ΠΑΙΔΕΙΑ

ΑΠΘ: Στρατηγική ήττα της αριστείας και πλημμύρα μεταγραφών φέρνει το ν/σ Γαβρόγλου

Για υποβάθμιση της ποιότητας σπουδών λόγω "τεχνητής πανεπιστημιοποίησης τμημάτων ΤΕΙ και κατά συρροή δημιουργίας νέων τμημάτων και σχολών, συναφών με ήδη υπάρχοντα που αντιμετωπίζουν προβλήματα" κάνει λόγο η Σύγκλητος του Ιδρύματος 

 24/04/2019 14:41

 ΑΠΘ: Στρατηγική ήττα της αριστείας και πλημμύρα μεταγραφών φέρνει το ν/σ Γαβρόγλου

Θεολόγος Ηλιού

Με ομόφωνο ψήφισμα απαντά η Σύγκλητος του ΑΠΘ στο ν/σ του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο, τις αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις συγχωνεύσεις στα πανεπιστήμια. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, με το νομοσχέδιο συντελείται η μεγαλύτερη απορρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης με την ολοκλήρωση της συνοπτικής διαδικασίας συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια και την κατάργηση του διακριτού τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Όπως επισημαίνεται, το νομοσχέδιο διαμορφώθηκε χωρίς συγκεκριμένη στόχευση, χωρίς μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχεδιασμό, χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την πανεπιστημιακή κοινότητα, χωρίς τεκμηριωμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς σεβασμό σε θεσμοθετημένους μηχανισμούς πιστοποίησης προγραμμάτων σπουδών και χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την ίδρυση και τη λειτουργία πληθώρας νέων τμημάτων.

"Ήττα της αριστείας"

Για στρατηγική ήττα της ακαδημαϊκής αριστείας που θα φέρει το νέο πολυνομοσχέδιο, έκανε λόγο ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας και εξέφρασε φόβο «για πλημμύρα μεταγραφών φοιτητών από τα νέα τμήματα στο ΑΠΘ». Όπως δήλωσε ο πρύτανης του Ιδρύματος, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, ήδη οι μεταγραφές είναι εκατοντάδες κάθε χρόνο, «κι αν δημιουργηθούν νέα τμήματα με τις ίδιες ειδικότητες του ΑΠΘ, λογικό είναι οι φοιτητές να ζητήσουν μεταγραφή». 

«Είναι φόβος και αγωνία μας να μην υποβαθμιστεί το ΑΠΘ. Δεν κάνουμε καλό σε έναν φοιτητή που δεν ήταν τόσο καλός μαθητής στα μαθηματικά, να έρθει εδώ να παρακολουθήσει μια πολυτεχνική σχολή με 19.000 μόρια» δήλωσε ο κ. Μήτκας, εξηγώντας πως «αυτό που θέλουμε να διασφαλίσουμε είναι το σύστημα μεταγραφών σε σχέση με την λειτουργία νέων τμημάτων, γιατί  οι φοιτητές που θα εισάγονται στα περιφερειακά τμήματα θα παίρνουν μεταγραφή εδώ και θα πλημμυρίσουμε. Πρέπει να αλλάξει το σύστημα και να δεχόμαστε 5% με 10% των φοιτητών, όπως παλιότερα». 

Την "ανισότητα" μεταξύ φοιτητών τόνισε και ο ο κοσμήτορας της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Καθηγητής Δημήτριος Κωβαίος, δίνοντας ως παράδειγμα τα νέα τμήματα γεωπονίας που θα έχουν ως αποτέλεσμα «δυο παιδιά ελληνικής οικογένειας, το ένα με 4.000 μόρια και το άλλο με 16.000 μόρια, να λαμβάνουν πτυχίο γεωπόνου. Αυτή είναι η ολέθρια συνέπεια, ισοπεδώνονται νέοι άνθρωποι που ο καθένας έχει τις δικές του δυνατότητες».

Η τέταρτη Νομική σχολή

Την ανησυχία της για την ίδρυση της τέταρτης σχολής Νομικής στην Ελλάδα που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, εξέφρασε η κοσμήτορας της Νομικής σχολής του ΑΠΘ, Καθηγήτρια Ελισάβετ Συμεωνίδου – Καστανίδου. «Δημιουργείται μια τέταρτη Νομική σχολή στην Πάτρα χωρίς καμία μελέτη. Εκφράζουμε λύπη για την πιθανή λειτουργία της χωρίς να έχει την επαρκή ποιότητα και να είναι αντάξια με τις υπόλοιπες», τόνισε υπογραμμίζοντας την υποστελέχωση των υπαρχόντων τμημάτων και λέγοντας χαρακτηριστικά: «Με οκτώ θέσεις προσωπικού δεν γίνεται να λειτουργήσει. αν σκεφτείτε πως η Νομική σχολή του ΑΠΘ έχει 80 μέλη».

Οι αντιδράσεις και οι... εκλογές

«Τα νέα τμήματα που δημιουργούνται αφορούν τμήματα σε κορεσμένες ειδικότητες και όχι σε νέες ειδικότητες», δήλωσε ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης. «Λυπάμαι που το λέω, δεν μπορώ να συμφωνήσω με αυτό που γίνεται και ελπίζω να μετριαστούν οι επιπτώσεις» συμπλήρωσε. 

«Ο στόχος μας δεν είναι να κλείσουμε τους δρόμους ή το Πανεπιστήμιο. Η σύγκλητος αρνήθηκε χθες να κλείσει το ΑΠΘ, γιατί επιδιώκουμε τον διάλογο» είπε ο πρύτανης του ΑΠΘ, Περικλής Μήτκας σχετικά με τις αντιδράσεις που θα έχουν οι ακαδημαϊκοί. «Δεν με ενδιαφέρει ως πρύτανης να σχεδιάζω αντιδράσεις. Θα ήθελα να συν εννοηθώ  με το υπουργείο Παιδείας και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να βγάλουμε ένα σχέδιο για την Παιδεία» σημείωσε, αναγνωρίζοντας πως λόγω προεκλογικής περιόδου αυτό είναι δύσκολο: «Καταλαβαίνετε πως λόγω της προεκλογικής περιόδου δεν μπορούμε να ζητάμε από δημάρχους και πολιτικούς να σκέφτονται με όρους ακαδημαϊκής αριστείας», ανέφερε, χωρίς ωστόσο να θεωρεί ότι το νομοσχέδιο ήρθε προς ψήφιση για προεκλογικούς λόγους -καθώς μάλιστα η εκπόνησή του ξεκίνησε πριν από 1,5 χρόνο. «Φαντάζομαι ότι ο στόχος του υπουργείου ήταν να καταργήσει το ενδιάμεσο επίπεδο της τεχνολογικής εκπαίδευσης και να κάνει όλα τα τμήματα πανεπιστημιακά» υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι ως διοίκηση του ΑΠΘ έχουν ενημερώσει αρκετές φορές το υπουργείο για τις διαφωνίες τους. «Έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι δεν γίνεται με σωστό τρόπο η αναπροσαρμογή την ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα». 

Τεχνητή "πανεπιστημιοποίηση"

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ επισημαίνει πως το νέο νομοσχέδιο θα φέρει γενικότερη υποβάθμιση της ποιότητας σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια λόγω «της τεχνητής πανεπιστημιοποίησης τμημάτων ΤΕΙ και της κατά συρροή δημιουργίας νέων τμημάτων και σχολών, συναφών με υπάρχοντα που λειτουργούν υπό συνθήκες υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης». Για αυτό και ζητά άμεση κάλυψη κενών θέσεων διδακτικού, ερευνητικού και εργαστηριακού προσωπικού, αλλαγή του ισχύοντος συστήματος μεταγραφών και την αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων. 

Με ομόφωνο ψήφισμα απαντά η Σύγκλητος του ΑΠΘ στο ν/σ του υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο, τις αλλαγές στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τις συγχωνεύσεις στα πανεπιστήμια. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, με το νομοσχέδιο συντελείται η μεγαλύτερη απορρύθμιση της ανώτατης εκπαίδευσης με την ολοκλήρωση της συνοπτικής διαδικασίας συγχωνεύσεων των ΤΕΙ με τα Πανεπιστήμια και την κατάργηση του διακριτού τεχνολογικού τομέα της ανώτατης εκπαίδευσης.

Όπως επισημαίνεται, το νομοσχέδιο διαμορφώθηκε χωρίς συγκεκριμένη στόχευση, χωρίς μακροπρόθεσμο αναπτυξιακό σχεδιασμό, χωρίς ουσιαστικό διάλογο με την πανεπιστημιακή κοινότητα, χωρίς τεκμηριωμένα ακαδημαϊκά κριτήρια, χωρίς σεβασμό σε θεσμοθετημένους μηχανισμούς πιστοποίησης προγραμμάτων σπουδών και χωρίς μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας για την ίδρυση και τη λειτουργία πληθώρας νέων τμημάτων.

"Ήττα της αριστείας"

Για στρατηγική ήττα της ακαδημαϊκής αριστείας που θα φέρει το νέο πολυνομοσχέδιο, έκανε λόγο ο πρύτανης του ΑΠΘ Περικλής Μήτκας και εξέφρασε φόβο «για πλημμύρα μεταγραφών φοιτητών από τα νέα τμήματα στο ΑΠΘ». Όπως δήλωσε ο πρύτανης του Ιδρύματος, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου, ήδη οι μεταγραφές είναι εκατοντάδες κάθε χρόνο, «κι αν δημιουργηθούν νέα τμήματα με τις ίδιες ειδικότητες του ΑΠΘ, λογικό είναι οι φοιτητές να ζητήσουν μεταγραφή». 

«Είναι φόβος και αγωνία μας να μην υποβαθμιστεί το ΑΠΘ. Δεν κάνουμε καλό σε έναν φοιτητή που δεν ήταν τόσο καλός μαθητής στα μαθηματικά, να έρθει εδώ να παρακολουθήσει μια πολυτεχνική σχολή με 19.000 μόρια» δήλωσε ο κ. Μήτκας, εξηγώντας πως «αυτό που θέλουμε να διασφαλίσουμε είναι το σύστημα μεταγραφών σε σχέση με την λειτουργία νέων τμημάτων, γιατί  οι φοιτητές που θα εισάγονται στα περιφερειακά τμήματα θα παίρνουν μεταγραφή εδώ και θα πλημμυρίσουμε. Πρέπει να αλλάξει το σύστημα και να δεχόμαστε 5% με 10% των φοιτητών, όπως παλιότερα». 

Την "ανισότητα" μεταξύ φοιτητών τόνισε και ο ο κοσμήτορας της Σχολής Γεωπονίας, Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος, Καθηγητής Δημήτριος Κωβαίος, δίνοντας ως παράδειγμα τα νέα τμήματα γεωπονίας που θα έχουν ως αποτέλεσμα «δυο παιδιά ελληνικής οικογένειας, το ένα με 4.000 μόρια και το άλλο με 16.000 μόρια, να λαμβάνουν πτυχίο γεωπόνου. Αυτή είναι η ολέθρια συνέπεια, ισοπεδώνονται νέοι άνθρωποι που ο καθένας έχει τις δικές του δυνατότητες».

Η τέταρτη Νομική σχολή

Την ανησυχία της για την ίδρυση της τέταρτης σχολής Νομικής στην Ελλάδα που προβλέπει το πολυνομοσχέδιο, εξέφρασε η κοσμήτορας της Νομικής σχολής του ΑΠΘ, Καθηγήτρια Ελισάβετ Συμεωνίδου – Καστανίδου. «Δημιουργείται μια τέταρτη Νομική σχολή στην Πάτρα χωρίς καμία μελέτη. Εκφράζουμε λύπη για την πιθανή λειτουργία της χωρίς να έχει την επαρκή ποιότητα και να είναι αντάξια με τις υπόλοιπες», τόνισε υπογραμμίζοντας την υποστελέχωση των υπαρχόντων τμημάτων και λέγοντας χαρακτηριστικά: «Με οκτώ θέσεις προσωπικού δεν γίνεται να λειτουργήσει. αν σκεφτείτε πως η Νομική σχολή του ΑΠΘ έχει 80 μέλη».

Οι αντιδράσεις και οι... εκλογές

«Τα νέα τμήματα που δημιουργούνται αφορούν τμήματα σε κορεσμένες ειδικότητες και όχι σε νέες ειδικότητες», δήλωσε ο κοσμήτορας της Πολυτεχνικής Σχολής, Καθηγητής Κωνσταντίνος Κατσιφαράκης. «Λυπάμαι που το λέω, δεν μπορώ να συμφωνήσω με αυτό που γίνεται και ελπίζω να μετριαστούν οι επιπτώσεις» συμπλήρωσε. 

«Ο στόχος μας δεν είναι να κλείσουμε τους δρόμους ή το Πανεπιστήμιο. Η σύγκλητος αρνήθηκε χθες να κλείσει το ΑΠΘ, γιατί επιδιώκουμε τον διάλογο» είπε ο πρύτανης του ΑΠΘ, Περικλής Μήτκας σχετικά με τις αντιδράσεις που θα έχουν οι ακαδημαϊκοί. «Δεν με ενδιαφέρει ως πρύτανης να σχεδιάζω αντιδράσεις. Θα ήθελα να συν εννοηθώ  με το υπουργείο Παιδείας και με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για να βγάλουμε ένα σχέδιο για την Παιδεία» σημείωσε, αναγνωρίζοντας πως λόγω προεκλογικής περιόδου αυτό είναι δύσκολο: «Καταλαβαίνετε πως λόγω της προεκλογικής περιόδου δεν μπορούμε να ζητάμε από δημάρχους και πολιτικούς να σκέφτονται με όρους ακαδημαϊκής αριστείας», ανέφερε, χωρίς ωστόσο να θεωρεί ότι το νομοσχέδιο ήρθε προς ψήφιση για προεκλογικούς λόγους -καθώς μάλιστα η εκπόνησή του ξεκίνησε πριν από 1,5 χρόνο. «Φαντάζομαι ότι ο στόχος του υπουργείου ήταν να καταργήσει το ενδιάμεσο επίπεδο της τεχνολογικής εκπαίδευσης και να κάνει όλα τα τμήματα πανεπιστημιακά» υπογράμμισε, διευκρινίζοντας ότι ως διοίκηση του ΑΠΘ έχουν ενημερώσει αρκετές φορές το υπουργείο για τις διαφωνίες τους. «Έχουμε επισημάνει πολλές φορές ότι δεν γίνεται με σωστό τρόπο η αναπροσαρμογή την ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα». 

Τεχνητή "πανεπιστημιοποίηση"

Η Σύγκλητος του ΑΠΘ επισημαίνει πως το νέο νομοσχέδιο θα φέρει γενικότερη υποβάθμιση της ποιότητας σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια λόγω «της τεχνητής πανεπιστημιοποίησης τμημάτων ΤΕΙ και της κατά συρροή δημιουργίας νέων τμημάτων και σχολών, συναφών με υπάρχοντα που λειτουργούν υπό συνθήκες υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης». Για αυτό και ζητά άμεση κάλυψη κενών θέσεων διδακτικού, ερευνητικού και εργαστηριακού προσωπικού, αλλαγή του ισχύοντος συστήματος μεταγραφών και την αύξηση της χρηματοδότησης των πανεπιστημίων. 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία