ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Ζωή Ζενιώδη: Κρατώντας την μπαγκέτα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης

Τις πρώτες σκέψεις της κατέθεσε η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού

 10/06/2019 14:33

Ζωή Ζενιώδη: Κρατώντας την μπαγκέτα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης

Κυριακή Τσολάκη

Η πρώτη καλλιτεχνική διευθύντρια σε πολιτιστικό οργανισμό μετά από δημόσια διαγωνιστική διαδικασία και όχι μέσα από διορισμό είναι η διεθνούς φήμης πιανίστα και διευθύντρια ορχήστρας Ζωή Ζενιώδη, που κρατάει στο εξής στα χέρια της τη «μπαγκέτα» του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Στη σημερινή πρώτη δημόσια παρουσία της η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού μίλησε για κάποιους από τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί ο προγραμματισμός του οργανισμού, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις «παγκόσμιες γέφυρες», όπως τις χαρακτήρισε. «Σκοπεύω να συνδεθώ πολύ στενά με την πόλη και τους ανθρώπους της, αλλά και να είναι το Μέγαρο φάρος πολιτισμού παγκοσμίως. Θα ήθελα να λες στο εξωτερικό τη λέξη Θεσσαλονίκη και να ξέρουν πού βρίσκεται το Μέγαρο στον χάρτη. Είμαι υπέρ της εξωστρέφειας και της σύνδεσης της πόλης με το εξωτερικό», ήταν μερικά από τα πρώτα λόγια της.

Μη μπορώντας ακόμη να μιλήσει για συγκεκριμένο προγραμματισμό κατέθεσε απλώς τις πρώτες σκέψεις της ως προς τα κύρια σημεία στα οποία σκοπεύει να εστιάσει τονίζοντας ότι το 2020 είναι μια σημαντική χρονιά για τον ΟΜΜΘ αφού κλείνουν 20 χρόνια από την αρχή της λειτουργίας του. «Αυτό μας δημιουργεί πολλές δυνατότητες και πολύ ευθύνη. Αυτή η επέτειος θα αξιοποιηθεί για να μας κάνει ένα μεγάλο ταξίδι στη μουσική, 500 χρόνια πίσω. Ξεκινώντας από το 1620 έως το σήμερα. Αυτό όμως θα φανεί πιο ξεκάθαρα όταν ανακοινωθεί ο προγραμματισμός», είπε. Στη συνέχεια τόνισε πως θα υπάρξουν εκδηλώσεις και για το έτος Μπετόβεν (250 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη), ενώ θα δοθεί επίσης έμφαση στα εκπαιδευτικά προγράμματα και στο κοινωνικό έργο του οργανισμού ως προς τις ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες.

Για το τι είναι σημαντικό για έναν καλλιτεχνικό διευθυντή η Ζωή Ζενιώδη τόνισε: «Είναι ένας άνθρωπος που παρατηρεί τον χώρο στον οποίο βρίσκεται, κατανοεί πολύ καλά τις συνθήκες, τις δυνατότητες, τα προβλήματα τις λύσεις και είναι καθήκον και υποχρέωσή του να εμπνέει, να δημιουργεί, να οραματίζεται και να μπορεί να σχεδιάσει σωστά και να υλοποιήσει τα πλάνα του».

zoh-zeniodh.JPG

 Έχοντας μια διεθνή πορεία εδώ και χρόνια η ίδια δήλωσε ότι σε όλη τη διάρκεια της θητείας τη θα ζει στη Θεσσαλονίκη, ενώ δήλωσε άγνοια  ακόμη ως προς το ποσό του μηνιαίου μισθού της. «Όταν αναλαμβάνεις μια θέση χωρίς να γνωρίζεις τον μισθό σου, προφανώς δεν είναι τα χρήματα που σε φέρνουν εδώ», είπε.

Τέλος, για τον προϋπολογισμό του ΜΜΘ που αγγίζει τις 500000 ευρώ ετησίως σημείωσε: «Δεν αισθάνεσαι ότι ένα πολύ ωραίο σχέδιο μπορεί να γίνει με αυτά τα χρήματα. Όμως έχω μάθει ότι το πρώτο πράγμα δεν είναι τα χρήματα. Σε διάφορα πρότζεκτ που έχω πάρει μέρος το σημαντικό ήταν η διάθεση, η θέληση, η επιθυμία να αλλάξεις πράγματα, η σκληρή δουλειά. Σίγουρα θα συναντήσω κάποιες δυσκολίες με τα οικονομικά, ίσως με τους τρόπους διοίκησης και κάποια καινούργια πράγματα που εγώ μπορώ να φέρω στον χώρο. Αλλά είμαι σίγουρη ότι με τη συνεργασία και την κατανόηση των καινούργιων συνθηκών θα μπορέσουμε να πάμε παραπέρα».  

Ανασκόπηση – απολογισμός των τελευταίων 3,5 ετών

Στη διάρκεια της συνάντησης ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Νικήτας Μυλόπουλος έκανε ανασκόπηση- απολογισμό του μέχρι τώρα έργου του ΜΜΘ από τη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά του το παρόν διοικητικό συμβούλιο, τον Ιανουάριο του 2016. Μίλησε για το πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης των υποδομών (κτήρια – εξοπλισμός) που ξεκίνησε αμέσως, ενώ τόνισε ότι σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η ένταξη σε χρηματοδοτικό πρωτόκολλο ύψους 3 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ της αρχιτεκτονικής και ενεργειακής αναμόρφωσης των κτηρίων, ανέφερε δε ότι στις 21 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί μια σειρά από δράσεις/εγκαταστάσεις/performances με τίτλο «Περιφράξεις/Διασχίσεις» που θα εγκαινιάσουν έναν διάλογο για τον δημόσιο χώρο. Επίσης αναφέρθηκε στην αύξηση των παραγωγών του Μεγάρου κατά 30-35% με  «έμφαση στην ανάδειξη του τοπικού καλλιτεχνικού δυναμικού και τον σχεδιασμό καινοτόμων καλλιτεχνικών θεσμών», ενώ υπογράμμισε πως πενταπλασιάστηκε και ο προϋπολογισμός του οργανισμού από 100000 ευρώ στα 500000 ευρώ ετησίως. Εξάλλου, ανάμεσα στις πρωτοβουλίες που πήρε ο οργανισμός τα τελευταία 3,5 χρόνια κατά τον κ. Μυλόπουλο είναι η εγκαινίαση και ενίσχυση συνεργασιών και συμπράξεων με άλλους φορείς, οι δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης, η νέα κοινωνική ευαίσθητη πολιτική εισιτηρίων, το άνοιγμα των χώρων του Μεγάρου στους πολίτες με δωρεάν είσοδο σε εκδηλώσεις, η ενίσχυση του προσωπικού (από 40 άτομα σε 45), η αποκατάσταση μιας πιο ορθολογικής λειτουργίας της διοίκησης και των οικονομικών (ένταξη στη Διαύγεια κ.α.) και η ψήφιση του πρώτου Κανονισμού Λειτουργίας του ΟΜΜΘ, η μερική τροποποίηση του νομικού καθεστώτος που προβλέπει , εκτός των άλλων, και την κάλυψη 3 διευθυντικών θέσεων με δημόσιες προκηρύξεις, αλλά και μια θετική οικονομική αποτύπωση αφού «παραλάβαμε αρνητικό ισοζύγιο και σήμερα έχουμε +800000ευρώ», όπως είπε.  

Για τις πρόσφατες δηλώσεις Λαζαρίδη  

zoh-zeniodh1.JPG

Από τη συζήτηση δεν θα μπορούσε να απουσιάσει και η αναφορά στις πρόσφατες δηλώσεις του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του ΟΜΜΘ Γεώργιου Εμμανουήλ Λαζαρίδη που εμφανίζεται δυσαρεστημένος με την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά για την απομάκρυνση από τη θέση του. Μετά από ερώτηση που της έγινε, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια Ζωή Ζενιώδη απάντησε: «Πήρα μέρος σε μια διαδικασία με διαφάνεια. Κατέθεσα τα χαρτιά μου όταν ζητήθηκε, έχω τα απαραίτητα πτυχία και διπλώματα και μπορώ να σας πω με πόσο με βαθμολόγησαν. Έχω κερδίσει και άλλους διαγωνισμούς στη ζωή μου. Η απάντησή μου είναι το βιογραφικό μου. Στα τελευταία 40 χρόνια της ζωής μου έχω καταφέρει να είμαι εδώ και να είμαι διεθνώς καταξιωμένη. Είναι η δουλειά μου και την κάνω πάρα πολύ καλά. Αν αφιέρωνα χρόνο στο να ασχολούμαι σοβαρά με αυτά που θα μπορούσαν να λέγονται δεν θα είχα φτάσει εδώ. Ασχολούμαι με το πώς θα γίνομαι καθημερινά καλύτερη. Εκτιμώ πολύ τον κ. Λαζαρίδη και είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία. Τα υπόλοιπα δεν με αφορούν γιατί εγώ είμαι εδώ ως μουσικός και ως καλλιτεχνική διευθύντρια». 

Εξάλλου, με ανακοίνωσή του το δ.σ. απάντησε στη δήλωση του κ. Λαζαρίδη για «άρρυθμες και αντικρουόμενες διοικητικές πρακτικές», «απαξιωτική και περιφρονητική» προς τον ίδιο συμπεριφορά και «τυφλό ρεβανσισμό», αλλά και στον ισχυρισμό του πως η ανανέωση της θητείας του δ.σ. «ανέκοψε τη δημιουργική πορεία του ΟΜΜΘ». Η ανακοίνωση αναφέρει πως τα μέλη του δ.σ. υποστήριξαν το έργο του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή με τον πενταπλασιασμό του προϋπολογισμού, ενώ τάσσονται υπέρ της τοποθέτησης των καλλιτεχνικών και άλλων διευθυντών μέσα από ανοιχτές, δημόσιες διαγωνιστικές διαδικασίες γεγονός που συνέβη με τις θέσεις του γενικού και καλλιτεχνικού διευθυντή, αλλά και υπέρ της θητείας και όχι των συμβάσεων αορίστου χρόνου σε θέσεις ευθύνης, ενώ, τέλος, εκφράζουν ερωτηματικά ως προς τη χρονική στιγμή που ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του ΟΜΜΘ επέλεξε να στείλει την επιστολή του- επτά μήνες μετά την παραίτησή του.    

Η πρώτη καλλιτεχνική διευθύντρια σε πολιτιστικό οργανισμό μετά από δημόσια διαγωνιστική διαδικασία και όχι μέσα από διορισμό είναι η διεθνούς φήμης πιανίστα και διευθύντρια ορχήστρας Ζωή Ζενιώδη, που κρατάει στο εξής στα χέρια της τη «μπαγκέτα» του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Στη σημερινή πρώτη δημόσια παρουσία της η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του οργανισμού μίλησε για κάποιους από τους βασικούς άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί ο προγραμματισμός του οργανισμού, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις «παγκόσμιες γέφυρες», όπως τις χαρακτήρισε. «Σκοπεύω να συνδεθώ πολύ στενά με την πόλη και τους ανθρώπους της, αλλά και να είναι το Μέγαρο φάρος πολιτισμού παγκοσμίως. Θα ήθελα να λες στο εξωτερικό τη λέξη Θεσσαλονίκη και να ξέρουν πού βρίσκεται το Μέγαρο στον χάρτη. Είμαι υπέρ της εξωστρέφειας και της σύνδεσης της πόλης με το εξωτερικό», ήταν μερικά από τα πρώτα λόγια της.

Μη μπορώντας ακόμη να μιλήσει για συγκεκριμένο προγραμματισμό κατέθεσε απλώς τις πρώτες σκέψεις της ως προς τα κύρια σημεία στα οποία σκοπεύει να εστιάσει τονίζοντας ότι το 2020 είναι μια σημαντική χρονιά για τον ΟΜΜΘ αφού κλείνουν 20 χρόνια από την αρχή της λειτουργίας του. «Αυτό μας δημιουργεί πολλές δυνατότητες και πολύ ευθύνη. Αυτή η επέτειος θα αξιοποιηθεί για να μας κάνει ένα μεγάλο ταξίδι στη μουσική, 500 χρόνια πίσω. Ξεκινώντας από το 1620 έως το σήμερα. Αυτό όμως θα φανεί πιο ξεκάθαρα όταν ανακοινωθεί ο προγραμματισμός», είπε. Στη συνέχεια τόνισε πως θα υπάρξουν εκδηλώσεις και για το έτος Μπετόβεν (250 χρόνια από τη γέννηση του σπουδαίου συνθέτη), ενώ θα δοθεί επίσης έμφαση στα εκπαιδευτικά προγράμματα και στο κοινωνικό έργο του οργανισμού ως προς τις ευαίσθητες κοινωνικά ομάδες.

Για το τι είναι σημαντικό για έναν καλλιτεχνικό διευθυντή η Ζωή Ζενιώδη τόνισε: «Είναι ένας άνθρωπος που παρατηρεί τον χώρο στον οποίο βρίσκεται, κατανοεί πολύ καλά τις συνθήκες, τις δυνατότητες, τα προβλήματα τις λύσεις και είναι καθήκον και υποχρέωσή του να εμπνέει, να δημιουργεί, να οραματίζεται και να μπορεί να σχεδιάσει σωστά και να υλοποιήσει τα πλάνα του».

zoh-zeniodh.JPG

 Έχοντας μια διεθνή πορεία εδώ και χρόνια η ίδια δήλωσε ότι σε όλη τη διάρκεια της θητείας τη θα ζει στη Θεσσαλονίκη, ενώ δήλωσε άγνοια  ακόμη ως προς το ποσό του μηνιαίου μισθού της. «Όταν αναλαμβάνεις μια θέση χωρίς να γνωρίζεις τον μισθό σου, προφανώς δεν είναι τα χρήματα που σε φέρνουν εδώ», είπε.

Τέλος, για τον προϋπολογισμό του ΜΜΘ που αγγίζει τις 500000 ευρώ ετησίως σημείωσε: «Δεν αισθάνεσαι ότι ένα πολύ ωραίο σχέδιο μπορεί να γίνει με αυτά τα χρήματα. Όμως έχω μάθει ότι το πρώτο πράγμα δεν είναι τα χρήματα. Σε διάφορα πρότζεκτ που έχω πάρει μέρος το σημαντικό ήταν η διάθεση, η θέληση, η επιθυμία να αλλάξεις πράγματα, η σκληρή δουλειά. Σίγουρα θα συναντήσω κάποιες δυσκολίες με τα οικονομικά, ίσως με τους τρόπους διοίκησης και κάποια καινούργια πράγματα που εγώ μπορώ να φέρω στον χώρο. Αλλά είμαι σίγουρη ότι με τη συνεργασία και την κατανόηση των καινούργιων συνθηκών θα μπορέσουμε να πάμε παραπέρα».  

Ανασκόπηση – απολογισμός των τελευταίων 3,5 ετών

Στη διάρκεια της συνάντησης ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης Νικήτας Μυλόπουλος έκανε ανασκόπηση- απολογισμό του μέχρι τώρα έργου του ΜΜΘ από τη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά του το παρόν διοικητικό συμβούλιο, τον Ιανουάριο του 2016. Μίλησε για το πρόγραμμα συντήρησης και αποκατάστασης των υποδομών (κτήρια – εξοπλισμός) που ξεκίνησε αμέσως, ενώ τόνισε ότι σε προχωρημένο στάδιο βρίσκεται η ένταξη σε χρηματοδοτικό πρωτόκολλο ύψους 3 εκ. ευρώ από το ΕΣΠΑ της αρχιτεκτονικής και ενεργειακής αναμόρφωσης των κτηρίων, ανέφερε δε ότι στις 21 Ιουνίου θα πραγματοποιηθεί μια σειρά από δράσεις/εγκαταστάσεις/performances με τίτλο «Περιφράξεις/Διασχίσεις» που θα εγκαινιάσουν έναν διάλογο για τον δημόσιο χώρο. Επίσης αναφέρθηκε στην αύξηση των παραγωγών του Μεγάρου κατά 30-35% με  «έμφαση στην ανάδειξη του τοπικού καλλιτεχνικού δυναμικού και τον σχεδιασμό καινοτόμων καλλιτεχνικών θεσμών», ενώ υπογράμμισε πως πενταπλασιάστηκε και ο προϋπολογισμός του οργανισμού από 100000 ευρώ στα 500000 ευρώ ετησίως. Εξάλλου, ανάμεσα στις πρωτοβουλίες που πήρε ο οργανισμός τα τελευταία 3,5 χρόνια κατά τον κ. Μυλόπουλο είναι η εγκαινίαση και ενίσχυση συνεργασιών και συμπράξεων με άλλους φορείς, οι δράσεις κοινωνικής αλληλεγγύης, η νέα κοινωνική ευαίσθητη πολιτική εισιτηρίων, το άνοιγμα των χώρων του Μεγάρου στους πολίτες με δωρεάν είσοδο σε εκδηλώσεις, η ενίσχυση του προσωπικού (από 40 άτομα σε 45), η αποκατάσταση μιας πιο ορθολογικής λειτουργίας της διοίκησης και των οικονομικών (ένταξη στη Διαύγεια κ.α.) και η ψήφιση του πρώτου Κανονισμού Λειτουργίας του ΟΜΜΘ, η μερική τροποποίηση του νομικού καθεστώτος που προβλέπει , εκτός των άλλων, και την κάλυψη 3 διευθυντικών θέσεων με δημόσιες προκηρύξεις, αλλά και μια θετική οικονομική αποτύπωση αφού «παραλάβαμε αρνητικό ισοζύγιο και σήμερα έχουμε +800000ευρώ», όπως είπε.  

Για τις πρόσφατες δηλώσεις Λαζαρίδη  

zoh-zeniodh1.JPG

Από τη συζήτηση δεν θα μπορούσε να απουσιάσει και η αναφορά στις πρόσφατες δηλώσεις του πρώην καλλιτεχνικού διευθυντή του ΟΜΜΘ Γεώργιου Εμμανουήλ Λαζαρίδη που εμφανίζεται δυσαρεστημένος με την Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού Μυρσίνη Ζορμπά για την απομάκρυνση από τη θέση του. Μετά από ερώτηση που της έγινε, η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια Ζωή Ζενιώδη απάντησε: «Πήρα μέρος σε μια διαδικασία με διαφάνεια. Κατέθεσα τα χαρτιά μου όταν ζητήθηκε, έχω τα απαραίτητα πτυχία και διπλώματα και μπορώ να σας πω με πόσο με βαθμολόγησαν. Έχω κερδίσει και άλλους διαγωνισμούς στη ζωή μου. Η απάντησή μου είναι το βιογραφικό μου. Στα τελευταία 40 χρόνια της ζωής μου έχω καταφέρει να είμαι εδώ και να είμαι διεθνώς καταξιωμένη. Είναι η δουλειά μου και την κάνω πάρα πολύ καλά. Αν αφιέρωνα χρόνο στο να ασχολούμαι σοβαρά με αυτά που θα μπορούσαν να λέγονται δεν θα είχα φτάσει εδώ. Ασχολούμαι με το πώς θα γίνομαι καθημερινά καλύτερη. Εκτιμώ πολύ τον κ. Λαζαρίδη και είχαμε μια πολύ καλή συνεργασία. Τα υπόλοιπα δεν με αφορούν γιατί εγώ είμαι εδώ ως μουσικός και ως καλλιτεχνική διευθύντρια». 

Εξάλλου, με ανακοίνωσή του το δ.σ. απάντησε στη δήλωση του κ. Λαζαρίδη για «άρρυθμες και αντικρουόμενες διοικητικές πρακτικές», «απαξιωτική και περιφρονητική» προς τον ίδιο συμπεριφορά και «τυφλό ρεβανσισμό», αλλά και στον ισχυρισμό του πως η ανανέωση της θητείας του δ.σ. «ανέκοψε τη δημιουργική πορεία του ΟΜΜΘ». Η ανακοίνωση αναφέρει πως τα μέλη του δ.σ. υποστήριξαν το έργο του τότε καλλιτεχνικού διευθυντή με τον πενταπλασιασμό του προϋπολογισμού, ενώ τάσσονται υπέρ της τοποθέτησης των καλλιτεχνικών και άλλων διευθυντών μέσα από ανοιχτές, δημόσιες διαγωνιστικές διαδικασίες γεγονός που συνέβη με τις θέσεις του γενικού και καλλιτεχνικού διευθυντή, αλλά και υπέρ της θητείας και όχι των συμβάσεων αορίστου χρόνου σε θέσεις ευθύνης, ενώ, τέλος, εκφράζουν ερωτηματικά ως προς τη χρονική στιγμή που ο πρώην καλλιτεχνικός διευθυντής του ΟΜΜΘ επέλεξε να στείλει την επιστολή του- επτά μήνες μετά την παραίτησή του.    

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία