Μονόλογοι

Θεσσαλονίκη: Ο νέος μητροπολιτικός φορέας, η κατά 33% αύξηση των διοδίων της Εγνατίας και η αφύπνιση Ζέρβα. Γράφει ο Σαλονικιός

16/01/2024 11:01

Κατά τη θητεία του στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών η οποία έληξε άδοξα την αποφράδα ημέρα του δυστυχήματος των Τεμπών, ο Κώστας Καραμανλής είχε επισκεφθεί ελάχιστες φορές τη Θεσσαλονίκη. Συνήθως περνούσε απ' έξω, καθ' οδόν προς την εκλογική του περιφέρεια, τις Σέρρες. Αντιθέτως, ο νυν υπουργός Χρήστος Σταϊκούρας έρχεται πολύ συχνά στην πόλη και φαίνεται να ασχολείται ζεστά με τις πάρα πολλές εκκρεμότητες που παρέλαβε από την τετραετή πολιτική αγρανάπαυση του προκατόχου του. Χθες ήταν ξανά στη Θεσσαλονίκη, μαζί με την υφυπουργό Μεταφορών Χριστίνα Αλεξοπούλου με την οποία είχαν συναντήσεις με τις ηγεσίες του ΟΑΣΘ και του ΟΣΕΘ και με τον υφυπουργό Υποδομών Νίκο Ταχιάο με τον οποίο επισκέφθηκαν την Εγνατία Οδό ΑΕ.

Τι μάθαμε από τη χθεσινή παρουσία της ηγεσίας του ΥΠΟΜΕ; Μάθαμε κατ' αρχάς ότι τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία θα μπουν στις αστικές γραμμές μέσα στον προσεχή Απρίλιο, νωρίτερα απ' ότι τα 140 της Αθήνας. Όπως σας είχα ενημερώσει προ ημερών, τα λεωφορεία θα βρίσκονται στην πόλη στο τέλος Φεβρουαρίου και αφού ολοκληρωθούν τα διαδικαστικά (εκτελωνισμός, έκδοση πινακίδων κ.λπ.) θα βγουν στους δρόμους. Η Θεσσαλονίκη τα παραλαμβάνει νωρίτερα καθώς οι κινέζοι τα έστειλαν με διαφορετικό πλοίο σε σχέση με τα 140 της Αθήνας. Το πρώτο καράβι θα έρθει μέσω Ερυθράς Θάλασσας και Σουέζ, εάν δεν σκαλώσει στους Χούθι, ενώ αυτό με το φορτίο των Αθηνών θα κάνει τον γύρο από Νότια Αφρική.

Το ερώτημα βεβαίως είναι ποιος θα οδηγήσει αυτά τα ολοκαίνουργια λεωφορεία καθώς για τα 110 οχήματα απαιτούνται περίπου άλλοι 150 οδηγοί. Η απάντηση που έλαβα από αρμόδια χείλη είναι ότι γι' αυτά τα λεωφορεία θα επιλεγούν οι απαιτούμενοι οδηγοί από τους ήδη υπάρχοντες, θα εκπαιδευτούν και θα πιάσουν τιμόνι. Άρα, μην υπολογίζετε ότι ο διαθέσιμος στόλος θα είναι συν 110 οχήματα. Όπως μου μεταφέρεται ο στόχος του ΟΑΣΘ είναι να καταφέρει να βγάλει στους δρόμους περί τα 330 λεωφορεία έναντι 368 που προβλέπεται στο πρόγραμμα. Χθες, για πρώτη φορά έπειτα από σχεδόν δύο χρόνια, ξεπέρασαν τα 300 (βγήκαν 305). Άρα, τα 110 ηλεκτρικά οχήματα θα αντικαταστήσουν προφανώς κάποια από τα παλαιότερα που ταλαιπωρούν σήμερα τεχνίτες, οδηγούς και επιβατικό κοινό.

Το δεύτερο που μάθαμε είναι ότι το υπουργείο σκοπεύει να συγκροτήσει έναν μητροπολιτικό φορέα ο οποίος θα ρυθμίζει όλα τα θέματα που σχετίζονται με τις μεταφορές στην περιφερειακή ενότητα Θεσσαλονίκης. Δηλαδή, θέματα που έχουν να κάνουν ΟΑΣΘ, Μετρό, ΚΤΕΛ, λεωφορειολωρίδες, φωτεινούς σηματοδότες, τροφοδοσία της αγοράς κ.ο.κ. Σε αυτόν θα συμμετάσχουν ο ΟΣΕΘ, ο ΟΑΣΘ, οι δήμοι, η περιφέρεια κ.ά. Μακάρι να προχωρήσει αυτός ο σχεδιασμός γιατί, όπως έχουμε επισημάνει επανειλημμένως, η απουσία αυτού του φορέα δημιουργεί τεράστια προβλήματα καθώς ο καθένας κάνει ό,τι του κατέβει, χωρίς καμία συνεργασία και συνεννόηση.

Τέλος, μάθαμε, ότι το αργότερο ως το Πάσχα, θα έχει ολοκληρωθεί η πολύπαθη διαδικασία της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού ΑΕ στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) - Egis Projects (25%) η οποία έχει ανακηρυχθεί εδώ και πολύ καιρό προσωρινός ανάδοχος. Εγώ διατηρώ, πάντως, επιφυλάξεις καθώς, όπως ειπώθηκε ξανά χθες, “η διαδικασία βρίσκεται στην τελική ευθεία”, το μήκος της οποίας όμως, παραμένει απροσδιόριστο.

Σύμφωνα με όσα ειπώθηκαν στη χθεσινή σύσκεψη στα γραφεία της Εγνατίας, έχουν απομείνει μερικές ακόμη εκκρεμότητες προκειμένου να ολοκληρωθεί η παραχώρηση. Κάποιες αφορούν την εταιρεία (κατασκευή πλευρικών διοδίων σε Χαλάστρα και Πολύκαστρο, αδειοδότηση πέντε σηράγγων για τη διέλευση επικίνδυνων φορτίων κ.λπ.), κάποιες άλλες αφορούν την Πολιτεία. Η σοβαρότερη εξ αυτών είναι η αύξηση στην τιμή των διοδίων καθώς η χιλιομετρική αποζημίωση θα ανέλθει στα 0,04 ευρώ ανά χλμ., από 0,03 ευρώ/χλμ. που είναι σήμερα, δηλαδή συν 33,3%. Μάλιστα μετά ένα, δύο χρόνια η τιμή θα φτάσει στα 0,05 ευρώ/χλμ. Βοήθειά μας.

Αφυπνίστηκε

Η υπόθεση του FlyOver, και ειδικότερα οι επιπτώσεις που θα είχε στην πόλη μόλις ξεκινούσαν οι εργασίες κατασκευής του απασχολούσε τη Θεσσαλονίκη ήδη από την άνοιξη του 2023. Παρόλα αυτά, η τότε διοίκηση του δήμου δεν το αξιολόγησε ως σημαντικό ζήτημα για την πόλη ώστε να αναλάβει την πρωτοβουλία ενός δημόσιου διαλόγου με σκοπό την έγκαιρη ανάληψη δράσεων για τον περιορισμό των κυκλοφοριακών επιπτώσεων που πλέον ζούμε στην καθημερινότητά μας. Και τώρα, που πέρασε στην αντιπολίτευση, η παράταξη του Κωνσταντίνου Ζέρβα συνειδητοποίησε αίφνης ότι, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή της, «η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, οφείλει να προχωρήσει το συντομότερο δυνατόν σε μια ευρεία συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο, που θα αποσκοπεί, όχι στην επανάληψη διαπιστώσεων για το πρόβλημα, αλλά στην κατάθεση και στην κατά το δυνατόν ομόφωνη υποστήριξη συγκεκριμένων προτάσεων για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων από τη διαδικασία κατασκευής ενός καθ` όλα αναγκαίου έργου για τη Θεσσαλονίκη».

Και μην νομίσετε ότι πρόκειται για δική της ιδέα. Απλώς έσπευσε να συρθεί πίσω από την πρωτοβουλία που ανέλαβε η παράταξη «Η Πόλη Ανάποδα» η οποία είναι η επισπεύδουσα, ζητώντας έκτακτη, ειδική συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου γι’ αυτό ειδικά το θέμα. Είμαι περίεργος να δω με τί προτάσεις θα προσέλθει στη συζήτηση ο τέως δήμαρχος διότι όσο ήταν εν ενεργεία το μόνο που έκανε ήταν να ευθυγραμμίζεται αναντίρρητα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς.

Κατόπιν ενεργειών μου

Είχατε ακούσει ποτέ για κάποιο έργο που αφορά στη “λειτουργική διασύνδεση του περιαστικού δάσους του Σέιχ Σου με το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης”; Ομολογώ πως το είδα χθες, για πρώτη φορά στο δελτίο Τύπου το οποίο εξέδωσε ο υφυπουργός Μακεδονίας Θράκης Στάθης Κωνσταντινίδης μετά τη συνάντηση που είχε με τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Θεόδωρο Σκυλακάκη. Σύμφωνα με τον κοζανίτη πολιτικό η περί ου ο λόγος “διασύνδεση” ήταν μεταξύ των θεμάτων που συζήτησαν με τον υπουργό. Σύμφωνα με τον ίδιο η διασύνδεση του Σέιχ Σου με το παραλιακό μέτωπο της Θεσσαλονίκης θα γίνει “μέσω του αισθητικού και λειτουργικού ανασχεδιασμού των υποδομών αναψυχής (αισθητήρες για πυρκαγιές, χώροι αναψυχής, πεζογέφυρες, πεζοδιάδρομοι, ποδηλατόδρομοι, χώροι πρασίνου κλπ.), με τη σύμπραξη του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, του Υφυπουργείου Μακεδονίας και Θράκης και φορέων της Θεσσαλονίκης”. Τώρα, τι ακριβώς σημαίνουν όλα αυτά, ποιος τα μελέτησε, ποιος θα τα χρηματοδοτήσει, πότε θα γίνουν, μην με ρωτάτε, ό,τι (δεν) καταλάβατε εσείς, κατάλαβα κι εγώ.

Αντιθέτως, ο υφυπουργός ήταν πολύ συγκεκριμένος σε ό,τι αφορούσε ζητήματα της εκλογικής του περιφέρειας. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε στο δελτίο Τύπου, συζήτησε με τον Σκυλακάκη το θέμα “της χρηματοδότησης από το ΥΠΕΝ της εγκατάστασης δικτύων συμπιεσμένου φυσικού αερίου σε μεταφερόμενη μορφή, στους Δήμους Βοΐου, Σερβίων και Βελβεντού” καθώς και “τη διασφάλιση της τροφοδοσίας των συστημάτων τηλεθέρμανσης των δήμων της Δυτικής Μακεδονίας”. Ή, όπως λέγανε παλαιότερα “κατόπιν ενεργειών μου...”.



O Σαλονικιός