ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Τι αλλαγές έφερε στο επάγγελμα του μαέστρου η πανδημία;

Τις αναλύει ο διευθυντής ορχήστρας Μιχάλης Οικονόμου με αφορμή τη συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης

 29/01/2021 07:00

Τι αλλαγές έφερε στο επάγγελμα του μαέστρου η πανδημία;

Κυριακή Τσολάκη

Ανατροπές στην καθημερινότητα όλων έχει φέρει ο κορονοϊός πλήττοντας, όπως γνωρίζουμε, πέρα από την υγεία ενός μεγάλου ποσοστού του πληθυσμού, πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, μεταξύ των οποίων και τον πολιτιστικό – καλλιτεχνικό.

Μέσα σε όλο αυτό, δυσκολίες προκάλεσε και σε ένα ιδιαίτερο επάγγελμα, αυτό της μουσικής διεύθυνσης.

Το κακό είναι γενικευμένο, αφού συναυλίες δεν πραγματοποιούνται πια με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα όπως όλοι οι μουσικοί να μην έχει αντικείμενο.

Πέρα από αυτό όμως μια επιπλέον δυσχέρεια είναι πως κι αν ακόμη γίνουν εμφανίσεις υπό ειδικές συνθήκες ή διαδικτυακά, οι μαέστροι, λόγω των αποστάσεων που πρέπει να τηρούνται μεταξύ των μουσικών, αναγκάζονται να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο δουλειάς τους. «Από πέρυσι τον Μάρτιο έχουμε αλλάξει επάγγελμα», λέει στο makthes.gr ο διευθυντής ορχήστρας Μιχάλης Οικονόμου περιγράφοντας την κατάσταση.

Ο ίδιος βιοπορίζεται από το επάγγελμα αυτό, έχοντας στο ενεργητικό του μια καριέρα 21 ετών με διευθύνσεις ορχηστρών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. «Η δουλειά μας μπορεί να χαρακτηριστεί ‘χειρωνακτική’ εργασία δεδομένου ότι τόσο στις πρόβες όσο και στην παρουσίαση μιας συναυλίας χρησιμοποιούμε πολύ τα χέρια μας. Έτσι, κάποιοι μύες γυμνάζονται και το σώμα τους απομνημονεύει. Είναι κάτι που συμβαίνει αυτόματα και δεν κουράζεσαι, ούτε χρειάζεται να το ασκήσεις όπως ένας αθλητή», εξηγεί ο κ. Οικονόμου.

Προσθέτει ότι τώρα αυτό έχει πάρει μια διαφορετική διάσταση. «Έχω περάσει σε άλλη ομάδα μυών, διότι οι κινήσεις που κάνω πλέον είναι εντελώς διαφορετικές. Καταρχήν πρέπει να είναι πιο μεγάλες, αλλιώς δεν γίνεται να λειτουργήσει ούτε η πρόβα, ούτε η συναυλία. Είναι τόσο μεγάλες οι αποστάσεις που με αναγκάζουν να κάνω άλλες κινήσεις.

Για παράδειγμα, αυτή την εβδομάδα ετοιμάζουμε ένα βίντεο με τη Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Αθηναίων. Η συνθήκη είναι πολύ περίεργη αφού με τον τυμπανιστή που είναι ο τελευταίος μουσικός σε βάθος έχουμε μια απόσταση 19 μέτρων. Δεδομένου ότι αυτού του είδους οι ορχήστρες παίζουν με το αυτί, αυτό το νούμερο είναι εξωπραγματικό, είναι πάνω από το διπλάσιο από αυτό που ίσχυε πριν. Καταλαβαίνετε πόσο πρέπει να δουλέψω παραπάνω με τα χέρια μου, ώστε αυτός ο άνθρωπος που δεν ακούει τίποτε εκεί πίσω να καταφέρει να συντονιστεί», επισημαίνει ο μαέστρος.

«Η μουσική είναι μεγάλη ανάγκη της ανθρωπότητας»

Με τον ίδιο τρόπο δούλεψε και στη Θεσσαλονίκη για την προετοιμασία της συναυλίας της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, που θα παρουσιάσει διαδικτυακά σε βίντεο την αριστουργηματική 4η Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ σε μεταγραφή Κλάους Σιμόν. «Είναι ένα έργο που ταιριάζει απόλυτα με την εποχή μας, μεταφέρει πραγματικά τεράστια ερωτήματα και ανησυχίες και θεωρώ ότι είναι από τα κορυφαία που έχουν γραφτεί ποτέ», υπογραμμίζει ο μαέστρος.

Πρόκειται για μια σύνθεση που μαζί με την 5η Συμφωνία του Μάλερ είναι από τα πιο δημοφιλή του δημιουργού. «Έχει ρίζες στη σχολή κλασικισμού της Αυστρίας, ωστόσο ενώ ξεκινάει με τον πιο απλοϊκά ακαδημαϊκό και νεοκλασικό τρόπο, έχει μια εξέλιξη κατά τη διάρκεια των μερών του και γίνεται πραγματικά το πιο αυτοβιογραφικό και το πιο μεταφυσικό ίσως έργο του συνθέτη και όλης της μουσικής εκείνης της εποχής», επισημαίνει ο κ. Οικονόμου.

Το τελευταίο μέρος του είναι ένα τραγούδι στο οποίο ένα αγοράκι μας περιγράφει τον παράδεισο όπου βρίσκεται, τονίζοντας ότι η μουσική εκεί δεν μπορεί να συγκριθεί με τη μουσική στη γη. «Μιλάμε για πραγματικά συγκλονιστικές ιδέες. Αν το ακούσει ένας αμύητος ακροατής μπορεί να το χαρακτηρίσει απλό τραγούδι, αλλά στη διαδικασία του να χτίσεις μέσα σε αυτό τη συμφωνία για να έρθει το συγκλονιστικό τρίτο μέρος, που είναι από τα κορυφαία όλων των εποχών, περνάει σε μια άλλη, εξωανθρώπινη διάσταση. Εξάλλου, πάντα πίστευα ότι ο Μάλερ είναι από τους συνθέτες που λειτουργούσαν σαν να τους υπαγόρευε μια άλλη δύναμη. Μερικές φορές αυτά που συμβαίνουν στο χαρτί είναι τόσο πολύπλοκα και τόσο μυστήρια που αδυνατεί να τα συλλάβει ο ανθρώπινος εγκέφαλος», διευκρινίζει ο μαέστρος.

Ο ίδιος θεωρεί ότι αυτές τις δύσκολες ώρες που περνάει η ανθρωπότητα η μουσική και ευρύτερα η τέχνη μπορεί να βοηθήσει εσωτερικά και εξωτερικά. «Ένας από τους ρόλους της τέχνης είναι να δημιουργεί καλύτερους ανθρώπους μέσω των συναισθημάτων και της ψυχικής ανάτασης που δημιουργεί. Αν τώρα που διανύουμε μια από τις χειρότερες περιόδους της ιστορίας παραιτηθούμε, τίποτε δεν θα προχωρήσει. Αυτή τη στιγμή μπορεί να είναι πολύ δύσκολες οι συνθήκες με τις μάσκες και τις αποστάσεις, αλλά δεν μπορούμε να εγκαταλείψουμε τη μουσική γιατί σε αυτή τη φάση είναι μεγάλη ανάγκη της ανθρωπότητας», καταλήγει ο κ. Οκονόμου.

Το τραγούδι του φινάλε ερμηνεύει η σοπράνο Ελένη Κομνή.

Η συναυλία θα παρουσιαστεί στις 31 Ιανουαρίου στις 7μμ σε δωρεάν μετάδοση μέσα από το κανάλι της ΚΟΘ στο Youtube (TheTsso).

Ανατροπές στην καθημερινότητα όλων έχει φέρει ο κορονοϊός πλήττοντας, όπως γνωρίζουμε, πέρα από την υγεία ενός μεγάλου ποσοστού του πληθυσμού, πολλούς επαγγελματικούς κλάδους, μεταξύ των οποίων και τον πολιτιστικό – καλλιτεχνικό.

Μέσα σε όλο αυτό, δυσκολίες προκάλεσε και σε ένα ιδιαίτερο επάγγελμα, αυτό της μουσικής διεύθυνσης.

Το κακό είναι γενικευμένο, αφού συναυλίες δεν πραγματοποιούνται πια με αποτέλεσμα η συγκεκριμένη επαγγελματική ομάδα όπως όλοι οι μουσικοί να μην έχει αντικείμενο.

Πέρα από αυτό όμως μια επιπλέον δυσχέρεια είναι πως κι αν ακόμη γίνουν εμφανίσεις υπό ειδικές συνθήκες ή διαδικτυακά, οι μαέστροι, λόγω των αποστάσεων που πρέπει να τηρούνται μεταξύ των μουσικών, αναγκάζονται να επαναπροσδιορίσουν τον τρόπο δουλειάς τους. «Από πέρυσι τον Μάρτιο έχουμε αλλάξει επάγγελμα», λέει στο makthes.gr ο διευθυντής ορχήστρας Μιχάλης Οικονόμου περιγράφοντας την κατάσταση.

Ο ίδιος βιοπορίζεται από το επάγγελμα αυτό, έχοντας στο ενεργητικό του μια καριέρα 21 ετών με διευθύνσεις ορχηστρών τόσο στην Ελλάδα, όσο και στο εξωτερικό. «Η δουλειά μας μπορεί να χαρακτηριστεί ‘χειρωνακτική’ εργασία δεδομένου ότι τόσο στις πρόβες όσο και στην παρουσίαση μιας συναυλίας χρησιμοποιούμε πολύ τα χέρια μας. Έτσι, κάποιοι μύες γυμνάζονται και το σώμα τους απομνημονεύει. Είναι κάτι που συμβαίνει αυτόματα και δεν κουράζεσαι, ούτε χρειάζεται να το ασκήσεις όπως ένας αθλητή», εξηγεί ο κ. Οικονόμου.

Προσθέτει ότι τώρα αυτό έχει πάρει μια διαφορετική διάσταση. «Έχω περάσει σε άλλη ομάδα μυών, διότι οι κινήσεις που κάνω πλέον είναι εντελώς διαφορετικές. Καταρχήν πρέπει να είναι πιο μεγάλες, αλλιώς δεν γίνεται να λειτουργήσει ούτε η πρόβα, ούτε η συναυλία. Είναι τόσο μεγάλες οι αποστάσεις που με αναγκάζουν να κάνω άλλες κινήσεις.

Για παράδειγμα, αυτή την εβδομάδα ετοιμάζουμε ένα βίντεο με τη Συμφωνική Ορχήστρα του δήμου Αθηναίων. Η συνθήκη είναι πολύ περίεργη αφού με τον τυμπανιστή που είναι ο τελευταίος μουσικός σε βάθος έχουμε μια απόσταση 19 μέτρων. Δεδομένου ότι αυτού του είδους οι ορχήστρες παίζουν με το αυτί, αυτό το νούμερο είναι εξωπραγματικό, είναι πάνω από το διπλάσιο από αυτό που ίσχυε πριν. Καταλαβαίνετε πόσο πρέπει να δουλέψω παραπάνω με τα χέρια μου, ώστε αυτός ο άνθρωπος που δεν ακούει τίποτε εκεί πίσω να καταφέρει να συντονιστεί», επισημαίνει ο μαέστρος.

«Η μουσική είναι μεγάλη ανάγκη της ανθρωπότητας»

Με τον ίδιο τρόπο δούλεψε και στη Θεσσαλονίκη για την προετοιμασία της συναυλίας της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, που θα παρουσιάσει διαδικτυακά σε βίντεο την αριστουργηματική 4η Συμφωνία του Γκούσταβ Μάλερ σε μεταγραφή Κλάους Σιμόν. «Είναι ένα έργο που ταιριάζει απόλυτα με την εποχή μας, μεταφέρει πραγματικά τεράστια ερωτήματα και ανησυχίες και θεωρώ ότι είναι από τα κορυφαία που έχουν γραφτεί ποτέ», υπογραμμίζει ο μαέστρος.

Πρόκειται για μια σύνθεση που μαζί με την 5η Συμφωνία του Μάλερ είναι από τα πιο δημοφιλή του δημιουργού. «Έχει ρίζες στη σχολή κλασικισμού της Αυστρίας, ωστόσο ενώ ξεκινάει με τον πιο απλοϊκά ακαδημαϊκό και νεοκλασικό τρόπο, έχει μια εξέλιξη κατά τη διάρκεια των μερών του και γίνεται πραγματικά το πιο αυτοβιογραφικό και το πιο μεταφυσικό ίσως έργο του συνθέτη και όλης της μουσικής εκείνης της εποχής», επισημαίνει ο κ. Οικονόμου.

Το τελευταίο μέρος του είναι ένα τραγούδι στο οποίο ένα αγοράκι μας περιγράφει τον παράδεισο όπου βρίσκεται, τονίζοντας ότι η μουσική εκεί δεν μπορεί να συγκριθεί με τη μουσική στη γη. «Μιλάμε για πραγματικά συγκλονιστικές ιδέες. Αν το ακούσει ένας αμύητος ακροατής μπορεί να το χαρακτηρίσει απλό τραγούδι, αλλά στη διαδικασία του να χτίσεις μέσα σε αυτό τη συμφωνία για να έρθει το συγκλονιστικό τρίτο μέρος, που είναι από τα κορυφαία όλων των εποχών, περνάει σε μια άλλη, εξωανθρώπινη διάσταση. Εξάλλου, πάντα πίστευα ότι ο Μάλερ είναι από τους συνθέτες που λειτουργούσαν σαν να τους υπαγόρευε μια άλλη δύναμη. Μερικές φορές αυτά που συμβαίνουν στο χαρτί είναι τόσο πολύπλοκα και τόσο μυστήρια που αδυνατεί να τα συλλάβει ο ανθρώπινος εγκέφαλος», διευκρινίζει ο μαέστρος.

Ο ίδιος θεωρεί ότι αυτές τις δύσκολες ώρες που περνάει η ανθρωπότητα η μουσική και ευρύτερα η τέχνη μπορεί να βοηθήσει εσωτερικά και εξωτερικά. «Ένας από τους ρόλους της τέχνης είναι να δημιουργεί καλύτερους ανθρώπους μέσω των συναισθημάτων και της ψυχικής ανάτασης που δημιουργεί. Αν τώρα που διανύουμε μια από τις χειρότερες περιόδους της ιστορίας παραιτηθούμε, τίποτε δεν θα προχωρήσει. Αυτή τη στιγμή μπορεί να είναι πολύ δύσκολες οι συνθήκες με τις μάσκες και τις αποστάσεις, αλλά δεν μπορούμε να εγκαταλείψουμε τη μουσική γιατί σε αυτή τη φάση είναι μεγάλη ανάγκη της ανθρωπότητας», καταλήγει ο κ. Οκονόμου.

Το τραγούδι του φινάλε ερμηνεύει η σοπράνο Ελένη Κομνή.

Η συναυλία θα παρουσιαστεί στις 31 Ιανουαρίου στις 7μμ σε δωρεάν μετάδοση μέσα από το κανάλι της ΚΟΘ στο Youtube (TheTsso).

ΣΧΟΛΙΑ

Επιλέξτε Κατηγορία