Από την Κοκό Σανέλ στα αρκουδάκια της οργής της Balenciaga: Τα σκάνδαλα που συγκλόνισαν τη μόδα (βίντεο, φωτ.)

Η λάμψη των πανίσχυρων οίκων μόδας αποδεικνύεται πολλές φορές απατηλή

 07/12/2022 14:01

Από την Κοκό Σανέλ στα αρκουδάκια της οργής της Balenciaga: Τα σκάνδαλα που συγκλόνισαν τη μόδα (βίντεο, φωτ.)

Δήμητρα Τσαμποδήμου

O σάλος που έχει ξεσπάσει το τελευταίο διάστημα με την διάσημη μπράντα από τη Βασκονία είναι απίστευτος. Ο οίκος Balenciaga συνεχίζει να δέχεται πυρά για διαφημίσεις που δείχνουν παιδιά να κρατούν αρκουδάκια που έχουν εξοπλιστεί με αυτό που φαίνεται να είναι αξεσουάρ BDSM bondage.

Η Κιμ Καρντάσιαν, πρέσβειρα της Balenciaga, δήλωσε μάλιστα ότι ως μητέρα τεσσάρων παιδιών «συγκλονίστηκε από τις ενοχλητικές εικόνες» και ότι θα «επανεκτιμήσει» τη σχέση της με τη μάρκα.

«Η ασφάλεια των παιδιών πρέπει να τυγχάνει ύψιστης εκτίμησης και κάθε προσπάθεια ομαλοποίησης της παιδικής κακοποίησης οποιουδήποτε είδους δεν πρέπει να έχει θέση στην κοινωνία μας – τελεία και παύλα» έγραψε.

Ο οίκος Balenciaga ζήτησε συγγνώμη στον λογαριασμό του στο Instagram. «Καταδικάζουμε έντονα την παιδική κακοποίηση- δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μας να τη συμπεριλάβουμε στην αφήγησή μας» αναφέρεται σε μια δήλωση.

Η μάρκα δήλωσε επίσης ότι λυπάται για μια άλλη καμπάνια που παρουσίαζε «ανησυχητικά έγγραφα» – σε αυτήν, υπάρχουν ορατά νομικά έγγραφα, συμπεριλαμβανομένου ενός που αναφέρεται σε μια υπόθεση του Ανώτατου Δικαστηρίου σχετικά με τους νόμους περί παιδικής πορνογραφίας. Ο οίκος Balenciaga αποφάσισε επίσης να μηνύσει την εταιρεία παραγωγής North Six που βρίσκεται πίσω από τη διαφήμιση για αποζημίωση 25 εκατομμυρίων δολαρίων.

Αμφιλεγόμενες στιγμές στην ιστορία της μόδας

Ο Balenciaga, όμως, είναι μόνο το τελευταίο όνομα της υψηλής μόδας που βρέθηκε σε δύσκολη θέση για αμφίβολες δημιουργικές επιλογές. 

Πολλοί άλλοι, σύμφωνα με αναλυτικό άρθρο του in.gr, έχουν επικριθεί για σεξουαλικοποίηση των παιδιών, για πολιτισμική οικειοποίηση ή για προώθηση βίαιων εικόνων. Από τον Calvin Klein μέχρι τον Gucci, δείτε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά σκάνδαλα που έβγαλαν μάτι.

Coco Chanel, 1940:

Η πιο αναγνωρίσιμη σχεδιάστρια στην ιστορία της μόδας, Coco Chanel, δεν τα πήγαινε και τόσο καλά με την Ιταλίδα συνάδελφό της, Elsa Schiaparelli, που έπαιρνε έμπνευση για τα σχέδιά της από τα έργα σουρεαλιστών καλλιτεχνών, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν πολύ καλοί της φίλοι.

Η έχθρα τους ήταν τόσο έντονη που οδήγησε σε μία θρυλική διαμάχη σε ένα πάρτι μία μέρα πριν την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Κατά τη διάρκεια του πάρτι, η Chanel πλησίασε τη Schiaparelli και της ζήτησε να χορέψουν, εκείνη δέχτηκε και η Γαλλίδα παρτενέρ της την οδήγησε επίτηδες σε έναν πολυέλαιο, που έβαλε φωτιά στο φόρεμά της.

Η Schiaparelli δεν πληγώθηκε, αλλά το γεγονός δε ξεχάστηκε εύκολα.

Calvin Klein, 1980:

    Το 1980, η 15χρονη Μπρουκ Σιλντς έγινε το πρόσωπο του Calvin Klein και πρωταγωνίστησε σε μια από τις πιο πολυσυζητημένες διαφημίσεις της εποχής. Φορώντας ένα ζευγάρι μπλε τζιν της μάρκας, το μοντέλο και ηθοποιός είπε αυτό που θα γινόταν μια εμβληματική ατάκα: «Θέλετε να μάθετε τι μπαίνει ανάμεσα σε μένα και τα Calvins μου; Τίποτα».

    Υπήρξαν σημαντικές αντιδράσεις κατά του σποτ, το οποίο απαγορεύτηκε από πολλά δίκτυα για τη σεξουαλικοποίηση μιας έφηβης, αλλά και κατά της ίδιας της Σιλντς, όπως αποκάλυψε σε συνέντευξή της στη Vogue πέρυσι.

    Η Σιλντς λέει ότι «ήταν αφελής» και δεν είδε την ατάκα ως διφορούμενη. Παρόλα αυτά όμως ένιωθε καταδικασμένη από τον Τύπο. «Οι παπαράτσι φώναζαν σε μένα και στη μητέρα μου: ‘Πώς μπόρεσες! Μου φαινόταν γελοίο”» εξήγησε.

    Calvin Klein, 1995:

      Η διάσημη πλέον διαφημιστική καμπάνια της μάρκας παρουσίαζε νεαρά μοντέλα που φορούσαν τζιν Calvin Klein και ελάχιστα άλλα ρούχα, ενώ πόζαραν σαγηνευτικά μπροστά σε ξύλινες επενδύσεις. Οι επικριτές κατηγόρησαν τον σχεδιαστή ρούχων για προσομοίωση παιδικής πορνογραφίας, ενώ ακόμη και ο πρώην πρόεδρος Κλίντον τη χαρακτήρισε «εξωφρενική».

      Η περιφρόνηση μεγάλωσε μέχρι που το Υπουργείο Δικαιοσύνης ξεκίνησε έρευνα για την καμπάνια: Η έρευνα αποκάλυψε ότι κανένα από τα μοντέλα της διαφήμισης δεν ήταν ανήλικο και ο σχεδιαστής δεν διώχθηκε ποινικά.

      Marc Jacobs, 2016:

        Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας το 2016, ο Marc Jacobs προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στα μέσα ενημέρωσης όταν τα μοντέλα που φορούσαν την ανοιξιάτικη συλλογή του περπάτησαν στην πασαρέλα με ψεύτικα ράστα. Πολλοί θεώρησαν ότι επρόκειτο για ένα κραυγαλέο παράδειγμα πολιτισμικής οικειοποίησης – και ο σχεδιαστής υπερασπιζόμενος την απόφασή του έγραψε στο Instagram: «Σέβομαι και εμπνέομαι από τους ανθρώπους και το πώς φαίνονται. Δεν βλέπω χρώμα ή φυλή – βλέπω ανθρώπους».

        Αργότερα έκανε πίσω και ζήτησε συγγνώμη και στη συνέχεια διευκρίνισε: «Φυσικά και «βλέπω» χρώμα, αλλά ΔΕΝ κάνω διακρίσεις».

        Gucci, 2019:

        Ενώ περπατούσε στην επίδειξη της Gucci κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου, το μοντέλο Ayesha Tan-Jones διαμαρτυρήθηκε κατά της μάρκας για τη χρήση ζουρλομανδύων στην καμπάνια της για το 2020. Κατά τη διάρκεια της επίδειξης, η Tan-Jones κράτησε ψηλά τα χέρια τους στα οποία είχε γράψει «Η ψυχική υγεία δεν είναι μόδα».

        Η Tan-Jones έγραψε στο Instagram ότι επέλεξε να διαμαρτυρηθεί, επειδή «πιστεύω, όπως και πολλοί συνάδελφοί μου μοντέλα, ότι το στίγμα γύρω από την ψυχική υγεία πρέπει να σταματήσει».

        ayesha-joenes.jpg


        Ο δημιουργικός διευθυντής της εταιρείας, Αλεσάντρο Μικέλε, δήλωσε στους New York Times ότι το νόημα της επίδειξης στην πασαρέλα ήταν να απεικονίσει «το ταξίδι από τη συμμόρφωση στην ελευθερία και τη δημιουργικότητα» και ότι ο ζουρλομανδύας είχε σκοπό να μεταδώσει την αίσθηση της καταπίεσης. (Η μάρκα καλωσόρισε τη διαμαρτυρία της Tan-Jones, επειδή η παράσταση αφορούσε επίσης την ελευθερία).

        Burberry, 2019:

          Η Burberry προκάλεσε αναστάτωση στην Εβδομάδα Μόδας 2019 του Λονδίνου, όταν παρουσίασε ένα φούτερ με κουκούλα και θηλιά στο λαιμό. Το αντικείμενο κατακρίθηκε στο διαδίκτυο και από το μοντέλο Liz Kennedy, η οποία εμφανιζόταν στην επίδειξη.

          «Η αυτοκτονία δεν είναι μόδα» έγραψε η Kennedy στο Instagram. «Ας μην ξεχνάμε και την τρομακτική ιστορία του λιντσαρίσματος».

          Ο οίκος αφαίρεσε γρήγορα το φούτερ με κουκούλα από τη συλλογή του, ζήτησε συγγνώμη και ανακοίνωσε μια νέα πρωτοβουλία για την ποικιλομορφία με στόχο να βοηθήσει τη μάρκα να κάνει κάτι καλύτερο. 

          Gucci, 2019:

            Το 2019, ένα άλλο γελοία ακριβό item προκάλεσε διαμάχη – αυτή τη φορά για την ομοιότητά του με blackface. Το ρούχο της Gucci διέθετε ένα γιακά που αναδιπλώνεται και καλύπτει το στόμα με ένα φαρδύ κόκκινο περίγραμμα χείλους. Κατηγορήθηκε ότι παραπέμπει στην μαύρη φυλή κάνοντας ρατσιστικό σχόλιο.

            burberry.webp


            Ο οίκος μόδας απέσυρε το πουλόβερ από τα ράφια του και ζήτησε συγγνώμη, ενώ υποσχέθηκε να αυξήσει την ποικιλομορφία στις τάξεις του και να χρησιμοποιήσει το περιστατικό ως μια «ισχυρή στιγμή μαθήματος».

            O σάλος που έχει ξεσπάσει το τελευταίο διάστημα με την διάσημη μπράντα από τη Βασκονία είναι απίστευτος. Ο οίκος Balenciaga συνεχίζει να δέχεται πυρά για διαφημίσεις που δείχνουν παιδιά να κρατούν αρκουδάκια που έχουν εξοπλιστεί με αυτό που φαίνεται να είναι αξεσουάρ BDSM bondage.

            Η Κιμ Καρντάσιαν, πρέσβειρα της Balenciaga, δήλωσε μάλιστα ότι ως μητέρα τεσσάρων παιδιών «συγκλονίστηκε από τις ενοχλητικές εικόνες» και ότι θα «επανεκτιμήσει» τη σχέση της με τη μάρκα.

            «Η ασφάλεια των παιδιών πρέπει να τυγχάνει ύψιστης εκτίμησης και κάθε προσπάθεια ομαλοποίησης της παιδικής κακοποίησης οποιουδήποτε είδους δεν πρέπει να έχει θέση στην κοινωνία μας – τελεία και παύλα» έγραψε.

            Ο οίκος Balenciaga ζήτησε συγγνώμη στον λογαριασμό του στο Instagram. «Καταδικάζουμε έντονα την παιδική κακοποίηση- δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μας να τη συμπεριλάβουμε στην αφήγησή μας» αναφέρεται σε μια δήλωση.

            Η μάρκα δήλωσε επίσης ότι λυπάται για μια άλλη καμπάνια που παρουσίαζε «ανησυχητικά έγγραφα» – σε αυτήν, υπάρχουν ορατά νομικά έγγραφα, συμπεριλαμβανομένου ενός που αναφέρεται σε μια υπόθεση του Ανώτατου Δικαστηρίου σχετικά με τους νόμους περί παιδικής πορνογραφίας. Ο οίκος Balenciaga αποφάσισε επίσης να μηνύσει την εταιρεία παραγωγής North Six που βρίσκεται πίσω από τη διαφήμιση για αποζημίωση 25 εκατομμυρίων δολαρίων.

            Αμφιλεγόμενες στιγμές στην ιστορία της μόδας

            Ο Balenciaga, όμως, είναι μόνο το τελευταίο όνομα της υψηλής μόδας που βρέθηκε σε δύσκολη θέση για αμφίβολες δημιουργικές επιλογές. 

            Πολλοί άλλοι, σύμφωνα με αναλυτικό άρθρο του in.gr, έχουν επικριθεί για σεξουαλικοποίηση των παιδιών, για πολιτισμική οικειοποίηση ή για προώθηση βίαιων εικόνων. Από τον Calvin Klein μέχρι τον Gucci, δείτε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά σκάνδαλα που έβγαλαν μάτι.

            Coco Chanel, 1940:

            Η πιο αναγνωρίσιμη σχεδιάστρια στην ιστορία της μόδας, Coco Chanel, δεν τα πήγαινε και τόσο καλά με την Ιταλίδα συνάδελφό της, Elsa Schiaparelli, που έπαιρνε έμπνευση για τα σχέδιά της από τα έργα σουρεαλιστών καλλιτεχνών, οι περισσότεροι εκ των οποίων ήταν πολύ καλοί της φίλοι.

            Η έχθρα τους ήταν τόσο έντονη που οδήγησε σε μία θρυλική διαμάχη σε ένα πάρτι μία μέρα πριν την έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

            Κατά τη διάρκεια του πάρτι, η Chanel πλησίασε τη Schiaparelli και της ζήτησε να χορέψουν, εκείνη δέχτηκε και η Γαλλίδα παρτενέρ της την οδήγησε επίτηδες σε έναν πολυέλαιο, που έβαλε φωτιά στο φόρεμά της.

            Η Schiaparelli δεν πληγώθηκε, αλλά το γεγονός δε ξεχάστηκε εύκολα.

            Calvin Klein, 1980:

              Το 1980, η 15χρονη Μπρουκ Σιλντς έγινε το πρόσωπο του Calvin Klein και πρωταγωνίστησε σε μια από τις πιο πολυσυζητημένες διαφημίσεις της εποχής. Φορώντας ένα ζευγάρι μπλε τζιν της μάρκας, το μοντέλο και ηθοποιός είπε αυτό που θα γινόταν μια εμβληματική ατάκα: «Θέλετε να μάθετε τι μπαίνει ανάμεσα σε μένα και τα Calvins μου; Τίποτα».

              Υπήρξαν σημαντικές αντιδράσεις κατά του σποτ, το οποίο απαγορεύτηκε από πολλά δίκτυα για τη σεξουαλικοποίηση μιας έφηβης, αλλά και κατά της ίδιας της Σιλντς, όπως αποκάλυψε σε συνέντευξή της στη Vogue πέρυσι.

              Η Σιλντς λέει ότι «ήταν αφελής» και δεν είδε την ατάκα ως διφορούμενη. Παρόλα αυτά όμως ένιωθε καταδικασμένη από τον Τύπο. «Οι παπαράτσι φώναζαν σε μένα και στη μητέρα μου: ‘Πώς μπόρεσες! Μου φαινόταν γελοίο”» εξήγησε.

              Calvin Klein, 1995:

                Η διάσημη πλέον διαφημιστική καμπάνια της μάρκας παρουσίαζε νεαρά μοντέλα που φορούσαν τζιν Calvin Klein και ελάχιστα άλλα ρούχα, ενώ πόζαραν σαγηνευτικά μπροστά σε ξύλινες επενδύσεις. Οι επικριτές κατηγόρησαν τον σχεδιαστή ρούχων για προσομοίωση παιδικής πορνογραφίας, ενώ ακόμη και ο πρώην πρόεδρος Κλίντον τη χαρακτήρισε «εξωφρενική».

                Η περιφρόνηση μεγάλωσε μέχρι που το Υπουργείο Δικαιοσύνης ξεκίνησε έρευνα για την καμπάνια: Η έρευνα αποκάλυψε ότι κανένα από τα μοντέλα της διαφήμισης δεν ήταν ανήλικο και ο σχεδιαστής δεν διώχθηκε ποινικά.

                Marc Jacobs, 2016:

                  Κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας το 2016, ο Marc Jacobs προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων στα μέσα ενημέρωσης όταν τα μοντέλα που φορούσαν την ανοιξιάτικη συλλογή του περπάτησαν στην πασαρέλα με ψεύτικα ράστα. Πολλοί θεώρησαν ότι επρόκειτο για ένα κραυγαλέο παράδειγμα πολιτισμικής οικειοποίησης – και ο σχεδιαστής υπερασπιζόμενος την απόφασή του έγραψε στο Instagram: «Σέβομαι και εμπνέομαι από τους ανθρώπους και το πώς φαίνονται. Δεν βλέπω χρώμα ή φυλή – βλέπω ανθρώπους».

                  Αργότερα έκανε πίσω και ζήτησε συγγνώμη και στη συνέχεια διευκρίνισε: «Φυσικά και «βλέπω» χρώμα, αλλά ΔΕΝ κάνω διακρίσεις».

                  Gucci, 2019:

                  Ενώ περπατούσε στην επίδειξη της Gucci κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Μόδας του Μιλάνου, το μοντέλο Ayesha Tan-Jones διαμαρτυρήθηκε κατά της μάρκας για τη χρήση ζουρλομανδύων στην καμπάνια της για το 2020. Κατά τη διάρκεια της επίδειξης, η Tan-Jones κράτησε ψηλά τα χέρια τους στα οποία είχε γράψει «Η ψυχική υγεία δεν είναι μόδα».

                  Η Tan-Jones έγραψε στο Instagram ότι επέλεξε να διαμαρτυρηθεί, επειδή «πιστεύω, όπως και πολλοί συνάδελφοί μου μοντέλα, ότι το στίγμα γύρω από την ψυχική υγεία πρέπει να σταματήσει».

                  ayesha-joenes.jpg


                  Ο δημιουργικός διευθυντής της εταιρείας, Αλεσάντρο Μικέλε, δήλωσε στους New York Times ότι το νόημα της επίδειξης στην πασαρέλα ήταν να απεικονίσει «το ταξίδι από τη συμμόρφωση στην ελευθερία και τη δημιουργικότητα» και ότι ο ζουρλομανδύας είχε σκοπό να μεταδώσει την αίσθηση της καταπίεσης. (Η μάρκα καλωσόρισε τη διαμαρτυρία της Tan-Jones, επειδή η παράσταση αφορούσε επίσης την ελευθερία).

                  Burberry, 2019:

                    Η Burberry προκάλεσε αναστάτωση στην Εβδομάδα Μόδας 2019 του Λονδίνου, όταν παρουσίασε ένα φούτερ με κουκούλα και θηλιά στο λαιμό. Το αντικείμενο κατακρίθηκε στο διαδίκτυο και από το μοντέλο Liz Kennedy, η οποία εμφανιζόταν στην επίδειξη.

                    «Η αυτοκτονία δεν είναι μόδα» έγραψε η Kennedy στο Instagram. «Ας μην ξεχνάμε και την τρομακτική ιστορία του λιντσαρίσματος».

                    Ο οίκος αφαίρεσε γρήγορα το φούτερ με κουκούλα από τη συλλογή του, ζήτησε συγγνώμη και ανακοίνωσε μια νέα πρωτοβουλία για την ποικιλομορφία με στόχο να βοηθήσει τη μάρκα να κάνει κάτι καλύτερο. 

                    Gucci, 2019:

                      Το 2019, ένα άλλο γελοία ακριβό item προκάλεσε διαμάχη – αυτή τη φορά για την ομοιότητά του με blackface. Το ρούχο της Gucci διέθετε ένα γιακά που αναδιπλώνεται και καλύπτει το στόμα με ένα φαρδύ κόκκινο περίγραμμα χείλους. Κατηγορήθηκε ότι παραπέμπει στην μαύρη φυλή κάνοντας ρατσιστικό σχόλιο.

                      burberry.webp


                      Ο οίκος μόδας απέσυρε το πουλόβερ από τα ράφια του και ζήτησε συγγνώμη, ενώ υποσχέθηκε να αυξήσει την ποικιλομορφία στις τάξεις του και να χρησιμοποιήσει το περιστατικό ως μια «ισχυρή στιγμή μαθήματος».

                      ΣΧΟΛΙΑ

                      Επιλέξτε Κατηγορία