ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Διαδικτυακές απάτες: «Σηκώνουν» τουλάχιστον 70.000 ευρώ την ημέρα από τραπεζικούς λογαριασμούς με e-κόλπα

Nέα γενιά χρηστών του e-banking, στο στόχαστρο των ληστών - Μέσα σε 12 μήνες 8.365 θύματα έχασαν συνολικά 26,3 εκατ. ευρώ, τα οποία κατέληξαν σε λογαριασμούς ή ηλεκτρονικά πορτοφόλια τρίτων

 17/11/2022 07:56

Διαδικτυακές απάτες: «Σηκώνουν» τουλάχιστον 70.000 ευρώ την ημέρα από τραπεζικούς λογαριασμούς με e-κόλπα
Φωτ. αρχείου

Ξεπερνά τις 70.000 ευρώ η μέση ημερήσια λεία των απατεώνων του διαδικτύου που παραπλανούν ανυποψίαστους συνδρομητές των τραπεζικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών και σηκώνουν χρήματα από τους λογαριασμούς τους.

Πρόκειται για μία τάση που ενισχύθηκε σημαντικά από το δεύτερο χρόνο της πανδημίας, καθώς η ανάγκη για την πραγματοποίηση εξ αποστάσεως συναλλαγών δημιούργησε μία νέα γενιά άπειρων χρηστών του e-banking, οι οποίοι βρίσκονται στο στόχαστρο των ληστών.

Τα στοιχεία

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Τράπεζα της Ελλάδος βάση της μεθοδολογίας που ορίζει η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (ΕΒΑ), το 2021 εξαπατήθηκε επταπλάσιος αριθμός πολιτών σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά, ενώ το ύψος των καταθέσεων που έκαναν φτερά υπερτετραπλασιάστηκε.

Ειδικότερα, μέσα σε 12 μήνες 8.365 θύματα έχασαν συνολικά 26,3 εκατ. ευρώ, τα οποία κατέληξαν σε λογαριασμούς ή ηλεκτρονικά πορτοφόλια τρίτων.

Υπολογίζεται ότι για κάθε 25.000 ευρώ που μεταφέρεται 1 ευρώ χάνεται με αυτόν τον τρόπο, ενώ μία συναλλαγή σε κάθε 50.000 είναι απατηλή.

Όπως επισημαίνουν τραπεζικές πηγές, παρά «τη συνεχή ενημέρωση των πελατών τόσο από τα πιστωτικά ιδρύματα μεμονωμένα, όσο και από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών που έτρεξε μεγάλες καμπάνιες εφέτος, τα περιστατικά συνεχίζονται με αμείωτη ένταση».

Οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι σε όλες τις απάτες ο συνδρομητής του e-banking είναι εκείνος που δίνει την έγκριση στην τράπεζά του για να εκτελεστεί μία μεταφορά. Δεν τίθεται δηλαδή ζήτημα παραβίασης των συστημάτων ασφαλείας της.

Αυτός είναι και ο λόγος, προσθέτουν, που στη συντριπτική πλειονότητα τα θύματα δεν δικαιούνται αποζημίωση, καθώς είναι τα ίδια που άνοιξαν τις θύρες των λογαριασμών στους επιτήδειους.

Τα μέτρα που εξετάζονται

Στο πλαίσιο αυτό, απαντώντας σε πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει τις τελευταίες ημέρες ότι ετοιμάζεται ρύθμιση που θα περιορίζει την ευθύνη των πελατών σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ακόμη κι αν πρόκειται για βαριά τους αμέλεια, υποστηρίζουν ότι μία τέτοια παρέμβαση δεν έχει λογική.

Αυτό που μπορεί να γίνει, σύμφωνα με τραπεζικό στέλεχος, είναι το αυτόματο πάγωμα ύποπτων συναλλαγών μέχρι να διερευνηθεί εάν έχουν ξεκινήσει από τον ίδιο τον πελάτη.

Συγκεκριμένα, θα καταγράφεται η συνήθης συναλλακτική του συμπεριφορά και εφόσον εκτελεστεί μία μεταφορά που δεν έχει ξαναγίνει ή δεν ταιριάζει στο προφίλ του, το σύστημα θα την αναγνωρίζει και θα την μπλοκάρει.

Στη συνέχεια μετά από επικοινωνία μαζί του θα ελέγχεται αν ο ίδιος έδωσε την εντολή. Αν όχι τα χρήματα θα επιστρέφουν στο λογαριασμό του, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα ολοκληρώνεται η συναλλαγή.

Πώς γίνονται οι κομπίνες

Το πιο συχνό κόλπο είναι η αποστολή στο υποψήφιο θύμα ενός e-mail ή ενός SMS, με το οποίο προειδοποιείται για ένα πρόβλημα που καλείται να λύσει.

Αυτό μπορεί να είναι:

  • Το πάγωμα των λογαριασμών του
  • Η μη λειτουργία των καρτών του
  • Μία ενημέρωση στο σύστημα ασφαλείας
  • Η επικαιροποίηση των στοιχείων

Τελευταία έχουν αποσταλεί μηνύματα που ενημερώνουν τους πολίτες ότι δικαιούνται χρήματα, πχ. από επιστροφή φόρου ή κάποιο επίδομα. Σε όλες δε τις περιπτώσεις, έχουν το χαρακτήρα του κατ΄ επείγοντος. Δηλαδή καλείται το θύμα να δράσει άμεσα.

Οι δράστες θέλουν με αυτόν τον τρόπο να αγχώσουν τους παραλήπτες των μηνυμάτων τους, ώστε να μην μπορούν να σκεφθούν καθαρά και να μην αντιληφθούν ότι κάτι δεν πάει καλά.

Ζητείται λοιπόν από το θύμα να πατήσει σε έναν υπερσύνδεσμο για να ενεργήσει κατά τις οδηγίες του μηνύματος και να λύσει το πρόβλημα. Κάνοντας κλικ σε αυτόν, μεταφέρεται σε μία ιστοσελίδα πανομοιότυπη με το e-banking της τράπεζας, στην οποία καλείται να πληκτρολογήσει του κωδικούς εισόδου.

Ό,τι όμως γράφεται στη συγκεκριμένη σελίδα περιέρχεται σε γνώση των δραστών, οι οποίοι την ίδια στιγμή μπαίνουν στο πραγματικό e-banking του θύματος.

Στη συνέχεια ετοιμάζουν μία συναλλαγή και για να την εκτελέσουν ζητούν από το θύμα να την επιβεβαιώσει.

Ο συνδρομητής νομίζει ότι καταχωρώντας τον κωδικό μίας χρήσης στην ψεύτικη ιστοσελίδα που βρίσκεται ή δίνοντας επιβεβαίωση μέσω του mobile app, θα λυθεί το πρόβλημα που αναφερόταν στο e-mail που δέχθηκε.

Στην πραγματικότητα όμως δίνει τη συγκατάθεσή του για να μεταφέρουν οι ληστές τα χρήματά του σε δικό τους λογαριασμό.

Πηγή: Ot.gr

Ξεπερνά τις 70.000 ευρώ η μέση ημερήσια λεία των απατεώνων του διαδικτύου που παραπλανούν ανυποψίαστους συνδρομητές των τραπεζικών ηλεκτρονικών υπηρεσιών και σηκώνουν χρήματα από τους λογαριασμούς τους.

Πρόκειται για μία τάση που ενισχύθηκε σημαντικά από το δεύτερο χρόνο της πανδημίας, καθώς η ανάγκη για την πραγματοποίηση εξ αποστάσεως συναλλαγών δημιούργησε μία νέα γενιά άπειρων χρηστών του e-banking, οι οποίοι βρίσκονται στο στόχαστρο των ληστών.

Τα στοιχεία

Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η Τράπεζα της Ελλάδος βάση της μεθοδολογίας που ορίζει η Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών (ΕΒΑ), το 2021 εξαπατήθηκε επταπλάσιος αριθμός πολιτών σε σύγκριση με την αμέσως προηγούμενη χρονιά, ενώ το ύψος των καταθέσεων που έκαναν φτερά υπερτετραπλασιάστηκε.

Ειδικότερα, μέσα σε 12 μήνες 8.365 θύματα έχασαν συνολικά 26,3 εκατ. ευρώ, τα οποία κατέληξαν σε λογαριασμούς ή ηλεκτρονικά πορτοφόλια τρίτων.

Υπολογίζεται ότι για κάθε 25.000 ευρώ που μεταφέρεται 1 ευρώ χάνεται με αυτόν τον τρόπο, ενώ μία συναλλαγή σε κάθε 50.000 είναι απατηλή.

Όπως επισημαίνουν τραπεζικές πηγές, παρά «τη συνεχή ενημέρωση των πελατών τόσο από τα πιστωτικά ιδρύματα μεμονωμένα, όσο και από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών που έτρεξε μεγάλες καμπάνιες εφέτος, τα περιστατικά συνεχίζονται με αμείωτη ένταση».

Οι ίδιοι κύκλοι σημειώνουν ότι σε όλες τις απάτες ο συνδρομητής του e-banking είναι εκείνος που δίνει την έγκριση στην τράπεζά του για να εκτελεστεί μία μεταφορά. Δεν τίθεται δηλαδή ζήτημα παραβίασης των συστημάτων ασφαλείας της.

Αυτός είναι και ο λόγος, προσθέτουν, που στη συντριπτική πλειονότητα τα θύματα δεν δικαιούνται αποζημίωση, καθώς είναι τα ίδια που άνοιξαν τις θύρες των λογαριασμών στους επιτήδειους.

Τα μέτρα που εξετάζονται

Στο πλαίσιο αυτό, απαντώντας σε πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει τις τελευταίες ημέρες ότι ετοιμάζεται ρύθμιση που θα περιορίζει την ευθύνη των πελατών σε πολύ χαμηλά επίπεδα, ακόμη κι αν πρόκειται για βαριά τους αμέλεια, υποστηρίζουν ότι μία τέτοια παρέμβαση δεν έχει λογική.

Αυτό που μπορεί να γίνει, σύμφωνα με τραπεζικό στέλεχος, είναι το αυτόματο πάγωμα ύποπτων συναλλαγών μέχρι να διερευνηθεί εάν έχουν ξεκινήσει από τον ίδιο τον πελάτη.

Συγκεκριμένα, θα καταγράφεται η συνήθης συναλλακτική του συμπεριφορά και εφόσον εκτελεστεί μία μεταφορά που δεν έχει ξαναγίνει ή δεν ταιριάζει στο προφίλ του, το σύστημα θα την αναγνωρίζει και θα την μπλοκάρει.

Στη συνέχεια μετά από επικοινωνία μαζί του θα ελέγχεται αν ο ίδιος έδωσε την εντολή. Αν όχι τα χρήματα θα επιστρέφουν στο λογαριασμό του, ενώ σε αντίθετη περίπτωση θα ολοκληρώνεται η συναλλαγή.

Πώς γίνονται οι κομπίνες

Το πιο συχνό κόλπο είναι η αποστολή στο υποψήφιο θύμα ενός e-mail ή ενός SMS, με το οποίο προειδοποιείται για ένα πρόβλημα που καλείται να λύσει.

Αυτό μπορεί να είναι:

  • Το πάγωμα των λογαριασμών του
  • Η μη λειτουργία των καρτών του
  • Μία ενημέρωση στο σύστημα ασφαλείας
  • Η επικαιροποίηση των στοιχείων

Τελευταία έχουν αποσταλεί μηνύματα που ενημερώνουν τους πολίτες ότι δικαιούνται χρήματα, πχ. από επιστροφή φόρου ή κάποιο επίδομα. Σε όλες δε τις περιπτώσεις, έχουν το χαρακτήρα του κατ΄ επείγοντος. Δηλαδή καλείται το θύμα να δράσει άμεσα.

Οι δράστες θέλουν με αυτόν τον τρόπο να αγχώσουν τους παραλήπτες των μηνυμάτων τους, ώστε να μην μπορούν να σκεφθούν καθαρά και να μην αντιληφθούν ότι κάτι δεν πάει καλά.

Ζητείται λοιπόν από το θύμα να πατήσει σε έναν υπερσύνδεσμο για να ενεργήσει κατά τις οδηγίες του μηνύματος και να λύσει το πρόβλημα. Κάνοντας κλικ σε αυτόν, μεταφέρεται σε μία ιστοσελίδα πανομοιότυπη με το e-banking της τράπεζας, στην οποία καλείται να πληκτρολογήσει του κωδικούς εισόδου.

Ό,τι όμως γράφεται στη συγκεκριμένη σελίδα περιέρχεται σε γνώση των δραστών, οι οποίοι την ίδια στιγμή μπαίνουν στο πραγματικό e-banking του θύματος.

Στη συνέχεια ετοιμάζουν μία συναλλαγή και για να την εκτελέσουν ζητούν από το θύμα να την επιβεβαιώσει.

Ο συνδρομητής νομίζει ότι καταχωρώντας τον κωδικό μίας χρήσης στην ψεύτικη ιστοσελίδα που βρίσκεται ή δίνοντας επιβεβαίωση μέσω του mobile app, θα λυθεί το πρόβλημα που αναφερόταν στο e-mail που δέχθηκε.

Στην πραγματικότητα όμως δίνει τη συγκατάθεσή του για να μεταφέρουν οι ληστές τα χρήματά του σε δικό τους λογαριασμό.

Πηγή: Ot.gr

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία