ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Άνοιξε ο δρόμος για την παραχώρηση της έκτασης του πρώην ΑΓΝΟ στο δήμο Παύλου Μελά - Τι αναφέρει το ΣτΕ

Μετά από περίπου δυο δεκαετίες, το «κουφάρι» της πρώην ΑΓΝΟ, το έκτασης 16 στρεμμάτων οικόπεδο στη Σταυρούπολη, θα αξιοποιηθεί ως χώρος πρασίνου.

 12/01/2023 14:34

Άνοιξε ο δρόμος για την παραχώρηση της έκτασης του πρώην ΑΓΝΟ στο δήμο Παύλου Μελά - Τι αναφέρει το ΣτΕ

Φανή Σοβιτσλή

Το δρόμο για την οριστική παραχώρηση της έκτασης του πρώην εργοστασίου ΑΓΝΟ στο δήμο Παύλου Μελά άνοιξε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που έκρινε αντισυνταγματικό τον νόμο που επικαλέστηκε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την απόρριψη του αιτήματος του δήμου από το 2015, αναφορικά με την ανάκληση της παραχώρησης του συγκεκριμένου χώρου ως ιδιωτική περιουσία και την απόδοσή του ως χώρου πρασίνου σε κοινή χρήση.

Μετά από περίπου δυο δεκαετίες, στη διάρκεια των οποίων οι εγκαταστάσεις του παραμένουν άδειο «κουφάρι» και μετά από μεγάλο αγώνα που κατέβαλε ο δήμος Παύλου Μελά, το οικόπεδο του πρώην εργοστασίου που βρίσκεται στη Σταυρούπολη, έκτασης 16 στρεμμάτων, πρόκειται να αξιοποιηθεί από τη δημοτική αρχή και να μετατραπεί σε έναν ακόμη χώρο πρασίνου προς όφελος των πολιτών.

Την απόφαση έλαβε το Δ' Τμήμα του Συμβουλίου Επικρατείας, δύο μήνες μετά την έκδοση του Φ.Ε.Κ. 755Δ’ (2-11-2022) με το οποίο εγκρίθηκε η σημειακή τροποποίηση του εγκεκριμένου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) του πρώην δήμου Σταυρούπολης, στο οικοδομικό τετράγωνο 1106Π και ο χαρακτηρισμός του ως χώρου πρασίνου.

Δικαίωση

Για απόλυτη δικαίωση κάνει λόγο ο δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης, τονίζοντας ότι η δημοτική αρχή από τις πρώτες μέρες ανάληψης των καθηκόντων της μαζί με τις υπηρεσίες του δήμου, κινήθηκαν με σχέδιο, σταθερά προσανατολισμένες στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος. «Και αυτό θα συνεχίζουν να κάνουνν μέχρι την τελική δικαίωση που θα επαναφέρει το ισοζύγιο κοινοχρήστων χώρων στην περιοχή της Πρόνοιας της Δ.Ε Σταυρούπολης και θα ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό τους χώρους αστικού πρασίνου της δυτικής Θεσσαλονίκης».

Υπενθυμίζεται ότι το δρόμο για την αξιοποίηση του χώρου σε πάρκο για αναψυχή άνοιξε τον περασμένο Μάιο το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Συζητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) που ενέκρινε την τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Σταυρούπολης, με το οποίο είχε χαρακτηρισθεί χώρος πρασίνου το οικόπεδο του πρώην ΑΓΝΟ.

Σε δηλώσεις του στο makthes.gr ο πρώην αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Κώστας Πάντσης είχε κάνει λόγο για μια απόφαση που δικαιώνει τον αγώνα που δίνει εδώ και πολύ καιρό η διοίκηση του δήμου Παύλου Μελά και αποκαθιστά μια αδικία σε βάρος του, καθώς ο χώρος ήταν χαρακτηρισμένος για πράσινο.

«Για το δήμο είναι μια αποκατάσταση της τάξης, καθώς χώρος είχε χαρακτηριστεί εξαρχής για πράσινο, ωστόσο στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) ήταν αναγραμμένος ως χώρος για κεντρικές λειτουργίες της πόλης, χωρίς όμως ισοζύγιο, δηλαδή άνευ ανταλλάγματος» είχε αναφέρει ο κ. Πάντσης.

Τι λέει η απόφαση του ΣτΕ

Η απόφαση 2606/ 22.12.2022 του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου Επικρατείας (αναρτήθηκε στις 11.1.2023) αναφέρει ξεκάθαρα ότι οι παραχωρήσεις που εκδόθηκαν με το άρθρο 123 του Αγροτικού Κώδικα καθίστανται πλέον ανακλητές εφόσο έχει πάψει να εξυπηρετείται ο αρχικός σκοπός της δημόσιας ωφέλειας, λόγω πλήρους μεταβολής των συνθηκών και εκτιμήσεων που οδήγησαν στην τότε παραχώρηση.

Η υπόθεση παραπέμπεται για εκδίκαση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ως μείζον ζήτημα που θα αποφασίσει για τη συνταγματικότητα της παραπάνω διάταξης.

Από το 2002

Να σημειωθεί ότι το 2002 εγκρίθηκε η τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Σταυρούπολης και στο ΟΤ1106Π χωροθετήθηκαν ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ, παρότι η χρήση του ΟΤ 1106Π από το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο του 1972 ήταν κοινόχρηστος χώρος πρασίνου. Ως θεσμοθετημένος χώρος πρασίνου στο ΟΤ1106Π από το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο του 1972 έπρεπε να διατηρηθεί και όχι να προταθεί ως χώρος κεντρικών λειτουργιών πόλης (ακόμη και για τη ανάπτυξη εκεί διοικητικών υπηρεσιών του Δήμου). Άλλως, θα έπρεπε να βρεθεί ισοζύγιο 12.586 τμ. και τούτο διότι όπως προβλέπεται από το άρθρο 29 του ν.2831/2000 (Α΄140), από το άρθρο 10 του ν. 3044/2002 (Α 197), την Εγκύκλιο 18/2003 του ΥΠΕΧΩΔΕ και τη νομολογία του ΣΤΕ αλλά και το άρθρο 24 του Συντάγματος δεν είναι δυνατό να επέρχεται μείωση της συνολικής επιφάνειας θεσμοθετημένων κοινόχρηστων χώρων και η υποβάθμιση των όρων διαβίωσης των κατοίκων μιας περιοχής.

Η χωρίς αιτιολόγηση εξαίρεση της εξεταζόμενης έκτασης πραγματοποιήθηκε από τους ελεύθερους χώρους - πράσινα κι όχι από άλλες χρήσεις ειδικού προορισμού ή οικοδομήσιμους χώρους.

Το δρόμο για την οριστική παραχώρηση της έκτασης του πρώην εργοστασίου ΑΓΝΟ στο δήμο Παύλου Μελά άνοιξε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) που έκρινε αντισυνταγματικό τον νόμο που επικαλέστηκε το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την απόρριψη του αιτήματος του δήμου από το 2015, αναφορικά με την ανάκληση της παραχώρησης του συγκεκριμένου χώρου ως ιδιωτική περιουσία και την απόδοσή του ως χώρου πρασίνου σε κοινή χρήση.

Μετά από περίπου δυο δεκαετίες, στη διάρκεια των οποίων οι εγκαταστάσεις του παραμένουν άδειο «κουφάρι» και μετά από μεγάλο αγώνα που κατέβαλε ο δήμος Παύλου Μελά, το οικόπεδο του πρώην εργοστασίου που βρίσκεται στη Σταυρούπολη, έκτασης 16 στρεμμάτων, πρόκειται να αξιοποιηθεί από τη δημοτική αρχή και να μετατραπεί σε έναν ακόμη χώρο πρασίνου προς όφελος των πολιτών.

Την απόφαση έλαβε το Δ' Τμήμα του Συμβουλίου Επικρατείας, δύο μήνες μετά την έκδοση του Φ.Ε.Κ. 755Δ’ (2-11-2022) με το οποίο εγκρίθηκε η σημειακή τροποποίηση του εγκεκριμένου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) του πρώην δήμου Σταυρούπολης, στο οικοδομικό τετράγωνο 1106Π και ο χαρακτηρισμός του ως χώρου πρασίνου.

Δικαίωση

Για απόλυτη δικαίωση κάνει λόγο ο δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης, τονίζοντας ότι η δημοτική αρχή από τις πρώτες μέρες ανάληψης των καθηκόντων της μαζί με τις υπηρεσίες του δήμου, κινήθηκαν με σχέδιο, σταθερά προσανατολισμένες στην προστασία του δημοσίου συμφέροντος. «Και αυτό θα συνεχίζουν να κάνουνν μέχρι την τελική δικαίωση που θα επαναφέρει το ισοζύγιο κοινοχρήστων χώρων στην περιοχή της Πρόνοιας της Δ.Ε Σταυρούπολης και θα ενισχύσει σε μεγάλο βαθμό τους χώρους αστικού πρασίνου της δυτικής Θεσσαλονίκης».

Υπενθυμίζεται ότι το δρόμο για την αξιοποίηση του χώρου σε πάρκο για αναψυχή άνοιξε τον περασμένο Μάιο το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Συζητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) που ενέκρινε την τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Σταυρούπολης, με το οποίο είχε χαρακτηρισθεί χώρος πρασίνου το οικόπεδο του πρώην ΑΓΝΟ.

Σε δηλώσεις του στο makthes.gr ο πρώην αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Κώστας Πάντσης είχε κάνει λόγο για μια απόφαση που δικαιώνει τον αγώνα που δίνει εδώ και πολύ καιρό η διοίκηση του δήμου Παύλου Μελά και αποκαθιστά μια αδικία σε βάρος του, καθώς ο χώρος ήταν χαρακτηρισμένος για πράσινο.

«Για το δήμο είναι μια αποκατάσταση της τάξης, καθώς χώρος είχε χαρακτηριστεί εξαρχής για πράσινο, ωστόσο στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΓΠΣ) ήταν αναγραμμένος ως χώρος για κεντρικές λειτουργίες της πόλης, χωρίς όμως ισοζύγιο, δηλαδή άνευ ανταλλάγματος» είχε αναφέρει ο κ. Πάντσης.

Τι λέει η απόφαση του ΣτΕ

Η απόφαση 2606/ 22.12.2022 του Δ΄ Τμήματος του Συμβουλίου Επικρατείας (αναρτήθηκε στις 11.1.2023) αναφέρει ξεκάθαρα ότι οι παραχωρήσεις που εκδόθηκαν με το άρθρο 123 του Αγροτικού Κώδικα καθίστανται πλέον ανακλητές εφόσο έχει πάψει να εξυπηρετείται ο αρχικός σκοπός της δημόσιας ωφέλειας, λόγω πλήρους μεταβολής των συνθηκών και εκτιμήσεων που οδήγησαν στην τότε παραχώρηση.

Η υπόθεση παραπέμπεται για εκδίκαση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας ως μείζον ζήτημα που θα αποφασίσει για τη συνταγματικότητα της παραπάνω διάταξης.

Από το 2002

Να σημειωθεί ότι το 2002 εγκρίθηκε η τροποποίηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) Σταυρούπολης και στο ΟΤ1106Π χωροθετήθηκαν ΚΕΝΤΡΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ, παρότι η χρήση του ΟΤ 1106Π από το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο του 1972 ήταν κοινόχρηστος χώρος πρασίνου. Ως θεσμοθετημένος χώρος πρασίνου στο ΟΤ1106Π από το ισχύον ρυμοτομικό σχέδιο του 1972 έπρεπε να διατηρηθεί και όχι να προταθεί ως χώρος κεντρικών λειτουργιών πόλης (ακόμη και για τη ανάπτυξη εκεί διοικητικών υπηρεσιών του Δήμου). Άλλως, θα έπρεπε να βρεθεί ισοζύγιο 12.586 τμ. και τούτο διότι όπως προβλέπεται από το άρθρο 29 του ν.2831/2000 (Α΄140), από το άρθρο 10 του ν. 3044/2002 (Α 197), την Εγκύκλιο 18/2003 του ΥΠΕΧΩΔΕ και τη νομολογία του ΣΤΕ αλλά και το άρθρο 24 του Συντάγματος δεν είναι δυνατό να επέρχεται μείωση της συνολικής επιφάνειας θεσμοθετημένων κοινόχρηστων χώρων και η υποβάθμιση των όρων διαβίωσης των κατοίκων μιας περιοχής.

Η χωρίς αιτιολόγηση εξαίρεση της εξεταζόμενης έκτασης πραγματοποιήθηκε από τους ελεύθερους χώρους - πράσινα κι όχι από άλλες χρήσεις ειδικού προορισμού ή οικοδομήσιμους χώρους.

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία