ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

Ξεκινάει σε λίγες ημέρες η ανάπλαση σε Δ. Γούναρη και πλατεία Ναυαρίνου (φωτ. & πίνακες)

Πώς θα εξελιχθούν τα έργα, τι περιλαμβάνουν, πόσο θα διαρκέσουν και ποιες κυκλοφοριακές ρυθμίσεις θα τεθούν σε εφαρμογή

 15/05/2022 08:00

Δημήτρης Λαζόπουλος

Θέμα ημερών αποτελεί πλέον η έναρξη των εργασιών για την ανάπλαση τμήματος του άξονα της Δ. Γούναρη, της πλατείας Ναυαρίνου και οδών της περιοχής, καθώς στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, τη Δευτέρα 9 Μαΐου, εγκρίθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα τεθούν σε ισχύ στο πλαίσιο της εκτέλεσης των εργασιών από τον εργολάβο.

Τι προβλέπει το έργο, πώς θα υλοποιηθεί ποιο το χρονοδιάγραμμα

Το έργο που φέρει τον τίτλο «Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου- Δ. Γούναρη» και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020», αφορά την ανάπλαση των οδών Βύρωνος και Γρηγορίου Παλαμά στο τμήμα της από την πλατεία Ναυαρίνου έως την οδό Παύλου Μελά, με τον επανασχεδιασμό της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, των πεζών, των θέσεων στάθμευσης και την αναδιάρθρωση των στοιχείων του αστικού εξοπλισμού.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη που έχει στη διάθεσή του το makthes.gr, στόχος του έργου είναι η αισθητική αναβάθμιση των οδών, η εξασφάλιση της άνετης και ασφαλούς κυκλοφορίας των πεζών και της διευκόλυνσης της κάθε είδους δραστηριότητας που λαμβάνει χώρα κατά μήκος των οδών της περιοχής.

Με βάση την απόφαση που έλαβε η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του δήμου και επικύρωσε το Δημοτικό Συμβούλιο, τα έργα θε εκτελεστούν σε δύο φάσεις:

  1. Η πρώτη θα αφορά τις οδούς Λόρδου Βύρωνος και Γρ. Παλαμά και την πλατεία Ναυαρίνου και περιλαμβάνει τον πλήρη αποκλεισμό πρόσβασης στις οδούς. Οι εργασίες προβλέπεται ότι θα διαρκέσουν οκτώ μήνες.
  2. Στη δεύτερη φάση, τα έργα θα μεταφερθούν στην οδό Παύλου Μελά στην πλευρά των άρτιων αριθμών και περιλαμβάνει κατάληψη τμήματος πεζοδρομίου και της νησίδας στη συμβολή της οδού με την Τσιμισκή. Τα έργα σε αυτή τη φάση προβλέπεται να διαρκέσουν δύο μήνες.

Ειδικότερα, η τεχνική μελέτη προβλέπει:

1.Μετατροπή των οδών Βύρωνος και Γρηγορίου Παλαμά σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας με περιορισμό της στάθμευσης και χρήση βιοκλιματικών στοιχείων κατασκευής. Ταυτόχρονα θα υλοποιηθούν έργα απορροής όμβριων υδάτων.

2.Κατασκευή νέας παιδικής χαράς 281 τ.μ. για νήπια στη νότια πλευρά της πλατείας Ναυαρίνου, πλησίον της υπάρχουσας. Στο παρτέρι της παιδικής χαράς θα τοποθετηθεί έτοιμος νέος χλοοτάπητας. Μέσα στον περιφραγμένο χώρο δεν προτείνονται νέες φυτεύσεις δένδρων οι οποίες θα μείωναν τον χώρο του παιχνιδιού, γιατί τα υπάρχοντα δένδρα επαρκούν για να εξασφαλίσουν τη σκίαση των καθήμενων. Έτσι κατασκευάζονται τρεις νέες δενδροδόχοι στην πλατεία, εκτός της περίφραξής της παιδικής χαράς και πλησίον αυτής,μέσα στις οποίες φυτεύονται τρεις κερασιές για να καλύπτουν την σκίαση της κούνιας και του παιχνιδιού ελατηρίου αλλά και να ομορφαίνουν τον χώρο όταν ανθίζουν την άνοιξη, είναι το σκεπτικό της τεχνικής περιγραφής του έργου.

Σε ό,τι αφορά τα νέα παιχνίδια, τοποθετούνται τα εξής όργανα: i) μια τσουλήθρα νηπίων με διαμορφωμένο χώρο από κάτω, μορφής «σπηλιάς», ii) μια μικτή μεταλλική κούνια με 2 θέσεις νηπίων και μια διπλή θέση νηπίων–παιδιών ii) ένας περιστρεφόμενος μύλος iv) ένα μονοθέσιο όργανο ελατηρίου για νήπια μορφής «κύκνος». Όλα τα παιχνίδια θα πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές κατασκευής και ασφαλείας ΕΝ1176-2008 και είναι πιστοποιημένα ως προς την καταλληλότητά τους από τον ΤUV, τονίζεται στην περιγραφή του έργου.

3.Διαμόρφωση νέας φύτευσης στα παρτέρια της Γούναρη (Τσιμισκή – Εγνατία) καθώς και στα παρτέρια των πεζοδρόμων Ισαύρων, Αιμιλιανού Γραβενών και Γονατά.

4.Δημιουργία σταθμού κοινόχρηστων ποδηλάτων για τη βελτίωση της κινητικότητας

5.Αναβάθμιση και ενίσχυση του φωτισμού

6.Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης πόλης (free wifi)

Επίσης, στη μελέτη προβλέπεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων εκατέρωθεν των οδικών αξόνων και των συμβολών τους με τις κάθετες οδούς, καθορίζοντας τις θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και διαμορφώνοντας τις ράμπες εισόδων καθώς και τις διαβάσεις πεζών, ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των πεζών. Σημαντικό στοιχείο της διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων, είναι η δημιουργία της «ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών» ελάχιστου πλάτους 1,50μ.

Το οδικό «πέταλο» που σχηματίζεται, προτείνεται να γίνει δρόμος ήπιας κυκλοφορίας. Το οδόστρωμα σε όλο το τμήμα αυτό ανυψώνεται στο επίπεδο του πεζοδρομίου διευκολύνοντας έτσι την κίνηση των πεζών και η πρόσβαση από τη νότια πλευρά στην πλατεία Ναυαρίνου και στον αρχαιολογικό χώρο.

Αστικός εξοπλισμός

Στη συμβολή των οδών Βύρωνος και Παύλου Μελά, κατασκευάζονται δύο κτιστά καθιστικά με μαρμάρινη επένδυση.

Τα κριτήρια επιλογής του είδους πλακόστρωσης καθορίστηκαν με βάση την αισθητική, την υφή, τους χρωματισμούς, την προέλευση και την αντοχή, το κόστος των υλικών και τη δυνατότητα σχετικά εύκολης ανακατασκευής του πεζοδρομίου από τους Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας στο μέλλον, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες διαμορφώσεις της πλατείας Ναυαρίνου και του τμήματος της οδού Παλαμά, από την Τσιμισκή έως την Παύλου Μελά.

Τα υλικά που επιλέχθηκαν και πληρούν τις παραπάνω προδιαγραφές είναι ψυχροί τσιμεντοκυβόλιθοι, γκρι χρώματος, και πλάκες μαρμάρου.

Στο έργο προβλέπεται και η τοποθέτηση νέων μαρμάρινων κρασπέδων σε όλο το μήκος των οδών που μετατρέπονται σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας.

Τα στοιχεία αστικού εξοπλισμού (καλάθια, κάδοι απορριμμάτων, φωτιστικά σώματα, πινακίδες σήμανσης και κυκλοφορίας) επανεξετάζονται ως προς τη θέση τους.

Στα υπόγεια που εξέχουν από την οικοδομική γραμμή, επισκευάζονται και προσαρμόζονται υψομετρικά στη διαμόρφωση οι διάφορες επικαλύψεις (σχάρες, καταπακτές, υαλότουβλα).

Ε. Κυριζίδης: Οι παρεμβάσεις που θα αλλάξουν την εικόνα του κέντρου

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης δηλώνει στο makthes.gr ότι «προχωράμε σε ένα πολύ σημαντικό έργο για την ανάδειξη του κέντρου της πόλης ως εμπορικού τόπου. Μαζί με το Καπάνι, με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό της Αριστοτέλους και τις υπόλοιπες παρεμβάσεις που προχωρούν, υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για αστικές παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης, οι οποίες θα αλλάξουν την εικόνα του». Να σημειωθεί ότι αναφορικά με το έργο των επεμβάσεων στο Καπάνι, ο κ. Κυριζίδης γνωστοποιεί ότι ο δήμος βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο των προσφυγών των εταιρειών που έχουν συμμετάσχει στον διαγωνισμό.

Ο σχεδιασμός για τη δημιουργία του «Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου» της Δημητρίου Γούναρη προχωρά σε συνεργασία του δήμου Θεσσαλονίκης με τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζει ο αντιδήμαρχος.

Πλέον, για να ξεκινήσουν τα έργα απομένει η έγκριση των διαδικασιών από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης και ακολούθως η οριοθέτηση του εργοταξίου και η εγκατάσταση του εργολάβου στην περιοχή που θα αναπλασθεί, διάστημα το οποίο μπορεί να διαρκέσει από μερικές ημέρες έως και, περίπου, δύο εβδομάδες, εκτιμά ο κ. Κυριζίδης.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η ανάπλαση στη Γούναρη θα κοστίσει, περίπου, 1,98 εκατομμύριο ευρώ.

Ακολουθούν ο χάρτης όπου φαίνονται οι περιοχές των παρεμβάσεων στη περιοχή της Δ. Γούναρη και Ναυαρίνου, η απόφαση της Ε.Π.Ζ., το χρονοδιάγραμμα των εργασιών με βάση την τεχνική έκθεση της μελέτης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και φωτογραφίες της περιοχής πριν την ανάπλαση:

anaplasi-gounari.jpg
kykloforiaka-metra-gounari-kentro-emporiou.png
Η απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής για τα κυκλοφοριακά μέτρα στην περιοχή του έργου


xronodiagramma-ergasion-anoikto-kentro-emporiou-gounari.jpg
Το χρονοδιάγραμμα των εργασιών όπως αναφέρεται στην τεχνική μελέτη


navarinou-plateia.jpg
Ανατολική πλευρά του παρτεριού που θα εγκατασταθεί η νέα παιδική χαρά. Φαίνονται οι κομμένοι κορμοί, τα παλιά φωτιστικά και παγκάκια και η υφιστάμενη παιδική χαρά.
navarinou-plateia2.jpg
Το παρτέρι που θα κατασκευαστεί η νέα παιδική χαρά νηπίων στην Πλατεία Ναυαρίνου


Θέμα ημερών αποτελεί πλέον η έναρξη των εργασιών για την ανάπλαση τμήματος του άξονα της Δ. Γούναρη, της πλατείας Ναυαρίνου και οδών της περιοχής, καθώς στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης, τη Δευτέρα 9 Μαΐου, εγκρίθηκαν οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα τεθούν σε ισχύ στο πλαίσιο της εκτέλεσης των εργασιών από τον εργολάβο.

Τι προβλέπει το έργο, πώς θα υλοποιηθεί ποιο το χρονοδιάγραμμα

Το έργο που φέρει τον τίτλο «Ανοικτά Κέντρα Εμπορίου- Δ. Γούναρη» και εντάσσεται στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020», αφορά την ανάπλαση των οδών Βύρωνος και Γρηγορίου Παλαμά στο τμήμα της από την πλατεία Ναυαρίνου έως την οδό Παύλου Μελά, με τον επανασχεδιασμό της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων, των πεζών, των θέσεων στάθμευσης και την αναδιάρθρωση των στοιχείων του αστικού εξοπλισμού.

Σύμφωνα με την τεχνική μελέτη που έχει στη διάθεσή του το makthes.gr, στόχος του έργου είναι η αισθητική αναβάθμιση των οδών, η εξασφάλιση της άνετης και ασφαλούς κυκλοφορίας των πεζών και της διευκόλυνσης της κάθε είδους δραστηριότητας που λαμβάνει χώρα κατά μήκος των οδών της περιοχής.

Με βάση την απόφαση που έλαβε η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής του δήμου και επικύρωσε το Δημοτικό Συμβούλιο, τα έργα θε εκτελεστούν σε δύο φάσεις:

  1. Η πρώτη θα αφορά τις οδούς Λόρδου Βύρωνος και Γρ. Παλαμά και την πλατεία Ναυαρίνου και περιλαμβάνει τον πλήρη αποκλεισμό πρόσβασης στις οδούς. Οι εργασίες προβλέπεται ότι θα διαρκέσουν οκτώ μήνες.
  2. Στη δεύτερη φάση, τα έργα θα μεταφερθούν στην οδό Παύλου Μελά στην πλευρά των άρτιων αριθμών και περιλαμβάνει κατάληψη τμήματος πεζοδρομίου και της νησίδας στη συμβολή της οδού με την Τσιμισκή. Τα έργα σε αυτή τη φάση προβλέπεται να διαρκέσουν δύο μήνες.

Ειδικότερα, η τεχνική μελέτη προβλέπει:

1.Μετατροπή των οδών Βύρωνος και Γρηγορίου Παλαμά σε οδούς ήπιας κυκλοφορίας με περιορισμό της στάθμευσης και χρήση βιοκλιματικών στοιχείων κατασκευής. Ταυτόχρονα θα υλοποιηθούν έργα απορροής όμβριων υδάτων.

2.Κατασκευή νέας παιδικής χαράς 281 τ.μ. για νήπια στη νότια πλευρά της πλατείας Ναυαρίνου, πλησίον της υπάρχουσας. Στο παρτέρι της παιδικής χαράς θα τοποθετηθεί έτοιμος νέος χλοοτάπητας. Μέσα στον περιφραγμένο χώρο δεν προτείνονται νέες φυτεύσεις δένδρων οι οποίες θα μείωναν τον χώρο του παιχνιδιού, γιατί τα υπάρχοντα δένδρα επαρκούν για να εξασφαλίσουν τη σκίαση των καθήμενων. Έτσι κατασκευάζονται τρεις νέες δενδροδόχοι στην πλατεία, εκτός της περίφραξής της παιδικής χαράς και πλησίον αυτής,μέσα στις οποίες φυτεύονται τρεις κερασιές για να καλύπτουν την σκίαση της κούνιας και του παιχνιδιού ελατηρίου αλλά και να ομορφαίνουν τον χώρο όταν ανθίζουν την άνοιξη, είναι το σκεπτικό της τεχνικής περιγραφής του έργου.

Σε ό,τι αφορά τα νέα παιχνίδια, τοποθετούνται τα εξής όργανα: i) μια τσουλήθρα νηπίων με διαμορφωμένο χώρο από κάτω, μορφής «σπηλιάς», ii) μια μικτή μεταλλική κούνια με 2 θέσεις νηπίων και μια διπλή θέση νηπίων–παιδιών ii) ένας περιστρεφόμενος μύλος iv) ένα μονοθέσιο όργανο ελατηρίου για νήπια μορφής «κύκνος». Όλα τα παιχνίδια θα πληρούν τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές κατασκευής και ασφαλείας ΕΝ1176-2008 και είναι πιστοποιημένα ως προς την καταλληλότητά τους από τον ΤUV, τονίζεται στην περιγραφή του έργου.

3.Διαμόρφωση νέας φύτευσης στα παρτέρια της Γούναρη (Τσιμισκή – Εγνατία) καθώς και στα παρτέρια των πεζοδρόμων Ισαύρων, Αιμιλιανού Γραβενών και Γονατά.

4.Δημιουργία σταθμού κοινόχρηστων ποδηλάτων για τη βελτίωση της κινητικότητας

5.Αναβάθμιση και ενίσχυση του φωτισμού

6.Προμήθεια και εγκατάσταση συστημάτων έξυπνης πόλης (free wifi)

Επίσης, στη μελέτη προβλέπεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων εκατέρωθεν των οδικών αξόνων και των συμβολών τους με τις κάθετες οδούς, καθορίζοντας τις θέσεις στάθμευσης αυτοκινήτων και διαμορφώνοντας τις ράμπες εισόδων καθώς και τις διαβάσεις πεζών, ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των πεζών. Σημαντικό στοιχείο της διαπλάτυνσης των πεζοδρομίων, είναι η δημιουργία της «ελεύθερης ζώνης όδευσης πεζών» ελάχιστου πλάτους 1,50μ.

Το οδικό «πέταλο» που σχηματίζεται, προτείνεται να γίνει δρόμος ήπιας κυκλοφορίας. Το οδόστρωμα σε όλο το τμήμα αυτό ανυψώνεται στο επίπεδο του πεζοδρομίου διευκολύνοντας έτσι την κίνηση των πεζών και η πρόσβαση από τη νότια πλευρά στην πλατεία Ναυαρίνου και στον αρχαιολογικό χώρο.

Αστικός εξοπλισμός

Στη συμβολή των οδών Βύρωνος και Παύλου Μελά, κατασκευάζονται δύο κτιστά καθιστικά με μαρμάρινη επένδυση.

Τα κριτήρια επιλογής του είδους πλακόστρωσης καθορίστηκαν με βάση την αισθητική, την υφή, τους χρωματισμούς, την προέλευση και την αντοχή, το κόστος των υλικών και τη δυνατότητα σχετικά εύκολης ανακατασκευής του πεζοδρομίου από τους Οργανισμούς Κοινής Ωφέλειας στο μέλλον, σε συνδυασμό με τις υπάρχουσες διαμορφώσεις της πλατείας Ναυαρίνου και του τμήματος της οδού Παλαμά, από την Τσιμισκή έως την Παύλου Μελά.

Τα υλικά που επιλέχθηκαν και πληρούν τις παραπάνω προδιαγραφές είναι ψυχροί τσιμεντοκυβόλιθοι, γκρι χρώματος, και πλάκες μαρμάρου.

Στο έργο προβλέπεται και η τοποθέτηση νέων μαρμάρινων κρασπέδων σε όλο το μήκος των οδών που μετατρέπονται σε δρόμους ήπιας κυκλοφορίας.

Τα στοιχεία αστικού εξοπλισμού (καλάθια, κάδοι απορριμμάτων, φωτιστικά σώματα, πινακίδες σήμανσης και κυκλοφορίας) επανεξετάζονται ως προς τη θέση τους.

Στα υπόγεια που εξέχουν από την οικοδομική γραμμή, επισκευάζονται και προσαρμόζονται υψομετρικά στη διαμόρφωση οι διάφορες επικαλύψεις (σχάρες, καταπακτές, υαλότουβλα).

Ε. Κυριζίδης: Οι παρεμβάσεις που θα αλλάξουν την εικόνα του κέντρου

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Εφραίμ Κυριζίδης δηλώνει στο makthes.gr ότι «προχωράμε σε ένα πολύ σημαντικό έργο για την ανάδειξη του κέντρου της πόλης ως εμπορικού τόπου. Μαζί με το Καπάνι, με τον αρχιτεκτονικό διαγωνισμό της Αριστοτέλους και τις υπόλοιπες παρεμβάσεις που προχωρούν, υπάρχει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για αστικές παρεμβάσεις στο κέντρο της πόλης, οι οποίες θα αλλάξουν την εικόνα του». Να σημειωθεί ότι αναφορικά με το έργο των επεμβάσεων στο Καπάνι, ο κ. Κυριζίδης γνωστοποιεί ότι ο δήμος βρίσκεται στο τελευταίο στάδιο των προσφυγών των εταιρειών που έχουν συμμετάσχει στον διαγωνισμό.

Ο σχεδιασμός για τη δημιουργία του «Ανοικτού Κέντρου Εμπορίου» της Δημητρίου Γούναρη προχωρά σε συνεργασία του δήμου Θεσσαλονίκης με τον Εμπορικό Σύλλογο Θεσσαλονίκης, υπενθυμίζει ο αντιδήμαρχος.

Πλέον, για να ξεκινήσουν τα έργα απομένει η έγκριση των διαδικασιών από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας Θράκης και ακολούθως η οριοθέτηση του εργοταξίου και η εγκατάσταση του εργολάβου στην περιοχή που θα αναπλασθεί, διάστημα το οποίο μπορεί να διαρκέσει από μερικές ημέρες έως και, περίπου, δύο εβδομάδες, εκτιμά ο κ. Κυριζίδης.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η ανάπλαση στη Γούναρη θα κοστίσει, περίπου, 1,98 εκατομμύριο ευρώ.

Ακολουθούν ο χάρτης όπου φαίνονται οι περιοχές των παρεμβάσεων στη περιοχή της Δ. Γούναρη και Ναυαρίνου, η απόφαση της Ε.Π.Ζ., το χρονοδιάγραμμα των εργασιών με βάση την τεχνική έκθεση της μελέτης των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και φωτογραφίες της περιοχής πριν την ανάπλαση:

anaplasi-gounari.jpg
kykloforiaka-metra-gounari-kentro-emporiou.png
Η απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής για τα κυκλοφοριακά μέτρα στην περιοχή του έργου


xronodiagramma-ergasion-anoikto-kentro-emporiou-gounari.jpg
Το χρονοδιάγραμμα των εργασιών όπως αναφέρεται στην τεχνική μελέτη


navarinou-plateia.jpg
Ανατολική πλευρά του παρτεριού που θα εγκατασταθεί η νέα παιδική χαρά. Φαίνονται οι κομμένοι κορμοί, τα παλιά φωτιστικά και παγκάκια και η υφιστάμενη παιδική χαρά.
navarinou-plateia2.jpg
Το παρτέρι που θα κατασκευαστεί η νέα παιδική χαρά νηπίων στην Πλατεία Ναυαρίνου


ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία