ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Απ. Τζιτζικώστας: Βάζουμε οριστικό τέλος στην αναπτυξιακή ανισορροπία στη δυτική Θεσσαλονίκη

Ποτέ δεν είχε τις ίδιες ευκαιρίες με άλλες περιοχές, με αποτέλεσμα οι στρεβλώσεις να γιγαντωθούν με το πέρασμα των δεκαετιών, διαπιστώνει ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας

 10/07/2022 11:00

Απ. Τζιτζικώστας: Βάζουμε οριστικό τέλος στην αναπτυξιακή ανισορροπία στη δυτική Θεσσαλονίκη

Σοφία Χριστοφορίδου

Η δυτική Θεσσαλονίκη ποτέ δεν είχε τις ίδιες ευκαιρίες με άλλες περιοχές, με αποτέλεσμα οι στρεβλώσεις να γιγαντωθούν με το πέρασμα των δεκαετιών, διαπιστώνει ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας. Η Περιφέρεια στοχεύει να ανατρέψει την απόλυτη ανισορροπία, υλοποιώντας το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που έχει εφαρμοστεί ποτέ στη δυτική Θεσσαλονίκη, όπως επισημαίνει.

Σε αυτό περιλαμβάνονται έργα υποδομών όπως η διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά και ο Κ16, έργα αστικών αναπλάσεων και μητροπολιτικά πάρκα, έργα περιβαλλοντικής παρακολούθησης και εξυγίανσης.

Για πολλά χρόνια, η δυτική Θεσσαλονίκη παρουσίαζε υστέρηση σε υποδομές αλλά και σε δημόσιες επενδύσεις, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να πιστεύουν ότι «όλα τα λεφτά έπεφταν ανατολικά» και στη δυτική πλευρά υπήρχαν μόνο ρυπογόνες βιομηχανίες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η Ζώνη Καινοτομίας και το ThessINTEC, που χωροθετούνται ανατολικά, αλλά και η ΔΕΘ, που αντί της Σίνδου παραμένει στο κέντρο. Έχουν, λοιπόν, δίκιο να το πιστεύουν αυτό οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης;

Οι συμπολίτες μας στη δυτική Θεσσαλονίκη έχουν απόλυτο δίκιο. Η δυτική Θεσσαλονίκη είναι ένας τόπος με πολύ ικανούς και άξιους ανθρώπους, που όμως ποτέ δεν είχε τις ίδιες ευκαιρίες με άλλες περιοχές. Ένας τόπος στον οποίο οι στρεβλώσεις και οι αδικίες, στις δεκαετίες που πέρασαν, αντί να αμβλυνθούν, γιγαντώθηκαν με αποκορύφωμα την οικονομική κρίση του 2010, που μεταξύ πολλών άλλων, ήταν και η βασική αιτία για την αλλαγή στο αρχικό πλάνο μετεγκατάστασης της ΔΕΘ στη Σίνδο. Όλες τις προηγούμενες δεκαετίες λοιπόν, το αναπτυξιακό μοντέλο που ακολουθήθηκε στη Θεσσαλονίκη οδήγησε στην απόλυτη ανισορροπία μεταξύ κέντρου - ανατολικής Θεσσαλονίκης και δυτικής Θεσσαλονίκης. Ως διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, από την πρώτη στιγμή, ούτε ανεχτήκαμε, ούτε πολύ περισσότερο συμβιβαστήκαμε με αυτή την κατάσταση. Για εμάς δεν υπάρχουν πολίτες β’ κατηγορίας.

Γι’ αυτό και σήμερα, στη δυτική Θεσσαλονίκη, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιεί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που έχει εφαρμοστεί ποτέ, το οποίο περιλαμβάνει παρεμβάσεις, δράσεις και έργα σε όλους τους τομείς, από τις υποδομές και τις υπηρεσίες μέχρι το περιβάλλον και τον αστικό ιστό, όπως μεταξύ πολλών άλλων: τη δημιουργία του νέου κτιρίου υπηρεσιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη δυτική Θεσσαλονίκη, του μεγαλύτερου βιοκλιματικού κτιρίου της βόρειας Ελλάδας, τη νέα Δυτική Είσοδο της Θεσσαλονίκης και τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ16, τα έργα αποκατάστασης και ανάπλασης στο δυτικό μέτωπο του Θερμαϊκού σε έκταση 6.000 στρεμμάτων, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, τα δεκάδες έργα πρασίνου, το νέο έργο ανάπλασης των τειχών σε ολόκληρο το μήκος της οδού Επταπυργίου, τις δράσεις απομάκρυνσης επικίνδυνων αποβλήτων, τη διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά και τα έργα στη Μοναστηρίου, τον νέο σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκης - Έδεσσας που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, τα νέα σχολεία στους Δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης και πολλά άλλα.

Στα δυτικά οι κάτοικοι εκφράζουν ανησυχίες για τη ρύπανση που προκαλούν μεγάλες βιομηχανίες και φαίνεται να έχουν ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης στους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Πώς μπορούν οι πολίτες να είναι σίγουροι για τον αέρα που αναπνέουν; Τι κάνει η Περιφέρεια γι’ αυτό;

Οι αναφορές και οι εξαγγελίες για την αντιμετώπιση της ρύπανσης στη δυτική Θεσσαλονίκη, πηγαίνουν πολύ πίσω, σχεδόν τέσσερις δεκαετίες. Δυστυχώς όμως, μέσα σε αυτά τα σαράντα χρόνια, πολλά ειπώθηκαν και λίγα έγιναν, γεγονός που ενέτεινε το έλλειμμα εμπιστοσύνης. Εμείς ως διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, από την πρώτη στιγμή χτίζουμε μία νέα σχέση εμπιστοσύνης με τους συμπολίτες μας που κατοικούν στη δυτική Θεσσαλονίκη, με έργα, δράσεις, αλλά και «αλήθειες».

Άλλωστε, είμαστε ο πρώτος και μοναδικός φορέας που ανέλαβε την πολιτική πρωτοβουλία και έδωσε απαντήσεις για τη δυσοσμία στη δυτική Θεσσαλονίκη και πλέον το αρμόδιο υπουργείο σε συνεργασία με όλους τους φορείς μπορεί να τρέξει τα έργα που θα δώσουν οριστική λύση.

Παράλληλα, ξεκινήσαμε τις εργασίες αποκατάστασης και εξυγίανσης του Δυτικού Μετώπου του Θερμαϊκού σε έκταση μεγαλύτερη από 6.000 στρέμματα, δίνοντας ένα τέλος στην περιβαλλοντική υποβάθμιση δεκαετιών και προστατεύοντας την υγεία των συμπολιτών μας. Προχωράμε λοιπόν, στις εργασίες εξυγίανσης των εδαφών από τις εκβολές του Γαλλικού ποταμού, μέχρι την περιοχή των παλιών βυρσοδεψείων, οι οποίες περιλαμβάνουν και τη Λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, όπως και το ρέμα και τις εκβολές του ρέματος του Δενδροποτάμου. Επίσης, συγχρηματοδοτούμε με την ΕΥΑΘ τη σύνδεση του αποχετευτικού δικτύου του Δενδροποτάμου και περιοχών της δυτικής Θεσσαλονίκης με τον βιολογικό καθαρισμό στη Σίνδο.

Παράλληλα, εγκαταστήσαμε δύο ακόμα Σταθμούς Παρακολούθησης Αερίων Ρύπων, στο νέο Κτίριο Υπηρεσιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και στην οδό Λαγκαδά, στη Σταυρούπολη, και πλέον έχουμε 9 Σταθμούς στο Δίκτυο της Περιφέρειάς μας.

Με όλα αυτά έργα, βάζουμε τέλος στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής χιλιάδων συμπολιτών και χτίζουμε μία νέα σχέση εμπιστοσύνης.

Ένα ακόμη παράπονο που εκφράζεται είναι ότι στο σχέδιο ενοποίησης του παραλιακού μετώπου η «ζυγαριά» γέρνει και πάλι προς τα ανατολικά, ενώ στα δυτικά αποκλείστηκε το μεγαλύτερο μέρος του εθνικού πάρκου. Θα κάνετε κάτι για να αναδείξετε και το εθνικό πάρκο;

Με το έργο της ενοποίησης και αξιοποίησης του Παραλιακού Μετώπου, που οραματίστηκε, σχεδίασε και θα υλοποιήσει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για πρώτη φορά βάζουμε στο επίκεντρο του σχεδιασμού την παραμελημένη, τις προηγούμενες δεκαετίες, δυτική Θεσσαλονίκη. Στα δυτικά, λοιπόν, θα εφαρμόσουμε τη μελέτη που εκπόνησε το Ελληνικό Κέντρο Βιότοπων - Υγρότοπων, η οποία προβλέπει τη δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου. Προβλέπεται επίσης αλιευτικό καταφύγιο και δημιουργία διαδρομής πεζών και ποδηλάτων από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και το Δενδροπόταμο. Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης, την ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου, που θεωρείται και η αρχή της πορείας του Δυτικού Τόξου προς τα στρατόπεδα Μεγάλου Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Παύλου Μελά, Στρεμπενιώτη, το Επταπύργιο και τους Κήπους του Πασά. Περιλαμβάνει επίσης, όπως σας είπα, την εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων, με συνέχιση της διαδρομής για πεζούς και ποδηλάτες ως την οδό της 26ης Οκτωβρίου. Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού εμπορευματικού σταθμού, καθώς και περιπατητικού άξονα από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας. Θέλω να υπογραμμίσω ότι στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε στη δυτική Θεσσαλονίκη αστικές υποδομές ιδιαίτερα υψηλής αξίας, συνεχίζοντας να αποκαθιστούμε τις αδικίες που έχουν υποστεί οι συμπολίτες μας για δεκαετίες.

Οι δυτικές συνοικίες είναι πυκνοδομημένες, χωρίς πολλούς ανοικτούς δημόσιους χώρους και με τη χαμηλότερη αναλογία πρασίνου. Αρκεί το μητροπολιτικό πάρκο Παύλου Μελά; Τι κάνετε για τις γειτονιές; Και επίσης, αναφερθήκατε στο πάρκο μνήμης στη δυτική είσοδο: Μήπως είναι ένα σχέδιο επί χάρτου;

Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, θα αποτελέσει το μεγαλύτερο δημόσιο χώρο πρασίνου, όχι μόνο της δυτικής Θεσσαλονίκης, αλλά και έναν από τους μεγαλύτερους της νοτιανατολικής Ευρώπης. Οι εργασίες της πρώτης φάσης έχουν ξεκινήσει και χρηματοδοτούνται εξ’ ολοκλήρου από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Δεν είναι όμως αυτό, το μοναδικό έργο που χρηματοδοτούμε στη δυτική Θεσσαλονίκη. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη δεκάδες έργα αναπλάσεων και δημιουργίας δημόσιων χώρων πρασίνου στους Δήμους και τις γειτονιές της δυτικής Θεσσαλονίκης, που χρηματοδοτούμε, μέσα από τη στρατηγική μας για τη βιώσιμη ανάπτυξη, όπως στους Δήμους Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Κορδελιού-Ευόσμου, Νεάπολης-Συκεών, Παύλου Μέλα και στο Καλοχώρι στο Δήμο Δέλτα. Είναι έργα που δεν αλλάζουν μόνο την εικόνα, αλλά την ίδια την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας. Όσον αφορά το πάρκο μνήμης, το οποίο θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό, όπως και το Μουσείο Ολοκαυτώματος, στη δημιουργία του οποίου συνδράμει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έχουμε εντάξει το έργο στο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο του Παραλιακού Μετώπου, προβλέποντας τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Δίνουμε λοιπόν, έμφαση και σε αυτό το έργο και ουσιαστικά κινητοποιούμε τους συναρμόδιους φορείς, την Πολιτεία, το Δήμο και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να μπει το έργο σε ράγες υλοποίησης.

Η Περιφέρεια παρέδωσε τον Κ16 το 2017 αλλά φτάσαμε στο 2022 και ο κυκλοφοριακός φόρτος παραμένει σημαντικό πρόβλημα στην περιοχή. Πότε θα επιλυθεί;

Είμαστε πλέον στην τελική ευθεία καθώς, σύμφωνα με τη σύμβαση που έχουμε υπογράψει για τα συμπληρωματικά έργα, οι σχετικές εργασίες ολοκληρώνονται τον Μάρτιο του 2023, δηλαδή σε περίπου εννέα μήνες από σήμερα. Οι εργασίες που εκτελούνται, σε συνδυασμό με το έργο του νέου Ανισόπεδου Κόμβου Κ16 που έχει ολοκληρωθεί, δηλαδή συνολικά η νέα δυτική είσοδος της Θεσσαλονίκης, είναι ένα έργο εξαιρετικά σημαντικό, καθώς αναβαθμίζει, πέρα από τις μετακινήσεις και την ευρύτερη περιοχή. Έχουν ήδη φανεί τα πρώτα δείγματα, από τις παρεμβάσεις που ολοκληρώσαμε στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής του Καλοχωρίου. Κοιτάξτε, το έργο μπορεί να μην έχει σημαντικές τεχνικές δυσκολίες, είχε ωστόσο άλλα μεγάλα ζητήματα, καθώς έπρεπε να υπάρξει συντονισμός με όλους τους φορείς των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, όπως τη ΔΕΗ και την ΕΥΑΘ, αλλά και τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες έπρεπε να μετακινήσουν τα δίκτυα τους, ώστε να μπορέσουμε να εκτελέσουμε τις εργασίες. Το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος και το 2023 θα έχουμε τη χαρά να το παραδώσουμε στους συμπολίτες μας.

Πώς προχωρά το έργο της διαπλάτυνσης της οδού Λαγκαδα;

Το «ορφανό» χιλιόμετρο της οδού Λαγκαδά, που εκτείνεται από την οδό Αγίων Πάντων μέχρι τον κόμβο του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, το οποίο κακώς είχε μείνει εκτός διαπλάτυνσης όταν είχαν εκτελεστεί οι σχετικές εργασίες πριν από περίπου 15 χρόνια, αποτελεί μία μεγάλη εκκρεμότητα στη σημαντικότερη οδική αρτηρία της δυτικής Θεσσαλονίκης. Φροντίσαμε λοιπόν και υπογράψαμε τη σύμβαση για τη μελέτη διαπλάτυνσης του συγκεκριμένου τμήματος, με την εκπόνηση της οποίας ανοίγει ο δρόμος για την οριστική επίλυση του θέματος. Η μελέτη εκπονείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Αμέσως μετά θα χρηματοδοτήσουμε το έργο μέσω του ΕΣΠΑ, κλείνοντας οριστικά αυτή την «πληγή».

Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στο οποίο υλοποιεί ή σχεδιάζει αυτό το διάστημα η Περιφέρεια; Πώς οραματίζεστε να είναι η περιοχή στο τέλος της δεκαετίας;

Θα επαναλάβω αυτό που σας είπα και προηγουμένως, ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιεί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που έχει εφαρμοστεί ποτέ στη δυτική Θεσσαλονίκη, το οποίο περιλαμβάνει παρεμβάσεις, δράσεις και έργα σε όλους τους τομείς. Έχουμε δηλαδή ένα πλέγμα αναπτυξιακών έργων σε ολόκληρη τη δυτική Θεσσαλονίκη, σε όλους τους τομείς, στις υποδομές, στο περιβάλλον, στις γειτονιές, στους δημόσιους χώρους πρασίνου, το οποίο σας ανέλυσα διεξοδικά προηγουμένως. Βάζουμε οριστικό τέλος στην αναπτυξιακή απομόνωση και ανισορροπία στη δυτική Θεσσαλονίκη, η οποία αποτελεί τον κορμό του οράματός μας για τη Μακεδονία του 2030, μία Περιφέρεια σύγχρονη, έξυπνη, πράσινη και ανθρώπινη.

Ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει ένας σαφής σχεδιασμός, μια χάραξη, για την επέκταση του Μετρό στις πυκνοκατοικημένες δυτικές συνοικίες, όπου ζουν κυρίως άνθρωποι της εργατικής τάξης που το έχουν περισσότερο ανάγκη. Αν και δεν είναι της δικής σας αρμοδιότητας θα ήθελα ένα σχόλιο.

Η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης έχει αναχθεί, όχι αδίκως, στο σημαντικότερο πρόβλημα του πολεοδομικού συγκροτήματος έχοντας δημιουργήσει σειρά προβλημάτων τόσο στον δήμο Θεσσαλονίκης, όσο και σε όλους τους όμορους Δήμους. Πλέον, αναμένουμε την ολοκλήρωση του έργου το 2023. Ταυτόχρονα αποτελεί διαχρονικό αίτημά μας, η επέκταση του Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη, ένα αίτημα το οποίο επαναλάβαμε και προς τη διοίκηση της Αττικό Μετρό και στην κυβέρνηση. Και αυτό που γνωρίζω είναι ότι η Αττικό Μετρό ολοκληρώνει τη μελέτη ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης, από την οποία αναμένεται να αντληθούν στοιχεία ώστε να καθοριστεί τόσο η χάραξη, όσο και η χωροθέτηση των σταθμών. Για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας λοιπόν, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα η επέκταση του Μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη. Άλλωστε η εμπειρία έχει δείξει ότι η ύπαρξη αξιόπιστων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς διευκολύνει τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, «φρενάρει» την παράνομη στάθμευση και προωθεί τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, που είναι οι στόχοι της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Πιστεύω ότι σύντομα η κυβέρνηση θα έχει ευχάριστα νέα για την επέκταση του μετρό προς τα δυτικά.

*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022

Η δυτική Θεσσαλονίκη ποτέ δεν είχε τις ίδιες ευκαιρίες με άλλες περιοχές, με αποτέλεσμα οι στρεβλώσεις να γιγαντωθούν με το πέρασμα των δεκαετιών, διαπιστώνει ο Περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας. Η Περιφέρεια στοχεύει να ανατρέψει την απόλυτη ανισορροπία, υλοποιώντας το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που έχει εφαρμοστεί ποτέ στη δυτική Θεσσαλονίκη, όπως επισημαίνει.

Σε αυτό περιλαμβάνονται έργα υποδομών όπως η διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά και ο Κ16, έργα αστικών αναπλάσεων και μητροπολιτικά πάρκα, έργα περιβαλλοντικής παρακολούθησης και εξυγίανσης.

Για πολλά χρόνια, η δυτική Θεσσαλονίκη παρουσίαζε υστέρηση σε υποδομές αλλά και σε δημόσιες επενδύσεις, με αποτέλεσμα οι κάτοικοι να πιστεύουν ότι «όλα τα λεφτά έπεφταν ανατολικά» και στη δυτική πλευρά υπήρχαν μόνο ρυπογόνες βιομηχανίες. Χαρακτηριστικά παραδείγματα, η Ζώνη Καινοτομίας και το ThessINTEC, που χωροθετούνται ανατολικά, αλλά και η ΔΕΘ, που αντί της Σίνδου παραμένει στο κέντρο. Έχουν, λοιπόν, δίκιο να το πιστεύουν αυτό οι κάτοικοι της δυτικής Θεσσαλονίκης;

Οι συμπολίτες μας στη δυτική Θεσσαλονίκη έχουν απόλυτο δίκιο. Η δυτική Θεσσαλονίκη είναι ένας τόπος με πολύ ικανούς και άξιους ανθρώπους, που όμως ποτέ δεν είχε τις ίδιες ευκαιρίες με άλλες περιοχές. Ένας τόπος στον οποίο οι στρεβλώσεις και οι αδικίες, στις δεκαετίες που πέρασαν, αντί να αμβλυνθούν, γιγαντώθηκαν με αποκορύφωμα την οικονομική κρίση του 2010, που μεταξύ πολλών άλλων, ήταν και η βασική αιτία για την αλλαγή στο αρχικό πλάνο μετεγκατάστασης της ΔΕΘ στη Σίνδο. Όλες τις προηγούμενες δεκαετίες λοιπόν, το αναπτυξιακό μοντέλο που ακολουθήθηκε στη Θεσσαλονίκη οδήγησε στην απόλυτη ανισορροπία μεταξύ κέντρου - ανατολικής Θεσσαλονίκης και δυτικής Θεσσαλονίκης. Ως διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, από την πρώτη στιγμή, ούτε ανεχτήκαμε, ούτε πολύ περισσότερο συμβιβαστήκαμε με αυτή την κατάσταση. Για εμάς δεν υπάρχουν πολίτες β’ κατηγορίας.

Γι’ αυτό και σήμερα, στη δυτική Θεσσαλονίκη, η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιεί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που έχει εφαρμοστεί ποτέ, το οποίο περιλαμβάνει παρεμβάσεις, δράσεις και έργα σε όλους τους τομείς, από τις υποδομές και τις υπηρεσίες μέχρι το περιβάλλον και τον αστικό ιστό, όπως μεταξύ πολλών άλλων: τη δημιουργία του νέου κτιρίου υπηρεσιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας στη δυτική Θεσσαλονίκη, του μεγαλύτερου βιοκλιματικού κτιρίου της βόρειας Ελλάδας, τη νέα Δυτική Είσοδο της Θεσσαλονίκης και τον Ανισόπεδο Κόμβο Κ16, τα έργα αποκατάστασης και ανάπλασης στο δυτικό μέτωπο του Θερμαϊκού σε έκταση 6.000 στρεμμάτων, το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, τα δεκάδες έργα πρασίνου, το νέο έργο ανάπλασης των τειχών σε ολόκληρο το μήκος της οδού Επταπυργίου, τις δράσεις απομάκρυνσης επικίνδυνων αποβλήτων, τη διαπλάτυνση της οδού Λαγκαδά και τα έργα στη Μοναστηρίου, τον νέο σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Θεσσαλονίκης - Έδεσσας που μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης, τα νέα σχολεία στους Δήμους της δυτικής Θεσσαλονίκης και πολλά άλλα.

Στα δυτικά οι κάτοικοι εκφράζουν ανησυχίες για τη ρύπανση που προκαλούν μεγάλες βιομηχανίες και φαίνεται να έχουν ένα έλλειμμα εμπιστοσύνης στους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Πώς μπορούν οι πολίτες να είναι σίγουροι για τον αέρα που αναπνέουν; Τι κάνει η Περιφέρεια γι’ αυτό;

Οι αναφορές και οι εξαγγελίες για την αντιμετώπιση της ρύπανσης στη δυτική Θεσσαλονίκη, πηγαίνουν πολύ πίσω, σχεδόν τέσσερις δεκαετίες. Δυστυχώς όμως, μέσα σε αυτά τα σαράντα χρόνια, πολλά ειπώθηκαν και λίγα έγιναν, γεγονός που ενέτεινε το έλλειμμα εμπιστοσύνης. Εμείς ως διοίκηση της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, από την πρώτη στιγμή χτίζουμε μία νέα σχέση εμπιστοσύνης με τους συμπολίτες μας που κατοικούν στη δυτική Θεσσαλονίκη, με έργα, δράσεις, αλλά και «αλήθειες».

Άλλωστε, είμαστε ο πρώτος και μοναδικός φορέας που ανέλαβε την πολιτική πρωτοβουλία και έδωσε απαντήσεις για τη δυσοσμία στη δυτική Θεσσαλονίκη και πλέον το αρμόδιο υπουργείο σε συνεργασία με όλους τους φορείς μπορεί να τρέξει τα έργα που θα δώσουν οριστική λύση.

Παράλληλα, ξεκινήσαμε τις εργασίες αποκατάστασης και εξυγίανσης του Δυτικού Μετώπου του Θερμαϊκού σε έκταση μεγαλύτερη από 6.000 στρέμματα, δίνοντας ένα τέλος στην περιβαλλοντική υποβάθμιση δεκαετιών και προστατεύοντας την υγεία των συμπολιτών μας. Προχωράμε λοιπόν, στις εργασίες εξυγίανσης των εδαφών από τις εκβολές του Γαλλικού ποταμού, μέχρι την περιοχή των παλιών βυρσοδεψείων, οι οποίες περιλαμβάνουν και τη Λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου, όπως και το ρέμα και τις εκβολές του ρέματος του Δενδροποτάμου. Επίσης, συγχρηματοδοτούμε με την ΕΥΑΘ τη σύνδεση του αποχετευτικού δικτύου του Δενδροποτάμου και περιοχών της δυτικής Θεσσαλονίκης με τον βιολογικό καθαρισμό στη Σίνδο.

Παράλληλα, εγκαταστήσαμε δύο ακόμα Σταθμούς Παρακολούθησης Αερίων Ρύπων, στο νέο Κτίριο Υπηρεσιών της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και στην οδό Λαγκαδά, στη Σταυρούπολη, και πλέον έχουμε 9 Σταθμούς στο Δίκτυο της Περιφέρειάς μας.

Με όλα αυτά έργα, βάζουμε τέλος στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής χιλιάδων συμπολιτών και χτίζουμε μία νέα σχέση εμπιστοσύνης.

Ένα ακόμη παράπονο που εκφράζεται είναι ότι στο σχέδιο ενοποίησης του παραλιακού μετώπου η «ζυγαριά» γέρνει και πάλι προς τα ανατολικά, ενώ στα δυτικά αποκλείστηκε το μεγαλύτερο μέρος του εθνικού πάρκου. Θα κάνετε κάτι για να αναδείξετε και το εθνικό πάρκο;

Με το έργο της ενοποίησης και αξιοποίησης του Παραλιακού Μετώπου, που οραματίστηκε, σχεδίασε και θα υλοποιήσει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, για πρώτη φορά βάζουμε στο επίκεντρο του σχεδιασμού την παραμελημένη, τις προηγούμενες δεκαετίες, δυτική Θεσσαλονίκη. Στα δυτικά, λοιπόν, θα εφαρμόσουμε τη μελέτη που εκπόνησε το Ελληνικό Κέντρο Βιότοπων - Υγρότοπων, η οποία προβλέπει τη δημιουργία ενός μεγάλου πάρκου στη λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου. Προβλέπεται επίσης αλιευτικό καταφύγιο και δημιουργία διαδρομής πεζών και ποδηλάτων από την περιοχή της λιμνοθάλασσας έως και το Δενδροπόταμο. Το σχέδιο περιλαμβάνει επίσης, την ανάπλαση της κοίτης του Δενδροποτάμου, που θεωρείται και η αρχή της πορείας του Δυτικού Τόξου προς τα στρατόπεδα Μεγάλου Αλεξάνδρου, Παπακυριαζή, Παύλου Μελά, Στρεμπενιώτη, το Επταπύργιο και τους Κήπους του Πασά. Περιλαμβάνει επίσης, όπως σας είπα, την εξυγίανση και ανάπλαση της περιοχής του Δενδροποτάμου και των βυρσοδεψείων, με συνέχιση της διαδρομής για πεζούς και ποδηλάτες ως την οδό της 26ης Οκτωβρίου. Επίσης, προβλέπεται η δημιουργία Μητροπολιτικού Δυτικού Πάρκου στο χώρο του παλιού εμπορευματικού σταθμού, καθώς και περιπατητικού άξονα από το νέο Μουσείο Ολοκαυτώματος έως την Πλατεία Ελευθερίας. Θέλω να υπογραμμίσω ότι στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε στη δυτική Θεσσαλονίκη αστικές υποδομές ιδιαίτερα υψηλής αξίας, συνεχίζοντας να αποκαθιστούμε τις αδικίες που έχουν υποστεί οι συμπολίτες μας για δεκαετίες.

Οι δυτικές συνοικίες είναι πυκνοδομημένες, χωρίς πολλούς ανοικτούς δημόσιους χώρους και με τη χαμηλότερη αναλογία πρασίνου. Αρκεί το μητροπολιτικό πάρκο Παύλου Μελά; Τι κάνετε για τις γειτονιές; Και επίσης, αναφερθήκατε στο πάρκο μνήμης στη δυτική είσοδο: Μήπως είναι ένα σχέδιο επί χάρτου;

Το Μητροπολιτικό Πάρκο Παύλου Μελά, θα αποτελέσει το μεγαλύτερο δημόσιο χώρο πρασίνου, όχι μόνο της δυτικής Θεσσαλονίκης, αλλά και έναν από τους μεγαλύτερους της νοτιανατολικής Ευρώπης. Οι εργασίες της πρώτης φάσης έχουν ξεκινήσει και χρηματοδοτούνται εξ’ ολοκλήρου από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας. Δεν είναι όμως αυτό, το μοναδικό έργο που χρηματοδοτούμε στη δυτική Θεσσαλονίκη. Αυτή τη στιγμή, βρίσκονται σε εξέλιξη δεκάδες έργα αναπλάσεων και δημιουργίας δημόσιων χώρων πρασίνου στους Δήμους και τις γειτονιές της δυτικής Θεσσαλονίκης, που χρηματοδοτούμε, μέσα από τη στρατηγική μας για τη βιώσιμη ανάπτυξη, όπως στους Δήμους Αμπελοκήπων-Μενεμένης, Κορδελιού-Ευόσμου, Νεάπολης-Συκεών, Παύλου Μέλα και στο Καλοχώρι στο Δήμο Δέλτα. Είναι έργα που δεν αλλάζουν μόνο την εικόνα, αλλά την ίδια την καθημερινότητα και την ποιότητα ζωής των συμπολιτών μας. Όσον αφορά το πάρκο μνήμης, το οποίο θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό, όπως και το Μουσείο Ολοκαυτώματος, στη δημιουργία του οποίου συνδράμει η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, έχουμε εντάξει το έργο στο Ειδικό Χωρικό Σχέδιο του Παραλιακού Μετώπου, προβλέποντας τη δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου. Δίνουμε λοιπόν, έμφαση και σε αυτό το έργο και ουσιαστικά κινητοποιούμε τους συναρμόδιους φορείς, την Πολιτεία, το Δήμο και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να μπει το έργο σε ράγες υλοποίησης.

Η Περιφέρεια παρέδωσε τον Κ16 το 2017 αλλά φτάσαμε στο 2022 και ο κυκλοφοριακός φόρτος παραμένει σημαντικό πρόβλημα στην περιοχή. Πότε θα επιλυθεί;

Είμαστε πλέον στην τελική ευθεία καθώς, σύμφωνα με τη σύμβαση που έχουμε υπογράψει για τα συμπληρωματικά έργα, οι σχετικές εργασίες ολοκληρώνονται τον Μάρτιο του 2023, δηλαδή σε περίπου εννέα μήνες από σήμερα. Οι εργασίες που εκτελούνται, σε συνδυασμό με το έργο του νέου Ανισόπεδου Κόμβου Κ16 που έχει ολοκληρωθεί, δηλαδή συνολικά η νέα δυτική είσοδος της Θεσσαλονίκης, είναι ένα έργο εξαιρετικά σημαντικό, καθώς αναβαθμίζει, πέρα από τις μετακινήσεις και την ευρύτερη περιοχή. Έχουν ήδη φανεί τα πρώτα δείγματα, από τις παρεμβάσεις που ολοκληρώσαμε στο οδικό δίκτυο της ευρύτερης περιοχής του Καλοχωρίου. Κοιτάξτε, το έργο μπορεί να μην έχει σημαντικές τεχνικές δυσκολίες, είχε ωστόσο άλλα μεγάλα ζητήματα, καθώς έπρεπε να υπάρξει συντονισμός με όλους τους φορείς των Οργανισμών Κοινής Ωφέλειας, όπως τη ΔΕΗ και την ΕΥΑΘ, αλλά και τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας, οι οποίες έπρεπε να μετακινήσουν τα δίκτυα τους, ώστε να μπορέσουμε να εκτελέσουμε τις εργασίες. Το έργο είναι εντός χρονοδιαγράμματος και το 2023 θα έχουμε τη χαρά να το παραδώσουμε στους συμπολίτες μας.

Πώς προχωρά το έργο της διαπλάτυνσης της οδού Λαγκαδα;

Το «ορφανό» χιλιόμετρο της οδού Λαγκαδά, που εκτείνεται από την οδό Αγίων Πάντων μέχρι τον κόμβο του πρώην στρατοπέδου Παύλου Μελά, το οποίο κακώς είχε μείνει εκτός διαπλάτυνσης όταν είχαν εκτελεστεί οι σχετικές εργασίες πριν από περίπου 15 χρόνια, αποτελεί μία μεγάλη εκκρεμότητα στη σημαντικότερη οδική αρτηρία της δυτικής Θεσσαλονίκης. Φροντίσαμε λοιπόν και υπογράψαμε τη σύμβαση για τη μελέτη διαπλάτυνσης του συγκεκριμένου τμήματος, με την εκπόνηση της οποίας ανοίγει ο δρόμος για την οριστική επίλυση του θέματος. Η μελέτη εκπονείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος του έτους. Αμέσως μετά θα χρηματοδοτήσουμε το έργο μέσω του ΕΣΠΑ, κλείνοντας οριστικά αυτή την «πληγή».

Ποιο θεωρείτε το μεγαλύτερο αναπτυξιακό έργο στο οποίο υλοποιεί ή σχεδιάζει αυτό το διάστημα η Περιφέρεια; Πώς οραματίζεστε να είναι η περιοχή στο τέλος της δεκαετίας;

Θα επαναλάβω αυτό που σας είπα και προηγουμένως, ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υλοποιεί το μεγαλύτερο αναπτυξιακό πρόγραμμα που έχει εφαρμοστεί ποτέ στη δυτική Θεσσαλονίκη, το οποίο περιλαμβάνει παρεμβάσεις, δράσεις και έργα σε όλους τους τομείς. Έχουμε δηλαδή ένα πλέγμα αναπτυξιακών έργων σε ολόκληρη τη δυτική Θεσσαλονίκη, σε όλους τους τομείς, στις υποδομές, στο περιβάλλον, στις γειτονιές, στους δημόσιους χώρους πρασίνου, το οποίο σας ανέλυσα διεξοδικά προηγουμένως. Βάζουμε οριστικό τέλος στην αναπτυξιακή απομόνωση και ανισορροπία στη δυτική Θεσσαλονίκη, η οποία αποτελεί τον κορμό του οράματός μας για τη Μακεδονία του 2030, μία Περιφέρεια σύγχρονη, έξυπνη, πράσινη και ανθρώπινη.

Ακόμα και σήμερα δεν υπάρχει ένας σαφής σχεδιασμός, μια χάραξη, για την επέκταση του Μετρό στις πυκνοκατοικημένες δυτικές συνοικίες, όπου ζουν κυρίως άνθρωποι της εργατικής τάξης που το έχουν περισσότερο ανάγκη. Αν και δεν είναι της δικής σας αρμοδιότητας θα ήθελα ένα σχόλιο.

Η κατασκευή του Μετρό της Θεσσαλονίκης έχει αναχθεί, όχι αδίκως, στο σημαντικότερο πρόβλημα του πολεοδομικού συγκροτήματος έχοντας δημιουργήσει σειρά προβλημάτων τόσο στον δήμο Θεσσαλονίκης, όσο και σε όλους τους όμορους Δήμους. Πλέον, αναμένουμε την ολοκλήρωση του έργου το 2023. Ταυτόχρονα αποτελεί διαχρονικό αίτημά μας, η επέκταση του Μετρό στη δυτική Θεσσαλονίκη, ένα αίτημα το οποίο επαναλάβαμε και προς τη διοίκηση της Αττικό Μετρό και στην κυβέρνηση. Και αυτό που γνωρίζω είναι ότι η Αττικό Μετρό ολοκληρώνει τη μελέτη ανάπτυξης του Μετρό Θεσσαλονίκης, από την οποία αναμένεται να αντληθούν στοιχεία ώστε να καθοριστεί τόσο η χάραξη, όσο και η χωροθέτηση των σταθμών. Για την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας λοιπόν, αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα η επέκταση του Μετρό προς τη δυτική Θεσσαλονίκη. Άλλωστε η εμπειρία έχει δείξει ότι η ύπαρξη αξιόπιστων Μέσων Μαζικής Μεταφοράς διευκολύνει τις καθημερινές μετακινήσεις των πολιτών, συμβάλλει καθοριστικά στη μείωση του κυκλοφοριακού προβλήματος, «φρενάρει» την παράνομη στάθμευση και προωθεί τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, που είναι οι στόχοι της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας. Πιστεύω ότι σύντομα η κυβέρνηση θα έχει ευχάριστα νέα για την επέκταση του μετρό προς τα δυτικά.

*Δημοσιεύθηκε στην ειδική έκδοση της "ΜτΚ" για τη Δυτική Θεσσαλονίκη, στις 03.07.2022

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία