ΑΠΟΨΕΙΣ

Υπέρ λατινικών...

 13/09/2018 13:37

Υπέρ λατινικών...

Βασίλης Κεχαγιάς

...από κάποιον που δεν κατέχει γρι από αυτά, θα συμπλήρωνα τον ίσως επιθετικό και απόλυτο τίτλο.

Αναγκαστικά, θα περάσω από την προσωπική εμπειρία, προκειμένου να υπερασπίσω αυτήν την τοποθέτηση, αφού ούτε η - ανύπαρκτη - εκπαιδευτική ούτε η μαθητική μου εμπειρία δικαιολογούν άποψη επί του ζητήματος.

Ωστόσο, μόλις φέτος, μια συμπτωματική επαφή μου με την Αινειάδα του Βιργίλιου, ενισχυμένη από τα σχόλια του καθηγητού-ακαδημαϊκού και μεταφραστή Θόδωρου Παπαγγελή μου χάρισαν μια παρθενική επαφή με τη λατινογενή παιδεία. Παρακολουθώντας μια εισήγησή του, σε εκδήλωση της παραγωγικής λέσχης "Φιλόλογος" και συμπληρώνοντας την με ανάγνωση του κλασικού έργου, σκέφτηκα "τι έχανα τόσα χρόνια...".

Πριν προλάβω να μετανιώσω για την απόσταση που κράτησα επί τόσα έτη από το σχετικό πεδίο, ήρθε η ανακοίνωση του υπουργού Παιδείας για κατάργησή τους, θαρρείς για να αποκλειστούν οι επόμενες γενιές από σχετικές τύψεις αγνοίας. Με την κίνηση τούτη, στο μέλλον δε θα νιώθει κανείς στερημένος, αφού θα μείνουν στο σπηλαιώδες σκότος της πλατωνικής παραβολής όλοι ανεξαιρέτως.

Κι αν τώρα ο κύριος Παπαγγελής μπορεί να βγάλει κάποιους από μας από το ζόφο, σε χρονιές ερχόμενες η μέση γνώση δε θα αισθάνεται τη σχετική στέρηση, αφού όλοι θα έχουμε νανουριστεί από την κρατική "κούνια που μας κούναγε". Διόλου τυχαία η αναφορά στον Πλάτωνα, μια που οι Λατίνοι αποτέλεσαν τους συνεχιστές των ελληνικών γραμμάτων και ο Βιργίλιος τη γέφυρα της Δύσης με τα Ομηρικά έπη.

Περήφανοί εμείς που η γλώσσα μας διαχέει σοφία στην Εσπερία, δε χρειαζόμαστε τα φώτα της. Τι κι αν η απανταχού Αριστερά κόπτεται υπέρ του διαφωτισμού, βασισμένη εν πολλοίς στη λατινική συντήρηση της κλασικής παιδείας, τι κι αν η εγχώρια πρόοδος αναχαιτίσθηκε - κυρίως - από την αποκοπή μας από τη δυτική Αναγέννηση, λόγω οθωμανοκρατίας. Λάθος τα μαθαίναμε αυτά στα σχολεία της προόδου, δε μας χρειάζεται ο Δάντης ( γνήσιο τέκνο του Βιργίλιου ) όταν τον διαθέτουμε σε ανατολίτικη μέλπουσα εκδοχή. Άλλωστε, με κάτι τέτοια η Δύση μας έφερε στα μνημόνια, κυριάρχησε πάνω μας, δεν πάει στο διάλο, λοιπόν... Τώρα που "απομνημονιοθήκαμε", καιρός να τους εκδικηθούμε τους κουτόφραγγους και τους περί αυτούς. Α! Και οι νόμοι, το δίκαιο, πολλά μας τα 'παν με τα Λατινικά τους.

Στη θέση τους κοινωνιολογία, φλυαρία και Βυζάντιο. Τι; Δεν έχει καμιά επιστημονική υπόσταση η κοινωνιολογία; Ποιος το είπε αυτό, η Δύση; Τον πρώην υφυπουργό Παιδείας, τον Ζουράρι, τον ρώτησαν;

...από κάποιον που δεν κατέχει γρι από αυτά, θα συμπλήρωνα τον ίσως επιθετικό και απόλυτο τίτλο.

Αναγκαστικά, θα περάσω από την προσωπική εμπειρία, προκειμένου να υπερασπίσω αυτήν την τοποθέτηση, αφού ούτε η - ανύπαρκτη - εκπαιδευτική ούτε η μαθητική μου εμπειρία δικαιολογούν άποψη επί του ζητήματος.

Ωστόσο, μόλις φέτος, μια συμπτωματική επαφή μου με την Αινειάδα του Βιργίλιου, ενισχυμένη από τα σχόλια του καθηγητού-ακαδημαϊκού και μεταφραστή Θόδωρου Παπαγγελή μου χάρισαν μια παρθενική επαφή με τη λατινογενή παιδεία. Παρακολουθώντας μια εισήγησή του, σε εκδήλωση της παραγωγικής λέσχης "Φιλόλογος" και συμπληρώνοντας την με ανάγνωση του κλασικού έργου, σκέφτηκα "τι έχανα τόσα χρόνια...".

Πριν προλάβω να μετανιώσω για την απόσταση που κράτησα επί τόσα έτη από το σχετικό πεδίο, ήρθε η ανακοίνωση του υπουργού Παιδείας για κατάργησή τους, θαρρείς για να αποκλειστούν οι επόμενες γενιές από σχετικές τύψεις αγνοίας. Με την κίνηση τούτη, στο μέλλον δε θα νιώθει κανείς στερημένος, αφού θα μείνουν στο σπηλαιώδες σκότος της πλατωνικής παραβολής όλοι ανεξαιρέτως.

Κι αν τώρα ο κύριος Παπαγγελής μπορεί να βγάλει κάποιους από μας από το ζόφο, σε χρονιές ερχόμενες η μέση γνώση δε θα αισθάνεται τη σχετική στέρηση, αφού όλοι θα έχουμε νανουριστεί από την κρατική "κούνια που μας κούναγε". Διόλου τυχαία η αναφορά στον Πλάτωνα, μια που οι Λατίνοι αποτέλεσαν τους συνεχιστές των ελληνικών γραμμάτων και ο Βιργίλιος τη γέφυρα της Δύσης με τα Ομηρικά έπη.

Περήφανοί εμείς που η γλώσσα μας διαχέει σοφία στην Εσπερία, δε χρειαζόμαστε τα φώτα της. Τι κι αν η απανταχού Αριστερά κόπτεται υπέρ του διαφωτισμού, βασισμένη εν πολλοίς στη λατινική συντήρηση της κλασικής παιδείας, τι κι αν η εγχώρια πρόοδος αναχαιτίσθηκε - κυρίως - από την αποκοπή μας από τη δυτική Αναγέννηση, λόγω οθωμανοκρατίας. Λάθος τα μαθαίναμε αυτά στα σχολεία της προόδου, δε μας χρειάζεται ο Δάντης ( γνήσιο τέκνο του Βιργίλιου ) όταν τον διαθέτουμε σε ανατολίτικη μέλπουσα εκδοχή. Άλλωστε, με κάτι τέτοια η Δύση μας έφερε στα μνημόνια, κυριάρχησε πάνω μας, δεν πάει στο διάλο, λοιπόν... Τώρα που "απομνημονιοθήκαμε", καιρός να τους εκδικηθούμε τους κουτόφραγγους και τους περί αυτούς. Α! Και οι νόμοι, το δίκαιο, πολλά μας τα 'παν με τα Λατινικά τους.

Στη θέση τους κοινωνιολογία, φλυαρία και Βυζάντιο. Τι; Δεν έχει καμιά επιστημονική υπόσταση η κοινωνιολογία; Ποιος το είπε αυτό, η Δύση; Τον πρώην υφυπουργό Παιδείας, τον Ζουράρι, τον ρώτησαν;

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία