ΠΑΙΔΕΙΑ

10 χιλιάδες φοιτητές επιστρέφουν στο ΑΠΘ - 150 χιλιάδες σε όλη τη χώρα για κλινικά, πρακτικά και εργαστηριακά μαθήματα

Μετά το Πάσχα και με τη διαδικασία των self tests 150χιλιάδες φοιτητές επιστρέφουν στα δια ζώσης πρακτικά και εργαστηριακά μαθήματα και με σοβαρό το ενδεχόμενο παράτασης του εξαμήνου μέχρι τις 31 Ιουλίου.

 04/05/2021 05:45

10 χιλιάδες φοιτητές επιστρέφουν στο ΑΠΘ - 150 χιλιάδες σε όλη τη χώρα για κλινικά, πρακτικά και εργαστηριακά μαθήματα

Έλενα Αποστολίδου

Επιστρέφουν μετά το Πάσχα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας για την πραγματοποίηση των κλινικών και πρακτικών τους μαθημάτων, οι φοιτητές που βρίσκονται στο τελευταίο έτος σπουδών. Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, ορίστηκε για τη Δευτέρα 10 Μάϊου, η ημερομηνία της μερικής επανεκκίνησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της επιστροφής στη δια ζώσης εκπαίδευση και μόνο για τα πρακτικά μαθήματα για τους φοιτητές του τέταρτου, πέμπτου και έκτου έτους σπουδών. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας, Άγγελο Συρίγο ο αριθμός των φοιτητών που υπολογίζεται να επιστρέψει στα διά ζώσης κλινικά και πρακτικά μαθήματα υπολογίζεται σε 150 χιλιάδες και η διαδικασία επιστροφής θα γίνει «είτε έχοντας κάνει το εμβόλιο για τους φοιτητές της Ιατρικής, είτε με αυτοδιαγνωστικά τεστ».

Αρχικά θα ξεκινήσει η δια ζώσης πρακτική άσκηση φοιτητών του τελευταίου έτους και επί πτυχίω σε όλα τα τμήματα και σχολές σε προγράμματα σπουδών α’ και β΄ κύκλου και στη συνέχεια μετά τις 15 Μάϊου με φυσική παρουσία θα γίνονται οι κλινικές ασκήσεις φοιτητών των σχολών ιατρικής που βρίσκονται στο πέμπτο και έκτος έτος και στο έτος του πτυχίου, καθώς και των εργαστηριακών ασκήσεων φοιτητών όλων των τμημάτων και των σχολών που βρίσκονται στο τελευταίο έτος. Σύμφωνα με τον κ. Συρίγο πρόκειται για «κλινικά μαθήματα της Ιατρικής Σχολής καθώς και πρακτικά μαθήματα σχολών όπως ΤΕΦΑΑ, μουσικών σπουδών, εργαστηριακών μαθημάτων ζωγραφικής, γλυπτικής, και άλλων μαθημάτων της Σχολής Καλών Τεχνών». Στις περιπτώσεις αυτές εμπίπτουν και φοιτητές μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με τις αποφάσεις να λαμβάνονται από κάθε ΑΕΙ χωριστά.

Οι κανόνες επιστροφής

Η επιστροφή των φοιτητών των παραπάνω περιπτώσεων που μόνο στο ΑΠΘ υπολογίζονται σε 10 χιλιάδες, θα γίνει με τη διαδικασία των αυτοδιαγνωστικών τεστ (self tests) όπως πραγματοποιήθηκε και για τα Λύκεια και θα υλοποιηθεί μετά το Πάσχα για το σύνολο της σχολικής εκπαιδευτικής κοινότητας που θα επιστρέψει στα θρανία. Οι δηλώσεις του κ. Συρίγου για επιστροφή τους με δυο τρόπους, τον εμβολιασμό και τα αυτοδιαγνωστικά τεστ, αρχικά δημιούργησε σύγχυση καθώς το χρονικό περιθώριο για να πραγματοποιηθούν οι εμβολιασμοί δεν επαρκεί, με τη διαδικασία των self tests να οριστικοποιείται για το σύνολο των φοιτητών, αλλά και των μελών ΔΕΠ που θα επιστρέψουν στη δια ζώσης εκπαίδευση, δηλαδή θα ακολουθηθεί η μέθοδος του διπλού εβδομαδιαίου τεστ για τον κορονοϊό σε όλες τις περιπτώσεις. Μετά την Κοινή Υπουργική Απόφαση, θα προχωρήσει η διαδικασία προκειμένου τις επόμενες εβδομάδες να μπορούν οι φοιτητές και οι καθηγητές να προμηθευτούν δωρεάν τα self tests που θα απαιτείται για την επιστροφή τους στα πανεπιστήμια. Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα παράτασης των εργαστηριακών και κλινικών μαθημάτων μέχρι τις 31 Ιουλίου, ώστε να υπάρξει η δυνατότητα όπου απαιτείται επιπλέον χρόνου προκειμένου να ολοκληρωθούν τα μαθήματα του εξαμήνου.

«Φωνές» για προσλήψεις

Την ανάγκη επιστροφής των τελειόφοιτων στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία είχαν επισημάνει και οι Πρυτάνεις των ΑΕΙ, στην τελευταία Σύνοδο που πραγματοποίησαν διαδικτυακά, συζητώντας και θέτοντας το ζήτημα της επιτακτικότητας νέων προσλήψεων προσωπικού. Το πρόβλημα των ελλείψεων του προσωπικού στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα έχει επισημανθεί τα τελευταία χρόνια από σχεδόν όλους τους Πρυτάνεις, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που ταλαιπωρούν τα ΑΕΙ της χώρας. «Η ενίσχυση του διοικητικού προσωπικού των ΑΕΙ, είναι κρίσιμη, λόγω της υποστελέχωσης, αλλά και της αύξησης του ηλικιακού μέσου όρου των υπηρετούντων υπαλλήλων και των διαρροών μέσω κινητικότητας» τονίζουν οι Πρυτάνεις στην ανακοίνωσή τους. Το ζήτημα της υποστελέχωσης των ΑΕΙ έχει τεθεί στο παρελθόν και από τους Πρυτάνεις των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της Θεσσαλονίκης, του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ, κάνοντας λόγο για κύμα φυγής λόγω συνταξιοδότησης καθηγητών, γεγονός που δημιουργεί εκπαιδευτικά κενά. Όπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους, οι Πρυτάνεις «πάγιο αίτημα των Ιδρυμάτων αποτελεί́ η αύξηση των εξαιρετικά́ μειωμένων τακτικών προϋπολογισμών τους, προκειμένου να καλυφθούν οι συνεχώς αυξανόμενες λειτουργικές ανάγκες, θέτοντας την ανάγκη προσλήψεων προσωπικού́ όλων των ειδικοτήτων, διδακτικού́, ερευνητικού́, τεχνικού́ και διοικητικού́, ώστε να θεραπευθούν οι λειτουργικές και αναπτυξιακές ανάγκες των Ιδρυμάτων».

Κίνδυνος περιφερειακών τμημάτων

Στη Σύνοδο των Πρυτάνεων τέθηκε και το ζήτημα της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που όπως κατηγορηματικά έχει δηλώσει η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, θα εφαρμοστεί από τη φετινή χρονιά και στις Πανελλαδικές τον ερχόμενο Ιούνιο. Οι Πρυτάνεις ζητούν την ελαχιστοποίηση των μεταγραφών όλων των κατηγοριών προκειμένου να υπάρξει ισορροπία μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών τμημάτων. Το πρόβλημα που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν περιφερειακά τμήματα των ΑΕΙ, είχε εκφράσει στη «ΜτΚ» και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας(ΠΔΜ) Θεόδωρος Θεοδουλίδης, ο οποίος επισημαίνει τους σοβαρούς κινδύνους της εφαρμογής του νέου μέτρου για πολλά περιφερειακά τμήματα, εστιάζοντας στην αβεβαιότητα που δημιουργείται σε δέκα τμήματα του ΠΔΜ. «Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας η ανησυχία είναι έντονη καθώς με βάση τα περυσινά στοιχεία φαίνεται πως επηρεάζεται σημαντικά ο αριθμός των εισακτέων σε 10 από τα 22 Τμήματα. Άρα, υπάρχει ορατός κίνδυνος συρρίκνωσης σε αριθμό φοιτητών και μακροπρόθεσμα σε αριθμό Τμημάτων», τονίζει ο κ. Θεοδουλίδης για την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής.

Οι πρυτάνεις ζητούν το μέτρο να μην εφαρμοστεί από τη φετινή χρονιά, με την υπουργό Παιδείας να ανακοινώνει την ενίσχυση των Περιφερειακών Πανεπιστημίων, με την μεταφορά προς αυτά επιπλέον φοιτητών, αλλά και πρόσθετων μέτρων που θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα, μαζί με τον αριθμό των εισακτέων ανά τμήμα και Πανεπιστήμιο, στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 30 Απριλίου - 1η Μάϊου

Επιστρέφουν μετά το Πάσχα στα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας για την πραγματοποίηση των κλινικών και πρακτικών τους μαθημάτων, οι φοιτητές που βρίσκονται στο τελευταίο έτος σπουδών. Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, ορίστηκε για τη Δευτέρα 10 Μάϊου, η ημερομηνία της μερικής επανεκκίνησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της επιστροφής στη δια ζώσης εκπαίδευση και μόνο για τα πρακτικά μαθήματα για τους φοιτητές του τέταρτου, πέμπτου και έκτου έτους σπουδών. Σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας, Άγγελο Συρίγο ο αριθμός των φοιτητών που υπολογίζεται να επιστρέψει στα διά ζώσης κλινικά και πρακτικά μαθήματα υπολογίζεται σε 150 χιλιάδες και η διαδικασία επιστροφής θα γίνει «είτε έχοντας κάνει το εμβόλιο για τους φοιτητές της Ιατρικής, είτε με αυτοδιαγνωστικά τεστ».

Αρχικά θα ξεκινήσει η δια ζώσης πρακτική άσκηση φοιτητών του τελευταίου έτους και επί πτυχίω σε όλα τα τμήματα και σχολές σε προγράμματα σπουδών α’ και β΄ κύκλου και στη συνέχεια μετά τις 15 Μάϊου με φυσική παρουσία θα γίνονται οι κλινικές ασκήσεις φοιτητών των σχολών ιατρικής που βρίσκονται στο πέμπτο και έκτος έτος και στο έτος του πτυχίου, καθώς και των εργαστηριακών ασκήσεων φοιτητών όλων των τμημάτων και των σχολών που βρίσκονται στο τελευταίο έτος. Σύμφωνα με τον κ. Συρίγο πρόκειται για «κλινικά μαθήματα της Ιατρικής Σχολής καθώς και πρακτικά μαθήματα σχολών όπως ΤΕΦΑΑ, μουσικών σπουδών, εργαστηριακών μαθημάτων ζωγραφικής, γλυπτικής, και άλλων μαθημάτων της Σχολής Καλών Τεχνών». Στις περιπτώσεις αυτές εμπίπτουν και φοιτητές μεταπτυχιακών προγραμμάτων, με τις αποφάσεις να λαμβάνονται από κάθε ΑΕΙ χωριστά.

Οι κανόνες επιστροφής

Η επιστροφή των φοιτητών των παραπάνω περιπτώσεων που μόνο στο ΑΠΘ υπολογίζονται σε 10 χιλιάδες, θα γίνει με τη διαδικασία των αυτοδιαγνωστικών τεστ (self tests) όπως πραγματοποιήθηκε και για τα Λύκεια και θα υλοποιηθεί μετά το Πάσχα για το σύνολο της σχολικής εκπαιδευτικής κοινότητας που θα επιστρέψει στα θρανία. Οι δηλώσεις του κ. Συρίγου για επιστροφή τους με δυο τρόπους, τον εμβολιασμό και τα αυτοδιαγνωστικά τεστ, αρχικά δημιούργησε σύγχυση καθώς το χρονικό περιθώριο για να πραγματοποιηθούν οι εμβολιασμοί δεν επαρκεί, με τη διαδικασία των self tests να οριστικοποιείται για το σύνολο των φοιτητών, αλλά και των μελών ΔΕΠ που θα επιστρέψουν στη δια ζώσης εκπαίδευση, δηλαδή θα ακολουθηθεί η μέθοδος του διπλού εβδομαδιαίου τεστ για τον κορονοϊό σε όλες τις περιπτώσεις. Μετά την Κοινή Υπουργική Απόφαση, θα προχωρήσει η διαδικασία προκειμένου τις επόμενες εβδομάδες να μπορούν οι φοιτητές και οι καθηγητές να προμηθευτούν δωρεάν τα self tests που θα απαιτείται για την επιστροφή τους στα πανεπιστήμια. Παράλληλα, το υπουργείο Παιδείας δίνει τη δυνατότητα παράτασης των εργαστηριακών και κλινικών μαθημάτων μέχρι τις 31 Ιουλίου, ώστε να υπάρξει η δυνατότητα όπου απαιτείται επιπλέον χρόνου προκειμένου να ολοκληρωθούν τα μαθήματα του εξαμήνου.

«Φωνές» για προσλήψεις

Την ανάγκη επιστροφής των τελειόφοιτων στη δια ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία είχαν επισημάνει και οι Πρυτάνεις των ΑΕΙ, στην τελευταία Σύνοδο που πραγματοποίησαν διαδικτυακά, συζητώντας και θέτοντας το ζήτημα της επιτακτικότητας νέων προσλήψεων προσωπικού. Το πρόβλημα των ελλείψεων του προσωπικού στα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα έχει επισημανθεί τα τελευταία χρόνια από σχεδόν όλους τους Πρυτάνεις, υπογραμμίζοντας πως πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που ταλαιπωρούν τα ΑΕΙ της χώρας. «Η ενίσχυση του διοικητικού προσωπικού των ΑΕΙ, είναι κρίσιμη, λόγω της υποστελέχωσης, αλλά και της αύξησης του ηλικιακού μέσου όρου των υπηρετούντων υπαλλήλων και των διαρροών μέσω κινητικότητας» τονίζουν οι Πρυτάνεις στην ανακοίνωσή τους. Το ζήτημα της υποστελέχωσης των ΑΕΙ έχει τεθεί στο παρελθόν και από τους Πρυτάνεις των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της Θεσσαλονίκης, του ΑΠΘ και του ΠΑΜΑΚ, κάνοντας λόγο για κύμα φυγής λόγω συνταξιοδότησης καθηγητών, γεγονός που δημιουργεί εκπαιδευτικά κενά. Όπως τονίζουν στην ανακοίνωσή τους, οι Πρυτάνεις «πάγιο αίτημα των Ιδρυμάτων αποτελεί́ η αύξηση των εξαιρετικά́ μειωμένων τακτικών προϋπολογισμών τους, προκειμένου να καλυφθούν οι συνεχώς αυξανόμενες λειτουργικές ανάγκες, θέτοντας την ανάγκη προσλήψεων προσωπικού́ όλων των ειδικοτήτων, διδακτικού́, ερευνητικού́, τεχνικού́ και διοικητικού́, ώστε να θεραπευθούν οι λειτουργικές και αναπτυξιακές ανάγκες των Ιδρυμάτων».

Κίνδυνος περιφερειακών τμημάτων

Στη Σύνοδο των Πρυτάνεων τέθηκε και το ζήτημα της εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, που όπως κατηγορηματικά έχει δηλώσει η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, θα εφαρμοστεί από τη φετινή χρονιά και στις Πανελλαδικές τον ερχόμενο Ιούνιο. Οι Πρυτάνεις ζητούν την ελαχιστοποίηση των μεταγραφών όλων των κατηγοριών προκειμένου να υπάρξει ισορροπία μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών τμημάτων. Το πρόβλημα που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν περιφερειακά τμήματα των ΑΕΙ, είχε εκφράσει στη «ΜτΚ» και ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας(ΠΔΜ) Θεόδωρος Θεοδουλίδης, ο οποίος επισημαίνει τους σοβαρούς κινδύνους της εφαρμογής του νέου μέτρου για πολλά περιφερειακά τμήματα, εστιάζοντας στην αβεβαιότητα που δημιουργείται σε δέκα τμήματα του ΠΔΜ. «Στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας η ανησυχία είναι έντονη καθώς με βάση τα περυσινά στοιχεία φαίνεται πως επηρεάζεται σημαντικά ο αριθμός των εισακτέων σε 10 από τα 22 Τμήματα. Άρα, υπάρχει ορατός κίνδυνος συρρίκνωσης σε αριθμό φοιτητών και μακροπρόθεσμα σε αριθμό Τμημάτων», τονίζει ο κ. Θεοδουλίδης για την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής.

Οι πρυτάνεις ζητούν το μέτρο να μην εφαρμοστεί από τη φετινή χρονιά, με την υπουργό Παιδείας να ανακοινώνει την ενίσχυση των Περιφερειακών Πανεπιστημίων, με την μεταφορά προς αυτά επιπλέον φοιτητών, αλλά και πρόσθετων μέτρων που θα ανακοινωθούν το επόμενο διάστημα, μαζί με τον αριθμό των εισακτέων ανά τμήμα και Πανεπιστήμιο, στις φετινές Πανελλαδικές εξετάσεις.

* Δημοσιεύτηκε στη "ΜτΚ" στις 30 Απριλίου - 1η Μάϊου

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία