ΒΟΡΕΙΑ ΕΛΛΑΔΑ

Χαλκιδική: Χρειάστηκαν 16 χρόνια για 5,3 χιλιόμετρα - Ολοκληρώθηκε το «ορφανό χιλιόμετρο»

Η τελευταία εκκρεμότητα ήταν το λεγόμενο «ορφανό» χιλιόμετρο, που ολοκληρώθηκε

 07/06/2022 20:42

Χαλκιδική: Χρειάστηκαν 16 χρόνια για 5,3 χιλιόμετρα - Ολοκληρώθηκε το «ορφανό χιλιόμετρο»

Σοφία Χριστοφορίδου

Μετά από 16 χρόνια ολοκληρώθηκε- επιτέλους- η διαπλάτυνση του δρόμου Ν. Μουδανιά-Ν. Ποτίδαια, μέχρι της γέφυρα της Ν. Ποτίδαιας συνολικού μήκους 5,3 χιλιομέτρων. Η τελευταία εκκρεμότητα ήταν το λεγόμενο «ορφανό» χιλιόμετρο, που ολοκληρώθηκε.

Το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου είχε διατομή πλάτους 9 μέτρων, ενώ όλο το υπόλοιπο δίκτυο πριν και μετά από αυτό 14 μέτρα, με αποτέλεσμα να δημιουργείται απίστευτο μποτιλιάρισμα στον κυριότερο οδικό άξονα που συνδέει την Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια με έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικά προορισμούς της Ελλάδας. Ο δρόμος δεν πληρούσε καμία προδιαγραφή ασφάλειας για τους πεζούς που επιχειρούσαν να τον διασχίσουν για να περάσουν απέναντι, με αποτέλεσμα να θρηνήσουμε θύματα.

Με ρυθμό κατασκευής ένα μέτρο τη μέρα

Αν αντιστοιχίσουμε τον χρόνο που χρειάστηκε από τότε που το έργο εντάχθηκε σε εργολαβία (2006) μέχρι να ολοκληρωθεί (2022) σε όλο του το μήκος η διαπλάτυνση των 5,3 χλμ., σε κάθε έτος αναλογούν 331 μέτρα δρόμου, ή λιγότερο από ένα μέτρο τη μέρα!

Ακόμα και αν υπολογίσουμε το χρόνο όχι από την αρχική ένταξη στην εργολαβία, αλλά από τότε που άρχισαν να κατασκευάζεται, χρειάστηκαν σχεδόν 5 χρόνια για τα πρώτα 4 χιλιόμετρα δρόμου (2013-2017). Πέρασαν άλλα τρία χρόνια για να δημοπρατηθεί και το «ορφανό» χιλιόμετρο, αλλά τουλάχιστον σε αυτή την περίπτωση η παρέκκλιση από το συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης ήταν μόλις μερικοί μήνες, κάτι που οφείλεται και στις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία.

Από το 2006 σε εργολαβία

Η διαπλάτυνση του τμήματος Ν. Μουδανιά-Ν. Ποτίδαια, μαζί και το παράπλευρο δίκτυο αριστερά και δεξιά αυτής, εντάχθηκε σε εργολαβία το 2006, με ευθύνη της Εγνατίας Οδού για την κατασκευή του. Σχεδόν αμέσως άρχισαν οι αντιδράσεις από ιδιοκτήτες ακινήτων εκατέρωθεν του δρόμου, που φοβόταν ότι οι διερχόμενοι οδηγοί δεν θα μπορούν να σταματήσουν στις παρόδιες επιχειρήσεις, με κίνδυνο αυτές να μαραζώσουν οικονομικά. Η Κίνηση Παρόδιων Πολιτών, όπως είχε ονομαστεί, άρχισε τις διαμαρτυρίες από το 2007 προχωρώντας σε κλείσιμο του δρόμου, την ώρα που ήταν σε εξέλιξη η «μεγάλη έξοδος» των Θεσσαλονικέων προς Χαλκιδική. Οι διαμαρτυρόμενοι έφτασαν μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας για το σύνολο του δρόμου μεταξύ των Νέων Μουδανιών με τη Νέα Ποτίδαια.

Καθώς το έργο είχε ενταχθεί χρηματοδοτικά στο τότε ΕΣΠΑ και προκειμένου να μην χαθεί η χρηματοδότηση, «έσπασε» σε δύο εργολαβίες. Από τα συνολικά 5,3 χλμ. τα 4,2 χλμ δημοπρατήθηκαν το 2012, με αρχικό προϋπολογισμό 19 εκατ. ευρώ και 12 εταιρείες να το διεκδικούν. Τελικά το «χτύπησε» η Αθωνική Τεχνική με έκπτωση 33,5% και υποχρέωση σε 36 μήνες να παραδώσει τον δρόμο πλατύτερο κατά δύο λωρίδες. Το έργο άρχισε να κατασκευάζονται το 2013 και αρχική πρόβλεψη ότι θα ολοκληρωνόταν το 2015. Ως συνήθως το χρονοδιάγραμμα έπεσε έξω, λόγω καθυστερήσεων στη μετακίνηση των δικτύων, κυρίως όμως λόγω προβλημάτων που αντιμετώπιζε ο εργολάβος και κινήθηκαν διαδικασίες έκπτωσης του αναδόχου. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά τη δημοπράτηση, και ενώ το έργο βρισκόταν στα μισά της υλοποίησης, η εταιρεία υποκαταστάθηκε από άλλη, που το ολοκλήρωσε τον Ιούνιο του 2017.

Το «ορφανό» χιλιόμετρο

Το τελευταίο χιλιόμετρο του δρόμου, για την ακρίβεια 1.120 μέτρα, πριν από τη γέφυρα της Ποτίδαιας, έμελλε να βαφτιστεί «ορφανό». Καθώς παρόδιοι ιδιοκτήτες προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζοντας ότι το έργο θίγει χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, εκείνο το τμήμα έμεινε εκτός της αρχικής δημοπράτησης.

Αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία με το ΣτΕ, αναφορικά με την ύπαρξη αρχαίων, ακολούθησε η χρονοβόρα διαδικασία των δεκάδων απαλλοτριώσεων, με τις συνήθεις ενστάσεις και καθυστερήσεις. Ο τότε πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Απόστολος Αντωνούδης υπολόγιζε ότι το έργο θα είχε ολοκληρωθεί στο τέλος του 2020. Όμως τον Ιούλιο του 2020 μόλις που είχε ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία, από τη νέα πλέον κυβέρνηση, με προϋπολογισμό 5,2 εκατ. ευρώ και συμβατική υποχρέωση να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2022.

Εκτός από τη διαπλάτυνση του κυρίως δρόμους, το έργο περιλάμβανε την κατασκευή παράπλευρου οδικού δικτύου (περίπου 3 χλμ. στα αριστερά και 1 χλμ. στα δεξιά) με κατάλληλες διευθετήσεις για την πρόσβαση σε πλήθος παρόδιων ιδιοκτησιών.

Οι εργασίες στο παράπλευρο οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτηση των παρόδιων εγκαταστάσεων άρχισαν μόλις τον Μάρτιο του 2021. Η ώρα για την κατασκευή του «ορφανού χιλιομέτρου» ήρθε μερικούς μήνες αργότερα.

Απαιτήθηκαν απαλλοτριώσεις 134 ιδιοκτησιών

Μετά από 16 χρόνια, ο διαπλατυσμένος δρόμος μεταξύ Ν. Μουδανιών και Ν. Ποτίδαιας μειώνει σημαντικά το χρόνο για την πρόσβαση στο «πρώτο πόδι» και δημιουργεί συνθήκες ασφαλούς πρόσβασης προς το σύνολο των ιδιοκτησιών και των κάθετων οδών προς τη θάλασσα.

Γιατί όμως καθυστέρησε τόσο πολύ η κατασκευή ενός τόσο μικρού τμήματος δρόμου; Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Υποδομών, η ιδιαιτερότητα του έγκειται κυρίως στο γεγονός ότι κατασκευάστηκε ανάμεσα από πλήθος παρακείμενων ιδιοκτησιών: παραθεριστικές κατοικίες, ξενοδοχειακές μονάδες, βιοτεχνικές μονάδες, καταστήματα τροφίμων, πρατήρια βενζίνης. Πέρα από τις πολυετείς καθυστερήσεις που προκλήθηκαν εξαιτίας των προσφυγών στη δικαιοσύνη απαιτήθηκε η απαλλοτρίωση 134 ιδιοκτησιών με μεταφορές μετρητών της ΔΕΗ, καθαιρέσεις περιφράξεων και ιδιωτικών αποχετευτικών συστημάτων, κοπής και εκρίζωσης δένδρων και σε ορισμένες περιπτώσεις κατεδάφισης τμήματος των οικιών.

Η κατασκευή απαιτούσε μετατόπιση δικτύων ΟΚΩ (ρεύματος, τηλεπικοινωνίες, οπτικές ίνες) σε μήκος πλέον των 3km σε μη χαρτογραφημένα δημοτικά και ιδιωτικά δίκτυα ύδρευσης και κυρίως συνεχή εναλλαγή κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για την ασφαλή εκτέλεση των εργασιών, σε περιορισμένο κάθε φορά εύρος, καθώς εξαιτίας της μεγάλης κίνησης, τους θερινούς μήνες ο εργολάβος προχωρούσε σε προσωρινή παύση των εργασιών στα οδικά έργα.

karagiannis-1.jpg

Γιώργος Καραγιάννης

«Ολοκληρώσαμε το έργο

που είχε καταντήσει ανέκδοτο»

Μία εκκρεμότητα που ξεπέρασε τη δεκαετία λήγει με την παράδοση στην κυκλοφορία του «ορφανού» χιλιόμετρου της Ποτίδαιας. Ακόμα ένα παράδοξο που ταλαιπωρούσε τους πολίτες και τραυμάτιζε τη σχέση εμπιστοσύνης με την Πολιτεία. Από την πρώτη στιγμή στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αντιμετωπίσαμε το ζήτημα και δημοπρατήσαμε, συμβασιοποιήσαμε και ολοκληρώσαμε το έργο αυτό που είχε καταντήσει ανέκδοτο. Η παρέμβασή μας εξασφαλίζει αναβαθμισμένες συνθήκες οδικής ασφάλειας καθώς και ασφαλή πρόσβαση προς το σύνολο των ιδιοκτησιών και των κάθετων οδών προς τη θάλασσα. Το πρώτο τριήμερο του καλοκαιριού, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, οι εκδρομείς θα φτάσουν στην Χαλκιδική με ασφάλεια και ταχύτητα. Όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.06.2022

Μετά από 16 χρόνια ολοκληρώθηκε- επιτέλους- η διαπλάτυνση του δρόμου Ν. Μουδανιά-Ν. Ποτίδαια, μέχρι της γέφυρα της Ν. Ποτίδαιας συνολικού μήκους 5,3 χιλιομέτρων. Η τελευταία εκκρεμότητα ήταν το λεγόμενο «ορφανό» χιλιόμετρο, που ολοκληρώθηκε.

Το συγκεκριμένο τμήμα του δρόμου είχε διατομή πλάτους 9 μέτρων, ενώ όλο το υπόλοιπο δίκτυο πριν και μετά από αυτό 14 μέτρα, με αποτέλεσμα να δημιουργείται απίστευτο μποτιλιάρισμα στον κυριότερο οδικό άξονα που συνδέει την Βόρεια Ελλάδα και τα Βαλκάνια με έναν από τους μεγαλύτερους τουριστικά προορισμούς της Ελλάδας. Ο δρόμος δεν πληρούσε καμία προδιαγραφή ασφάλειας για τους πεζούς που επιχειρούσαν να τον διασχίσουν για να περάσουν απέναντι, με αποτέλεσμα να θρηνήσουμε θύματα.

Με ρυθμό κατασκευής ένα μέτρο τη μέρα

Αν αντιστοιχίσουμε τον χρόνο που χρειάστηκε από τότε που το έργο εντάχθηκε σε εργολαβία (2006) μέχρι να ολοκληρωθεί (2022) σε όλο του το μήκος η διαπλάτυνση των 5,3 χλμ., σε κάθε έτος αναλογούν 331 μέτρα δρόμου, ή λιγότερο από ένα μέτρο τη μέρα!

Ακόμα και αν υπολογίσουμε το χρόνο όχι από την αρχική ένταξη στην εργολαβία, αλλά από τότε που άρχισαν να κατασκευάζεται, χρειάστηκαν σχεδόν 5 χρόνια για τα πρώτα 4 χιλιόμετρα δρόμου (2013-2017). Πέρασαν άλλα τρία χρόνια για να δημοπρατηθεί και το «ορφανό» χιλιόμετρο, αλλά τουλάχιστον σε αυτή την περίπτωση η παρέκκλιση από το συμβατικό χρόνο ολοκλήρωσης ήταν μόλις μερικοί μήνες, κάτι που οφείλεται και στις δυσκολίες που προκάλεσε η πανδημία.

Από το 2006 σε εργολαβία

Η διαπλάτυνση του τμήματος Ν. Μουδανιά-Ν. Ποτίδαια, μαζί και το παράπλευρο δίκτυο αριστερά και δεξιά αυτής, εντάχθηκε σε εργολαβία το 2006, με ευθύνη της Εγνατίας Οδού για την κατασκευή του. Σχεδόν αμέσως άρχισαν οι αντιδράσεις από ιδιοκτήτες ακινήτων εκατέρωθεν του δρόμου, που φοβόταν ότι οι διερχόμενοι οδηγοί δεν θα μπορούν να σταματήσουν στις παρόδιες επιχειρήσεις, με κίνδυνο αυτές να μαραζώσουν οικονομικά. Η Κίνηση Παρόδιων Πολιτών, όπως είχε ονομαστεί, άρχισε τις διαμαρτυρίες από το 2007 προχωρώντας σε κλείσιμο του δρόμου, την ώρα που ήταν σε εξέλιξη η «μεγάλη έξοδος» των Θεσσαλονικέων προς Χαλκιδική. Οι διαμαρτυρόμενοι έφτασαν μέχρι το Συμβούλιο της Επικρατείας για το σύνολο του δρόμου μεταξύ των Νέων Μουδανιών με τη Νέα Ποτίδαια.

Καθώς το έργο είχε ενταχθεί χρηματοδοτικά στο τότε ΕΣΠΑ και προκειμένου να μην χαθεί η χρηματοδότηση, «έσπασε» σε δύο εργολαβίες. Από τα συνολικά 5,3 χλμ. τα 4,2 χλμ δημοπρατήθηκαν το 2012, με αρχικό προϋπολογισμό 19 εκατ. ευρώ και 12 εταιρείες να το διεκδικούν. Τελικά το «χτύπησε» η Αθωνική Τεχνική με έκπτωση 33,5% και υποχρέωση σε 36 μήνες να παραδώσει τον δρόμο πλατύτερο κατά δύο λωρίδες. Το έργο άρχισε να κατασκευάζονται το 2013 και αρχική πρόβλεψη ότι θα ολοκληρωνόταν το 2015. Ως συνήθως το χρονοδιάγραμμα έπεσε έξω, λόγω καθυστερήσεων στη μετακίνηση των δικτύων, κυρίως όμως λόγω προβλημάτων που αντιμετώπιζε ο εργολάβος και κινήθηκαν διαδικασίες έκπτωσης του αναδόχου. Σχεδόν τέσσερα χρόνια μετά τη δημοπράτηση, και ενώ το έργο βρισκόταν στα μισά της υλοποίησης, η εταιρεία υποκαταστάθηκε από άλλη, που το ολοκλήρωσε τον Ιούνιο του 2017.

Το «ορφανό» χιλιόμετρο

Το τελευταίο χιλιόμετρο του δρόμου, για την ακρίβεια 1.120 μέτρα, πριν από τη γέφυρα της Ποτίδαιας, έμελλε να βαφτιστεί «ορφανό». Καθώς παρόδιοι ιδιοκτήτες προσέφυγαν στο ΣτΕ υποστηρίζοντας ότι το έργο θίγει χώρους αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, εκείνο το τμήμα έμεινε εκτός της αρχικής δημοπράτησης.

Αφού ολοκληρώθηκε η διαδικασία με το ΣτΕ, αναφορικά με την ύπαρξη αρχαίων, ακολούθησε η χρονοβόρα διαδικασία των δεκάδων απαλλοτριώσεων, με τις συνήθεις ενστάσεις και καθυστερήσεις. Ο τότε πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Απόστολος Αντωνούδης υπολόγιζε ότι το έργο θα είχε ολοκληρωθεί στο τέλος του 2020. Όμως τον Ιούλιο του 2020 μόλις που είχε ολοκληρωθεί η διαγωνιστική διαδικασία, από τη νέα πλέον κυβέρνηση, με προϋπολογισμό 5,2 εκατ. ευρώ και συμβατική υποχρέωση να ολοκληρωθεί σε 18 μήνες, δηλαδή τον Ιανουάριο του 2022.

Εκτός από τη διαπλάτυνση του κυρίως δρόμους, το έργο περιλάμβανε την κατασκευή παράπλευρου οδικού δικτύου (περίπου 3 χλμ. στα αριστερά και 1 χλμ. στα δεξιά) με κατάλληλες διευθετήσεις για την πρόσβαση σε πλήθος παρόδιων ιδιοκτησιών.

Οι εργασίες στο παράπλευρο οδικό δίκτυο για την εξυπηρέτηση των παρόδιων εγκαταστάσεων άρχισαν μόλις τον Μάρτιο του 2021. Η ώρα για την κατασκευή του «ορφανού χιλιομέτρου» ήρθε μερικούς μήνες αργότερα.

Απαιτήθηκαν απαλλοτριώσεις 134 ιδιοκτησιών

Μετά από 16 χρόνια, ο διαπλατυσμένος δρόμος μεταξύ Ν. Μουδανιών και Ν. Ποτίδαιας μειώνει σημαντικά το χρόνο για την πρόσβαση στο «πρώτο πόδι» και δημιουργεί συνθήκες ασφαλούς πρόσβασης προς το σύνολο των ιδιοκτησιών και των κάθετων οδών προς τη θάλασσα.

Γιατί όμως καθυστέρησε τόσο πολύ η κατασκευή ενός τόσο μικρού τμήματος δρόμου; Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Υποδομών, η ιδιαιτερότητα του έγκειται κυρίως στο γεγονός ότι κατασκευάστηκε ανάμεσα από πλήθος παρακείμενων ιδιοκτησιών: παραθεριστικές κατοικίες, ξενοδοχειακές μονάδες, βιοτεχνικές μονάδες, καταστήματα τροφίμων, πρατήρια βενζίνης. Πέρα από τις πολυετείς καθυστερήσεις που προκλήθηκαν εξαιτίας των προσφυγών στη δικαιοσύνη απαιτήθηκε η απαλλοτρίωση 134 ιδιοκτησιών με μεταφορές μετρητών της ΔΕΗ, καθαιρέσεις περιφράξεων και ιδιωτικών αποχετευτικών συστημάτων, κοπής και εκρίζωσης δένδρων και σε ορισμένες περιπτώσεις κατεδάφισης τμήματος των οικιών.

Η κατασκευή απαιτούσε μετατόπιση δικτύων ΟΚΩ (ρεύματος, τηλεπικοινωνίες, οπτικές ίνες) σε μήκος πλέον των 3km σε μη χαρτογραφημένα δημοτικά και ιδιωτικά δίκτυα ύδρευσης και κυρίως συνεχή εναλλαγή κυκλοφοριακών ρυθμίσεων για την ασφαλή εκτέλεση των εργασιών, σε περιορισμένο κάθε φορά εύρος, καθώς εξαιτίας της μεγάλης κίνησης, τους θερινούς μήνες ο εργολάβος προχωρούσε σε προσωρινή παύση των εργασιών στα οδικά έργα.

karagiannis-1.jpg

Γιώργος Καραγιάννης

«Ολοκληρώσαμε το έργο

που είχε καταντήσει ανέκδοτο»

Μία εκκρεμότητα που ξεπέρασε τη δεκαετία λήγει με την παράδοση στην κυκλοφορία του «ορφανού» χιλιόμετρου της Ποτίδαιας. Ακόμα ένα παράδοξο που ταλαιπωρούσε τους πολίτες και τραυμάτιζε τη σχέση εμπιστοσύνης με την Πολιτεία. Από την πρώτη στιγμή στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αντιμετωπίσαμε το ζήτημα και δημοπρατήσαμε, συμβασιοποιήσαμε και ολοκληρώσαμε το έργο αυτό που είχε καταντήσει ανέκδοτο. Η παρέμβασή μας εξασφαλίζει αναβαθμισμένες συνθήκες οδικής ασφάλειας καθώς και ασφαλή πρόσβαση προς το σύνολο των ιδιοκτησιών και των κάθετων οδών προς τη θάλασσα. Το πρώτο τριήμερο του καλοκαιριού, το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, οι εκδρομείς θα φτάσουν στην Χαλκιδική με ασφάλεια και ταχύτητα. Όπως ακριβώς είχαμε δεσμευτεί.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 05.06.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία