην «πραγματική έλλειψη προσανατολισμού της πόλης μας». «Πού πηγαίνουμε; τι διεκδικούμε;», διερωτήθηκε ο κ. Ορφανός. Όπως είπε, «το παιχνίδι έχει χαθεί και το μόνο που μένει είναι κάποια δράση που νομίζουν ότι μπορεί να εντυπωσιάσει. Στην πραγματικότητα όμως, αυτά που ανακοινώνουμε, φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα», κατέληξε ο ίδιος.

Ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης, δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» αναφέρθηκε στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που προέρχονται από το κράτος και οι οποίοι «είναι 60 και 70% κάτω», για να κατηγορήσει την κυβέρνηση ότι «δεν έδωσε τα χρήματα που όφειλε ενόψει των έκτακτων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία το 2020», την ώρα που ιδιωτικές εταιρείες, όπως αεροπορικές εταιρείες, «επιδοτήθηκαν με ποσά ασύλληπτα». 

Όπως παρατήρησε ο κ. Κωνσταντινίδης, «Προβλέπονταν δύο εκατ. για κοινόχρηστους χώρους. Αποδόθηκε μηδέν στον δήμο. Για πράσινο και παιδική χαρά ένα εκατ. ευρώ, αποδόθηκε μηδέν. Μηδέν ευρώ για την προσαρμογή των παιδικών σταθμών στο Προεδρικό Διάταγημα. Βελτίωση αθλητικών εγκαταστάσεων μηδέν. Η κάλυψη αναγκών καθαριότητας των σχολικών μονάδων δεν προσέγγισε καν το προϋπολογισμένο από το κράτος ποσό» είπε συγκεκριμένα ο δημοτικός σύμβουλος.

Την ίδια ώρα, στα έσοδα διευρύνθηκε η φορολογική ύλη με τα αδήλωτα τετραγωνικά, οπότε «περισσότερα τετραγωνικά δηλώνονται, συνεπώς οι μειώσεις των δημοτικών τελών εξανεμίζονται», κατήγγειλε ο κ. Κωνσταντινίδης.

Τα έσοδα αυτού του τύπου που βαρύνουν τους πολίτες, είναι τα έσοδα που προκύπτουν από την κρατική χρηματοδότηση η οποία έχει περικοπεί, συνέχισε ο ίδιος και πρόσθεσε πως το 2020 «πρώτα και κύρια η κυβέρνηση ακολούθησε πολιτική» χωρίς να έχει τις ανάγκες του λαού της Θεσσαλονίκης στο επίκεντρό της, όπως οι χώροι πρασίνου, οι ελεύθεροι χώροι, οι αθλητικές εγκαταστάσεις, τα νηπιαγωγεία, οι παιδικοί σταθμοί. Ο δήμος και η πλειοψηφία την αποδέχθηκε και την υιοθέτησε αυτή την κυβερνητική πολιτική, τόνισε ο κ. Κωνσταντινίδης.

Στην υστέρηση των εσόδων κατά εννέα εκατ. ευρώ το 2020 αναφέρθηκε ο επικεφαλής της «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», Βασίλης Γάκης, επισημαίνοντας ότι τα πέντε εκατομμύρια υπήρχαν από το 2019, άρα «το εξτραδάκι» είναι τέσσερα εκατ. ευρώ.

Υπογράμμισε, δε, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον δήμο δεν μειώνονται, καθώς παραμένουν κοντά στα 170 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια τάση παρατήρησε και στα έσοδα, προεξοφλόντας ότι και το 2021 θα παραμείνουν, περίπου, στα 240 εκατ. ευρώ, διότι «αυτές είναι οι δυνατότητες που έχει ο δήμος».

Πώς ο δήμος διαχειρίζεται και πώς σκοπεύει να διαχειριστεί τα χρήματα που διαθέτει και πώς σκοπεύει να αυξήσει τα έσοδά του, είναι το κεντρικό πολιτικό ζήτημα, το οποίο «δεν το βλέπουμε ούτε στον προϋπολογισμό, ούτε στον ισολογισμό, ούτε στον απολογισμό», διαμήνυσε η δημοτική σύμβουλος της «Θεσσαλονίκη Μαζί», Γλυκερία Καλφακάκου.

Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Δρόσος Τσαβλής χαρακτήρισε λογική την κάμψη των εσόδων λόγω της πανδημίας, αλλά στηλίτευσε τα αυξημένα έξοδα διοικητικής λειτουργίας τα οποία προσεγγίζουν τα 46 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, ενώ ο προϋπολογισμός των έργων ήταν αυξημένος για το 2020, υλοποιήθηκε μόλις το 41,89% αναφορικά με τα έξοδά του, παρατήρησε ο κ. Τσαβλής.

Ο Ανδρέας Κουράκης, δημοτικός σύμβουλος από την «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», δήλωσε πως «υπάρχει μια τεράστια διάσταση ανάμεσα σε αυτά τα οποία λέγονται και σε αυτά που γίνονται στην πράξη. Πολλά έργα του προϋπολογισμού πήγαν πολύ πίσω και οι ρυθμοί απορρόφησης ήταν πολύ χαμηλοί. Τα έργα τα οποία προϋπολογίστηκαν και εν τέλει υλοποιήθηκαν είναι περίπου στο 1/3.

Άφησε μάλιστα αιχμές για τη διοίκηση Ζέρβα, λέγοντας ότι δεν υπάρχουν εκπτώσεις στα έργα που πραγματοποιεί ο δήμος μέσω εργολαβιών, ενώ εν μέσω πανδημίας γίνονται αναθέσεις σε «ημετέρους».

Ακόμη, ο κ. Κουράκης δήλωσε ότι ειδικά σε ό,τι αφορά το ποσό που είχε προϋπολογιστεί για απαλλοτριώσεις οικοπέδων για χώρους πρασίνου και χώρους κοινωνικής πολιτικής το 2020 (σ.σ. 11,6 εκατ. ευρώ), τελικά από τον ισολογισμό αποδεικνύεται ότι αξιοποιήθηκαν μόλις τα, περίπου, τρία εκατομμύρια ευρώ.

Η απάντηση του Μ. Κούπκα

Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών απάντησε στην κριτική της αντιπολίτευσης, διαβεβαιώνοντας ότι οι απευθείας αναθέσεις είναι νόμιμη επιλογή και πρόσθεσε ότι ο δήμος απευθύνεται στις περισσότερες περιπτώσεις με ανοιχτή πρόσκληση και δεν στρέφεται σε συγκεκριμένα νομικά πρόσωπα.

Επίσης, αρνήθηκε ότι ο δήμος δεν έχει σχέδιο, αναφερόμενος ενδεικτικά στην αγορά 50 μεταχειρισμένων λεωφορείων από τον δήμο Λειψίας, για λογαριασμό του ΟΑΣΘ, τα οποία τίθενται σε κυκλοφορία για τις ανάγκες μετακίνησης των Θεσσαλονικέων.

Για πλήρως ρεαλιστικό ισολογισμό έκανε λόγο ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, Μιχάλης Κούπκας, μιλώντας στην ειδική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, κατά την οποία εγκρίθηκε ο ισολογισμός για το 2020.

Κανένα μέγεθός του δεν είναι φουσκωμένο, επισήμανε ο κ. Κούπκας. «Μετά από δύο χρόνια καταφέραμε να μη δημιουργούμε νέες οφειλές σε ασφαλιστικά ταμεία και στην εφορία, να πληρώνουμε τα πάντα στην ώρα τους, να αποπληρώνουμε το σύνολο των ληξιπρόθεσμων οφειλών σε προμηθευτές και εργολάβους και να μπορούμε να προχωρούμε σε μείωση δημοτικών τελών 30% μέσα σε 26 μήνες για όλους τους Θεσσαλονικείς οριζοντίως», πρόσθεσε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Σύμφωνα με τον κ. Κούπκα, οι βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις του δήμου ανέρχονται σε 30 εκατ. ευρώ και «έχουμε 570 εκατ. ευρώ στο ενεργητικό» εκ των οποίων μετρητά είναι 57,6 εκατ. ευρώ, συνόψισε ο αντιδήμαρχος. «Ο δήμος δεν κινδυνεύει πουθενά», υποστήριξε και έκανε λόγο για άνεση ρευστότητας.

Όπως είπε ο κ. Κούπκας, το γεγονός ότι δεν εκτοξεύθηκαν οι οφειλές προς τον δήμο το 2020, «έχει να κάνει με τις ρυθμίσεις που κάναμε ως δήμος» με βάση τον νόμο 4611/19, την ενεργοποίηση του οποίου ζήτησε εκ νέου ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Παράλληλα, το 2020 καταγράφηκε βελτίωση στη δυνατότητα είσπραξης του δήμου, συνέχισε ο κ. Κούπκας και ειδικότερα υπάρχει καλύτερη εισπραξιμότητα σε ό,τι αφορά ληξιπρόθεσμες οφειλές.

Επίσης, «μεταφέραμε σχεδόν το 80% όλων των καταθέσεων στην Τράπεζα της Ελλάδας», επιτυγχάνοντας 2,4% επιτόκιο, ανακοίνωσε ο κ. Κούπκας.

Σε ό,τι αφορά τον δανεισμό, αυτός ανέρχεται σε 24 εκατ. ευρώ, τα περισσότερα εκ των οποίων αφορούν το δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και ένα μικρότερο μέρος από το πρόγραμμα "Jessica" το οποίο παρέχεται μέσω συστημικής τράπεζας.

«Οι προμηθευτές ξέρουν πλέον ότι θα τα πάρουν τα λεφτά τους», τόνισε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Συνολικά, ο ισολογισμός του 2020 καταγράφει αρνητικό αποτέλεσμα χρήσης, κατά 8,2 εκατ. ευρώ. Πιο συγκεκριμένα καταγράφονται 126 εκατ. ευρώ οργανικά έσοδα έναντι 144 εκατ. ευρώ οργανικών εξόδων και 9,9 εκατ. ευρώ έκτακτων και ανόργανων αποτελεσμάτων. «Είναι ένα θετικά αρνητικό αποτέλεσμα γιατί όλοι μαζί μέσα στο 2020 πήραμε μια γενναία απόφαση: να στηρίξουμε τους δημότες και τις επιχειρήσεις της πόλης μας», απεφάνθη ο Μιχάλης Κούπκας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών, τα χρηματικά διαθέσιμα του δήμου Θεσσαλονίκης, παρά τις πιέσεις που ασκήθηκαν λόγω της πανδημίας, παρουσιάζουν μια αύξηση της τάξης του 3% από 55,3 εκατ. ευρώ το 2019 σε 56,7 εκατ. ευρώ το 2020.


Πολιτική στήριξης της πραγματικής οικονομίας

Σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο Οικονομικών, στο πλαίσιο της πολιτικής οικονομικών ελαφρύνσεων προωθήθηκαν και ίσχυσαν μέσα στο 2020 απαλλαγές κατά 100% στα δημοτικά τέλη για τις υποχρεωτικά κλειστές επιχειρήσεις, απαλλαγές επίσης κατά 100% στα τέλη κατάληψης κοινόχρηστου χώρου, απαλλαγές στα μισθώματα δημοτικών ακινήτων, αναστολές και παρατάσεις των ενεργών ρυθμίσεων, απαλλαγές σε τόκους, πρόστιμα και προσαυξήσεις σε όλες τις ρυθμίσεις αλλά και αναστολή εφαρμογής της ελεγχόμενης στάθμευσης κατά την περίοδο του λοκντάουν.

Παράλληλα, ο κ. Κούπκας υπογράμμισε ότι τα υπόλοιπα προς τους προμηθευτές μειώθηκαν από 6,3 εκατ. ευρώ το 2019 σε 5 εκατ. ευρώ το 2020. «Σε μια χρονιά κατά την οποία η αγορά κατέγραψε πολύ χαμηλές πτήσεις εμείς καταφέραμε και επιστρέψαμε χρήματα στην πραγματική οικονομία, που ήταν απαραίτητα λόγω της δύσκολης συγκυρίας», τόνισε ο αντιδήμαρχος Οικονομικών.

Έργα 18,4 εκατ. ευρώ
Στο μεταξύ, οι ρυθμοί υλοποίησης έργων στον δήμο Θεσσαλονίκης ήταν υψηλοί, όπως είπε ο κ. Κούπκας. Βάσει της έκθεσης που έχουν συντάξει οι ορκωτοί ελεγκτές, μέσα στην πανδημία ο δήμος Θεσσαλονίκης ολοκλήρωσε έργα ύψους 8,8 εκατ. ευρώ και έθεσε υπό εκτέλεση πρόσθετα έργα 9,6 εκατ. ευρώ.

Στο ίδιο πλαίσιο, ο Γιάννης Κούτρας, ορκωτός ελεγκτής της εταιρείας που ήλεγξε τα δεδομένα, διαβεβαίωσε ότι είναι «αρκετά καλή εικόνα» αυτή του ισολογισμού και ισχυρίστηκε ότι γίνεται χρηστή διαχείριση. «Ο δήμος δεν έχει πρόβλημα για τη συνέχιση της δραστηριότητάς του», συμπλήρωσε ο κ. Κούτρας.

Κατηγορίες για έλλειψη σχεδιασμού και στασιμότητα από την αντιπολίτευση 

Ο Γιώργος Ορφανός, επικεφαλής της παράταξης «Η Θεσσαλονίκη Είναι το Μέλλον», ξεκαθάρισε ότι «η ουσιαστική εμφάνιση του ισολογισμού δεν δημιουργεί παρατηρήσεις. Καλά έχουν εφαρμοστεί». Συμπλήρωσε όμως ότι όλα τα λογιστικά στοιχεία αποτυπώνονται στην έλλειψη νέων έργων, στον εξοστρακισμό των έργων της προηγούμενης διοίκησης, στην «πραγματική έλλειψη προσανατολισμού της πόλης μας». «Πού πηγαίνουμε; τι διεκδικούμε;», διερωτήθηκε ο κ. Ορφανός. Όπως είπε, «το παιχνίδι έχει χαθεί και το μόνο που μένει είναι κάποια δράση που νομίζουν ότι μπορεί να εντυπωσιάσει. Στην πραγματικότητα όμως, αυτά που ανακοινώνουμε, φέρνουν τα αντίθετα αποτελέσματα», κατέληξε ο ίδιος.

Ο Μιχάλης Κωνσταντινίδης, δημοτικός σύμβουλος της «Λαϊκής Συσπείρωσης» αναφέρθηκε στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που προέρχονται από το κράτος και οι οποίοι «είναι 60 και 70% κάτω», για να κατηγορήσει την κυβέρνηση ότι «δεν έδωσε τα χρήματα που όφειλε ενόψει των έκτακτων συνθηκών που δημιούργησε η πανδημία το 2020», την ώρα που ιδιωτικές εταιρείες, όπως αεροπορικές εταιρείες, «επιδοτήθηκαν με ποσά ασύλληπτα». 

Όπως παρατήρησε ο κ. Κωνσταντινίδης, «Προβλέπονταν δύο εκατ. για κοινόχρηστους χώρους. Αποδόθηκε μηδέν στον δήμο. Για πράσινο και παιδική χαρά ένα εκατ. ευρώ, αποδόθηκε μηδέν. Μηδέν ευρώ για την προσαρμογή των παιδικών σταθμών στο Προεδρικό Διάταγημα. Βελτίωση αθλητικών εγκαταστάσεων μηδέν. Η κάλυψη αναγκών καθαριότητας των σχολικών μονάδων δεν προσέγγισε καν το προϋπολογισμένο από το κράτος ποσό» είπε συγκεκριμένα ο δημοτικός σύμβουλος.

Την ίδια ώρα, στα έσοδα διευρύνθηκε η φορολογική ύλη με τα αδήλωτα τετραγωνικά, οπότε «περισσότερα τετραγωνικά δηλώνονται, συνεπώς οι μειώσεις των δημοτικών τελών εξανεμίζονται», κατήγγειλε ο κ. Κωνσταντινίδης.

Τα έσοδα αυτού του τύπου που βαρύνουν τους πολίτες, είναι τα έσοδα που προκύπτουν από την κρατική χρηματοδότηση η οποία έχει περικοπεί, συνέχισε ο ίδιος και πρόσθεσε πως το 2020 «πρώτα και κύρια η κυβέρνηση ακολούθησε πολιτική» χωρίς να έχει τις ανάγκες του λαού της Θεσσαλονίκης στο επίκεντρό της, όπως οι χώροι πρασίνου, οι ελεύθεροι χώροι, οι αθλητικές εγκαταστάσεις, τα νηπιαγωγεία, οι παιδικοί σταθμοί. Ο δήμος και η πλειοψηφία την αποδέχθηκε και την υιοθέτησε αυτή την κυβερνητική πολιτική, τόνισε ο κ. Κωνσταντινίδης.

Στην υστέρηση των εσόδων κατά εννέα εκατ. ευρώ το 2020 αναφέρθηκε ο επικεφαλής της «Θεσσαλονίκη Υπεύθυνα», Βασίλης Γάκης, επισημαίνοντας ότι τα πέντε εκατομμύρια υπήρχαν από το 2019, άρα «το εξτραδάκι» είναι τέσσερα εκατ. ευρώ.

Υπογράμμισε, δε, ότι οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον δήμο δεν μειώνονται, καθώς παραμένουν κοντά στα 170 εκατ. ευρώ, ενώ την ίδια τάση παρατήρησε και στα έσοδα, προεξοφλόντας ότι και το 2021 θα παραμείνουν, περίπου, στα 240 εκατ. ευρώ, διότι «αυτές είναι οι δυνατότητες που έχει ο δήμος».

Πώς ο δήμος διαχειρίζεται και πώς σκοπεύει να διαχειριστεί τα χρήματα που διαθέτει και πώς σκοπεύει να αυξήσει τα έσοδά του, είναι το κεντρικό πολιτικό ζήτημα, το οποίο «δεν το βλέπουμε ούτε στον προϋπολογισμό, ούτε στον ισολογισμό, ούτε στον απολογισμό», διαμήνυσε η δημοτική σύμβουλος της «Θεσσαλονίκη Μαζί», Γλυκερία Καλφακάκου.

Ο ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος Δρόσος Τσαβλής χαρακτήρισε λογική την κάμψη των εσόδων λόγω της πανδημίας, αλλά στηλίτευσε τα αυξημένα έξοδα διοικητικής λειτουργίας τα οποία προσεγγίζουν τα 46 εκατομμύρια ευρώ. Παράλληλα, ενώ ο προϋπολογισμός των έργων ήταν αυξημένος για το 2020, υλοποιήθηκε μόλις το 41,89% αναφορικά με τα έξοδά του, παρατήρησε ο κ. Τσαβλής.

Ο Ανδρέας Κουράκης, δημοτικός σύμβουλος από την «ΠΟΛΗχρωμη Θεσσαλονίκη», δήλωσε πως «υπάρχει μια τεράστια διάσταση ανάμεσα σε αυτά τα οποία λέγονται και σε αυτά που γίνονται στην πράξη. Πολλά έργα του προϋπολογισμού πήγαν πολύ πίσω και οι ρυθμοί απορρόφησης ήταν πολύ χαμηλοί. Τα έργα τα οποία προϋπολογίστηκαν και εν τέλει υλοποιήθηκαν είναι περίπου στο 1/3.

Άφησε μάλιστα αιχμές για τη διοίκηση Ζέρβα, λέγοντας ότι δεν υπάρχουν εκπτώσεις στα έργα που πραγματοποιεί ο δήμος μέσω εργολαβιών, ενώ εν μέσω πανδημίας γίνονται αναθέσεις σε «ημετέρους».

Ακόμη, ο κ. Κουράκης δήλωσε ότι ειδικά σε ό,τι αφορά το ποσό που είχε προϋπολογιστεί για απαλλοτριώσεις οικοπέδων για χώρους πρασίνου και χώρους κοινωνικής πολιτικής το 2020 (σ.σ. 11,6 εκατ. ευρώ), τελικά από τον ισολογισμό αποδεικνύεται ότι αξιοποιήθηκαν μόλις τα, περίπου, τρία εκατομμύρια ευρώ.

Η απάντηση του Μ. Κούπκα

Ο αντιδήμαρχος Οικονομικών απάντησε στην κριτική της αντιπολίτευσης, διαβεβαιώνοντας ότι οι απευθείας αναθέσεις είναι νόμιμη επιλογή και πρόσθεσε ότι ο δήμος απευθύνεται στις περισσότερες περιπτώσεις με ανοιχτή πρόσκληση και δεν στρέφεται σε συγκεκριμένα νομικά πρόσωπα.

Επίσης, αρνήθηκε ότι ο δήμος δεν έχει σχέδιο, αναφερόμενος ενδεικτικά στην αγορά 50 μεταχειρισμένων λεωφορείων από τον δήμο Λειψίας, για λογαριασμό του ΟΑΣΘ, τα οποία τίθενται σε κυκλοφορία για τις ανάγκες μετακίνησης των Θεσσαλονικέων.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία