ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Βουλή: Υπερασπίστηκε τις αλλαγές στη Γ' Λυκείου ο Γαβρόγλου

Για "πολιτικό εκβιασμό" μίλησε ηΝ. Κεραμέως της ΝΔ, για νομοσχέδιο "μαμούθ" ο Ι. Δελλής του ΚΚΕ, ενώ αποχώρησε από τη διαδικασία το ΚΙΝΑΛ

 22/04/2019 16:00

Βουλή: Υπερασπίστηκε τις αλλαγές στη Γ' Λυκείου ο Γαβρόγλου

«Με το παρόν νομοσχέδιο ολοκληρώνουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες ενός τεράστιου μεταρρυθμιστικού σχεδίου, που ξεκίνησε το 2016. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, η οποία τον Σεπτέμβριο του 2020 θα συναντήσει τη μεταρρύθμιση για το λύκειο».

Αυτό τόνισε, μιλώντας στην Ολομέλεια, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, για το νομοσχέδιο του υπουργείου που συζητείται με τίτλο «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».

Ο υπουργός, απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση, σημείωσε τη σημασία της συμφωνίας στο ποιο είναι το πρόβλημα: «Θέλουν ναι ή όχι να είμαστε μια χώρα χωρίς Γ' λυκείου, με απαξιωμένο απολυτήριο;». Συνέχισε, μάλιστα, αναφέροντας ότι τα φροντιστήρια κοστίζουν στα ελληνικά νοικοκυριά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 30% των μαθητών να σπουδάζει εν τέλει αυτό που επιθυμεί.

Υπερασπίστηκε τις αλλαγές στη Γ' λυκείου, που την καθιστούν προπαρασκευαστικό έτος πριν από το πανεπιστήμιο και στην οποία οι μαθητές θα διδάσκονται λιγότερα μαθήματα, αλλά με περισσότερες διδακτικές ώρες.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από την πλευρά του υπουργού, στο ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μηχανικών σχολών. «Λύνουμε επί της ουσίας των θέμα των 4ετών και 5ετών σπουδών μηχανικών», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Λέμε: τα 4ετή τμήματα, με ακαδημαϊκές διαδικασίες θα μπορούν να γίνουν, έπειτα από απόφαση της Συγκλήτου, 5ετή. Και μετά, επιτροπή, στην οποία θα είναι αυξημένη η εκπροσώπηση του ΤΕΕ και θα συμμετέχουν οι πολυτεχνικές σχολές, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας και ένας του υπουργείου Μεταφορών, θα αποφασίζει εάν τα τμήματα έχουν προϋποθέσεις για επαγγελματικά δικαιώματα».

Μάλιστα, αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία, από κοινού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, αναφορικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα παλαιότερων πτυχιούχων.

Επίσης, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι για, πρώτη φορά, και με την εφαρμογή του νομοσχεδίου, οι μαθητές θα κληθούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό, το οποίο θα έχει μόνο πανεπιστημιακά τμήματα.

Τέλος, τόνισε τη σημασία της ίδρυσης του Εθνικού Κέντρου Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Ανοικτού Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Τ. Κουράκης: Όχι στη διάταξη για τους απόφοιτους κολεγίων

Την απόσυρση διάταξης του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, με την οποία ρυθμίζονται θέματα αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων κολεγίων, ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης, κατά τη συζήτηση που εξελίσσεται στην ολομέλεια.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ εκτίμησε ότι με διάταξη του άρθρου 98 του νομοσχεδίου προβλέπεται η υποχρέωση των επαγγελματικών φορέων, συλλόγων, επιμελητηρίων, να εγγράφουν στα μητρώα τους αποφοίτους κολεγίων και να τους εκχωρούν επαγγελματικά δικαιώματα, χωρίς τη διαδικασία που προβλεπόταν μέχρι σήμερα μέσω του ΣΑΕΠ (Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων).

«Νομίζω ότι, αν ψηφιστεί αυτή η διάταξη, δεν θα έχει νόημα να περάσει κάποιος στην ιατρική ή τη νομική, στο δημόσιο πανεπιστήμιο αφού θα έχει ανοιχτή πρόσβαση στο συγκεκριμένο επάγγελμα μέσα από ένα κολέγιο. Νομίζω, κύριε υπουργέ, ότι κινούμαστε οριακά, έως ότου να διολισθήσουμε, στην ανατροπή του άρθρου 16 του Συντάγματος», είπε ο Τάσος Κουράκης.

Σημειώνεται ότι με άρθρο του νομοσχεδίου τροποποιείται το ΠΔ 38/2010 και πλέον για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων θα αποφαίνεται το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) και όχι το Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) το οποίο αντικαθίσταται από το ΑΤΕΕΝ.

Ο Νίκος Φίλης 

Νωρίτερα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, είχε απαντήσει στις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με τη διαδικασία κατεπείγοντος, με την οποία ήρθε στη Βουλή το νομοσχέδιο και ανέφερε ότι «υπάρχει όριο» στη συχνή και επίμονη αναφορά στα περί διαδικασίας, «και το όριο είναι ότι κάποτε πρέπει να μπαίνουμε σε θέματα ουσίας».

Ο κ. Φίλης σημείωσε ότι συνολικά, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, 192 δράσεις και αλλαγές έγιναν από το υπουργείο Παιδείας και αναρωτήθηκε ποιες από αυτές θα καταργήσει η ΝΔ «αν κάποιο θαύμα τη φέρει στην εξουσία».

«Θα θέλαμε μια απάντηση επί της ουσίας κι όχι μια στείρα διαδικαστική αντιπαράθεση», είπε και πρόσθεσε: «Αυτή η κυβέρνηση μέσα σε πολύ δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες ξεδίπλωσε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων, τομών και μεταρρυθμίσεων που άλλαξαν κυριολεκτικά το τοπίο της εκπαίδευσης. Από την προσχολική αγωγή μέχρι την έρευνα. Από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο και την Ανώτατη Εκπαίδευση, που συζητάμε σήμερα. Από κάτω προς τα πάνω, με σχέδιο, τόλμη και όραμα το σχολείο της ποιότητας και της ισότητας».

ΝΔ-Νίκη Κεραμέως

Από την πλευρά της, η Νίκη Κεραμέως, εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας, χαρακτήρισε «συναλλαγές στα όρια του πολιτικού εκβιασμού» την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ζήτησε «έστω την ύστατη στιγμή», την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Κατηγόρησε τον υπουργό, ότι δεν θέλει το διάλογο, επιδιώκοντας συναίνεση μόνο με όποιον συμφωνεί μαζί του. «Όταν οι συνομιλητές του διαφωνούν μαζί του, η συναίνεση πάει περίπατο, οι διαφορετικές απόψεις αγνοούνται προκλητικά», είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, επέκρινε το υπουργείο λέγοντας ότι με το νομοσχέδιο καταργεί τον τεχνολογικό τομέα της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αντίθετα στις διεθνείς τάσεις, και ότι αναδιατάσσει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας «χωρίς στρατηγικό σχέδιο, χωρίς πραγματικές συναινέσεις και στη βάση πολιτικών εκβιασμών».

Παράλληλα, τόνισε ότι το νέο σύστημα που προβλέπεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «κατηγοριοποιεί» τις σχολές σε εκείνες που διατηρούν αυξημένο κύρος και σε εκείνες που απαξιώνονται πλήρως». Ακόμη, επέκρινε την κατάργηση του ΣΑΕΠ, λέγοντας: «Εν μέσω ακαδημαϊκής χρονιάς, προχωράτε στην κατάργηση της αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων Κολλεγίων στην Ελλάδα, κατά παράβαση του ενωσιακού δικαίου, όπως σας εφιστά την προσοχή και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής».

ΚΚΕ-Ιωάννης Δελλής

«Είναι ένα νομοσχέδιο-μαμούθ με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεμπερδεύει με τις εκκρεμότητες των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται, τα τελευταία χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής. «Είναι ένα νομοσχέδιο κάτω από το άγρυπνο μάτι του ΣΕΒ και με βάση τις οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ», είπε ο κ. Δελής και κατήγγειλε ότι οι διατάξεις οδηγούν σε «σχολές Φρανκεστάιν», γιατί με την πλήρη απορρόφηση των ΤΕΙ από τα όμορα τους πανεπιστήμια, απορροφώνται ακόμη και σχολές με ετερόκλητα αντικείμενα. Είπε, επίσης, ότι με το νομοσχέδιο «φροντιστηριοποιείται και δεν αναβαθμίζεται το Λύκειο» και ότι η κυβέρνηση μετατρέπει το Λύκειο σε ακόμη μεγαλύτερη και άγρια αρένα ανταγωνισμού, με περισσότερες εξετάσεις- πανελλαδικές, περιφερειακές, ενδοσχολικές - και την ίδια ώρα, τα πανεπιστήμια προσαρμόζονται ακόμα πιο σφιχτά στους στόχους των μεγαλοεπιχειρηματιών.

Ένωση Κεντρώων - Αναστάσιος Μεγαλομύστακας

«Παρών», επί της αρχής και των άρθρων του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας θα ψηφίσει η Ένωση Κεντρώων. «Σκοπός δεν είναι να νομοθετούμε όπως μας βολεύει, αλλά να προσαρμόζονται οι διαδικασίες στους πολίτες. Δεν δόθηκε ο αναγκαίος χρόνος να συζητήσουμε όσο θα έπρεπε το νομοσχέδιο στη Βουλή», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας. Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο έρχεται απελπιστικά αργά και το πιο πιθανό είναι να μην εφαρμοστεί. «Δηλαδή, τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν με "χ" μαθήματα αλλά αν γίνουν εκλογές τον Οκτώβριο, δεν θα ξέρουν τι θα συμβεί», είπε ο κ. Μεγαλομύστακας, σημειώνοντας ότι το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από πολλά κενά υλοποίησης. Ο βουλευτής επανέλαβε τις προτάσεις της Ένωσης Κεντρώων, όπως υποχρεωτική εκπαίδευση 30 ωρών, κτίρια φιλικά στο περιβάλλον, ανακατανομή πόρων και αύξησή τους για την Παιδεία. Ο κ. Μεγαλομύστακας ζήτησε την υιοθέτηση των αποφάσεων του Συνηγόρου του Παιδιού.

Ο Κ. Φωτάκης 

«Πρέπει να δίνουμε ευκαιρίες, κίνητρα και έμπνευση για τις αυριανές γενιές των τεχνολόγων, επιστημόνων κι ερευνητών», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. «Το νομοσχέδιο φέρνει την Παιδεία και την Έρευνα κοντά στα σύγχρονα δεδομένα και απαιτήσεις της χώρας, ώστε η μάθηση και η γνώση να αποτελέσουν τις βάσεις για ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο που θα δημιουργεί ευκαιρίες και προοπτικές και θα οδηγεί στην αειφόρο Ανάπτυξη», πρόσθεσε.

Επεσήμανε ότι το σχέδιο νόμου ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες, με τη διαμόρφωση σύγχρονων τομέων με έντονα διεπιστημονικό χαρακτήρα, που ωστόσο είναι ακόρεστοι επιστημονικά και τεχνολογικά, αφήνοντας έτσι περιθώρια για μεγάλη προστιθέμενη αξία.

Ο κ. Φωτάκης αναφέρθηκε στο παράδειγμα του ΤΕΙ Κρήτης, το οποίο με το νομοσχέδιο μετατρέπεται σε πανεπιστήμιο, «συμβάλλοντας ακόμη περισσότερο στην ανάπτυξη της Κρήτης και της χώρας γενικότερα».

Ακόμη, αναφέρθηκε σε διατάξεις του νομοσχεδίου, με τις οποίες μειώνεται από τη μία η γραφειοκρατία στην έρευνα, «ένα καθολικό αίτημα», όπως είπε ο υπουργός, καθώς οι ερευνητικοί φορείς και οι ΕΛΚΕ, παραμένουν στο δημόσιο λογιστικό, αλλά γίνονται ειδικές ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά την ανάληψη υποχρέωσης που γίνεται πλέον ανά κατηγορία δαπάνης και όχι για κάθε δαπάνη, στις δαπάνες μετακίνησης που γίνονται στο πλαίσιο προγραμμάτων με προϋπόθεση μόνο την υποβολή παραστατικών, σε τροποποιήσεις με σκοπό την απλοποίηση της διαδικασίας σύναψης συμβάσεων προμηθειών και στη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής δικαιολογητικών.

Επιπλέον, συνιστώνται 157 θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού στα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) για τις οποίες έχουν εξασφαλισθεί οι αναγκαίοι πόροι.

Επιπλέον, ανέφερε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ όσον αφορά το δυναμικό R&D που διαθέτει και ποσοστιαία είναι η 6η στον κόσμο χώρα σε αποφοίτους τεχνολογιών STEM, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ. Στη συνέχεια πρόσθεσε:

«Για την αξιοποίηση της πολύτιμης αυτής παρακαταθήκης στη διαμόρφωση του ρόλου της Ελλάδας στην δ' βιομηχανική επανάσταση, υπάρχουν δυο προϋποθέσεις: Πρώτα η ανάσχεση του brain drain που εντάθηκε ιδιαίτερα τα χρόνια της κρίσης. Τα μέτρα που έχουμε λάβει, και απευθύνονται τόσο στον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα, ήδη έχουν αρχίσει να αποφέρουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Δεύτερη προϋπόθεση είναι η αναδιάταξη του τοπίου της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, η διαμόρφωση νέων δεξιοτήτων και ο εμπλουτισμός παλαιότερων. Τα ΤΕΙ ως κατεξοχήν παραγωγοί ειδικοτήτων STEM βρίσκονται στον πυρήνα αυτής της προσπάθειας.

Τέλος, επεσήμανε ότι «η συμβολή στην δ' βιομηχανική επανάσταση είναι μια πρόσθετη διάσταση που υπηρετεί το προς ψήφιση νομοσχέδιο δημιουργώντας προοπτικές κι ευκαιρίες για τη νέα γενιά και το μέλλον της χώρας».

Η Μερόπη Τζούφη 

«Είναι ανάγκη να πιστέψουμε εκ νέου στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο που δεν παράγεται προς όφελος μιας κυβέρνησης αλλά προς όφελος των ίδιων των λειτουργών της, της νέας γενιάς και της κοινωνίας ευρύτερα», ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας, Μερόπη Τζούφη, μιλώντας σήμερα στη Βουλή.

«Παρά τις φωνές της αντιπολίτευσης που συνοδεύονται από την καταστροφολογική θέση για τα δημόσια πανεπιστήμια και την υποτιθέμενη ανάγκη για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η ευρωπαϊκή πρακτική από το 2009 είναι η συγκρότηση πολυδύναμων πανεπιστημίων. Σε αυτή την κατεύθυνση προχωρούμε, ξέρουμε ότι χρειάζεται υπομονή και χρόνος για να αποδώσει ο σχεδιασμός μας και συμμερίζομαι την αγωνία διότι χρειάζεται σκληρός αγώνας», είπε η υφυπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι «οι συνέργειες αυτές είναι η μοναδική λύση, ακαδημαϊκά και επιστημονικά».

Η κ. Τζούφη κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση ότι έχει «μακιγιαρισμένη ατζέντα» και επισήμανε ότι «είναι άκρως επικίνδυνο να λέμε ότι τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα είναι κέντρα ανομίας, τρομοκρατών και εμπόρων ναρκωτικών».

«Για μας, η ουσιαστική αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστήμιου είναι προτεραιότητα. Διασφαλίσαμε πολλά. Ακαδημαϊκούς κανόνες για όλα τα επίπεδα σπουδών, δωρεάν πρόσβαση και στα μεταπτυχιακά προγράμματα, για όσους αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, προσπαθήσαμε να ξεκαθαριστεί και να είναι διαφανές το πως διαχειρίζονται τα κονδύλια. Πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα. Η στόχευση, όμως, είναι να στηρίξουμε τα δημόσια πανεπιστήμια και την έρευνα, να επενδύσουμε, σε υλικούς και ανθρώπινους πόρους, αλλά κυρίως να πιστέψουμε εκ νέου στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο, που δεν παράγεται προς όφελος καμίας κυβέρνησης αλλά προς όφελος των ίδιων λειτουργών, της νέας γενιάς και της κοινωνίας ευρύτερα», είπε η υφυπουργός Παιδείας.

«Για την κυβέρνηση αποτελεί σημαντική προτεραιότητα η επαγγελματική εκπαίδευση και αυτό αποτυπώνεται στο σύνολο των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί από το 2016 και μετά», είπε, εξάλλου, η υφυπουργός Παιδείας αναφερόμενη στις διατάξεις για τα Επαγγελματικά Λύκεια και επισήμανε ότι «το πρώτο μέτρο της κυβέρνησης ήταν η επαναφορά των 2.500 εκπαιδευτικών που είχαν τεθεί σε καθεστώς διαθεσιμότητας, επί υπουργίας του κ. Μητσοτάκη και η επαναλειτουργία όλων των καταργημένων ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ».

Επιπλέον, ολοκληρώθηκε, όπως είπε, ο σχεδιασμός για την ποιοτική αναβάθμιση και ενίσχυση του Επαγγελματικού Λυκείου και «γι΄αυτό όλο και περισσότεροι μαθητές επιλέγουν το Επαγγελματικό Λύκειο, με αύξηση του δυναμικού 8%, στα ημερήσια, και 13%, στα εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια».

Σημειώνεται, τέλος, ότι το Κίνημα Αλλαγής αποχώρησε από τη νομοθετική διαδικασία.

ΑΠΕ/ΜΠΕ 

«Με το παρόν νομοσχέδιο ολοκληρώνουμε τις νομοθετικές πρωτοβουλίες ενός τεράστιου μεταρρυθμιστικού σχεδίου, που ξεκίνησε το 2016. Πρόκειται για μία μεγάλη μεταρρύθμιση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, η οποία τον Σεπτέμβριο του 2020 θα συναντήσει τη μεταρρύθμιση για το λύκειο».

Αυτό τόνισε, μιλώντας στην Ολομέλεια, ο υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, Κώστας Γαβρόγλου, για το νομοσχέδιο του υπουργείου που συζητείται με τίτλο «Συνέργειες Πανεπιστημίων και ΤΕΙ, πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, πειραματικά σχολεία, Γενικά Αρχεία του Κράτους και λοιπές διατάξεις».

Ο υπουργός, απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση, σημείωσε τη σημασία της συμφωνίας στο ποιο είναι το πρόβλημα: «Θέλουν ναι ή όχι να είμαστε μια χώρα χωρίς Γ' λυκείου, με απαξιωμένο απολυτήριο;». Συνέχισε, μάλιστα, αναφέροντας ότι τα φροντιστήρια κοστίζουν στα ελληνικά νοικοκυριά 2,5 δισεκατομμύρια ευρώ, με το 30% των μαθητών να σπουδάζει εν τέλει αυτό που επιθυμεί.

Υπερασπίστηκε τις αλλαγές στη Γ' λυκείου, που την καθιστούν προπαρασκευαστικό έτος πριν από το πανεπιστήμιο και στην οποία οι μαθητές θα διδάσκονται λιγότερα μαθήματα, αλλά με περισσότερες διδακτικές ώρες.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε από την πλευρά του υπουργού, στο ζήτημα των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μηχανικών σχολών. «Λύνουμε επί της ουσίας των θέμα των 4ετών και 5ετών σπουδών μηχανικών», ανέφερε και συμπλήρωσε: «Λέμε: τα 4ετή τμήματα, με ακαδημαϊκές διαδικασίες θα μπορούν να γίνουν, έπειτα από απόφαση της Συγκλήτου, 5ετή. Και μετά, επιτροπή, στην οποία θα είναι αυξημένη η εκπροσώπηση του ΤΕΕ και θα συμμετέχουν οι πολυτεχνικές σχολές, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Παιδείας και ένας του υπουργείου Μεταφορών, θα αποφασίζει εάν τα τμήματα έχουν προϋποθέσεις για επαγγελματικά δικαιώματα».

Μάλιστα, αναμένεται να κατατεθεί τροπολογία, από κοινού με τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, αναφορικά με τα επαγγελματικά δικαιώματα παλαιότερων πτυχιούχων.

Επίσης, ο υπουργός Παιδείας υπογράμμισε ότι για, πρώτη φορά, και με την εφαρμογή του νομοσχεδίου, οι μαθητές θα κληθούν να συμπληρώσουν μηχανογραφικό, το οποίο θα έχει μόνο πανεπιστημιακά τμήματα.

Τέλος, τόνισε τη σημασία της ίδρυσης του Εθνικού Κέντρου Επιμόρφωσης για τους εκπαιδευτικούς, στο πλαίσιο της λειτουργίας του Ανοικτού Ελληνικού Πανεπιστημίου.

Τ. Κουράκης: Όχι στη διάταξη για τους απόφοιτους κολεγίων

Την απόσυρση διάταξης του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας, με την οποία ρυθμίζονται θέματα αναγνώρισης επαγγελματικών δικαιωμάτων αποφοίτων κολεγίων, ζήτησε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης, κατά τη συζήτηση που εξελίσσεται στην ολομέλεια.

Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ εκτίμησε ότι με διάταξη του άρθρου 98 του νομοσχεδίου προβλέπεται η υποχρέωση των επαγγελματικών φορέων, συλλόγων, επιμελητηρίων, να εγγράφουν στα μητρώα τους αποφοίτους κολεγίων και να τους εκχωρούν επαγγελματικά δικαιώματα, χωρίς τη διαδικασία που προβλεπόταν μέχρι σήμερα μέσω του ΣΑΕΠ (Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων).

«Νομίζω ότι, αν ψηφιστεί αυτή η διάταξη, δεν θα έχει νόημα να περάσει κάποιος στην ιατρική ή τη νομική, στο δημόσιο πανεπιστήμιο αφού θα έχει ανοιχτή πρόσβαση στο συγκεκριμένο επάγγελμα μέσα από ένα κολέγιο. Νομίζω, κύριε υπουργέ, ότι κινούμαστε οριακά, έως ότου να διολισθήσουμε, στην ανατροπή του άρθρου 16 του Συντάγματος», είπε ο Τάσος Κουράκης.

Σημειώνεται ότι με άρθρο του νομοσχεδίου τροποποιείται το ΠΔ 38/2010 και πλέον για την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων θα αποφαίνεται το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας (ΑΤΕΕΝ) και όχι το Συμβούλιο Αναγνωρίσεως Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΑΕΠ) το οποίο αντικαθίσταται από το ΑΤΕΕΝ.

Ο Νίκος Φίλης 

Νωρίτερα, ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Νίκος Φίλης, είχε απαντήσει στις ενστάσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με τη διαδικασία κατεπείγοντος, με την οποία ήρθε στη Βουλή το νομοσχέδιο και ανέφερε ότι «υπάρχει όριο» στη συχνή και επίμονη αναφορά στα περί διαδικασίας, «και το όριο είναι ότι κάποτε πρέπει να μπαίνουμε σε θέματα ουσίας».

Ο κ. Φίλης σημείωσε ότι συνολικά, επί κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ, 192 δράσεις και αλλαγές έγιναν από το υπουργείο Παιδείας και αναρωτήθηκε ποιες από αυτές θα καταργήσει η ΝΔ «αν κάποιο θαύμα τη φέρει στην εξουσία».

«Θα θέλαμε μια απάντηση επί της ουσίας κι όχι μια στείρα διαδικαστική αντιπαράθεση», είπε και πρόσθεσε: «Αυτή η κυβέρνηση μέσα σε πολύ δύσκολες δημοσιονομικές συνθήκες ξεδίπλωσε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο παρεμβάσεων, τομών και μεταρρυθμίσεων που άλλαξαν κυριολεκτικά το τοπίο της εκπαίδευσης. Από την προσχολική αγωγή μέχρι την έρευνα. Από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο και την Ανώτατη Εκπαίδευση, που συζητάμε σήμερα. Από κάτω προς τα πάνω, με σχέδιο, τόλμη και όραμα το σχολείο της ποιότητας και της ισότητας».

ΝΔ-Νίκη Κεραμέως

Από την πλευρά της, η Νίκη Κεραμέως, εισηγήτρια της Νέας Δημοκρατίας, χαρακτήρισε «συναλλαγές στα όρια του πολιτικού εκβιασμού» την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και ζήτησε «έστω την ύστατη στιγμή», την απόσυρση του νομοσχεδίου.

Κατηγόρησε τον υπουργό, ότι δεν θέλει το διάλογο, επιδιώκοντας συναίνεση μόνο με όποιον συμφωνεί μαζί του. «Όταν οι συνομιλητές του διαφωνούν μαζί του, η συναίνεση πάει περίπατο, οι διαφορετικές απόψεις αγνοούνται προκλητικά», είπε χαρακτηριστικά. Επίσης, επέκρινε το υπουργείο λέγοντας ότι με το νομοσχέδιο καταργεί τον τεχνολογικό τομέα της Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αντίθετα στις διεθνείς τάσεις, και ότι αναδιατάσσει τον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας «χωρίς στρατηγικό σχέδιο, χωρίς πραγματικές συναινέσεις και στη βάση πολιτικών εκβιασμών».

Παράλληλα, τόνισε ότι το νέο σύστημα που προβλέπεται για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση «κατηγοριοποιεί» τις σχολές σε εκείνες που διατηρούν αυξημένο κύρος και σε εκείνες που απαξιώνονται πλήρως». Ακόμη, επέκρινε την κατάργηση του ΣΑΕΠ, λέγοντας: «Εν μέσω ακαδημαϊκής χρονιάς, προχωράτε στην κατάργηση της αναγνώρισης της επαγγελματικής ισοδυναμίας των αποφοίτων Κολλεγίων στην Ελλάδα, κατά παράβαση του ενωσιακού δικαίου, όπως σας εφιστά την προσοχή και η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής».

ΚΚΕ-Ιωάννης Δελλής

«Είναι ένα νομοσχέδιο-μαμούθ με το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να ξεμπερδεύει με τις εκκρεμότητες των αναδιαρθρώσεων που προωθούνται, τα τελευταία χρόνια από όλες τις κυβερνήσεις», ανέφερε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Ιωάννης Δελής. «Είναι ένα νομοσχέδιο κάτω από το άγρυπνο μάτι του ΣΕΒ και με βάση τις οδηγίες της ΕΕ και του ΟΟΣΑ», είπε ο κ. Δελής και κατήγγειλε ότι οι διατάξεις οδηγούν σε «σχολές Φρανκεστάιν», γιατί με την πλήρη απορρόφηση των ΤΕΙ από τα όμορα τους πανεπιστήμια, απορροφώνται ακόμη και σχολές με ετερόκλητα αντικείμενα. Είπε, επίσης, ότι με το νομοσχέδιο «φροντιστηριοποιείται και δεν αναβαθμίζεται το Λύκειο» και ότι η κυβέρνηση μετατρέπει το Λύκειο σε ακόμη μεγαλύτερη και άγρια αρένα ανταγωνισμού, με περισσότερες εξετάσεις- πανελλαδικές, περιφερειακές, ενδοσχολικές - και την ίδια ώρα, τα πανεπιστήμια προσαρμόζονται ακόμα πιο σφιχτά στους στόχους των μεγαλοεπιχειρηματιών.

Ένωση Κεντρώων - Αναστάσιος Μεγαλομύστακας

«Παρών», επί της αρχής και των άρθρων του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας θα ψηφίσει η Ένωση Κεντρώων. «Σκοπός δεν είναι να νομοθετούμε όπως μας βολεύει, αλλά να προσαρμόζονται οι διαδικασίες στους πολίτες. Δεν δόθηκε ο αναγκαίος χρόνος να συζητήσουμε όσο θα έπρεπε το νομοσχέδιο στη Βουλή», ανέφερε ο ειδικός αγορητής της Ένωσης Κεντρώων, Αναστάσιος Μεγαλομύστακας. Ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων παρατήρησε ότι το νομοσχέδιο έρχεται απελπιστικά αργά και το πιο πιθανό είναι να μην εφαρμοστεί. «Δηλαδή, τον Σεπτέμβριο θα ξεκινήσουν με "χ" μαθήματα αλλά αν γίνουν εκλογές τον Οκτώβριο, δεν θα ξέρουν τι θα συμβεί», είπε ο κ. Μεγαλομύστακας, σημειώνοντας ότι το νομοσχέδιο χαρακτηρίζεται από πολλά κενά υλοποίησης. Ο βουλευτής επανέλαβε τις προτάσεις της Ένωσης Κεντρώων, όπως υποχρεωτική εκπαίδευση 30 ωρών, κτίρια φιλικά στο περιβάλλον, ανακατανομή πόρων και αύξησή τους για την Παιδεία. Ο κ. Μεγαλομύστακας ζήτησε την υιοθέτηση των αποφάσεων του Συνηγόρου του Παιδιού.

Ο Κ. Φωτάκης 

«Πρέπει να δίνουμε ευκαιρίες, κίνητρα και έμπνευση για τις αυριανές γενιές των τεχνολόγων, επιστημόνων κι ερευνητών», τόνισε από το βήμα της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός Έρευνας και Καινοτομίας, Κώστας Φωτάκης, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. «Το νομοσχέδιο φέρνει την Παιδεία και την Έρευνα κοντά στα σύγχρονα δεδομένα και απαιτήσεις της χώρας, ώστε η μάθηση και η γνώση να αποτελέσουν τις βάσεις για ένα νέο αναπτυξιακό πρότυπο που θα δημιουργεί ευκαιρίες και προοπτικές και θα οδηγεί στην αειφόρο Ανάπτυξη», πρόσθεσε.

Επεσήμανε ότι το σχέδιο νόμου ανταποκρίνεται στις νέες ανάγκες, με τη διαμόρφωση σύγχρονων τομέων με έντονα διεπιστημονικό χαρακτήρα, που ωστόσο είναι ακόρεστοι επιστημονικά και τεχνολογικά, αφήνοντας έτσι περιθώρια για μεγάλη προστιθέμενη αξία.

Ο κ. Φωτάκης αναφέρθηκε στο παράδειγμα του ΤΕΙ Κρήτης, το οποίο με το νομοσχέδιο μετατρέπεται σε πανεπιστήμιο, «συμβάλλοντας ακόμη περισσότερο στην ανάπτυξη της Κρήτης και της χώρας γενικότερα».

Ακόμη, αναφέρθηκε σε διατάξεις του νομοσχεδίου, με τις οποίες μειώνεται από τη μία η γραφειοκρατία στην έρευνα, «ένα καθολικό αίτημα», όπως είπε ο υπουργός, καθώς οι ερευνητικοί φορείς και οι ΕΛΚΕ, παραμένουν στο δημόσιο λογιστικό, αλλά γίνονται ειδικές ρυθμίσεις σε ό,τι αφορά την ανάληψη υποχρέωσης που γίνεται πλέον ανά κατηγορία δαπάνης και όχι για κάθε δαπάνη, στις δαπάνες μετακίνησης που γίνονται στο πλαίσιο προγραμμάτων με προϋπόθεση μόνο την υποβολή παραστατικών, σε τροποποιήσεις με σκοπό την απλοποίηση της διαδικασίας σύναψης συμβάσεων προμηθειών και στη δυνατότητα ηλεκτρονικής υποβολής δικαιολογητικών.

Επιπλέον, συνιστώνται 157 θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού στα Ερευνητικά Κέντρα (ΕΚ) για τις οποίες έχουν εξασφαλισθεί οι αναγκαίοι πόροι.

Επιπλέον, ανέφερε ότι η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο των χωρών της ΕΕ και του ΟΟΣΑ όσον αφορά το δυναμικό R&D που διαθέτει και ποσοστιαία είναι η 6η στον κόσμο χώρα σε αποφοίτους τεχνολογιών STEM, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΟΣΑ. Στη συνέχεια πρόσθεσε:

«Για την αξιοποίηση της πολύτιμης αυτής παρακαταθήκης στη διαμόρφωση του ρόλου της Ελλάδας στην δ' βιομηχανική επανάσταση, υπάρχουν δυο προϋποθέσεις: Πρώτα η ανάσχεση του brain drain που εντάθηκε ιδιαίτερα τα χρόνια της κρίσης. Τα μέτρα που έχουμε λάβει, και απευθύνονται τόσο στον δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα, ήδη έχουν αρχίσει να αποφέρουν τα πρώτα θετικά αποτελέσματα. Δεύτερη προϋπόθεση είναι η αναδιάταξη του τοπίου της Ανώτατης Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, η διαμόρφωση νέων δεξιοτήτων και ο εμπλουτισμός παλαιότερων. Τα ΤΕΙ ως κατεξοχήν παραγωγοί ειδικοτήτων STEM βρίσκονται στον πυρήνα αυτής της προσπάθειας.

Τέλος, επεσήμανε ότι «η συμβολή στην δ' βιομηχανική επανάσταση είναι μια πρόσθετη διάσταση που υπηρετεί το προς ψήφιση νομοσχέδιο δημιουργώντας προοπτικές κι ευκαιρίες για τη νέα γενιά και το μέλλον της χώρας».

Η Μερόπη Τζούφη 

«Είναι ανάγκη να πιστέψουμε εκ νέου στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο που δεν παράγεται προς όφελος μιας κυβέρνησης αλλά προς όφελος των ίδιων των λειτουργών της, της νέας γενιάς και της κοινωνίας ευρύτερα», ανέφερε η υφυπουργός Παιδείας, Μερόπη Τζούφη, μιλώντας σήμερα στη Βουλή.

«Παρά τις φωνές της αντιπολίτευσης που συνοδεύονται από την καταστροφολογική θέση για τα δημόσια πανεπιστήμια και την υποτιθέμενη ανάγκη για την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων, η ευρωπαϊκή πρακτική από το 2009 είναι η συγκρότηση πολυδύναμων πανεπιστημίων. Σε αυτή την κατεύθυνση προχωρούμε, ξέρουμε ότι χρειάζεται υπομονή και χρόνος για να αποδώσει ο σχεδιασμός μας και συμμερίζομαι την αγωνία διότι χρειάζεται σκληρός αγώνας», είπε η υφυπουργός Παιδείας και πρόσθεσε ότι «οι συνέργειες αυτές είναι η μοναδική λύση, ακαδημαϊκά και επιστημονικά».

Η κ. Τζούφη κατηγόρησε την αξιωματική αντιπολίτευση ότι έχει «μακιγιαρισμένη ατζέντα» και επισήμανε ότι «είναι άκρως επικίνδυνο να λέμε ότι τα Τριτοβάθμια Ιδρύματα είναι κέντρα ανομίας, τρομοκρατών και εμπόρων ναρκωτικών».

«Για μας, η ουσιαστική αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστήμιου είναι προτεραιότητα. Διασφαλίσαμε πολλά. Ακαδημαϊκούς κανόνες για όλα τα επίπεδα σπουδών, δωρεάν πρόσβαση και στα μεταπτυχιακά προγράμματα, για όσους αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, προσπαθήσαμε να ξεκαθαριστεί και να είναι διαφανές το πως διαχειρίζονται τα κονδύλια. Πρέπει να γίνουν πολλά περισσότερα. Η στόχευση, όμως, είναι να στηρίξουμε τα δημόσια πανεπιστήμια και την έρευνα, να επενδύσουμε, σε υλικούς και ανθρώπινους πόρους, αλλά κυρίως να πιστέψουμε εκ νέου στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό έργο, που δεν παράγεται προς όφελος καμίας κυβέρνησης αλλά προς όφελος των ίδιων λειτουργών, της νέας γενιάς και της κοινωνίας ευρύτερα», είπε η υφυπουργός Παιδείας.

«Για την κυβέρνηση αποτελεί σημαντική προτεραιότητα η επαγγελματική εκπαίδευση και αυτό αποτυπώνεται στο σύνολο των αλλαγών και μεταρρυθμίσεων που έχουν δρομολογηθεί από το 2016 και μετά», είπε, εξάλλου, η υφυπουργός Παιδείας αναφερόμενη στις διατάξεις για τα Επαγγελματικά Λύκεια και επισήμανε ότι «το πρώτο μέτρο της κυβέρνησης ήταν η επαναφορά των 2.500 εκπαιδευτικών που είχαν τεθεί σε καθεστώς διαθεσιμότητας, επί υπουργίας του κ. Μητσοτάκη και η επαναλειτουργία όλων των καταργημένων ειδικοτήτων των ΕΠΑΛ».

Επιπλέον, ολοκληρώθηκε, όπως είπε, ο σχεδιασμός για την ποιοτική αναβάθμιση και ενίσχυση του Επαγγελματικού Λυκείου και «γι΄αυτό όλο και περισσότεροι μαθητές επιλέγουν το Επαγγελματικό Λύκειο, με αύξηση του δυναμικού 8%, στα ημερήσια, και 13%, στα εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια».

Σημειώνεται, τέλος, ότι το Κίνημα Αλλαγής αποχώρησε από τη νομοθετική διαδικασία.

ΑΠΕ/ΜΠΕ 

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία