ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Δήμος Θεσσαλονίκης: Αλλάζει ρότα το έργο επέκτασης της παλιάς παραλίας με ξύλινο ντεκ

Η διοίκηση του κεντρικού δήμου «ξεπαγώνει» και την ανάπλαση της Πλατείας Διοικητηρίου

 15/05/2024 07:00

Δήμος Θεσσαλονίκης: Αλλάζει ρότα το έργο επέκτασης της παλιάς παραλίας με ξύλινο ντεκ

Δημήτρης Λαζόπουλος

Σε αλλαγή της στρατηγικής για να επισπευσθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να ξεκινήσουν πιο γρήγορα τα έργα επέκτασης της παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα και η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου, προβαίνει η νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης.

Με αυτό το σκεπτικό η διοίκηση του δημάρχου, Στέλιου Αγγελούδη, έλαβε στην τελευταία τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την απόφαση να αναβάλει τη σύναψη σύμβασης για την εκπόνηση μελέτης για το έργο της επέκτασης της παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα με την κατασκευή ξύλινου κρηπιδώματος, του γνωστού ξύλινου ντεκ.

Το έργο της μελέτης, που είχε προϋπολογιστεί σε περίπου 2,6 εκατομμύρια ευρώ, αναβλήθηκε προκειμένου να ζητηθεί η γνώμη της ορισθείσας επιτροπής διαγωνισμού για τη ματαίωση της σύναψης σύμβασης, διότι στο μεσοδιάστημα προέκυψαν νέα οικονομικά δεδομένα, όπως εξήγησε στη συνεδρίαση ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης. Πρόθεση του δήμου είναι το έργο να εκτελεστεί με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής.

Το κώλυμα με το βραβείο και τα άδεια ταμεία

Από τα 2,6 εκατομμύρια ευρώ ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε εξασφαλίσει 484.000 ευρώ και εκκρεμούσε να εντοπίσει επιπλέον 2,17 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να προχωρήσει το έργο. Παράλληλα, η πρώην διοίκηση Ζέρβα είχε προβεί το 2021 σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, από τον οποίο δόθηκαν τρία βραβεία και επιλέχθηκε το πρώτο για να βασιστεί επάνω του η μελέτη κατασκευής. 

Ωστόσο, το πρώτο βραβείο δεν μπορούσε να ανατεθεί γιατί το είδος του διαγωνισμού δεν επιτρέπει ανάθεση, σημειώνει στη «ΜτΚ» ο κ. Νικηφορίδης και προσθέτει πως η υπηρεσία του δήμου που προκήρυξε τον δεύτερο διαγωνισμό «που εννοείται ότι θα ήταν η συνέχεια του πρώτου, είπε στους συμμετέχοντες ότι δεν θα πάρετε υπ’ όψιν σας το βραβείο. Επομένως είναι σαν να μην υπήρχε τίποτα».

Σε κάθε περίπτωση, ο αρχιτέκτονας του πρώτου βραβείου θα είναι αυτός που θα εκπονήσει τη μελέτη, «η οποία όμως δεν θα έχει καμία σχέση με αυτό που βραβεύτηκε», συνεχίζει ο αντιδήμαρχος. Επιπλέον, στη διαδικασία της μελέτης θα συμμετάσχουν και έμπειροι μελετητές σε τέτοια ζητήματα, ενώ η έμφαση θα δοθεί στο στατικό κομμάτι για να μην υπάρχουν προβλήματα στο μέλλον, τονίζει ο ίδιος.

Επίσης, όταν έγινε ο διαγωνισμός μελετών από τη διοίκηση Ζέρβα, ο δήμος δεν διέθετε τα απαραίτητα χρήματα και για να βρεθούν κατένειμε το συνολικό ποσό σε βάθος χρόνου μέχρι το 2026, οπότε η μελέτη θα παραδιδόταν σε δύο χρόνια από σήμερα. Για να κερδίσει χρόνο, η διοίκηση Αγγελούδη εξασφάλισε το ΕΣΠΑ ως χρηματοδοτικό εργαλείο και επέλεξε τη μελετοκατασκευή για να συντμήσει τους χρόνους υλοποίησης του έργου.

«Πλέον, έχουμε δεσμεύσει σημαντικούς πόρους ισοκατανεμημένους στους προϋπολογισμούς του 2024 και 2025» ανέφερε ο αντιδήμαρχος και εξήγησε ότι με τα νέα δεδομένα για τη χρηματοδότηση της μελέτης, θα αποδεσμευτούν πόροι που θα ωφελήσουν άλλους τομείς της Θεσσαλονίκης.

Η επικαιροποίηση του σχεδιασμού και το χρονοδιάγραμμα

Σε ό,τι αφορά την επικαιροποίηση του σχεδιασμού του πρώτου αρχιτεκτονικού βραβείου στο πλαίσιο εκπόνησης της οριστικής μελέτης, διαδικασία την οποία θα συντονίσει η διαδημοτική εταιρεία Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης ΑΕ, ο κ. Νικηφορίδης εξηγεί ότι ο στόχος είναι τριπλός: αισθητική, λειτουργικότητα και βιωσιμότητα. 

Αυτό σημαίνει ο χώρος να είναι εύκολα προσβάσιμος σε όλους, άνετος για όσους θα τον περπατούν, να υπάρχουν χώροι ανάπαυσης, και βέβαια η κατασκευή να αντέξει στον χρόνο, διευκρινίζει ο κ. Νικηφορίδης. Για το τελευταίο θα απαιτείται σωστή συντήρηση σε αντίθεση με όσα συμβαίνουν εδώ και χρόνια στο ξύλινο ντεκ της Νέας Παραλίας, παρατηρεί ο αντιδήμαρχος.

Το κόστος της μελέτης θα ανέλθει σε 480.000 ευρώ τα οποία είναι ήδη εξασφαλισμένα μετά από συμφωνία της διοίκησης Ζέρβα με το υπουργείο Τουρισμού. Η κατασκευή του έργου θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, μετά από συμφωνία που πέτυχε η διοίκηση του Στ. Αγγελούδη, και το κόστος του θα οριστικοποιηθεί από τη μελέτη που θα εκπονηθεί. «Το βασικό είναι ότι βρέθηκε λύση για την κατασκευή που δεν επιβαρύνει τον δήμο οικονομικά. Αυτός είναι ο λόγος που σταματά η διαδικασία», αναφέρει ο αντιδήμαρχος.

Στο ερώτημα εάν τον προβληματίζει η κακή εμπειρία που έχει η Θεσσαλονίκη από έργα που υλοποιούνται με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής, όπως το FlyOver, ο κ. Νικηφορίδης διαβεβαιώνει ότι η μελέτη για το ντεκ θα είναι οριστική, ξεκάθαρη και σε προχωρημένο στάδιο, όταν θα ξεκινήσει η φάση της κατασκευής.

Μέχρι το τέλος του 2024 αναμένεται να έχει εκπονηθεί η μελέτη και θα ακολουθήσει η δημοπράτηση του έργου για να αναδειχθεί ο εργολάβος που θα το κατασκευάσει, εντός του 2025, εκτιμά ο αντιδήμαρχος.

Από την πλευρά του, ο Στ. Αγγελούδης υπενθύμισε στη συνεδρίαση τουδ.σ. ότι ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός διήρκεσε δύο χρόνια και όταν τελείωσε ξεκίνησε η δημοπράτηση της μελέτης χωρίς να υπάρχουν τα χρήματα. Συμπλήρωσε, δε, ότι το σκεπτικό της προηγούμενης διοίκησης του δήμου ήταν «ας ξεκινήσουμε από τις 484.000 ευρώ από το υπουργείο Τουρισμού και στην πορεία θα βρούμε τα κονδύλια. Και μετά δύο χρόνια για τη μελέτη και τρία χρόνια για την κατασκευή. Το γνωστό πρόβλημα της πόλης που σχεδιάζουμε έργα και δεν τα υλοποιούμε».

Ακολούθως, ο κ. Αγγελούδης δήλωσε ότι με την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ ο δήμος θα κερδίσει περισσότερα από 2 εκατομμύρια ευρώ και θα επιταχυνθεί η διαδικασία. «Θα δοθούν αυτά τα χρήματα για να γίνει πλήρης προμελέτη και μετά θα ενταχθεί το έργο για να γίνει μελέτη και κατασκευή». «Δεν δίνουμε τα 2 εκατομμύρια που δεν τα έχουμε από την προηγούμενη διοίκηση, εντάσσεται ένα έργο στο ΕΣΠΑ που θα χρηματοδοτήσει μαζί μελέτη και κατασκευή και επιταχύνεται η διαδικασία για την κατασκευή πάνω στο πρώτο βραβείο που πήρε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός», πρόσθεσε ο ίδιος.

Την είδηση της ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ επιβεβαίωσε με πρόσφατες δηλώσεις του και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Δημήτρης Σκάλκος.

Όπως είπε ο τελευταίος, η υλοποίηση του έργου της επέκτασης της παλιάς παραλίας με ξύλινο ντεκ θα πραγματοποιηθεί με κονδύλια μέσω του νέου ΕΣΠΑ, ενώ συμπλήρωσε ότι προχωρούν παράλληλα οι μελέτες αναπλάσεων του άξονα και της Πλατείας Αριστοτέλους, της Πλατείας Διοικητηρίου.

Η πλατεία Διοικητηρίου

Τις προηγούμενες ημέρες ο Στέλιος Αγγελούδης υποδέχθηκε την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ανακοινώνοντας το «ξεπάγωμα» των διαδικασιών για την ανάπλαση της Πλατείας Διοικητηρίου.

Όπως ανακοίνωσαν η κ. Μενδώνη και ο κ. Αγγελούδης, το υπουργείο θα αναλάβει το κομμάτι των μελετών, οι οποίες είχαν ανατεθεί στην Εγνατία Οδό ΑΕ, χωρίς όμως να ολοκληρωθούν ποτέ.

«Δρομολογείται η Πλατεία Διοικητηρίου σε μία βιώσιμη και οριστική λύση μετά από πολλά χρόνια. Στόχος μας είναι του χρόνου τέτοιο καιρό το έργο να είναι δημοπρατημένο», είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.05.2024

Σε αλλαγή της στρατηγικής για να επισπευσθούν οι γραφειοκρατικές διαδικασίες και να ξεκινήσουν πιο γρήγορα τα έργα επέκτασης της παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα και η ανάπλαση της πλατείας Διοικητηρίου, προβαίνει η νέα διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης.

Με αυτό το σκεπτικό η διοίκηση του δημάρχου, Στέλιου Αγγελούδη, έλαβε στην τελευταία τακτική συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την απόφαση να αναβάλει τη σύναψη σύμβασης για την εκπόνηση μελέτης για το έργο της επέκτασης της παλιάς παραλίας προς τη θάλασσα με την κατασκευή ξύλινου κρηπιδώματος, του γνωστού ξύλινου ντεκ.

Το έργο της μελέτης, που είχε προϋπολογιστεί σε περίπου 2,6 εκατομμύρια ευρώ, αναβλήθηκε προκειμένου να ζητηθεί η γνώμη της ορισθείσας επιτροπής διαγωνισμού για τη ματαίωση της σύναψης σύμβασης, διότι στο μεσοδιάστημα προέκυψαν νέα οικονομικά δεδομένα, όπως εξήγησε στη συνεδρίαση ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Βιώσιμης Κινητικότητας, Πρόδρομος Νικηφορίδης. Πρόθεση του δήμου είναι το έργο να εκτελεστεί με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής.

Το κώλυμα με το βραβείο και τα άδεια ταμεία

Από τα 2,6 εκατομμύρια ευρώ ο δήμος Θεσσαλονίκης είχε εξασφαλίσει 484.000 ευρώ και εκκρεμούσε να εντοπίσει επιπλέον 2,17 εκατομμύρια ευρώ, ώστε να προχωρήσει το έργο. Παράλληλα, η πρώην διοίκηση Ζέρβα είχε προβεί το 2021 σε αρχιτεκτονικό διαγωνισμό, από τον οποίο δόθηκαν τρία βραβεία και επιλέχθηκε το πρώτο για να βασιστεί επάνω του η μελέτη κατασκευής. 

Ωστόσο, το πρώτο βραβείο δεν μπορούσε να ανατεθεί γιατί το είδος του διαγωνισμού δεν επιτρέπει ανάθεση, σημειώνει στη «ΜτΚ» ο κ. Νικηφορίδης και προσθέτει πως η υπηρεσία του δήμου που προκήρυξε τον δεύτερο διαγωνισμό «που εννοείται ότι θα ήταν η συνέχεια του πρώτου, είπε στους συμμετέχοντες ότι δεν θα πάρετε υπ’ όψιν σας το βραβείο. Επομένως είναι σαν να μην υπήρχε τίποτα».

Σε κάθε περίπτωση, ο αρχιτέκτονας του πρώτου βραβείου θα είναι αυτός που θα εκπονήσει τη μελέτη, «η οποία όμως δεν θα έχει καμία σχέση με αυτό που βραβεύτηκε», συνεχίζει ο αντιδήμαρχος. Επιπλέον, στη διαδικασία της μελέτης θα συμμετάσχουν και έμπειροι μελετητές σε τέτοια ζητήματα, ενώ η έμφαση θα δοθεί στο στατικό κομμάτι για να μην υπάρχουν προβλήματα στο μέλλον, τονίζει ο ίδιος.

Επίσης, όταν έγινε ο διαγωνισμός μελετών από τη διοίκηση Ζέρβα, ο δήμος δεν διέθετε τα απαραίτητα χρήματα και για να βρεθούν κατένειμε το συνολικό ποσό σε βάθος χρόνου μέχρι το 2026, οπότε η μελέτη θα παραδιδόταν σε δύο χρόνια από σήμερα. Για να κερδίσει χρόνο, η διοίκηση Αγγελούδη εξασφάλισε το ΕΣΠΑ ως χρηματοδοτικό εργαλείο και επέλεξε τη μελετοκατασκευή για να συντμήσει τους χρόνους υλοποίησης του έργου.

«Πλέον, έχουμε δεσμεύσει σημαντικούς πόρους ισοκατανεμημένους στους προϋπολογισμούς του 2024 και 2025» ανέφερε ο αντιδήμαρχος και εξήγησε ότι με τα νέα δεδομένα για τη χρηματοδότηση της μελέτης, θα αποδεσμευτούν πόροι που θα ωφελήσουν άλλους τομείς της Θεσσαλονίκης.

Η επικαιροποίηση του σχεδιασμού και το χρονοδιάγραμμα

Σε ό,τι αφορά την επικαιροποίηση του σχεδιασμού του πρώτου αρχιτεκτονικού βραβείου στο πλαίσιο εκπόνησης της οριστικής μελέτης, διαδικασία την οποία θα συντονίσει η διαδημοτική εταιρεία Αναπτυξιακή Μείζονος Αστικής Θεσσαλονίκης ΑΕ, ο κ. Νικηφορίδης εξηγεί ότι ο στόχος είναι τριπλός: αισθητική, λειτουργικότητα και βιωσιμότητα. 

Αυτό σημαίνει ο χώρος να είναι εύκολα προσβάσιμος σε όλους, άνετος για όσους θα τον περπατούν, να υπάρχουν χώροι ανάπαυσης, και βέβαια η κατασκευή να αντέξει στον χρόνο, διευκρινίζει ο κ. Νικηφορίδης. Για το τελευταίο θα απαιτείται σωστή συντήρηση σε αντίθεση με όσα συμβαίνουν εδώ και χρόνια στο ξύλινο ντεκ της Νέας Παραλίας, παρατηρεί ο αντιδήμαρχος.

Το κόστος της μελέτης θα ανέλθει σε 480.000 ευρώ τα οποία είναι ήδη εξασφαλισμένα μετά από συμφωνία της διοίκησης Ζέρβα με το υπουργείο Τουρισμού. Η κατασκευή του έργου θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ, μετά από συμφωνία που πέτυχε η διοίκηση του Στ. Αγγελούδη, και το κόστος του θα οριστικοποιηθεί από τη μελέτη που θα εκπονηθεί. «Το βασικό είναι ότι βρέθηκε λύση για την κατασκευή που δεν επιβαρύνει τον δήμο οικονομικά. Αυτός είναι ο λόγος που σταματά η διαδικασία», αναφέρει ο αντιδήμαρχος.

Στο ερώτημα εάν τον προβληματίζει η κακή εμπειρία που έχει η Θεσσαλονίκη από έργα που υλοποιούνται με τη μέθοδο της μελετοκατασκευής, όπως το FlyOver, ο κ. Νικηφορίδης διαβεβαιώνει ότι η μελέτη για το ντεκ θα είναι οριστική, ξεκάθαρη και σε προχωρημένο στάδιο, όταν θα ξεκινήσει η φάση της κατασκευής.

Μέχρι το τέλος του 2024 αναμένεται να έχει εκπονηθεί η μελέτη και θα ακολουθήσει η δημοπράτηση του έργου για να αναδειχθεί ο εργολάβος που θα το κατασκευάσει, εντός του 2025, εκτιμά ο αντιδήμαρχος.

Από την πλευρά του, ο Στ. Αγγελούδης υπενθύμισε στη συνεδρίαση τουδ.σ. ότι ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός διήρκεσε δύο χρόνια και όταν τελείωσε ξεκίνησε η δημοπράτηση της μελέτης χωρίς να υπάρχουν τα χρήματα. Συμπλήρωσε, δε, ότι το σκεπτικό της προηγούμενης διοίκησης του δήμου ήταν «ας ξεκινήσουμε από τις 484.000 ευρώ από το υπουργείο Τουρισμού και στην πορεία θα βρούμε τα κονδύλια. Και μετά δύο χρόνια για τη μελέτη και τρία χρόνια για την κατασκευή. Το γνωστό πρόβλημα της πόλης που σχεδιάζουμε έργα και δεν τα υλοποιούμε».

Ακολούθως, ο κ. Αγγελούδης δήλωσε ότι με την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ ο δήμος θα κερδίσει περισσότερα από 2 εκατομμύρια ευρώ και θα επιταχυνθεί η διαδικασία. «Θα δοθούν αυτά τα χρήματα για να γίνει πλήρης προμελέτη και μετά θα ενταχθεί το έργο για να γίνει μελέτη και κατασκευή». «Δεν δίνουμε τα 2 εκατομμύρια που δεν τα έχουμε από την προηγούμενη διοίκηση, εντάσσεται ένα έργο στο ΕΣΠΑ που θα χρηματοδοτήσει μαζί μελέτη και κατασκευή και επιταχύνεται η διαδικασία για την κατασκευή πάνω στο πρώτο βραβείο που πήρε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός», πρόσθεσε ο ίδιος.

Την είδηση της ένταξης του έργου στο ΕΣΠΑ επιβεβαίωσε με πρόσφατες δηλώσεις του και ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Δημήτρης Σκάλκος.

Όπως είπε ο τελευταίος, η υλοποίηση του έργου της επέκτασης της παλιάς παραλίας με ξύλινο ντεκ θα πραγματοποιηθεί με κονδύλια μέσω του νέου ΕΣΠΑ, ενώ συμπλήρωσε ότι προχωρούν παράλληλα οι μελέτες αναπλάσεων του άξονα και της Πλατείας Αριστοτέλους, της Πλατείας Διοικητηρίου.

Η πλατεία Διοικητηρίου

Τις προηγούμενες ημέρες ο Στέλιος Αγγελούδης υποδέχθηκε την υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, ανακοινώνοντας το «ξεπάγωμα» των διαδικασιών για την ανάπλαση της Πλατείας Διοικητηρίου.

Όπως ανακοίνωσαν η κ. Μενδώνη και ο κ. Αγγελούδης, το υπουργείο θα αναλάβει το κομμάτι των μελετών, οι οποίες είχαν ανατεθεί στην Εγνατία Οδό ΑΕ, χωρίς όμως να ολοκληρωθούν ποτέ.

«Δρομολογείται η Πλατεία Διοικητηρίου σε μία βιώσιμη και οριστική λύση μετά από πολλά χρόνια. Στόχος μας είναι του χρόνου τέτοιο καιρό το έργο να είναι δημοπρατημένο», είπε χαρακτηριστικά ο δήμαρχος.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.05.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία