ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Απάντηση σε δημοσίευμα του makthes.gr από την πρώην διευθύντρια και τον πρόεδρο του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης

Τι λένε για τις καταγγελίες του Συλλόγου Καθηγητών

 13/09/2019 17:00

Απάντηση σε δημοσίευμα του makthes.gr από την πρώην διευθύντρια και τον πρόεδρο του Κρατικού Ωδείου Θεσσαλονίκης

Την απάντησή τους στο δημοσίευμα του makthes.gr που είχε τίτλο «Ακέφαλο και με πολλά προβλήματα το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης» απέστειλαν στο makthes.gr και τη «Μακεδονία της Κυριακής» η πρώην διευθύντρια του ωδείου Λόλα Τότσιου και ο πρόεδρος του δ.σ. του ωδείου Χαράλαμπος Λεφάκης.

Στο κείμενο της επιστολής τόσο η κ. Τότσιου όσο και ο κ. Λεφάκης αναφέρονται στις καταγγελίες του Συλλόγου Καθηγητών που φιλοξενήθηκαν στο ρεπορτάζ ισχυριζόμενοι πως θίγουν «την τιμή την υπόληψη και απαξιώνουν το ευρύ και εντυπωσιακά θετικό, κατά γενική ομολογία, έργο που έχουμε από κοινού επιτελέσει την τελευταία οκταετία από τις θέσεις που κατείχαμε ως Διοίκηση του ΚΩΘ», όπως γράφουν χαρακτηριστικά. «Ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον για μας να πληροφορηθούμε από το άρθρο σας την ύπαρξη της επιστολής του συλλόγου καθηγητών ΚΩΘ προς την Υπουργό του ΥΠΠΟΑ κ. Μενδώνη, και την οποία επιστολή – με πλήθος κατηγοριών προς την άρτι απελθούσα διευθύντρια και τον νυν πρόεδρο δ.σ. ΚΩΘ δεν κοινοποίησε προς εμάς – ως όφειλε- ο Σύλλογος».

Στη συνέχεια παραθέτουν αναλυτικό απολογισμό για τον τρόπο με τον οποία χειρίστηκαν σειρά θεμάτων, που αναφέρονται στο δημοσίευμα, αρχίζοντας από τα χρόνια θέματα του ΚΩΘ:

«Το στεγαστικό θέμα, η διαβάθμιση του απολυτηρίου τίτλου σπουδών και η υποστελέχωση είναι πράγματι σημαντικά χρόνια θέματα του ΚΩΘ», επισημαίνουν.

Προσθέτουν ότι κατά τη διάρκεια της κοινής οκταετούς θητείας τους από το καλοκαίρι του 2011 μέχρι τον Ιούλιο του 2019 άλλαξαν οκτώ υπουργοί πολιτισμού. «Αντιλαμβάνεστε πως όσα βήματα κι αν γίνονταν με τη λήξη κάθε υπουργικής θητείας βρισκόμασταν πίσω από το σημείο μηδέν. Επίσης, όσον αφορά τα θέματα του στεγαστικού και της διαβάθμισης, αρκετές φορές δεν υπήρξε η πολιτική βούληση της ηγεσίας του Υπουργείου… Όσο δε για την υποστελέχωση – θέμα εικοσαετιών στο ΚΩΘ- στα χρόνια της κρίσης ήταν κοινή προσωπική μας επιτυχία να διασφαλίσουμε 5 θέσεις μόνιμων καθηγητών για πρώτη φορά μετά από μια 25ετία. Σημειώνουμε επίσης ότι μέχρι το τέλος του 2014 αναπόδραστη προτεραιότητα ήταν η επιβίωση και οικονομική εξυγίανση του ΚΩΘ, προ πάντων δε η εξόφληση των συσσωρευμένων χρεών που κληρονομήσαμε, ύψους 600000 ευρώ. Ο στόχος αυτός με χρηστή διοίκηση, επιτεύχθηκε στα τέλη του έτους 2014, παρά τη δραματική μείωση των τακτικών επιχορηγήσεων προς το ΚΩΘ, την ίδια τριετία. Παρ’ όλα αυτά, ήδη από την αρχή της θητείας μας επί υπουργίας Γερουλάνου, θέσαμε τα φλέγοντα θέματα του στεγαστικού και της διαβάθμισης με επιστολές αλλά και στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις. Αυτό επαναλαμβανόταν με επιμονή προς κάθε νέο υπουργό».

Στην επιστολή εξάλλου παρατίθενται αναλυτικά οι απαντήσεις για καθένα από τα προβλήματα που αναφέρονται στο δημοσίευμα. Το makthes.gr για λόγους δεοντολογίας δημοσιεύει τους βασικούς άξονες των απαντήσεων καθώς, λόγω της υπερβολικά μεγάλης έκτασης του κειμένου, είναι αδύνατο να δημοσιευτεί αυτούσιο:

Στεγαστικό θέμα

«Οι ενέργειές μας επικεντρώθηκαν στο αίτημα να υλοποιηθεί η εξαγορά του κτιρίου από το ΥΠΠΟΑ, για να παραχωρηθεί στο ΚΩΘ. Σχετική απόφαση είχε ληφθεί ήδη από το 2006. Τον Ιούλιο του 2014 ο τότε υπουργός κ. Τασούλας ανταποκρίθηκε και εξέδωσε νέα απόφαση για την εξαγορά. Πλην όμως, με τη λήξη της θητείας και αυτού του υπουργού το θέμα ξαναμπήκε στο συρτάρι. Εμείς συνεχίσαμε να θέτουμε το θέμα και στους επόμενους υπουργούς, οι οποίοι κατά κανόνα έδειχναν αρχικά κατανόηση, μεταγενέστερα εφησυχασμό και στη συνέχεια αδράνεια. Εδώ βέβαια οφείλουμε να αναφερθούμε στη θετική απόφαση του ΚΣΝΜ προεδρεύουσας της κ. Μενδώνη που χαρακτηρίζει τη χρήση αυτού του κτιρίου αποκλειστικά για το ΚΩΘ, αποτρέποντας, τουλάχιστον, την έξωση».

Διαβάθμιση απολυτήριου τίτλου σπουδών

«Τα επανειλημμένα αιτήματά μας βρήκαν ουσιαστική ανταπόκριση για πρώτη φορά από τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού κ. Ξυδάκη. Λόγω της βραχύβιας εξάμηνης θητείας του δεν πρόλαβε να υλοποιήσει το σχέδιο ανωτατοποίησης του ΚΩΘ, όπως το είχαμε συμφωνήσει σε αδρές γραμμές.

Προσωπικά εγώ, ως διευθύντρια, με τη συμμετοχή μου το 2016 στην Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, έθεσα ως φλέγον το θέμα της διαβάθμισης του απολυτηρίου τίτλου του ΚΩΘ αλλά και όλων των Ωδείων γενικότερα. Δημιούργησα ειδική επιτροπή αποτελούμενη από καθηγητές του ΚΩΘ, που κατέθεσε τις συγκεκριμένες προτάσεις μας. Ο διάδοχος του κ. Ξυδάκη, κ. Μπαλτάς, προχώρησε την ιδέα με την εξαγγελία ‘Ακαδημίας Τεχνών’ (ανωτάτου επιπέδου) στην οποία συμπεριλαμβανόταν και το ΚΩΘ. Δυστυχώς η επόμενη υπουργός εγκατέλειψε την ιδέα, παρά τη δική μας επιμονή για το αντίθετο».

Υποστελέχωση/ Λογιστήριο

«Όταν αναλάβαμε, το διοικητικό προσωπικό του ΚΩΘ αριθμούσε επτά υπαλλήλους, μεταξύ των οποίων 2 αγγελιοφόροι- με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει στον σύγχρονο κόσμο. Εκμεταλλευόμενοι τους νόμους της κινητικότητας αναγνωρίσαμε τυπικά προσόντα του υπηρετούντος προσωπικού που προηγούμενες διοικήσεις είχαν παραλείψει να το πράξουν. Το αναβαθμισμένο διοικητικό προσωπικό του Ωδείου κατορθώνει να ανταποκρίνεται στις λειτουργικές απαιτήσεις του φορέα. Παραμένει γεγονός ωστόσο ότι ένας φορέας τέτοιου μεγέθους δεν μπορεί να λειτουργήσει εύρυθμα με επτά μόνο διοικητικούς υπαλλήλους.

Γι’ αυτό και επανειλημμένα απευθύναμε προσκλήσεις για την πλήρωση θέσεων με μετάταξη, αξιοποιώντας τη μόνη δυνατότητα που μας έδινε τότε ο νόμος. Δεν υπήρξε όμως ενδιαφέρον πλην μιας φοράς για θέση ΠΕ Διοικητικού – Λογιστικού στο λογιστήριο. Κι αυτή όμως ματαιώθηκε διότι ο ενδιαφερόμενος τελικά μετατάχθηκε υποχρεωτικά στον ΕΟΠΥΥ. Υπεύθυνος λογιστηρίου όμως φυσικά και υπάρχει και είναι συγκεκριμένος διοικητικός υπάλληλος του Ωδείου.

Για το καλλιτεχνικό – διδακτικό προσωπικό πετύχαμε το 2017 με μεγάλο αγώνα την έγκριση για πρόσληψη πέντε μονίμων καθηγητών για κάλυψη υφισταμένων κενών θέσεων. Οι θέσεις προκηρύχθηκαν το έτος 2018-2019 για πρώτη φορά μετά από 25 χρόνια, με διαγωνιστική διαδικασία».

Εργασιακή ειρήνη

«Όταν ανέλαβα το ΚΩΘ ως διευθύντρια τον Ιούνιο του 2011 αυτό είχε παραμείνει χωρίς διευθυντή επί 9 μήνες. Υπήρχε πολύμηνη καθυστέρηση στη καταβολή της μισθοδοσίας του προσωπικού ιδιωτικού δικαίου, το δε διδακτικό έτος είχε τραυματιστεί από απεργίες των καθηγητών και σπουδαστικές καταλήψεις. Πρώτο μέλημα δικό μου, του Προέδρου του δ.σ. και του νέου δ.σ. που διορίστηκε τον Αύγουστο 2011 ήταν ακριβώς η αποκατάσταση της εργασιακής ειρήνης, με αγώνα για κατά προτεραιότητα καταβολή των δεδουλευμένων. Ακόμη, με στενό και συνεχή εποικοδομητικό διάλογο ανάμεσα στη διοίκηση και όλο το ανθρώπινο δυναμικό του Ωδείου, διαμορφώθηκε ένα φιλικό, δημιουργικό και συνεργατικό κλίμα, εν μέσω κρίσης, καθ’ όλη τη διάρκεια της κοινής μας θητείας».

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας (οργανόγραμμα)

Το Σχέδιο Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας (στο εξής για συντομία Οργανόγραμμα) συντάχθηκε αρχικά από τη διευθύντρια σε συνεργασία με διοικητικό υπάλληλο του ΚΩΘ και το νομικό σύμβουλο, αλλά και τη συνδρομή όλων των διοικητικών υπαλλήλων. Ο Σύλλογος Καθηγητών έλαβε γνώση και υπέβαλε τις παρατηρήσεις του. Το οργανόγραμμα εγκρίθηκε από το δσ του ΚΩΘ στις 29 Ιουνίου 2017. Στη συνεδρίαση εκείνη, όπως και σε κάθε άλλη σχετική, πριν και μετά, συμμετείχε και ο εκπρόσωπος των καθηγητών, ο οποίος υπερψήφισε το σχέδιο που εγκρίθηκε ομόφωνα.

Αμέσως μετά το οργανόγραμμα στάλθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού. Μετά την πάροδο κάποιων μηνών εγκρίθηκε από την Οικονομική Υπηρεσία του Υπουργείου. Στη συνέχεια το οργανόγραμμα υπέστη επεξεργασία διαδοχικά από δύο υπουργούς του υπουργείου. Υπήρξε πολύμηνη αλληλογραφία με τις δύο υπηρεσίες με αντικείμενο διορθώσεις. Αυτές δεν αφορούσαν βέβαια το «κακογραμμένο» του σχέδιο, αλλά ήταν απαραίτητες χάρη στην τεχνογνωσία και εξειδίκευση των προϊσταμένων αρχών.

Επρόκειτο πλέον για αναγκαστικές διορθώσεις καθ’ υπόδειξη της εποπτεύουσας αρχής και όχι για αυθαίρετες αλλαγές με πρωτοβουλία δική μας. Ωστόσο, η συστηματική ενημέρωση του Συλλόγου Καθηγητών για το θέμα εξασφαλιζόταν από τον εκπρόσωπό τους στο δ.σ.

Ένα από τα βασικά προβλήματα που κατά προτεραιότητα θέλησαν να επιλύσουν η διεύθυνση και η διοίκηση του ΚΩΘ με το νέο οργανόγραμμα ήταν η αποκατάσταση της ισότητας μεταξύ των μελών του καλλιτεχνικού – διδακτικού προσωπικού. Εννοούμε ειδικότερα τη μονιμοποίηση των ωρομίσθιων καθηγητών. Αυτοί έφεραν το μεγαλύτερο βάρος του διδακτικού έργου, καλύπτοντας τις ανάγκες του ΚΩΘ με πολύ περισσότερες ώρες εργασίας, αλλά χαμηλότερες απολαβές.

Στο οργανόγραμμα που εγκρίναμε τον Ιούνιο του 2017 η αύξηση των μονίμων θέσεων από 31 σε 73 συνδυάστηκε με αύξηση των ωρών διδασκαλίας του μονίμου διδακτικού προσωπικού από 17 σε 23 για τους νεοδιοριζόμενους (κατόπιν υπόδειξης του Υπουργείου Πολιτισμού για να μην αυξηθούν υπέρμετρα οι δαπάνες του Ωδείου). Αυτή η αύξηση εγκρίθηκε και με τη ψήφο του εκπροσώπου των καθηγητών.

Το 2018 οι αρχαιρεσίες του Συλλόγου Καθηγητών ανέδειξαν νέους εκπροσώπους. Το 2019 και ενώ είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία των διορθώσεων καθ’ υπόδειξη του Γραφείου Υφυπουργού, εγέρθηκε για πρώτη φορά από τους νέους εκπροσώπους σειρά αντιρρήσεων με αιχμή το θέμα του ωραρίου. Άνοιξε έτσι ένας νέος κύκλος συζητήσεων και αναβολών που κατέστησαν αδύνατη τη λήψη απόφασης και έγκρισης του διορθωμένου οργανογράμματος μέχρι τη λήξη της θητείας μου ως διευθύντριας»

Προκηρύξεις/ προσλήψεις

«Κανέναν όρο προκήρυξης δεν παραβήκαμε κατά τη διαδικασία επιλογής του μόνιμου καθηγητή βιολοντσέλου. Τα ειδικά τυπικά προσόντα που απαιτούνται από το νόμο (ΦΕΚ 255Β/1958) είναι δίπλωμα ωδείου και πενταμελής ευδόκιμη σταδιοδρομία μουσικού παιδαγωγού ή καλλιτέχνη. Εδώ και πολλά χρόνια βέβαια έχουν διευρυνθεί συμπεριλαμβάνοντας την κατοχή πτυχίου ΑΕΙ της ειδικότητας. Στη δεύτερη μόνο από τις προκηρύξεις θέσεων μονίμων καθηγητών υιοθετήθηκε από το δ.σ. ο όρος: «Ο χρόνος της τουλάχιστον πενταετούς ευδόκιμης καλλιτεχνικής δραστηριότητας ή διδακτικής προϋπηρεσίας υπολογίζεται μετά τη λήψη του κατά περίπτωση απολυτήριου τίτλου σπουδών». Η απόφαση λήφθηκε κατά πλειοψηφία, μειοψηφούντος του προέδρου και ενός ακόμη μέλους».

Η λήξη της θητείας της διευθύντριας

Η κ. Ζορμπά είχε ενημερωθεί ήδη από το Νοέμβριο 2018 για την επικείμενη λήξη της θητείας μου στις 30 Απριλίου τρέχοντος. Είχε δηλαδή στη διάθεσή της ένα εξάμηνο για να επιλέξει και να τοποθετήσει το νέο διευθυντή στη διάρκεια του οποίου έλαβε επανειλημμένα νέες γραπτές και προφορικές υπομνήσεις, ακόμη και από τον ίδιο τον πρόεδρο προσωπικά. Ως ανταπόκριση, προέβη σε τρίμηνη ανανέωση της θητείας μου μετά τη λήξη της, αφού πάντως με είχε εγκαίρως ενημερώσει προφορικά. Τέλος, μόλις στις 10 Ιουνίου, μια ημέρα πριν την αναστολή προσλήψεων λόγω εκλογών προέβη σε δημοσίευση μιας προκήρυξης για τη θέση του διευθυντή η οποία όμως, λόγω προεκλογικής περιόδου, δεν μπορούσε να αναρτηθεί και να εφαρμοστεί. Με την ορκωμοσία της νέας Υπουργού κ. Μενδώνη μαζί με τη συγχαρητήρια επιστολή που της αποστείλαμε την ενημερώσαμε για το κατεπείγον θέμα του διορισμού νέου διευθυντή, που κληρονόμησε από την ολιγωρία της προκατόχου της. Παρά τα επανειλημμένα τηλεφωνήματα του Προέδρου που επακολούθησαν, αλλά και νέα email και γραπτές επιστολές με την ένδειξη «υπερεπείγον» δεν λάβαμε ποτέ απάντηση, και κυριολεκτούμε. Κατανοούμε τον εξαιρετικό φόρτο της νεοδιορισθείσας υπουργού, μπορούσε όμως να επικοινωνήσει έστω και μέσω της γραμματείας της. Έτσι στις 30 Ιουλίου, ημέρα λήξης της θητείας μου, παρέδωσα, ως όφειλα, τα κλειδιά του γραφείου μου του Ωδείου.

Μόλις στις 14 Αυγούστου και ενώ βρισκόμουν εκτός Θεσσαλονίκης, πληροφορήθηκα από τη γραμματεία του ΚΩΘ ότι το υπουργείο έλυσε τη σιωπή του αποστέλλοντας ΦΕΚ με αναδρομική δίμηνη ανανέωση της θητείας μου, χωρίς καμία προηγούμενη επικοινωνία μαζί μου. Εκτός του ότι είχα ήδη προγραμματίσει τις επόμενες προσωπικές κινήσεις μου έως και 10 Σεπτεμβρίου, είναι μεμπτό το ότι αρνήθηκα να εισπράξω αργομισθία;».

Την απάντησή τους στο δημοσίευμα του makthes.gr που είχε τίτλο «Ακέφαλο και με πολλά προβλήματα το Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης» απέστειλαν στο makthes.gr και τη «Μακεδονία της Κυριακής» η πρώην διευθύντρια του ωδείου Λόλα Τότσιου και ο πρόεδρος του δ.σ. του ωδείου Χαράλαμπος Λεφάκης.

Στο κείμενο της επιστολής τόσο η κ. Τότσιου όσο και ο κ. Λεφάκης αναφέρονται στις καταγγελίες του Συλλόγου Καθηγητών που φιλοξενήθηκαν στο ρεπορτάζ ισχυριζόμενοι πως θίγουν «την τιμή την υπόληψη και απαξιώνουν το ευρύ και εντυπωσιακά θετικό, κατά γενική ομολογία, έργο που έχουμε από κοινού επιτελέσει την τελευταία οκταετία από τις θέσεις που κατείχαμε ως Διοίκηση του ΚΩΘ», όπως γράφουν χαρακτηριστικά. «Ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον για μας να πληροφορηθούμε από το άρθρο σας την ύπαρξη της επιστολής του συλλόγου καθηγητών ΚΩΘ προς την Υπουργό του ΥΠΠΟΑ κ. Μενδώνη, και την οποία επιστολή – με πλήθος κατηγοριών προς την άρτι απελθούσα διευθύντρια και τον νυν πρόεδρο δ.σ. ΚΩΘ δεν κοινοποίησε προς εμάς – ως όφειλε- ο Σύλλογος».

Στη συνέχεια παραθέτουν αναλυτικό απολογισμό για τον τρόπο με τον οποία χειρίστηκαν σειρά θεμάτων, που αναφέρονται στο δημοσίευμα, αρχίζοντας από τα χρόνια θέματα του ΚΩΘ:

«Το στεγαστικό θέμα, η διαβάθμιση του απολυτηρίου τίτλου σπουδών και η υποστελέχωση είναι πράγματι σημαντικά χρόνια θέματα του ΚΩΘ», επισημαίνουν.

Προσθέτουν ότι κατά τη διάρκεια της κοινής οκταετούς θητείας τους από το καλοκαίρι του 2011 μέχρι τον Ιούλιο του 2019 άλλαξαν οκτώ υπουργοί πολιτισμού. «Αντιλαμβάνεστε πως όσα βήματα κι αν γίνονταν με τη λήξη κάθε υπουργικής θητείας βρισκόμασταν πίσω από το σημείο μηδέν. Επίσης, όσον αφορά τα θέματα του στεγαστικού και της διαβάθμισης, αρκετές φορές δεν υπήρξε η πολιτική βούληση της ηγεσίας του Υπουργείου… Όσο δε για την υποστελέχωση – θέμα εικοσαετιών στο ΚΩΘ- στα χρόνια της κρίσης ήταν κοινή προσωπική μας επιτυχία να διασφαλίσουμε 5 θέσεις μόνιμων καθηγητών για πρώτη φορά μετά από μια 25ετία. Σημειώνουμε επίσης ότι μέχρι το τέλος του 2014 αναπόδραστη προτεραιότητα ήταν η επιβίωση και οικονομική εξυγίανση του ΚΩΘ, προ πάντων δε η εξόφληση των συσσωρευμένων χρεών που κληρονομήσαμε, ύψους 600000 ευρώ. Ο στόχος αυτός με χρηστή διοίκηση, επιτεύχθηκε στα τέλη του έτους 2014, παρά τη δραματική μείωση των τακτικών επιχορηγήσεων προς το ΚΩΘ, την ίδια τριετία. Παρ’ όλα αυτά, ήδη από την αρχή της θητείας μας επί υπουργίας Γερουλάνου, θέσαμε τα φλέγοντα θέματα του στεγαστικού και της διαβάθμισης με επιστολές αλλά και στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις. Αυτό επαναλαμβανόταν με επιμονή προς κάθε νέο υπουργό».

Στην επιστολή εξάλλου παρατίθενται αναλυτικά οι απαντήσεις για καθένα από τα προβλήματα που αναφέρονται στο δημοσίευμα. Το makthes.gr για λόγους δεοντολογίας δημοσιεύει τους βασικούς άξονες των απαντήσεων καθώς, λόγω της υπερβολικά μεγάλης έκτασης του κειμένου, είναι αδύνατο να δημοσιευτεί αυτούσιο:

Στεγαστικό θέμα

«Οι ενέργειές μας επικεντρώθηκαν στο αίτημα να υλοποιηθεί η εξαγορά του κτιρίου από το ΥΠΠΟΑ, για να παραχωρηθεί στο ΚΩΘ. Σχετική απόφαση είχε ληφθεί ήδη από το 2006. Τον Ιούλιο του 2014 ο τότε υπουργός κ. Τασούλας ανταποκρίθηκε και εξέδωσε νέα απόφαση για την εξαγορά. Πλην όμως, με τη λήξη της θητείας και αυτού του υπουργού το θέμα ξαναμπήκε στο συρτάρι. Εμείς συνεχίσαμε να θέτουμε το θέμα και στους επόμενους υπουργούς, οι οποίοι κατά κανόνα έδειχναν αρχικά κατανόηση, μεταγενέστερα εφησυχασμό και στη συνέχεια αδράνεια. Εδώ βέβαια οφείλουμε να αναφερθούμε στη θετική απόφαση του ΚΣΝΜ προεδρεύουσας της κ. Μενδώνη που χαρακτηρίζει τη χρήση αυτού του κτιρίου αποκλειστικά για το ΚΩΘ, αποτρέποντας, τουλάχιστον, την έξωση».

Διαβάθμιση απολυτήριου τίτλου σπουδών

«Τα επανειλημμένα αιτήματά μας βρήκαν ουσιαστική ανταπόκριση για πρώτη φορά από τον αναπληρωτή υπουργό Πολιτισμού κ. Ξυδάκη. Λόγω της βραχύβιας εξάμηνης θητείας του δεν πρόλαβε να υλοποιήσει το σχέδιο ανωτατοποίησης του ΚΩΘ, όπως το είχαμε συμφωνήσει σε αδρές γραμμές.

Προσωπικά εγώ, ως διευθύντρια, με τη συμμετοχή μου το 2016 στην Επιτροπή Εθνικού Διαλόγου για την Παιδεία, έθεσα ως φλέγον το θέμα της διαβάθμισης του απολυτηρίου τίτλου του ΚΩΘ αλλά και όλων των Ωδείων γενικότερα. Δημιούργησα ειδική επιτροπή αποτελούμενη από καθηγητές του ΚΩΘ, που κατέθεσε τις συγκεκριμένες προτάσεις μας. Ο διάδοχος του κ. Ξυδάκη, κ. Μπαλτάς, προχώρησε την ιδέα με την εξαγγελία ‘Ακαδημίας Τεχνών’ (ανωτάτου επιπέδου) στην οποία συμπεριλαμβανόταν και το ΚΩΘ. Δυστυχώς η επόμενη υπουργός εγκατέλειψε την ιδέα, παρά τη δική μας επιμονή για το αντίθετο».

Υποστελέχωση/ Λογιστήριο

«Όταν αναλάβαμε, το διοικητικό προσωπικό του ΚΩΘ αριθμούσε επτά υπαλλήλους, μεταξύ των οποίων 2 αγγελιοφόροι- με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει στον σύγχρονο κόσμο. Εκμεταλλευόμενοι τους νόμους της κινητικότητας αναγνωρίσαμε τυπικά προσόντα του υπηρετούντος προσωπικού που προηγούμενες διοικήσεις είχαν παραλείψει να το πράξουν. Το αναβαθμισμένο διοικητικό προσωπικό του Ωδείου κατορθώνει να ανταποκρίνεται στις λειτουργικές απαιτήσεις του φορέα. Παραμένει γεγονός ωστόσο ότι ένας φορέας τέτοιου μεγέθους δεν μπορεί να λειτουργήσει εύρυθμα με επτά μόνο διοικητικούς υπαλλήλους.

Γι’ αυτό και επανειλημμένα απευθύναμε προσκλήσεις για την πλήρωση θέσεων με μετάταξη, αξιοποιώντας τη μόνη δυνατότητα που μας έδινε τότε ο νόμος. Δεν υπήρξε όμως ενδιαφέρον πλην μιας φοράς για θέση ΠΕ Διοικητικού – Λογιστικού στο λογιστήριο. Κι αυτή όμως ματαιώθηκε διότι ο ενδιαφερόμενος τελικά μετατάχθηκε υποχρεωτικά στον ΕΟΠΥΥ. Υπεύθυνος λογιστηρίου όμως φυσικά και υπάρχει και είναι συγκεκριμένος διοικητικός υπάλληλος του Ωδείου.

Για το καλλιτεχνικό – διδακτικό προσωπικό πετύχαμε το 2017 με μεγάλο αγώνα την έγκριση για πρόσληψη πέντε μονίμων καθηγητών για κάλυψη υφισταμένων κενών θέσεων. Οι θέσεις προκηρύχθηκαν το έτος 2018-2019 για πρώτη φορά μετά από 25 χρόνια, με διαγωνιστική διαδικασία».

Εργασιακή ειρήνη

«Όταν ανέλαβα το ΚΩΘ ως διευθύντρια τον Ιούνιο του 2011 αυτό είχε παραμείνει χωρίς διευθυντή επί 9 μήνες. Υπήρχε πολύμηνη καθυστέρηση στη καταβολή της μισθοδοσίας του προσωπικού ιδιωτικού δικαίου, το δε διδακτικό έτος είχε τραυματιστεί από απεργίες των καθηγητών και σπουδαστικές καταλήψεις. Πρώτο μέλημα δικό μου, του Προέδρου του δ.σ. και του νέου δ.σ. που διορίστηκε τον Αύγουστο 2011 ήταν ακριβώς η αποκατάσταση της εργασιακής ειρήνης, με αγώνα για κατά προτεραιότητα καταβολή των δεδουλευμένων. Ακόμη, με στενό και συνεχή εποικοδομητικό διάλογο ανάμεσα στη διοίκηση και όλο το ανθρώπινο δυναμικό του Ωδείου, διαμορφώθηκε ένα φιλικό, δημιουργικό και συνεργατικό κλίμα, εν μέσω κρίσης, καθ’ όλη τη διάρκεια της κοινής μας θητείας».

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας (οργανόγραμμα)

Το Σχέδιο Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας (στο εξής για συντομία Οργανόγραμμα) συντάχθηκε αρχικά από τη διευθύντρια σε συνεργασία με διοικητικό υπάλληλο του ΚΩΘ και το νομικό σύμβουλο, αλλά και τη συνδρομή όλων των διοικητικών υπαλλήλων. Ο Σύλλογος Καθηγητών έλαβε γνώση και υπέβαλε τις παρατηρήσεις του. Το οργανόγραμμα εγκρίθηκε από το δσ του ΚΩΘ στις 29 Ιουνίου 2017. Στη συνεδρίαση εκείνη, όπως και σε κάθε άλλη σχετική, πριν και μετά, συμμετείχε και ο εκπρόσωπος των καθηγητών, ο οποίος υπερψήφισε το σχέδιο που εγκρίθηκε ομόφωνα.

Αμέσως μετά το οργανόγραμμα στάλθηκε στο Υπουργείο Πολιτισμού. Μετά την πάροδο κάποιων μηνών εγκρίθηκε από την Οικονομική Υπηρεσία του Υπουργείου. Στη συνέχεια το οργανόγραμμα υπέστη επεξεργασία διαδοχικά από δύο υπουργούς του υπουργείου. Υπήρξε πολύμηνη αλληλογραφία με τις δύο υπηρεσίες με αντικείμενο διορθώσεις. Αυτές δεν αφορούσαν βέβαια το «κακογραμμένο» του σχέδιο, αλλά ήταν απαραίτητες χάρη στην τεχνογνωσία και εξειδίκευση των προϊσταμένων αρχών.

Επρόκειτο πλέον για αναγκαστικές διορθώσεις καθ’ υπόδειξη της εποπτεύουσας αρχής και όχι για αυθαίρετες αλλαγές με πρωτοβουλία δική μας. Ωστόσο, η συστηματική ενημέρωση του Συλλόγου Καθηγητών για το θέμα εξασφαλιζόταν από τον εκπρόσωπό τους στο δ.σ.

Ένα από τα βασικά προβλήματα που κατά προτεραιότητα θέλησαν να επιλύσουν η διεύθυνση και η διοίκηση του ΚΩΘ με το νέο οργανόγραμμα ήταν η αποκατάσταση της ισότητας μεταξύ των μελών του καλλιτεχνικού – διδακτικού προσωπικού. Εννοούμε ειδικότερα τη μονιμοποίηση των ωρομίσθιων καθηγητών. Αυτοί έφεραν το μεγαλύτερο βάρος του διδακτικού έργου, καλύπτοντας τις ανάγκες του ΚΩΘ με πολύ περισσότερες ώρες εργασίας, αλλά χαμηλότερες απολαβές.

Στο οργανόγραμμα που εγκρίναμε τον Ιούνιο του 2017 η αύξηση των μονίμων θέσεων από 31 σε 73 συνδυάστηκε με αύξηση των ωρών διδασκαλίας του μονίμου διδακτικού προσωπικού από 17 σε 23 για τους νεοδιοριζόμενους (κατόπιν υπόδειξης του Υπουργείου Πολιτισμού για να μην αυξηθούν υπέρμετρα οι δαπάνες του Ωδείου). Αυτή η αύξηση εγκρίθηκε και με τη ψήφο του εκπροσώπου των καθηγητών.

Το 2018 οι αρχαιρεσίες του Συλλόγου Καθηγητών ανέδειξαν νέους εκπροσώπους. Το 2019 και ενώ είχε ολοκληρωθεί η διαδικασία των διορθώσεων καθ’ υπόδειξη του Γραφείου Υφυπουργού, εγέρθηκε για πρώτη φορά από τους νέους εκπροσώπους σειρά αντιρρήσεων με αιχμή το θέμα του ωραρίου. Άνοιξε έτσι ένας νέος κύκλος συζητήσεων και αναβολών που κατέστησαν αδύνατη τη λήψη απόφασης και έγκρισης του διορθωμένου οργανογράμματος μέχρι τη λήξη της θητείας μου ως διευθύντριας»

Προκηρύξεις/ προσλήψεις

«Κανέναν όρο προκήρυξης δεν παραβήκαμε κατά τη διαδικασία επιλογής του μόνιμου καθηγητή βιολοντσέλου. Τα ειδικά τυπικά προσόντα που απαιτούνται από το νόμο (ΦΕΚ 255Β/1958) είναι δίπλωμα ωδείου και πενταμελής ευδόκιμη σταδιοδρομία μουσικού παιδαγωγού ή καλλιτέχνη. Εδώ και πολλά χρόνια βέβαια έχουν διευρυνθεί συμπεριλαμβάνοντας την κατοχή πτυχίου ΑΕΙ της ειδικότητας. Στη δεύτερη μόνο από τις προκηρύξεις θέσεων μονίμων καθηγητών υιοθετήθηκε από το δ.σ. ο όρος: «Ο χρόνος της τουλάχιστον πενταετούς ευδόκιμης καλλιτεχνικής δραστηριότητας ή διδακτικής προϋπηρεσίας υπολογίζεται μετά τη λήψη του κατά περίπτωση απολυτήριου τίτλου σπουδών». Η απόφαση λήφθηκε κατά πλειοψηφία, μειοψηφούντος του προέδρου και ενός ακόμη μέλους».

Η λήξη της θητείας της διευθύντριας

Η κ. Ζορμπά είχε ενημερωθεί ήδη από το Νοέμβριο 2018 για την επικείμενη λήξη της θητείας μου στις 30 Απριλίου τρέχοντος. Είχε δηλαδή στη διάθεσή της ένα εξάμηνο για να επιλέξει και να τοποθετήσει το νέο διευθυντή στη διάρκεια του οποίου έλαβε επανειλημμένα νέες γραπτές και προφορικές υπομνήσεις, ακόμη και από τον ίδιο τον πρόεδρο προσωπικά. Ως ανταπόκριση, προέβη σε τρίμηνη ανανέωση της θητείας μου μετά τη λήξη της, αφού πάντως με είχε εγκαίρως ενημερώσει προφορικά. Τέλος, μόλις στις 10 Ιουνίου, μια ημέρα πριν την αναστολή προσλήψεων λόγω εκλογών προέβη σε δημοσίευση μιας προκήρυξης για τη θέση του διευθυντή η οποία όμως, λόγω προεκλογικής περιόδου, δεν μπορούσε να αναρτηθεί και να εφαρμοστεί. Με την ορκωμοσία της νέας Υπουργού κ. Μενδώνη μαζί με τη συγχαρητήρια επιστολή που της αποστείλαμε την ενημερώσαμε για το κατεπείγον θέμα του διορισμού νέου διευθυντή, που κληρονόμησε από την ολιγωρία της προκατόχου της. Παρά τα επανειλημμένα τηλεφωνήματα του Προέδρου που επακολούθησαν, αλλά και νέα email και γραπτές επιστολές με την ένδειξη «υπερεπείγον» δεν λάβαμε ποτέ απάντηση, και κυριολεκτούμε. Κατανοούμε τον εξαιρετικό φόρτο της νεοδιορισθείσας υπουργού, μπορούσε όμως να επικοινωνήσει έστω και μέσω της γραμματείας της. Έτσι στις 30 Ιουλίου, ημέρα λήξης της θητείας μου, παρέδωσα, ως όφειλα, τα κλειδιά του γραφείου μου του Ωδείου.

Μόλις στις 14 Αυγούστου και ενώ βρισκόμουν εκτός Θεσσαλονίκης, πληροφορήθηκα από τη γραμματεία του ΚΩΘ ότι το υπουργείο έλυσε τη σιωπή του αποστέλλοντας ΦΕΚ με αναδρομική δίμηνη ανανέωση της θητείας μου, χωρίς καμία προηγούμενη επικοινωνία μαζί μου. Εκτός του ότι είχα ήδη προγραμματίσει τις επόμενες προσωπικές κινήσεις μου έως και 10 Σεπτεμβρίου, είναι μεμπτό το ότι αρνήθηκα να εισπράξω αργομισθία;».

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία