ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Η Θεσσαλονίκη «χορταίνει» τους επισκέπτες με εμπειρίες

Η τουριστική πολιτική της διοίκησης του κεντρικού δήμου έχει πολλή κουζίνα, Πάσχα και… βιωσιμότητα

 02/05/2024 05:10

Η Θεσσαλονίκη «χορταίνει» τους επισκέπτες με εμπειρίες

Δημήτρης Λαζόπουλος

Το σχέδιό της για τον τουρισμό έχει αρχίσει να ξεδιπλώνει η νέα δημοτική Αρχή του δήμου Θεσσαλονίκης, δίνοντας έμφαση στις εμπειρίες που μπορούν να ζήσουν οι άνθρωποι που θα επιλέξουν την πόλη για προορισμό τους.

Ένα από τα σημεία που θέλει να υπερθεματίσει η διοίκηση του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη είναι η κουζίνα της, η αξία της οποίας αναγνωρίστηκε και επισήμως το 2021, όταν επί δημαρχίας Κωνσταντίνου Ζέρβα η Θεσσαλονίκη εντάχθηκε στο «Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων» της UNESCO στον τομέα της γαστρονομίας. Πριν από λίγες ημέρες βγήκε στον «αέρα» η σχετική ιστοσελίδα. 

Όπως λέει στη «ΜτΚ» ο Βασίλης Γάκης, αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας πρόκειται για ένα εργαλείο προώθησης της Θεσσαλονίκης και της κουζίνας της. Μέσα από τις δελεαστικές φωτογραφίες των νόστιμων πιάτων που δημοσιεύτηκαν, προκαλούνται οι αισθήσεις και δελεάζονται οι επισκέπτες να εντάξουν τη Θεσσαλονίκη στα επόμενα ταξίδια τους. Το site είναι μόλις έναν μήνα στον αέρα και ήδη τα σχόλια που πήραμε από τις πόλεις-μέλη του δικτύου της UNESCO είναι διθυραμβικά, και μάλιστα πολλοί δηλώνουν… fan του τριγώνου Πανοράματος, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.

Επίσης, στην ιστοσελίδα cityofgastronomy.thessaloniki.gr ο επισκέπτης μπορεί να διαβάσει για όλη τη γαστρονομική ιστορία της πόλης, να εντοπίσει τις «νόστιμες» γειτονιές της και να μάθει τα προϊόντα που προσδιορίζουν τη γαστρονομική ταυτότητά της, σημειώνει ο κ. Γάκης.

Στο πλαίσιο του δικτύου της UNESCO ο δήμος υλοποιεί σειρά δράσεων για παιδιά και ενήλικες με στόχο να τους ευαισθητοποιήσει και να τους ενεργοποιήσει σε θέματα υγιεινής διατροφής, κυκλικής οικονομίας, βιώσιμης γαστρονομίας, zero waste τεχνικές στην παραγωγή, στην εστίαση αλλά και την οικογένεια. Παράλληλα, ο δήμος σχεδιάζει βιωματικές δράσεις σχετικά με την ισότητα των φύλων στην κουζίνα και την ενεργή και ισότιμη συμμετοχή όλων των ηλικιακών ομάδων.

Οι κουζίνες των γιαγιάδων, τα μπλε καβούρια και οι τοπικοί παραγωγοί

Μία χαρακτηριστική εκδήλωση στην οποία αναφέρεται ο κ. Γάκης είναι «Η κουζίνα της γιαγιάς» στις πέντε Δημοτικές Κοινότητες σε συνεργασία με τα ΚΑΠΗ του δήμου, η οποία θα φέρει κοντά ηλικιωμένες μαγείρισσες με νέους ανθρώπους για να μοιραστούν τις γνώσεις τους, να θυμηθούν ξεχασμένες παραδοσιακές συνταγές και να παρουσιάσουν τον υγιεινό τρόπο μαγειρέματος και την κυκλική οικονομία που ακολουθούσαν οι προηγούμενες γενιές.

Στα «σκαριά» βρίσκεται και μία άλλη δράση που θα έχει στο επίκεντρο τον ανδρικό πληθυσμό. Πρόκειται για τη δράση «Οι άνδρες στην κουζίνα», όπου αναγνωρισμένοι σεφ της Θεσσαλονίκης θα αποκαλύψουν τα μυστικά του μπάρμπεκιου και θα δώσουν κίνητρο σε νέους ανθρώπους να συμμετέχουν ενεργά στον διαμοιρασμό της εργασίας στο σπίτι, ενημερώνει ο αντιδήμαρχος.

Επίσης, για το 2024 προγραμματίζονται ενέργειες που θα φέρουν κοντά τους τοπικούς μικρούς παραγωγούς, που σέβονται το περιβάλλον και τον καταναλωτή, με το κοινό της πόλης και θα συμπεριλαμβάνουν ενημερωτικές ημερίδες σχετικά με τη διατήρηση παραδοσιακών σπόρων.

Ακόμα, τον Μάιο θα πραγματοποιηθεί το ετήσιο Vegan festival με πολλές υγιεινές, υψηλής διατροφικής αξίας προτάσεις, σεμινάρια σχετικά με τη διατροφή και εργαστήρια για παιδιά, ενώ στις 18 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Βιώσιμης Γαστρονομίας, θα λάβει χώρα στην παραλία το φεστιβάλ μπλε καβουριού. Εκεί, καταξιωμένοι σεφ θα προσφέρουν στους πολίτες εύγευστες συνταγές, σε μία προσπάθεια να προωθήσουν την υπεύθυνη κατανάλωσης θαλασσινών και την αντικατάσταση εμπορικών αυτόχθονων ειδών, των οποίων οι πληθυσμοί μειώνονται, με βρώσιμα, ξενικά είδη, που υπερδιπλασιάζονται, απειλώντας το οικοσύστημα και τη βιοποικιλότητα της Μεσογείου.

Πέρα από αυτά, στις 16 Οκτωβρίου που έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής «ετοιμάζουμε μία διατροφική γιορτή με παιδιά των δημοτικών σχολείων του δήμου Θεσσαλονίκης, όπου με βιωματικό τρόπο οι μικροί μαθητές θα γνωρίσουν την αξία της φύσης και της διατροφικής αξίας των τροφίμων», προσθέτει ο κ. Γάκης.

Εξάλλου, ο αντιδήμαρχος παρατηρεί ότι οι Θεσσαλονικείς δεν γνωρίζουν για τη διάκριση και για τις δυνατότητες που προσφέρει. Το δίκτυο της UNESCO αποτελεί «μία χρυσή ευκαιρία για την πόλη» και έτσι «σχεδιάζουμε μία καμπάνια ενημέρωσης προς τους πολίτες, τις επιχειρήσεις του τουρισμού, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τα ευρωπαϊκά ινστιτούτα και τα ερευνητικά κέντρα για να μπορέσουν να αντιληφθούν πώς μπορούμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας κάτω από την ομπρέλα της UNESCO», εξηγεί ο ίδιος.

Η «Λατρευτική Εβδομάδα» και η μοναδική Μεγάλη Παρασκευή

Μία άλλη θεματική στην οποία εστιάζει φέτος ο δήμος είναι η Σαρακοστή και το Πάσχα. «Ξεκινήσαμε μία προσπάθεια καταγραφής και παρουσίασης των παραδόσεων και των εθίμων του Πάσχα. Φέτος αναβιώσαμε ήδη τη ‘Λατρευτική Εβδομάδα’. Για μία ολόκληρη εβδομάδα ναοί και μνημεία της πόλης, όπως η Ροτόντα και η Αχειροποίητος, άνοιξαν τις πόρτες τους για να υποδεχτούν το κοινό» με ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας που ερμήνευσαν βυζαντινές χορωδίες με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας του δήμου, δράση που είχε τεράστια ανταπόκριση, σύμφωνα με τον κ. Γάκη.

Επίσης, ο δήμος ενέταξε στο πρόγραμμα την Αγιορείτικη Εστία, η οποία ετοίμασε μία έκθεση φωτογραφίας από το αρχείο της με κατανυκτικές εικόνες από το Πάσχα στο Άγιον Όρος, ενώ «δώσαμε και την ευκαιρία σε Θεσσαλονικείς και τουρίστες να γευθούν νόστιμα φαγητά της νηστείας που ετοίμασαν οι γνωστοί σεφ Σωτήρης Ευαγγέλου και Δημήτρης Τσανανάς», συμπληρώνει ο αντιδήμαρχος. Όλα αυτά προηγήθηκαν της πρωτοβουλίας που έλαβε ο δήμος για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε πασχαλινό προορισμό υπό τον τίτλο «Πάσχα στη Θεσσαλονίκη». Μάλιστα έγιναν συνεργασίες με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, τη μητρόπολη Θεσσαλονίκης και με τη σύμφωνη γνώμη της Ένωσης Ξενοδόχων και των λοιπών τουριστικών φορέων σχεδιάστηκε ένα έντυπο που διανεμήθηκε στα ξενοδοχεία της πόλης, ενημερώνοντας τους επισκέπτες για το πώς μπορούν να συμμετέχουν στα μυστήρια της Μεγάλης Εβδομάδας.

Στο πλαίσιο του ίδιου σχεδίου, δήμος και μητρόπολη θα πραγματοποιήσουν τη «Μεγάλη συνάντηση των Επιταφίων», όπου τη Μεγάλη Παρασκευή πέντε επιτάφιοι (Μητρόπολη, Αγίας Σοφίας, Ι.Μ. Αγίας Θεοδώρας, Παναγίας Χαλκέων, Αγίου Νικολάου του Τρανού), θα συναντηθούν για πρώτη φορά στην Πλατεία Αριστοτέλους. Ταυτόχρονα, σε όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα θα συλλέγεται τηλεοπτικό υλικό από κάθε θρησκευτική εκδήλωση της πόλης για να δημιουργηθεί καμπάνια προβολής για το Πάσχα του 2025, αναφέρει ο αντιδήμαρχος.

«Η σύγχρονη τάση είναι η εμπειρία»

Δίνοντας το περίγραμμα της τουριστική πολιτικής της διοίκησης Αγγελούδη, ο κ. Γάκης επισημαίνει ότι «η σύγχρονη τάση είναι η εμπειρία» και υπό αυτό το πρίσμα «η κουζίνα είναι εμπειρία, οι πολιτιστικές δράσεις είναι εμπειρία. Δεν θέλουμε οι επισκέπτες μας να λένε τι είδανε, αλλά τι ζήσανε».

«Στοχεύουμε στη δημιουργική πόλη και στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη», που θα σέβεται το περιβάλλον και παράλληλα με τις δράσεις του πολιτισμού «να οικοδομήσουμε ένα ισχυρό brand για την πόλη που θα διαχέεται στην κοινωνία και στην οικονομία», προσθέτει ο αντιδήμαρχος.

Υπενθυμίζει, δε, ότι ο Στ. Αγγελούδης ανέλαβε τη διεύθυνση του ΟΤΘ και μαζί με την Περιφέρεια και φορείς τουρισμού της πόλης «επικαιροποιούμε την τουριστική στρατηγική». Σε αυτό το πλαίσιο, «μετεξελίσσουμε τον ΟΤΘ σε Destination Management Organization (Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού) και σε συνεργασία με τον ΣΕΤΕ, τον ΕΟΤ και το υπουργείο Τουρισμού προχωράμε σε δράσεις» έχοντας στο επίκεντρο το μότο «περισσότερα έργα και λιγότερα λόγια», καταλήγει ο Β. Γάκης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28.04.2024

Το σχέδιό της για τον τουρισμό έχει αρχίσει να ξεδιπλώνει η νέα δημοτική Αρχή του δήμου Θεσσαλονίκης, δίνοντας έμφαση στις εμπειρίες που μπορούν να ζήσουν οι άνθρωποι που θα επιλέξουν την πόλη για προορισμό τους.

Ένα από τα σημεία που θέλει να υπερθεματίσει η διοίκηση του δημάρχου Στέλιου Αγγελούδη είναι η κουζίνα της, η αξία της οποίας αναγνωρίστηκε και επισήμως το 2021, όταν επί δημαρχίας Κωνσταντίνου Ζέρβα η Θεσσαλονίκη εντάχθηκε στο «Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων» της UNESCO στον τομέα της γαστρονομίας. Πριν από λίγες ημέρες βγήκε στον «αέρα» η σχετική ιστοσελίδα. 

Όπως λέει στη «ΜτΚ» ο Βασίλης Γάκης, αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Τουριστικής Ανάπτυξης και Διαδημοτικής Συνεργασίας πρόκειται για ένα εργαλείο προώθησης της Θεσσαλονίκης και της κουζίνας της. Μέσα από τις δελεαστικές φωτογραφίες των νόστιμων πιάτων που δημοσιεύτηκαν, προκαλούνται οι αισθήσεις και δελεάζονται οι επισκέπτες να εντάξουν τη Θεσσαλονίκη στα επόμενα ταξίδια τους. Το site είναι μόλις έναν μήνα στον αέρα και ήδη τα σχόλια που πήραμε από τις πόλεις-μέλη του δικτύου της UNESCO είναι διθυραμβικά, και μάλιστα πολλοί δηλώνουν… fan του τριγώνου Πανοράματος, σύμφωνα με τον αντιδήμαρχο.

Επίσης, στην ιστοσελίδα cityofgastronomy.thessaloniki.gr ο επισκέπτης μπορεί να διαβάσει για όλη τη γαστρονομική ιστορία της πόλης, να εντοπίσει τις «νόστιμες» γειτονιές της και να μάθει τα προϊόντα που προσδιορίζουν τη γαστρονομική ταυτότητά της, σημειώνει ο κ. Γάκης.

Στο πλαίσιο του δικτύου της UNESCO ο δήμος υλοποιεί σειρά δράσεων για παιδιά και ενήλικες με στόχο να τους ευαισθητοποιήσει και να τους ενεργοποιήσει σε θέματα υγιεινής διατροφής, κυκλικής οικονομίας, βιώσιμης γαστρονομίας, zero waste τεχνικές στην παραγωγή, στην εστίαση αλλά και την οικογένεια. Παράλληλα, ο δήμος σχεδιάζει βιωματικές δράσεις σχετικά με την ισότητα των φύλων στην κουζίνα και την ενεργή και ισότιμη συμμετοχή όλων των ηλικιακών ομάδων.

Οι κουζίνες των γιαγιάδων, τα μπλε καβούρια και οι τοπικοί παραγωγοί

Μία χαρακτηριστική εκδήλωση στην οποία αναφέρεται ο κ. Γάκης είναι «Η κουζίνα της γιαγιάς» στις πέντε Δημοτικές Κοινότητες σε συνεργασία με τα ΚΑΠΗ του δήμου, η οποία θα φέρει κοντά ηλικιωμένες μαγείρισσες με νέους ανθρώπους για να μοιραστούν τις γνώσεις τους, να θυμηθούν ξεχασμένες παραδοσιακές συνταγές και να παρουσιάσουν τον υγιεινό τρόπο μαγειρέματος και την κυκλική οικονομία που ακολουθούσαν οι προηγούμενες γενιές.

Στα «σκαριά» βρίσκεται και μία άλλη δράση που θα έχει στο επίκεντρο τον ανδρικό πληθυσμό. Πρόκειται για τη δράση «Οι άνδρες στην κουζίνα», όπου αναγνωρισμένοι σεφ της Θεσσαλονίκης θα αποκαλύψουν τα μυστικά του μπάρμπεκιου και θα δώσουν κίνητρο σε νέους ανθρώπους να συμμετέχουν ενεργά στον διαμοιρασμό της εργασίας στο σπίτι, ενημερώνει ο αντιδήμαρχος.

Επίσης, για το 2024 προγραμματίζονται ενέργειες που θα φέρουν κοντά τους τοπικούς μικρούς παραγωγούς, που σέβονται το περιβάλλον και τον καταναλωτή, με το κοινό της πόλης και θα συμπεριλαμβάνουν ενημερωτικές ημερίδες σχετικά με τη διατήρηση παραδοσιακών σπόρων.

Ακόμα, τον Μάιο θα πραγματοποιηθεί το ετήσιο Vegan festival με πολλές υγιεινές, υψηλής διατροφικής αξίας προτάσεις, σεμινάρια σχετικά με τη διατροφή και εργαστήρια για παιδιά, ενώ στις 18 Ιουνίου, Παγκόσμια Ημέρα Βιώσιμης Γαστρονομίας, θα λάβει χώρα στην παραλία το φεστιβάλ μπλε καβουριού. Εκεί, καταξιωμένοι σεφ θα προσφέρουν στους πολίτες εύγευστες συνταγές, σε μία προσπάθεια να προωθήσουν την υπεύθυνη κατανάλωσης θαλασσινών και την αντικατάσταση εμπορικών αυτόχθονων ειδών, των οποίων οι πληθυσμοί μειώνονται, με βρώσιμα, ξενικά είδη, που υπερδιπλασιάζονται, απειλώντας το οικοσύστημα και τη βιοποικιλότητα της Μεσογείου.

Πέρα από αυτά, στις 16 Οκτωβρίου που έχει καθιερωθεί ως η Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής «ετοιμάζουμε μία διατροφική γιορτή με παιδιά των δημοτικών σχολείων του δήμου Θεσσαλονίκης, όπου με βιωματικό τρόπο οι μικροί μαθητές θα γνωρίσουν την αξία της φύσης και της διατροφικής αξίας των τροφίμων», προσθέτει ο κ. Γάκης.

Εξάλλου, ο αντιδήμαρχος παρατηρεί ότι οι Θεσσαλονικείς δεν γνωρίζουν για τη διάκριση και για τις δυνατότητες που προσφέρει. Το δίκτυο της UNESCO αποτελεί «μία χρυσή ευκαιρία για την πόλη» και έτσι «σχεδιάζουμε μία καμπάνια ενημέρωσης προς τους πολίτες, τις επιχειρήσεις του τουρισμού, την ακαδημαϊκή κοινότητα, τα ευρωπαϊκά ινστιτούτα και τα ερευνητικά κέντρα για να μπορέσουν να αντιληφθούν πώς μπορούμε να ενώσουμε τις δυνάμεις μας κάτω από την ομπρέλα της UNESCO», εξηγεί ο ίδιος.

Η «Λατρευτική Εβδομάδα» και η μοναδική Μεγάλη Παρασκευή

Μία άλλη θεματική στην οποία εστιάζει φέτος ο δήμος είναι η Σαρακοστή και το Πάσχα. «Ξεκινήσαμε μία προσπάθεια καταγραφής και παρουσίασης των παραδόσεων και των εθίμων του Πάσχα. Φέτος αναβιώσαμε ήδη τη ‘Λατρευτική Εβδομάδα’. Για μία ολόκληρη εβδομάδα ναοί και μνημεία της πόλης, όπως η Ροτόντα και η Αχειροποίητος, άνοιξαν τις πόρτες τους για να υποδεχτούν το κοινό» με ύμνους της Μεγάλης Εβδομάδας που ερμήνευσαν βυζαντινές χορωδίες με τη συμμετοχή της Συμφωνικής Ορχήστρας του δήμου, δράση που είχε τεράστια ανταπόκριση, σύμφωνα με τον κ. Γάκη.

Επίσης, ο δήμος ενέταξε στο πρόγραμμα την Αγιορείτικη Εστία, η οποία ετοίμασε μία έκθεση φωτογραφίας από το αρχείο της με κατανυκτικές εικόνες από το Πάσχα στο Άγιον Όρος, ενώ «δώσαμε και την ευκαιρία σε Θεσσαλονικείς και τουρίστες να γευθούν νόστιμα φαγητά της νηστείας που ετοίμασαν οι γνωστοί σεφ Σωτήρης Ευαγγέλου και Δημήτρης Τσανανάς», συμπληρώνει ο αντιδήμαρχος. Όλα αυτά προηγήθηκαν της πρωτοβουλίας που έλαβε ο δήμος για την ανάδειξη της Θεσσαλονίκης σε πασχαλινό προορισμό υπό τον τίτλο «Πάσχα στη Θεσσαλονίκη». Μάλιστα έγιναν συνεργασίες με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, τη μητρόπολη Θεσσαλονίκης και με τη σύμφωνη γνώμη της Ένωσης Ξενοδόχων και των λοιπών τουριστικών φορέων σχεδιάστηκε ένα έντυπο που διανεμήθηκε στα ξενοδοχεία της πόλης, ενημερώνοντας τους επισκέπτες για το πώς μπορούν να συμμετέχουν στα μυστήρια της Μεγάλης Εβδομάδας.

Στο πλαίσιο του ίδιου σχεδίου, δήμος και μητρόπολη θα πραγματοποιήσουν τη «Μεγάλη συνάντηση των Επιταφίων», όπου τη Μεγάλη Παρασκευή πέντε επιτάφιοι (Μητρόπολη, Αγίας Σοφίας, Ι.Μ. Αγίας Θεοδώρας, Παναγίας Χαλκέων, Αγίου Νικολάου του Τρανού), θα συναντηθούν για πρώτη φορά στην Πλατεία Αριστοτέλους. Ταυτόχρονα, σε όλη τη Μεγάλη Εβδομάδα θα συλλέγεται τηλεοπτικό υλικό από κάθε θρησκευτική εκδήλωση της πόλης για να δημιουργηθεί καμπάνια προβολής για το Πάσχα του 2025, αναφέρει ο αντιδήμαρχος.

«Η σύγχρονη τάση είναι η εμπειρία»

Δίνοντας το περίγραμμα της τουριστική πολιτικής της διοίκησης Αγγελούδη, ο κ. Γάκης επισημαίνει ότι «η σύγχρονη τάση είναι η εμπειρία» και υπό αυτό το πρίσμα «η κουζίνα είναι εμπειρία, οι πολιτιστικές δράσεις είναι εμπειρία. Δεν θέλουμε οι επισκέπτες μας να λένε τι είδανε, αλλά τι ζήσανε».

«Στοχεύουμε στη δημιουργική πόλη και στη βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη», που θα σέβεται το περιβάλλον και παράλληλα με τις δράσεις του πολιτισμού «να οικοδομήσουμε ένα ισχυρό brand για την πόλη που θα διαχέεται στην κοινωνία και στην οικονομία», προσθέτει ο αντιδήμαρχος.

Υπενθυμίζει, δε, ότι ο Στ. Αγγελούδης ανέλαβε τη διεύθυνση του ΟΤΘ και μαζί με την Περιφέρεια και φορείς τουρισμού της πόλης «επικαιροποιούμε την τουριστική στρατηγική». Σε αυτό το πλαίσιο, «μετεξελίσσουμε τον ΟΤΘ σε Destination Management Organization (Οργανισμό Διαχείρισης Προορισμού) και σε συνεργασία με τον ΣΕΤΕ, τον ΕΟΤ και το υπουργείο Τουρισμού προχωράμε σε δράσεις» έχοντας στο επίκεντρο το μότο «περισσότερα έργα και λιγότερα λόγια», καταλήγει ο Β. Γάκης.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 28.04.2024

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία