Θεσσαλονίκη: Κολλημένος εδώ και ενάμιση χρόνο ο δρόμος που θα οδηγεί στο παιδιατρικό νοσοκομείο
16/05/2024 07:00
16/05/2024 07:00
Νεότερα στοιχεία όσον αφορά την πορεία κατασκευής του πανεπιστημιακού παιδιατρικού νοσοκομείου στο Φίλυρο πρόκειται να παρουσιαστούν κατά τη σημερινή ενημερωτική συνάντηση την οποία διοργανώνει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος που χρηματοδοτεί το έργο, στις 6 το απόγευμα στο δημοτικό γυμναστήριο της κοινότητας. Σύμφωνα με προ ημερών δηλώσεις της υπεύθυνης Διεύθυνσης της Διεθνούς Πρωτοβουλίας για την Υγεία του ΙΣΝ, Ελιάννας Κονιάλη (TV100) το νοσοκομείο πρόκειται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2026, περίπου έναν χρόνο μετά, σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα εξαιτίας των καθυστερήσεων που σημειώθηκαν κατά τη διαδικασία επιλογής του αναδόχου.
Πέρα, όμως, από την κατασκευή του νοσοκομείου το ενδιαφέρον εστιάζεται και στη σύνδεσή του με το βασικό οδικό δίκτυο, κυρίως με την ΠΑΘΕ και την περιφερειακή οδό. Για το θέμα αυτό έχουν υπάρξει αρκετές συζητήσεις κατά το πρόσφατο παρελθόν, έχουν παρουσιαστεί προτάσεις και έχουν εκφραστεί πολλές επιφυλάξεις και αντιρρήσεις για την τελική απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που προέκρινε η πρόσβαση προς το νοσοκομείο να γίνεται μέσω της υφιστάμενης οδού που συνδέει την περιφερειακή οδό με το Φίλυρο στην οποία θα γίνουν βελτιωτικές παρεμβάσεις. Όμως και αυτή η λύση παρουσίασε πολλά προβλήματα με αποτέλεσμα το έργο το οποίο θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί, ουσιαστικά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
Συγκεκριμένα, η σύμβαση με την ανάδοσο εταιρεία ΔΙΟΝ ΑΒΕΤΕ είχε υπογραφεί στις 7 Οκτωβρίου 2022 με χρόνο ολοκλήρωσης 18 μήνες, δηλαδή το αργότερο έως τον Απρίλιο του 2024. Όμως, μόλις πριν από λίγες εβδομάδες εμφανίστηκαν τα πρώτα μηχανήματα, έγιναν κάποιες κοπές τριών, τεσσάρων δέντρων και πέραν αυτού ουδέν. Ενδιαμέσως, τον Απρίλιο του 2023, λίγες εβδομάδες πριν από τις εθνικές εκλογές, είχε τοποθετηθεί πινακίδα που ενημέρωνε για την έναρξη των εργασιών οι οποίες ωστόσο δεν ξεκίνησαν ποτέ. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του αναδόχου Ευγένιο Διονυσόπουλο ο λόγος αυτής της μεγάλης καθυστέρησης ήταν τα σοβαρά προβλήματα που είχε η μελέτη οδοποιίας η οποία εκπονήθηκε με ευθύνη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως εξήγησε ο κ. Διονυσόπουλος μιλώντας στο makthes.gr “η μελέτη ήταν πρόχειρη καθώς απουσίαζαν σημαντικά στοιχεία του έργου, όπως τρία τούνελ για τη διευθέτηση των νερών του ρέματος, η προμήθεια και τοποθέτηση μετασχηματιστών μέσης τάσης κ.ο.κ. Εμείς εντοπίσαμε τα λάθη και ζητήσαμε να γίνουν αυτές οι αλλαγές προκειμένου να μπορέσει να υλοποιηθεί το έργο. Αυτή η διαδικασία πήρε δυστυχώς πολύ χρόνο”. Σύμφωνα με τον ίδιο, μόλις την περασμένη εβδομάδα, στις 10 Μαΐου, υπογράφηκε και η προαίρεση με όλες αυτές τις αλλαγές. Επίσης, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του αναδόχου, “μόλις ξεκίνησε το έργο πριν από δύο μήνες, σταμάτησε εκ νέου επειδή περιμένουμε την έγκριση του Δασαρχείου για να συνεχίσουμε. Έχουμε φτάσει ως και στο υπουργείο για να μπορέσουμε να πάρουμε την άδεια, αλλά ακόμη τίποτε”. Πάντως, ο κ. Διονυσόπουλος δηλώνει ότι “εάν δεν υπάρξουν άλλα απρόοπτα το έργο θα ολοκληρωθεί ως τον Φεβρουάριο του 2025, δηλαδή σχεδόν ένα χρόνο πριν από την ολοκλήρωση της κατασκευής του νοσοκομείου. Εμείς, εάν δεν μας βάλουν άλλα εμπόδια, μπορούμε να τελειώσουμε το δρόμο ακόμη και ως το τέλος του 2024”.
Τα προβλήματα αυτά όσον αφορά την οδική πρόσβαση στο παιδιατρικό νοσοκομείο είχαν εντοπίσει σε ανύποπτο χρόνο, ήδη από το 2020 οι δήμαρχοι της περιοχής. Μάλιστα τα είχαν κοινοποιήσει προς το υπουργείο, τα κόμματα, τους βουλευτές κ.ο.κ. Συγκεκριμένα, σε κοινό υπόμνημά τους τον Δεκέμβριο του 2020, το οποίο συνυπογράφει και ο μητροπολίτης Νεαπόλεως Σταυρουπόλεως Βαρνάβας, οι δήμαρχοι Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης και ο τότε δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης προβαίνουν σε μια σειρά από παρατηρήσεις, καταθέτοντας παράλληλα και συγκεκριμένες προτάσεις.
Ειδικότερα, επισήμαναν ότι “το υφιστάμενο δίκτυο είναι πεπαλαιωμένο, κάκιστο και επί πολλά χρόνια ασυντήρητο”. Επίσης, «η διαδρομή από τα Πεύκα είναι ανηφορική, με επικίνδυνες κλειστές στροφές, με μηδενική ορατότητα”. Ανέφεραν παράλληλα ότι «σύμφωνα με ασφαλείς εκτιμήσεις το 70% - 80% των ανθρώπων που θα προσέρχονται στο νέο νοσοκομείο θα προέρχεται από τη Λεωφόρο Ανδρέα Παπανδρέου, τον άξονα ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό μέσω της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, ακολουθώντας από τον κόμβο Κ6 τη διαδρομή Λεωφόρος Γ. Παπανικολάου – στροφή Φιλύρου / Ορφέως – Κωνσταντινουπόλεως. Το άλλο 20% - 30% των προσερχομένων θα προέρχεται από την ανατολική και βορειοανατολική Θεσσαλονίκη, από τις περιοχές του Πανοράματος και του Ασβεστοχωρίου, μέσω της Λεωφόρου Γ. Παπανικολάου, που διασχίζει τον οικισμό των Πεύκων, και της οδού Κωνσταντινουπόλεως». Για όλους αυτούς τους λόγους ζητούσαν, για την ασφαλέστερη και ταχύτερη πρόσβαση πολιτών και ασθενοφόρων στο νοσοκομείο “να υπάρξει άμεσος και συνολικός ανασχεδιασμός και υλοποίηση έργων και παρεμβάσεων στους οδικούς άξονες που οδηγούν στην περιοχή του Φιλύρου”.
Πρότειναν δε, επτά σημαντικά έργα υποδομής:
1. Ανακατασκευή και ανάπλαση της Λεωφόρου Ανδρέα Παπανδρέου και πεζοδρομίων, και της Λεωφόρου Γεωργίου Παπανικολάου.
2. Διαπλάτυνση της οδού Ορφέως από τη στροφή Φιλύρου έως την οδό Κωνσταντινουπόλεως με κατασκευή ανισόπεδου κόμβου.
3. Διαπλάτυνση της οδού Κωνσταντινουπόλεως.
4. Ανακατασκευή, διάνοιξη και βελτίωση της οδού από το 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο και το Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» προς την οδό Κωνσταντινουπόλεως.
5. Βελτίωση της παλιάς οδικής σύνδεσης Ν. Ευκαρπίας – Φιλύρου.
6. Κατασκευή και διαμόρφωση ασφαλών πεζοδρομίων.
7. Κατασκευή νέου ολοκληρωμένου ανισόπεδου κόμβου στη θέση Κ6.
Σε δηλώσεις του στο makthes.gr ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών τονίζει ότι “το έργο που προωθεί το υπουργείο είναι ανεπαρκές και δεν εγγυάται την γρήγορη και ασφαλή πρόσβαση στο νοσοκομείο. Πρόκειται για κάποιες σημειακού τύπου παρεμβάσεις που δεν λύνουν όμως τα μεγάλα προβλήματα που έχει ο συγκεκριμένος δρόμος. Εμείς, οι τρεις δήμαρχοι και ο μητροπολίτης κ. Βαρνάβας έχουμε καταθέσει εγκαίρως τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις μας. Δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε. Θα επιμείνουμε, θα τις επαναφέρουμε ώστε να γίνουν τα έργα που πρέπει για να υπάρξει καλή και ασφαλής πρόσβαση των πολιτών, των ασθενοφόρων και των εργαζομένων στο νέο νοσοκομείο”.
Νεότερα στοιχεία όσον αφορά την πορεία κατασκευής του πανεπιστημιακού παιδιατρικού νοσοκομείου στο Φίλυρο πρόκειται να παρουσιαστούν κατά τη σημερινή ενημερωτική συνάντηση την οποία διοργανώνει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος που χρηματοδοτεί το έργο, στις 6 το απόγευμα στο δημοτικό γυμναστήριο της κοινότητας. Σύμφωνα με προ ημερών δηλώσεις της υπεύθυνης Διεύθυνσης της Διεθνούς Πρωτοβουλίας για την Υγεία του ΙΣΝ, Ελιάννας Κονιάλη (TV100) το νοσοκομείο πρόκειται να είναι έτοιμο στις αρχές του 2026, περίπου έναν χρόνο μετά, σε σχέση με το αρχικό χρονοδιάγραμμα εξαιτίας των καθυστερήσεων που σημειώθηκαν κατά τη διαδικασία επιλογής του αναδόχου.
Πέρα, όμως, από την κατασκευή του νοσοκομείου το ενδιαφέρον εστιάζεται και στη σύνδεσή του με το βασικό οδικό δίκτυο, κυρίως με την ΠΑΘΕ και την περιφερειακή οδό. Για το θέμα αυτό έχουν υπάρξει αρκετές συζητήσεις κατά το πρόσφατο παρελθόν, έχουν παρουσιαστεί προτάσεις και έχουν εκφραστεί πολλές επιφυλάξεις και αντιρρήσεις για την τελική απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, που προέκρινε η πρόσβαση προς το νοσοκομείο να γίνεται μέσω της υφιστάμενης οδού που συνδέει την περιφερειακή οδό με το Φίλυρο στην οποία θα γίνουν βελτιωτικές παρεμβάσεις. Όμως και αυτή η λύση παρουσίασε πολλά προβλήματα με αποτέλεσμα το έργο το οποίο θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί, ουσιαστικά δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
Συγκεκριμένα, η σύμβαση με την ανάδοσο εταιρεία ΔΙΟΝ ΑΒΕΤΕ είχε υπογραφεί στις 7 Οκτωβρίου 2022 με χρόνο ολοκλήρωσης 18 μήνες, δηλαδή το αργότερο έως τον Απρίλιο του 2024. Όμως, μόλις πριν από λίγες εβδομάδες εμφανίστηκαν τα πρώτα μηχανήματα, έγιναν κάποιες κοπές τριών, τεσσάρων δέντρων και πέραν αυτού ουδέν. Ενδιαμέσως, τον Απρίλιο του 2023, λίγες εβδομάδες πριν από τις εθνικές εκλογές, είχε τοποθετηθεί πινακίδα που ενημέρωνε για την έναρξη των εργασιών οι οποίες ωστόσο δεν ξεκίνησαν ποτέ. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του αναδόχου Ευγένιο Διονυσόπουλο ο λόγος αυτής της μεγάλης καθυστέρησης ήταν τα σοβαρά προβλήματα που είχε η μελέτη οδοποιίας η οποία εκπονήθηκε με ευθύνη του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως εξήγησε ο κ. Διονυσόπουλος μιλώντας στο makthes.gr “η μελέτη ήταν πρόχειρη καθώς απουσίαζαν σημαντικά στοιχεία του έργου, όπως τρία τούνελ για τη διευθέτηση των νερών του ρέματος, η προμήθεια και τοποθέτηση μετασχηματιστών μέσης τάσης κ.ο.κ. Εμείς εντοπίσαμε τα λάθη και ζητήσαμε να γίνουν αυτές οι αλλαγές προκειμένου να μπορέσει να υλοποιηθεί το έργο. Αυτή η διαδικασία πήρε δυστυχώς πολύ χρόνο”. Σύμφωνα με τον ίδιο, μόλις την περασμένη εβδομάδα, στις 10 Μαΐου, υπογράφηκε και η προαίρεση με όλες αυτές τις αλλαγές. Επίσης, σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του αναδόχου, “μόλις ξεκίνησε το έργο πριν από δύο μήνες, σταμάτησε εκ νέου επειδή περιμένουμε την έγκριση του Δασαρχείου για να συνεχίσουμε. Έχουμε φτάσει ως και στο υπουργείο για να μπορέσουμε να πάρουμε την άδεια, αλλά ακόμη τίποτε”. Πάντως, ο κ. Διονυσόπουλος δηλώνει ότι “εάν δεν υπάρξουν άλλα απρόοπτα το έργο θα ολοκληρωθεί ως τον Φεβρουάριο του 2025, δηλαδή σχεδόν ένα χρόνο πριν από την ολοκλήρωση της κατασκευής του νοσοκομείου. Εμείς, εάν δεν μας βάλουν άλλα εμπόδια, μπορούμε να τελειώσουμε το δρόμο ακόμη και ως το τέλος του 2024”.
Τα προβλήματα αυτά όσον αφορά την οδική πρόσβαση στο παιδιατρικό νοσοκομείο είχαν εντοπίσει σε ανύποπτο χρόνο, ήδη από το 2020 οι δήμαρχοι της περιοχής. Μάλιστα τα είχαν κοινοποιήσει προς το υπουργείο, τα κόμματα, τους βουλευτές κ.ο.κ. Συγκεκριμένα, σε κοινό υπόμνημά τους τον Δεκέμβριο του 2020, το οποίο συνυπογράφει και ο μητροπολίτης Νεαπόλεως Σταυρουπόλεως Βαρνάβας, οι δήμαρχοι Πυλαίας Χορτιάτη Ιγνάτιος Καϊτεζίδης, Νεάπολης Συκεών Σίμος Δανιηλίδης και ο τότε δήμαρχος Παύλου Μελά Δημήτρης Δεμουρτζίδης προβαίνουν σε μια σειρά από παρατηρήσεις, καταθέτοντας παράλληλα και συγκεκριμένες προτάσεις.
Ειδικότερα, επισήμαναν ότι “το υφιστάμενο δίκτυο είναι πεπαλαιωμένο, κάκιστο και επί πολλά χρόνια ασυντήρητο”. Επίσης, «η διαδρομή από τα Πεύκα είναι ανηφορική, με επικίνδυνες κλειστές στροφές, με μηδενική ορατότητα”. Ανέφεραν παράλληλα ότι «σύμφωνα με ασφαλείς εκτιμήσεις το 70% - 80% των ανθρώπων που θα προσέρχονται στο νέο νοσοκομείο θα προέρχεται από τη Λεωφόρο Ανδρέα Παπανδρέου, τον άξονα ΠΑΘΕ και την Εγνατία Οδό μέσω της περιφερειακής οδού Θεσσαλονίκης, ακολουθώντας από τον κόμβο Κ6 τη διαδρομή Λεωφόρος Γ. Παπανικολάου – στροφή Φιλύρου / Ορφέως – Κωνσταντινουπόλεως. Το άλλο 20% - 30% των προσερχομένων θα προέρχεται από την ανατολική και βορειοανατολική Θεσσαλονίκη, από τις περιοχές του Πανοράματος και του Ασβεστοχωρίου, μέσω της Λεωφόρου Γ. Παπανικολάου, που διασχίζει τον οικισμό των Πεύκων, και της οδού Κωνσταντινουπόλεως». Για όλους αυτούς τους λόγους ζητούσαν, για την ασφαλέστερη και ταχύτερη πρόσβαση πολιτών και ασθενοφόρων στο νοσοκομείο “να υπάρξει άμεσος και συνολικός ανασχεδιασμός και υλοποίηση έργων και παρεμβάσεων στους οδικούς άξονες που οδηγούν στην περιοχή του Φιλύρου”.
Πρότειναν δε, επτά σημαντικά έργα υποδομής:
1. Ανακατασκευή και ανάπλαση της Λεωφόρου Ανδρέα Παπανδρέου και πεζοδρομίων, και της Λεωφόρου Γεωργίου Παπανικολάου.
2. Διαπλάτυνση της οδού Ορφέως από τη στροφή Φιλύρου έως την οδό Κωνσταντινουπόλεως με κατασκευή ανισόπεδου κόμβου.
3. Διαπλάτυνση της οδού Κωνσταντινουπόλεως.
4. Ανακατασκευή, διάνοιξη και βελτίωση της οδού από το 424 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο και το Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» προς την οδό Κωνσταντινουπόλεως.
5. Βελτίωση της παλιάς οδικής σύνδεσης Ν. Ευκαρπίας – Φιλύρου.
6. Κατασκευή και διαμόρφωση ασφαλών πεζοδρομίων.
7. Κατασκευή νέου ολοκληρωμένου ανισόπεδου κόμβου στη θέση Κ6.
Σε δηλώσεις του στο makthes.gr ο δήμαρχος Νεάπολης Συκεών τονίζει ότι “το έργο που προωθεί το υπουργείο είναι ανεπαρκές και δεν εγγυάται την γρήγορη και ασφαλή πρόσβαση στο νοσοκομείο. Πρόκειται για κάποιες σημειακού τύπου παρεμβάσεις που δεν λύνουν όμως τα μεγάλα προβλήματα που έχει ο συγκεκριμένος δρόμος. Εμείς, οι τρεις δήμαρχοι και ο μητροπολίτης κ. Βαρνάβας έχουμε καταθέσει εγκαίρως τις παρατηρήσεις και τις προτάσεις μας. Δυστυχώς δεν εισακουστήκαμε. Θα επιμείνουμε, θα τις επαναφέρουμε ώστε να γίνουν τα έργα που πρέπει για να υπάρξει καλή και ασφαλής πρόσβαση των πολιτών, των ασθενοφόρων και των εργαζομένων στο νέο νοσοκομείο”.
ΣΧΟΛΙΑ