ΕΚΛΟΓΕΣ

Βαριά πολιτικά όπλα στη μάχη της Θεσσαλονίκης

Τσίπρας και Μητσοτάκης έρχονται την τελευταία εβδομάδα πριν από τις εκλογές στη Θεσσαλονίκη, για να στηρίξουν τους υποψηφίους τους

 20/05/2019 07:00

Βαριά πολιτικά όπλα στη μάχη της Θεσσαλονίκης

Της Τίνας Ιωάννου

Έως το τέλος της προηγούμενης χρονιάς όλα κυλούσαν ομαλά. Ο Νίκος Ταχιάος είχε εμφανιστεί με σήμα το κουλούρι στο φυλλάδιο, για να ανακοινώσει την υποψηφιότητά του για το δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ η Κατερίνα Νοτοπούλου ήταν ακόμη υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης. Σχεδόν πέντε μήνες μετά, όμως, όλα έχουν αλλάξει. 

Η ατζέντα έχει εναρμονιστεί με αυτήν της κεντρικής πολιτικής σκηνής και ο προεκλογικός λόγος έχει σκληρύνει. 

Οι δυο υποψήφιοι των μεγάλων κομμάτων, ο Νίκος Ταχιάος της ΝΔ και η Κατερίνα Νοτοπούλου του ΣΥΡΙΖΑ, εισπράττουν τη δυσαρέσκεια για τα κόμματά τους, όπου και όπως αυτή εμφανίζεται. Ταυτόχρονα, όμως, επωφελούνται από τις εξαγγελίες των αρχηγών των κομμάτων τους και από τη δημοτικότητά τους. 

Την τελευταία προεκλογική εβδομάδα, τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο Αλέξης Τσίπρας θα επισκεφτούν τη Θεσσαλονίκη -πόλη που αναδεικνύεται σε συμβολική και για τους δυο, αλλά για τελείως διαφορετικούς λόγους.

Για τον Αλέξη Τσίπρα η Θεσσαλονίκη έγινε βάση, hub. Εγκαινίασε το γραφείο πρωθυπουργού τον Νοέμβριο του 2016, διορίζοντας την Κατερίνα Νοτοπούλου διευθύντρια. Μία θέση πολύ σημαντική, που της έδωσε κύρος, παρεμβατικότητα και πολιτική υπόσταση. «Η πρωθυπουργός» την αποκαλούσαν μισοσοβαρά μισοαστεία φορείς και παράγοντες που συνομιλούσαν μαζί της και επεδίωκαν την εύνοιά της, γνωρίζοντας την ισχύ της.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, από την άλλη, έχει στη Θεσσαλονίκη μία πρόκληση. Στην πόλη όπου ο πρωθυπουργός στέλνει συνεχώς το βαρύ πυροβολικό του (Βερναρδάκη, Σπίρτζη) να βάλουν τάξη όποτε υπάρχει ανάγκη και να στηρίξουν τις επιλογές του, κατέβασε στον κεντρικό δήμο τον Νίκο Ταχιάο, ο οποίος δεν προέρχεται από την κεντρική πολιτική σκηνή και δεν κατέχει κάποιο δημόσιο αξίωμα εδώ και 10 χρόνια. 

Αυτό έχει προκαλέσει ένα κύμα υπονόμευσης του Νίκου Ταχιάου από πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες της Θεσσαλονίκης, καθώς και μια πλειάδα υποψηφίων με αναφορές στην κεντροδεξιά. Είναι ένα προσωπικό στοίχημα του Κυριάκου Μητσοτάκη να κερδηθεί ο δήμος. Ένας δήμος, ο οποίος επί 9 χρόνια έλαμπε και διοικούνταν αποκλειστικά από την ακτινοβολία του sui generis Γιάννη Μπουτάρη.

Σπίρτζης, Λυμπερόπουλος και Μυλόπουλος στην υπηρεσία της Νοτοπούλου

Η προεκλογική καμπάνια της Κατερίνας Νοτοπούλου εμφανίζει έντονα δείγματα ασάφειας ως προς το ποιος κάνει τι. Για παράδειγμα: «Διασφαλίσαμε την προστασία του νερού ως δημόσιου αγαθού και μπαίνουμε δυναμικά στη δημοτικοποίησή του», είπε πρόσφατα σε επίσκεψή της στην ΕΥΑΘ. Ποιος διασφάλισε, ποιος μπαίνει δυναμικά, πότε και πώς; Είναι το κράτος που «διασφάλισε»; Είναι η κυβέρνηση που «μπαίνει δυναμικά» και πώς;

Είναι τα κινήματα; Είναι ο Κρεστενίτης της ΕΥΑΘ; Όλες της οι ανακοινώσεις, οι διακηρύξεις και οι εξαγγελίες κινούνται σε ένα τέτοιο μοτίβο: οικειοποίησης όλων των έργων της κυβέρνησης, όλων των project των τοπικών κυβερνητικών στελεχών και καμιά δέσμευση για την ίδια. Δείχνει δεμένη στο άρμα του ΣΥΡΙΖΑ και τελείως αμήχανη χωρίς την ύπαρξη αυτού στην κυβέρνηση. Ευλόγως προκύπτει το ερώτημα τι θα συμβεί εάν εκλεγεί η Νοτοπούλου δήμαρχος και αλλάξει η κυβέρνηση. Πώς θα λειτουργήσει;

Το όραμα της ίδιας είναι μια Θεσσαλονίκη «ευρωπαϊκή μητρόπολη, πόλη δημοκρατική και προοδευτική, πόλη συμμετοχική, πόλη δίκαιη, πόλη αλληλεγγύης, πόλη φιλική, καινοτόμα και ασφαλής, πόλη με ζωντανές γειτονιές, πόλη δημιουργική, παραγωγική κι εξωστρεφής, πόλη με ισχυρό μητροπολιτικό χαρακτήρα». 

Τα οράματα των υποψηφίων σε όλη την Ελλάδα είναι κοινά. Η υλοποίησή τους είναι το ζήτημα. Προκειμένου να στηριχτεί η Κατερίνα Νοτοπούλου, τον τελευταίο καιρό συνέβησαν πρωτοφανή πράγματα. 

Το βράδυ της Τετάρτης ο «αρχιταξιτζής» Θύμιος Λυμπερόπουλος κάλεσε τους ταξιτζήδες της Θεσσαλονίκης σε συνέλευση με κεντρικό ομιλητή τον Χρήστο Σπίρτζη. Χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα διάφορα αιτήματα του κλάδου, εξαπέλυσαν επίθεση στις πλατφόρμες ΒΕΑΤ και UBER, και ο κ. Λυμπερόπουλος κάλεσε τους ταξιτζήδες να στηρίξουν «αυτούς που μας στηρίζουν, δηλαδή τον ΣΥΡΙΖΑ». Ο υπουργός Σπίρτζης, από τη μεριά του, προέτρεψε τους επαγγελματίες να μετατρέψουν τα ταξί τους σε «εκλογικά κέντρα του ΣΥΡΙΖΑ και της Νοτοπούλου».

Ακολούθως ο Χρήστος Σπίρτζης δεν δίστασε να πρωταγωνιστήσει στην παρωδία «Αγάπη μου, έφερα το μετρό!», που παρουσιάστηκε στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Χρήστος Σπίρτζης, Θάνος Βούρδας (γενικός γραμματέας του υπουργείου), Στέλιος Παππάς (πρόεδρος ΟΑΣΘ) και Κατερίνα Νοτοπούλου επιβιβάστηκαν σε ένα βαγόνι του μετρό, το οποίο ήταν ακίνητο, διότι δεν υπάρχει ούτε μηχανή να το κινήσει ούτε οι ράγες είναι έτοιμες!

Είχε προηγηθεί η ηχηρή στήριξη του κυρίου Μυλόπουλου στο πρόσωπο της Κατερίνας Νοτοπούλου. Όχι ως άτομο, αλλά με τη θεσμική του ιδιότητα. «Το μετρό ψηφίζει Νοτοπούλου!» έγραψε ο Γιάννης Μυλόπουλος, πρόεδρος της Αττικό Μετρό.

Τσίπρας την Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη

Με ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη συνεχίζεται ο προεκλογικός αγώνας. Η ομιλία, που θα γίνει την Τετάρτη είτε στο λιμάνι είστε στη ΔΕΘ, είναι άγνωστο τι άλλες παροχές μπορεί να κομίσει. Η «13η σύνταξη» θα μείνει στην ιστορία ως «προεκλογική», ενώ και το επίδομα τέκνου θα δοθεί πριν από την ώρα του, στις 24 Μαΐου.

Εκτιμάται ότι η οροφή για την Κατερίνα Νοτοπούλου είναι ένα ποσοστό γύρω στο 20%, κάτι που και ο ΣΥΡΙΖΑ επιθυμεί διακαώς να επιτύχει.

Εκτός από την Κατερίνα Νοτοπούλου, γίνονται προσπάθειες να στηριχτεί η υποψηφιότητα του Χρήστου Γιαννούλη, η οποία, όμως, είναι πολύ αδύναμη. Είναι χαρακτηριστικό ότι η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) σε πρόσφατη περιοδεία της είχε μαζί και τον κ. Γιαννούλη, ο οποίος μάλιστα έκανε και δηλώσεις.

Από Καραμανλή μέχρι Μητσοτάκη για τον Ταχιάο

Οδεύουμε προς τις εκλογές χωρίς να γίνει συζήτηση για κανόνες και δεοντολογία. Μέσα στη γενική χαλάρωση ξεχάστηκαν οι συνεννοήσεις των κομμάτων, που γίνονταν στο παρελθόν, ώστε να μη συμπίπτουν οι προεκλογικές τους συγκεντρώσεις και να διατηρείται ένα κλίμα σεβασμού στην καμπάνια του άλλου κόμματος.

Στο πλαίσιο αυτό, την ερχόμενη Παρασκευή προγραμματίστηκε επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη αλλά και της Φώφης Γεννηματά. Μάλιστα, το επιτελείο της Νέας Δημοκρατίας συζητούσε για το συνεδριακό κέντρο «Ι. Βελλίδης» ως χώρο για την ομιλία του προέδρου του κόμματος, αλλά, πριν προλάβουν να το κλείσουν, έμαθαν ότι το είχε ήδη κλείσει το ΚΙΝΑΛ για ομιλία της κ. Γεννηματά.

Ο χώρος για την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη αναζητείται, χωρίς να είναι εύκολο να βρεθεί την τελευταία στιγμή. Η αρχική σκέψη να μιλήσει στον Εύοσμο, καθώς ο πρόεδρος της ΝΔ έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στις δυτικές συνοικίες και η επίσκεψή του πριν από έναν μήνα στη Θεσσαλονίκη είχε επικεντρωθεί εκεί. Όμως εκτιμήθηκε ότι έπρεπε να κινηθούν πιο κεντρικά, ώστε να στηρίξουν και τον υποψήφιο Νίκο Ταχιάο στο δήμο Θεσσαλονίκης.

Η έλλειψη συντονισμού στη ΝΔ και η αβελτηρία της στη Θεσσαλονίκη έχουν σημαδέψει τις δημοτικές εκλογές. Ήταν σημαντική η καθυστέρηση στην ανακοίνωση υποψηφίου για τον κεντρικό δήμο, κι ενώ «οι αντάρτες» εκδήλωναν την πρόθεσή τους να εκτεθούν στις εκλογές ο ένας μετά τον άλλον. Αρκετά στελέχη του κόμματος βρίσκονται σε ψηφοδέλτια «ανταρτών» (Ορφανός, Ψωμιάδης) ή επίδοξων διεκδικητών του χρίσματος (Κυριζίδης, Ζέρβας) και η αρχική σκέψη στο κόμμα ήταν να τους απομακρύνει. Ενόψει δεύτερου γύρου, όμως, αλλά και των ευρωεκλογών πρυτάνευσε η λογική να τους κρατήσει. Αυτό δημιούργησε μια χαλάρωση αλλά και την εντύπωση ότι «τη Νέα Δημοκρατία δεν την ενδιαφέρει να κερδίσει ο Ταχιάος αλλά να συγκεντρώσουν όλοι μαζί οι υποψήφιοι υψηλό ποσοστό», κάτι που δεν ισχύει.

Από τη μία η κινητικότητα των ανταρτών κι από την άλλη οι προεκλογικές παροχές Τσίπρα και λοιπών κυβερνητικών στελεχών έφεραν στη ΝΔ τάσεις συσπείρωσης. Η αρχή έγινε την περασμένη Κυριακή με την έλευση του Αντώνη Σαμαρά στη Θεσσαλονίκη και τον ντόρο που αυτή προκάλεσε. Συνεχίστηκε με την επίσκεψη Μεϊμαράκη, ο οποίος στήριξε τον Νίκο Ταχιάο. Είναι χαρακτηριστικό της συσπείρωσης ότι ο Κώστας Καραμανλής παραβρέθηκε στην εκδήλωση και συνομίλησε θερμά με τον Νίκο Ταχιάο, ενώ δεν χαιρέτησε τον Γιώργο Ορφανό παρά μόνο με ένα νεύμα από μακριά. Όλα αυτά στοχεύουν στο να τονιστεί η ενότητα και η συσπείρωση της Νέας Δημοκρατίας αλλά και η ανάγκη να στηριχτεί η υποψηφιότητα του Νίκου Ταχιάου και να συγκεντρώσει υψηλά ποσοστά, ώστε αυτό να αντανακλά στο κόμμα.

Μεγάλη αίσθηση προκάλεσε άρθρο του Ταχιάου στην «ΜτΚ» της περασμένης Κυριακής με τίτλο «Ζητώ ηχηρή εντολή», στο οποίο κρατά αποστάσεις από τους δυο ισχυρούς οικονομικούς παράγοντες της χώρας, οι οποίοι επιθυμούν να «κάνουν παιχνίδι» στα πολιτικά πράγματα της χώρας. Αυτό εκλαμβάνεται ως επιλογή Μητσοτάκη.

Λούνα παρκ «Η ωραία Θεσσαλονίκη»

Εξωτερικοί παρατηρητές από όλη τη χώρα προσπαθούν να καταλάβουν εάν τα όσα συμβαίνουν στη Θεσσαλονίκη είναι πρωτοφανή ή τυχόν συμβαίνουν και αλλού. Επειδή, όμως, μάλλον συμβαίνουν μόνο στη Θεσσαλονίκη, προσπαθούν να δώσουν απάντηση σε ένα άλλο ερώτημα: γιατί στη Θεσσαλονίκη; 

Η απάντηση σε αυτό είναι απλή: επειδή εδώ μπορούν. Εδώ είναι τα ημιτελή έργα, εδώ είναι η γκρίνια για «το κράτος των Αθηνών», εδώ είναι η δυσαρέσκεια για το μακεδονικό, εδώ είναι η έλλειψη μιας ισχυρής και αδιαμφισβήτητης προσωπικότητας στο χώρο της κεντροδεξιάς, ενός «Θεσσαλονικάρχη», ο οποίος να κρατά αντιστάσεις και να μπορεί να συσπειρώσει τον κόσμο. Λείπει μια ισχυρή αστική τάξη με παράδοση, λείπουν τα παλιά λεφτά, εξέλιπαν πια κι οι ευπατρίδες.

Τον Ιούλιο του 2017 η Θεσσαλονίκη απέκτησε δημόσιες συγκοινωνίες. Το κράτος πήρε έναν ΟΑΣΘ με δεκάδες παθογένειες και τον διέλυσε, ενώ προσπαθεί να μας πείσει ότι τον εξυγίανε και τον ανέστησε. Αυτό η νεκροψία θα το δείξει, δηλαδή η εκκαθάριση που κάποτε θα ολοκληρωθεί. Από την πρώτη στιγμή άρχισαν να τάζουν λεωφορεία. 

«Τον Φεβρουάριο του 2019 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για 350 λεωφορεία», είχε πει ο Αλέξης Τσίπρας τον περασμένο Δεκέμβριο. Στην επίσκεψη εκείνη είχε εγκαινιάσει το σταθμό μετρό «Σιντριβάνι». Κι είχε γελάσει το σύμπαν. Ένας σταθμός με μουσαμάδες, με γυψοσανίδες, με σκάλες που δεν λειτουργούσαν, υποτίθεται ότι εκείνη την ημέρα «παραδόθηκε» στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. 

Ο ίδιος σταθμός, τον Μάιο του 2018 είχε χρησιμεύσει ως «λεκάνη εκτόνωσης των υδάτων» κατά τη διάρκεια μιας πολύ ισχυρής καταιγίδας. Κοινώς, είχε πλημμυρίσει, αλλά αυτό, όπως είπε ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Γιάννης Μυλόπουλος, «έσωσε την πόλη. Το νερό, αν δεν υπήρχαν τα εργοτάξια του μετρό, θα πλημμύριζε τα γύρω καταστήματα και τις κατοικίες». Δηλαδή η πλημμύρα του εργοταξίου βαφτίστηκε «σωτηρία της Θεσσαλονίκης».

Τα λεωφορεία δεν ήρθαν ποτέ. Μόλις πριν από λίγες ημέρες προκηρύχθηκε ένας διαγωνισμός για λεωφορεία, αλλά με τη διευκρίνιση ότι αυτός θα ολοκληρωθεί μόνο εφόσον βρεθούν χρήματα από κάποιο πρόγραμμα! Λίγους μήνες νωρίτερα, ο ΟΑΣΘ είχε ανακοινώσει ότι θα προβεί σε προσλήψεις οδηγών, χωρίς να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο. Άλλωστε, τι προσλήψεις να γίνουν σε Οργανισμό υπό εκκαθάριση, χωρίς μέλλον και χωρίς λεωφορεία;

Από το 2016, κάθε χρόνο στη ΔΕΘ έρχεται κι από ένα βαγόνι του μετρό. Φωτογραφίζονται σε αυτό χαμογελαστοί παράγοντες, βγαίνουν δυο τρία ανέκδοτα, φεύγει. Έρχονται γρήγορα τρένα, κάνουν μια γυροβολιά, φεύγουν. Εγκαινιάζονται βαγόνια του μετρό που δεν υπάρχει ακόμη, ενώ από τη Θεσσαλονίκη κηρύσσεται «ο ανένδοτος» του Θύμιου Λυμπερόπουλου απέναντι στις νεοφιλελεύθερες πλατφόρμες εξεύρεσης ταξί και ο υπουργός Σπίρτζης ζητά από τους ταξιτζήδες να μετατρέψουν τα οχήματά τους σε mobile εκλογικά κέντρα υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ και της Νοτοπούλου. 

«Η Θεσσαλονίκη μετεξελίσσεται από συμπρωτεύουσα, από φτωχό συγγενή και ουραγό σε διεθνές κέντρο, σε μια σύγχρονη πόλη ευρωπαϊκή, σε μια πρωτεύουσα των Βαλκανίων», είχε τονίσει ο Αλέξης Τσίπρας τον περασμένο Νοέμβριο, στη διάρκεια της αλήστου μνήμης τελετής εγκαινίων του σταθμού «Σιντριβάνι». Στην πραγματικότητα, την έχει ο ίδιος μετατρέψει σε ένα λούνα παρκ, όπου όποιο κυβερνητικό στέλεχος βαριέται, έρχεται να παίξει με τους πολίτες της.

Αλήθεια, τι κάνει εκείνο το γραφείο πρωθυπουργού στο ΥΜΑΘ; Λειτουργεί ακόμη;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Μαΐου 2019

Της Τίνας Ιωάννου

Έως το τέλος της προηγούμενης χρονιάς όλα κυλούσαν ομαλά. Ο Νίκος Ταχιάος είχε εμφανιστεί με σήμα το κουλούρι στο φυλλάδιο, για να ανακοινώσει την υποψηφιότητά του για το δήμο Θεσσαλονίκης, ενώ η Κατερίνα Νοτοπούλου ήταν ακόμη υφυπουργός Μακεδονίας – Θράκης. Σχεδόν πέντε μήνες μετά, όμως, όλα έχουν αλλάξει. 

Η ατζέντα έχει εναρμονιστεί με αυτήν της κεντρικής πολιτικής σκηνής και ο προεκλογικός λόγος έχει σκληρύνει. 

Οι δυο υποψήφιοι των μεγάλων κομμάτων, ο Νίκος Ταχιάος της ΝΔ και η Κατερίνα Νοτοπούλου του ΣΥΡΙΖΑ, εισπράττουν τη δυσαρέσκεια για τα κόμματά τους, όπου και όπως αυτή εμφανίζεται. Ταυτόχρονα, όμως, επωφελούνται από τις εξαγγελίες των αρχηγών των κομμάτων τους και από τη δημοτικότητά τους. 

Την τελευταία προεκλογική εβδομάδα, τόσο ο Κυριάκος Μητσοτάκης όσο και ο Αλέξης Τσίπρας θα επισκεφτούν τη Θεσσαλονίκη -πόλη που αναδεικνύεται σε συμβολική και για τους δυο, αλλά για τελείως διαφορετικούς λόγους.

Για τον Αλέξη Τσίπρα η Θεσσαλονίκη έγινε βάση, hub. Εγκαινίασε το γραφείο πρωθυπουργού τον Νοέμβριο του 2016, διορίζοντας την Κατερίνα Νοτοπούλου διευθύντρια. Μία θέση πολύ σημαντική, που της έδωσε κύρος, παρεμβατικότητα και πολιτική υπόσταση. «Η πρωθυπουργός» την αποκαλούσαν μισοσοβαρά μισοαστεία φορείς και παράγοντες που συνομιλούσαν μαζί της και επεδίωκαν την εύνοιά της, γνωρίζοντας την ισχύ της.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, από την άλλη, έχει στη Θεσσαλονίκη μία πρόκληση. Στην πόλη όπου ο πρωθυπουργός στέλνει συνεχώς το βαρύ πυροβολικό του (Βερναρδάκη, Σπίρτζη) να βάλουν τάξη όποτε υπάρχει ανάγκη και να στηρίξουν τις επιλογές του, κατέβασε στον κεντρικό δήμο τον Νίκο Ταχιάο, ο οποίος δεν προέρχεται από την κεντρική πολιτική σκηνή και δεν κατέχει κάποιο δημόσιο αξίωμα εδώ και 10 χρόνια. 

Αυτό έχει προκαλέσει ένα κύμα υπονόμευσης του Νίκου Ταχιάου από πολιτικούς και οικονομικούς παράγοντες της Θεσσαλονίκης, καθώς και μια πλειάδα υποψηφίων με αναφορές στην κεντροδεξιά. Είναι ένα προσωπικό στοίχημα του Κυριάκου Μητσοτάκη να κερδηθεί ο δήμος. Ένας δήμος, ο οποίος επί 9 χρόνια έλαμπε και διοικούνταν αποκλειστικά από την ακτινοβολία του sui generis Γιάννη Μπουτάρη.

Σπίρτζης, Λυμπερόπουλος και Μυλόπουλος στην υπηρεσία της Νοτοπούλου

Η προεκλογική καμπάνια της Κατερίνας Νοτοπούλου εμφανίζει έντονα δείγματα ασάφειας ως προς το ποιος κάνει τι. Για παράδειγμα: «Διασφαλίσαμε την προστασία του νερού ως δημόσιου αγαθού και μπαίνουμε δυναμικά στη δημοτικοποίησή του», είπε πρόσφατα σε επίσκεψή της στην ΕΥΑΘ. Ποιος διασφάλισε, ποιος μπαίνει δυναμικά, πότε και πώς; Είναι το κράτος που «διασφάλισε»; Είναι η κυβέρνηση που «μπαίνει δυναμικά» και πώς;

Είναι τα κινήματα; Είναι ο Κρεστενίτης της ΕΥΑΘ; Όλες της οι ανακοινώσεις, οι διακηρύξεις και οι εξαγγελίες κινούνται σε ένα τέτοιο μοτίβο: οικειοποίησης όλων των έργων της κυβέρνησης, όλων των project των τοπικών κυβερνητικών στελεχών και καμιά δέσμευση για την ίδια. Δείχνει δεμένη στο άρμα του ΣΥΡΙΖΑ και τελείως αμήχανη χωρίς την ύπαρξη αυτού στην κυβέρνηση. Ευλόγως προκύπτει το ερώτημα τι θα συμβεί εάν εκλεγεί η Νοτοπούλου δήμαρχος και αλλάξει η κυβέρνηση. Πώς θα λειτουργήσει;

Το όραμα της ίδιας είναι μια Θεσσαλονίκη «ευρωπαϊκή μητρόπολη, πόλη δημοκρατική και προοδευτική, πόλη συμμετοχική, πόλη δίκαιη, πόλη αλληλεγγύης, πόλη φιλική, καινοτόμα και ασφαλής, πόλη με ζωντανές γειτονιές, πόλη δημιουργική, παραγωγική κι εξωστρεφής, πόλη με ισχυρό μητροπολιτικό χαρακτήρα». 

Τα οράματα των υποψηφίων σε όλη την Ελλάδα είναι κοινά. Η υλοποίησή τους είναι το ζήτημα. Προκειμένου να στηριχτεί η Κατερίνα Νοτοπούλου, τον τελευταίο καιρό συνέβησαν πρωτοφανή πράγματα. 

Το βράδυ της Τετάρτης ο «αρχιταξιτζής» Θύμιος Λυμπερόπουλος κάλεσε τους ταξιτζήδες της Θεσσαλονίκης σε συνέλευση με κεντρικό ομιλητή τον Χρήστο Σπίρτζη. Χρησιμοποιώντας ως πρόσχημα διάφορα αιτήματα του κλάδου, εξαπέλυσαν επίθεση στις πλατφόρμες ΒΕΑΤ και UBER, και ο κ. Λυμπερόπουλος κάλεσε τους ταξιτζήδες να στηρίξουν «αυτούς που μας στηρίζουν, δηλαδή τον ΣΥΡΙΖΑ». Ο υπουργός Σπίρτζης, από τη μεριά του, προέτρεψε τους επαγγελματίες να μετατρέψουν τα ταξί τους σε «εκλογικά κέντρα του ΣΥΡΙΖΑ και της Νοτοπούλου».

Ακολούθως ο Χρήστος Σπίρτζης δεν δίστασε να πρωταγωνιστήσει στην παρωδία «Αγάπη μου, έφερα το μετρό!», που παρουσιάστηκε στο αμαξοστάσιο της Πυλαίας. Χρήστος Σπίρτζης, Θάνος Βούρδας (γενικός γραμματέας του υπουργείου), Στέλιος Παππάς (πρόεδρος ΟΑΣΘ) και Κατερίνα Νοτοπούλου επιβιβάστηκαν σε ένα βαγόνι του μετρό, το οποίο ήταν ακίνητο, διότι δεν υπάρχει ούτε μηχανή να το κινήσει ούτε οι ράγες είναι έτοιμες!

Είχε προηγηθεί η ηχηρή στήριξη του κυρίου Μυλόπουλου στο πρόσωπο της Κατερίνας Νοτοπούλου. Όχι ως άτομο, αλλά με τη θεσμική του ιδιότητα. «Το μετρό ψηφίζει Νοτοπούλου!» έγραψε ο Γιάννης Μυλόπουλος, πρόεδρος της Αττικό Μετρό.

Τσίπρας την Τετάρτη στη Θεσσαλονίκη

Με ομιλία του Αλέξη Τσίπρα στη Θεσσαλονίκη συνεχίζεται ο προεκλογικός αγώνας. Η ομιλία, που θα γίνει την Τετάρτη είτε στο λιμάνι είστε στη ΔΕΘ, είναι άγνωστο τι άλλες παροχές μπορεί να κομίσει. Η «13η σύνταξη» θα μείνει στην ιστορία ως «προεκλογική», ενώ και το επίδομα τέκνου θα δοθεί πριν από την ώρα του, στις 24 Μαΐου.

Εκτιμάται ότι η οροφή για την Κατερίνα Νοτοπούλου είναι ένα ποσοστό γύρω στο 20%, κάτι που και ο ΣΥΡΙΖΑ επιθυμεί διακαώς να επιτύχει.

Εκτός από την Κατερίνα Νοτοπούλου, γίνονται προσπάθειες να στηριχτεί η υποψηφιότητα του Χρήστου Γιαννούλη, η οποία, όμως, είναι πολύ αδύναμη. Είναι χαρακτηριστικό ότι η υφυπουργός Εσωτερικών (Μακεδονίας - Θράκης) σε πρόσφατη περιοδεία της είχε μαζί και τον κ. Γιαννούλη, ο οποίος μάλιστα έκανε και δηλώσεις.

Από Καραμανλή μέχρι Μητσοτάκη για τον Ταχιάο

Οδεύουμε προς τις εκλογές χωρίς να γίνει συζήτηση για κανόνες και δεοντολογία. Μέσα στη γενική χαλάρωση ξεχάστηκαν οι συνεννοήσεις των κομμάτων, που γίνονταν στο παρελθόν, ώστε να μη συμπίπτουν οι προεκλογικές τους συγκεντρώσεις και να διατηρείται ένα κλίμα σεβασμού στην καμπάνια του άλλου κόμματος.

Στο πλαίσιο αυτό, την ερχόμενη Παρασκευή προγραμματίστηκε επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θεσσαλονίκη αλλά και της Φώφης Γεννηματά. Μάλιστα, το επιτελείο της Νέας Δημοκρατίας συζητούσε για το συνεδριακό κέντρο «Ι. Βελλίδης» ως χώρο για την ομιλία του προέδρου του κόμματος, αλλά, πριν προλάβουν να το κλείσουν, έμαθαν ότι το είχε ήδη κλείσει το ΚΙΝΑΛ για ομιλία της κ. Γεννηματά.

Ο χώρος για την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη αναζητείται, χωρίς να είναι εύκολο να βρεθεί την τελευταία στιγμή. Η αρχική σκέψη να μιλήσει στον Εύοσμο, καθώς ο πρόεδρος της ΝΔ έχει δώσει ιδιαίτερη έμφαση στις δυτικές συνοικίες και η επίσκεψή του πριν από έναν μήνα στη Θεσσαλονίκη είχε επικεντρωθεί εκεί. Όμως εκτιμήθηκε ότι έπρεπε να κινηθούν πιο κεντρικά, ώστε να στηρίξουν και τον υποψήφιο Νίκο Ταχιάο στο δήμο Θεσσαλονίκης.

Η έλλειψη συντονισμού στη ΝΔ και η αβελτηρία της στη Θεσσαλονίκη έχουν σημαδέψει τις δημοτικές εκλογές. Ήταν σημαντική η καθυστέρηση στην ανακοίνωση υποψηφίου για τον κεντρικό δήμο, κι ενώ «οι αντάρτες» εκδήλωναν την πρόθεσή τους να εκτεθούν στις εκλογές ο ένας μετά τον άλλον. Αρκετά στελέχη του κόμματος βρίσκονται σε ψηφοδέλτια «ανταρτών» (Ορφανός, Ψωμιάδης) ή επίδοξων διεκδικητών του χρίσματος (Κυριζίδης, Ζέρβας) και η αρχική σκέψη στο κόμμα ήταν να τους απομακρύνει. Ενόψει δεύτερου γύρου, όμως, αλλά και των ευρωεκλογών πρυτάνευσε η λογική να τους κρατήσει. Αυτό δημιούργησε μια χαλάρωση αλλά και την εντύπωση ότι «τη Νέα Δημοκρατία δεν την ενδιαφέρει να κερδίσει ο Ταχιάος αλλά να συγκεντρώσουν όλοι μαζί οι υποψήφιοι υψηλό ποσοστό», κάτι που δεν ισχύει.

Από τη μία η κινητικότητα των ανταρτών κι από την άλλη οι προεκλογικές παροχές Τσίπρα και λοιπών κυβερνητικών στελεχών έφεραν στη ΝΔ τάσεις συσπείρωσης. Η αρχή έγινε την περασμένη Κυριακή με την έλευση του Αντώνη Σαμαρά στη Θεσσαλονίκη και τον ντόρο που αυτή προκάλεσε. Συνεχίστηκε με την επίσκεψη Μεϊμαράκη, ο οποίος στήριξε τον Νίκο Ταχιάο. Είναι χαρακτηριστικό της συσπείρωσης ότι ο Κώστας Καραμανλής παραβρέθηκε στην εκδήλωση και συνομίλησε θερμά με τον Νίκο Ταχιάο, ενώ δεν χαιρέτησε τον Γιώργο Ορφανό παρά μόνο με ένα νεύμα από μακριά. Όλα αυτά στοχεύουν στο να τονιστεί η ενότητα και η συσπείρωση της Νέας Δημοκρατίας αλλά και η ανάγκη να στηριχτεί η υποψηφιότητα του Νίκου Ταχιάου και να συγκεντρώσει υψηλά ποσοστά, ώστε αυτό να αντανακλά στο κόμμα.

Μεγάλη αίσθηση προκάλεσε άρθρο του Ταχιάου στην «ΜτΚ» της περασμένης Κυριακής με τίτλο «Ζητώ ηχηρή εντολή», στο οποίο κρατά αποστάσεις από τους δυο ισχυρούς οικονομικούς παράγοντες της χώρας, οι οποίοι επιθυμούν να «κάνουν παιχνίδι» στα πολιτικά πράγματα της χώρας. Αυτό εκλαμβάνεται ως επιλογή Μητσοτάκη.

Λούνα παρκ «Η ωραία Θεσσαλονίκη»

Εξωτερικοί παρατηρητές από όλη τη χώρα προσπαθούν να καταλάβουν εάν τα όσα συμβαίνουν στη Θεσσαλονίκη είναι πρωτοφανή ή τυχόν συμβαίνουν και αλλού. Επειδή, όμως, μάλλον συμβαίνουν μόνο στη Θεσσαλονίκη, προσπαθούν να δώσουν απάντηση σε ένα άλλο ερώτημα: γιατί στη Θεσσαλονίκη; 

Η απάντηση σε αυτό είναι απλή: επειδή εδώ μπορούν. Εδώ είναι τα ημιτελή έργα, εδώ είναι η γκρίνια για «το κράτος των Αθηνών», εδώ είναι η δυσαρέσκεια για το μακεδονικό, εδώ είναι η έλλειψη μιας ισχυρής και αδιαμφισβήτητης προσωπικότητας στο χώρο της κεντροδεξιάς, ενός «Θεσσαλονικάρχη», ο οποίος να κρατά αντιστάσεις και να μπορεί να συσπειρώσει τον κόσμο. Λείπει μια ισχυρή αστική τάξη με παράδοση, λείπουν τα παλιά λεφτά, εξέλιπαν πια κι οι ευπατρίδες.

Τον Ιούλιο του 2017 η Θεσσαλονίκη απέκτησε δημόσιες συγκοινωνίες. Το κράτος πήρε έναν ΟΑΣΘ με δεκάδες παθογένειες και τον διέλυσε, ενώ προσπαθεί να μας πείσει ότι τον εξυγίανε και τον ανέστησε. Αυτό η νεκροψία θα το δείξει, δηλαδή η εκκαθάριση που κάποτε θα ολοκληρωθεί. Από την πρώτη στιγμή άρχισαν να τάζουν λεωφορεία. 

«Τον Φεβρουάριο του 2019 θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για 350 λεωφορεία», είχε πει ο Αλέξης Τσίπρας τον περασμένο Δεκέμβριο. Στην επίσκεψη εκείνη είχε εγκαινιάσει το σταθμό μετρό «Σιντριβάνι». Κι είχε γελάσει το σύμπαν. Ένας σταθμός με μουσαμάδες, με γυψοσανίδες, με σκάλες που δεν λειτουργούσαν, υποτίθεται ότι εκείνη την ημέρα «παραδόθηκε» στους πολίτες της Θεσσαλονίκης. 

Ο ίδιος σταθμός, τον Μάιο του 2018 είχε χρησιμεύσει ως «λεκάνη εκτόνωσης των υδάτων» κατά τη διάρκεια μιας πολύ ισχυρής καταιγίδας. Κοινώς, είχε πλημμυρίσει, αλλά αυτό, όπως είπε ο πρόεδρος της «Αττικό Μετρό» Γιάννης Μυλόπουλος, «έσωσε την πόλη. Το νερό, αν δεν υπήρχαν τα εργοτάξια του μετρό, θα πλημμύριζε τα γύρω καταστήματα και τις κατοικίες». Δηλαδή η πλημμύρα του εργοταξίου βαφτίστηκε «σωτηρία της Θεσσαλονίκης».

Τα λεωφορεία δεν ήρθαν ποτέ. Μόλις πριν από λίγες ημέρες προκηρύχθηκε ένας διαγωνισμός για λεωφορεία, αλλά με τη διευκρίνιση ότι αυτός θα ολοκληρωθεί μόνο εφόσον βρεθούν χρήματα από κάποιο πρόγραμμα! Λίγους μήνες νωρίτερα, ο ΟΑΣΘ είχε ανακοινώσει ότι θα προβεί σε προσλήψεις οδηγών, χωρίς να προχωρήσει σε κάτι τέτοιο. Άλλωστε, τι προσλήψεις να γίνουν σε Οργανισμό υπό εκκαθάριση, χωρίς μέλλον και χωρίς λεωφορεία;

Από το 2016, κάθε χρόνο στη ΔΕΘ έρχεται κι από ένα βαγόνι του μετρό. Φωτογραφίζονται σε αυτό χαμογελαστοί παράγοντες, βγαίνουν δυο τρία ανέκδοτα, φεύγει. Έρχονται γρήγορα τρένα, κάνουν μια γυροβολιά, φεύγουν. Εγκαινιάζονται βαγόνια του μετρό που δεν υπάρχει ακόμη, ενώ από τη Θεσσαλονίκη κηρύσσεται «ο ανένδοτος» του Θύμιου Λυμπερόπουλου απέναντι στις νεοφιλελεύθερες πλατφόρμες εξεύρεσης ταξί και ο υπουργός Σπίρτζης ζητά από τους ταξιτζήδες να μετατρέψουν τα οχήματά τους σε mobile εκλογικά κέντρα υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ και της Νοτοπούλου. 

«Η Θεσσαλονίκη μετεξελίσσεται από συμπρωτεύουσα, από φτωχό συγγενή και ουραγό σε διεθνές κέντρο, σε μια σύγχρονη πόλη ευρωπαϊκή, σε μια πρωτεύουσα των Βαλκανίων», είχε τονίσει ο Αλέξης Τσίπρας τον περασμένο Νοέμβριο, στη διάρκεια της αλήστου μνήμης τελετής εγκαινίων του σταθμού «Σιντριβάνι». Στην πραγματικότητα, την έχει ο ίδιος μετατρέψει σε ένα λούνα παρκ, όπου όποιο κυβερνητικό στέλεχος βαριέται, έρχεται να παίξει με τους πολίτες της.

Αλήθεια, τι κάνει εκείνο το γραφείο πρωθυπουργού στο ΥΜΑΘ; Λειτουργεί ακόμη;

*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 19 Μαΐου 2019

ΣΧΟΛΙΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Επιλέξτε Κατηγορία