ΠΑΙΔΕΙΑ

Δημόσια ΙΕΚ στο Πολλαπλό Μηχανογραφικό: Από λύση ανάγκης, συνειδητή επιλογή σπουδών

Ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης Γιώργος Διαμαντόπουλος, μιλάει στη «ΜτΚ»για τα νέα δεδομένα που φέρνει η εισαγωγή των ΙΕΚ στο φετινό Μηχανογραφικό των υποψηφίων των Πανελλαδικών

 28/07/2021 09:00

Δημόσια ΙΕΚ στο Πολλαπλό Μηχανογραφικό: Από λύση ανάγκης, συνειδητή επιλογή σπουδών
(Φ) Ο Γ. Διαμαντόπουλος αναφέρεται στις νέες ειδικότητες και τη διασύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.

Έλενα Αποστολίδου

Οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων για πρώτη φορά φέτος έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν ένα δεύτερο Μηχανογραφικό Δελτίο με τις επιλογές τους στις ειδικότητες των Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ). Με το Πολλαπλό Μηχανογραφικό, οι υποψήφιοι εφόσον το επιθυμούν μπορούν να επιλέξουν χωρίς όριο στον αριθμό, τις ειδικότητες των ΙΕΚ που τους ενδιαφέρουν. Το κριτήριο για την εισαγωγή τους θα είναι ο βαθμός απολυτηρίου, ενώ με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εάν ο υποψήφιος εισαχθεί και στο Πανεπιστήμιο και σε ΙΕΚ, θα πρέπει να επιλέξει που θέλει να φοιτήσει.

Η εισαγωγή των ΙΕΚ στο Πολλαπλό Μηχανογραφικό, όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Γιώργος Διαμαντόπουλος, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, δίνει τη δυνατότητα στον θεσμό να γίνει ευρύτερα γνωστός, καθώς όπως λέει, πολλές οικογένειες ακόμα και σήμερα δεν τον γνωρίζουν, ενώ με την αλλαγή αυτή τα ΙΕΚ θα αποτελέσουν συνειδητή επιλογή σπουδών.

«Τα ΙΕΚ είναι ένας θεσμός που υπάρχει 29 χρόνια, από το 1992 όπου δημιουργήθηκαν και πραγματικά ακόμα και σήμερα δεν το γνωρίζει το 100% της ελληνικής οικογένειας. Υπάρχουν γονείς και μαθητές που δεν γνώριζαν τον θεσμό, μέχρι την είσοδό τους στο Παράλληλο Μηχανογραφικό των Πανελληνίων. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα αναβαθμιστούν τα ΙΕΚ, αλλά κυρίως μέσα από την υλοποίηση του ψηφισθέντος νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Κατάρτιση, θα «θεραπευθούν» κάποιες παθογένειες και θα αποτελέσει σταθερή επιλογή σπουδών. Δηλαδή, μέχρι τώρα ο σπουδαστής που επέλεγε την επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση, ήταν εκείνος που δεν είχε καταφέρει την εισαγωγή του σε Πανεπιστημιακή Σχολή. Τώρα, όλη αυτή η αντίληψη αλλάζει γίνεται συνειδητή επιλογή για τους νέους η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση».

Οι ειδικότητες και η επαγγελματική απορρόφηση

Φέτος, οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, συμπληρώνοντας για πρώτη φορά παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε 52 ειδικότητες των ΙΕΚ. Όπως εξηγεί ο κ. Διαμαντόπουλος, πρόκειται για σύγχρονες ειδικότητες που απαντούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. «Στο Παράλληλο Μηχανογραφικό υπάρχουν πάρα πολλές ειδικότητες, με μεγάλη ζήτηση. Ορισμένες εκ των ειδικοτήτων είναι εξαιρετικά δημοφιλείς και αυτό το έχουμε διαπιστώσει μέσα από το σύστημα μας, το «ΙΕΚ LAB» όπου μπορούμε να αντλήσουμε στοιχεία της ζήτησης των ειδικοτήτων, μέσα από την πληρότητα που δημιουργούνται στα τμήματα. Ορισμένες από αυτές τις ειδικότητες είναι Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής, δηλαδή Web Designer, Developer,VideoGames, αλλά και ειδικότητες όπως Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας, Διατροφής και Διαιτολογίας, Εσωτερική αρχιτεκτονική διακόσμηση και Σχεδιασμός αντικειμένων. Επίσης, ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση όπως Τεχνικών Εγκαταστάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ο αριθμός των ειδικοτήτων είναι πολύ μεγάλος και οι υποψήφιοι που θα συμπληρώσουν το Παράλληλο Μηχανογραφικό, δεν έχουν κανένα περιορισμό στις επιλογές που μπορούν να βάλουν».

Διασύνδεση με την αγορά εργασίας

Τα δημόσια ΙΕΚ μπαίνουν σε νέα εποχή, όπως λέει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Διευθυντής Δημοσίου ΙΕΚ στον Πειραιά, με το ζητούμενο να εντοπίζεται στη διασύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. «Προσπαθούμε να αλλάξουμε τη φιλοσοφία και την κουλτούρα που υπάρχει στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Να αναγνωριστεί ως επιλογή. Πρέπει να στηρίξουμε το εγχείρημα που επιχειρείται. Από το νόμο έχουν δημιουργηθεί δυο μεγάλα συμβούλια, το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και τα Συμβούλια Διασύνδεσης με την Παραγωγή και Αγορά της Επαγγελματικής Κατάρτισης, που είναι πολύ σημαντικά και συστήνονται για πρώτη φορά σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδος. Κατά την άποψή μου είναι πάρα πολύ καλό βήμα. Πρέπει να προχωρήσουμε στο μέχρι τώρα ζητούμενο, την εμπλοκή και τη συνεργασία της αγοράς, τη διασύνδεση της Παιδείας και της Αγοράς Εργασίας».

Η σημασία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και η ενίσχυση ως επιλογή σπουδών των ειδικοτήτων των ΙΕΚ, αποτυπώνεται τα τελευταία χρόνια και από το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι πτυχιούχοι ΑΕΙ επιλέγουν ειδικότητες των ΙΕΚ, για άμεση απορρόφηση από την αγορά εργασίας. Όπως λέει ο κ. Διαμαντόπουλος, το φαινόμενο αυτό αποτυπώνεται και σε «πρόσφατες μελέτες του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ που έχουν δείξει πως αρκετοί απόφοιτοι πανεπιστημίων επιλέγουν τα ΙΕΚ για να πάρουν κατάρτιση και να απορροφηθούν άμεσα από την αγορά. Καταγράφονται ραγδαίες αλλαγές στην αγορά εργασίας, οι νέοι καλούνται να κάνουν πιο συχνά διαφορετικές επιλογές και να αλλάξουν συχνά επαγγέλματα, γεγονός που τους οδηγεί στην επαγγελματική εκπαίδευση για την απόκτηση πτυχίου πάνω σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Θεωρώ ότι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν πρέπει να είναι λύση ανάγκης, αλλά συνειδητή επιλογή. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να διαδραματίσουμε σημαντικό ρόλο στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τον επαγγελματικό προσανατολισμό των παιδιών».

*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 25.07.2021

Οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών εξετάσεων για πρώτη φορά φέτος έχουν τη δυνατότητα να συμπληρώσουν ένα δεύτερο Μηχανογραφικό Δελτίο με τις επιλογές τους στις ειδικότητες των Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΙΕΚ). Με το Πολλαπλό Μηχανογραφικό, οι υποψήφιοι εφόσον το επιθυμούν μπορούν να επιλέξουν χωρίς όριο στον αριθμό, τις ειδικότητες των ΙΕΚ που τους ενδιαφέρουν. Το κριτήριο για την εισαγωγή τους θα είναι ο βαθμός απολυτηρίου, ενώ με την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εάν ο υποψήφιος εισαχθεί και στο Πανεπιστήμιο και σε ΙΕΚ, θα πρέπει να επιλέξει που θέλει να φοιτήσει.

Η εισαγωγή των ΙΕΚ στο Πολλαπλό Μηχανογραφικό, όπως δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Γιώργος Διαμαντόπουλος, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης, δίνει τη δυνατότητα στον θεσμό να γίνει ευρύτερα γνωστός, καθώς όπως λέει, πολλές οικογένειες ακόμα και σήμερα δεν τον γνωρίζουν, ενώ με την αλλαγή αυτή τα ΙΕΚ θα αποτελέσουν συνειδητή επιλογή σπουδών.

«Τα ΙΕΚ είναι ένας θεσμός που υπάρχει 29 χρόνια, από το 1992 όπου δημιουργήθηκαν και πραγματικά ακόμα και σήμερα δεν το γνωρίζει το 100% της ελληνικής οικογένειας. Υπάρχουν γονείς και μαθητές που δεν γνώριζαν τον θεσμό, μέχρι την είσοδό τους στο Παράλληλο Μηχανογραφικό των Πανελληνίων. Μέσα από αυτή τη διαδικασία θα αναβαθμιστούν τα ΙΕΚ, αλλά κυρίως μέσα από την υλοποίηση του ψηφισθέντος νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Κατάρτιση, θα «θεραπευθούν» κάποιες παθογένειες και θα αποτελέσει σταθερή επιλογή σπουδών. Δηλαδή, μέχρι τώρα ο σπουδαστής που επέλεγε την επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση, ήταν εκείνος που δεν είχε καταφέρει την εισαγωγή του σε Πανεπιστημιακή Σχολή. Τώρα, όλη αυτή η αντίληψη αλλάζει γίνεται συνειδητή επιλογή για τους νέους η Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση».

Οι ειδικότητες και η επαγγελματική απορρόφηση

Φέτος, οι υποψήφιοι των πανελλαδικών εξετάσεων, συμπληρώνοντας για πρώτη φορά παράλληλο μηχανογραφικό δελτίο, έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν ανάμεσα σε 52 ειδικότητες των ΙΕΚ. Όπως εξηγεί ο κ. Διαμαντόπουλος, πρόκειται για σύγχρονες ειδικότητες που απαντούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. «Στο Παράλληλο Μηχανογραφικό υπάρχουν πάρα πολλές ειδικότητες, με μεγάλη ζήτηση. Ορισμένες εκ των ειδικοτήτων είναι εξαιρετικά δημοφιλείς και αυτό το έχουμε διαπιστώσει μέσα από το σύστημα μας, το «ΙΕΚ LAB» όπου μπορούμε να αντλήσουμε στοιχεία της ζήτησης των ειδικοτήτων, μέσα από την πληρότητα που δημιουργούνται στα τμήματα. Ορισμένες από αυτές τις ειδικότητες είναι Τεχνικός Εφαρμογών Πληροφορικής, δηλαδή Web Designer, Developer,VideoGames, αλλά και ειδικότητες όπως Τεχνικός Τουριστικών Μονάδων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας, Διατροφής και Διαιτολογίας, Εσωτερική αρχιτεκτονική διακόσμηση και Σχεδιασμός αντικειμένων. Επίσης, ειδικότητες με μεγάλη ζήτηση όπως Τεχνικών Εγκαταστάσεων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας. Ο αριθμός των ειδικοτήτων είναι πολύ μεγάλος και οι υποψήφιοι που θα συμπληρώσουν το Παράλληλο Μηχανογραφικό, δεν έχουν κανένα περιορισμό στις επιλογές που μπορούν να βάλουν».

Διασύνδεση με την αγορά εργασίας

Τα δημόσια ΙΕΚ μπαίνουν σε νέα εποχή, όπως λέει ο Πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης και Διευθυντής Δημοσίου ΙΕΚ στον Πειραιά, με το ζητούμενο να εντοπίζεται στη διασύνδεσή τους με την αγορά εργασίας. «Προσπαθούμε να αλλάξουμε τη φιλοσοφία και την κουλτούρα που υπάρχει στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Να αναγνωριστεί ως επιλογή. Πρέπει να στηρίξουμε το εγχείρημα που επιχειρείται. Από το νόμο έχουν δημιουργηθεί δυο μεγάλα συμβούλια, το Κεντρικό Συμβούλιο Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και τα Συμβούλια Διασύνδεσης με την Παραγωγή και Αγορά της Επαγγελματικής Κατάρτισης, που είναι πολύ σημαντικά και συστήνονται για πρώτη φορά σε όλες τις περιφέρειες της Ελλάδος. Κατά την άποψή μου είναι πάρα πολύ καλό βήμα. Πρέπει να προχωρήσουμε στο μέχρι τώρα ζητούμενο, την εμπλοκή και τη συνεργασία της αγοράς, τη διασύνδεση της Παιδείας και της Αγοράς Εργασίας».

Η σημασία της επαγγελματικής εκπαίδευσης και η ενίσχυση ως επιλογή σπουδών των ειδικοτήτων των ΙΕΚ, αποτυπώνεται τα τελευταία χρόνια και από το γεγονός ότι ολοένα και περισσότεροι πτυχιούχοι ΑΕΙ επιλέγουν ειδικότητες των ΙΕΚ, για άμεση απορρόφηση από την αγορά εργασίας. Όπως λέει ο κ. Διαμαντόπουλος, το φαινόμενο αυτό αποτυπώνεται και σε «πρόσφατες μελέτες του ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ που έχουν δείξει πως αρκετοί απόφοιτοι πανεπιστημίων επιλέγουν τα ΙΕΚ για να πάρουν κατάρτιση και να απορροφηθούν άμεσα από την αγορά. Καταγράφονται ραγδαίες αλλαγές στην αγορά εργασίας, οι νέοι καλούνται να κάνουν πιο συχνά διαφορετικές επιλογές και να αλλάξουν συχνά επαγγέλματα, γεγονός που τους οδηγεί στην επαγγελματική εκπαίδευση για την απόκτηση πτυχίου πάνω σε συγκεκριμένες ειδικότητες. Θεωρώ ότι η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν πρέπει να είναι λύση ανάγκης, αλλά συνειδητή επιλογή. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να διαδραματίσουμε σημαντικό ρόλο στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση και τον επαγγελματικό προσανατολισμό των παιδιών».

*Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 25.07.2021

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία