ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Εφιάλτης» οι λογαριασμοί της ενέργειας

Σε απόγνωση τα νοικοκυριά από τις ανατιμήσεις - Τι λένε στη «ΜτΚ» καταναλωτές

 04/04/2022 07:00

«Εφιάλτης»  οι λογαριασμοί  της ενέργειας

Βιολέτα Φωτιάδη

Φόβο και τρόμο προκαλεί στους πολίτες κάθε λογαριασμός που φτάνει στα χέρια τους καθώς δεν ξέρουν τι θα αντικρίσουν με το άνοιγμα του φακέλου. Οι φρενήρεις αυξήσεις στο κόστος της ενέργειας κάνουν τα νοικοκυριά να παραληρούν και οι καταναλωτές βγάζουν απ’ το συρτάρι τα τεφτέρια τους για να δουν πως θα βγει ακόμα ένας μήνας.

Τα έσοδα λίγα, τα έξοδα πολλά και ο εκνευρισμός των πολιτών «χτυπά κόκκινο» αφού καλούνται να ανταπεξέλθουν σε ένα νέο κύμα ακρίβειας που ξεπερνά κατά πολύ τις δυνατότητές τους. Αρκετοί μάλιστα, παρόλο που έχουν ήδη περιορίσει κατά πολύ τη χρήση ρεύματος και αερίου, αδυνατούν να πιστέψουν το υπέρογκο ποσό που βλέπουν στο λογαριασμό τους.

Οι ελαφρύνσεις του κράτους μέσω των επιδοτήσεων αν και ανακουφίζουν προσωρινά τα νοικοκυριά μοιάζουν με σταγόνα στον ωκεανό αφού οι καταναλωτές παρακολουθούν το πορτοφόλι τους να αδειάζει πριν καν προλάβει να γεμίσει.

«Μένω με τον σύζυγό μου, είμαστε συνταξιούχοι και χρησιμοποιούμε ελάχιστα και συγκεκριμένα πράγματα στην καθημερινότητά μας. Μέχρι τώρα ξέραμε ότι θα πάρουμε τη σύνταξή μας και θα πληρώσουμε λογαριασμούς και προσωπικά έξοδα. Τώρα οι λογαριασμοί του σπιτιού από μόνοι τους κοντεύουν να ξεπεράσουν τη σύνταξη. Δύο άνθρωποι μόνοι πόσα να ξοδεύουν; Τι θέλουν πια; Να κόψουμε και το φαγητό;», εξηγεί στη «ΜτΚ», η Ελπίδα Ν., συνταξιούχος του ΟΓΑ.

Χαμένοι στα ψιλά γράμματα

Άλλοι πάλι, χαμένοι στα ψιλά γράμματα των συμβολαίων και μη καταφέρνοντας να ακολουθήσουν τις αυξήσεις που «καλπάζουν» δεν μπορούν να καταλάβουν από πού προκύπτουν αυτά τα «φουσκωμένα» ποσά και καταφεύγουν στις εταιρείες ενέργειας ζητώντας εξηγήσεις.

«Ήρθα να μου πουν από πού προκύπτουν τα 200 ευρώ πάνω στον λογαριασμό αερίου. Κάναμε λιγότερη κατανάλωση ακριβώς γιατί φοβόμασταν το τι θα δούμε τον επόμενο μήνα και πάλι το ποσό είναι υπερβολικό. Έχουμε κόψει από παντού και για το ρεύμα. Σε λίγο θα ζούμε με σβηστά τα φώτα και τα καλοριφέρ στο μηδέν και θα πληρώνουμε και που σκεφτήκαμε να τα ανάψουμε», τονίζει η Ελένη Λ. εργαζόμενη στον δημόσιο τομέα.

Τα γραφεία των παρόχων μετατρέπονται σε «πεδίο μάχης» αφού οι πολίτες καταφθάνουν οργισμένοι και παράλληλα σε απόγνωση, ειδικά όσοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίες προστίθενται στο ήδη υψηλό ποσό βαραίνοντας την τσέπη τους.

Κόσμος συγκεντρώνεται καθημερινά έξω από τα υποκαταστήματα της ΔΕΗ και των λοιπών αντίστοιχων εταιρειών προκειμένου να διαπραγματευτεί και να ρυθμίσει τα χρέη του. Αρκετοί βαφτίζουν τον διακανονισμό ως μόνη πιθανή λύση χωρίς όμως να είναι πανάκεια για κάθε περίπτωση.

«Μόνο ο διακανονισμός και η πληρωμή των οφειλών σε όσο το δυνατόν περισσότερες δόσεις μπορούν να μας ξελασπώσουν προς το παρόν. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι μπορούμε πάντα να καταφεύγουμε σε αυτή τη λύση. Πέρυσι τέτοια περίοδο πλήρωνα γύρω στα 300 ευρώ (εκκαθαριστικός λογαριασμός) και φέτος, για την ίδια κατανάλωση, καλούμαι να καταβάλω πάνω από τα διπλά την ώρα όμως που το εισόδημά μου παραμένει ίδιο και απαράλλακτο. Κυνηγάω τις δουλειές με το τουφέκι και έχω να πληρώσω ενοίκιο, λογαριασμούς και προσωπικά έξοδα. Δεν βγαίνουν οι πράξεις. Κάτι πρέπει να κοπεί», επισημαίνει ο Γιώργος Λ., ελεύθερος επαγγελματίας.

Λόγω των ανατιμήσεων και των απλήρωτων λογαριασμών οι πάροχοι έχουν φροντίσει να αναρτήσουν στις ιστοσελίδες τους χρηστικές πληροφορίες για τις δυνατότητες ρύθμισης των οφειλών. Οι πιο «ευρηματικές» εταιρείες προτείνουν και μεθόδους εξοικονόμησης ενέργειας στο πίσω μέρος του λογαριασμού.

Άλλη μία πιθανή σανίδα σωτηρίας στην τρικυμία των αυξήσεων φαντάζουν για τους καταναλωτές τα συνδυαστικά πακέτα και η ρύθμιση πληρωμής τους μηνιαία (αντί διμήνου ή τετραμήνου κατά περίπτωση) ώστε να σώσουν οτιδήποτε, αν σώζεται. Αρκετοί πάροχοι, ακόμα και πριν τις ανατιμήσεις, έβγαζαν εκπτωτικές προσφορές για όσους επιθυμούσαν να μεταφέρουν το ρεύμα και το αέριο στην ίδια εταιρεία.

«Τραβάμε τα μαλλιά μας με αυτά που βλέπουμε. Έρχεται λογαριασμός και φοβάσαι να τον ανοίξεις. Σκέφτομαι σοβαρά να μεταφέρω το ρεύμα στον ίδιο πάροχο με αυτόν του αερίου γιατί με συμφέρει. Η έκπτωση μπορεί να μην είναι τεράστια αλλά δεν είναι και αμελητέα», αναφέρει η Σ.Τ., ιδιωτική υπάλληλος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.04.2022

Φόβο και τρόμο προκαλεί στους πολίτες κάθε λογαριασμός που φτάνει στα χέρια τους καθώς δεν ξέρουν τι θα αντικρίσουν με το άνοιγμα του φακέλου. Οι φρενήρεις αυξήσεις στο κόστος της ενέργειας κάνουν τα νοικοκυριά να παραληρούν και οι καταναλωτές βγάζουν απ’ το συρτάρι τα τεφτέρια τους για να δουν πως θα βγει ακόμα ένας μήνας.

Τα έσοδα λίγα, τα έξοδα πολλά και ο εκνευρισμός των πολιτών «χτυπά κόκκινο» αφού καλούνται να ανταπεξέλθουν σε ένα νέο κύμα ακρίβειας που ξεπερνά κατά πολύ τις δυνατότητές τους. Αρκετοί μάλιστα, παρόλο που έχουν ήδη περιορίσει κατά πολύ τη χρήση ρεύματος και αερίου, αδυνατούν να πιστέψουν το υπέρογκο ποσό που βλέπουν στο λογαριασμό τους.

Οι ελαφρύνσεις του κράτους μέσω των επιδοτήσεων αν και ανακουφίζουν προσωρινά τα νοικοκυριά μοιάζουν με σταγόνα στον ωκεανό αφού οι καταναλωτές παρακολουθούν το πορτοφόλι τους να αδειάζει πριν καν προλάβει να γεμίσει.

«Μένω με τον σύζυγό μου, είμαστε συνταξιούχοι και χρησιμοποιούμε ελάχιστα και συγκεκριμένα πράγματα στην καθημερινότητά μας. Μέχρι τώρα ξέραμε ότι θα πάρουμε τη σύνταξή μας και θα πληρώσουμε λογαριασμούς και προσωπικά έξοδα. Τώρα οι λογαριασμοί του σπιτιού από μόνοι τους κοντεύουν να ξεπεράσουν τη σύνταξη. Δύο άνθρωποι μόνοι πόσα να ξοδεύουν; Τι θέλουν πια; Να κόψουμε και το φαγητό;», εξηγεί στη «ΜτΚ», η Ελπίδα Ν., συνταξιούχος του ΟΓΑ.

Χαμένοι στα ψιλά γράμματα

Άλλοι πάλι, χαμένοι στα ψιλά γράμματα των συμβολαίων και μη καταφέρνοντας να ακολουθήσουν τις αυξήσεις που «καλπάζουν» δεν μπορούν να καταλάβουν από πού προκύπτουν αυτά τα «φουσκωμένα» ποσά και καταφεύγουν στις εταιρείες ενέργειας ζητώντας εξηγήσεις.

«Ήρθα να μου πουν από πού προκύπτουν τα 200 ευρώ πάνω στον λογαριασμό αερίου. Κάναμε λιγότερη κατανάλωση ακριβώς γιατί φοβόμασταν το τι θα δούμε τον επόμενο μήνα και πάλι το ποσό είναι υπερβολικό. Έχουμε κόψει από παντού και για το ρεύμα. Σε λίγο θα ζούμε με σβηστά τα φώτα και τα καλοριφέρ στο μηδέν και θα πληρώνουμε και που σκεφτήκαμε να τα ανάψουμε», τονίζει η Ελένη Λ. εργαζόμενη στον δημόσιο τομέα.

Τα γραφεία των παρόχων μετατρέπονται σε «πεδίο μάχης» αφού οι πολίτες καταφθάνουν οργισμένοι και παράλληλα σε απόγνωση, ειδικά όσοι έχουν ληξιπρόθεσμες οφειλές οι οποίες προστίθενται στο ήδη υψηλό ποσό βαραίνοντας την τσέπη τους.

Κόσμος συγκεντρώνεται καθημερινά έξω από τα υποκαταστήματα της ΔΕΗ και των λοιπών αντίστοιχων εταιρειών προκειμένου να διαπραγματευτεί και να ρυθμίσει τα χρέη του. Αρκετοί βαφτίζουν τον διακανονισμό ως μόνη πιθανή λύση χωρίς όμως να είναι πανάκεια για κάθε περίπτωση.

«Μόνο ο διακανονισμός και η πληρωμή των οφειλών σε όσο το δυνατόν περισσότερες δόσεις μπορούν να μας ξελασπώσουν προς το παρόν. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι μπορούμε πάντα να καταφεύγουμε σε αυτή τη λύση. Πέρυσι τέτοια περίοδο πλήρωνα γύρω στα 300 ευρώ (εκκαθαριστικός λογαριασμός) και φέτος, για την ίδια κατανάλωση, καλούμαι να καταβάλω πάνω από τα διπλά την ώρα όμως που το εισόδημά μου παραμένει ίδιο και απαράλλακτο. Κυνηγάω τις δουλειές με το τουφέκι και έχω να πληρώσω ενοίκιο, λογαριασμούς και προσωπικά έξοδα. Δεν βγαίνουν οι πράξεις. Κάτι πρέπει να κοπεί», επισημαίνει ο Γιώργος Λ., ελεύθερος επαγγελματίας.

Λόγω των ανατιμήσεων και των απλήρωτων λογαριασμών οι πάροχοι έχουν φροντίσει να αναρτήσουν στις ιστοσελίδες τους χρηστικές πληροφορίες για τις δυνατότητες ρύθμισης των οφειλών. Οι πιο «ευρηματικές» εταιρείες προτείνουν και μεθόδους εξοικονόμησης ενέργειας στο πίσω μέρος του λογαριασμού.

Άλλη μία πιθανή σανίδα σωτηρίας στην τρικυμία των αυξήσεων φαντάζουν για τους καταναλωτές τα συνδυαστικά πακέτα και η ρύθμιση πληρωμής τους μηνιαία (αντί διμήνου ή τετραμήνου κατά περίπτωση) ώστε να σώσουν οτιδήποτε, αν σώζεται. Αρκετοί πάροχοι, ακόμα και πριν τις ανατιμήσεις, έβγαζαν εκπτωτικές προσφορές για όσους επιθυμούσαν να μεταφέρουν το ρεύμα και το αέριο στην ίδια εταιρεία.

«Τραβάμε τα μαλλιά μας με αυτά που βλέπουμε. Έρχεται λογαριασμός και φοβάσαι να τον ανοίξεις. Σκέφτομαι σοβαρά να μεταφέρω το ρεύμα στον ίδιο πάροχο με αυτόν του αερίου γιατί με συμφέρει. Η έκπτωση μπορεί να μην είναι τεράστια αλλά δεν είναι και αμελητέα», αναφέρει η Σ.Τ., ιδιωτική υπάλληλος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 03.04.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία