ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Aνθρώπινο λάθος προκάλεσε το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη

Τι δήλωσαν στο makthes.gr στελέχη του σιδηροδρόμου, για τα πιθανά αίτια του δυστυχήματος

 01/03/2023 08:48

Aνθρώπινο λάθος προκάλεσε το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη

Άννη Καρολίδου

Όλα δείχνουν ανθρώπινο λάθος, στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη εχθές αργά το βράδυ στην περιοχή του Ευαγγελισμού Λάρισας, ενώ η θλιβερή πρόβλεψη είναι ότι ο αριθμός των θυμάτων θα αυξηθεί πέραν των 36 από τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας που αυτή την ώρα απομακρύνονται από τις γραμμές.

Το βέβαιο είναι ότι το επιβατικό τραίνο που έκανε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, βρέθηκε στην γραμμή της καθόδου στην οποία και κινείτο ο εμπορικός συρμός, σε ένα τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου που οι γραμμές είναι δύο , καθόδου και ανόδου. Νωρίτερα, είχε υπάρξει μονοδρόμηση, λόγω προβλήματος στην ηλεκτροδότηση στο ύψος του Παλαιοφάρσαλου. Αυτό που έως κάποια στιγμή δεν  γνωρίζαμε ήταν αν η βλάβη είχε αποκατασταθεί και η επιβατική αμαξοστοιχία έπρεπε να κινείται στη γραμμή ανόδου ή αν, η βλάβη δεν είχε αποκατασταθεί, οπότε το επιβατικό τραίνο πήρε εντολή να μπει στην γραμμή καθόδου.

Είχε αποκατασταθεί

Όμως, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, η βλάβη στην ηλεκτροδότηση είχε αποκατασταθεί και πριν το συγκεκριμένο δρομολόγιο του inter city που πήγαινε για Θεσσαλονίκη, τραίνα είχαν περάσει κανονικά από τη γραμμή ανόδου. Συνεπώς τι συνέβη; Γιατί η επιβατική αμαξοστοιχία μπήκε στη γραμμή καθόδου; Αυτό το κρίσιμο και βασανιστικό ερώτημα που κόστισε τις ζωές τόσων ανθρώπων και τον τραυματισμό δεκάδων, είναι που πρέπει να απαντηθεί. 

Το τι ακριβώς συνέβη, θα το δείξει το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, που σε αυτές τις περιπτώσεις βγαίνει μέσα σε 48 ώρες. Στο σημείο του δυστυχήματος είναι ήδη ο πρόεδρος του ΟΣΕ Σπύρος Πατέρας με δύο εμπειρογνώμονες ενώ μεταβαίνουν εκεί ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος και ο γενικός γραμματέας Γιάννης Ξιφαράς.

Τα δύο σενάρια

Όπως πληροφορείται το makthes.gr, δύο είναι οι πιθανές εξηγήσεις για τη σύγκρουση των συρμών. Στην πρώτη περίπτωση και εάν λειτουργούσε η ηλεκτροκίνηση και στις δύο γραμμές, καθόδου και ανόδου, το επιβατικό τραίνο, εσφαλμένα, καθοδηγήθηκε   στην γραμμή της καθόδου. Στη δεύτερη όμως περίπτωση, της μονοδρόμησης,  θα έπρεπε πάλι να ρυθμιστεί η κίνηση σε κάθοδο και άνοδο, για να αποφευχθεί η πιθανότητα σύγκρουσης των συρμών.

Να τονιστεί ότι νωρίτερα, στο ύψος του Παλαιοφάρσαλου, είχε πέσει αγωγός επαφής και δεν υπήρχε ηλεκτροδότηση στην γραμμή ανόδου, οπότε υπήρχε μονοδρόμηση στο δίκτυο. Συνεπώς, ως τον επόμενο πολύ κοντινό σταθμό, της Λάρισας, η κίνηση θα γινόταν σε μία γραμμή.

Το επιβατικό τραίνο, για το πως θα κινείτο, θα έπαιρνε εντολή από το σταθμάρχη της Λάρισας, για την άνοδο, και το εμπορικό, για την κάθοδο, από το σταθμάρχη των Πόρων.

Όπως επισημάνθηκε από στελέχη του σιδηροδρόμου, στο makthes.gr, αδικαιολόγητες επιλογές αλλαγής γραμμής, από τους μηχανοδηγούς, δεν γίνονται. Ο σταθμάρχης είναι αυτός που κατευθύνει τους μηχανοδηγούς σε αλλαγή γραμμής, με υποχρέωση να εξηγήσει το λόγο, να δώσει υπόδειγμα αντίθετης διαδρομής.

Εάν υπήρχε ακόμη μονοδρόμηση, ο σταθμάρχης του Πόρου θα έπρεπε να ζητήσει από τον σταθμάρχη της Λάρισας να του δώσει γραμμή για να κατεβεί το εμπορικό τραίνο, οπότε όλα τα τραίνα της αντίθετης φοράς, θα κρατούντο στο σταθμό της Λάρισας μέχρι να περάσει ο εμπορικός συρμός.

Αν υπήρχε αποκοπή γραμμής, για διάφορους τεχνικούς λόγους, στο τμήμα από Λάρισα προς Πόρους, με επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών, θα έπρεπε, όπως προβλέπεται από τον κανονισμό, να δοθεί ενημέρωση ότι η γραμμή καθόδου ήταν ελεύθερη.

Αυτή την ώρα, το πρώτο είναι, να ολοκληρωθεί το έργο της ΕΜΑΚ, να απελευθερωθούν επιβάτες που τυχόν βρίσκονται ακόμη στα βαγόνια του τραίνου και στη συνέχεια, να γίνει η διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος.

Όλα δείχνουν ανθρώπινο λάθος, στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη εχθές αργά το βράδυ στην περιοχή του Ευαγγελισμού Λάρισας, ενώ η θλιβερή πρόβλεψη είναι ότι ο αριθμός των θυμάτων θα αυξηθεί πέραν των 36 από τα βαγόνια της επιβατικής αμαξοστοιχίας που αυτή την ώρα απομακρύνονται από τις γραμμές.

Το βέβαιο είναι ότι το επιβατικό τραίνο που έκανε το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη, βρέθηκε στην γραμμή της καθόδου στην οποία και κινείτο ο εμπορικός συρμός, σε ένα τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου που οι γραμμές είναι δύο , καθόδου και ανόδου. Νωρίτερα, είχε υπάρξει μονοδρόμηση, λόγω προβλήματος στην ηλεκτροδότηση στο ύψος του Παλαιοφάρσαλου. Αυτό που έως κάποια στιγμή δεν  γνωρίζαμε ήταν αν η βλάβη είχε αποκατασταθεί και η επιβατική αμαξοστοιχία έπρεπε να κινείται στη γραμμή ανόδου ή αν, η βλάβη δεν είχε αποκατασταθεί, οπότε το επιβατικό τραίνο πήρε εντολή να μπει στην γραμμή καθόδου.

Είχε αποκατασταθεί

Όμως, σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες, η βλάβη στην ηλεκτροδότηση είχε αποκατασταθεί και πριν το συγκεκριμένο δρομολόγιο του inter city που πήγαινε για Θεσσαλονίκη, τραίνα είχαν περάσει κανονικά από τη γραμμή ανόδου. Συνεπώς τι συνέβη; Γιατί η επιβατική αμαξοστοιχία μπήκε στη γραμμή καθόδου; Αυτό το κρίσιμο και βασανιστικό ερώτημα που κόστισε τις ζωές τόσων ανθρώπων και τον τραυματισμό δεκάδων, είναι που πρέπει να απαντηθεί. 

Το τι ακριβώς συνέβη, θα το δείξει το πόρισμα των εμπειρογνωμόνων, που σε αυτές τις περιπτώσεις βγαίνει μέσα σε 48 ώρες. Στο σημείο του δυστυχήματος είναι ήδη ο πρόεδρος του ΟΣΕ Σπύρος Πατέρας με δύο εμπειρογνώμονες ενώ μεταβαίνουν εκεί ο υφυπουργός Μεταφορών Μιχάλης Παπαδόπουλος και ο γενικός γραμματέας Γιάννης Ξιφαράς.

Τα δύο σενάρια

Όπως πληροφορείται το makthes.gr, δύο είναι οι πιθανές εξηγήσεις για τη σύγκρουση των συρμών. Στην πρώτη περίπτωση και εάν λειτουργούσε η ηλεκτροκίνηση και στις δύο γραμμές, καθόδου και ανόδου, το επιβατικό τραίνο, εσφαλμένα, καθοδηγήθηκε   στην γραμμή της καθόδου. Στη δεύτερη όμως περίπτωση, της μονοδρόμησης,  θα έπρεπε πάλι να ρυθμιστεί η κίνηση σε κάθοδο και άνοδο, για να αποφευχθεί η πιθανότητα σύγκρουσης των συρμών.

Να τονιστεί ότι νωρίτερα, στο ύψος του Παλαιοφάρσαλου, είχε πέσει αγωγός επαφής και δεν υπήρχε ηλεκτροδότηση στην γραμμή ανόδου, οπότε υπήρχε μονοδρόμηση στο δίκτυο. Συνεπώς, ως τον επόμενο πολύ κοντινό σταθμό, της Λάρισας, η κίνηση θα γινόταν σε μία γραμμή.

Το επιβατικό τραίνο, για το πως θα κινείτο, θα έπαιρνε εντολή από το σταθμάρχη της Λάρισας, για την άνοδο, και το εμπορικό, για την κάθοδο, από το σταθμάρχη των Πόρων.

Όπως επισημάνθηκε από στελέχη του σιδηροδρόμου, στο makthes.gr, αδικαιολόγητες επιλογές αλλαγής γραμμής, από τους μηχανοδηγούς, δεν γίνονται. Ο σταθμάρχης είναι αυτός που κατευθύνει τους μηχανοδηγούς σε αλλαγή γραμμής, με υποχρέωση να εξηγήσει το λόγο, να δώσει υπόδειγμα αντίθετης διαδρομής.

Εάν υπήρχε ακόμη μονοδρόμηση, ο σταθμάρχης του Πόρου θα έπρεπε να ζητήσει από τον σταθμάρχη της Λάρισας να του δώσει γραμμή για να κατεβεί το εμπορικό τραίνο, οπότε όλα τα τραίνα της αντίθετης φοράς, θα κρατούντο στο σταθμό της Λάρισας μέχρι να περάσει ο εμπορικός συρμός.

Αν υπήρχε αποκοπή γραμμής, για διάφορους τεχνικούς λόγους, στο τμήμα από Λάρισα προς Πόρους, με επικοινωνία μεταξύ των σταθμαρχών, θα έπρεπε, όπως προβλέπεται από τον κανονισμό, να δοθεί ενημέρωση ότι η γραμμή καθόδου ήταν ελεύθερη.

Αυτή την ώρα, το πρώτο είναι, να ολοκληρωθεί το έργο της ΕΜΑΚ, να απελευθερωθούν επιβάτες που τυχόν βρίσκονται ακόμη στα βαγόνια του τραίνου και στη συνέχεια, να γίνει η διερεύνηση των αιτιών του δυστυχήματος.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία