ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δυτική Θεσσαλονίκη: Η πρόκληση της ισόρροπης ανάπτυξης

Την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου η «ΜτΚ» και το makthes.gr σε συνεργασία με την ΠΚΜ και με την υποστήριξη του ΦοΔΣΑ διοργανώνουν ημερίδα με συμμετοχή μελών της κυβέρνησης, εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, θεσμικών εκπροσώπων και επιχειρηματιών

 15/02/2023 11:21

Δυτική Θεσσαλονίκη: Η πρόκληση της ισόρροπης ανάπτυξης

Σοφία Χριστοφορίδου

Την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου η «Μακεδονία της Κυριακής» και το makthes.gr σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με την υποστήριξη του ΦοΔΣΑ Κ. Μακεδονίας διοργανώνουν ημερίδα με θέμα «Δυτική Θεσσαλονίκη: Η πρόκληση της ισόρροπης ανάπτυξης» με τη συμμετοχή μελών της κυβέρνησης, εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, θεσμικών εκπροσώπων και επιχειρηματιών.

Στόχος μας είναι να αναδείξουμε τα προβλήματα, τα αιτήματα αλλά και τις προοπτικές της περιοχής. Η εκδήλωση έρχεται σε συνέχεια του πολυσέλιδου αφιερώματος στη Δυτική Θεσσαλονίκη που εξέδωσε η «ΜτΚ» τον Ιούλιο του 2022, δίνοντας βήμα στους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών, καλώντας την πολιτική ηγεσία να τοποθετηθεί και να δεσμευτεί. Αυτό θα πράξουμε και την ερχόμενη Παρασκευή, σε έναν, ζωντανό πλέον διάλογο, στον οποίον θα τοποθετηθούν μέλη της κυβέρνησης αλλά και της αντιπολίτευσης, η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και οι δήμαρχοι της περιοχής. Στην «ατζέντα» των θεματικών περιλαμβάνονται η οικονομία και η ανάπτυξη, τα έργα υποδομής, το περιβάλλον, η κοινωνία.

Γιατί επιμένουμε να επικεντρωνόμαστε σε αυτή την περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος; Γιατί θεωρούμε ότι αυτό είναι το πιο δυναμικό και ταυτόχρονα αδικημένο τμήμα της πόλης. Επί δεκαετίες το βάρος του σχεδιασμού έπεφτε στη «βιτρίνα» της πόλης, το κέντρο και το παραλιακό της μέτωπο. Κατά γενική ομολογία υπήρχε μία αναπτυξιακή υστέρηση στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Προφανώς η δυτική Θεσσαλονίκη δεν έχει ενιαία χαρακτηριστικά -είναι πολύ διαφορετικά τα Πεύκα από την Νεάπολη και τη Μενεμένη, και διαφορετικές οι ανάγκες.

Αυτό που είναι κοινό είναι το αίσθημα της αδικίας και της εγκατάλειψης από την πολιτεία, που εξέφραζαν για χρόνια οι αυτοδιοικητικοί αυτών των περιοχών της δυτικής Θεσσαλονίκης. Με βάση τη δημοσκόπηση που διενήργησε η «ΜτΚ», οι κάτοικοι των δήμων της δυτικής Θεσσαλονίκης αν και δηλώνουν ότι τους αρέσει η ζωή εκεί όπου ζουν (78%), κυρίως γιατί εκεί ήταν το πατρικό τους ή εκεί έζησε η οικογένειά τους (68%), σχεδόν τέσσερις στους δέκα θεωρούν ότι η περιοχή τους είναι υποβαθμισμένη.

Το 69% «βαθμολογεί» την ποιότητα του αέρα από μέτρια έως πολύ κακή, και ως προς αυτό που θα ήθελαν κατά προτεραιότητα να αλλάξει είναι οι αστικές συγκοινωνίες (28%) και το πράσινο (24%) -δηλαδή κορυφαία ζητήματα που καθορίζουν την ποιότητα ζωής.

Ακριβώς αυτά τα ζητούμενα -συγκοινωνίες και πράσινο- αποτυπώνονται και στην ερώτηση «Ποιο έργο υποδομής θεωρείτε ότι είναι σημαντικότερο για τη δυτική Θεσσαλονίκη;». Ένα συντριπτικό ποσοστό 45% απαντά την επέκταση του Μετρό και το 32% την αξιοποίηση των στρατοπέδων ως πολυθεματικά πάρκα πολιτισμού και αναψυχής.

Ζητούνται απαντήσεις

Τα τελευταία χρόνια κάτι φαίνεται να αλλάζει, καθώς δημόσια έργα και ιδιωτικές επενδύσεις χωροθετούνται πλέον και στα δυτικά: ο κόμβος Κ16 και η σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, η απόφαση για τη δημιουργία του νέου ογκολογικού νοσοκομείου στα δυτικά, οι μεγάλες αναπτύξεις real estate στους τομείς των logistics και των γραφειακών χώρων, η αξιοποίηση ερειπωμένων βιομηχανικών συγκροτημάτων, το Μουσείο Ολοκαυτώματος. Όμως μένουν πολλά ακόμη να γίνουν για να αλλάξει η καθημερινότητα σε αυτές τις περιοχές.

Να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες υποδομές που θα προσελκύσουν νέες επενδύσεις και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Να βελτιωθούν οι συγκοινωνίες, να υπάρξει ένας σοβαρός και συγκεκριμένος σχεδιασμός για την επέκταση του Μετρό, να λειτουργήσει επιτέλους ο προαστιακός σιδηρόδρομος. Να υπάρχουν εναλλακτικές οδοί και τρόποι μετακίνησης -εκτός από την δυτική είσοδο, με το κολασμένο μποτιλιάρισμα τις ώρες αιχμής- για να φτάσει ένας άνθρωπος που εργάζεται σε μια επιχείρηση στο Καλοχώρι ή στη Σίνδο στο κέντρο της πόλης ή στα ανατολικά. Να εισακουστούν οι προβληματισμοί των κατοίκων, σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα της περιοχής. Κι ένα σωρό άλλα ζητήματα.

Με την ημερίδα της «ΜτΚ» θα επιδιώξουμε να δοθούν απαντήσεις σε μία σειρά από ζητήματα, όπως:

Επέκταση Μετρό στα δυτικά. Πότε θα προχωρήσει η κατασκευή της επέκτασης του Μετρό στις δυτικές περιοχές; Kαι από ποια πηγή θα βρεθεί η χρηματοδότηση, που υπολογίζεται σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις στο 1 δισ. ευρώ; Προς το παρόν δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για τη διαδρομή από την οποία θα περνά. Βρισκόμαστε εν αναμονή ολοκλήρωσης της μελέτης ανάπτυξης μετρό (έως το τέλος του 2023), από την οποία, βάσει των κυκλοφοριακών φόρτων, θα προκύψουν οι περιοχές με τις μεγαλύτερες ανάγκες. Στο μεταξύ αναμένεται να υπογραφεί και η συμφωνία-πλαίσιο για τις πρόδρομες μελέτες και εργασίες (αρχαιολογικά, δίκτυα κοινής ωφέλειας, κυκλοφοριακές παρακάμψεις) στους χώρους του έργου της βορειοδυτικής επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Προαστιακός: Επί χρόνια συζητείται η ιδέα να δημιουργηθεί μία διαδημοτική γραμμή που να «πατά» σε υπάρχουσες γραμμές τρένου και να συνδέει διαφορετικές περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης. Το τελευταίο διάστημα το έργο «μπήκε στις ράγες» του ανταγωνιστικού διαλόγου, αλλά οι πολίτες θέλουν να μάθουν πότε θα μπορούν να χρησιμοποιούν το τρένο για να μετακινούνται. Στην παρούσα φάση, βρισκόμαστε στη Β’ φάση του διαγωνισμού, στον διάλογο σχετικά με τις παραμέτρους του έργου (κυρίως αναφορικά με την οδική και σιδηροδρομική διάβασης στην οδό 26ης Οκτωβρίου). Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Υποδομών, η σύμβασης αναμένεται να υπογραφεί εντός του 2023.

Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα παράδοσής του το φθινόπωρο του 2023, με δεδομένο ότι οι εργασίες εξελίσσονται με βραδείς ρυθμούς, το ίδιο και οι εκταμιεύσεις, όπως αποκάλυψε πρόσφατα το makthes.gr; Και πώς θα επηρεάσει την εξέλιξη του έργου η κατακόρυφη αύξηση στις τιμές των βασικών οικοδομικών υλικών αλλά και του κόστους της ενέργειας;

Κόμβος 16: Τα απαραίτητα συμπληρωματικά έργα στον Κ16, που αφορούν σε ασφαλτόστρωσης, κρασπέδων, δικτύων αποχέτευσης και ανακατασκευή των γύρω δρόμων βαίνουν προς ολοκλήρωση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Περιφέρειας γύρω στον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Ήδη τα πρώτα δείγματα του έργου έχουν ήδη φανεί από τις παρεμβάσεις που ολοκληρώθηκαν στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής του Καλοχωρίου, κάτι που είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις που είχαν πληγεί από το κυρίως έργο του κόμβου Κ16.

Αντιπλημμυρικά: Αν και δεν φαίνονται, τα αντιπλυμμυρικά είναι έργα εξαιρετικής σημασίας. Από τον αρχικό σχεδιασμό του master plan του 2003 ένα πολύ μικρό μόνο μέρος του υλοποιήθηκε. Μετά από είκοσι χρόνια έχουν δρομολογηθεί αντιπλυμμυρικά έργα για την ευρύτερη περιοχή της Λαχαναγοράς προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ (το έργο δημοπρατήθηκε τον Αύγουστο του 2021, η σύμβαση υπεγράφη ένα χρόνο αργότερα και πλέον ανάδοχος βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης των μελετών εφαρμογής για την κατασκευή του έργου) και διευθετήσεις ρεμάτων και χειμάρρων στους δήμους Ωραιοκάστρου, Παύλου Μελά και Κορδελιού-Ευόσμου προϋπολογισμού 15,5 εκατ. ευρώ (με χρόνο ολοκλήρωσης 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης).

Διαπλάτυνση Λαγκαδά: Mετά την ολοκλήρωση του «ορφανού χιλιομέτρου» της Χαλκιδικής, είναι η σειρά του αντίστοιχου που υπάρχει εντός του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης. Η διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά, μιας βασικής οδικής αρτηρία για τη σύνδεση της δυτικής Θεσσαλονίκης με το κέντρο της πόλης είχε ενταχθεί στα Ολυμπιακά Έργα και ολοκληρώθηκε εν μέρει τρία χρόνια μετά τους αγώνες, το 2007. Απέμεινε ένα τμήμα, από τα συμμαχικά νεκροταφεία μέχρι τις δωδεκαόροφες, μήκους περίπου 1 χλμ. Η μελέτη που εκπονείται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ολοκληρώνεται το επόμενο διάστημα αλλά το ζήτημα είναι να εξασφαλιστούν τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις που θα χρειαστεί να κάνουν οι δήμοι Νεάπολης-Συκεών και Αμπελοκήπων-Μενεμένης, ενδεχομένως από το ΕΣΠΑ ή το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Από τον χρόνο ολοκλήρωσης της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων θα εξαρτηθεί και η πορεία του έργου.

Ενωτική Σίνδου: Σήμερα, όλη η κυκλοφορία της Βιομηχανικής Περιοχής Σίνδου προς βορρά ακολουθεί αναγκαστικά την επαρχιακή οδό 5. Από αυτή την επαρχιακή οδό διέρχονται καθημερινά βαρέα οχήματα που κινούνται από και προς τις βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες και τις εγκαταστάσεις logistics, με αποτέλεσμα ο φόρτος να είναι αυξημένος, οι ταχύτητες μειωμένες. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σχεδιάζει τη διαμόρφωση ισόπεδου κόμβου στη συμβολή της Ενωτικής Σίνδου με την με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας (ΕΟ2) και η σύνδεσή της με τις τοπικές οδούς της περιοχής με ισόπεδο κόμβο. Η μελέτη ολοκληρώνεται το α’ τρίμηνο του 2023 με στόχο την δημοπράτηση εντός του έτους.

Αυτά και άλλα ζητήματα, όπως το πώς θα αλλάξει η φυσιογνωμία της δυτικής εισόδου, με τις μεγάλες επενδύσεις στο real estate και πώς αυτό θα δημιουργήσει προοπτικές ανάπτυξης, ποιες είναι οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, πώς θα αντιμετωπιστούν τα ανοικτά περιβαλλοντικά ζητήματα, πώς θα επιτευχθεί η αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων για την αστική αναζωογόνηση και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια της ημερίδας, τις εργασίες της οποίας θα κλείσει με ομιλία του ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Προστέθηκε «μία πόλη» 90.000 κατοίκων

Mε βάση την απογραφή του 1991 οι δήμοι Κορδελιού-Ευόσμου, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Παύλου Μελά, Νεάπολης-Συκεών είχαν αθροιστικά μόνιμο πληθυσμό 247.752, όταν ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε 424.220 κατοίκους.

Το 2001 οι τέσσερις δήμοι στα δυτικά έφτασαν να έχουν πληθυσμό 312.184 κατοίκων πλησιάζοντας περισσότερο τον κεντρικό δήμο με τους 397.156 κατοίκους.

Το 2011 οι τέσσερις δήμοι των λεγόμενων δυτικών συνοικιών ξεπέρασαν σε πληθυσμό αυτόν του κεντρικού δήμου, φτάνοντας τους 337.866 κατοίκους έναντι 325.182 στο δήμο Θεσσαλονίκης.

Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την απογραφή του 2021 η διαφορά αυτή διευρύνθηκε. Οι τέσσερις δήμοι που βρίσκονται στα δυτικά και ανήκουν στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης είχαν αθροιστικά 335.920 κατοίκους, την ώρα που ο πληθυσμός του κεντρικού δήμου μειώθηκε μέσα σε δέκα χρόνια κατά σχεδόν οκτώ χιλιάδες, φτάνοντας τους 317.778 κατοίκους. Με άλλα λόγια, μέσα σε 30 χρόνια ο πληθυσμός στα δυτικά αυξήθηκε κατά σχεδόν 90.000 κατοίκους. Είναι δηλαδή σαν να προστέθηκε μία νέα πόλη στα δυτικά. Τα δύο τρίτα αυτών των νέων κατοίκων επέλεξαν να εγκατασταθούν στον δήμο Κορδελιού Ευόσμου, εκεί όπου υπήρχε χώρος για να αναπτυχθούν νέα οικιστικά συγκροτήματα, πρόσβαση στον περιφερειακό και εγγύτητα στις μεταποιητικές μονάδες της βιομηχανικής περιοχής.

prosklisi.png


Το πρόγραμμα της ημερίδας

H ημερίδα με θέμα: «Δυτική Θεσσαλονίκη: Η πρόκληση της ισόρροπης ανάπτυξης» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2023 (11:00-18:00) στο ξενοδοχείο Grand Palace, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με την υποστήριξη του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας.

Χρυσοί χορηγοί: Alumil, Dimand, HELLENiQ ENERGY

Χορηγοί: ΑΝΑΚΕΜ, Αττικό Μετρό, ΕΥΑΘ, Εγνατία Οδός ΑΕ, INTERGEO

11:00 Χαιρετισμοί

  • Αθανάσιος Σαββάκης, Πρόεδρος ΔΣ Μακεδονία Ενημέρωση ΑΕ
  • Σταύρος Καλαφάτης, Υφυπουργός Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας - Θράκης)
  • Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, Πρόεδρος Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας
  • Κατερίνα Νοτοπούλου, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
  • Χάρης Καστανίδης, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

11:30 -12:00 Εναρκτήρια ομιλία

Το αναπτυξιακό σχέδιο της ΠΚΜ για τη Δυτική Θεσσαλονίκη

Απόστολος Τζιτζικώστας, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας

12:00 - 12:30 Δράσεις και διεκδικήσεις της Αυτοδιοίκησης

  • Βούλα Πατουλίδου, Αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης
  • Κωνσταντίνος Ζέρβας, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης
  • Κλεάνθης Μανδαλιανός, Δήμαρχος Ευόσμου-Κορδελιού
  • Γιάννης Ιωαννίδης, Δήμαρχος Δέλτα
  • Δημήτρης Δεμουρτζίδης, Δήμαρχος Παύλου Μελά
  • Λάζαρος Κυρίζογλου, Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης

12:30 - 13:00 Το στοίχημα της κοινωνικής συνοχής

  • κ. Βαρνάβας, Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως
  • Μελίνα Δερμεντζοπούλου, Αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης Κεντρικής Μακεδονίας
  • Δρ. Γεωργία Δερετζή, Διευθύντρια νευρολογικής κλινικής Νοσοκομείου Παπαγεωργίου, πρόεδρος συλλόγου Αντηρίδα

13:00 - 14:30 Περιβαλλοντικά προβλήματα και προκλήσεις

  • Κώστας Γιουτίκας, Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος
  • Αντώνης Μουντούρης, Διευθυντής Υγιεινής, Ασφάλειας, Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Ανάπτυξης Ομίλου, HELLENiQ ENERGY
  • Μιχάλης Γεράνης, Πρόεδρος ΦοΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας
  • Ηλίας Δημητριάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ΑΝΑΚΕΜ
  • Στέλιος Παπαδόπουλος, Γενικός Διευθυντής ΙNTERGEO
  • Απόστολος Σίσκος, Γενικός Διευθυντής Envirometrics ΕΠΕ
  • Κωνσταντίνα Πανούτσου, εκπρόσωπος Biosolids, R3

Διάλειμμα 14:30-15:00

15:00 - 16:30 Έργα υποδομής και προοπτικές ανάπτυξης

  • Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
  • Γιώργος Μυλωνάς, CEO Alumil
  • Γιάννης Ευμολπίδης, Senior Planning Engineer, Dimand
  • Γώργος Τσακούμης, Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΚΜ
  • Εκπρόσωπος Deloitte
  • Γιώργος Αρβανιτίδης, Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής
  • Χρήστος Γιαννούλης, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αναπληρωτής Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών

17:00 Κεντρική ομιλία

Θεσσαλονίκη 2030 - Το όραμα γίνεται πράξη

Γιώργος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών


Συντονισμός: Σοφία Χριστοφορίδου, δημοσιογράφος


Την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου η «Μακεδονία της Κυριακής» και το makthes.gr σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με την υποστήριξη του ΦοΔΣΑ Κ. Μακεδονίας διοργανώνουν ημερίδα με θέμα «Δυτική Θεσσαλονίκη: Η πρόκληση της ισόρροπης ανάπτυξης» με τη συμμετοχή μελών της κυβέρνησης, εκπροσώπων της αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, θεσμικών εκπροσώπων και επιχειρηματιών.

Στόχος μας είναι να αναδείξουμε τα προβλήματα, τα αιτήματα αλλά και τις προοπτικές της περιοχής. Η εκδήλωση έρχεται σε συνέχεια του πολυσέλιδου αφιερώματος στη Δυτική Θεσσαλονίκη που εξέδωσε η «ΜτΚ» τον Ιούλιο του 2022, δίνοντας βήμα στους ανθρώπους της αυτοδιοίκησης και των τοπικών κοινωνιών, καλώντας την πολιτική ηγεσία να τοποθετηθεί και να δεσμευτεί. Αυτό θα πράξουμε και την ερχόμενη Παρασκευή, σε έναν, ζωντανό πλέον διάλογο, στον οποίον θα τοποθετηθούν μέλη της κυβέρνησης αλλά και της αντιπολίτευσης, η διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και οι δήμαρχοι της περιοχής. Στην «ατζέντα» των θεματικών περιλαμβάνονται η οικονομία και η ανάπτυξη, τα έργα υποδομής, το περιβάλλον, η κοινωνία.

Γιατί επιμένουμε να επικεντρωνόμαστε σε αυτή την περιοχή του πολεοδομικού συγκροτήματος; Γιατί θεωρούμε ότι αυτό είναι το πιο δυναμικό και ταυτόχρονα αδικημένο τμήμα της πόλης. Επί δεκαετίες το βάρος του σχεδιασμού έπεφτε στη «βιτρίνα» της πόλης, το κέντρο και το παραλιακό της μέτωπο. Κατά γενική ομολογία υπήρχε μία αναπτυξιακή υστέρηση στη Δυτική Θεσσαλονίκη. Προφανώς η δυτική Θεσσαλονίκη δεν έχει ενιαία χαρακτηριστικά -είναι πολύ διαφορετικά τα Πεύκα από την Νεάπολη και τη Μενεμένη, και διαφορετικές οι ανάγκες.

Αυτό που είναι κοινό είναι το αίσθημα της αδικίας και της εγκατάλειψης από την πολιτεία, που εξέφραζαν για χρόνια οι αυτοδιοικητικοί αυτών των περιοχών της δυτικής Θεσσαλονίκης. Με βάση τη δημοσκόπηση που διενήργησε η «ΜτΚ», οι κάτοικοι των δήμων της δυτικής Θεσσαλονίκης αν και δηλώνουν ότι τους αρέσει η ζωή εκεί όπου ζουν (78%), κυρίως γιατί εκεί ήταν το πατρικό τους ή εκεί έζησε η οικογένειά τους (68%), σχεδόν τέσσερις στους δέκα θεωρούν ότι η περιοχή τους είναι υποβαθμισμένη.

Το 69% «βαθμολογεί» την ποιότητα του αέρα από μέτρια έως πολύ κακή, και ως προς αυτό που θα ήθελαν κατά προτεραιότητα να αλλάξει είναι οι αστικές συγκοινωνίες (28%) και το πράσινο (24%) -δηλαδή κορυφαία ζητήματα που καθορίζουν την ποιότητα ζωής.

Ακριβώς αυτά τα ζητούμενα -συγκοινωνίες και πράσινο- αποτυπώνονται και στην ερώτηση «Ποιο έργο υποδομής θεωρείτε ότι είναι σημαντικότερο για τη δυτική Θεσσαλονίκη;». Ένα συντριπτικό ποσοστό 45% απαντά την επέκταση του Μετρό και το 32% την αξιοποίηση των στρατοπέδων ως πολυθεματικά πάρκα πολιτισμού και αναψυχής.

Ζητούνται απαντήσεις

Τα τελευταία χρόνια κάτι φαίνεται να αλλάζει, καθώς δημόσια έργα και ιδιωτικές επενδύσεις χωροθετούνται πλέον και στα δυτικά: ο κόμβος Κ16 και η σύνδεση του λιμανιού με την ΠΑΘΕ, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, η απόφαση για τη δημιουργία του νέου ογκολογικού νοσοκομείου στα δυτικά, οι μεγάλες αναπτύξεις real estate στους τομείς των logistics και των γραφειακών χώρων, η αξιοποίηση ερειπωμένων βιομηχανικών συγκροτημάτων, το Μουσείο Ολοκαυτώματος. Όμως μένουν πολλά ακόμη να γίνουν για να αλλάξει η καθημερινότητα σε αυτές τις περιοχές.

Να ολοκληρωθούν οι απαραίτητες υποδομές που θα προσελκύσουν νέες επενδύσεις και θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας. Να βελτιωθούν οι συγκοινωνίες, να υπάρξει ένας σοβαρός και συγκεκριμένος σχεδιασμός για την επέκταση του Μετρό, να λειτουργήσει επιτέλους ο προαστιακός σιδηρόδρομος. Να υπάρχουν εναλλακτικές οδοί και τρόποι μετακίνησης -εκτός από την δυτική είσοδο, με το κολασμένο μποτιλιάρισμα τις ώρες αιχμής- για να φτάσει ένας άνθρωπος που εργάζεται σε μια επιχείρηση στο Καλοχώρι ή στη Σίνδο στο κέντρο της πόλης ή στα ανατολικά. Να εισακουστούν οι προβληματισμοί των κατοίκων, σχετικά με τα περιβαλλοντικά προβλήματα της περιοχής. Κι ένα σωρό άλλα ζητήματα.

Με την ημερίδα της «ΜτΚ» θα επιδιώξουμε να δοθούν απαντήσεις σε μία σειρά από ζητήματα, όπως:

Επέκταση Μετρό στα δυτικά. Πότε θα προχωρήσει η κατασκευή της επέκτασης του Μετρό στις δυτικές περιοχές; Kαι από ποια πηγή θα βρεθεί η χρηματοδότηση, που υπολογίζεται σύμφωνα με ορισμένες εκτιμήσεις στο 1 δισ. ευρώ; Προς το παρόν δεν υπάρχει καν πρόβλεψη για τη διαδρομή από την οποία θα περνά. Βρισκόμαστε εν αναμονή ολοκλήρωσης της μελέτης ανάπτυξης μετρό (έως το τέλος του 2023), από την οποία, βάσει των κυκλοφοριακών φόρτων, θα προκύψουν οι περιοχές με τις μεγαλύτερες ανάγκες. Στο μεταξύ αναμένεται να υπογραφεί και η συμφωνία-πλαίσιο για τις πρόδρομες μελέτες και εργασίες (αρχαιολογικά, δίκτυα κοινής ωφέλειας, κυκλοφοριακές παρακάμψεις) στους χώρους του έργου της βορειοδυτικής επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Προαστιακός: Επί χρόνια συζητείται η ιδέα να δημιουργηθεί μία διαδημοτική γραμμή που να «πατά» σε υπάρχουσες γραμμές τρένου και να συνδέει διαφορετικές περιοχές της δυτικής Θεσσαλονίκης. Το τελευταίο διάστημα το έργο «μπήκε στις ράγες» του ανταγωνιστικού διαλόγου, αλλά οι πολίτες θέλουν να μάθουν πότε θα μπορούν να χρησιμοποιούν το τρένο για να μετακινούνται. Στην παρούσα φάση, βρισκόμαστε στη Β’ φάση του διαγωνισμού, στον διάλογο σχετικά με τις παραμέτρους του έργου (κυρίως αναφορικά με την οδική και σιδηροδρομική διάβασης στην οδό 26ης Οκτωβρίου). Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Υποδομών, η σύμβασης αναμένεται να υπογραφεί εντός του 2023.

Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά: Θα τηρηθεί το χρονοδιάγραμμα παράδοσής του το φθινόπωρο του 2023, με δεδομένο ότι οι εργασίες εξελίσσονται με βραδείς ρυθμούς, το ίδιο και οι εκταμιεύσεις, όπως αποκάλυψε πρόσφατα το makthes.gr; Και πώς θα επηρεάσει την εξέλιξη του έργου η κατακόρυφη αύξηση στις τιμές των βασικών οικοδομικών υλικών αλλά και του κόστους της ενέργειας;

Κόμβος 16: Τα απαραίτητα συμπληρωματικά έργα στον Κ16, που αφορούν σε ασφαλτόστρωσης, κρασπέδων, δικτύων αποχέτευσης και ανακατασκευή των γύρω δρόμων βαίνουν προς ολοκλήρωση, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Περιφέρειας γύρω στον Μάρτιο του τρέχοντος έτους. Ήδη τα πρώτα δείγματα του έργου έχουν ήδη φανεί από τις παρεμβάσεις που ολοκληρώθηκαν στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής του Καλοχωρίου, κάτι που είναι σημαντικό για τις επιχειρήσεις που είχαν πληγεί από το κυρίως έργο του κόμβου Κ16.

Αντιπλημμυρικά: Αν και δεν φαίνονται, τα αντιπλυμμυρικά είναι έργα εξαιρετικής σημασίας. Από τον αρχικό σχεδιασμό του master plan του 2003 ένα πολύ μικρό μόνο μέρος του υλοποιήθηκε. Μετά από είκοσι χρόνια έχουν δρομολογηθεί αντιπλυμμυρικά έργα για την ευρύτερη περιοχή της Λαχαναγοράς προϋπολογισμού 31 εκατ. ευρώ (το έργο δημοπρατήθηκε τον Αύγουστο του 2021, η σύμβαση υπεγράφη ένα χρόνο αργότερα και πλέον ανάδοχος βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης των μελετών εφαρμογής για την κατασκευή του έργου) και διευθετήσεις ρεμάτων και χειμάρρων στους δήμους Ωραιοκάστρου, Παύλου Μελά και Κορδελιού-Ευόσμου προϋπολογισμού 15,5 εκατ. ευρώ (με χρόνο ολοκλήρωσης 30 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης).

Διαπλάτυνση Λαγκαδά: Mετά την ολοκλήρωση του «ορφανού χιλιομέτρου» της Χαλκιδικής, είναι η σειρά του αντίστοιχου που υπάρχει εντός του αστικού ιστού της Θεσσαλονίκης. Η διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά, μιας βασικής οδικής αρτηρία για τη σύνδεση της δυτικής Θεσσαλονίκης με το κέντρο της πόλης είχε ενταχθεί στα Ολυμπιακά Έργα και ολοκληρώθηκε εν μέρει τρία χρόνια μετά τους αγώνες, το 2007. Απέμεινε ένα τμήμα, από τα συμμαχικά νεκροταφεία μέχρι τις δωδεκαόροφες, μήκους περίπου 1 χλμ. Η μελέτη που εκπονείται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ολοκληρώνεται το επόμενο διάστημα αλλά το ζήτημα είναι να εξασφαλιστούν τα χρήματα για τις απαλλοτριώσεις που θα χρειαστεί να κάνουν οι δήμοι Νεάπολης-Συκεών και Αμπελοκήπων-Μενεμένης, ενδεχομένως από το ΕΣΠΑ ή το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων. Από τον χρόνο ολοκλήρωσης της διαδικασίας των απαλλοτριώσεων θα εξαρτηθεί και η πορεία του έργου.

Ενωτική Σίνδου: Σήμερα, όλη η κυκλοφορία της Βιομηχανικής Περιοχής Σίνδου προς βορρά ακολουθεί αναγκαστικά την επαρχιακή οδό 5. Από αυτή την επαρχιακή οδό διέρχονται καθημερινά βαρέα οχήματα που κινούνται από και προς τις βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες και τις εγκαταστάσεις logistics, με αποτέλεσμα ο φόρτος να είναι αυξημένος, οι ταχύτητες μειωμένες. Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σχεδιάζει τη διαμόρφωση ισόπεδου κόμβου στη συμβολή της Ενωτικής Σίνδου με την με την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας (ΕΟ2) και η σύνδεσή της με τις τοπικές οδούς της περιοχής με ισόπεδο κόμβο. Η μελέτη ολοκληρώνεται το α’ τρίμηνο του 2023 με στόχο την δημοπράτηση εντός του έτους.

Αυτά και άλλα ζητήματα, όπως το πώς θα αλλάξει η φυσιογνωμία της δυτικής εισόδου, με τις μεγάλες επενδύσεις στο real estate και πώς αυτό θα δημιουργήσει προοπτικές ανάπτυξης, ποιες είναι οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, πώς θα αντιμετωπιστούν τα ανοικτά περιβαλλοντικά ζητήματα, πώς θα επιτευχθεί η αξιοποίηση των κοινοτικών πόρων για την αστική αναζωογόνηση και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, θα συζητηθούν κατά τη διάρκεια της ημερίδας, τις εργασίες της οποίας θα κλείσει με ομιλία του ο υφυπουργός Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης.

Προστέθηκε «μία πόλη» 90.000 κατοίκων

Mε βάση την απογραφή του 1991 οι δήμοι Κορδελιού-Ευόσμου, Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Παύλου Μελά, Νεάπολης-Συκεών είχαν αθροιστικά μόνιμο πληθυσμό 247.752, όταν ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε 424.220 κατοίκους.

Το 2001 οι τέσσερις δήμοι στα δυτικά έφτασαν να έχουν πληθυσμό 312.184 κατοίκων πλησιάζοντας περισσότερο τον κεντρικό δήμο με τους 397.156 κατοίκους.

Το 2011 οι τέσσερις δήμοι των λεγόμενων δυτικών συνοικιών ξεπέρασαν σε πληθυσμό αυτόν του κεντρικού δήμου, φτάνοντας τους 337.866 κατοίκους έναντι 325.182 στο δήμο Θεσσαλονίκης.

Με βάση τα προσωρινά στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για την απογραφή του 2021 η διαφορά αυτή διευρύνθηκε. Οι τέσσερις δήμοι που βρίσκονται στα δυτικά και ανήκουν στο πολεοδομικό συγκρότημα Θεσσαλονίκης είχαν αθροιστικά 335.920 κατοίκους, την ώρα που ο πληθυσμός του κεντρικού δήμου μειώθηκε μέσα σε δέκα χρόνια κατά σχεδόν οκτώ χιλιάδες, φτάνοντας τους 317.778 κατοίκους. Με άλλα λόγια, μέσα σε 30 χρόνια ο πληθυσμός στα δυτικά αυξήθηκε κατά σχεδόν 90.000 κατοίκους. Είναι δηλαδή σαν να προστέθηκε μία νέα πόλη στα δυτικά. Τα δύο τρίτα αυτών των νέων κατοίκων επέλεξαν να εγκατασταθούν στον δήμο Κορδελιού Ευόσμου, εκεί όπου υπήρχε χώρος για να αναπτυχθούν νέα οικιστικά συγκροτήματα, πρόσβαση στον περιφερειακό και εγγύτητα στις μεταποιητικές μονάδες της βιομηχανικής περιοχής.

prosklisi.png


Το πρόγραμμα της ημερίδας

H ημερίδα με θέμα: «Δυτική Θεσσαλονίκη: Η πρόκληση της ισόρροπης ανάπτυξης» θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2023 (11:00-18:00) στο ξενοδοχείο Grand Palace, σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και με την υποστήριξη του ΦΟΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας.

Χρυσοί χορηγοί: Alumil, Dimand, HELLENiQ ENERGY

Χορηγοί: ΑΝΑΚΕΜ, Αττικό Μετρό, ΕΥΑΘ, Εγνατία Οδός ΑΕ, INTERGEO

11:00 Χαιρετισμοί

  • Αθανάσιος Σαββάκης, Πρόεδρος ΔΣ Μακεδονία Ενημέρωση ΑΕ
  • Σταύρος Καλαφάτης, Υφυπουργός Εσωτερικών (τομέας Μακεδονίας - Θράκης)
  • Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, Πρόεδρος Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας
  • Κατερίνα Νοτοπούλου, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ
  • Χάρης Καστανίδης, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

11:30 -12:00 Εναρκτήρια ομιλία

Το αναπτυξιακό σχέδιο της ΠΚΜ για τη Δυτική Θεσσαλονίκη

Απόστολος Τζιτζικώστας, Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας

12:00 - 12:30 Δράσεις και διεκδικήσεις της Αυτοδιοίκησης

  • Βούλα Πατουλίδου, Αντιπεριφερειάρχης Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης
  • Κωνσταντίνος Ζέρβας, Δήμαρχος Θεσσαλονίκης
  • Κλεάνθης Μανδαλιανός, Δήμαρχος Ευόσμου-Κορδελιού
  • Γιάννης Ιωαννίδης, Δήμαρχος Δέλτα
  • Δημήτρης Δεμουρτζίδης, Δήμαρχος Παύλου Μελά
  • Λάζαρος Κυρίζογλου, Δήμαρχος Αμπελοκήπων-Μενεμένης

12:30 - 13:00 Το στοίχημα της κοινωνικής συνοχής

  • κ. Βαρνάβας, Μητροπολίτης Νεαπόλεως και Σταυρουπόλεως
  • Μελίνα Δερμεντζοπούλου, Αντιπεριφερειάρχης Δημόσιας Υγείας & Κοινωνικής Αλληλεγγύης Κεντρικής Μακεδονίας
  • Δρ. Γεωργία Δερετζή, Διευθύντρια νευρολογικής κλινικής Νοσοκομείου Παπαγεωργίου, πρόεδρος συλλόγου Αντηρίδα

13:00 - 14:30 Περιβαλλοντικά προβλήματα και προκλήσεις

  • Κώστας Γιουτίκας, Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος
  • Αντώνης Μουντούρης, Διευθυντής Υγιεινής, Ασφάλειας, Περιβάλλοντος & Βιώσιμης Ανάπτυξης Ομίλου, HELLENiQ ENERGY
  • Μιχάλης Γεράνης, Πρόεδρος ΦοΔΣΑ Κεντρικής Μακεδονίας
  • Ηλίας Δημητριάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ΑΝΑΚΕΜ
  • Στέλιος Παπαδόπουλος, Γενικός Διευθυντής ΙNTERGEO
  • Απόστολος Σίσκος, Γενικός Διευθυντής Envirometrics ΕΠΕ
  • Κωνσταντίνα Πανούτσου, εκπρόσωπος Biosolids, R3

Διάλειμμα 14:30-15:00

15:00 - 16:30 Έργα υποδομής και προοπτικές ανάπτυξης

  • Πάρις Μπίλλιας, Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας
  • Γιώργος Μυλωνάς, CEO Alumil
  • Γιάννης Ευμολπίδης, Senior Planning Engineer, Dimand
  • Γώργος Τσακούμης, Πρόεδρος ΤΕΕ/ΤΚΜ
  • Εκπρόσωπος Deloitte
  • Γιώργος Αρβανιτίδης, Βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης, ΠΑΣΟΚ-Κίνημα Αλλαγής
  • Χρήστος Γιαννούλης, Βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης, ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Αναπληρωτής Τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών

17:00 Κεντρική ομιλία

Θεσσαλονίκη 2030 - Το όραμα γίνεται πράξη

Γιώργος Καραγιάννης, Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών


Συντονισμός: Σοφία Χριστοφορίδου, δημοσιογράφος


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία