ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΑΡΘΡΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Με leasing οχημάτων και ΚΤΕΛ ο ΟΑΣΘ βάζει φρένο στον κατήφορο

Βαγγέλης Στολάκης02 Δεκεμβρίου 2019

Φρένο στον κατήφορο του ΟΑΣΘ ευελπιστεί πως θα βάλει με την τροπολογία που κατατέθηκε το βράδυ της Πέμπτης στην Βουλή η κυβέρνηση και η διοίκηση του Οργανισμού. Η 37 σελίδων τροπολογία, σύμφωνα με κυβερνητικά στελέχη αναμένεται να λύσει τα χέρια της σημερινής διοίκησης σε μια σειρά σημαντικών ζητημάτων που δημιουργούν μεγάλα προβλήματα στην καθημερινότητα χιλιάδων Θεσσαλονικέων, οι οποίοι ξεροσταλιάζουν στις στάσεις ή στριμώχνονται στα λιγοστά αστικά που κυκλοφορούν σαν... σαρδέλες. Διοίκηση και εργαζόμενοι του ΟΑΣΘ αισιοδοξούν πως σύντομα θα μπει τάξη και πως θα αποκατασταθούν οι αστικές συγκοινωνίες στον νομό. Σύμφωνα μάλιστα με τον πρόεδρο της εταιρίας Γιώργο Σκόδρα η κατάσταση αναμένεται να αλλάξει άμεσα, από τον επόμενο κιόλας μήνα όταν υπογραφεί η σύμβαση με τα ΚΤΕΛ, ενώ σε τέσσερις περίπου μήνες η κάλυψη των αναγκών του επιβατικού κοινού θα πλησιάσει το 100%.

Σύμφωνα με την τροπολογία παρατείνεται το σημερινό καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ κατά τρία έτη, έως την 31η Δεκεμβρίου 2022. Το «φιλί ζωής» που δόθηκε στον υπό εκκαθάριση Οργανισμό ήταν απαραίτητο, καθώς με βάση τον ν.4482/2017 της προηγούμενης κυβέρνησης ο ΟΑΣΘ θα έπρεπε να «κατεβάσει» ρολά σε δυο μέρες από σήμερα, δηλαδή την 3η Δεκεμβρίου 2019. Δεν ξεκαθαρίζεται ωστόσο στην τροπολογία εάν μετά την τριετία ο ΟΑΣΘ θα εξακολουθήσει να είναι δημόσιος ή οι αστικές συγκοινωνίες θα γίνουν ιδιωτικές. Αν και οι εργαζόμενοι «βλέπουν» θετικά την τροπολογία, το κομμάτι αναφορικά με το μέλλον του Οργανισμού είναι ένα μεταξύ εκείνων με τα οποία διαφωνούν, καθώς όπως λέει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συνδικάτου, Δημήτρης Τσερμενίδης «θα πρέπει να συνεχίσει να έχει δημόσιο χαρακτήρα ο ΟΑΣΘ».

Το σχέδιο της μίσθωσης οχημάτων

Η τροπολογία κατατέθηκε από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης που αφορά τη διαμεσολάβηση σε εμπορικές και αστικές υποθέσεις. Μεταξύ άλλων, επιτρέπεται στον ΟΑΣΘ να μισθώνει μεταχειρισμένα λεωφορεία τύπου Euro 4 και Euro 5, κατασκευής έτους 2005 ή μεταγενέστερα. Αυτό είναι, σύμφωνα με στελέχη και εργαζόμενους του Οργανισμού ένα από τα σημαντικότερα σημεία της τροπολογίας, καθώς δίνεται η δυνατότητα στον ΟΑΣΘ να μισθώσει οχήματα τα οποία μπορούν άμεσα να βγουν στους δρόμους της πόλης. Σύμφωνα με πληροφορίες της «ΜτΚ» η σχετική πρόσκληση ενδιαφέροντος από πλευράς Οργανισμού αναμένεται να βγει στον «αέρα» πριν τα Χριστούγεννα, ενώ η σύμβαση θα υπογραφεί εντός 15 ημερών από την ανακοίνωσή της. Στη συνέχεια, θα πραγματοποιηθούν οι σχετικοί έλεγχοι από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Εκτιμάται ότι από σήμερα εντός τριών- τεσσάρων περίπου μηνών θα κυκλοφορούν στους δρόμους πάνω από 100 μισθωμένα αστικά. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «ΜτΚ» ο ΟΑΣΘ έχει εκπονήσει σχετικό σχέδιο και έχει πραγματοποιήσει διερευνητικές επαφές, ενώ εκτιμάται  πως μετά από τέσσερις μήνες θα καλύπτεται το σύνολο των αναγκών του επιβατικού κοινού. Τα αστικά που θα μισθωθούν με την μέθοδο του leasing από τον ΟΑΣΘ θα ξεπερνούν τα 100 και θα προέρχονται από Γερμανία, Αυστρία και Ιταλία. Θα συσταθεί μάλιστα σχετική επιτροπή παραλαβής των οχημάτων.

Οικονομική ανάσα

Σημαντικό επίσης, είναι το γεγονός πως μέσω της τροπολογίας αίρεται το καθεστώς οικονομικής ασφυξίας του ΟΑΣΘ, καθώς αναστέλλεται ο συμψηφισμός απαιτήσεων του δημοσίου με απαιτήσεις από το δημόσιο που έχει ο ΟΑΣΘ. Η τροπολογία περιλαμβάνει και οφειλές που έχει δημιουργήσει ο Οργανισμός μέχρι τις 9 Αυγούστου 2019 και όχι μέχρι τον Ιούλιο του 2017, όπως ίσχυε, με αποτέλεσμα η εφορία να κατάσχει από τους λογαριασμούς του Οργανισμού τα χρήματα που προέρχονται από την κρατική επιχορήγηση. «Ο ΟΑΣΘ δεν μπορεί να αγοράσει ούτε ένα κουτί σπίρτα» αναφέρει ο κ. Τσερμενίδης περιγράφοντας την οικονομική κατάσταση του Οργανισμού. «Με την τροπολογία διασφαλίζονται τα έσοδα, θα μπορούμε να επισκευάζουμε οχήματα και να εργαστούμε ώστε να βελτιώσουμε τις αστικές συγκοινωνίες» υποστηρίζει ο πρόεδρος των εργαζομένων. «Πρόσφατα, πριν από ένα μήνα μας κράτησε η εφορία 2.590.000 ευρώ. Ο Οργανισμός είναι σε ασφυξία. Με την τροπολογία θα μπορούμε να πληρωνόμαστε την επιδότηση που αφορά την κοινωνική πολιτική της κυβέρνησης χωρίς να πρέπει να εξοφλήσουμε πρώτα τις παλιές οφειλές, που πρέπει να βάλουμε σε ρύθμιση. Δεν μπορούμε να έχουμε τέτοιες εκκρεμότητες» αναφέρει από την πλευρά του ο κ. Σκόδρας.

Η τροπολογία προβλέπει επίσης κατάργηση της εταιρίας ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης) στην οποία θα μεταβιβαζόταν το αργότερο ως τις 3 Δεκεμβρίου 2019 όλη η περιουσία, μαζί και το προσωπικό του ΟΑΣΘ, διασφαλίζονται οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων και διατηρείται η δυνατότητα ανάθεσης συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ ή και σε άλλους ιδιώτες, όπως προβλέπεται στο ν.4568/2018 που ψηφίστηκε με την προηγούμενη κυβέρνηση. Ήδη έχει ανακοινωθεί πως το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης από τις αρχές του χρόνου θα πραγματοποιεί επιπλέον 25 γραμμές της υπαίθρου μετά την σύμβαση που θα υπογραφεί και τα περίπου 70 αστικά που σήμερα πραγματοποιούν αυτά τα δρομολόγια θα ενισχύσουν τον στόλο του ΟΑΣΘ εντός πολεοδομικού συγκροτήματος. «Με την επιστροφή των οχημάτων εντός πόλης και την μίσθωση ευελπιστούμε πως θα καλύψουμε το 100% των αναγκών στην πόλη και θα έχουμε και κάποιο απόθεμα εφεδρικών λεωφορείων. Σήμερα κάποιο λεωφορείο που χαλάει δεν αντικαθίσταται» λέει ο κ. Σκόδρας.

«Η κατάσταση έχει μείνει πολύ καιρό σε αυτό το χάλι. Πρέπει οι πολίτες να δουν άμεσα αποτέλεσμα. Η διαφορά θα φανεί όταν υπογράψουμε την σύμβαση με το ΚΤΕΛ. Θα υπάρξει μια πρώτη ανάσα» τονίζει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ.

Την ίδια ώρα, ο Οργανισμός αναμένεται να «τρέξει» κι άλλο διαγωνισμό προκειμένου να επισκευαστούν τα περίπου 90 λεωφορεία που είναι ακινητοποιημένα με βαριές βλάβες. «Θα αντλήσουμε κι από εκεί πρόσθετα οχήματα» αναφέρει. Και συμπληρώνει: «ο Οργανισμός με την τροπολογία αυτή παίρνει έναν καθαρό ορίζοντα τριών ετών για να αναταχθεί και να λειτουργήσει έτσι όπως πρέπει» καταλήγει ο κ. Σκόδρας.

Από την πλευρά τους, οι εργαζόμενοι συμφωνούν με την τροπολογία και εκφράζουν ενστάσεις για επιμέρους ζητήματα. «Διαφωνούμε με την κατάργηση της ΑΣΥΘ, θα μπορούσε να δοθεί μια παράταση έξι μηνών. Η τροπολογία διασφαλίζει το προσωπικό και τα εργασιακά του δικαιώματα» λέει ο κ. Τσερμενίδης. Αναφορικά με την σημερινή κατάσταση ο κ. Τσερμενίδης εξηγεί: «Σήμερα η συγκοινωνία παραπαίει. Έχουμε 55 λεωφορεία με σπασμένα σασί λόγω της μεγάλης ποσότητας του κόσμου που ανεβαίνει στα οχήματα. Η κατάσταση είναι απελπιστική. Ενώ τα οχήματα αντέχουν να μεταφέρουν 110 άτομα αναγκάζονται να μεταφέρουν πάνω από 200» λέει ο πρόεδρος των εργαζομένων.

Αντιδράσεις

Αντίδραση για τις ενέργειες της κυβέρνησης υπήρξε μεν, η οποία ωστόσο ήταν χαλαρή και αμήχανη. «Είναι απορίας άξιο γιατί δεν θέλουν να αποχωριστούν τον ΟΑΣΘ τους...» αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους ο τομεάρχης Εσωτερικών και πρώην υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης και η αναπληρωτής τομεάρχης Μεταφορών, Πέτη Πέρκα. «Η κυβέρνηση θέλει μια επιστροφή στον παλιό ΟΑΣΘ των ελλειμμάτων, της διαφθοράς, με βάση τις προβληματικές νομοθεσίες του παρελθόντος» υποστηρίζουν στην κοινή τους δήλωση οι κ.κ. Σπίρτζης- Πέρκα.

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ", 1 Δεκεμβρίου 2019

This page might use cookies if your analytics vendor requires them.