ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Αναβαθμίζεται το πολύπαθο Καπάνι

Η άλλοτε δημοτική αγορά πέρασε από χίλια κύματα μέχρι να τελεσφορήσει η προσπάθεια του Δήμου

 18/09/2022 08:35

Αναβαθμίζεται το πολύπαθο Καπάνι

Δημήτρης Λαζόπουλος

Στα χνάρια της ανακαινισμένης στοάς Μοδιάνο θέλει να βαδίσει το Καπάνι, καθώς μετά από, περίπου, 26 χρόνια κατά τα οποία δεν έχει γίνει η παραμικρή παρέμβαση, εντέλει ο δήμος Θεσσαλονίκης υπέγραψε την προηγούμενη εβδομάδα σύμβαση για την υλοποίηση σειράς παρεμβάσεων που θα την αναβαθμίσουν.

Σε λίγες ημέρες ο εργολάβος αναμένεται να ξεκινήσει τις εργασίες, οι οποίες θα εκτελούνται τμηματικά με σκοπό να μην υπάρχει όχληση στη λειτουργία της αγοράς, όπως αναφέρει στη «ΜτΚ» ο τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μήτρου. Σε αυτό το πλαίσιο, σε 18 μήνες ο εργολάβος οφείλει να παραδώσει μία διαφορετική, στην όψη, αγορά, πιο σύγχρονη και ελκυστική για ντόπιους και επισκέπτες.

Το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα «Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου», έχει αρχικό προϋπολογισμό 2,88 εκατομμύρια ευρώ, με το τελικό ποσό της σύμβασης να ανέρχεται στο 1,9 εκατ. ευρώ μετά την έκπτωση 34%. Συγχρηματοδοτείται συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και τον δήμο Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη που έχει στη διάθεσή της η «ΜτΚ», σκοπός του έργου είναι η εξασφάλιση της ομαλής και ασφαλούς όδευσης όλων των χρηστών του χώρου, η απορροή των όμβριων και αποχετευτικών υδάτων, η πρόβλεψη χώρου έκθεσης εμπορευμάτων και η δυνατότητα πρόσβασης των οχημάτων ανεφοδιασμού και έκτακτης ανάγκης.

Στο Καπάνι, το οποίο περικλείεται από τις οδούς Εγνατία, Αριστοτέλους, Ερμού και Βενιζέλου, βασικός άξονας του έργου είναι η αναβάθμιση των πεζόδρομων Μενεξέ, Βλάλη, Σολωμού, Ασκληπιού, Χαλκέων, Κυδωνιάτη, Σπανδωνή και άλλων μικρότερων.

Πιο αναλυτικά θα ανακατασκευαστούν όλοι οι πεζόδρομοι και οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας με τις νέες επιστρώσεις συνολικής επιφάνειας 6.245 τ.μ., να κατασκευάζονται από φυσικούς κυβόλιθους, τσιμεντοκυβόλιθους, τσιμεντόπλακες, χυτό διακοσμητικό σκυρόδεμα και χυτό κράσπεδο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν «όλες τις παραμέτρους που αφορούν την αντοχή, την ασφάλεια, την ιστορικότητα του χώρου, την προσβασιμότητα και το περιβάλλον».

Ταυτόχρονα, θα ανακαινιστούν όλες οι τουαλέτες και οι αποθήκες, ενώ θα η αγορά θα είναι προσβάσιμη σε ΑμεΑ.

Πέραν αυτών, σε όποιες στοές υπάρχουν αυθαίρετες κατασκευές και επικίνδυνα στέγαστρα, θα καθαιρεθούν και θα αντικατασταθούν με νέου τύπου και προδιαγραφών τις οποίες ορίζει η μελέτη. Ακόμα, θα τοποθετηθούν συστήματα ασφαλείας και ελέγχου της αγοράς και δίκτυο WiFi για τους επισκέπτες και τους καταστηματάρχες.

Την ίδια ώρα η ΕΥΑΘ αναλαμβάνει να απομακρύνει ολόκληρο το παλιό δίκτυο της αποχέτευσης, εγκαθιστώντας νέους σύγχρονους αγωγούς ακαθάρτων και όμβριων υδάτων, οι οποίοι θα ελέγχονται εύκολα και άμεσα. Επιπροσθέτως θα κατασκευαστούν ιδιωτικές συνδέσεις για νέους καταναλωτές με την κεντρική αποχέτευση ώστε να γίνεται καθολική συλλογή και αποχέτευση των υδάτων, ενώ θα αντικατασταθούν και οι υφιστάμενοι αγωγοί ύδρευσης.

Εξάλλου, το έργο προβλέπει τη διαμόρφωση διακριτικής δενδροστοιχίας με αειθαλή δέντρα viburnum lusidum.

kapani1.jpg

Το πολύπαθο παρελθόν

Το Καπάνι, ή αγορά Βλάλη όπως είναι αλλιώς γνωστή, σχεδιάστηκε μετά την πυρκαγιά του 1917 με την πρόβλεψη κατασκευής διώροφων καταστημάτων με υπόγειο και δώμα. Στο κέντρο υπήρχε πλατεία υπαίθριας αγοράς και περιμετρική στοά στα ισόγεια των κτιρίων, αλλά από το αρχικό σχέδιο του Εμπράρ έχουν οικοδομηθεί οι ακάλυπτοι χώροι των οικοδομικών τετραγώνων και έχουν διατηρηθεί μόνο οι δρόμοι.

Το 1978 ο σεισμός προκάλεσε μεγάλες ζημιές στα κτίρια. Στη συνέχεια ανακατασκευάστηκε στην πλατεία το υφιστάμενο υπόστεγο, το Καπάνι, και οικοδομήθηκαν κτίσματα στους ακάλυπτους χώρους. Το 1997, με την ευκαιρία της ανακήρυξης της Θεσσαλονίκης σε πολιτιστική πρωτεύουσα, έγιναν καλλωπιστικές παρεμβάσεις στα στέγαστρα των καταστημάτων και πεζοδρομήσεις οδών, αλλά καμία παρέμβαση ουσιαστικής αναβάθμισης της αγοράς.

Η αισιοδοξία για το μέλλον

Παράλληλα με την εργολαβία του δήμου, ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου είναι έτοιμος να ξεκινήσει διαγωνισμό ο οποίος αφορά την αντικατάσταση των στεγάστρων των καταστημάτων και τον καλλωπισμό των προσόψεων, δηλαδή τα ρολά και τις τέντες. «Τώρα που υπογράφηκε η σύμβαση, έχουμε έτοιμο τον διαγωνισμό και θα τον βγάλουμε στον αέρα», λέει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΣΕΠΙΚ, Χρήστος Νικολόπουλος. Από τις, περίπου, 180 επιχειρήσεις που λειτουργούν στο Καπάνι, οι 120 έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον με τους υπόλοιπους να έχουν προβεί ήδη σε αυτές τις καλλωπιστικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με τον κ. Νικολόπουλο. Σε κάθε περίπτωση εάν κάποιος επαγγελματίας, ενοικιαστής ή ιδιοκτήτης, εκφράσει ενδιαφέρον να ενταχθεί στο πρόγραμμα, τότε ο ΣΕΠΙΚ θα σπεύσει να ικανοποιήσει το αίτημά του, διαβεβαιώνει ο κ. Νικολόπουλος.

Στο πρακτικό κομμάτι, όπου τελειώνει τις εργασίες ο εργολάβος της σύμβασης του δήμου, θα ξεκινούν οι εργασίες στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΣΕΠΙΚ, εξηγεί ακολούθως ο ίδιος. «Από το 1997 δεν έχει γίνει τίποτα» υπενθυμίζει ο ίδιος και εκφράζει την αισιοδοξία του ότι οι επερχόμενες παρεμβάσεις θα οδηγήσουν και σε νέες πρωτοβουλίες για εκτεταμένη ανάπλαση της αγοράς. Ταυτόχρονα, ο κ. Νικολόπουλος θεωρεί ότι το Καπάνι θα προσελκύσει νέους επαγγελματίες όταν θα λάβει τη νέα όψη του, ενώ θεωρεί πως θα τονωθεί η κίνηση δεδομένου ότι το Καπάνι θα διαθέτει πλέον πιο ελκυστική όψη και πιο σύγχρονες υποδομές, αποφεύγοντας προβλήματα τους παρελθόντος και του παρόντος, όπως οι πλημμύρες κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων.

Οι εργασίες της εργολαβίας του δήμου και του διαγωνισμού του ΣΕΠΙΚ «θα κινηθούν παράλληλα», διαβεβαιώνει από την πλευρά του ο κ. Μήτρου. Η εργολαβία του δήμου εντάσσεται στη συνολικότερη προσπάθεια του Δήμου για την οικονομική ανασυγκρότηση της πόλης και παρόμοιες πρωτοβουλίες είναι οι αναπλάσεις 10 εμπορικών δρόμων και το Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου στη Γούναρη, οι εργασίες για το οποίο ήδη εκτελούνται, υπογραμμίζει ο κ. Μήτρου. Στο ίδιο πλαίσιο, ο δήμος υπέβαλε το καλοκαίρι πρόταση πέντε εκατομμυρίων ευρώ σε πρόγραμμα του υπουργείου Εσωτερικών για την αναβάθμιση οδών του κέντρου της πόλης, με τη χρηματοδότηση να αντλείται, εφόσον εγκριθεί, από το Ταμείο Ανάκαμψης.


Στα χνάρια της ανακαινισμένης στοάς Μοδιάνο θέλει να βαδίσει το Καπάνι, καθώς μετά από, περίπου, 26 χρόνια κατά τα οποία δεν έχει γίνει η παραμικρή παρέμβαση, εντέλει ο δήμος Θεσσαλονίκης υπέγραψε την προηγούμενη εβδομάδα σύμβαση για την υλοποίηση σειράς παρεμβάσεων που θα την αναβαθμίσουν.

Σε λίγες ημέρες ο εργολάβος αναμένεται να ξεκινήσει τις εργασίες, οι οποίες θα εκτελούνται τμηματικά με σκοπό να μην υπάρχει όχληση στη λειτουργία της αγοράς, όπως αναφέρει στη «ΜτΚ» ο τεχνικός σύμβουλος του δημάρχου Θεσσαλονίκης, Δημήτρης Μήτρου. Σε αυτό το πλαίσιο, σε 18 μήνες ο εργολάβος οφείλει να παραδώσει μία διαφορετική, στην όψη, αγορά, πιο σύγχρονη και ελκυστική για ντόπιους και επισκέπτες.

Το έργο εντάσσεται στο πρόγραμμα «Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου», έχει αρχικό προϋπολογισμό 2,88 εκατομμύρια ευρώ, με το τελικό ποσό της σύμβασης να ανέρχεται στο 1,9 εκατ. ευρώ μετά την έκπτωση 34%. Συγχρηματοδοτείται συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και τον δήμο Θεσσαλονίκης.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη που έχει στη διάθεσή της η «ΜτΚ», σκοπός του έργου είναι η εξασφάλιση της ομαλής και ασφαλούς όδευσης όλων των χρηστών του χώρου, η απορροή των όμβριων και αποχετευτικών υδάτων, η πρόβλεψη χώρου έκθεσης εμπορευμάτων και η δυνατότητα πρόσβασης των οχημάτων ανεφοδιασμού και έκτακτης ανάγκης.

Στο Καπάνι, το οποίο περικλείεται από τις οδούς Εγνατία, Αριστοτέλους, Ερμού και Βενιζέλου, βασικός άξονας του έργου είναι η αναβάθμιση των πεζόδρομων Μενεξέ, Βλάλη, Σολωμού, Ασκληπιού, Χαλκέων, Κυδωνιάτη, Σπανδωνή και άλλων μικρότερων.

Πιο αναλυτικά θα ανακατασκευαστούν όλοι οι πεζόδρομοι και οι δρόμοι ήπιας κυκλοφορίας με τις νέες επιστρώσεις συνολικής επιφάνειας 6.245 τ.μ., να κατασκευάζονται από φυσικούς κυβόλιθους, τσιμεντοκυβόλιθους, τσιμεντόπλακες, χυτό διακοσμητικό σκυρόδεμα και χυτό κράσπεδο, λαμβάνοντας υπ’ όψιν «όλες τις παραμέτρους που αφορούν την αντοχή, την ασφάλεια, την ιστορικότητα του χώρου, την προσβασιμότητα και το περιβάλλον».

Ταυτόχρονα, θα ανακαινιστούν όλες οι τουαλέτες και οι αποθήκες, ενώ θα η αγορά θα είναι προσβάσιμη σε ΑμεΑ.

Πέραν αυτών, σε όποιες στοές υπάρχουν αυθαίρετες κατασκευές και επικίνδυνα στέγαστρα, θα καθαιρεθούν και θα αντικατασταθούν με νέου τύπου και προδιαγραφών τις οποίες ορίζει η μελέτη. Ακόμα, θα τοποθετηθούν συστήματα ασφαλείας και ελέγχου της αγοράς και δίκτυο WiFi για τους επισκέπτες και τους καταστηματάρχες.

Την ίδια ώρα η ΕΥΑΘ αναλαμβάνει να απομακρύνει ολόκληρο το παλιό δίκτυο της αποχέτευσης, εγκαθιστώντας νέους σύγχρονους αγωγούς ακαθάρτων και όμβριων υδάτων, οι οποίοι θα ελέγχονται εύκολα και άμεσα. Επιπροσθέτως θα κατασκευαστούν ιδιωτικές συνδέσεις για νέους καταναλωτές με την κεντρική αποχέτευση ώστε να γίνεται καθολική συλλογή και αποχέτευση των υδάτων, ενώ θα αντικατασταθούν και οι υφιστάμενοι αγωγοί ύδρευσης.

Εξάλλου, το έργο προβλέπει τη διαμόρφωση διακριτικής δενδροστοιχίας με αειθαλή δέντρα viburnum lusidum.

kapani1.jpg

Το πολύπαθο παρελθόν

Το Καπάνι, ή αγορά Βλάλη όπως είναι αλλιώς γνωστή, σχεδιάστηκε μετά την πυρκαγιά του 1917 με την πρόβλεψη κατασκευής διώροφων καταστημάτων με υπόγειο και δώμα. Στο κέντρο υπήρχε πλατεία υπαίθριας αγοράς και περιμετρική στοά στα ισόγεια των κτιρίων, αλλά από το αρχικό σχέδιο του Εμπράρ έχουν οικοδομηθεί οι ακάλυπτοι χώροι των οικοδομικών τετραγώνων και έχουν διατηρηθεί μόνο οι δρόμοι.

Το 1978 ο σεισμός προκάλεσε μεγάλες ζημιές στα κτίρια. Στη συνέχεια ανακατασκευάστηκε στην πλατεία το υφιστάμενο υπόστεγο, το Καπάνι, και οικοδομήθηκαν κτίσματα στους ακάλυπτους χώρους. Το 1997, με την ευκαιρία της ανακήρυξης της Θεσσαλονίκης σε πολιτιστική πρωτεύουσα, έγιναν καλλωπιστικές παρεμβάσεις στα στέγαστρα των καταστημάτων και πεζοδρομήσεις οδών, αλλά καμία παρέμβαση ουσιαστικής αναβάθμισης της αγοράς.

Η αισιοδοξία για το μέλλον

Παράλληλα με την εργολαβία του δήμου, ο Σύλλογος Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου είναι έτοιμος να ξεκινήσει διαγωνισμό ο οποίος αφορά την αντικατάσταση των στεγάστρων των καταστημάτων και τον καλλωπισμό των προσόψεων, δηλαδή τα ρολά και τις τέντες. «Τώρα που υπογράφηκε η σύμβαση, έχουμε έτοιμο τον διαγωνισμό και θα τον βγάλουμε στον αέρα», λέει στη «ΜτΚ» ο πρόεδρος του ΣΕΠΙΚ, Χρήστος Νικολόπουλος. Από τις, περίπου, 180 επιχειρήσεις που λειτουργούν στο Καπάνι, οι 120 έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον με τους υπόλοιπους να έχουν προβεί ήδη σε αυτές τις καλλωπιστικές παρεμβάσεις, σύμφωνα με τον κ. Νικολόπουλο. Σε κάθε περίπτωση εάν κάποιος επαγγελματίας, ενοικιαστής ή ιδιοκτήτης, εκφράσει ενδιαφέρον να ενταχθεί στο πρόγραμμα, τότε ο ΣΕΠΙΚ θα σπεύσει να ικανοποιήσει το αίτημά του, διαβεβαιώνει ο κ. Νικολόπουλος.

Στο πρακτικό κομμάτι, όπου τελειώνει τις εργασίες ο εργολάβος της σύμβασης του δήμου, θα ξεκινούν οι εργασίες στο πλαίσιο του διαγωνισμού του ΣΕΠΙΚ, εξηγεί ακολούθως ο ίδιος. «Από το 1997 δεν έχει γίνει τίποτα» υπενθυμίζει ο ίδιος και εκφράζει την αισιοδοξία του ότι οι επερχόμενες παρεμβάσεις θα οδηγήσουν και σε νέες πρωτοβουλίες για εκτεταμένη ανάπλαση της αγοράς. Ταυτόχρονα, ο κ. Νικολόπουλος θεωρεί ότι το Καπάνι θα προσελκύσει νέους επαγγελματίες όταν θα λάβει τη νέα όψη του, ενώ θεωρεί πως θα τονωθεί η κίνηση δεδομένου ότι το Καπάνι θα διαθέτει πλέον πιο ελκυστική όψη και πιο σύγχρονες υποδομές, αποφεύγοντας προβλήματα τους παρελθόντος και του παρόντος, όπως οι πλημμύρες κατά τη διάρκεια έντονων καιρικών φαινομένων.

Οι εργασίες της εργολαβίας του δήμου και του διαγωνισμού του ΣΕΠΙΚ «θα κινηθούν παράλληλα», διαβεβαιώνει από την πλευρά του ο κ. Μήτρου. Η εργολαβία του δήμου εντάσσεται στη συνολικότερη προσπάθεια του Δήμου για την οικονομική ανασυγκρότηση της πόλης και παρόμοιες πρωτοβουλίες είναι οι αναπλάσεις 10 εμπορικών δρόμων και το Ανοιχτό Κέντρο Εμπορίου στη Γούναρη, οι εργασίες για το οποίο ήδη εκτελούνται, υπογραμμίζει ο κ. Μήτρου. Στο ίδιο πλαίσιο, ο δήμος υπέβαλε το καλοκαίρι πρόταση πέντε εκατομμυρίων ευρώ σε πρόγραμμα του υπουργείου Εσωτερικών για την αναβάθμιση οδών του κέντρου της πόλης, με τη χρηματοδότηση να αντλείται, εφόσον εγκριθεί, από το Ταμείο Ανάκαμψης.


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία