ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Όταν ο ερωτικός ανταγωνισμός προκαλεί κωμικοτραγικές καταστάσεις

Στην παράσταση «Τα λουλούδια στην κυρία» - Μιλάει ο σκηνοθέτης Ανέστης Καφάτσος

 20/01/2024 08:00

Όταν ο ερωτικός ανταγωνισμός προκαλεί κωμικοτραγικές καταστάσεις

Κυριακή Τσολάκη

Η χειρότερη μοναξιά για τον άνθρωπο είναι η μοναξιά μέσα στον κόσμο. Αυτό μας υπενθυμίζει το έργο του Άκη Δήμου «Τα λουλούδια στην κυρία» που παρουσιάστηκε πριν κάποιες δεκαετίες (γράφτηκε το 1998) από τις ιστορικές Νέες Μορφές σε σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου και τώρα αναβιώνει από μια νέα ομάδα ηθοποιών.

Όταν ο σκηνοθέτης Ανέστης Καφάτσος διάβασε το κείμενο πριν τέσσερα χρόνια στη διάρκεια της πρώτης καραντίνας, του τράβηξε την προσοχή τόσο που τελείωσε την ανάγνωση και μετά από δύο εβδομάδες επανήλθε σε αυτό. 

«Από την πρώτη φορά μέχρι και όταν ξεκινήσαμε τις πρόβες, πρέπει να είχα διαβάσει το έργο γύρω στις 10 φορές. Κάθε φορά όλο και κάτι καινούριο μου αποκάλυπτε. Αν σκεφτείτε ότι η ανάγνωση έγινε σε μια δύσκολη εποχή, έβρισκα πάρα πολλά κοινά σημεία του έργου που γράφτηκε με το τώρα. Έτσι, ήθελα να δω πώς αυτό το κείμενο μπορεί να ακουστεί σήμερα, διότι έχουν μεσολαβήσει από τότε πάρα πολλά πράγματα. Σήμερα αν παρασταθεί αυτό το έργο πόσο πιο έντονα μπορούν να ακουστούν αυτοί οι προβληματισμοί που έχουν οι τρεις νέοι; Με ποια φρέσκια ματιά μπορεί να αποδοθεί στον κόσμο; Επιλέξαμε να το μεταφέρουμε στο σήμερα μέσα από μια σουρεάλ εκδοχή του και νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα αποδειχθεί το ίδιο αντάξιο των παραστάσεων που παρουσιάστηκαν τότε», τονίζει.

Άλλωστε, ο Γιάννης Παρασκευόπουλος ήταν δάσκαλός του στην Ανώτερη Σχολή Ανδρέας Βουτσινάς όπου σπούδασε υποκριτική. «Όταν ξεκινήσαμε μίλησα μαζί του και μας έδωσε πολύ σωστές συμβουλές. Μας μετέφερε δηλαδή όλο το παρασκήνιο της εποχής εκείνης για το πώς γράφτηκε το κείμενο, μας μίλησε για τις παραστάσεις, για όλα», τονίζει ο Ανέστης Καφάτσος.

ta-luludia.jpg

Η σκηνοθεσία πάτησε πάνω στα σουρεαλιστικά στοιχεία του κειμένου. 

«Εστιάσαμε πολύ σε αυτή την οπτική. Μεταφέραμε τους τρεις ήρωες πάλι σε ένα διαμέρισμα όπου το σκηνικό και η όψη τους είναι σουρεαλιστικά, η ιστορία όμως παραμένει το ίδιο ρεαλιστική. Είναι η ιστορία της κοπέλας στο απέναντι διαμέρισμα. Θέλαμε να φέρουμε τους χαρακτήρες λίγο παραπάνω στο σήμερα με βάση όλα αυτά που συμβαίνουν, με πολύ πιο έντονους προβληματισμούς, με πολύ πιο φλέγοντα ζητήματα. Υπάρχουν μέσα και αναφορές για ξυλοδαρμό και άλλα θέματα που ακούγονται τόσο όσο. Εμείς προσθέσαμε ένα στοιχείο εξωτερικής υπερβολής των ηρώων στη μορφή του, στα σκηνικά, σε όλα ούτως ώστε να δούμε τι από όλα αυτά θα τραβήξει περισσότερο το ενδιαφέρον του κόσμου. Κατά τα άλλα το κείμενο παραμένει αυτούσιο».

Η υπόθεση του έργου εκτυλίσσεται σε ένα μικρό διαμέρισμα της Θεσσαλονίκης του σήμερα, στο οποίο συγκατοικούν τρεις νέοι. Ο Γρηγόρης, ένα ρομαντικό πλουσιόπαιδο, ο οποίος έχοντας εγκαταλείψει τους γονείς του και την περιουσία τους, αποκομμένος από τον έξω κόσμο, βιοπορίζεται φτιάχνοντας… κλουβιά. 

Ο Νικήτας συνομήλικος και παιδικός του φίλος, μπάρμαν σε περιθωριακό κλαμπ. Και ο μικρότερος της παρέας, Ανέστης, ένας αινιγματικός, συνεσταλμένος σπουδαστής. Και οι τρεις τους παρακολουθούν εδώ και καιρό τη νεαρή κοπέλα στο απέναντι διαμέρισμα, την καρδιά της οποίας και διεκδικεί ο καθένας για τον εαυτό του. 

Έτσι, αποφασίζουν να την καλέσουν σπίτι τους, με αφορμή τα γενέθλια του Γρηγόρη, στέλνοντάς της μία πρόσκληση με λουλούδια. Όσο οι μέρες πλησιάζουν, η αγωνία του ερχομού της προκαλεί μεταξύ τους κωμικοτραγικές καταστάσεις. Η πολυπόθητη βραδιά φτάνει. Όλοι είναι σε «θέσεις μάχης», έτοιμη να την υποδεχτούν, όταν συμβαίνει κάτι ανατρεπτικό.

Ο σκηνοθετικός άξονας του έργου είναι ο άξονας μάχης ή φυγής. 

«Οι ήρωες δίνουν μια μάχη με τον ίδιο τους τον εαυτό προκειμένου να αποφασίσουν εάν θα επιλέξουν να συνεχίσουν να ζουν σε ένα διαμέρισμα σε αυτοεξορία από τον έξω κόσμο ή θα επιλέξουν μια φυγή από όλο αυτό με αφορμή την κοπέλα απέναντι η οποία επιτέλους προσθέτει ένα ενδιαφέρον στη ζωή τους μέσα από τον ερωτικό ανταγωνισμό μεταξύ τους. Πάνω σε αυτό χτίστηκε όλος ο σκηνοθετικός άξονας του έργου και έγινε και η ανάγνωση».

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Ανέστης Καφάτσος

Βοηθός σκηνοθέτη-Φωτισμοί: Αδριανός Φριλίγγος

Σκηνογράφος-Ενδυματολόγος: Μανώλης Ψωματάκης

Φωτογραφίες: Χρήστος Κυριαζίδης

Μουσική: Χαρίσιος Γκατζόφλιας

Παίζουν οι ηθοποιοί: Χρήστος Γκρόζος, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Θάνος Πουμάκης


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Παραστάσεις: Δευτέρα 22, Τρίτη 23 & Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024

Χώρος: Θέατρο Αυλαία, Τσιμισκή 136

Ώρα έναρξης: 21.00

Διάρκεια: 70 λεπτά

Εισιτήρια: 12 ευρώ (κανονικό), 9 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ, άνω των 65), 9 ευρώ (ομαδικό από 6 άτομα και πάνω), 7 ευρώ (θεατρική ατέλεια)

*Στα εκπτωτικά εισιτήρια, απαραίτητη η επίδειξη σχετικών εγγράφων.

Προπώληση:

-more.com (Early bird στην τιμή των 10 ευρώ) https://www.more.com/theater/offer/ta-louloudia-stin-kyria/

-στο ταμείο του θεάτρου Αυλαία

Η χειρότερη μοναξιά για τον άνθρωπο είναι η μοναξιά μέσα στον κόσμο. Αυτό μας υπενθυμίζει το έργο του Άκη Δήμου «Τα λουλούδια στην κυρία» που παρουσιάστηκε πριν κάποιες δεκαετίες (γράφτηκε το 1998) από τις ιστορικές Νέες Μορφές σε σκηνοθεσία Γιάννη Παρασκευόπουλου και τώρα αναβιώνει από μια νέα ομάδα ηθοποιών.

Όταν ο σκηνοθέτης Ανέστης Καφάτσος διάβασε το κείμενο πριν τέσσερα χρόνια στη διάρκεια της πρώτης καραντίνας, του τράβηξε την προσοχή τόσο που τελείωσε την ανάγνωση και μετά από δύο εβδομάδες επανήλθε σε αυτό. 

«Από την πρώτη φορά μέχρι και όταν ξεκινήσαμε τις πρόβες, πρέπει να είχα διαβάσει το έργο γύρω στις 10 φορές. Κάθε φορά όλο και κάτι καινούριο μου αποκάλυπτε. Αν σκεφτείτε ότι η ανάγνωση έγινε σε μια δύσκολη εποχή, έβρισκα πάρα πολλά κοινά σημεία του έργου που γράφτηκε με το τώρα. Έτσι, ήθελα να δω πώς αυτό το κείμενο μπορεί να ακουστεί σήμερα, διότι έχουν μεσολαβήσει από τότε πάρα πολλά πράγματα. Σήμερα αν παρασταθεί αυτό το έργο πόσο πιο έντονα μπορούν να ακουστούν αυτοί οι προβληματισμοί που έχουν οι τρεις νέοι; Με ποια φρέσκια ματιά μπορεί να αποδοθεί στον κόσμο; Επιλέξαμε να το μεταφέρουμε στο σήμερα μέσα από μια σουρεάλ εκδοχή του και νομίζω ότι το αποτέλεσμα θα αποδειχθεί το ίδιο αντάξιο των παραστάσεων που παρουσιάστηκαν τότε», τονίζει.

Άλλωστε, ο Γιάννης Παρασκευόπουλος ήταν δάσκαλός του στην Ανώτερη Σχολή Ανδρέας Βουτσινάς όπου σπούδασε υποκριτική. «Όταν ξεκινήσαμε μίλησα μαζί του και μας έδωσε πολύ σωστές συμβουλές. Μας μετέφερε δηλαδή όλο το παρασκήνιο της εποχής εκείνης για το πώς γράφτηκε το κείμενο, μας μίλησε για τις παραστάσεις, για όλα», τονίζει ο Ανέστης Καφάτσος.

ta-luludia.jpg

Η σκηνοθεσία πάτησε πάνω στα σουρεαλιστικά στοιχεία του κειμένου. 

«Εστιάσαμε πολύ σε αυτή την οπτική. Μεταφέραμε τους τρεις ήρωες πάλι σε ένα διαμέρισμα όπου το σκηνικό και η όψη τους είναι σουρεαλιστικά, η ιστορία όμως παραμένει το ίδιο ρεαλιστική. Είναι η ιστορία της κοπέλας στο απέναντι διαμέρισμα. Θέλαμε να φέρουμε τους χαρακτήρες λίγο παραπάνω στο σήμερα με βάση όλα αυτά που συμβαίνουν, με πολύ πιο έντονους προβληματισμούς, με πολύ πιο φλέγοντα ζητήματα. Υπάρχουν μέσα και αναφορές για ξυλοδαρμό και άλλα θέματα που ακούγονται τόσο όσο. Εμείς προσθέσαμε ένα στοιχείο εξωτερικής υπερβολής των ηρώων στη μορφή του, στα σκηνικά, σε όλα ούτως ώστε να δούμε τι από όλα αυτά θα τραβήξει περισσότερο το ενδιαφέρον του κόσμου. Κατά τα άλλα το κείμενο παραμένει αυτούσιο».

Η υπόθεση του έργου εκτυλίσσεται σε ένα μικρό διαμέρισμα της Θεσσαλονίκης του σήμερα, στο οποίο συγκατοικούν τρεις νέοι. Ο Γρηγόρης, ένα ρομαντικό πλουσιόπαιδο, ο οποίος έχοντας εγκαταλείψει τους γονείς του και την περιουσία τους, αποκομμένος από τον έξω κόσμο, βιοπορίζεται φτιάχνοντας… κλουβιά. 

Ο Νικήτας συνομήλικος και παιδικός του φίλος, μπάρμαν σε περιθωριακό κλαμπ. Και ο μικρότερος της παρέας, Ανέστης, ένας αινιγματικός, συνεσταλμένος σπουδαστής. Και οι τρεις τους παρακολουθούν εδώ και καιρό τη νεαρή κοπέλα στο απέναντι διαμέρισμα, την καρδιά της οποίας και διεκδικεί ο καθένας για τον εαυτό του. 

Έτσι, αποφασίζουν να την καλέσουν σπίτι τους, με αφορμή τα γενέθλια του Γρηγόρη, στέλνοντάς της μία πρόσκληση με λουλούδια. Όσο οι μέρες πλησιάζουν, η αγωνία του ερχομού της προκαλεί μεταξύ τους κωμικοτραγικές καταστάσεις. Η πολυπόθητη βραδιά φτάνει. Όλοι είναι σε «θέσεις μάχης», έτοιμη να την υποδεχτούν, όταν συμβαίνει κάτι ανατρεπτικό.

Ο σκηνοθετικός άξονας του έργου είναι ο άξονας μάχης ή φυγής. 

«Οι ήρωες δίνουν μια μάχη με τον ίδιο τους τον εαυτό προκειμένου να αποφασίσουν εάν θα επιλέξουν να συνεχίσουν να ζουν σε ένα διαμέρισμα σε αυτοεξορία από τον έξω κόσμο ή θα επιλέξουν μια φυγή από όλο αυτό με αφορμή την κοπέλα απέναντι η οποία επιτέλους προσθέτει ένα ενδιαφέρον στη ζωή τους μέσα από τον ερωτικό ανταγωνισμό μεταξύ τους. Πάνω σε αυτό χτίστηκε όλος ο σκηνοθετικός άξονας του έργου και έγινε και η ανάγνωση».

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σκηνοθεσία: Ανέστης Καφάτσος

Βοηθός σκηνοθέτη-Φωτισμοί: Αδριανός Φριλίγγος

Σκηνογράφος-Ενδυματολόγος: Μανώλης Ψωματάκης

Φωτογραφίες: Χρήστος Κυριαζίδης

Μουσική: Χαρίσιος Γκατζόφλιας

Παίζουν οι ηθοποιοί: Χρήστος Γκρόζος, Αλέξανδρος Μιχαηλίδης, Θάνος Πουμάκης


ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Παραστάσεις: Δευτέρα 22, Τρίτη 23 & Τετάρτη 24 Ιανουαρίου 2024

Χώρος: Θέατρο Αυλαία, Τσιμισκή 136

Ώρα έναρξης: 21.00

Διάρκεια: 70 λεπτά

Εισιτήρια: 12 ευρώ (κανονικό), 9 ευρώ (φοιτητικό, ανέργων, ΑμεΑ, άνω των 65), 9 ευρώ (ομαδικό από 6 άτομα και πάνω), 7 ευρώ (θεατρική ατέλεια)

*Στα εκπτωτικά εισιτήρια, απαραίτητη η επίδειξη σχετικών εγγράφων.

Προπώληση:

-more.com (Early bird στην τιμή των 10 ευρώ) https://www.more.com/theater/offer/ta-louloudia-stin-kyria/

-στο ταμείο του θεάτρου Αυλαία

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία