Το DNA βρήκε την αιτία θανάτου του Μπετόβεν αλλά και το ντροπιαστικό μυστικό της οικογένειάς του

Δύο αιώνες μετά τον θάνατο του σπουδαίου συνθέτη, οι επιστήμονες προχώρησαν σε αποκαλύψεις

23/03/2023 11:52

Δήμητρα Τσαμποδήμου

Η επιστήμη με τη βοήθεια της τεχνολογίας, όπως έχουμε μάθει με τον πλέον συγκλονιστικό τρόπο την τελευταία τριετία, μπορεί να κάνει θαύματα. Όχι μόνο, όμως, για το μέλλον, αλλά και για την αποκρυπτογράφηση του παρελθόντος και των μυστικών του.

Τώρα ήρθε η ώρα το DNA να μη βοηθήσει στην εξιχνίαση ενός εγκλήματος ή στη δημιουργία μίας πρωτοποριακής θεραπείας, αλλά και στην αποκάλυψη της αλήθειας για ένα σπουδαίο ιστορικό πρόσωπο, τον Λούντβιχ Μπετόβεν.

Πριν αφήσει την τελευταία του πνοή στις στις 27 Μαρτίου του 1827, ήταν επιθυμία του εμβληματικού συνθέτη ήταν να μελετηθούν και να γίνουν γνωστές οι αδυναμίες του σώματός του και οι όποιες ασθένειες έτσι «όσο είναι δυνατόν τουλάχιστον ο κόσμος θα συμφιλιωθεί μαζί μου μετά το θάνατό μου».

Τώρα, οι ερευνητές έχουν λάβει μέτρα για να τιμήσουν εν μέρει αυτό το αίτημα αναλύοντας το DNA του Μπετόβεν από διατηρημένες τρίχες της κεφαλής του, προσδιορίζοντας την αλληλουχία του γονιδιώματος του συνθέτη για πρώτη φορά.

Μία μελέτη που περιγράφει λεπτομερώς τα ευρήματα που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη στο περιοδικό Current Biology.

«Ο πρωταρχικός μας στόχος ήταν να ρίξουμε φως στα προβλήματα υγείας του Μπετόβεν, τα οποία περιλαμβάνουν την προοδευτική απώλεια ακοής, ξεκινώντας από τα μέσα έως τα τέλη της δεκαετίας του '20 και τελικά τον οδήγησαν στο να είναι κωφός μέχρι το 1818», δήλωσε ο επικεφαλής της μελέτης Johannes Krause, καθηγητής στο το Ινστιτούτο Μαξ Πλανκ για την Εξελικτική Ανθρωπολογία στη Λειψία της Γερμανίας.

Τα πέντε δείγματα μαλλιών βοήθησαν τους επιστήμονες να ανακαλύψουν πληροφορίες σχετικά με το οικογενειακό ιστορικό, τα χρόνια προβλήματα υγείας και τι μπορεί να συνέβαλε στον θάνατό του σε ηλικία 56 ετών.

Οι ασθένειες του Μπετόβεν

Εκτός από την απώλεια ακοής, ο διάσημος κλασικός συνθέτης είχε επαναλαμβανόμενα γαστρεντερικά προβλήματα σε όλη του τη ζωή, καθώς και σοβαρή ηπατική νόσο. Ο Μπετόβεν έγραψε ένα γράμμα στους αδελφούς του το 1802 ζητώντας από τον γιατρό του, Johann Adam Schmidt, να καθορίσει και να μοιραστεί τη φύση της «ασθένειάς» του μόλις θα πέθαινε.

Η επιστολή είναι γνωστή ως Διαθήκη του Heiligenstadt. Αλλά ο Μπετόβεν έζησε 18 χρόνια περισσότερα από τον αγαπημένο του γιατρό και μετά τον θάνατο του συνθέτη, η διαθήκη ανακαλύφθηκε σε ένα κρυφό διαμέρισμα στο γραφείο του.

Στην επιστολή, ο Μπετόβεν παραδέχτηκε πόσο απελπισμένος ένιωθε ως μουσικοσυνθέτης που πάλευε με την απώλεια ακοής, αλλά το έργο του τον εμπόδισε να αυτοκτονήσει. «Δεν ήθελα να φύγω πριν να δημιουργήσω όλα τα έργα που ένιωσα την ανάγκη να συνθέσω» έγραφε χαρακτηριστικά.

Από τον θάνατό του, ερωτήματα έχουν γεννηθεί γύρω από το τι ταλαιπώρησε τον Μπετόβεν και την πραγματική αιτία θανάτου του.

Μέσα στα τελευταία επτά χρόνια της ζωής του, ο συνθέτης βίωσε τουλάχιστον δύο κρίσεις ίκτερου, που σχετίζεται με ηπατική νόσο, οδηγώντας στη γενική πεποίθηση ότι πέθανε από κίρρωση.

Οι ιατροί και οι βιογράφοι έχουν από τότε χτενίσει τις επιστολές και τα ημερολόγια του Μπετόβεν, καθώς και την αυτοψία του, σημειώσεις από τους γιατρούς του, ακόμη και σημειώσεις που έλαβαν όταν το σώμα του εκτάφηκε δύο φορές το 1863 και το 1888, με την ελπίδα να συνδυάσουν το περίπλοκο ιατρικό του ιστορικό.

Αλλά οι ερευνητές πίσω από τη νέα μελέτη προχώρησαν τα πράγματα ένα βήμα παραπέρα πριν από περίπου οκτώ χρόνια, όταν ξεκίνησαν να κάνουν μια γενετική ανάλυση των μαλλιών του Μπετόβεν.

Τα δείγματα που χρησιμοποίησαν περιελάμβαναν μαλλιά κομμένα από το κεφάλι του τα επτά χρόνια πριν από τον θάνατό του.

Μίλησε το DNA

Η ομάδα ξεκίνησε αναλύοντας συνολικά οκτώ δείγματα μαλλιών από δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στο Ηνωμένο Βασίλειο, την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.

Κατά τη διάρκεια των εργασιών ελέγχου ταυτότητας, ανακάλυψαν ότι δύο δεν προέρχονταν καθόλου από τον Μπετόβεν, ενώ ένα άλλο ήταν πολύ κατεστραμμένο για να αναλυθεί. Αυτές οι δύο δέσμες μαλλιών, συμπεριλαμβανομένης μίας που παραδόθηκε στον πιανίστα Anton Halm από τον Μπετόβεν, επικυρώθηκαν και οι δύο από τη μελέτη.

beethoven-hair.jpg

Η γενετική ανάλυση εντόπισε ενδείξεις που κρύβονται στο DNA του συνθέτη που θα μπορούσαν να βάλουν το πλαίσιο στα προβλήματα υγείας του. «Δεν μπορέσαμε να βρούμε μια οριστική αιτία για την κώφωση ή τα γαστρεντερικά προβλήματα του Μπετόβεν», είπε ο Krause. «Ωστόσο, ανακαλύψαμε ορισμένους σημαντικούς γενετικούς παράγοντες κινδύνου για ηπατική νόσο», πρόσθεσε.

«Βρήκαμε επίσης στοιχεία μόλυνσης από τον ιό της ηπατίτιδας Β το αργότερο τους μήνες πριν από την τελική ασθένεια του συνθέτη. Αυτά πιθανότατα συνέβαλαν στο θάνατό του», δήλωσε στο CNN.

Τα γενετικά δεδομένα του Μπετόβεν βοήθησαν επίσης τους ερευνητές να αποκλείσουν άλλες πιθανές αιτίες των παθήσεων του, όπως κοιλιοκάκη, αυτοάνοση πάθηση, δυσανεξία στη λακτόζη ή σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου.

Επιστολές που έγραψε ο Μπετόβεν, καθώς και αυτές των φίλων του, δείχνουν ότι ο συνθέτης κατανάλωνε τακτικά αλκοόλ. Αν και είναι δύσκολο να πει κανείς πόσο έπινε, ένας στενός φίλος έγραψε ότι ο Μπετόβεν κατανάλωνε τουλάχιστον ένα λίτρο κρασί με το μεσημεριανό γεύμα κάθε μέρα.

Η κατανάλωση αλκοόλ, σε συνδυασμό με γενετικούς παράγοντες κινδύνου για ηπατική νόσο και τη μόλυνση από ηπατίτιδα Β, μπορεί να ήταν η τέλεια καταιγίδα για την υγεία του Μπετόβεν κοντά στο τέλος της ζωής του.

Αλλά οι ερευνητές προειδοποίησαν ότι ο χρόνος όλων αυτών των γεγονότων ήταν κρίσιμος για την κατανόηση του τι συνέβαλε στο θάνατο του Μπετόβεν. Η μελλοντική έρευνα θα μπορούσε να αποκαλύψει περισσότερες γνώσεις - συμπεριλαμβανομένου του λόγου πίσω από την απώλεια ακοής του, είπαν οι συγγραφείς.

Το οικογενειακό μυστικό

Μόλις η ερευνητική ομάδα καθόρισε το γενετικό προφίλ του Μπετόβεν, το συνέκρινε με το DNA των εν ζωή συγγενών του στο Βέλγιο.

Αλλά δεν ήταν σε θέση να καθορίσουν ένα πλήρες ταίριασμα. Ενώ μερικοί από τους συγγενείς είχαν έναν πατρικό πρόγονο μέσω της οικογένειας του Μπετόβεν στα τέλη του 1500 και στις αρχές του 1600, δεν υπήρχε ταίριασμα για το χρωμόσωμα Υ στα δείγματα μαλλιών του Μπετόβεν.

Αυτό υποδηλώνει ότι κάπου στην ιστορία της οικογένειας, υπήρξε μια εξωσυζυγική σχέση από την πλευρά του πατέρα του Μπετόβεν που είχε ως αποτέλεσμα ένα παιδί. «Μέσω του συνδυασμού δεδομένων DNA και αρχειακών εγγράφων, μπορέσαμε να παρατηρήσουμε μια ασυμφωνία μεταξύ της νομικής και της βιολογικής γενεαλογίας του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν», δήλωσε ο συν-συγγραφέας της μελέτης Maarten Larmuseau.

Οι ερευνητές πιστεύουν ότι αυτό συνέβη κάποια στιγμή μεταξύ της σύλληψης του Χέντρικ βαν Μπετόβεν το 1572, ενός προγόνου του και της σύλληψης του Μπετόβεν το 1770.

Οι ασθένειες του Μπετόβεν