ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Δ. Βίτσας: Πρέπει η χώρα να βρίσκεται σε συνεχή διπλωματική ετοιμότητα

«Κυβερνητική χαλαρότητα» και «αντίδραση κατόπιν αιφνιδιασμού» καταλογίζει στην κυβέρνηση σε σχέση με την Τουρκική προκλητικότητα ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, αντιπρόεδρος της Βουλής

 02/08/2020 20:00

Δ. Βίτσας: Πρέπει η χώρα να βρίσκεται σε συνεχή διπλωματική ετοιμότητα

Ιάσων Μπάντιος

Που θεωρείτε ότι αποσκοπεί η αυξημένη τουρκική προκλητικότητα το τελευταίο διάστημα; Στον ΣΥΡΙΖΑ κάνετε σύγκριση της κατάστασης με αυτή του 2018, γιατί;

Η ηγεσία της Τουρκίας έχει δηλώσει από δεκαετίες τις προθέσεις και τους σχεδιασμούς της και προσπαθεί για την υλοποίησή τους: να γίνει η Τουρκία μια περιφερειακή υπερδύναμη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Προωθεί συστηματικά τα σχέδια της, κλιμακώνει και αποκλιμακώνει την ένταση στο στρατιωτικό σκέλος, ενώ την ίδια στιγμή ζητά διάλογο εφ’ όλης της ύλης, βάζοντας όλα τα θέματα που μόνο αυτή θεωρεί ως ελληνοτουρκικές διαφορές. 

Εκμεταλλεύεται το στρατηγικό κενό που έχει δημιουργηθεί στην περιοχή της Μεσογείου αυτήν τη περίοδο, λόγω της σχετικής και ενδεχομένως πρόσκαιρης απόσυρσης Μεγάλων Δυνάμεων, όπως οι ΗΠΑ. Η Ελλάδα και η Κύπρος είναι τα δύο κράτη-μέλη της ΕΕ που μπαίνουν εμπόδιο στην επίτευξη των στρατηγικών της στόχων και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το λάβουν υπόψη οι Ευρωπαίοι εταίροι και να αντιμετωπίσουν το ζήτημα όχι ως ελληνοτουρκικό, αλλά ως ευρωτουρκικό.

 Το 2018 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιμετωπίσει επιτυχώς μια αντίστοιχη προκλητική κίνηση της Τουρκίας. Πρώτον, διότι είχε πληροφορίες, άρα δεν αιφνιδιάστηκε. Δεύτερον, διότι φρόντισε ώστε να καλύψει αμέσως τον γεωγραφικό χώρο όπου θα εκδηλωνόταν η τουρκική παραβίαση με τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς». Το συμπέρασμα είναι ότι πρέπει η χώρα να βρίσκεται σε συνεχή διπλωματική ετοιμότητα, να λειτουργούν οι υπηρεσίες πληροφοριών και να προλαμβάνονται οι κινήσεις της άλλης πλευράς, αντί να υπάρχει μια αντίδραση κατόπιν αιφνιδιασμού. Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν επιχειρησιακά σχέδια ακόμα και για περιπτώσεις τακτικού αιφνιδιασμού και τα εφαρμόζουν. Το θέμα είναι τι κάνει η πολιτική ηγεσία.

Μετά τις συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς, θεωρείτε ότι έχει επιτευχθεί η πολυπόθητη εθνική συνεννόηση ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις; Γιατί ασκείτε κριτική στην κυβέρνηση, σε σχέση με τους χειρισμούς της;

Η μοναδική προς συζήτηση διαφορά με την Τουρκία είναι ο ορισμός της υφαλοκρηπίδας. Παγίως υπάρχει συμφωνία πάνω σε αυτό. Όμως, το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών πρέπει να χαράξει και την τακτική για να πετύχει η χώρα αυτόν τον στόχο. Αυτός είναι ο λόγος που εμείς επαναφέρουμε το αίτημα να συγκληθεί το Συμβούλιο, υπό την προεδρία της Προέδρου της Δημοκρατίας. Τώρα, όσον αφορά τους κυβερνητικούς χειρισμούς, εμείς δεν κάνουμε δημόσια αντιπαράθεση πάνω σε λεπτομέρειες, αλλά επισημαίνουμε με ανησυχία την κυβερνητική χαλαρότητα. Παράδειγμα: διαβεβαιώσεις πως τίποτε δεν θα γίνει και η χρήση στρατιωτικών ελικοπτέρων για μετακίνηση του πρωθυπουργού σε μια παράσταση αρχαίας τραγωδίας δεν στέλνουν το σωστό μήνυμα. Και υπάρχουν ερωτήματα: τι συζήτησε η Μέρκελ με τον Ερντογάν, τι εννοούν οι ΗΠΑ «περιοχές υπό αμφισβήτηση»; Και τι έχει συζητήσει ο Τραμπ με τον Ερντογάν, τι ξέρει ο κ. Μητσοτάκης και δεν μας το λέει;

Την ίδια ώρα φαίνεται ότι έχουμε εισέλθει στην δεύτερη κρίσιμη φάση της πανδημίας του κορονοϊού. Είστε αισιόδοξος ότι ως χώρα θα ανταπεξέλθουμε και αυτή τη φορά με χαμηλό αριθμό κρουσμάτων και θανάτων;

Για αυτήν την πρωτόγνωρη πανδημία, σαφέστατα πρέπει να ακούσουμε και να εφαρμόσουμε την γνώμη των ειδικών επιστημόνων. Δυστυχώς, το κλίμα υπέρμετρης αισιοδοξίας που δημιούργησε η κυβέρνηση μετά την άρση του lockdown αποδείχτηκε μια ακόμα καθαρά επικοινωνιακή κίνηση. Είναι καθαρό ότι ώσπου να βρεθεί το εμβόλιο ή/και μια αποτελεσματική θεραπεία, θα ζούμε με τον ιό, δεν πρόκειται να ξεφύγουμε από την πανδημία.

 Ως τότε, στόχος μας πρέπει να είναι ο μικρότερος δυνατόν αριθμός κρουσμάτων και, φυσικά, θανάτων. Όμως, είναι πολύ σημαντικό να λέγεται η αλήθεια στην κοινωνία, να υπάρχει σοβαρή πληροφόρηση και όχι να ανεβοκατεβαίνει το θέμα από την επικαιρότητα, αναλόγως του επικοινωνιακού σχεδιασμού της κυβέρνησης. Και ακόμα περισσότερο: επενδύσεις στην υγεία, σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και αντίστοιχο υλικό, σε θέσεις ΜΕΘ, στην ενίσχυση του ΕΣΥ.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι με τις αποφάσεις που πάρθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα υπάρξει σημαντική οικονομική στήριξη της χώρας. Συμφωνείτε ότι η ευρωπαϊκή στήριξη θα βάλει «φρένο» στην οικονομική ύφεση που επέβαλε ο κορονοϊός;

Άλλο ένα παράδειγμα του πώς η επικοινωνιακή διαχείριση της πολιτικής από την κυβέρνηση κρύβει την ουσία. Βέβαια, δεν πρωτοτύπησε ιδιαίτερα. Άπαντες δηλώνουν νικητές, πράγμα, όπως και να το δει κανείς, παράδοξο. Θετική εξέλιξη το Ταμείο Ανάκαμψης; Ναι. Αλλά ξεκίνησε με 500 δισεκατομμύρια επιδοτήσεις και 250 δισεκατομμύρια δάνεια και κατέληξε με 390 δισ. και 360 δισ. αντίστοιχα. Δεν το λες και επανάσταση. Σχετικά αντίστοιχη είναι και η μείωση για την Ελλάδα. 

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση πρέπει να εντατικοποιήσει τον σχεδιασμό απορρόφησης. Η κυβέρνηση μιλά για το σχέδιο-πλαίσιο της ομάδας Πισσαρίδη. Τι περιέχει, όμως; Πότε θα μπει, επιτέλους, στον δημόσιο πολιτικό διάλογο, μια και έχει ήδη παραδοθεί, και πότε θα έρθει στη Βουλή; Και το τονίζω, γιατί το οικονομικό και κοινωνικό σχέδιο και η εφαρμογή του μπορεί να ανακόψει την ύφεση τώρα και να οδηγήσει σε ανάκαμψη. Ένα λάθος σχέδιο μπορεί, αντίθετα, να συνεχίσει ή ίσως να βαθύνει την ύφεση. Οι καιροί είναι κρίσιμοι και κυβερνητικές αποφάσεις, όπως αυτή για τα αναδρομικά των συνταξιούχων μας βρίσκουν αντίθετους.

Στο κόμμα σας βρίσκεστε εδώ και μήνες σε διαδικασία ανασυγκρότησης και διεύρυνσης. Αρκεί κατά τη γνώμη σας η προσθήκη της Προοδευτικής Συμμαχίας στο επίσημο όνομα του κόμματος ή χρειάζονται και άλλα βήματα για το «άνοιγμα» στο κέντρο;

Το όνομα είναι ένα σημαντικό βήμα. Το βασικό, όμως, είναι να υπάρχει ένας κεντρικός πολιτικός στόχος σε αυτήν τη διαδικασία. Αυτός δεν είναι άλλος από το να δημιουργηθεί ένας πολιτικός πόλος συσπείρωσης κάθε προοδευτικού και δημοκρατικού πολίτη, πολιτικής δύναμης και κοινωνικού κινήματος που τάσσεται ιδεολογικά απέναντι σε αυτήν την Δεξιά. 

Να δημιουργηθεί μια ισχυρή πολιτική δυναμική που θα οδηγήσει στην ταχεία πτώση μιας αυταρχικής κυβέρνησης που ακολουθεί με προσήλωση ένα βαθιά αντιλαϊκό και αντιδημοκρατικό πρόγραμμα, ευτελίζοντας συγχρόνως τους συνταγματικούς θεσμούς της χώρας. Δεν θέλουμε και δεν μας αξίζει να γίνει η Ελλάδα το μεσογειακό αντίστοιχο της Ουγγαρίας του Ορμπάν.

 Για να πετύχουμε, λοιπόν, τον πολιτικό μας στόχο, χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αριστερής διακυβέρνησης. Αυτό υπάρχει και συνεχώς επικαιροποιείται, ώστε να συμβαδίζει με τις εξελίξεις στην οικονομία, στην πανδημία του κορονοϊού, στα ελληνοτουρκικά και όπου αλλού απαιτείται. Σήμερα στην κοινωνία υπάρχουν συγκεκριμένα ερωτήματα και συγκεκριμένα προβλήματα. Οι λύσεις σε αυτά τα προβλήματα δεν μπορεί παρά να είναι αριστερές ή δεξιές. Προοδευτικές ή συντηρητικές.


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 2 Αυγούστου 2020

Που θεωρείτε ότι αποσκοπεί η αυξημένη τουρκική προκλητικότητα το τελευταίο διάστημα; Στον ΣΥΡΙΖΑ κάνετε σύγκριση της κατάστασης με αυτή του 2018, γιατί;

Η ηγεσία της Τουρκίας έχει δηλώσει από δεκαετίες τις προθέσεις και τους σχεδιασμούς της και προσπαθεί για την υλοποίησή τους: να γίνει η Τουρκία μια περιφερειακή υπερδύναμη, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Προωθεί συστηματικά τα σχέδια της, κλιμακώνει και αποκλιμακώνει την ένταση στο στρατιωτικό σκέλος, ενώ την ίδια στιγμή ζητά διάλογο εφ’ όλης της ύλης, βάζοντας όλα τα θέματα που μόνο αυτή θεωρεί ως ελληνοτουρκικές διαφορές. 

Εκμεταλλεύεται το στρατηγικό κενό που έχει δημιουργηθεί στην περιοχή της Μεσογείου αυτήν τη περίοδο, λόγω της σχετικής και ενδεχομένως πρόσκαιρης απόσυρσης Μεγάλων Δυνάμεων, όπως οι ΗΠΑ. Η Ελλάδα και η Κύπρος είναι τα δύο κράτη-μέλη της ΕΕ που μπαίνουν εμπόδιο στην επίτευξη των στρατηγικών της στόχων και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το λάβουν υπόψη οι Ευρωπαίοι εταίροι και να αντιμετωπίσουν το ζήτημα όχι ως ελληνοτουρκικό, αλλά ως ευρωτουρκικό.

 Το 2018 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε αντιμετωπίσει επιτυχώς μια αντίστοιχη προκλητική κίνηση της Τουρκίας. Πρώτον, διότι είχε πληροφορίες, άρα δεν αιφνιδιάστηκε. Δεύτερον, διότι φρόντισε ώστε να καλύψει αμέσως τον γεωγραφικό χώρο όπου θα εκδηλωνόταν η τουρκική παραβίαση με τη φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς». Το συμπέρασμα είναι ότι πρέπει η χώρα να βρίσκεται σε συνεχή διπλωματική ετοιμότητα, να λειτουργούν οι υπηρεσίες πληροφοριών και να προλαμβάνονται οι κινήσεις της άλλης πλευράς, αντί να υπάρχει μια αντίδραση κατόπιν αιφνιδιασμού. Οι Ένοπλες Δυνάμεις έχουν επιχειρησιακά σχέδια ακόμα και για περιπτώσεις τακτικού αιφνιδιασμού και τα εφαρμόζουν. Το θέμα είναι τι κάνει η πολιτική ηγεσία.

Μετά τις συναντήσεις του πρωθυπουργού με τους πολιτικούς αρχηγούς, θεωρείτε ότι έχει επιτευχθεί η πολυπόθητη εθνική συνεννόηση ανάμεσα στις πολιτικές δυνάμεις; Γιατί ασκείτε κριτική στην κυβέρνηση, σε σχέση με τους χειρισμούς της;

Η μοναδική προς συζήτηση διαφορά με την Τουρκία είναι ο ορισμός της υφαλοκρηπίδας. Παγίως υπάρχει συμφωνία πάνω σε αυτό. Όμως, το Συμβούλιο Πολιτικών Αρχηγών πρέπει να χαράξει και την τακτική για να πετύχει η χώρα αυτόν τον στόχο. Αυτός είναι ο λόγος που εμείς επαναφέρουμε το αίτημα να συγκληθεί το Συμβούλιο, υπό την προεδρία της Προέδρου της Δημοκρατίας. Τώρα, όσον αφορά τους κυβερνητικούς χειρισμούς, εμείς δεν κάνουμε δημόσια αντιπαράθεση πάνω σε λεπτομέρειες, αλλά επισημαίνουμε με ανησυχία την κυβερνητική χαλαρότητα. Παράδειγμα: διαβεβαιώσεις πως τίποτε δεν θα γίνει και η χρήση στρατιωτικών ελικοπτέρων για μετακίνηση του πρωθυπουργού σε μια παράσταση αρχαίας τραγωδίας δεν στέλνουν το σωστό μήνυμα. Και υπάρχουν ερωτήματα: τι συζήτησε η Μέρκελ με τον Ερντογάν, τι εννοούν οι ΗΠΑ «περιοχές υπό αμφισβήτηση»; Και τι έχει συζητήσει ο Τραμπ με τον Ερντογάν, τι ξέρει ο κ. Μητσοτάκης και δεν μας το λέει;

Την ίδια ώρα φαίνεται ότι έχουμε εισέλθει στην δεύτερη κρίσιμη φάση της πανδημίας του κορονοϊού. Είστε αισιόδοξος ότι ως χώρα θα ανταπεξέλθουμε και αυτή τη φορά με χαμηλό αριθμό κρουσμάτων και θανάτων;

Για αυτήν την πρωτόγνωρη πανδημία, σαφέστατα πρέπει να ακούσουμε και να εφαρμόσουμε την γνώμη των ειδικών επιστημόνων. Δυστυχώς, το κλίμα υπέρμετρης αισιοδοξίας που δημιούργησε η κυβέρνηση μετά την άρση του lockdown αποδείχτηκε μια ακόμα καθαρά επικοινωνιακή κίνηση. Είναι καθαρό ότι ώσπου να βρεθεί το εμβόλιο ή/και μια αποτελεσματική θεραπεία, θα ζούμε με τον ιό, δεν πρόκειται να ξεφύγουμε από την πανδημία.

 Ως τότε, στόχος μας πρέπει να είναι ο μικρότερος δυνατόν αριθμός κρουσμάτων και, φυσικά, θανάτων. Όμως, είναι πολύ σημαντικό να λέγεται η αλήθεια στην κοινωνία, να υπάρχει σοβαρή πληροφόρηση και όχι να ανεβοκατεβαίνει το θέμα από την επικαιρότητα, αναλόγως του επικοινωνιακού σχεδιασμού της κυβέρνησης. Και ακόμα περισσότερο: επενδύσεις στην υγεία, σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό και αντίστοιχο υλικό, σε θέσεις ΜΕΘ, στην ενίσχυση του ΕΣΥ.

Η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι με τις αποφάσεις που πάρθηκαν σε ευρωπαϊκό επίπεδο θα υπάρξει σημαντική οικονομική στήριξη της χώρας. Συμφωνείτε ότι η ευρωπαϊκή στήριξη θα βάλει «φρένο» στην οικονομική ύφεση που επέβαλε ο κορονοϊός;

Άλλο ένα παράδειγμα του πώς η επικοινωνιακή διαχείριση της πολιτικής από την κυβέρνηση κρύβει την ουσία. Βέβαια, δεν πρωτοτύπησε ιδιαίτερα. Άπαντες δηλώνουν νικητές, πράγμα, όπως και να το δει κανείς, παράδοξο. Θετική εξέλιξη το Ταμείο Ανάκαμψης; Ναι. Αλλά ξεκίνησε με 500 δισεκατομμύρια επιδοτήσεις και 250 δισεκατομμύρια δάνεια και κατέληξε με 390 δισ. και 360 δισ. αντίστοιχα. Δεν το λες και επανάσταση. Σχετικά αντίστοιχη είναι και η μείωση για την Ελλάδα. 

Σε κάθε περίπτωση, η κυβέρνηση πρέπει να εντατικοποιήσει τον σχεδιασμό απορρόφησης. Η κυβέρνηση μιλά για το σχέδιο-πλαίσιο της ομάδας Πισσαρίδη. Τι περιέχει, όμως; Πότε θα μπει, επιτέλους, στον δημόσιο πολιτικό διάλογο, μια και έχει ήδη παραδοθεί, και πότε θα έρθει στη Βουλή; Και το τονίζω, γιατί το οικονομικό και κοινωνικό σχέδιο και η εφαρμογή του μπορεί να ανακόψει την ύφεση τώρα και να οδηγήσει σε ανάκαμψη. Ένα λάθος σχέδιο μπορεί, αντίθετα, να συνεχίσει ή ίσως να βαθύνει την ύφεση. Οι καιροί είναι κρίσιμοι και κυβερνητικές αποφάσεις, όπως αυτή για τα αναδρομικά των συνταξιούχων μας βρίσκουν αντίθετους.

Στο κόμμα σας βρίσκεστε εδώ και μήνες σε διαδικασία ανασυγκρότησης και διεύρυνσης. Αρκεί κατά τη γνώμη σας η προσθήκη της Προοδευτικής Συμμαχίας στο επίσημο όνομα του κόμματος ή χρειάζονται και άλλα βήματα για το «άνοιγμα» στο κέντρο;

Το όνομα είναι ένα σημαντικό βήμα. Το βασικό, όμως, είναι να υπάρχει ένας κεντρικός πολιτικός στόχος σε αυτήν τη διαδικασία. Αυτός δεν είναι άλλος από το να δημιουργηθεί ένας πολιτικός πόλος συσπείρωσης κάθε προοδευτικού και δημοκρατικού πολίτη, πολιτικής δύναμης και κοινωνικού κινήματος που τάσσεται ιδεολογικά απέναντι σε αυτήν την Δεξιά. 

Να δημιουργηθεί μια ισχυρή πολιτική δυναμική που θα οδηγήσει στην ταχεία πτώση μιας αυταρχικής κυβέρνησης που ακολουθεί με προσήλωση ένα βαθιά αντιλαϊκό και αντιδημοκρατικό πρόγραμμα, ευτελίζοντας συγχρόνως τους συνταγματικούς θεσμούς της χώρας. Δεν θέλουμε και δεν μας αξίζει να γίνει η Ελλάδα το μεσογειακό αντίστοιχο της Ουγγαρίας του Ορμπάν.

 Για να πετύχουμε, λοιπόν, τον πολιτικό μας στόχο, χρειάζεται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αριστερής διακυβέρνησης. Αυτό υπάρχει και συνεχώς επικαιροποιείται, ώστε να συμβαδίζει με τις εξελίξεις στην οικονομία, στην πανδημία του κορονοϊού, στα ελληνοτουρκικά και όπου αλλού απαιτείται. Σήμερα στην κοινωνία υπάρχουν συγκεκριμένα ερωτήματα και συγκεκριμένα προβλήματα. Οι λύσεις σε αυτά τα προβλήματα δεν μπορεί παρά να είναι αριστερές ή δεξιές. Προοδευτικές ή συντηρητικές.


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 2 Αυγούστου 2020

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία