ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Από τη Θεσσαλονίκη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια και τα διεθνή κινηματογραφικά πλατό

Η σκηνοθέτης και σεναριογράφος, Χριστίνα Κάλλας, δίνει το «παρών» στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου με την ταινία της «Το Παρίσι είναι στο Χάρλεμ»

 08/11/2022 06:56

Από τη Θεσσαλονίκη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια και τα διεθνή κινηματογραφικά πλατό

Κυριακή Τσολάκη

Γνωρίζατε ότι σε ένα από τα πιο προηγμένα μέρη του κόσμου, τη Νέα Υόρκη, υπήρχε νόμος για τα καμπαρέ και την απαγόρευση του χορού που ίσχυε μέχρι και τον Νοέμβριο του 2017 όταν και καταργήθηκε;

Κι όμως η «πόλη που ποτέ δεν κοιμάται», όπως τη χαρακτηρίζουν πολλοί, είχε επί 91 ολόκληρα χρόνια το… σκοτεινό της μυστικό, καθώς ο χορός σε νυχτερινά κέντρα δεν επιτρεπόταν!

Ο νόμος άρχισε να εφαρμόζεται το 1926 για να ματαιώσει την πολυφυλετική ανάμειξη στα μπαρ του Χάρλεμ και εξακολούθησε να χρησιμοποιείται για το κλείσιμο των μπαρ σε όλη την πόλη ακόμη και στις πρόσφατες εποχές Τζουλιάνι και Μπλούμπεργκ. Φυσικά στόχευε κυρίως τους μαύρους μουσικούς και επιχειρηματίες.

Τώρα, μία ταινία με τίτλο «Το Παρίσι είναι στο Χάρλεμ» (Paris is in Harlem) το σενάριο και τη σκηνοθεσία της οποίας υπογράφει μία ελληνίδα που διαπρέπει στην Αμερική και ευρύτερα στο εξωτερικό, η Χριστίνα Κάλλας, φέρνει στο φως τη συγκεκριμένη συνθήκη.

«Στο απόγειο του κινήματος της Jazz, πολλοί μουσικοί έφυγαν για το Παρίσι καθώς δεν μπορούσαν πια να παίξουν στην πόλη τους. Ο τίτλος της ταινίας είναι η αντανάκλαση ενός πολύ πραγματικού ονείρου στο οποίο η ελευθερία που πρόσφερε στους Αμερικανούς μουσικούς το Παρίσι επιστρέφει τελικά στη Νέα Υόρκη και στον κόσμο όλο, που θα βρει τον τρόπο να χορέψει ξανά», λέει στη «ΜτΚ» η σεναριογράφος και σκηνοθέτης.

Η ταινία επικεντρώνεται θεματικά σε αυτό που ονομάζουμε identity wars ή cancel culture (πόλεμοι ταυτοτήτων ή ματαιωμένη κουλτούρα) και διηγείται ένα βίαιο επεισόδιο σε ένα τζαζ μπαρ του Χάρλεμ την ημέρα της κατάργησης του νόμου.

 «Όπως όλες οι ταινίες μου είναι μία ιστορία πολλών πρωταγωνιστών. Η συγκεκριμένη αφιερωμένη στο τραγούδι της Αμερικής τού σήμερα, ένα τραγούδι χωρισμού, διχασμού και σύγχυσης. Ένας κόσμος που απέτυχε στα λόγια, ένας κόσμος όπου μόνο η μουσική μπορεί να τον μεταφέρει σ’ ένα μέρος όπου ‘όλα θα πάνε καλά’», τονίζει η Χριστίνα Κάλλας.

christina-kallas.jpg

Το φιλμ θα κάνει την ελληνική του πρεμιέρα στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το δέκατο φεστιβάλ στο οποίο προβάλλεται, και είναι το τρίτο της δημιουργού που παρουσιάζεται στο πλαίσιο της διοργάνωσης. Το 2017 είχαν παιχτεί τα «42 Δευτερόλεπτα Ευτυχίας» και το 2019 «Το Πείραμα του ΟυράνιουΤόξου».

Το Κολούμπια και το γεωπολιτικό θρίλερ που ετοιμάζει

Γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης η Χριστίνα Κάλλας έφυγε αρχικά για σπουδές στο Βερολίνο και, τελικά, έμεινε εκεί καθώς άρχισε να κάνει ταινίες και συγχρόνως να διδάσκει στη Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Έχει όμως πάντα μία βάση στην Ελλάδα και μάλιστα πριν χρόνια επέστρεψε για να βοηθήσει να στηθεί το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, όπου ήταν καθηγήτρια.

Μέχρι που… την κάλεσε το Τμήμα Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου του Κολούμπια το 2011 και της ήταν αδύνατο να αρνηθεί, καθώς είναι μία από τις σημαντικότερες σχολές κινηματογράφου στον κόσμο.

Έτσι, έκανε έδρα της τη Νέα Υόρκη, αν και αυτόν τον χρόνο βρίσκεται στο Λος Άντζελες, ενώ πριν ήταν στο Παρίσι, αφού ως σκηνοθέτης που δουλεύει στον διεθνή χώρο ταξιδεύει πολύ.

Κατάφερε όμως να διατηρήσει την εκπαιδευτική της δραστηριότητα παράλληλα με την επαγγελματική μέχρι πρόσφατα. «Αυτό έγινε επειδή με ενδιαφέρει πολύ η έρευνα και το γράψιμο για τον κινηματογράφο και την εξέλιξη της κινηματογραφικής γλώσσας και βέβαια η επαφή με τις νέες γενιές. Τώρα είμαι σε παύση καθώς ετοιμάζω μία μίνι σειρά έξι επεισοδίων με τίτλο ‘The Second Attack’ που σκηνοθετώ εξ ολοκλήρου».

Το σίριαλ είναι ένα γεωπολιτικό θρίλερ που στρέφεται γύρω από τον πόλεμο του Ιράκ το 2003 και την κρίση στο Ιράν σήμερα. «Με έξι ωριαία επεισόδια έχω στη διάθεσή μου την έκταση τριών κινηματογραφικών ταινιών», υπογραμμίζει η κ. Κάλλας.

Πρόκειται για την πρώτη της σκηνοθεσία για τη μικρή οθόνη. «Στο παρελθόν έχω γράψει για την τηλεόραση, και πάντα με συγκινούσε το γεγονός ότι μπορείς να αγγίξεις πολύ μεγαλύτερο κοινό. Σκέφτομαι και προσεγγίζω όμως τα πάντα κινηματογραφικά».

«Αυτός είναι για μένα ο στόχος της τέχνης»

Οι ταινίες της χαρακτηρίζονται από το παιχνίδι με την έννοια της αλήθειας. «Με ενδιαφέρει ιδιαίτερα το γεγονός ότι ζούμε και καταγράφουμε την πραγματικότητα διαφορετικά ανάλογα με την πολιτισμική μας καταγωγή και ιδιότητα. Νομίζω ότι το να βιώνει κανείς ταυτόχρονα διαφορετικές προοπτικές ανοίγει τους προσωπικούς ορίζοντες, και αυτός είναι για μένα ο στόχος της τέχνης. Πέραν αυτού, το σινεμά είναι η καλύτερη γλώσσα για να αφηγηθεί κάποιος που δεν ζει στον τόπο όπου μεγάλωσε άρα δεν κινείται στον χώρο της μητρικής του γλώσσας, που είναι ένα ενδιαφέρον είδος αναπηρίας», επισημαίνει η κ. Κάλλας.

Δυστυχώς, η ίδια δεν θα καταφέρει να βρεθεί στην πατρίδα για την παρουσίαση της ταινίας αφού η προετοιμασία της σειράς θα την κρατήσει στο εξωτερικό, καθώς ένα μέρος των γυρισμάτων θα γίνει συγχρόνως σε Ελλάδα, Γερμανία και Λουξεμβούργο. Παράλληλα, ετοιμάζει την επόμενη κινηματογραφική ταινία της «Caruso», που διαδραματίζεται στη Νέα Υόρκη και τη Βενετία καθώς ξεσπάει η πανδημία, δηλαδή τους πρώτους κρίσιμους μήνες που άλλαξαν τα πάντα. 

O τίτλος είναι εμπνευσμένος από τον διάσημο Ιταλό τενόρο που πέθανε από μία ασθένεια των πνευμόνων, κατά τη διάρκεια παράστασης στη Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης και το τραγούδι που του αφιέρωσε ο Lucio Dalla. «Είναι μία ερωτική ιστορία ή μάλλον μία ιστορία για τον έρωτα και τον θάνατο. Όπως άλλωστε όλες οι ιστορίες», καταλήγει η δημιουργός.

Σημειώνεται ότι η Κάλλας διετέλεσε Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Σεναριογράφων και του Παγκόσμιου Συνεδρίου Σεναριογράφων καθώς και επικεφαλής κινηματογραφικών ταμείων όπως το Balkan Fund και το German Federal Film Board.

Eίναι μέντορας στην Biennale Cinema του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, της WGA και των Film Fatales. 

Το πολιτικό της θρίλερ «The Commissioner» με πρωταγωνιστή τον John Hurt ήταν υποψήφιο για Χρυσή Άρκτο. Τέλος, το 2019 υπήρξε συνυποψήφια των Debra Granik, Josephine Decker, Chloe Zhao και Mimi Leder για το βραβείο της καλύτερης γυναίκας σκηνοθέτη από την εναρκτήρια επιτροπή βραβείων του Film Threat.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η ταινία παίζεται στην Αίθουσα Κασσαβέτης την Τρίτη 8 Νοεμβρίου στις 10 μ.μ. και την Πέμπτη 10 του μηνός στις 4 μ.μ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06.11.2022

Γνωρίζατε ότι σε ένα από τα πιο προηγμένα μέρη του κόσμου, τη Νέα Υόρκη, υπήρχε νόμος για τα καμπαρέ και την απαγόρευση του χορού που ίσχυε μέχρι και τον Νοέμβριο του 2017 όταν και καταργήθηκε;

Κι όμως η «πόλη που ποτέ δεν κοιμάται», όπως τη χαρακτηρίζουν πολλοί, είχε επί 91 ολόκληρα χρόνια το… σκοτεινό της μυστικό, καθώς ο χορός σε νυχτερινά κέντρα δεν επιτρεπόταν!

Ο νόμος άρχισε να εφαρμόζεται το 1926 για να ματαιώσει την πολυφυλετική ανάμειξη στα μπαρ του Χάρλεμ και εξακολούθησε να χρησιμοποιείται για το κλείσιμο των μπαρ σε όλη την πόλη ακόμη και στις πρόσφατες εποχές Τζουλιάνι και Μπλούμπεργκ. Φυσικά στόχευε κυρίως τους μαύρους μουσικούς και επιχειρηματίες.

Τώρα, μία ταινία με τίτλο «Το Παρίσι είναι στο Χάρλεμ» (Paris is in Harlem) το σενάριο και τη σκηνοθεσία της οποίας υπογράφει μία ελληνίδα που διαπρέπει στην Αμερική και ευρύτερα στο εξωτερικό, η Χριστίνα Κάλλας, φέρνει στο φως τη συγκεκριμένη συνθήκη.

«Στο απόγειο του κινήματος της Jazz, πολλοί μουσικοί έφυγαν για το Παρίσι καθώς δεν μπορούσαν πια να παίξουν στην πόλη τους. Ο τίτλος της ταινίας είναι η αντανάκλαση ενός πολύ πραγματικού ονείρου στο οποίο η ελευθερία που πρόσφερε στους Αμερικανούς μουσικούς το Παρίσι επιστρέφει τελικά στη Νέα Υόρκη και στον κόσμο όλο, που θα βρει τον τρόπο να χορέψει ξανά», λέει στη «ΜτΚ» η σεναριογράφος και σκηνοθέτης.

Η ταινία επικεντρώνεται θεματικά σε αυτό που ονομάζουμε identity wars ή cancel culture (πόλεμοι ταυτοτήτων ή ματαιωμένη κουλτούρα) και διηγείται ένα βίαιο επεισόδιο σε ένα τζαζ μπαρ του Χάρλεμ την ημέρα της κατάργησης του νόμου.

 «Όπως όλες οι ταινίες μου είναι μία ιστορία πολλών πρωταγωνιστών. Η συγκεκριμένη αφιερωμένη στο τραγούδι της Αμερικής τού σήμερα, ένα τραγούδι χωρισμού, διχασμού και σύγχυσης. Ένας κόσμος που απέτυχε στα λόγια, ένας κόσμος όπου μόνο η μουσική μπορεί να τον μεταφέρει σ’ ένα μέρος όπου ‘όλα θα πάνε καλά’», τονίζει η Χριστίνα Κάλλας.

christina-kallas.jpg

Το φιλμ θα κάνει την ελληνική του πρεμιέρα στο πλαίσιο του 63ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, το δέκατο φεστιβάλ στο οποίο προβάλλεται, και είναι το τρίτο της δημιουργού που παρουσιάζεται στο πλαίσιο της διοργάνωσης. Το 2017 είχαν παιχτεί τα «42 Δευτερόλεπτα Ευτυχίας» και το 2019 «Το Πείραμα του ΟυράνιουΤόξου».

Το Κολούμπια και το γεωπολιτικό θρίλερ που ετοιμάζει

Γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης η Χριστίνα Κάλλας έφυγε αρχικά για σπουδές στο Βερολίνο και, τελικά, έμεινε εκεί καθώς άρχισε να κάνει ταινίες και συγχρόνως να διδάσκει στη Γερμανική Ακαδημία Κινηματογράφου και Τηλεόρασης. Έχει όμως πάντα μία βάση στην Ελλάδα και μάλιστα πριν χρόνια επέστρεψε για να βοηθήσει να στηθεί το Τμήμα Κινηματογράφου του ΑΠΘ, όπου ήταν καθηγήτρια.

Μέχρι που… την κάλεσε το Τμήμα Κινηματογράφου του Πανεπιστημίου του Κολούμπια το 2011 και της ήταν αδύνατο να αρνηθεί, καθώς είναι μία από τις σημαντικότερες σχολές κινηματογράφου στον κόσμο.

Έτσι, έκανε έδρα της τη Νέα Υόρκη, αν και αυτόν τον χρόνο βρίσκεται στο Λος Άντζελες, ενώ πριν ήταν στο Παρίσι, αφού ως σκηνοθέτης που δουλεύει στον διεθνή χώρο ταξιδεύει πολύ.

Κατάφερε όμως να διατηρήσει την εκπαιδευτική της δραστηριότητα παράλληλα με την επαγγελματική μέχρι πρόσφατα. «Αυτό έγινε επειδή με ενδιαφέρει πολύ η έρευνα και το γράψιμο για τον κινηματογράφο και την εξέλιξη της κινηματογραφικής γλώσσας και βέβαια η επαφή με τις νέες γενιές. Τώρα είμαι σε παύση καθώς ετοιμάζω μία μίνι σειρά έξι επεισοδίων με τίτλο ‘The Second Attack’ που σκηνοθετώ εξ ολοκλήρου».

Το σίριαλ είναι ένα γεωπολιτικό θρίλερ που στρέφεται γύρω από τον πόλεμο του Ιράκ το 2003 και την κρίση στο Ιράν σήμερα. «Με έξι ωριαία επεισόδια έχω στη διάθεσή μου την έκταση τριών κινηματογραφικών ταινιών», υπογραμμίζει η κ. Κάλλας.

Πρόκειται για την πρώτη της σκηνοθεσία για τη μικρή οθόνη. «Στο παρελθόν έχω γράψει για την τηλεόραση, και πάντα με συγκινούσε το γεγονός ότι μπορείς να αγγίξεις πολύ μεγαλύτερο κοινό. Σκέφτομαι και προσεγγίζω όμως τα πάντα κινηματογραφικά».

«Αυτός είναι για μένα ο στόχος της τέχνης»

Οι ταινίες της χαρακτηρίζονται από το παιχνίδι με την έννοια της αλήθειας. «Με ενδιαφέρει ιδιαίτερα το γεγονός ότι ζούμε και καταγράφουμε την πραγματικότητα διαφορετικά ανάλογα με την πολιτισμική μας καταγωγή και ιδιότητα. Νομίζω ότι το να βιώνει κανείς ταυτόχρονα διαφορετικές προοπτικές ανοίγει τους προσωπικούς ορίζοντες, και αυτός είναι για μένα ο στόχος της τέχνης. Πέραν αυτού, το σινεμά είναι η καλύτερη γλώσσα για να αφηγηθεί κάποιος που δεν ζει στον τόπο όπου μεγάλωσε άρα δεν κινείται στον χώρο της μητρικής του γλώσσας, που είναι ένα ενδιαφέρον είδος αναπηρίας», επισημαίνει η κ. Κάλλας.

Δυστυχώς, η ίδια δεν θα καταφέρει να βρεθεί στην πατρίδα για την παρουσίαση της ταινίας αφού η προετοιμασία της σειράς θα την κρατήσει στο εξωτερικό, καθώς ένα μέρος των γυρισμάτων θα γίνει συγχρόνως σε Ελλάδα, Γερμανία και Λουξεμβούργο. Παράλληλα, ετοιμάζει την επόμενη κινηματογραφική ταινία της «Caruso», που διαδραματίζεται στη Νέα Υόρκη και τη Βενετία καθώς ξεσπάει η πανδημία, δηλαδή τους πρώτους κρίσιμους μήνες που άλλαξαν τα πάντα. 

O τίτλος είναι εμπνευσμένος από τον διάσημο Ιταλό τενόρο που πέθανε από μία ασθένεια των πνευμόνων, κατά τη διάρκεια παράστασης στη Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης και το τραγούδι που του αφιέρωσε ο Lucio Dalla. «Είναι μία ερωτική ιστορία ή μάλλον μία ιστορία για τον έρωτα και τον θάνατο. Όπως άλλωστε όλες οι ιστορίες», καταλήγει η δημιουργός.

Σημειώνεται ότι η Κάλλας διετέλεσε Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Σεναριογράφων και του Παγκόσμιου Συνεδρίου Σεναριογράφων καθώς και επικεφαλής κινηματογραφικών ταμείων όπως το Balkan Fund και το German Federal Film Board.

Eίναι μέντορας στην Biennale Cinema του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας και μέλος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, της Γερμανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, της WGA και των Film Fatales. 

Το πολιτικό της θρίλερ «The Commissioner» με πρωταγωνιστή τον John Hurt ήταν υποψήφιο για Χρυσή Άρκτο. Τέλος, το 2019 υπήρξε συνυποψήφια των Debra Granik, Josephine Decker, Chloe Zhao και Mimi Leder για το βραβείο της καλύτερης γυναίκας σκηνοθέτη από την εναρκτήρια επιτροπή βραβείων του Film Threat.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η ταινία παίζεται στην Αίθουσα Κασσαβέτης την Τρίτη 8 Νοεμβρίου στις 10 μ.μ. και την Πέμπτη 10 του μηνός στις 4 μ.μ.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 06.11.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία