ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Άνοιξε ο δρόμος για την αξιοποίηση των δύο ακινήτων στην Α’ προβλήτα του ΟΛΘ

Τα κτίρια έχουν παραχωρηθεί στον δήμο Θεσσαλονίκης από το 2018

 05/10/2023 06:40

Άνοιξε ο δρόμος για την αξιοποίηση των δύο ακινήτων στην Α’ προβλήτα του ΟΛΘ

Δημήτρης Λαζόπουλος

Άρθηκαν τα γραφειοκρατικά εμπόδια που είχαν βάλει «φρένο» στους σχεδιασμούς του δήμου Θεσσαλονίκης για την αξιοποίηση δύο κτιρίων που βρίσκονται στην Α’ προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς η Βουλή υπερψήφισε μια σειρά ρυθμίσεων με τις οποίες επιλύονται ζητήματα χρήσης.

Πρόκειται για τα κτίρια του πρώην βρεφονηπιακού σταθμού και για την πάλαι ποτέ κατοικία του υπολιμενάρχη που είχε χτιστεί το 1939, τα οποία ο δήμος Θεσσαλονίκης ήθελε να αποκαταστήσει και να αποδώσει στους πολίτες στο πλαίσιο της παραχώρησης της Α’ προβλήτας από τον ΟΛΘ στον δήμο.

Σε ό,τι αφορά το κτίριο του πρώην βρεφονηπιακού σταθμού, παρότι είχε παραχωρηθεί στον δήμο Θεσσαλονίκης το 2018, δεν υπήρχε πλέον η δυνατότητα ανάλογης χρήσης. Με τις νέες ρυθμίσεις προβλέπεται η οριοθέτηση αυλής, απαραίτητη προϋπόθεση για την αδειοδότηση βρεφονηπιακού/παιδικού σταθμού, όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του δήμου.

Παράλληλα, με τις εν λόγω ρυθμίσεις δημιουργούνται προϋποθέσεις για την αξιοποίηση της παλιάς κατοικίας του υπολιμενάρχη. Το κτίριο, που βρίσκεται σε κακή κατάσταση και παρουσιάζει προβλήματα στατικότητας, θα ανακατασκευαστεί και θα αξιοποιηθεί προς όφελος των πολιτών, σύμφωνα με τον δήμο.

Όπως αναφέρεται στην τροποποίηση του άρθρου 6.6 της σύμβασης παραχώρησης, η «συνεχής ανεμπόδιστη κι ελεύθερη πρόσβαση του κοινού, πεζή, θα διασφαλίζεται σε όλους τους Εξαιρούμενους Χώρους του Προβλήτα Ι και στους υπαίθριους χώρους αυτού, με εξαίρεση μόνο τους ανοικτούς χώρους που απαιτούνται για τη λειτουργία του υδατοδρομίου και των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας στο κρηπίδωμα 3 καθώς και τους αστικούς χώρους που απαιτούνται για τη δημιουργία περίκλειστου αύλειου χώρου αποκλειστικής χρήσης περίπου 350 τ.μ. (ή όσης έκτασης απαιτείται από την εκάστοτε νομοθεσία για την αδειοδότηση και λειτουργία βρεφονηπιακού ή/και παιδικού σταθμού), για τις ανάγκες λειτουργίας του Κτιρίου πρώην Βρεφονηπιακού Σταθμού, του οποίου χρήστης είναι ο Δήμος Θεσσαλονίκης, σε υπαίθριο χώρο εφαπτόμενο ανατολικά του κτιρίου αυτού και του κτιρίου πρώην ναυτικής διοίκησης».

Έτοιμος σε έναν χρόνο ο βρεφονηπιακός σταθμός

«Το πιο σημαντικό είναι να τοποθετηθούν κάγκελα στον αυλόγυρο και ειδικό δάπεδο που θα πληροί τις προδιαγραφές», δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Εφραίμ Κυριζίδης, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας.

Όπως λέει ο ίδιος, για να επιτευχθεί τροποποίηση των όρων χρήσης «έγινε αγώνας μεγάλος και με τον ΟΛΘ και με την κυβέρνηση, την προηγούμενη και τη νέα» και προσθέτει: «Επιτέλους καταφέραμε να λύσουμε και αυτόν τον γρίφο και είναι πολύ σημαντικό για τη σχολική στέγη του κέντρου της πόλης».

ktirio-vrefonipiakos-paidikos-stathmos-a-provlita-olth-limani2.jpg

Το κτίριο του βρεφονηπιακού δεν είναι σε κακή κατάσταση αλλά χρειάζονται παρεμβάσεις όσον αφορά την ασφάλεια των παιδιών. «Τα ηλεκτρολογικά, τα υδραυλικά είναι σε καλή κατάσταση», ενημερώνει ο κ. Κυριζίδης.

Ακολούθως εξηγεί ότι οι παρεμβάσεις που θα απαιτηθούν θα υποδειχθούν από τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου οι οποίες έχουν ήδη πραγματοποιήσει μία πρώτη επίσκεψη και στο επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν σε εκτίμηση του κόστους. «Δεν θα είναι μεγάλο πάντως» και για αυτό θα καλυφθεί από τα ταμεία του δήμου, επισημαίνει ο αντιδήμαρχος.

Ο νέος βρεφονηπιακός σταθμός θα είναι σίγουρα έτοιμος να υποδεχθεί δεκάδες παιδιά την επόμενη σχολική χρονιά, διαβεβαιώνει ο κ. Κυριζίδης.

Η κατοικία του υπολιμενάρχη

Ο Νίκος Λιακόπουλος, γ.γ. του δήμου Θεσσαλονίκης διευκρινίζει στη «ΜτΚ» ότι «το σπίτι του υπολιμενάρχη είναι μεν ένα εμβληματικό κτίριο αλλά από την άλλη μεριά παρέμεινε ασυντήρητο για πάρα πολύ καιρό, οπότε πρώτα από όλα θα πρέπει να γίνουν ουσιαστικές μελέτες για τη συντήρησή του». Πρόθεση του δήμου είναι να γίνει διάλογος με την τοπική κοινωνία για τον τρόπο αξιοποίησης και την παράδοσή του στους κατοίκους της «με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», επισημαίνει ο κ. Λιακόπουλος και παρατηρεί ότι ο δήμος θα πρέπει να συνεργαστεί με την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων για να εκδοθούν οι άδειες που απαιτούνται στις περιπτώσεις των διατηρητέων κτιρίων.

Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποιο ώριμο σχέδιο για την αξιοποίηση του κτιρίου διότι «αν κάποιες χρήσεις απαγορεύονται, αυτόματα μπορούν να μπουν περιορισμοί» αναφέρει ο γ.γ. του δήμου.

Ιδανικό σενάριο θα ήταν ο νέος χαρακτήρας και οι χρήσεις που θα αποκτήσει το κτίριο να συνδυάζουν την ιστορία του με τη σύγχρονη παρουσία της πόλης, επισημαίνει ο κ. Λιακόπουλος.

Σε ό,τι αφορά το κόστος της αποκατάστασης του κτιρίου το οποίο έχει εγκαταλειφθεί τουλάχιστον τα τελευταία 15 χρόνια, αυτό θα προκύψει από μελέτες που θα διενεργήσουν οι τεχνικές υπηρεσίες του δήμου. Ωστόσο, καθώς το κτίριο είναι διατηρητέο, θα υπάρχει δυνατότητα εξεύρεσης πόρων από διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Η τροποποίηση των όρων χρήσης είναι μια «μεγάλη επιτυχία του Κωνσταντίνου Ζέρβα με την έννοια ότι ο ίδιος προσωπικά επιδίωξε τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θα μας δίνουν τη δυνατότητα να παρέμβουμε, καθώς η κυριότητα ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ», υποστηρίζει ο κ. Λιακόπουλος. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, τα τελευταία χρόνια η διοίκηση του δήμου προέβαινε διαρκώς σε οχλήσεις στα συναρμόδια υπουργεία και στο ΤΑΙΠΕΔ ώστε ο δήμος να πείσει το κράτος για τη σημασία της αξιοποίησης των δύο κτιρίων -και ειδικά για το γεγονός ότι δεν μπορεί ένας βρεφονηπιακός σταθμός να λειτουργεί δίπλα στο ασυντήρητο κτίριο της πρώην κατοικίας του υπολιμενάρχη.

Τέλος, ο κ. Λιακόπουλος διαβεβαιώνει ότι η επαναλειτουργία των δύο κτιρίων θα είναι από τις «απόλυτες προτεραιότητες» της διοίκησης Ζέρβα εάν αυτή επανεκλεγεί στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.

Η Φανή Γουργούρη, πρόεδρος του Σωματείου Διοικητικών Υπαλλήλων ΟΛΘ και γ.γ. της ΟΜΥΛΕ, σημειώνει στη «ΜτΚ» ότι ο βρεφονηπιακός σταθμός έκλεισε το 2011 διότι κρίθηκε ότι δεν ήταν ασφαλές το σημείο. Όταν λειτουργούσε, φιλοξενούσε περίπου 45 παιδιά λιμενικών και εργαζομένων στο λιμάνι. «Είναι σχήμα οξύμωρο το 2011 να λέμε ότι ο χώρος είναι ακατάλληλος για να λειτουργεί βρεφονηπιακός σταθμός και το 2023 να ξαναγίνεται βρεφονηπιακός», παρατηρεί η κ. Γουργούρη.

Επίσης, στο σπίτι του υπολιμενάρχη λειτουργούσαν υπηρεσίες του λιμεναρχείου και όταν το λιμενικό μετακόμισε στο κτίριο που του παραχώρησε ο ΟΛΘ εντός του λιμένος, περίπου το 2015, το σπίτι αφέθηκε στην τύχη του, σημειώνει η κ. Γουργούρη.

Η ίδια υπενθυμίζει ότι βάσει της σύμβασης ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ οι δήμοι Αμπελοκήπων-Μενεμένης και Θεσσαλονίκης λαμβάνουν ετησίως, έκαστος, το 3,5% των εσόδων του ΟΛΘ αντισταθμιστικά. Αυτό το ποσό ανέρχεται σε τουλάχιστον 1,3 εκατομμύριο ευρώ για κάθε δήμο. «Τι γίνονται αυτά τα χρήματα;» διερωτάται η κ. Γουργούρη και συμπληρώνει πως όλα αυτά τα χρόνια οι δήμοι θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν αξιοποιήσει τα κτίρια σε συνεργασία με τον ΟΛΘ. Παραπέμπει μάλιστα στο παράδειγμα της λειτουργίας του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του ΑΠΘ μέσα στην Α’ Προβλήτα. Τέλος, παρατηρεί ότι οι δήμοι θα έπρεπε να είχαν σχέδιο για την αξιοποίηση κι άλλων ανοιχτών χώρων στην Α’ και στη Β’ προβλήτα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στη 01.10.2023

Άρθηκαν τα γραφειοκρατικά εμπόδια που είχαν βάλει «φρένο» στους σχεδιασμούς του δήμου Θεσσαλονίκης για την αξιοποίηση δύο κτιρίων που βρίσκονται στην Α’ προβλήτα του Οργανισμού Λιμένος Θεσσαλονίκης, καθώς η Βουλή υπερψήφισε μια σειρά ρυθμίσεων με τις οποίες επιλύονται ζητήματα χρήσης.

Πρόκειται για τα κτίρια του πρώην βρεφονηπιακού σταθμού και για την πάλαι ποτέ κατοικία του υπολιμενάρχη που είχε χτιστεί το 1939, τα οποία ο δήμος Θεσσαλονίκης ήθελε να αποκαταστήσει και να αποδώσει στους πολίτες στο πλαίσιο της παραχώρησης της Α’ προβλήτας από τον ΟΛΘ στον δήμο.

Σε ό,τι αφορά το κτίριο του πρώην βρεφονηπιακού σταθμού, παρότι είχε παραχωρηθεί στον δήμο Θεσσαλονίκης το 2018, δεν υπήρχε πλέον η δυνατότητα ανάλογης χρήσης. Με τις νέες ρυθμίσεις προβλέπεται η οριοθέτηση αυλής, απαραίτητη προϋπόθεση για την αδειοδότηση βρεφονηπιακού/παιδικού σταθμού, όπως τονίζεται σε σχετική ανακοίνωση του δήμου.

Παράλληλα, με τις εν λόγω ρυθμίσεις δημιουργούνται προϋποθέσεις για την αξιοποίηση της παλιάς κατοικίας του υπολιμενάρχη. Το κτίριο, που βρίσκεται σε κακή κατάσταση και παρουσιάζει προβλήματα στατικότητας, θα ανακατασκευαστεί και θα αξιοποιηθεί προς όφελος των πολιτών, σύμφωνα με τον δήμο.

Όπως αναφέρεται στην τροποποίηση του άρθρου 6.6 της σύμβασης παραχώρησης, η «συνεχής ανεμπόδιστη κι ελεύθερη πρόσβαση του κοινού, πεζή, θα διασφαλίζεται σε όλους τους Εξαιρούμενους Χώρους του Προβλήτα Ι και στους υπαίθριους χώρους αυτού, με εξαίρεση μόνο τους ανοικτούς χώρους που απαιτούνται για τη λειτουργία του υδατοδρομίου και των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας στο κρηπίδωμα 3 καθώς και τους αστικούς χώρους που απαιτούνται για τη δημιουργία περίκλειστου αύλειου χώρου αποκλειστικής χρήσης περίπου 350 τ.μ. (ή όσης έκτασης απαιτείται από την εκάστοτε νομοθεσία για την αδειοδότηση και λειτουργία βρεφονηπιακού ή/και παιδικού σταθμού), για τις ανάγκες λειτουργίας του Κτιρίου πρώην Βρεφονηπιακού Σταθμού, του οποίου χρήστης είναι ο Δήμος Θεσσαλονίκης, σε υπαίθριο χώρο εφαπτόμενο ανατολικά του κτιρίου αυτού και του κτιρίου πρώην ναυτικής διοίκησης».

Έτοιμος σε έναν χρόνο ο βρεφονηπιακός σταθμός

«Το πιο σημαντικό είναι να τοποθετηθούν κάγκελα στον αυλόγυρο και ειδικό δάπεδο που θα πληροί τις προδιαγραφές», δηλώνει στη «ΜτΚ» ο Εφραίμ Κυριζίδης, αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας.

Όπως λέει ο ίδιος, για να επιτευχθεί τροποποίηση των όρων χρήσης «έγινε αγώνας μεγάλος και με τον ΟΛΘ και με την κυβέρνηση, την προηγούμενη και τη νέα» και προσθέτει: «Επιτέλους καταφέραμε να λύσουμε και αυτόν τον γρίφο και είναι πολύ σημαντικό για τη σχολική στέγη του κέντρου της πόλης».

ktirio-vrefonipiakos-paidikos-stathmos-a-provlita-olth-limani2.jpg

Το κτίριο του βρεφονηπιακού δεν είναι σε κακή κατάσταση αλλά χρειάζονται παρεμβάσεις όσον αφορά την ασφάλεια των παιδιών. «Τα ηλεκτρολογικά, τα υδραυλικά είναι σε καλή κατάσταση», ενημερώνει ο κ. Κυριζίδης.

Ακολούθως εξηγεί ότι οι παρεμβάσεις που θα απαιτηθούν θα υποδειχθούν από τις τεχνικές υπηρεσίες του δήμου οι οποίες έχουν ήδη πραγματοποιήσει μία πρώτη επίσκεψη και στο επόμενο διάστημα θα προχωρήσουν σε εκτίμηση του κόστους. «Δεν θα είναι μεγάλο πάντως» και για αυτό θα καλυφθεί από τα ταμεία του δήμου, επισημαίνει ο αντιδήμαρχος.

Ο νέος βρεφονηπιακός σταθμός θα είναι σίγουρα έτοιμος να υποδεχθεί δεκάδες παιδιά την επόμενη σχολική χρονιά, διαβεβαιώνει ο κ. Κυριζίδης.

Η κατοικία του υπολιμενάρχη

Ο Νίκος Λιακόπουλος, γ.γ. του δήμου Θεσσαλονίκης διευκρινίζει στη «ΜτΚ» ότι «το σπίτι του υπολιμενάρχη είναι μεν ένα εμβληματικό κτίριο αλλά από την άλλη μεριά παρέμεινε ασυντήρητο για πάρα πολύ καιρό, οπότε πρώτα από όλα θα πρέπει να γίνουν ουσιαστικές μελέτες για τη συντήρησή του». Πρόθεση του δήμου είναι να γίνει διάλογος με την τοπική κοινωνία για τον τρόπο αξιοποίησης και την παράδοσή του στους κατοίκους της «με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», επισημαίνει ο κ. Λιακόπουλος και παρατηρεί ότι ο δήμος θα πρέπει να συνεργαστεί με την Υπηρεσία Νεοτέρων Μνημείων για να εκδοθούν οι άδειες που απαιτούνται στις περιπτώσεις των διατηρητέων κτιρίων.

Προς το παρόν δεν υπάρχει κάποιο ώριμο σχέδιο για την αξιοποίηση του κτιρίου διότι «αν κάποιες χρήσεις απαγορεύονται, αυτόματα μπορούν να μπουν περιορισμοί» αναφέρει ο γ.γ. του δήμου.

Ιδανικό σενάριο θα ήταν ο νέος χαρακτήρας και οι χρήσεις που θα αποκτήσει το κτίριο να συνδυάζουν την ιστορία του με τη σύγχρονη παρουσία της πόλης, επισημαίνει ο κ. Λιακόπουλος.

Σε ό,τι αφορά το κόστος της αποκατάστασης του κτιρίου το οποίο έχει εγκαταλειφθεί τουλάχιστον τα τελευταία 15 χρόνια, αυτό θα προκύψει από μελέτες που θα διενεργήσουν οι τεχνικές υπηρεσίες του δήμου. Ωστόσο, καθώς το κτίριο είναι διατηρητέο, θα υπάρχει δυνατότητα εξεύρεσης πόρων από διάφορα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Η τροποποίηση των όρων χρήσης είναι μια «μεγάλη επιτυχία του Κωνσταντίνου Ζέρβα με την έννοια ότι ο ίδιος προσωπικά επιδίωξε τις νομοθετικές ρυθμίσεις που θα μας δίνουν τη δυνατότητα να παρέμβουμε, καθώς η κυριότητα ανήκει στο ΤΑΙΠΕΔ», υποστηρίζει ο κ. Λιακόπουλος. Σε αυτό το πλαίσιο μάλιστα, τα τελευταία χρόνια η διοίκηση του δήμου προέβαινε διαρκώς σε οχλήσεις στα συναρμόδια υπουργεία και στο ΤΑΙΠΕΔ ώστε ο δήμος να πείσει το κράτος για τη σημασία της αξιοποίησης των δύο κτιρίων -και ειδικά για το γεγονός ότι δεν μπορεί ένας βρεφονηπιακός σταθμός να λειτουργεί δίπλα στο ασυντήρητο κτίριο της πρώην κατοικίας του υπολιμενάρχη.

Τέλος, ο κ. Λιακόπουλος διαβεβαιώνει ότι η επαναλειτουργία των δύο κτιρίων θα είναι από τις «απόλυτες προτεραιότητες» της διοίκησης Ζέρβα εάν αυτή επανεκλεγεί στις επερχόμενες δημοτικές εκλογές.

Η Φανή Γουργούρη, πρόεδρος του Σωματείου Διοικητικών Υπαλλήλων ΟΛΘ και γ.γ. της ΟΜΥΛΕ, σημειώνει στη «ΜτΚ» ότι ο βρεφονηπιακός σταθμός έκλεισε το 2011 διότι κρίθηκε ότι δεν ήταν ασφαλές το σημείο. Όταν λειτουργούσε, φιλοξενούσε περίπου 45 παιδιά λιμενικών και εργαζομένων στο λιμάνι. «Είναι σχήμα οξύμωρο το 2011 να λέμε ότι ο χώρος είναι ακατάλληλος για να λειτουργεί βρεφονηπιακός σταθμός και το 2023 να ξαναγίνεται βρεφονηπιακός», παρατηρεί η κ. Γουργούρη.

Επίσης, στο σπίτι του υπολιμενάρχη λειτουργούσαν υπηρεσίες του λιμεναρχείου και όταν το λιμενικό μετακόμισε στο κτίριο που του παραχώρησε ο ΟΛΘ εντός του λιμένος, περίπου το 2015, το σπίτι αφέθηκε στην τύχη του, σημειώνει η κ. Γουργούρη.

Η ίδια υπενθυμίζει ότι βάσει της σύμβασης ιδιωτικοποίησης του ΟΛΘ οι δήμοι Αμπελοκήπων-Μενεμένης και Θεσσαλονίκης λαμβάνουν ετησίως, έκαστος, το 3,5% των εσόδων του ΟΛΘ αντισταθμιστικά. Αυτό το ποσό ανέρχεται σε τουλάχιστον 1,3 εκατομμύριο ευρώ για κάθε δήμο. «Τι γίνονται αυτά τα χρήματα;» διερωτάται η κ. Γουργούρη και συμπληρώνει πως όλα αυτά τα χρόνια οι δήμοι θα μπορούσαν κάλλιστα να είχαν αξιοποιήσει τα κτίρια σε συνεργασία με τον ΟΛΘ. Παραπέμπει μάλιστα στο παράδειγμα της λειτουργίας του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας του ΑΠΘ μέσα στην Α’ Προβλήτα. Τέλος, παρατηρεί ότι οι δήμοι θα έπρεπε να είχαν σχέδιο για την αξιοποίηση κι άλλων ανοιχτών χώρων στην Α’ και στη Β’ προβλήτα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στη 01.10.2023

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία