ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Αντίστροφη μέτρηση για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Η συμπλήρωση Μηχανογραφικού, οι θέσεις στα Πανεπιστήμια και τα… SOS - Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους

 30/05/2023 07:00

Αντίστροφη μέτρηση για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις

Έλενα Καραβασίλη

Λίγες ημέρες έχουν απομείνει για την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε ΕΠΑΛ και ΓΕΛ, με την αγωνία μαθητών και γονέων να κορυφώνεται. Πρώτοι θα διαγωνιστούν οι μαθητές των ΕΠΑΛ στις 01/06 στα Νέα Ελληνικά και θα ακολουθήσουν στις 02/06 οι μαθητές των ΓΕΛ που θα εξεταστούν στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. 

Οι πανελλήνιες για τα ΓΕΛ θα ολοκληρωθούν στις 12/06 με τα μαθήματα Ιστορίας, Φυσικής και Οικονομίας και στα ΕΠΑΛ ολοκληρώνονται στις 16/06, ενώ από 17/06 έως και 29/06 θα διαρκέσουν οι εξετάσεις σε ειδικά και μουσικά μαθήματα.

Με τον δεύτερο γύρο των εθνικών εκλογών να έχει «κλειδώσει» για τις 25 Ιουνίου, εν μέσω δηλαδή της εξεταστικής περιόδου, η μέχρι πρότινος υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως διαβεβαίωσε σε δηλώσεις της πως «όλα είναι πανέτοιμα. 

Πράγματι εκείνες τις ημέρες ολοκληρώνονται οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα, έχουμε εξετάσεις στις 23, 24 και 26. Όμως, δεν θα επηρεαστεί καθόλου η διενέργεια των πανελλαδικών. Άλλωστε και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει στο παρελθόν ότι προστατεύουμε τις πανελλήνιες ως ‘κόρην οφθαλμού’ γι’ αυτό κι έχουν γίνει όλες οι ενέργειες για να είμαστε απόλυτα έτοιμοι».

Οι αλλαγές

Ο Ιωάννης Μπαχαράκης, διευθυντής σπουδών των Φροντιστηρίων «Μπαχαράκη», Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Η/Υ - Οικονομολόγος Μ.Β.Α. περιγράφει στη «ΜτΚ» πως στις φετινές εξετάσεις υφίστανται κάποιες περιορισμένης έκτασης αλλαγές που αφορούν στον τρόπο εξέτασης κάποιων μαθημάτων, στους Συντελεστές Βαρύτητας, στην Ελάχιστη βάση Εισαγωγής, στο Μηχανογραφικό Δελτίο και στη συμπλήρωσή του. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι «Μικρές διαφοροποιήσεις, όσον αφορά στην κατανομή της βαθμολογίας, θα υπάρξουν στα Αρχαία, στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, στα Μαθηματικά, στη Φυσική και στην Πληροφορική». 

Μιλώντας για τις αλλαγές που θα υπάρξουν στους Συντελεστές Βαρύτητας, ο κ. Μπαχαράκης εξηγεί πως οι Συντελεστές Βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων των ΓΕΛ τροποποιούνται μόνο για κάποια τμήματα (όπως π.χ. το τμήμα Μοριακής Βιολογίας του ΔΠΘ) και κάποιες στρατιωτικές σχολές (όπως π.χ. η ΣΜΥΑ). Για τα ΕΠΑΛ η τροποποίηση αφορά μόνο στο τμήμα Ψηφιακών Μέσων Επικοινωνίας (Ιόνιο Πανεπιστήμιο). 

Αναφερόμενος στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, ο κ. Μπαχαράκης αναφέρει πως οι υποψήφιοι θα το υποβάλουν ηλεκτρονικά και θα έχουν και φέτος τη δυνατότητα υποβολής διπλού, παράλληλου Μηχανογραφικού και για τα Δημόσια ΙΕΚ. 

«Αυτό που αλλάζει όμως, είναι ότι η υποβολή θα πραγματοποιηθεί σε μία φάση και όχι σε δύο, όπως συνέβη τις δύο προηγούμενες χρονιές. Οι βαθμολογίες (πλην των ειδικών μαθημάτων) αναμένεται να ανακοινωθούν τέλη Ιουνίου, ενώ η ανακοίνωση των Βάσεων Εισαγωγής προβλέπεται να γίνει τις τελευταίες μέρες του Ιουλίου», περιγράφει.

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αποτέλεσε πεδίο έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ των κομμάτων κατά την προεκλογική περίοδο. Με το υπάρχον σύστημα, τα πανεπιστήμια επιλέγουν τη βαρύτητα που μετράει το κάθε μάθημα και τις ελάχιστες βάσεις. 

Ο κ. Μπαχαράκης εξηγεί ότι συνολικά, 18 Πανεπιστημιακά τμήματα έχουν αυξήσει ή έχουν μειώσει τον συντελεστή της ΕΒΕ, ενώ σε μείωσή του έχουν οδηγηθεί οκτώ Στρατιωτικές Σχολές. «Ανέβασε, για παράδειγμα τον συντελεστή της ΕΒΕ το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας), ενώ τον χαμήλωσε το Πανεπιστήμιο Πατρών (Τμήμα Βιολογίας). 

Ενδεικτικά, στη μείωσή του προχώρησαν, όσον αφορά τις Στρατιωτικές Σχολές, η Σχολή Ευελπίδων και η ΣΜΥ», εξηγεί. Σημειώνεται ότι για το νέο ακαδημαϊκό έτος ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας 68.574 θέσεις, με τον περσινό αριθμό να ανέρχεται σε 68.394. 

Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης δόθηκαν 5.851 θέσεις (1.664 περισσότερες από αυτές που ζήτησε η διοίκηση του πανεπιστημίου), στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας δόθηκαν 1.732 θέσεις (ενώ είχε ζητήσει 1.135) και στο ΔΙΠΑΕ δόθηκαν 5.066 θέσεις νεοεισαχθέντων.

Τι να προσέξουν οι μαθητές

Ο κ. Μπαχαράκης μιλά στη «ΜτΚ» και για τα… SOS της τελευταίας στιγμής που καλό θα ήταν να ακολουθήσουν οι μαθητές. 

«Θεωρώ ότι τις τελευταίες ημέρες πριν την εξέταση ο υποψήφιος καλό θα είναι να διαβάζει μόνο το μάθημα στο οποίο διαγωνίζεται, για να μην αποπροσανατολίζεται από πληροφορίες άσχετες με το αντικείμενο της εξέτασης. Μία γρήγορη επανάληψη, με έμφαση στα απαιτητικά σημεία της ύλης είναι, κατά τη γνώμη μου, έξυπνη κίνηση. Την ημέρα των εξετάσεων, ο υποψήφιος προτείνω να διαβάσει προσεκτικά τα θέματα, να εστιάσει αρχικά σε εκείνα που γνωρίζει καλύτερα και στη συνέχεια να ασχοληθεί με το θέμα που τον δυσκολεύει περισσότερο. Θα πρέπει να ελέγξει προσεκτικά το γραπτό του, για να δει αν απάντησε σε όλα τα ερωτήματα ή για να εντοπίσει τυχόν λάθη. Κλείνοντας, εύχομαι καλή επιτυχία στους υποψηφίους και να θυμούνται πως οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας αγώνας αντοχής, στρατηγικής και ψυχραιμίας».

«Το μέλλον είναι μπροστά μας»

Οι πανελλαδικές εξετάσεις σίγουρα είναι μία οδός για να πετύχει κανείς τους στόχους που έχει θέσει για το μέλλον του, ωστόσο δεν παύει να είναι μία ιδιαίτερα στρεσογόνος διαδικασία. Η «ΜτΚ» μίλησε με μαθητές της Γ’ Λυκείου που βρίσκονται μία ανάσα πριν την τελική ευθεία. Η Εμμανουέλα Μανδυλάκη περιγράφει πως δεν έχει αποφασίσει ακόμα σε ποια σχολή θα ήθελε να περάσει. 

«Η ύλη που έχουμε είναι πολύ μεγάλη και δεν βγαίνει στο χρονικό διάστημα που έχουμε στη διάθεσή μας. Εγώ προσωπικά όταν είδα ότι αγχώνομαι πάρα πολύ, μείωσα λίγο τους ρυθμούς μου. Βλέπω όμως συμμαθητές μου που είναι υπερβολικά αγχωμένοι και εμφανίζουν διαταραχές στο σωματικό τους βάρος για παράδειγμα. Δυστυχώς, καλούμαστε να πάρουμε μία σημαντική απόφαση για τη ζωή μας και να αγωνιστούμε γι’ αυτό, σε πολύ μικρή ηλικία». 

Η ίδια συμπληρώνει πως «η κοινωνία μας έχει επιβάλει πως εάν δεν τα καταφέρουμε στις Πανελλαδικές, θα έρθει το τέλος του κόσμου. Αυτό όμως είναι λάθος γιατί υπάρχουν κι άλλοι δρόμοι για να πετύχει κανείς στη ζωή του».

Ο Αντώνης Ατματζίδης θα ήθελε όπως λέει ιδανικά, να περάσει στο τμήμα Φυσικής στο ΑΠΘ. 

«Όταν στα μέσα της χρόνιας είδα ότι αγχώνομαι πάρα πολύ αποφάσισα να αλλάξω τρόπο σκέψης. Στόχος μου είναι να καταφέρω να εισαχθώ σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή κι αν στο μέλλον συνεχίσω να θέλω να σπουδάσω Φυσική, πιστεύω πως θα το καταφέρω. Δεν θεωρώ πως το μέλλον μου κρίνεται από τις πανελλαδικές. Δυστυχώς, όμως έχω συμμαθητές που το πιστεύουν αυτό και πιέζονται πάρα πολύ. Θα έπρεπε κάποια στιγμή να αλλάξει αυτό το σύστημα», εξηγεί.

Η Μαρία Παπαμιχαλάκη θα ήθελε να ακολουθήσει την καριέρα του σκηνοθέτη. 

«Στόχος μου είναι να περάσω στη Σχολή Κινηματογράφου στο ΑΠΘ και πιστεύω που θα τον πετύχω. Καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς έχουμε όλοι μας πάρα πολύ άγχος και ευτυχώς πλέον φτάνουμε στο τέλος. Καλή επιτυχία σε όλους μας», λέει με ενθουσιασμό.

Ο Νικηφόρος Τσακίρης λέει πως μέχρι και τα μέσα της σχολικής χρονιάς, δεν είχε αποφασίσει τι θα ήθελε να κάνει στη ζωή του. 

«Πλέον έχω ως στόχο το τμήμα Χημείας στο ΑΠΘ. Παρόλα αυτά δεν είναι ο μοναδικός μου στόχος διότι και η Γεωπονική είναι μία πολύ καλή σχολή, ενώ πολύ ωραίες σχολές έχει και το ΔΙΠΑΕ. Οι πανελλαδικές σίγουρα είναι για όλους μας μία στροσογόνα διαδικασία, καθώς κατά μία έννοια το μέλλον μας εξαρτάται από το πώς θα γράψουμε. Όμως ο βαθμός που θα πάρουμε και η σχολή όπου θα περάσουμε δεν θεωρώ ότι καθαρίζει το μέλλον μας στο 100%. Το μέλλον είναι μπροστά μας και εμείς το καθορίζουμε», καταλήγει.


Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους

Της Σοφίας Τσιώρη*

tsiori.jpg

Οι εισαγωγικές εξετάσεις στην χώρα μας ήταν πάντα ένα χρονικό σημείο ορόσημο όχι μόνο για τον έφηβο που καλείται να ανταπεξέλθει σε ένα ψυχοπιεστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα αλλά και για τους γονείς που αγωνιούν για την εξέλιξη των παιδιών τους. Οι Πανελλήνιες εξετάσεις δυστυχώς για πολλά χρόνια είχαν συνδεθεί με την αυτοεικόνα του μαθητή καθώς η έννοια της επιτυχίας ή της αποτυχίας συχνά εξισώνονται με τις ικανότητες των εφήβων (απέτυχα = είμαι αποτυχημένος). Η αντίληψη ότι κάποιος πρέπει να εισέλθει οπωσδήποτε σε κάποια Πανεπιστημιακή σχολή έτσι ώστε να καταξιωθεί επαγγελματικά στο μέλλον είναι κομμάτι της Ελληνικής κοινωνίας. Αναπόφευκτα, οι υψηλές προσδοκίες βαραίνουν τους μαθητές με επιπρόσθετο άγχος που δυστυχώς μπορεί να επηρεάσει την λειτουργικότητά τους.

Η ψυχική δυσφορία είναι ιδιαίτερα συχνή στους μαθητές ως αποτέλεσμα των επιταχυνόμενων αναπτυξιακών αλλαγών και των αυξημένων ακαδημαϊκών απαιτήσεων που επηρεάζουν την ψυχοκοινωνική τους ευημερία. Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα, οι έφηβοι που δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο εμφανίζουν υψηλά επίπεδα συμπτωμάτων κατάθλιψης και άγχους. Επιπρόσθετα, οι αυξημένες συγκρούσεις με τους γονείς συσχετίστηκαν με υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψης.

Το άγχος είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής κάθε ανθρώπου και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να καταστροφοποιήσουμε την ήπια εμφάνισή του. Μας απασχολεί σε περίπτωση που η ένταση και η συχνότητά του αυξάνονται και προκαλούν δυσλειτουργικότητα στην καθημερινότητα.

Το άγχος είναι αποτέλεσμα αρνητικών σκέψεων («δεν θα τα καταφέρω», «θα αποτύχω», «θα απογοητεύσω την οικογένειά μου»). Όταν ο έφηβος κατακλύζεται από αρνητικές σκέψεις αποτυχίας και ανικανότητας και δυσκολεύεται να δημιουργήσει έναν λιγότερο άκαμπτο τρόπο σκέψης, τότε το άγχος του εφήβου μπορεί να εκδηλωθεί με συμπτώματα σε σωματικό και συμπεριφορικό επίπεδο. Σωματικά συμπτώματα είναι η ταχυπαλμία, το βάρος στο στήθος, ο κόμπος στο στομάχι, η ναυτία, το μούδιασμα άκρων και πολλά άλλα τα οποία είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι είναι εντελώς ακίνδυνα αφού αποκλειστούν παθολογικά αίτια. Τοιουτοτρόπως, η συμπτωματολογία σε γνωστικό και σωματικό επίπεδο είναι λογικό να επηρεάσει και την συμπεριφορά του εφήβου με εκδηλώσεις όπως αναβλητικότητα, αποφυγή καθηκόντων, απρόβλεπτες αντιδράσεις, αναποφασιστικότητα κ.α. Η ποιότητα ζωής μπορεί να περιοριστεί καθώς μπορούν να εμφανιστούν διαταραχές στον ύπνο, στη συγκέντρωση και στη διατροφή.

Πώς μπορεί ο γονιός να βοηθήσει το παιδί του στην διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων;

1) Παρατηρώ την συναισθηματική κατάσταση του παιδιού μου και είμαι δίπλα του δείχνοντας ενδιαφέρον για τα συναισθήματά του.

2) Δεν καταστροφοποιώ το άγχος που εμφανίζει το παιδί μου, αποδέχομαι ότι θα επέλθει άγχος, ένταση και αντιδράσεις καθώς η εξεταστική περίοδος είναι από μόνη της σαν συνθήκη στρεσογόνος.

3) Δεν ενισχύω το άγχος επίδοσης με την εξωτερίκευση υψηλών προσδοκιών και την εξιδανίκευση της επιτυχίας - δαιμονοποίηση της αποτυχίας. Είναι πολύ σημαντικό ο έφηβος να έχει το περιθώριο μέσα στο οικογενειακό σύστημα να αντιληφθεί ότι διεκδικεί έναν προσωπικό του στόχο και την έννοια της προσωπικής ευθύνης.

4) Υπενθυμίζω τη σημασία της καλής ποιότητας ζωής (επαρκής ύπνος, σωστή διατροφή) και ενθαρρύνω τη δημιουργία ελεύθερου χρόνου καθώς μπορεί να αποφορτίσει τον μαθητή από μία έντονη συναισθηματική κατάσταση.

5) Σε περίπτωση που το παιδί σας παρουσιάζει αγχώδεις εκδηλώσεις και παρατηρείτε μία αυξανόμενη συμπτωματολογία που επηρεάζει την λειτουργικότητά του, είναι σημαντικό να το ενθαρρύνετε να επισκεφθεί ειδικό ψυχικής υγείας ο οποίος θα βοηθήσει το παιδί σας να μάθει να διαχειρίζεται το άγχος του.

*Η Σ. Τσιώρη είναι Γνωσιακή-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια, MSc in Counselling Studies, Υποψήφια Διδάκτωρ στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28.05.2023

Λίγες ημέρες έχουν απομείνει για την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων σε ΕΠΑΛ και ΓΕΛ, με την αγωνία μαθητών και γονέων να κορυφώνεται. Πρώτοι θα διαγωνιστούν οι μαθητές των ΕΠΑΛ στις 01/06 στα Νέα Ελληνικά και θα ακολουθήσουν στις 02/06 οι μαθητές των ΓΕΛ που θα εξεταστούν στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία. 

Οι πανελλήνιες για τα ΓΕΛ θα ολοκληρωθούν στις 12/06 με τα μαθήματα Ιστορίας, Φυσικής και Οικονομίας και στα ΕΠΑΛ ολοκληρώνονται στις 16/06, ενώ από 17/06 έως και 29/06 θα διαρκέσουν οι εξετάσεις σε ειδικά και μουσικά μαθήματα.

Με τον δεύτερο γύρο των εθνικών εκλογών να έχει «κλειδώσει» για τις 25 Ιουνίου, εν μέσω δηλαδή της εξεταστικής περιόδου, η μέχρι πρότινος υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως διαβεβαίωσε σε δηλώσεις της πως «όλα είναι πανέτοιμα. 

Πράγματι εκείνες τις ημέρες ολοκληρώνονται οι εξετάσεις στα ειδικά μαθήματα, έχουμε εξετάσεις στις 23, 24 και 26. Όμως, δεν θα επηρεαστεί καθόλου η διενέργεια των πανελλαδικών. Άλλωστε και ο ίδιος ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε πει στο παρελθόν ότι προστατεύουμε τις πανελλήνιες ως ‘κόρην οφθαλμού’ γι’ αυτό κι έχουν γίνει όλες οι ενέργειες για να είμαστε απόλυτα έτοιμοι».

Οι αλλαγές

Ο Ιωάννης Μπαχαράκης, διευθυντής σπουδών των Φροντιστηρίων «Μπαχαράκη», Ηλεκτρολόγος Μηχανικός & Μηχανικός Η/Υ - Οικονομολόγος Μ.Β.Α. περιγράφει στη «ΜτΚ» πως στις φετινές εξετάσεις υφίστανται κάποιες περιορισμένης έκτασης αλλαγές που αφορούν στον τρόπο εξέτασης κάποιων μαθημάτων, στους Συντελεστές Βαρύτητας, στην Ελάχιστη βάση Εισαγωγής, στο Μηχανογραφικό Δελτίο και στη συμπλήρωσή του. Χαρακτηριστικά αναφέρει ότι «Μικρές διαφοροποιήσεις, όσον αφορά στην κατανομή της βαθμολογίας, θα υπάρξουν στα Αρχαία, στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, στα Μαθηματικά, στη Φυσική και στην Πληροφορική». 

Μιλώντας για τις αλλαγές που θα υπάρξουν στους Συντελεστές Βαρύτητας, ο κ. Μπαχαράκης εξηγεί πως οι Συντελεστές Βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων των ΓΕΛ τροποποιούνται μόνο για κάποια τμήματα (όπως π.χ. το τμήμα Μοριακής Βιολογίας του ΔΠΘ) και κάποιες στρατιωτικές σχολές (όπως π.χ. η ΣΜΥΑ). Για τα ΕΠΑΛ η τροποποίηση αφορά μόνο στο τμήμα Ψηφιακών Μέσων Επικοινωνίας (Ιόνιο Πανεπιστήμιο). 

Αναφερόμενος στη συμπλήρωση του Μηχανογραφικού Δελτίου, ο κ. Μπαχαράκης αναφέρει πως οι υποψήφιοι θα το υποβάλουν ηλεκτρονικά και θα έχουν και φέτος τη δυνατότητα υποβολής διπλού, παράλληλου Μηχανογραφικού και για τα Δημόσια ΙΕΚ. 

«Αυτό που αλλάζει όμως, είναι ότι η υποβολή θα πραγματοποιηθεί σε μία φάση και όχι σε δύο, όπως συνέβη τις δύο προηγούμενες χρονιές. Οι βαθμολογίες (πλην των ειδικών μαθημάτων) αναμένεται να ανακοινωθούν τέλη Ιουνίου, ενώ η ανακοίνωση των Βάσεων Εισαγωγής προβλέπεται να γίνει τις τελευταίες μέρες του Ιουλίου», περιγράφει.

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής

Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής αποτέλεσε πεδίο έντονης αντιπαράθεσης μεταξύ των κομμάτων κατά την προεκλογική περίοδο. Με το υπάρχον σύστημα, τα πανεπιστήμια επιλέγουν τη βαρύτητα που μετράει το κάθε μάθημα και τις ελάχιστες βάσεις. 

Ο κ. Μπαχαράκης εξηγεί ότι συνολικά, 18 Πανεπιστημιακά τμήματα έχουν αυξήσει ή έχουν μειώσει τον συντελεστή της ΕΒΕ, ενώ σε μείωσή του έχουν οδηγηθεί οκτώ Στρατιωτικές Σχολές. «Ανέβασε, για παράδειγμα τον συντελεστή της ΕΒΕ το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (Τμήμα Βιοχημείας και Βιοτεχνολογίας), ενώ τον χαμήλωσε το Πανεπιστήμιο Πατρών (Τμήμα Βιολογίας). 

Ενδεικτικά, στη μείωσή του προχώρησαν, όσον αφορά τις Στρατιωτικές Σχολές, η Σχολή Ευελπίδων και η ΣΜΥ», εξηγεί. Σημειώνεται ότι για το νέο ακαδημαϊκό έτος ανακοινώθηκαν από το υπουργείο Παιδείας 68.574 θέσεις, με τον περσινό αριθμό να ανέρχεται σε 68.394. 

Στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης δόθηκαν 5.851 θέσεις (1.664 περισσότερες από αυτές που ζήτησε η διοίκηση του πανεπιστημίου), στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας δόθηκαν 1.732 θέσεις (ενώ είχε ζητήσει 1.135) και στο ΔΙΠΑΕ δόθηκαν 5.066 θέσεις νεοεισαχθέντων.

Τι να προσέξουν οι μαθητές

Ο κ. Μπαχαράκης μιλά στη «ΜτΚ» και για τα… SOS της τελευταίας στιγμής που καλό θα ήταν να ακολουθήσουν οι μαθητές. 

«Θεωρώ ότι τις τελευταίες ημέρες πριν την εξέταση ο υποψήφιος καλό θα είναι να διαβάζει μόνο το μάθημα στο οποίο διαγωνίζεται, για να μην αποπροσανατολίζεται από πληροφορίες άσχετες με το αντικείμενο της εξέτασης. Μία γρήγορη επανάληψη, με έμφαση στα απαιτητικά σημεία της ύλης είναι, κατά τη γνώμη μου, έξυπνη κίνηση. Την ημέρα των εξετάσεων, ο υποψήφιος προτείνω να διαβάσει προσεκτικά τα θέματα, να εστιάσει αρχικά σε εκείνα που γνωρίζει καλύτερα και στη συνέχεια να ασχοληθεί με το θέμα που τον δυσκολεύει περισσότερο. Θα πρέπει να ελέγξει προσεκτικά το γραπτό του, για να δει αν απάντησε σε όλα τα ερωτήματα ή για να εντοπίσει τυχόν λάθη. Κλείνοντας, εύχομαι καλή επιτυχία στους υποψηφίους και να θυμούνται πως οι Πανελλαδικές εξετάσεις είναι ένας αγώνας αντοχής, στρατηγικής και ψυχραιμίας».

«Το μέλλον είναι μπροστά μας»

Οι πανελλαδικές εξετάσεις σίγουρα είναι μία οδός για να πετύχει κανείς τους στόχους που έχει θέσει για το μέλλον του, ωστόσο δεν παύει να είναι μία ιδιαίτερα στρεσογόνος διαδικασία. Η «ΜτΚ» μίλησε με μαθητές της Γ’ Λυκείου που βρίσκονται μία ανάσα πριν την τελική ευθεία. Η Εμμανουέλα Μανδυλάκη περιγράφει πως δεν έχει αποφασίσει ακόμα σε ποια σχολή θα ήθελε να περάσει. 

«Η ύλη που έχουμε είναι πολύ μεγάλη και δεν βγαίνει στο χρονικό διάστημα που έχουμε στη διάθεσή μας. Εγώ προσωπικά όταν είδα ότι αγχώνομαι πάρα πολύ, μείωσα λίγο τους ρυθμούς μου. Βλέπω όμως συμμαθητές μου που είναι υπερβολικά αγχωμένοι και εμφανίζουν διαταραχές στο σωματικό τους βάρος για παράδειγμα. Δυστυχώς, καλούμαστε να πάρουμε μία σημαντική απόφαση για τη ζωή μας και να αγωνιστούμε γι’ αυτό, σε πολύ μικρή ηλικία». 

Η ίδια συμπληρώνει πως «η κοινωνία μας έχει επιβάλει πως εάν δεν τα καταφέρουμε στις Πανελλαδικές, θα έρθει το τέλος του κόσμου. Αυτό όμως είναι λάθος γιατί υπάρχουν κι άλλοι δρόμοι για να πετύχει κανείς στη ζωή του».

Ο Αντώνης Ατματζίδης θα ήθελε όπως λέει ιδανικά, να περάσει στο τμήμα Φυσικής στο ΑΠΘ. 

«Όταν στα μέσα της χρόνιας είδα ότι αγχώνομαι πάρα πολύ αποφάσισα να αλλάξω τρόπο σκέψης. Στόχος μου είναι να καταφέρω να εισαχθώ σε κάποια πανεπιστημιακή σχολή κι αν στο μέλλον συνεχίσω να θέλω να σπουδάσω Φυσική, πιστεύω πως θα το καταφέρω. Δεν θεωρώ πως το μέλλον μου κρίνεται από τις πανελλαδικές. Δυστυχώς, όμως έχω συμμαθητές που το πιστεύουν αυτό και πιέζονται πάρα πολύ. Θα έπρεπε κάποια στιγμή να αλλάξει αυτό το σύστημα», εξηγεί.

Η Μαρία Παπαμιχαλάκη θα ήθελε να ακολουθήσει την καριέρα του σκηνοθέτη. 

«Στόχος μου είναι να περάσω στη Σχολή Κινηματογράφου στο ΑΠΘ και πιστεύω που θα τον πετύχω. Καθόλη τη διάρκεια της χρονιάς έχουμε όλοι μας πάρα πολύ άγχος και ευτυχώς πλέον φτάνουμε στο τέλος. Καλή επιτυχία σε όλους μας», λέει με ενθουσιασμό.

Ο Νικηφόρος Τσακίρης λέει πως μέχρι και τα μέσα της σχολικής χρονιάς, δεν είχε αποφασίσει τι θα ήθελε να κάνει στη ζωή του. 

«Πλέον έχω ως στόχο το τμήμα Χημείας στο ΑΠΘ. Παρόλα αυτά δεν είναι ο μοναδικός μου στόχος διότι και η Γεωπονική είναι μία πολύ καλή σχολή, ενώ πολύ ωραίες σχολές έχει και το ΔΙΠΑΕ. Οι πανελλαδικές σίγουρα είναι για όλους μας μία στροσογόνα διαδικασία, καθώς κατά μία έννοια το μέλλον μας εξαρτάται από το πώς θα γράψουμε. Όμως ο βαθμός που θα πάρουμε και η σχολή όπου θα περάσουμε δεν θεωρώ ότι καθαρίζει το μέλλον μας στο 100%. Το μέλλον είναι μπροστά μας και εμείς το καθορίζουμε», καταλήγει.


Πώς μπορούν οι γονείς να βοηθήσουν τα παιδιά τους

Της Σοφίας Τσιώρη*

tsiori.jpg

Οι εισαγωγικές εξετάσεις στην χώρα μας ήταν πάντα ένα χρονικό σημείο ορόσημο όχι μόνο για τον έφηβο που καλείται να ανταπεξέλθει σε ένα ψυχοπιεστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα αλλά και για τους γονείς που αγωνιούν για την εξέλιξη των παιδιών τους. Οι Πανελλήνιες εξετάσεις δυστυχώς για πολλά χρόνια είχαν συνδεθεί με την αυτοεικόνα του μαθητή καθώς η έννοια της επιτυχίας ή της αποτυχίας συχνά εξισώνονται με τις ικανότητες των εφήβων (απέτυχα = είμαι αποτυχημένος). Η αντίληψη ότι κάποιος πρέπει να εισέλθει οπωσδήποτε σε κάποια Πανεπιστημιακή σχολή έτσι ώστε να καταξιωθεί επαγγελματικά στο μέλλον είναι κομμάτι της Ελληνικής κοινωνίας. Αναπόφευκτα, οι υψηλές προσδοκίες βαραίνουν τους μαθητές με επιπρόσθετο άγχος που δυστυχώς μπορεί να επηρεάσει την λειτουργικότητά τους.

Η ψυχική δυσφορία είναι ιδιαίτερα συχνή στους μαθητές ως αποτέλεσμα των επιταχυνόμενων αναπτυξιακών αλλαγών και των αυξημένων ακαδημαϊκών απαιτήσεων που επηρεάζουν την ψυχοκοινωνική τους ευημερία. Σύμφωνα με μία πρόσφατη έρευνα, οι έφηβοι που δίνουν εισαγωγικές εξετάσεις στο πανεπιστήμιο εμφανίζουν υψηλά επίπεδα συμπτωμάτων κατάθλιψης και άγχους. Επιπρόσθετα, οι αυξημένες συγκρούσεις με τους γονείς συσχετίστηκαν με υψηλότερα επίπεδα άγχους και κατάθλιψης.

Το άγχος είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής κάθε ανθρώπου και σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να καταστροφοποιήσουμε την ήπια εμφάνισή του. Μας απασχολεί σε περίπτωση που η ένταση και η συχνότητά του αυξάνονται και προκαλούν δυσλειτουργικότητα στην καθημερινότητα.

Το άγχος είναι αποτέλεσμα αρνητικών σκέψεων («δεν θα τα καταφέρω», «θα αποτύχω», «θα απογοητεύσω την οικογένειά μου»). Όταν ο έφηβος κατακλύζεται από αρνητικές σκέψεις αποτυχίας και ανικανότητας και δυσκολεύεται να δημιουργήσει έναν λιγότερο άκαμπτο τρόπο σκέψης, τότε το άγχος του εφήβου μπορεί να εκδηλωθεί με συμπτώματα σε σωματικό και συμπεριφορικό επίπεδο. Σωματικά συμπτώματα είναι η ταχυπαλμία, το βάρος στο στήθος, ο κόμπος στο στομάχι, η ναυτία, το μούδιασμα άκρων και πολλά άλλα τα οποία είναι πολύ σημαντικό να αναφέρουμε ότι είναι εντελώς ακίνδυνα αφού αποκλειστούν παθολογικά αίτια. Τοιουτοτρόπως, η συμπτωματολογία σε γνωστικό και σωματικό επίπεδο είναι λογικό να επηρεάσει και την συμπεριφορά του εφήβου με εκδηλώσεις όπως αναβλητικότητα, αποφυγή καθηκόντων, απρόβλεπτες αντιδράσεις, αναποφασιστικότητα κ.α. Η ποιότητα ζωής μπορεί να περιοριστεί καθώς μπορούν να εμφανιστούν διαταραχές στον ύπνο, στη συγκέντρωση και στη διατροφή.

Πώς μπορεί ο γονιός να βοηθήσει το παιδί του στην διαδικασία των εισαγωγικών εξετάσεων;

1) Παρατηρώ την συναισθηματική κατάσταση του παιδιού μου και είμαι δίπλα του δείχνοντας ενδιαφέρον για τα συναισθήματά του.

2) Δεν καταστροφοποιώ το άγχος που εμφανίζει το παιδί μου, αποδέχομαι ότι θα επέλθει άγχος, ένταση και αντιδράσεις καθώς η εξεταστική περίοδος είναι από μόνη της σαν συνθήκη στρεσογόνος.

3) Δεν ενισχύω το άγχος επίδοσης με την εξωτερίκευση υψηλών προσδοκιών και την εξιδανίκευση της επιτυχίας - δαιμονοποίηση της αποτυχίας. Είναι πολύ σημαντικό ο έφηβος να έχει το περιθώριο μέσα στο οικογενειακό σύστημα να αντιληφθεί ότι διεκδικεί έναν προσωπικό του στόχο και την έννοια της προσωπικής ευθύνης.

4) Υπενθυμίζω τη σημασία της καλής ποιότητας ζωής (επαρκής ύπνος, σωστή διατροφή) και ενθαρρύνω τη δημιουργία ελεύθερου χρόνου καθώς μπορεί να αποφορτίσει τον μαθητή από μία έντονη συναισθηματική κατάσταση.

5) Σε περίπτωση που το παιδί σας παρουσιάζει αγχώδεις εκδηλώσεις και παρατηρείτε μία αυξανόμενη συμπτωματολογία που επηρεάζει την λειτουργικότητά του, είναι σημαντικό να το ενθαρρύνετε να επισκεφθεί ειδικό ψυχικής υγείας ο οποίος θα βοηθήσει το παιδί σας να μάθει να διαχειρίζεται το άγχος του.

*Η Σ. Τσιώρη είναι Γνωσιακή-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια, MSc in Counselling Studies, Υποψήφια Διδάκτωρ στην Ιατρική Σχολή του ΕΚΠΑ


*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28.05.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία